خطبه های 15 مرداد شهر کرج

انتظارات برآورده نشده از سوی رئیس جمهور محترم

روابط عمومی ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۵/۵/۱۵

 استان البرز , شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله . عرض کردیم که اهل تقوا چون به معاد و عالم پس از مرگ اعتقاد دارند فشارهای زندگی آنها را ناامید نمی‌کند .حادثه‌های روزگار و مسائلی که برای آنها پیش می‌آید آنها را از پا در نمی‌آورد. فرق یک نفر بچه با عاقل در همین است. بچه در حال زندگی می‌کند .توجه‌اش به زمان حال است اما عاقل آینده‌نگر است دید او دید وسیعی است. فقط به خودش فکر نمی‌کند به فکر دیگران هم هست. اهل دستگیری فکری و مساعدت عملی است.

ممکن است کسی نماز بخواند روزه هم بگیرد ولی هنوز قیامت را باور نکرده باشد. این ممکن است و این در نحوه عمل انسان خودش را نشان می‌دهد که آیا معاد باور هست یا نیست. نماز و روزه را امکان دارد که بر اساس عادت و روشی که دارد انجام بدهد اما معاد باوری در زندگی انسان نقش دارد. خودش را نشان خواهد داد در مناسبات در تصمیم‌گیری‌ها در سخن گفتن ها در موضع‌گیری‌ها در رفتار و با خانواده با همسر و فرزندان و اطرافیان در شغل و مدیریت در همه اینها معاد خودش را نشان می‌دهد.نماز جمعه

کسی که از حال دیگران غافل است معاد را قبول ندارد .معاد باور نیست ولو به زبان بگوید. به تعبیر آن بزرگوار اصلاً انسان نیست. گفت تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی .می‌گوید اصلاً انسان نیست اما تعبیر روایات ما این است که مسلمان نیست. نه انسان نیست مسلمان نیست. در روایتی است مرحوم کلینی نقل می‌کند از قول امام صادق علیه‌السلام که حضرت فرمودند رسول‌خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند ” من اصبح لا یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم ” شبیه این روایت را زیاد شنیده‌اید کسی که صبح کند و به فکر مسلمان‌ها نباشد او مسلمان نیست .

اگر همین‌طور بنشینیم و کاری با امور نداشته باشیم جوان مسلمان را به سمت بی‌دینی ببرند اخلاق او فکر او عقیده او همه را فاسد کنند و ما بگوییم خدا ان‌شاءالله دینش را حفظ کند. از خدا بخواهیم که برای آنها کاری بشود این مسلمانی نیست     وظیفه ما تمام نشده است .مگر با گفتن این که خدا از دین خودش حمایت می‌کند  خدا دین خودش را حفظ می‌کند و دین‌داران را حفظ می‌کند کار تمام می‌شود ؟چطور وقتی کسالتی بر ما عارض می‌شود و مرضی متوجه ما می‌شود دنبال می‌کنیم طبیب مجربی را پیدا کنیم یک مجموعه‌ای که بتواند آن کسالت را به خوبی برطرف کند دنبال می‌کنیم می‌گردیم مشورت می‌کنیم تا آن بیماری حل شود .نمی‌گوییم آنجا خدا خودش شفا می‌دهد. آن وقت بیماری روحی معنوی اخلاقی و اجتماعی را می‌بینیم می‌گوییم خدا خودش شفا می‌دهد ؟ این حرف حرف درستی است ؟

اگر کسی اهتمام به این امور نداشته باشد توان کمک و خدمت داشته باشد برای نجات انسان‌ها کمک فکری کمک اخلاقی جلوگیری از مفاسد انجام ندهد در مسلمانی او و خداباوری و معاد باوری او باید شک کرد. خیلی از این موارد برگشتش به هواهای نفس است که اعداء عدو ما همین نفس ما است .اهل تقوا بر اساس وظیفه عمل را انجام می‌دهند و وارد میدان می‌شوند و کارهایی که بر زمین مانده است را به اندازه وسع خودشان انجام می‌دهند. خدای تعالی همه ما را از متقین قرار بدهد ان‌شاءالله .

بحث درباره بیاناتی است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه پیرامون قرآن کریم مطرح فرمودند .به بعضی از خطبه‌ها و کلمات آن حضرت در نوبت‌های قبل اشاره کردیم. عجیب است که خود امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه موارد بسیار زیادی را از قرآن استفاده کرده در مقام بیان و استدلال و خودش هم دائماً همراهی با قرآن داشته .در خطبه ۱۲۱ به این نکته اشاره می‌کنند که دائماً ملازم قرآن بودند و قرآن همراه آن بزرگوار بوده .” ان الکتاب لمعی مافارفته مذصحبته”  همیشه این کتاب با من است و هیچ زمانی نبوده که همراه من نباشد .هیچ گاه این کتاب از من جدا نشده است. این کنایه از این است که همه ما باید قران همراهمان باشد. ظاهر قرآن که در دستمان باشد در فرصت‌هایی که داریم آیات را نگاه کنیم یکی هم در جان ما باشد هیچ لحظه‌ای از معارف قرآن جدا نباشیم .

درباره خود قرآن در قسمتی از خطبه ۱۸ فرمود ” وَ إِنَّ القُرآنَ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ، وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ، لاَ تَفْنَی عَجَائِبُهُ، وَلاَ تَنْقَضِى غَرَائِبُهُ، وَلاَ تُکْشَفُ الظُّلُمَاتُ إلاَّ بِهِ ” این عبارات عبارات بسیار زیبایی است. قرآن دارای یک ظاهر شگفت‌انگیزی است  باطنی عمیق دارد. مطالب شگفت‌انگیز قران پایان‌ناپذیر است  .عجایب او کهنه نشدنی است و تاریکی‌های جهالت جز با آن برطرف نخواهد شد .هر کس می‌خواهد عالم شود و جهلش از بین برود باید با قرآن انس داشته باشد .قرآن دارای عجایب است .فرصت تعبیر و بیان آیات نیست که عجایب قرآن را باید در فرصتی بیان کنیم .

در قسمتی از خطبه ۱۴۷ این گونه بیان می‌کند که خدای تعالی در قرآن خودش را به بندگان نشان داده است .تجلی کرده بدون اینکه او را ببینید .هر وقت خواستند خدا را ببینند قرآن را نگاه کنند .به وسیله ارائه قدرتش به آنها در قرآن تجلی کرده است” وَ تَجلّی لَهُمْ رَبُّهُمْ سُبحانَهُ فِی کِتابِهِ مِنْ غِیرِ اَنْ یَکُونُوا  یَراهُ  ” اهل بندگی خدا عباد الرحمن اولیای خدا این‌ها ارتباط‌شان با قرآن وسیع است.

درباره اولیای خدا در کلمات قصار ۴۲۴ نکته قشنگی را حضرت بیان می‌کند .اولیای خدا را آنجا معرفی می‌کند  که ” إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ هُمُ الَّذِینَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْیَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا ” اولیای خدا وقتی مردم متوجه ظاهر دنیا هستند به باطن دنیا توجه دارند و باطن دنیا رو خوب کشفش کردند برای همین وابستگی و دلبستگی به حقیقت دنیا ندارند. دنیا به معنای آن وابستگی‌هایی که انسان را از مسیر حق منحرف می‌کند” وَ اشْتَغَلُوا بِآجِلِهَا إِذَا اشْتَغَلَ النَّاسُ بِعَاجِلِهَا ” آن موقع که مردم مشغول همین ظواهر زودگذر  دنیا هستند آنها به آجل توجه دارند مردم به امروز سرگرم هستند آنها که باطن دنیا را می‌بینند اهل آخرت به آخرت سرگرم هستند .اینها ویژگی‌ها و حالاتی است که اولیای خدا دارند و مفتون دنیا نمی‌شوند. تعدادشان کم است دشمن کسانی هستند که شیفته دنیا هستند.

بعد در یک فضایی حضرت کسانی که دائماً با قرآن انس دارند را این گونه معرفی می‌کند. یعنی اگر انسان انس با قرآن داشته باشد از معارف قرآن بهره‌مند شود زندگی‌اش از جهالت خارج می‌شود و به نور هدایت می‌شود مسیرش را پیدا می‌کند و در زندگی‌اش مثل بقیه مردم گرفتار نیست. اما وقتی این چراغ روشن را که در اختیار ما هست خاموش می‌کنیم و دنبال چراغ می‌گردیم. اینجا آن کسانی که این را می‌فهمند صدایشان به ناله بلند می‌شود .امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه درباره انسان‌های بی‌تفاوت نسبت به قرآن این گونه بیان می‌کند. در خطبه ۱۷ می‌فرماید ” إِلَى اللَّهِ أَشْکُو مِنْ مَعْشَرٍ یَعِیشُونَ جُهَّالًا وَ یَمُوتُونَ ضُلَّالًا لَیْسَ فِیهِمْ سِلْعَهٌ أَبْوَرُ مِنَ الْکِتَابِ إِذَا تُلِیَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ وَ لَا سِلْعَهٌ أَنْفَقُ بَیْعاً وَ لَا أَغْلَى ثَمَناً مِنَ الْکِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ “

دردش آمده از این که چرا مردم از قرآن پیروی نمی‌کنند ” إِلَى اللَّهِ أَشْکُو” به خدا شکایت می‌کنم از ملتی که جاهلانه زندگی می‌کنند و گمراهانه جان می‌دهند. قرآنی که خوب تلاوت و معنا می‌شود در نظرشان بی ارزش‌ترین چیز است. ببینید ما به حرف‌های دیگران چقدر اهمیت می‌دهیم. فلان دانشمند اروپایی فلان شخصیت غربی راجع به فلان موضوع فردی و اجتماعی چگونه سخن گفته اهمیت می‌دهند یک عده .اما خدای تعالی قال الله تبارک و تعالی قو انفسکم و اهلیکم , هل ادلکم علی تجاره تنجیکم , آیات متعدد قرآن که انسان را نورانی می‌کند زندگی انسان را سالم می‌کند به آن بی‌توجه هستیم و چیزی از نظرشان باارزش‌تر از قرآن آن موقع که تحریفش کنند نیست. امیرالمؤمنین درددل دارد .کلمات امیرالمومنین در نهج‌البلاغه را راجع به قرآن بیش‌ازاین مطالعه بفرمایید. تعدادی از آن را من گفتم اگر لازم شد جلسه بعدی تعداد دیگری را خواهم گفت و الا وارد بحث دیگری از بیانات امیرالمومنین در نهج‌البلاغه و موضوع دیگری خواهیم شد .

بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

آیت الله حسینی همدانی - نماز جمعه کرج

خودم و همه شما نمازگزاران جمعه خواهر و برادر را به رعایت و تسدید و تقویت تقوای الهی دعوت می‌کنم . در یک بیانی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: روز قیامت از شخصی سؤال می‌کنند که عمرت را چگونه صرف کردی می‌گوید علم دین تحصیل کردم و به دیگران آموختم. به او می‌گویند آری ولی برای این رفتی به دنبال علم که مردم بگویند عالم است آنها هم همین را گفتند. گفتند به چه عالمی! پس مزد خودت را گرفتی و نزد ما چیزی نداری.

 از دیگری می‌پرسند تو چه کردی می‌گوید مال تهیه کردم و این مال را در راه خدا انفاق کردم .به او می‌گویند مقصودت این بود که مردم بگویند فلانی سخی و بخشنده است و مردم هم این را به تو گفتند پس به پاداش خودت رسیدی و نزد ما پاداشی نداری. از سومی می‌پرسند تو چه کردی می‌گوید در راه خدا جهاد کردم و کشته شدم می‌گویند جهادت برای آن بود که مردم بگویند فلانی چه قدر شجاع است و چه قدر شجاع بود و مردم این را در حق تو گفتند تو به مقصودت نائل شدی. پس این عمل وسیله نجات تو نخواهد بود. نزد ما چیزی نداری.

یعنی حتی جهاد در راه خدا هم به درد نمی‌خورد اگر نیت انسان خالص نباشد. سپس فرمود ” فَیُؤْمَرُ بِهِمْ اِلَی النَّارِ ” همه اینها را ببرید به سمت آتش. چه هلاکتی بالاتر از اینکه انسان یک عمر کار می‌کند تلاش می‌کند فعالیت می‌کند همه را هم برای خدا می‌کند به فکر خودش و به نیت خودش کارهای معنوی انجام می‌دهد کارهای بزرگی انجام می‌دهد اما به خاطر نداشتن اخلاص فقط برای اینکه دیگران از او تعریف کنند تمجید کنند بگویند بارک‌الله ببین فلانی چه کاری کرد و خوشایند مردم آن روزی که اینها باید به او بهره بدهد جز حسرت برای او چیزی نباشد. اهل تقوا و اهل توجه به این امور مواظبت می‌کنند که تمام اعمالشان خالصانه برای خدا باشد بخصوص برای ما اهل توحید اهل بندگی خدا این مسئله بسیار مهم است که بندگیمان و عباداتمان و اعمال صالحمان را خدای نکرده با ریا با سمعه با به چشم دیگران درآوردن و مطرح شدن انجام بدهیم خدای نکرده که جز جهد عاجز و بی‌ثمر بودن چیزی نخواهد بود. خدایا تقوی همه ما را بیش از پیش بگردان .

مناسبت‌ها در این هفته زیاد است .در این ایام نورانی ماه ذی‌قعده و دهه پر از خیر و برکت کرامت قرار داریم .راجع به دهه کرامت جلسه قبل نکاتی را عرض کردم. راجع به حج و هفته حج قبلاً عرض کردم که دشمن چگونه صد عن سبیل الله کرد. برنامه‌هایی را عزیزان به مناسبت ایام در استان تهیه دیده‌اند و ان‌شاءالله شرکت می‌کنید. مسئله پرچم گردانی حضرت معصومه سلام الله علیها پرچم گردانی حضرت  رضا علیه‌السلام. بحثی را دوستان طراحی کردند یکی دو سال است که انجام می‌دهند کار خوبی هم هست راهپیمایی به سمت حرم رضوی که از نیشابور تا حرم حضرت رضا پیاده میروند. البته از این جا روز چهارشنبه  از مصلای کرج حرکتشان آغاز می‌شود با وسیله به نیشابور می‌روند و بعد از نیشابور پیاده می‌روند که دوستان خوب است که شرکت کنند. اعمال و کارهای فرهنگی در این هفته انجام می‌شود.

مناسبت‌هایی را هم در این هفته داریم ۱۸ مرداد هم‌زمان با شهادت امیر خلبان حسین لشگری که با ۱۸ سال اسارت از باسابقه‌ترین آزاده‌های کشور اسلامی‌مان هست سالگرد شهادت اوست که ایثار و شهادت او را در پیشبرد اهداف عالیه اسلامی گرامی می‌داریم هم‌زمان با آن روز روز تجلیل از امامزادگان جلیل‌القدر به طور عام و امامزاده صالح بن موسی و احمدبن‌موسی علیهماالسلام که احمدبن‌موسی معروف به شاه چراغ هم هست این‌ها هم به طور خاص در این هفته تکریم می‌شوند .

 در استان ما ۸۰ امامزاده وجود دارد .نمی‌دانم به این توجه دارید یا نه. تعدادی از آنها هم اسناد شجره ایشان صحیح صحیح است. این‌ها آثار تربیتی فراوانی روی روح ما دارد. حواستان باشد دوستان از نعمت این بقعه و بارگاهی که در اطرافتان هست بهره‌مند باشید. مجاور بشوید. در طول ماه یک روز, در هفته یک روز, هر کس اندازه وسع خودش مقید باشید.  نه اینکه باری به هر جهت و ان‌شاءالله اگر شد. این‌طور نه. مقید باشید برنامه منظمی را به عنوان زیارت امامزادگان بروید مجاور شوید دقایقی را بنشینید به حال خودتان بپردازید .حال خودتان را بررسی کنید بعد آثار و برکات معنوی آن را در خودتان ببینید. ۳ یا ۴ امامزاده در شهر داریم. در طول ماه چقدر مقید هستید که سر بزنید؟ بعضی وقت‌ها دیدم حتی از کنار این امامزاده‌ها که رد می‌شوند بعضی‌ها بی‌توجه هستند و حتی برنمی‌گردند سلام بدهند. باید از برکاتشان استفاده کرد. قطب فرهنگی و معنوی هر شهر هستند.

۱۷ مرداد به مناسبت شهادت محمود صارمی خبرنگار بزرگواری که در مزار شریف به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران به دست طالبان به شهادت رسید به عنوان روز خبرنگار نامیده شد که در این روز از خدمات عزیزان خبرنگار قدردانی می‌شود. خبرنگاری رسالت بزرگی است که اگر خبرنگار درست به خبر بپردازد و به دقت اطلاع‌رسانی کند گذشته از اینکه گاهی به خاطر اشرافی که دارد می‌تواند حادثه‌ای را زودتر از وقوع پیش بینی کند می‌تواند از بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی در عرصه‌های مختلف با بیان به موقع جلوگیری کند. خبرنگار می‌تواند با نقد منصفانه مسئولان و مطالبه گری سطح آگاهی مردم را بالا ببرد. لذا هم خبر هم خبرنگار هر کدام باید از ویژگی‌های لازم برخوردار باشند تا بتوانند اثرگذاری خودشان را داشته باشند. والا کارایی لازم را از دست خواهند داد. خبر و خبرنگار رسانه‌ای است که قدرت تربیت و اصلاح جامعه بلکه جوامع را دارد. لذا کار خطیری است.

من مهم‌ترین توصیه‌ای که به عزیزان خبرنگار در این فرصت دارم این است که عزیزان وقتی دست به قلم می‌برید که بنویسید برای خدا بنویسید و در همه حال خدا را در نظر داشته باشید .کار شما بسیار سخت است. عندالله برای هر کلمه‌ای که راجع به هر موضوعی می‌نویسید مسئول هستید. مواظب باشید که هوای نفس خدای نکرده غلبه نکند که چیزی که نباید نوشته شود نوشته شود. فرصت بیان بیشتر از این را در این نوبت ندارم.

در ۱۵ مرداد سال ۶۶ سالگرد شهادت امیر سرلشکر خلبان عزیزمان عباس بابایی است که خدای تعالی روح او را غریق رحمت بیکرانش بگرداند .ایثار و ازخودگذشتگی و نهایتاً شهادت او مسبوق به ذهن همه عزیزان هست. همین‌طور در ۱۵ مرداد سالروز   استفاده از سلاح کشتار جمعی بر علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع هیروشیما و ناکازاکی است که توسط آمریکا به دستور ترومن رئیس‌جمهور وقت آمریکا انجام شد. که ۱۶۰ هزار کشته و زخمی به جای گذاشت. نمی‌دانم تاریخش را چقدر مطالعه کرده‌اید و خوانده اید .موج انفجار در قسمت‌های مختلف حالات مختلفی را برای آن اجساد به‌وجودآورد. یک جنایت بزرگی در طول تاریخ انجام شد توسط آمریکا .

آمریکای پلید این کارش را خدمت به مردم و پایان دادن به جنگ اعلام کرد .گفت من خدمت کردم در حالی که می‌دانید عملاً جنگ تمام شده بود . چون هیتلر چهار سال قبلش خودکشی کرده بود ژاپن هم که دست‌هایش را برای تسلیم بالا برده بود موسولینی هم بازداشت شده بود اینها سران جنگ و طرف‌های جنگ بودند و جنگ تقریباً تمام شده بود. اما با کمال آرامش انسان‌های بی‌گناه را کشتند بعد هم منت گذاشتند که به نفع ملت‌ها بوده. همین ترومن می‌گفت به اینکه اگر این کار را نمی‌کردیم ۲ میلیون نفر کشته می‌شدند ما ۲۰۰ هزار نفر را کشتیم که آن ۲ میلیون نفر را نکشیم. مردم باید به ما پاداش بدهند .جهان باید به ما تبریک بگوید. آیا با این آمریکا و با این خباثت و با این وضعیتی که دارد می‌شود دست داد و اعتماد کرد ؟

عزیزانی که الان نتیجه اعتماد را می‌بینند چرا ادامه می‌دهند؟ چقدر رهبری فرمودند که مذاکرات نتیجه‌ای ندارد .چرا گوش ندادند و نمی‌دهند ؟من یک نکته‌ای را عرض کنم . در نماز جماعت  مجموعه‌ای از انسان‌ها به یک آقایی اقتدا می‌کنند. امر عبادی است اما باید در تمام اعضا و اشراط و ریزه‌کاری‌های نماز شما از امام تبعیت کنید. یا با امام یا چند لحظه بعد از امام انجام دهید .اگر تبعیت نکنید و تخلف کنید نماز به هم می‌خورد و باطل می‌شود. شما عید فطر امسال را دیدید با یک اشتباه کوچک هفت ۸ هزار نفر نمازشان بالا و پایین شد و این‌طرف و آن‌طرف شد. تبعیت از امام در همه جا لازم است. نماز را به هم می‌ریزد .بعضی وقت‌ها قابل جبران است بعضی وقت‌ها نماز باطل می‌شود باید دوباره انجام داد. نمی‌شود به سلیقه عمل کرد .باید تبعیت کرد.

 نماز جماعت تمرین تبعیت از امام جامعه است .برای همین به ما گفتند که نمازهای تان را جماعت بخوانید  یک قسمت از اسرارش این است .حالا چطور شده است که در امور کلان کشور رهبری دستور می‌دهد نکته را بیان می‌کند درخواست می‌کند اما افراد به سلیقه خودشان عمل می‌کنند. نتیجه همین خواهد شد. در امر عادی عبادی باید در جزئیات تبعیت کنیم, امام جامعه نکته‌ای را مکرر گفته فرمودند من یک سال و نیم است که دارم این مطالب را می‌گویم بلکه بیشتر, سلیقه‌ای عمل می‌کنند .مسئولی که در مسائل کلان و استراتژیک نظام تبعیت از رهبری نداشته باشد مورد قبول مردم نیست.

بیانات رهبری را چند روز قبل در دیدار با اقشار مختلف مردم شنیدید. دیگر گویاتر از این , واضح‌تر از این , صریح تر از این صحبت کنند ؟ شاهد بیاورند  که نمی‌شود به دغل کاری‌های کسی که امتحان خودش را پس داده دل بست؟ چرا عده ای اینگونه وا داده دنبال یک سعادت موهوم می‌گردند .  در همین مذاکرات این همه دلسوزان نظام در کنار رهبری تذکر دادند و استدلال آوردند عزت ما استقلال ما داشته‌های ما را از بین نبرید اما امروز همان‌ها اقرار می‌کنند که آمریکا بد عهد است. چگونه می‌خواهید جبران کنید؟ چگونه می‌خواهید فرصت‌هایی که از دست ملت رفته در این مدت آن را جبران کنید ؟خون‌هایی که برای آن فرصت‌های به دست آمده ریخته شد آنها را چگونه می‌خواهید جبران کنید؟

 فرصت جبران ندارید. باید گوش به حرف داد. می‌بینید که چقدر رهبری تأکید کردند بر بد عهدی و تأکید می‌کنند و آیا فکر کرده‌اید که چرا این مقدار تأکید می‌شود؟ در همین سخنرانی اخیرشان که روز دوشنبه داشتند باز تأکید کردند که جوان‌ها بخصوص بنشینند روی این حرف که نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد و مسائل دیگر آمریکا فکر کنند. چرا این را خواستند از جوان‌ها؟ یک مقدار دقت کنید .چرا ایشان می‌گویند که جوان‌ها بنشینند روی این موضوع فکر کنید توجه کنید . چون عده‌ای دائماً در گوش مردم بخصوص جوان‌ها پچ‌پچ می‌کنند با صراحت یا با کنایه که آمریکا کذا و کذا است و تسویل گرانه مثل شیطان دور را نزدیک و نزدیک را دور جلوه می‌دهند . تطویع میکنند تا چیزهایی که مورد نظر خودشان است به جوان‌ها بخورانند و بحث وابستگی نسبت به آمریکا را از بین ببرند و زهر کار را بگیرند.

 اگر خوب تحلیل نشود و خدای نکرده این که می‌شود با شیطان تعامل کرد به باور جوانی که در آینده مسئولیت‌های مهم کشور را به عهده می‌گیرد تحمیل شود و به باور او تبدیل شود اینجاست که ما خودمان را خلع سلاح کردیم به دست خودمان. اینکه آقا می‌فرمایند حتماً بنشینید رویش کار کنید و فکر کنید که چرا آن قدر می‌خواهند زهر کار را بگیرند برای اینکه در آینده, برنامه‌ریزی در الان نیست چون الان یک عده هستند و حرف می‌زنند ولی اگر آرام آرام باور عوض شد فکر عوض شد همان طور که انجام می‌دهند و می‌خواهند,  آن موقع کار خیلی سنگین خواهد شد. اگر این بد عهدی ها و دشمنی‌ها صریح و خوب بررسی شود علل او بازگو شود کمااینکه می‌شود هیچ عاقلی به آمریکا نزدیک نمی‌شود. واقعاً ناراحت‌کننده است که چرا مسئولین موقع گزارش دادن این بد عهدی ها را شفاف بیان نمی‌کنند.

 انتظار این بود که رئیس‌جمهور محترم در گزارش عملکرد سالانه به بد عهدی ها و خلف وعده‌ها آمریکا در لغو تحریم‌ها با صراحت می‌پرداختند و مطالبه گری می‌کردند. از عزت ما در دیپلماسی که توسط بعضی کشورها در حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان خبیث و پلید ملعون خدشه‌دار شده بود او را محکوم می‌کردند .اما دیدیم که با یک روش دیگری از کنار او عبور کردند. از مواردی که رهبری روی او تأکید کردند در این چند وقت و مستحضر هستید تاکید بر روی روحیه انقلابی است .مدتی است در امسال به خصوص در هر جلسه‌ای روی قضیه روحیه انقلابی و انقلابیگری تأکید می‌کنند.

اگر این روحیه در مدیران و مسئولان باشد در هیچ زمینه‌ای خرابی نخواهیم داشت. نه در روابط خارجی‌مان نه در مسائل داخلی‌مان. مفاسدی که امروز در بعضی از بخش‌ها شاهد هستیم به خاطر فاصله گرفتن از اصول انقلابی است. والا کسی که انقلابی فکر می‌کند و عمل می‌کند اجازه نمی‌دهد که مفسده ای به وجود بیاید. اگر برای واگذاری مسئولیت‌ها در کنار تخصص‌های لازم تدین و انقلابی بودن را هم لحاظ کنیم دیگر مشکلی نخواهیم داشت. مسئول انقلابی اجازه نمی‌دهد فرهنگ و اخلاق کشور مورد هجوم باشد و بی‌تفاوت باشد و بگوید ما با بهشت و جهنم مردم کاری نداریم. مسئول انقلابی اجازه نمی‌دهد کسی که با فتنه رابطه داشته و هنوز هم تبری نجسته به کار بگیرند. اگر و اگر مسئولی فتنه‌گری یا متمایل به فتنه ای را یا ساکت فتنه‌ای را به کار بگیرد انقلابی نیست.

عنصر انقلابی نمی‌تواند وجوه حرام و نامشروع برداشت کند. و تلاش کند برای این کار حرام محملی درست کند و حلالش کند. محمل حلال درست کند .اصلاً نمی‌تواند این کار را بکند. کسی که برداشت نامشروع دارد هرگز انقلابی نیست. ولو آقایان بخواهند او را با وصله و پینه به انقلاب بچسبانند .چرا باید در مقابل مسئولی که فساد او محرز شده و خود شما او را کنار گذاشته‌اید گفته شود که امانت‌دار بوده؟ کدام امانت‌داری ؟یکی از همین آقایان گفتند که حقوق چند ۱۰۰ میلیونی برای نگهداری از بیت‌المال می‌گیرد .چند صد میلیون می‌گیرد که بیت‌المال را نگه دارد. ایشان از ذخایر نظام است !کدام نظام؟ احتمالاً مرادتان نظام سرمایه‌داری غرب است والا نظام اسلامی احتیاجی به یک چنین مدیری ندارد.

 رهبری چنین کسانی را خائن به انقلاب می‌دانند. عامل را مستحق مجازات می‌دانند. برداشت را نامشروع می‌دانند و با صراحت می‌فرمایند باید از کار برداشته شود. آن وقت شما او را امانت‌دار می‌دانید ؟ متأسفانه دولت با این همه تأکید رهبری و  فشار افکار عمومی اقدام به برخورد جدی با مفسدین ندارد و این نتیجه‌اش از دست دادن اعتماد مردم خواهد بود. این را عزیزان بدانند. البته ابتدا رئیس‌جمهور با قاطعیت گفتند من با کسی عقد اخوت نبستم و این کار را دنبال می‌کنم اما دو ماه گذشته و کار جدی انجام نگرفته. در جلسه سخنرانی رسمی هم از این مسئله طفره رفتند. اما این را همه بدانند که مردم انقلابی حزب‌الله چون اصل مطلب به نظام برمی‌گردد  اصل مطلب به ارزش‌ها و آرمان‌ها برمی‌گردد که رهبری فرمودند صدمه به ارزش‌ها و آرمان‌ها زده شده با این کار مردم دست از مطالبه گری تا حصول نتیجه برنخواهند داشت.

تأکید دوباره ایشان بر مقدورات و ظرفیت‌های داخلی در همه زمینه‌ها به خصوص اقتصاد بود. اینکه رهبری می‌فرماید از رفت‌وآمد اینها آبی گرم نشده. یک عده دائم دارند می‌روند و می‌آیند. یعنی آقای وزیر دست بردار. بیا داخل خارج را ول کن. گروه‌های اقتصادی ۱۰۰ نفره و ۱۵۰ نفره یک کاروان اقتصادی ۱۵۰ نفره می‌آیند چند روز در ایران می‌مانند بررسی‌کنند ببینند  که چه کار می‌توانیم با ایران بکنیم درباره اقتصاد, بعد هم می‌روند از امکانات چند روز استفاده می‌کنند بعد هم هیچ. تأکید بر اینکه به صنایع کوچک و واحدهای تولیدی کوچک توجه کنید تا اشتغال به وجود بیاید یک تاکید جدی است . خب گوش بدهید!

خوب است مسئولین اقتصادی استان گزارش بدهند در این پنج ماهی که از سال اقدام و عمل گذشته است در این استان که هم صنعتی است هم کشاورزی است درباره واحدهای تولیدی کوچک چه کردند. البته خبر دارم که دوستان مشغول فعالیت و کار هستند. اما اینجا گزارش بدهید مردم امیدوار می‌شوند. مردم خوشحال می‌شوند. شما بیان کنید که چه کارهایی را انجام دادید معذورات و مقدورات شما را همه را بدانند .گزارش دادن کار بدی نیست. گفته می‌شود که کشور چهار فصل را دارد. من به دوستان گفتم کرج را ایران کوچک میگویند. اتفاقاً کرج خودش به تنهایی چهارفصل را دارد. منطقه اشتهارد را می‌بینید که ۵۰ درجه است جاده چالوس ۲۴ درجه است در فاصله این جا هم دماهای دیگر را داریم. صنعتی و کشاورزی را باید تقویت کرد. اقدامی باید داشت. مدیریت باید کرد.

هر روز چند نفر به دفتر ما می‌آیند ناله می‌کنند درس خوانده هستند لیسانس و فوق‌لیسانس و دکترا  بعضا منفعل می‌شوم کار می‌خواهند هر نوع کاری هم که بگویی می‌گویند ما انجام می‌دهیم. قطعاً پیش بقیه مسئولین هم می‌روند. یعنی از آنها هم مطالبه می‌کنند.  کاری هم نمی‌شود کرد انسان‌ هم منفعل می‌شود واقعاً چون کار دست ما نیست. ما اختیاری هم راجع به این مسئله نداریم. اما به سرعت وقت می‌گذرد. باید طرحی انداخت واحدهای کوچک در استان خوابیده زیاد است. باید به آن پرداخت. تأکیدی هم به قاچاق کالا داشتند چون ما اینجا فرودگاه پیام را داریم دوستان حتماً مواظبت کنند. درباره مسائل فرهنگی هم همین طور است. اگر مدیر فرهنگی انقلابی باشد احتیاج به تذکر و تشر و حرف زدن ندارد. مدیر فرهنگی انقلابی دغدغه مند خودش وارد عرصه می‌شود. در مقابل مفاسد اجتماعی اخلاقی می ایستد.

بالاخره وضعیت ادارات ما الان خوب نیست. وضعیت اماکن ما خوب نیست. معابر ما و پارک‌ها بعضا مفاسد اجتماعی را شما می‌بینید. مکرر در مکرر ما مدام عرض می‌کنیم اصناف صنعت و معدن و تجارت اداره اماکن به مغازه‌ها اشراف داشته باشید. تعزیرات و دادستانی با قاطعیت عمل کنید. نیروهای خدوم ناجا هم با اهتمام بیشتر به این مهم بپردازید .این تابستان با توجه به ترفندهایی هم که دارند کارهایی را که می‌شنوید که می‌خواهند انجام دهند باید با دقت بیشتری وارد شد و توجه کرد.

مصرف آب و برق را جدی بگیرید. با این که الحمدالله سد الان آبش بالا است بعضی جاها آب خوب است اما مسئله گرما آرام آرام شروع خواهد شد. باید در مصرف آب و برق توجه بیشتری کرد. بنای من این است که ان‌شاءالله خطبه‌ها را کوتاه کنیم تا دوستان در یک ساعت مشخصی ان‌شاءالله از این به بعد به منزل بروند. بنای ما این است که از اذان که داده شد تا آخر نماز که تمام خواهد شد  بین یک ساعت تا یک ساعت و ربع حداکثر کار تمام شود. بنای ما من بعد این باشد از وقتی که اذان داده می‌شود تا وقتی که شما از این در بیرون می‌روید یک ساعت و حداکثر یک ساعت و ربع برنامه ما تمام خواهد شد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.