خطبه های 4تیر شهر کرج

ما همان‌طور که از تمام حرکت‌های اسلامی و آزادی‌خواه حمایت کردیم از مردم مسلمان و شیعه بحرین دفاع می کنیم

روابط عمومی ۰۵ تیر ۱۳۹۵ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز
  • شهرستان کرج توسط ایت الله حسینی همدانی
  • در تاریخ ۹۵/۴/۴

                                                              بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله و طاعته . عرض کردیم که اهل تقوا  هرگز به ربا نزدیک نمی‌شوند. جلسات گذشته این نکته را اشاره کردیم. چون قرآن کریم ربا و رباخوار و رباخواری را جنگ با خدا می‌داند و متقین قصد جنگیدن با خدا را ندارد در آیه کریمه دارد به اینکه ” فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ  وَإِن تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ” یعنی اگر این کار را نکنید و دست از رباخواری برندارید اعلان جنگ با خدا و رسول خدا میدهید و میگویید می‌خواهیم با خدا و رسول خدا بجنگیم. و اگر از رباخواری توبه کنید اصل مالتان از آن خود شما خواهد بود که در این صورت نه ستم می کنید و نه ستم می‌بینید .

برای اینکه پلیدی ربا را به ما بفهماند در روایتی است از امام صادق علیه‌السلام از قول رسول خدا که به علی‌بن‌ابی‌طالب فرمودند و وصیت کردند : ای علی ربا ۷۰ مرحله دارد. ساده‌ترین این مراحل مثل آن است که کسی در خانه خدا در کعبه با مادر خود در آمیزد نعوذبالله. ای علی گناه درهمی از ربا  بزرگ‌تر است از ۷۰ بار زنا کردن با محرمی در خانه خدا. این عظمت و بزرگی این گناه را دارد بیان می‌کند .کار ساده‌ای نیست. شبیه این روایات روایات فراوانی در جوامع روایی ما آمده است. هم شیعه هم اهل سنت که بیان‌کننده قبح و پلیدی ربا است که به خدا پناه می‌بریم از اینکه خدای نکرده به این بلیه مبتلا شویم  و نزدیک این فسق و خطا شویم .

بحثی را که هفته های گذشته شروع کردیم قرآن در نهج‌البلاغه بود. قبلاً راجع به این که قرآن ناطق است و زبانش گویا است در جلسه قبل توضیح دادیم. در این نوبت نکته دیگری را اشاره می‌کنم با یک زاویه دید دیگری که امیرالمومنین به ما داد .در خطبه ۱۲۵ فرمودند که البته اصل سخن حضرت در خطبه ۱۲۵ راجع به خوارج است. جریان حکمیت و اینکه امام کسی را معرفی کرد و آنها هم کسی را معرفی کردند و به امام بی‌احترامی هایی هم شد. حضرت در این قضیه حکمیت که آن‌ها انکار کردند امام در مقام مذمت اصحاب خودش راجع به قرآن مطالبی را و این که قرآن ناطق است یا ناطق نیست مطالبی را بیان می‌کنند.

 فرمودند” إِنَّا لَمْ نُحَکِّمِ اَلرِّجَالَ وَ إِنَّمَا حَکَّمْنَا اَلْقُرْآنَ ” ما مردان را حاکم نکردیم ما قرآن را حاکم کردیم. یعنی درخواست آنها را پذیرفتیم و قرآن حکم شد. چون از کسانی نبودیم که از کتاب خدا روی‌گردان باشیم و از حکم خدا پیروی نکنیم. بعد شروع می‌کنند راجع به قرآن” هَذَا اَلْقُرْآنُ إِنَّمَا هُوَ خَطٌّ مَسْطُورٌ بَیْنَ اَلدَّفَّتَیْنِ “مگر قرآن چیست؟ این قرآن خطی است که نوشته شده بین دو جلد قرار گرفته” لاَ یَنْطِقُ بِلِسَانٍ” با زبان سخن نمی‌گوید” وَ لاَ بُدَّ لَهُ مِنْ تَرْجُمَانٍ” ناچار باید کسی او را به نطق در بیاورد. او را به حرف در بیاورد” وَ إِنَّمَا یَنْطِقُ عَنْهُ اَلرِّجَالُ  “مردان هستند که از طرف او سخن می‌گویند. یعنی ما که حکم بودیم و حکم بودن مردان را پذیرفتیم  به خاطر این بود که ظاهر قرآن مدون و نوشته شده است. نمی‌تواند خودش مفسر باشد و خودش توضیح بدهد و توجیه‌کننده خودش باشد. لازم است یک کس دیگری مردانی باتقوا و با اخلاص آن کسانی که خودشان با قرآن انس دارد او را تفسیر کنند.

لذا به همان فرموده قرآن که قرآن نازل شده و مبین می‌خواهد, تبیین‌کننده می‌خواهد ,به نطق درآورنده می‌خواهد , بنابراین با توجه به روایات دیگر که وارد شده, اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام مفسران واقعی قرآن هستند. چون به همه اسرار و رموز قرآن آشنا هستند .منخوط و به هستند .در خانه آنها قرآن نازل شده است و لذا خود امیرالمؤمنین  در ادامه همین خطبه فرمودند : پس اگر از روی راستی بر کتاب خدا حکم شود ما ائمه که منظورشان ائمه معصومین هست به آن حکم از همه مردم سزاوارتر هستیم ” فَإِذَا حُکِمَ بِالصِّدْقِ فِی کِتَابِ اَللَّهِ فَنَحْنُ أَحَقُّ اَلنَّاسِ بِهِ” این یک مطلب درباره نطق.

یکی از ویژگی‌های قرآن کریم این است که دائماً با مصاحب و همراه خودش که هست نفع می‌رساند. شما دائماً قرآن در اختیارتان باشد در کنارتان باشد همراهتان باشد از قرآن نفع میبرید. در خطبه ۱۷۵ فرمودند” وَ مَا جَالَسَ هذَا القُرآنَ أَحَدٌ اِلّا قَامَ عَنهُ بِزِیادَهٍ أَونُقصَانٍ: زِیَادَهٍ فِی هُدًی، أَو نُقصَانٍ مِن عَمیً” خیلی عبارت عبارت زیبایی است . کسی با این قرآن ننشست و مصاحبت نداشت و در او تدبر و تفکر نکرد مگر این که چون از کنار قرآن برخواست و بلند شد و فاصله گرفت یک چیزی به او زیاد شد و چیزی از او کم شد .  هدایت و رستگاری او افزایش یافت و کوری و گمراهی او کم شد . قرآن کتاب هدایت است. هر کسی پهلوی قران نشست هر لحظه ولو دقایقی دقت در آیات قرآن کرد هدایتی به دست می‌آورد و جهلی را از دست خواهد داد .این نشانه جامعیت قرآن است.

 از گذشته‌های دور سخن می‌گوید .همان طور که نسبت به آینده چراغ راه است گذشته‌ها را هم برای ما تبیین می‌کند و راهنمایی می‌کند. هر چیزی را که انسان برای راهنمایی به او در زندگی‌اش نیاز دارد در قرآن هست. برای زندگی سالم در دنیا احتیاج به مطالبی دارد. در قرآن هست. در قسمتی از خطبه اول فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم کتاب پروردگار شما را در دسترس شما گذاشت” کِتَابَ رَبِّکُمْ فِیکُمْ‏ مُبَیِّناً حَلَالَهُ وَ حَرَامَهُ وَ فَرَائِضَهُ وَ فَضَائِلَهُ وَ نَاسِخَهُ وَ مَنْسُوخَهُ وَ رُخَصَهُ وَ عَزَائِمَهُ وَ خَاصَّهُ وَ عَامَّهُ وَ عِبَرَهُ وَ أَمْثَالَهُ وَ مُرْسَلَهُ وَ مَحْدُودَهُ وَ مُحْکَمَهُ وَ مُتَشَابِهَهُ” در اختیار شما گذاشت حلال و حرام و واجبات و مستحبات و ناسخ و منسوخ و رخصت و عزیمت و خاص و عام و عبرت و مثل و مطلق و مقید و مجمل و مبهم و همه آن چیزهایی که شما نیاز دارید برای شما گذاشته.

 “مُفَسِّراً جُمَلَهُ‏ مُجْمَلَهُ وَ مُبَیِّناً غَوَامِضَهُ‏” مجمل هایش را تفسیر کرد و مشکل‌هایش را آشکار کرد. این یعنی جامعیت همه آن چیزی که بشر تا دروازه قیامت به آن نیاز دارد در قرآن کریم وجود دارد .در خطبه ۱۸ فرمود :خدای سبحان دینی کامل فرستاد و پیغمبر اکرم در تبلیغ و ادای او کوتاهی نکرده است . در حالی که خدای تعالی می‌فرماید” مَا فَرَّطْنَا فِی الْکِتَابِ مِنْ شَیْءٍ و قال فیه تبیان کل شیء “یعنی ما از بیان هر چیزی که مورد نیاز شما است در این کتاب کوتاهی نکردیم .همه چیز در این کتاب آمده است. عمده این است که ما در کنارش قرار بگیریم با او انس بگیریم ارتباط برقرار کنیم او را به نطق دربیاوریم و از آن بهره ببریم.

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما روزه داران, نمازگزاران مومنین و مومنات که در این خانه خدا حاضرید را به تقوا , تسدید و تقویت او دعوت می‌کنم . سیرت و روش اهل تقوا این است که از گناه به هر شکل او فاصله می‌گیرند. از ربا و رباخواری و رباخوار بیزار هستند .رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه فرمودند :پس از من این قوم با اموالشان آزموده می‌شوند و برای دین‌داری خود به پروردگار خویش منت مینهند .می‌گویند اگر ما دین‌دار نبودیم چه کسی در عالم دین‌دار بود. منت می‌گذارند و رحمت او را آرزو دارند و از خشم او خود را در امان ببینند. فکر می‌کنند که از خشم خدا در امان هستند .با اینکه خدا با کسی عقد اخوت نبسته است و با شبهه‌های کاذب و هواهای اغفال کننده حرام خدا را حلال شمارند. پس شراب را به نام نبیز  و مال حرام را با عنوان هدیه و ربا را معامله بر خود می‌دانند و حلال می‌کنند.

ربا را می‌گویند بیع است و حلالش می‌کنند با کلاه شرعی. متأسفانه این کلاه شرعی که بعضی‌ها به آن مبتلا هستند نمی‌دانند که با آن برای خودشان جهنم می‌خرند .حیله هایی که به کار برده می‌شود درست نیست .در قسمتی از روایت  امام صادق علیه‌السلام فرمودند :روزی پاک و پاکیزه همان است که از راه حلال به دست می‌آید. ربا پلید است. درباره آیه “یَمْحَقُ اللّه ُ الرِّبا وَیُرْبِى الصَّدَقاتِ “که ادامه همان روایت است  که آنجا حضرت دارد بیان می‌کند خداوند ربا را نابود می‌کند و صدقات را فزونی می‌بخشد کسی به امام عرض می‌کند شما می‌گویید که خدا ربا را نابود می‌کند صدقه را رشد می‌دهد. می‌بینیم مردی که ربا می‌خورد دائم دارد مالش زیاد می‌شود .حضرت فرمودند بله ولی دینش را خدا نابود می‌کند هر چند که مالش زیاد می‌شود. ربا اقتصاد جامعه را از بین می‌برد .ربا دین مردم را از بین می‌برد .خانواده‌ها را نابود می‌کند .مشکلات فراوان اخلاقی و اجتماعی به وجود می‌آورد. به خدای تعالی پناه می‌بریم از این که مبتلا به ربا شویم و طلب می کنیم که خدای تعالی  به برکت ماهش همه ما را از متقین قرار بدهد .

مهم‌ترین مناسبت هفته شهادت مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام و شب‌های قدر است .این شب‌ها را باید غنیمت شمرد. بدون دقت و توجه نباشیم .مقدرات یک ساله ما در این شب‌ها رقم می‌خورد. آنچه برای سال آینده ما و جامعه ما اتفاق خواهد افتاد در همین شب‌ها تقدیر می‌شود. لذا همان طور که به خودتان توجه می‌کنید برای دیگران هم توجه داشته باشید .برای جوان‌ها خانواده‌ها مریض‌ها اقشار مختلف مردم دست به دعا بردارید. نسبت به خودتان بررسی کارهای گذشته تان را بکنید . فضاهایی را که به شما فرصت می‌دهند که از خدا طلب کنید در مقام عمل از خدا اخلاص بخواهید. در مقام علم از خدا معرفت بخواهید .بصیرت بخواهید. اینها اساس کار است. به شما فرصت دادند که چیزی بخواهید بگو در مقام عمل اعمالم خالصانه باشد .اگر هم می‌خواهید به من علم بدهید معرفتی باشد که مرا برساند به همان جاهایی که باید برساند.

معمولاً این طور است که بودجه‌های سال بعد را براساس عملکرد سال قبل می‌دهند و پرداخت می‌کنند. لذا مهم است گذشته را بررسی کنید .اقرار به بدی‌ها کنید. نزد خدای تعالی این اقرار به گناهان باعث تخفیف عقوبت می‌شود. باعث می‌شود که توبه انسان پذیرفته شود .اینکه انسان در آن فرصتی که دارد استغاثه کند و بگوید خدایا من نعمت‌های تو را مصرف کردم نیرویی را که تو دادی قوه ای را که تو دادی مالی را که تو دادی فهمی را که تو دادی. اما همه اینها را در مسیر خطا و تمرد امر تو مصرف کردم و از خدا طلب بخشش کند.  اقرار به بدی‌ها نزد خدا باعث تخفیف است. اینکه انسان در درگاه الهی اعتراف به اشتباهات خودش کند و اظهار پشیمانی کند بسیار کارساز است. شما در آن مناجات و دعا خواندید که اقرار به ذنب وسیلتی الیک. اصلاً همین که من اقرار به گناه می‌کنم این وسیله‌ای است که خدایا من برای تو آورده‌ام .من وسیله دیگری غیر از گناهانم ندارم.

البته وسیله داریم. اهل‌بیت عصمت و قرآن .ما در شب قدر قرآن را روی سر می‌گذاریم و به ۱۴ معصوم متوسل می‌شویم. اما خود اقرار به گناه بسیار کارساز است .برای همه هم دعا کنید .بخیل در دعا کردن نباشید .بخیل در خواستن نباشید. آن کسی که از خزانه غیبش می‌بخشد او کریم است .شما چرا کم کاری می‌کنید .برای همه بخواهیم .همه چیز بخواهید. من مشارق الارض الی مغاربها طلب کنیم .همه چیز دنیا و آخرت.

ضربت خوردن مولای مان امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیه افضل صلوات المصلین مناسبت دیگر است. بررسی دوران امام در بیان کوتاه یک خطبه و چند خطبه نمی‌گنجد .مگر می‌شود ما اقیانوسی را بریزیم در یک قاشق .حتی پارچ و لیوان هم نمی‌گوییم. اصلاً نمی‌شود. شخصیت ذو ابعاد حضرت آن هم با ویژگی‌های متضاد. نفس پیغمبر, پدر امامان, یعسوب الدین ,قائد الغر المحجلین, امام المتقین ,هر کدام از این‌ها دریای از معرفت است .همین کلمات ,نمی‌شود آنها را بیان کرد. دوران حیات آن بزرگوار پر است از درس و عبرت. دوران حکومت چهار سال و نه ماهه آن حضرت از حساس‌ترین دوره‌های تاریخ اسلام است. تلاش بی‌وقفه امام و جهاد مستمر حضرت برای برقراری عدالت از مهم‌ترین شاخصه‌های زندگی اوست .

چون هفته قوه قضاییه است نکاتی راجع به عدالت می‌خواهم اشاره کنم در زندگی حضرت. خیلی مختصر و خیلی گذرا. برای برگرداندن جامعه به دوران رسول خدا لحظه‌ای خسته نشد .از همان ابتدای کار شروع کرد به اقدام عملی .عده‌ای از مسئولین منحرف و ویژه خوار را برکنار کرد و اعلام کرد اموالی که از بیت‌المال غارت شده همه را پس خواهد گرفت. اعلام کرد برنامه جدی او اجرای عدالت است و بنا دارد جلوی باند بازی و رانت‌خواری را و آقازاده‌های بی‌دردی که مانع رشد جامعه هستند را بگیرد. با قاطعیت تمام نسبت به کارگزاران منحرف اقدام می‌کرد. داریم در نهج‌البلاغه. ببینید. بحثی هم قبلاً درباره عدالت داشتیم. مواردی را من اینجا ذکر کردم .

یکی از امرای او که در منطقه‌ای به او حاکمیت داده بود زیاد بن ابیه است. به زیاد بن ابیه نامه می‌نویسد: به خدا سوگند یاد می‌کنم سوگندی راستین که اگر به من خبر برسد ( نگفته است این کار بکنی ,گفت اگر خبر برسد که می‌خواهی این کار را بکنی) اگر به من خبر ‌رسد که در ثروت مسلمانان خیانت کرده‌ای کم یا زیاد چنان بر تو سخت گیرم که مالت بسیار اندک شود و بار هزینه عیال به دوشت سنگینی کند  و خوار و پریشان حال شوی والسلام. این یک نامه است که امام به یکی از امرای خودش که فرستاده آنجا منطقه‌ای را اداره کند نوشته. اگر به فکرت برسد که به بیت‌المال دست درازی کنی چنان دست تو را قطع خواهم کرد که به پیسی بیفتی. این عدالت علوی است .

یک وقت خدمت شما عرض کردم یک قاضی را صبح منصوب کرد و بعد از ظهر او را برداشت. گفت آقا من تخلفی نکردم من کاری نکردم رشوه نگرفتم. گفت وقتی که محکومین پیش تو آمدند در نگاهت بین محکوم و محکوم‌علیه بین متهم و آن کسی که درخواست کرده بود رعایت عدالت در نگاه کردن را به خرج ندادی عزلت کردم. این عدالت علوی است. دو نفر را در محکمه آورده‌اند به یکی نگاه کرده به دیگری کمتر نگاه کرده .حضرت بعدازظهر او را عزل کرد. ببینید کار کجاست.

 حضرت برای اینکه کاملاً بر امور عمال حکومت مسلط بشوند تعدادی دیدبان به کار برد که گزارش عملکرد کارگزاران را بدهند که این باعث می‌شد کارشان دقیق انجام شود. در همین عهدنامه مالک اشتر در آنجا فرمود : آنگاه در امر کارگزارانت بنگر و آنان را با آزمودن به کار بگیر. همین‌طور کار نده یک مدتی مراقبت کن و رفتار آنان را وارسی کن. دیده‌بانان صداقت پیشه و وفادار به سوی آن‌ها گسیل دار. نه اینکه خود آن دیده بان را هم بخرند. یک پولی در جیب دیده بان بگذارند شتر دیدی ندیدی. کامیون کامیون بار قاچاق وارد کشور شود. اقتصاد را مضمحل کند. زندگی مردم را مختل کند. آن کسی که می‌خواهد دیدبان باشد آن کسی که می‌خواهد در گلوگاه قرار بگیرد باید صادق باشد. باید امین باشد. دیده‌بانانی صداقت پیشه و وفادار به سوی آن‌ها گسیل دار . چرا که وارسی پنهانی آنان را به امانت داری و ملایمت با شهروندان وامی‌دارد.

این جایش مهم است, اگر یکی از آنها دست به خیانت زد یعنی از آن امرایی که بر سر کار گذاشته‌ ای و گزارش دیده‌بانان تو آن را تأیید کرد  . به این گواه بسنده کن. دنباله این که پرونده بسازیم و چهار سال این‌طرف و آن‌طرف برود و بشین و بلند شو  نباشد. به این گواه بسنده کن و کیفر او را با تنبیه بدنی به او برسان. یعنی تعذیرش کن و آنچه را به دست آورد از او بستان. پس او را خوار کن و خیانت‌کار بشمار و طوق بدنامی به گردنش بیاویز. حالا طرف محکوم هم می‌شود باز او را شطرنجی نشان می‌دهند که یک وقت خدای نکرده به او برنخورد. این دستور امیرالمومنین است. طوق بدنامی به گردنش  بیندازید که دیگر جرئت این کار را نکند .

در جای دیگر فرموده‌اند به این که” یستدل علی ادبار الدول باربع: تضییع الاصول و التمسک بالفروع و تقدیم الاراذل و تاخیر الافاضل ” چهار چیز نشانه انحطاط دولت‌هاست. دولت‌ها اگر بخواهند از بین بروند حاکمیت‌ها و حکومت‌ها بخواهند نابود شوند چهار چیز باعث آن است: اصول را ضایع کردن. اصول و مبانی داریم آرمان و ارزش داریم براساس یک قاعده هایی کارمان را شروع کرده‌ایم او را ضایع کنید حاکمیت از بین خواهد رفت, به فروع چسبیدن, افراد فرومایه و پست را مقدم داشتن ,مسئولیت دادن ,در جاهای خاص قرار دادن و افراد با فضیلت را کنار گذاشتن. این آن چیزی است که امیرالمؤمنین از کارگزاران حکومت می‌خواهد. افراد کاردان پاک دست که مسئولیت را طعمه نبینند و در مسیر برقراری عدالت قدم بردارند.

 در پایان همین عهدنامه مالک اشتر حضرت یک نکته عمیق و دقیقی را در قالب دعا بیان می‌کند. این دستورات متقن حکومت‌داری را به فرمانده خودش داده است  و گفته برو تو از طرف من حاکم هستی این کارها را هم باید انجام دهی  حالا می‌خواهد برایش دعا کند. در مقام دعا می‌گوید “وَ أَنْ یَخْتِمَ لِی وَ لَکَ بِالسَّعَادَهِ وَ الشَّهَادَهِ ”  یعنی مالک آنجا که می‌روی برای تو طعمه نیست. من از خدا می‌خواهم با این بار مسئولیتی که روی دوش تو گذاشتم که تو باید انجامش بدهی در آخر کارت سعادتمند شوی. آخر کارت به شهادت ختم شود .یا سعادت یا شهادت .یعنی کسی که در نظام اسلامی مسئولیت گرفت اگر به فکر پر کردن جیب خودش باشد این پیرو مکتب علی‌بن‌ابی‌طالب نیست .کسی که سعادت را در سلامت دنیای خودش می‌داند علوی نیست .قهراً علوی منش هم نخواهد بود .

کسی که حقوقهای نجومی می‌گیرد و مردم جامعه‌اش با سختی زندگی می‌کنند دروغ می‌گوید که شیعه است .و مسئولی که برای گرفتن این حقوق از او حمایت می‌کند او هم علوی نیست او هم دروغ می‌گوید. انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها است. انقلاب همین مردم عادی کوچه و خیابان است. همان کسانی که امام از آنها تعبیر به ولی‌نعمت کرد. همان‌هایی که امام از آنها تعبیر به پابرهنه ها کرد. انقلاب مال این‌هاست .ببینید وضعیت این‌ها چگونه است .چطور شده که عده‌ای شکم باره اشرافی بی درد از جیب بیت‌المال حقوقهای آن‌چنانی می‌گیرند و به جای برگرداندن و عذرخواهی کردن به گردن این و آن می‌اندازند .می‌گوید تقصیر دولت قبل بود .تقصیر دولت قبل از قبل بوده. تقصیر هر کسی که بوده. چرا ملاحظه نکردید؟

سالیان است که رهبری فریاد می‌زند درباره این مسئله مفاسد اقتصادی که رعایت شود .در همه دولت‌ها هم گفتند .مربوط به یک دولت و دو دولت نبوده . این آقایانی که این گونه زندگی می‌کنند اصلاً درد مردم را می‌فهمند ؟ می‌فهمند که چند جوان در شرف ازدواج بیکار که با یک وام بسیار کمی می‌توانند در زندگی‌شان گشایشی ایجاد کنند در خانه داشتن یعنی چه ؟ این را اصلاً درک می‌کنند ؟ آن آقایی که فقط هدیه ماهانه اش نه سالانه  هدیه ماهانه اش از حقوق تمام سال کسی که هفت ساعت و ۱۰ ساعت کنار کوره می ایستد بیشتر است , درد مردم را می‌فهمد؟

من رفتم یکی از این کارخانه‌ها را نگاه کردم چهار ساعت و پنج ساعت بود که کوره خاموش شده بود بیشتر از نیم متر جلوتر نتوانستم بروم .نهایت جایی که توانستم تحمل کنم نیم متر بود. آن وقت او وقتی که کوره روشن است هشت ساعت کنار این کوره است و یک آقایی آن طور حقوق بگیر است. این آقا اصلاً می‌فهمد که  شرمنده زن و فرزند بودن آن آقا یعنی چه ؟

چرا جامعه را به سمت اختلاف طبقاتی سوق می‌دهید؟ اگر به این افراد مجال داده شود خدای نکرده همانی می‌شود که آقا در جمع اساتید دانشگاه چند شب قبل فرمودند. وال‌استریت ایرانی به وجود خواهد آمد. همان جریانی که در آمریکا شد .این که رئیس‌جمهور محترم دستور بدهد دیگری پیگیری کند این حرف است. مثل برجام روی کاغذ است .مثل مفاسدی می‌شود که در دولت‌های گذشته هم انجام شده با مرور زمان معلوم نشد که چه اتفاقی افتاد و آن اصل کاری ها هم از این کشور در رفتند. باید اقدام و عمل داشت .نگذاشت مرور زمان بخورد .لااقل بیایید از دیگران یاد بگیرید که چگونه عمل می‌کنند.

وزارت مالی عمان همین چند روز پیش بیانیه داده که برای شما می‌خوانم .در این بیانیه اعلام کرده پاداش سالیانه وزیران این کشور و معاونان آنها و سایر مقام‌های بلندپایه این کشور قطع می‌شود. چرا؟ گفته در چارچوب اقدامات ریاضت اقتصادی که دولت در نتیجه کاهش قیمت نفت اتخاذ کرده است پاداش‌های سالیانه وزیران و معاونان آنان قطع می‌شود .این تصمیم‌گیری در چارچوب آن صورت گرفته است که دولت عمان قصد دارد در سایه اوضاع اقتصادی کشور که تجربه می‌کند کاهش پاداش‌ها را از مسئولان خود آغاز کند .ما از کجا آغاز می‌کنیم ؟ آن جوانی که می‌خواهد ازدواج کند ۱۰ میلیون وامش را می‌بریم در پیچ و خم تاریخ .آن وقت آن آقا برای تفریحش میرود ۵۰۰ میلیون وام می‌گیرد و بعد هم نمی‌پردازد .

انتظار مردم از مسئولین محترم این است که آقایان محترم انقلابی عمل کنید. امیرالمؤمنین شهید این ماه است. فرمود” لَا یُقِیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا یُصَانِعُ” خیلی عبارت عبارت عجیبی است .امر خدا را هرگز نمی‌تواند اقامه کند جز کسی که اهل سازش و کرنش و تشبه به کفار و فاسقان و پیرو مطامع نباشد. کسی که اهل کرنش است کسی که اهل طمع است  کسی که با کفار و فاسقان نمی‌تواند صحبت کند او هرگز نمی‌تواند اقامه دین کند. اگر خدای نکرده کرنشی در شما در مقابل ظلم و فساد باشد عزت کشور از بین می‌رود. در همه امور هم همین‌طور است .فقط در بحث اقتصادی نیست .مسائل سیاسی هم همین طور است .در مسائل نظامی هم همین طور است .الان به خصوص در سیاست خارجی نباید تسلیم بود. به اسم دیپلماسی بگذاریم ارزش‌ها و داشته‌های انقلابی ما از بین برود .

چرا باید درست در زمانی که شایعه می‌کنند ایران در مقابل غرب در رابطه با سوریه کوتاه آمده است وزارت خارجه معاون عربی آفریقایی را که مواضع محکمی در مسائل منطقه بخصوص سوریه داشت را جابه‌جا کرد .این مسئله است. حرکتی را انجام می‌دهند که در عمل آمریکا خوشحال شود. قطعاً اهل خواندن روزنامه‌های مخالفین و آنطرف آب ها هستید. مطالعه کنید. همین روزها ببینید که آن‌ها راجع به این موضع‌گیری و این عملکرد شما چگونه خوشحالی می‌کنند. چرا موضع‌گیری دستگاه دیپلماسی ما به گونه‌ای است که آن کسانی که ما از آنها حمایت می‌کنیم مثل خط مقاومت و امثال ذلک دشمنان جرئت پیدا می‌کنند هرچند وقت یک بار درباره ما و آنها حرف بزنند.

در خصوص عملیاتی شدن برجام حرف می‌زنند .راجع به پی ام دی باز جدیداً دارند یک صحبت‌هایی را می‌کنند. بیایید همان‌طور که امام المسلمین مدت مدیدی است که از همه ما این را خواسته است که در هر کجا که هستید در هر مسئولیتی که هستید در هر جایگاهی که هستید انقلابی باشید شما مدیران کشور هم انقلابی عمل کنید .تا این عزت به دست آمده به واسطه خون شهدا هدر نرود. این روزها به مناسبت شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و یاران همراهش هفته گفته قضاییه نامیده شده .یاد و خاطره آنها را گرامی می‌داریم. برای علو درجه آنها از خدای تعالی طلب رفعت مقام می‌کنیم .

چون امروز همه بحث را از امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه عرض کردم این راه هم عرض کنم که حضرت نسبت به دستگاه قضایی حساسیت ویژه‌ای داشت. بر عملکرد آنها اشراف داشت .بر شرافت و تأمین زندگی آنها و معیشت قضات عنایت داشت .تا دستگاه قضایی حقیقت را فدای مصلحت نکنند. تحت تأثیر رشوه و تطمیع و تهدید قرار نگیرد .اهل مداهنه نباشد و بداند که بر مسند پیغمبر اکرم یا وصی او تکیه زده و منصب قضا امانت است نه تجارت.

مهم‌ترین کار دستگاه قضا برقراری عدالت است و امنیت .این دو کار مهم این دستگاه است. ببینید رهبر معظم انقلاب از این دستگاه چه می‌خواهد : امروز در نظام اسلامی نظامی که به اسم اسلام در این کشور تشکیل شده چه چیزی اهمیتش از همه بیشتر و حساسیت نسبت به آن لازم تر است؟ عدالت . یعنی اگر امیرالمؤمنین در زمان ما و در این جامعه و در میان این مردم حضور میداشت چه چیزی را بیشتر از همه چیز دنبال می‌کرد؟ یقیناً عدالت .اینها بیان آقاست .مبارزه با مفاسد کار این دستگاه است .رفتار علی گونه و قاطعیت علی گونه می‌خواهد.

باز آقا در یک جای دیگری فرمودند: آنچه عدالت را تضمین می‌کند انسان معتقد جازم عازم با اراده و خداترس است. آن دستگاه‌های حساس گلوگاه‌های حساس آدم خداترس می‌خواهد  . از خدا بترسید از غیر خدا نترسید. اگر این شد آن وقت با این دستگاه‌های متنوع امروزی خوب می‌شود به عدالت به طور کامل رسید .اگر این اراده نبود و در این اراده سستی و اختلال ایجاد شد هیچ کدام از این دستگاه‌ها به خودی خود عدالت را برقرار نخواهد کرد. بلکه گاهی حتی زمینه می‌شود برای بی‌عدالتی .

بحمدالله در مجموعه استان دستگاه قضایی با توجه به داشته‌هایش و زیرساخت‌هایش ,شما همیشه این را توجه داشته باشید که استان تازه تأسیس است. دستگاه‌ها تازه تحقق خارجی پیدا کرده‌اند .ساختار لازم را معمولا ندارد. از نظر نیرو کم است. نیروی کادر دفتری کم است. قاضی کم است .دستگاه‌های دیگر هم به نسبت همین کمبودها را دارند. از آن طرف مشکلاتی که مربوط به این قوه است فراوان است. ورودی پرونده و مسائل مختلفی که هست اینها را باید سر جمع دید. سرجمع دستگاه قضایی استان بخصوص با مدیریت جدید   به سمت جلو است و امیدواریم که بهتر از این هم بشود .از تمام امکانات و عده و عُده که دارند بهره می‌برند .

البته در همه دستگاه‌ها انسان خطاکار وجود دارد. اشخاصی که پنهانی خطاهایی را انجام می‌دهند وجود دارند .عمده‌اش این است که مسئول بالاتر چشمش بینا باشد و خلطات را ببیند. دادستانی محترم خود مدیرکل دستگاه قضایی استان همه اهتمامشان بر این است که حتی‌المقدور با توجه به امکاناتی که موجود است عدالت را برقرار کنند. زمینه‌های امنیت را در جامعه فراهم کنند. عرض میکنم امکان دارد که در بعضی از قسمت‌ها و در بعضی جاها خلطاتی هم باشد اما مسیر روند به سمت رشد و تعالی است .

رهبر معظم انقلاب در دیدار شعرا و اهل ادب به نکاتی اشاره کردند که لازم است توجه جدی به بیانات ایشان بشود .شعرا را سرمایه ملی دانستند .خیلی نکته زیبایی است. خواستند که شعرها با مضامین روز کشور گفته شود .خیانت‌هایی که قدرت‌های استکباری علیه ایران داشتند رابه صورت شعر و سرود ماندگار کنند. تذکر مهم ایشان به تجلیلهایی بود که میشد.  که افراد ارزشی و افراد انقلابی نیروهای با معرفت و ارزش مدار و ارزشمند اینها را تجلیل کنید. متأسفانه خیلی زیاد شده است افراد ولنگار و بی‌بندوبار را به اسم‌های مختلف می‌آورند در دستگاه‌های مختلف از آنها تجلیل می‌کنند .به آنها میدان می‌دهند و تریبون در اختیار آنها می‌گذارند .الگوسازی می‌کنند .

واقعا آن چهره‌ای را که شما می‌آورید در تلویزیون به جوان ما نشان می‌دهید و از او تقدیر و تشکر می‌کنید و جوایزی را به او می‌دهید دارید تبلیغ آن را می‌کنید که تو باید این‌گونه باشی. این مسیر مسیر انحرافی است. باید به کارهایی که سست است جایزه ندهند .بی‌ارزشی هارا جایزه ندهند. مسائل سخیف و بعضاً معارض با نظام و انقلاب و اینها را تقدیر نکنند. که در همین سال گذشته موارد زیادی داشتیم که دیگر ذائقه شما را تلخ نمی‌کنم .

نکته مهم ایشان این بود که بار دیگر تذکر دادند ما در حال جنگ نرم و جنگ سیاسی و جنگ فرهنگی و جنگ امنیتی و جنگ نفوذی هستیم. این‌ها هر کدام مسئله خاص خودش را دارد .این بیان هشدار جدی است که همه دستگاه‌ها و مردم از زوایای مختلف بصیرت خودشان را بالا ببرند. آمادگی لازم برای جنگ را داشته باشند .البته کارهای هنری در قالب‌های مختلف در جنگ نرم کارایی بیشتری دارد .در همین مسابقه هولوکاست که انجام شد در ایران چند وقت قبل اتفاقاً دستگاه‌های دولتی ما با آن مخالفت کردند به آن زیاد اهمیت ندادند متأسفانه .

در حالی که غربی‌ها به آن اهمیت دادند .چون داشت یک هدفی را دنبال می‌کرد و خیلی هم شرکت کردند. در سطح بین‌المللی بود و بحمدالله والمنه یک جوان البرزی نفر اول این مسابقات شد و کار او در دنیا نمونه شد. بحث هولوکاست را در جای خودش باید بحث کنیم. این نشان دهنده این است که هنرمند ارزشی اگر وارد صحنه شود و تولیدات خودش را بیشتر کند کارآیی او بسیار زیاد خواهد بود .البته رشد این امور وقتی خواهد بود که وزیر دردمندی داشته باشیم . وزیر انقلابی در مسند وزارت ارشاد نشسته باشد که این کارها بشود پیشرفت داشته باشد و الا با این وضعیتی که داریم همین خواهد بود .

نکته‌ای هم درباره بحرین عرض کنم. کشور کوچکی است .جمعیت او تقریباً یک میلیون و سیصد هزار نفر است. بیش از ۷۰ درصد او شیعه هستند .کشور به صورت پادشاهی اداره می‌شود .البته مردم این نقطه بعد از جریان بیداری اسلامی یک حرکتی را آغاز کردند به رهبری روحانیت بحرین اقدام به قیام مسالمت‌آمیزی کردند .حرکتشان اصلاً خشونت در آن نبود. اما آل خلیفه به کمک آل سعود پلید کودک کش به شدت این حرکت را کوبید و با یک روش سرکوبگرانه و تروریسم گونه بر علیه مردم و شیعیانی که خواستار حقوق مشروع خودشان بودند در قالب قوانین داخلی و بین‌المللی طالب آن هستند که این قوانین اجرا شود مخالفت کردند .

اخیراً هم گستاخی شان را بیشتر کردند نسبت به روحانیت و علمای دین که در همه دنیا و اقشار و قوانین ,شأن دارند و احترام و حریم دارند سلب تابعیت کرده .به خیال اینکه انقلاب بحرین و خیزش مردمی بحرین خاموش می‌شود. در حالی که نمی‌دانند کار خطرناکی را شروع کردند. نتیجه این عملی که می‌کنند  قطعاً و قطعاً به ضرر آل خلیفه خواهد بود .جناب آیت‌الله شیخ عیسی قاسم بزرگواری است که تمام کوشش او در مسالمت‌آمیز بودن انقلابشان صرف شد .

و جالب است که بدانید آل خلیفه اصالتاً از عرب‌های نجد هستند  .شاید نزدیک به ۳۰ سال که ۳۰ سال هم شاید نشود که در این منطقه وارد شدند و حاکمیت را به دست گرفتند. اما مردم بحرین و شیعیان بحرین از زمان رسول خدا و امیرالمومنین در آنجا ساکن هستند. بیشتر این‌ها از اولاد عبدالقیس هستند .عبدالقیس از صحابیان پیغمبر خدا بود . اینها وارد شدن شیعه هم نیستند. آمدند یک جامعه را که قریب به اتفاق شیعه هستند حکومت می‌کنند و سلب تابعیت می‌کنند .از کشور خودشان می‌خواهند بیرون کنند. بعد اتوبوس اتوبوس آدم‌های دیگری را وارد می‌کنند .با یک روش اسرائیل گونه می‌خواهند ترکیب جمعیتی را به هم بزنند.

لذا ما همان‌طور که از تمام حرکت‌های اسلامی و آزادی‌خواه حمایت کردیم از مردم مسلمان و شیعه بحرین دفاع کرده  از دستگاه دیپلماسی کشور می‌خواهیم جدی‌تر در این مسئله ورود کرده پشتیبانی لازم را بنماید. بیانیه سردار عزیز ما هم مبین این بود که ما در همه جای دنیا اعلام آمادگی کردیم که به یاری مظلوم حرکت می‌کنیم قیام میکنیم و اقدام می‌کنیم. حالا بحرین که نزدیک خود ما هست .آرمان انقلاب اسلامی و پیروان او در سراسر عالم نابودی کامل اسرائیل از صفحه روزگار است .پایان ماه ان‌شاءالله  پایان درد و محنت و و رنج مردم بحرین باشد ان‌شاءالله .

نکته ای هم راجع به بزرگداشت روز جهانی قدس که شرایط منطقه شرایط خاصی است .از مدت‌ها قبل توسط استکبار و رژیم صهیونیستی طراحی شده که در جهان اسلام و کشورهای مسلمان مسئله فلسطین مسئله درجه یک نباشد. لذا داعش و گروه‌های دیگری را مثل او علم کردند در کشور عراق و سوریه گسیل داشتند و در جاهای دیگر هم آنها را فرستادند در کشور یمن آل سعود را به جنگ نیابتی فرستادند. اگر به اخبار جهان دقت کرده باشید دائماً جنایات تکفیریها بیان می‌شود و خود این تکرار و نحوه پرداختن که چهره خشن و جنگ طلب از اسلام را نشان می‌دهد و کمتر از مظلومیت فلسطینی‌ها گفته می‌شود یک طراحی و استراتژی است.

لذا در این مقطع زمانی که بعضی از کشورهای اسلامی هم به جای اینکه کمک کنند به فلسطین شبانه‌روز گروه‌های تکفیری را برای مسلمانان کشی کمک می‌کنند و تجهیز می‌کنند .به نظر می‌رسد که حضور یکپارچه و منسجم مثل سال‌های قبل در هفته آینده در جمعه‌ای که روز قدس نامیده می شود ان‌شاءالله همه حاضر باشیم و شرکت کنیم تا مشتی باشد به دهان اسرائیل  و اذناب او.

ضایعه درگذشت تعدادی از سربازانی که خانواده‌هایشان این روزها عزادار شدند را تسلیت می‌گوییم .امیدواریم که از مهمان‌داری علی‌بن‌ابی‌طالب در این شب‌ها و روزها بهره‌مند باشند .نکته ای درباره اقتصاد مقاومتی می‌خواستم بگویم که وقت ما گذشت. کارخانه قند ما هم که در کرج داشتیم او هم با سوء تدبیر مدیریت که فقط مواد اولیه در اختیارشان داده نشد تعطیل شد .ستاد اقتصاد مقاومتی استان توصیه می‌کنیم که اولویت‌ها را در نظر بگیرد .

همه ساله هم هفته سوم ماه مبارک رمضان عتبات عالیات اینجا نذورات شما را برای ساخت تکالیفی که به عهده گرفته است جمع‌آوری می‌کند. تذکر دادند که من این توصیه را داشته باشم. این هفته هفته سوم ماه رمضان است .ان‌شاءالله مثل سال‌های قبل و سنوات گذشته دست به جیب شوید و برای تعظیم شعائر الهی و نشر و گسترش فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت تا آن مقدار که توان و وسع شما هست کمک کنید .می‌دانید که صحن صدیقه طاهره قسمت زیادی از آن را دوستان کرجی در آنجا فعال بودند و کارهای آن را انجام دادند  .  الان هم غیر از ضریح حبیب بن مظهر که یکی از شاهکارهای آنجاست و کار شما البرزیهاست جدیداً هفت در از درهای حرم حسین علیه السلام و اطراف را استان البرز به عهده گرفته که دوستان دارند کارهایش را انجام می‌دهند. این مساعدت‌هایی که می‌کنید ان‌شاءالله در آنجا مصرف خواهد شد .

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.