خطبه های 14 خرداد 1395 شهر کرج

امام و راه او، هویت انقلاب است

روابط عمومی ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز
شهرستان کرج توسط ایت الله حسینی همدانی
در تاریخ ۹۵/۳/۱۴

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین
العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد
و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین
واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله . خدای تعالی در آیه ۲۷۸ در سوره مبارکه بقره فرمود ” یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ ” ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید , بترسید . و آنچه از مطالبات ربا باقی مانده رها کنید اگر ایمان دارید . ترس از خدا و تقوا نمی‌گذارد که متقین به ربا نزدیک شوند .اهل تقوا به خوبی فهمیدند که ربا و رباخوار ظالمی است که مال دیگران را ظالمانه به مال خودش اضافه می‌کند و در قرآن کریم هم آنها را مخلد در آتش بیان کرد.
متقین می‌دانند که ربا گودال عمیقی است که اگر فرد و جامعه داخل آن بشوند هلاک خواهند شد . مگر این که توبه کنند و با توبه خودشان را نجات بدهند . متقین می‌دانند که ربا باعث این است که مال به تدریج از بین برود و همچنین موجب قساوت قلب می‌شود . ربا پیوند اجتماعی را از بین می‌برد . باعث نفاق و عداوت و دشمنی و سوءظن میشود . ربا باعث گسترش فقر در جامعه میشود. ربا باعث دوقطبی شدن جامعه به مرفه و محروم میشود. ربا مثل ریا خیلی خاموش و موذیانه و بیسروصدا در تاریکی عمل میکند. البته یک مرتبه صدای جنگ با خدا بلند میشود .
ربا بسیار عمل خطرناکی است . رباخوار دیندار نیست , بلکه دیوانهای است که دست به اسلحه شده است و برای جنگ با خدا و رسول خدا اقدام کرده. اینها که عرض میکنم از آیات و روایات به دست میآید که رباخوار هل من مبارزش را به خدا میگوید. به خدا میگوید میآیی با من بجنگی؟ ربا یک بلوا و فتنه اجتماعی است .گمان نشود که یک گناه فردی است. بلکه جامعه و خانواده را نابود میکند , اگر خدای نکرده در جامعه ای توسعه پیدا کند .
لذا حرمت ربا فقط مربوط به اسلام نیست . یک قانونی است که در همه ادیان بوده است و همه ادیان ربا را در شریعت خودشان حرام میدانند. به همین مطلب آیه ۱۶۰ و ۱۶۱ سوره مبارکه نساء اشاره دارد. خدایا ما را کمک کن تا به خطا و کژی میل پیدا نکنیم.
بحث راجع به دعا از منظر امیرالمومنین علیهالسلام بود در نهجالبلاغه .آرام آرام به شبهای دعا و مناجات نزدیک میشویم. به یک تعبیر لطیفی که حضرت امام رضوانالله علیه داشتند که : ماه رمضان شد می و میخانه برافتاد , عیش و طرب و باده به وقت سحر افتاد. وقت سحر را باید غنیمت شمرد. هر کسی که توان دارد و قدرتش را دارد نباید از دست بدهد. دعای نیمه شب و آن حال و هوای شبانه و نیمه شب در فرهنگ دینی ما یک فصل مفصلی دارد. شب و شب زندهداری , تهجد, انس با دعا و قرآن و آیات الهی نورانیت میآورد .
امیرالمؤمنین علیهالسلام امام العارفین و امام المتقین سلام الله علیه در دو جا به نیمه شب در نهجالبلاغه اشاره کرده. من اینجا خیلی مختصر آنها را بیان میکنم. در حکمت ۱۰۱ نوف بن فضاله بن بکالی که از شخصیتهای مورد وثوق حضرت امیر بود و تقریباً میشود گفت یکی از اصحاب خاص امیرالمؤمنین بود. او نقل میکند که یک شبی امیرالمومنین را دیدم که از بستر بلند شد به سوی ستاره ها نگاه کرد . آسمان را نظاره کرد و گفت: ای نوف بیداری یا خوابیدی ؟ گفتم یا امیرالمؤمنین بیدارم.
حضرت فرمودند ” یَا نَوْفُ طُوبَى لِلزَّاهِدِینَ فِی الدُّنْیَا الرَّاغِبِینَ فِی الْآخِرَهِ ” خوشا به حال پارسایان که در دنیا هستند که این افراد راغب و دلبسته به آخرت هستند. در دنیا زندگی میکنند اما میل و رغبت و حرکتشان و سکونشان و حرف زدنشان و سکوتشان همهاش به خاطر خدا است. بعد حضرت شروع میکنند اوصاف زاهدان را بازگو کردن. بعد میرسند به اینجا ” یَا نَوْفُ إِنَّ دَاوُدَ (علیه السلام) قَامَ فِی مِثْلِ هَذِهِ السَّاعَهِ مِنَ اللَّیْلِ ” داود علیه السلام در همین ساعتها از شب از خواب برخاست و گفت ” فَقَالَ إِنَّهَا لَسَاعَهٌ لَا یَدْعُو فِیهَا عَبْدٌ إِلَّا اسْتُجِیبَ لَهُ إِلَّا أَنْ یَکُونَ عَشَّاراً أَوْ عَرِیفاً أَوْ شُرْطِیّاً أَوْ صَاحِبَ عَرْطَبَهٍ ـ وَهِیَ الطُّنْبُورُ ـ أَوْ صَاحِبَ کَوْبَهٍ “
خیلی جالب است. داود در همین ساعتها بیدار شد. یعنی نیمههای شب بلند شد و شروع به دعا کرد و گفت این ساعتی است که دعا کننده درخواست نمیکند مگر اینکه این بنده خواستهاش روا میشود. جواب داده میشود. یعنی کسی در این ساعت شب نیست که دست به دعا بردارد از خدا طلب کند و خدا عنایت میکند. مگر اینکه باجگیر باشد. خدا دعای باجگیر را قبول نمیکند. یا کسی که مردم را به ستمکاران بشناساند. یک ستمکاری دنبال آدم مومن میگردد میگوید من جایش را بلد هستم. و اسرار آنها را نزد آنها فاش کند. کسی که خبرچین است و خبری را میبرد برای ظالمی دعای او مستجاب نمیشود. یا گزمه و داروغه که ظلم میکند. نه هر کسی که مسئولیتی به عهده دارد به حفاظت و حراست. نه, کسی که در مقام حراست و حفاظت است و اهل ظلم است دعای او هم مستجاب نمیشود. یا نوازنده ساز یا دهل زن. طبل و دهل زن هم دعایش مستجاب نمیشود.
این یک مورد درباره دعا در دل شب که امیرالمؤمنین سلامالله علیه فرمودند. مورد دیگر در قسمتی از خطبه ۱۸۴ همان خطبه معروف همام در آنجا حضرت فرمودند ” أَمَّا اَللَّیْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِینَ لِأَجْزَاءِ اَلْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهَا تَرْتِیلاً یُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَ یَسْتَثِیرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ ” چون شب میشود اهل تقوا و متقین به پا می ایستند .عرض کردم که در دو جا حضرت راجع به سحرخیزی گفته یکی در همین جاست. شب که میشود بلند میشوند آیات قرآن را جزء به جزء و شمرده شمرده میخوانند و با خواندن در آیات تدبر میکنند. غم آنها را میگیرد. این غم ممدوح است. به وسیله آن به دنبال درمان دردهای خویش هستند . گرفتاریها و دردهایشان را با آیات قرآن مداوا میکنند. قرآن شفای دردهای ظاهری و باطنی است. این هم درباره این قسمت.
در یک فراز دیگری وقتی دقت میکنیم دعا یک مدد و کمک است. غیبی از طرف خدای تعالی که در نزد بندگانش قرار داده شده است. که از طرف خدا این مدد به این بنده میرسد. این مدد را باید گرفت و از آن استفاده کرد. در قسمتی از نامه ۳۴ که به محمد بن ابی بکر مرقوم کردند. محمدبن ابی بکر را حضرت از مصر برداشت .او از این عزل ناراحت شد .حضرت در آنجا تذکراتی دارند که این مسئولیت برای تو سنگین بود. در آنجا نمیتوانستی کار را درست انجام بدهی. تو را در جای دیگر منصوب میکنم.
در مقام نصیحت هایی که میکنند مطالبی را تذکر میدهند. بعد اینطور میفرمایند ” و اکثر الاستعانه بالله یکفک ما اهمک ، و یعنک علی ما ینزل بک ، ان شاء الله ” دعا مدد غیبی است. انسان را کمک میکند. از خدا بسیار یاری طلب کن تا نگاهت دارد. نگهدار شما خداست. از خدا باید این را طلب کنی که در گرفتاریهایی که تو را در غم و اندوه انداخته یاریت کند. در سختیهایی که به تو رسیده است برای تو فتح و پیروزی قرار بدهد. این را تو باید از مدد الهی که همان دعا هست طلب کنی.
شبیه این در جاهای دیگر هم هست. مثلاً در خطبه ۱۸۵ فرمود خدا را سپاسگزاریم که توفیق طاعت و فرمانبرداری به ما داده است و از معصیت و نافرمانی بازداشته است و از او درخواست مینماییم یعنی طلب میکنیم دعا میکنیم که نعمتش را تمام گرداند و دست ما را به ریسمانش که همان قرآن کریم است متصل سازد ” نَحْمَدُهُ عَلَى مَا وَفَّقَ لَهُ مِنَ اَلطَّاعَهِ ” تا آخر این فرازی که هست.
و در قسمتی از خطبه ۱۱۲ فرمود “و اسْأَلُوهُ مِنْ أَدَاءِ حَقِّهِ مَا سَأَلَکُمْ ” از خواستههای خود قرار دهید آنچه را که خدا بر شما واجب کرده است. یعنی عبادت و بندگی. این قسمتی از عبارت است که میگوید شما عبادت و بندگی را که موفق باشید بر اینکه واجبات الهی را انجام دهید از خدای تعالی درخواست کنید و طلب کنید . که این هم باز یک بعد دیگری از ابعاد دعا است. همین مقدار برای این نوبت بس باشد. اگر موارد دیگری از دعا در نهجالبلاغه پیدا کردم خدمت شما بیان میکنم و الا موضوع بحث را چیز دیگری قرار میدهیم.

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
قل هوالله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد
و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین
و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد
و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه
حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما اعزه و بزرگواران و نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم . خدای تعالی در آیه ۱۳۰ سوره مبارکه آل عمران تذکر به تقوای الهی دادند و فرمودند برای رستگار شدن به سمت ربا نروید. فرمود” یا ایها الذین آمنوا لا تاکلوا الربا اضعافا مضاعفتا واتقوا الله لعلکم تفلحون ” ای کسانی که ایمان آوردید ربا و سود پول را چند برابر نخورید از خدا بپرهیزید تا رستگار شوید. ربا یک بلایی است برای جامعه ما.
بعضی رباها ظالمانه تر است .مثل ربای تصاعدی .همین جا که آیه میفرماید” اضعافا مضاعفتا” این ربای تصاعدی خیلی خطرناک است. وقتی مدیون نمیتواند دین خودش را ادا کند اصل مال را و آن سودی که نتوانسته است بدهد همه را باهم جمع میبندند دوباره میکنند اصل مال از آن دوباره سود میگیرند. این میشود ربای تصاعدی. خدای تعالی میفرماید که این کار حرام است و انجام نگیرد .هشدار میدهد. اموال و اجناسی را که به صورت ربا بین خودتان توزیع میکنید تا اموالتان فزونی پیدا کند نزد خدا یک چنین فزونی نیست. آن فزونی را هم که شما فکر میکنید, فکر میکنید که مالتان اضافه شده است .آیه ۳۹ از سوره مبارکه روم به همین اشاره دارد.
رباخواری یک گناه شخصی نیست. سلامت نظام اقتصادی اسلام و جامعه را به هم میزند .به خاطر عدهای زراندوز و پایمال کننده حقوق مردم کارآیی نظام هم زیر سؤال میرود. خدشهدار میشود. این با روح مکتب و اسلام که دنبال برقراری عدالت در جامعه است سازگاری ندارد . ببینید مسئله خیلی سنگین است. بحث من بحث ربا نیست تذکر به تقواست. اما شاید بحث ربا را چند خطبه ای به آن پرداختیم. اگر خدا توفیق داد و زنده بودیم و به ما اجازه داد.
مرحوم کلینی یک روایتی را در کافی نقل میکند .هنگامی که امام صادق علیهالسلام شنید کسی با جرئت ربا خورده است و ربا میخورد حضرت فرمودند : اگر خدا مرا از حکومت برخوردار میکرد( منظور از حکومت حکومت ظاهری است و الا اهل بیت که حاکم بودند حکومت ظاهری یعنی قوه ای در دستم بود و دارالخلافه برای من بود سرباز و گزمه و شرطه داشتم)اگر از حکومت ظاهری برخوردار میکرد و بر او دست مییافتم( یعنی به آن رباخواری که با جرئت ربا میخورد )او را میکشتم .
ببینید که حضرت با چه غلاظ و شدادی صحبت میکند. چون صریحاً حلال خدا را حرام کرده است و در برابر حکم صریح خدا ایستاده است. این بیان شدت قبح این عمل است. نه اینکه حالا هر کسی که ربا خورد کشته میشود. این از باب دیگری است. چون این شخص مخالفت با ضروری دین کرده مخالفت با رسول خدا کرده و ضروری دین را زیر پا گذاشته که اینها برگشتش به انکار خداست . در نتیجه میشود او را کشت .خدای تعالی همه ما را از متقین قرار دهد انشاءالله . بخواهم وارد بحث ربا شوم بحث مفصل است. انشاءالله توفیق باشد وقت دیگری.
بیشتر مناسبت‌های این هفته مربوط به مسائل مختلفی است که در ماه خرداد به خصوص دهه میانی خرداد واقع شده. ۱۴ خرداد ارتحال حضرت امام .مراسم نماز و تشییع امام با حضور جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر. ۱۵ خرداد آغاز نهضت اسلامی و شهادت و ۱۵ هزار نفر از مؤمنین بنا بر بعضی از نقل‌ها .واقعه مدرسه فیضیه و دارالشفا .زندانی شدن امام. شهادت آیت‌الله سعیدی در زندان رژیم پهلوی. انتخاب حضرت آقا به عنوان رهبر انقلاب اسلامی. همه اینها در همین روزها اتفاق افتاده .
اما چیزی که قبل از همه عرض می‌کنم روزهای پایانی ماه شعبان‌المعظم است .این روزها را داریم سپری می‌کنیم . امیدوارم همگی ما آمادگی حضور و درک ماه مبارک رمضان را داشته باشیم .ماه شعبان مقدمه بود .مقدمه است .ماه غفران الهی بود. امیدوارم همه ما از آن بهره برده باشیم. خدا همه ما را مورد مغفرتش قرار داده باشد. همه ما را آمرزیده باشد. اگر تا حالا هم مورد رحمت و غفران الهی واقع نشدیم از خدای تعالی می‌خواهیم که در این ساعات پایانی و روزهای پایانی و ساعات روز جمعه که آخرین جمعه ماه شعبان هم هست ما را مورد مغفرت خودش قرار بدهد.
به ما فرمودند که این جمله را زیاد در روزهای پایانی و ساعات پایانی تکرار کنید که ” اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه ” که خدایا اگر ما را تا حالا نیامرزیدی در این ماه شعبان , در باقیمانده آن قلم عفوت را بر ما بکش . مرحوم شیخ صدوق رضوان‌الله علیه در کتاب امالی خودش روایتی را از امام رضا علیه‌السلام نقل می‌کند که حضرت رضا علیه آلاف التحیه والثنا از آباء گرام خودشان روایت را نقل می‌کنند تا می‌رسد به امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه که حضرت امیر فرمودند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روزی برای ما خطبه می‌خواندند. این روایت را شنیده‌اید من تبرکا تکرار می‌کنم .در بعضی از روایات دارد که در جمعه آخر ماه شعبان بود .مثلا مثل همین امروز پیغمبر خطبه می‌خواندند و مردم را به آمدن ماه مبارک رمضان خبر دادند.
در آن حطبه فرمودند : همگی به ضیافت الهی دعوت شده‌اید “أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَهِ وَ الرَّحْمَهِ وَ الْمَغْفِرَهِ” این حدیث خیلی حدیث زیبا و نورانی است .بحث مفصل دارد. بندبند آن جای توجه دارد. این ماه دارد به سمت شما می‌آید با لشگرش می‌آید .سه دسته لشگر دارد. برکت و رحمت و مغفرت. هر دهه را میشود یکی از این دهه‌ها قرارداد .دهه برکت دهه رحمت دهه مغفرت. ” شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ ” نزد خدا بالاترین ماه‌هاست ” وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ و لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ ” یعنی هیچ لحظه ای از آن را به غفلت نگذرانید .
حالا روزهای پایانی ماه شعبان است و عنقریب نزدیک می‌شویم. از همین الان برنامه‌ریزی و مدیریت زمان کنید که از لحظات ماه رمضان استفاده کنید .اینجای روایت مهم است ” هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَهِ اللَّهِ ” شما به ضیافت الهی دعوت شده‌اید ” وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَهِ اللَّهِ ” و خدای تعالی شما را در این ماه اهل کرامت قرار داد. هر کدام از این‌ها مفاهیمی است که باید برای آن جدا جدا بحث کرد که ببینید چه ماه با عظمت و بزرگی را پیش رو داریم .بعد به مزایا و فضایل این ماه و اعمالی که مورد قبول خداست اشاره فرموده و در قسمتی به دو مسئله مهم و کارساز اشاره می‌کند که ما هم باید به آن توجه داشته باشیم .
فرمود ” وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکُمْ ” در این ماه از گناهان تان و خطاهایتان و لغزش‌هایتان اگر در ماه رجب و شعبان نتوانستید از آنها خلاص شوید فرصت شما ماه رمضان است در این ماه خودتان را نجات بدهید که با تو به انسان از آلودگی‌های گذشته پاک می‌شود .ظرف وجودیش آمادگی دریافت انوار الهی را پیدا می‌کن.د لذا بعد از توبه و پاک شدن بلافاصله می‌فرماید ” وَ ارْفَعُوا إِلَیْهِ أَیْدِیَکُمْ بِالدُّعَاءِ فِی أَوْقَاتِ صَلَاتِکُمْ ‏ ” دست‌هایتان را در موقع نماز موقعی که در طول شبانه روز مشغول نماز هستید در این ماه دست‌هایتان را بالا بگیرید از خدای تعالی طلب کنید درخواست کنید و دعا کنید .چون موقع نماز خدای تعالی نظر رحمتش را بر بندگانش دارد .
درهای رحمت الهی در موقع نماز باز است. خصوصاً ظهر درهای رحمت الهی به سمت بندگان باز است. در موقع ظهر هر کس از خدا طلب کند امید استجابت در او بیشتر است .حسین علیه‌السلام جنگ را تا ظهر طول داد. فرموده باشد به این که من می‌خواهم بعدازظهر جنگ شود منتظر هستم ظهر شود که درها باز شود برای این امت طلب کنم شاید برگردند از این تصمیمی که دارند. درهای رحمت خدا در موقع نماز باز است. در فراز دیگری به اهمیت افطاری دادن اشاره کرده است اینکه لازم نیست حتماً خیلی مفصل و تجملاتی باشد که متأسفانه این هم یک بلیه ای است. بلکه حتی به اندازه خرما یا لیوانی از آب باشد اثر افطاری دادن را دارد و آثار فراوانی بر این کار بار است.
نگذارید شیطان در امور معنوی شما رخنه کند. بعضی‌ها با همین افطاری دادن به جهنم می‌روند. مواظب باشید اسراف و اتراف و بریز و بپاش و سفره‌های رنگین و سفره هایی که محرومین آرزوی قسمتی از آن را برای طول سالشان دارند اینها با روح دین سازگاری ندارد. نگذارید که شیطان رخنه کند. مدیریت را دست خودتان داشته باشید تا کار خراب نشود .در قسمت دیگری هم تأکید به حسن خلق دارند که اگر انسان در این ماه تمرین کند موفق میشود اخلاق خودش را درست کند .چرا مؤمنین باید این‌قدر بداخلاق باشند ؟ چرا اهل ایمان را بعضا اینطور تعبیر کنند و در زبان‌ها این طور بیندازند که اینها که اهل ایمان هستند تند مزاج هستند . اخلاقشان خوب نیست . با خانواده خوب رفتار نمی‌کنند . با اولادشان خوب سلوک ندارند. در صورتی که روایات و آیات ما و دستورات اهل‌بیت این را نمی‌گوید.
حسن خلق و خوش رفتاری با اطرافیان ارتباط با نزدیکان و زیردستان درباره همه اینها دستورات دینی داریم که تذکر داده و توصیه کرده .بعضی‌ها در خانه میر غضب هستند و بعضی‌ها فرزندانشان و همسرانشان از آنها می‌ترسند . روش روش اسلامی نیست. اسلام فرمود به این که باید با مودت برخورد کنید. با مهربانی برخورد کنید .طرف مقابل خود را با محبت زیر بلیط خودت بیاور. می‌خواهی با قلدری این کار را بکنی ؟این دستور اسلامی نیست. یک مواقعی هست بدخلقی ها و کج خلقی هایی هست که آنها هم باز روش دارد. روشش خیلی مواقع این عملکرد هایی که ما داریم نیست .اینها را یاد بگیریم .
ماه مبارک رمضان به خاطر اینکه قوای حیوانی ما تحت تأثیر روزه قرار می‌گیرد و تحت کنترل است یک مقدار تخفیف پیدا می‌کند. زمان تمرین کردن برای حسن خلق است .آن موقع باید خلقمان را حسن کنیم . خاصیت این کار چیست؟ حضرت فرمود که اگر کسی خلق خودش را در ماه رمضان نیکو کند منِ رسول خدا تضمین می‌کنم که از صراط عبور کند. فرمود ” مَنْ حَسَّنَ مِنْکُمْ فِی هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ کَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ یَوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ ” آن روزی که قدم‌ها روی صراط می‌لغزد, نگفت اگر نمازتان را بخوانید من تضمین می‌کنم , نگفت اگر صدقه بدهید من تضمین میکنم. گفت اگر اخلاقتان را خوب کنید .
قصه درباره بداخلاقی زیاد شنیدهاید. قصه صحابه پیغمبر که پیغمبر پابرهنه در تشییع او حاضر شد . گفتند یا رسولالله چرا پابرهنه هستی؟ گفتند هزار ملک دارند تشییع میکنند این شخصیت را. خود پیغمبر داخل قبر شد. خودش تجهیز کرد. خودش او را داخل قبر گذاشت. مادر این بنده خدا گفت بهشت بر تو مبارک باشد. حضرت فرمود ساکت باش. این از همین الان عذاب قبرش شروع شده. گفت پس این همه کار و این همه ملائکه ؟ گفت این به خاطر شخصیت و کارهایش بود. اما چون با خانوادهاش بداخلاق بود خدای تعالی برایش فشار قبر گذاشته و فشار او هم سخت خواهد بود.
تعارف ندارد. اینها را باید توجه کنیم. بداخلاقیها را باید دور کرد. خوش اخلاقی را باید داخل کرد. خوش اخلاقی هم معنای خودش را دارد. یعنی در هر زمانی نحوه ای دارد. او را باید یاد گرفت . به هر جهت امور دیگری هم هست که باید به خطبه شریف مراجعه کنید. مطالب عرشی و معنوی بالایی دارد انشاءالله همه از آن بهرهمند باشیم.
اما مسائلی که مربوط به ۱۴ و ۱۵ خرداد و این روزهاست. راجع به شخصیت حضرت امام رضوانالله علیه سخن گفتن خیلی سخت است. مردی با اوصاف فراوان در زمینههای مختلف. بعضی وقتها هم جامع اضداد است. از بعد علمی و فقهی و حکمی و عرفانی بگیریم در مراحل کمالی و معرفتی و تعالی روح بگیریم از باب قوه سیاست و حکومت و مردم داری بگیریم مسائل مختلف. شخصیتی است که تربیت شده مکتب اهل بیت علیهمالسلام است. و در روش و منش با آنها خیلی نزدیک است .و در مدار آنها حرکت میکند. میشود گفت از آنها معارف و مسائلی را ارث برده است. وارث آنهاست.
به فرموده قرآن کریم” ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا” امام با آن تقوای بالا و در حد اعلا که داشت فرقان در دستش بود. حق را از باطل خوب تشخیص میداد. لذا به موقع عمل میکرد. درجا عمل میکرد و درست عمل میکرد. لذا بر اساس تکلیف الهی بر طاغوت زمان قیام کرد. مردم او را همراهی کردند تا پیروزی به دست آمد. به امام معمار انقلاب میگویند. عبارت قشنگی است, معمار انقلاب. شما میدانید که ما یک مهندس داریم و یک مهندس معمار داریم . اینها با هم فرق دارد. مهندس فقط نقشه میکشد, طراحی میکند, محاسبات را میکند, محاسبه خاک و باد را میکند, محاسبه زلزله را میکند, اندازه طبقات را در نظر میگیرد, یک پی برای ساختمان میکشد ,شناژبندی میکند, آماده سازی میکند بعد هم اینها را طراحی میکند. خودش کار را انجام نمیدهد. میگوید باید این طور بشود.
اما مهندس معمار آن چیزی را که نقشه کشیده خودش در خارج عملیاتی میکند. خودش پای کار است. خودش میگوید که کجا را چقدر بکنند .کجا را چطور مواد بریزند. میلگردها را کجا کار بگذارند . مهندس معمار فرقش با مهندس این است. معمار هم همینطور است. پای کار می ایستد تا کار تمام شود. امام را معمار انقلاب میگویند .یعنی هم دین را خوب فهمید هم مسائل دینی و الهی فقه حکومتی و امثال ذلک را در حد اعلا فهمید که دین و اسلام چه میخواهد بگوید و هم اینکه اقدام کرد برای پیادهسازی. تا قلههای رفیع علمی بالا رفت و سعی کرد آن چیزی را که فهمیده عملیاتی کند و در صحنه اجتماعی پیاده کند.
امام کسی بود که هرگز نگفت دین صاحب دارد. به من چه ربطی دارد. خودش به موقع می‌آید کارهایش را درست می‌کند. یک عده در دوران انقلاب این طور بودند .می‌گفتند که دین, امام زمان صاحبش است و خودش می‌آید درست می‌کند به ما ربطی ندارد. او وارد میدان شد و طبق تعهدی که خدا از علما گرفته عمل کرد . لذا باید شخصیت امام و افکار امام و آرمانهای امام را برای نسل کنونی شناساند. حتی برای همراهان امام هم باید بازخوانی کرد. میبینید الان آن کسانی که ادعای همراهی با امام را دارند بعضیها یادشان رفته .باید دوباره برایشان بازخوانی کرد. بگوییم که امام این بود یادت نرود. امام در این زمینهها این طور فکر میکرد این طور عمل میکرد اینگونه وارد میدان میشد. چرا فراموش کردید ؟
چرا که خناسان و دشمنان برای زمینگیر کردن انقلاب چاره را در تحریف شخصیت امام دیدند. که اگر خدای نکرده این تحریف صورت بگیرد انقلاب هم دچار استحاله میشود. دچار دگرگونی میشود. هویت اصلی انقلاب آن سیرت و جهتگیریهای هست که انقلاب در مسائل داخلی و خارجیاش دارد. لذا سعی بر این است که این هویت از بین برود. امام و راه او هویت انقلاب است. و بدانید این کار را از همان زمان ارتحال امام بلکه قبل تر شروع کردند. امروز وظیفه کسانی که خود را ادامهدهنده خط امام میدانند این است که گفتمان امام را زنده کنند, بیانکنند, ترویج کنند .زائده هایی که به آن میچسبانند را کنار بگذارند و اگر احیاناً در مقام بیان چیزی از آن کم میکنند آن را روشن کنند .دیگران کم میکنند اینها روشنکنند.
پیرو خط امام باید مثل امام فکر کند. اگر امام انقلابی است پیروان او هم باید در فکر و عمل انقلابی باشند. شاخصهای انقلابی بودن را بشناسند. دشمن شناس باشند .مبانی ارزشها و آرمانها را بشناسند. دفاع از اصل ولایت فقیه داشته باشند. دفاع از مظلوم داشته باشند. استقلالطلبی در همه زمینهها را مدنظر داشته باشند. مبارزه با استکبار , مبارزه با رفاهطلبی ,مبارزه با بی دردی و عافیتطلبی داشته باشند .معلوم است که انسان دنیا طلب انسان رفاهطلب نمیتواند سختیها را تحمل کند. تلاش میکند که مسیر را عوض کند. مفری برای خودش پیدا کند تا ان عملکرد خودش را توجیه کند.
آدمی که زیادهخواه است انسان عافیتطلب دنبال این است که برای نشستن خودش و اقدام نکردنش یک دلیل موجهی پیدا کند حالا به هر اسمی که شده است. به اسم گفتگوی تمدنها وارد میدان میشوند برای اینکه عافیتطلبی خودشان را بپوشانند. گاهی به اسم تعامل با جامعه جهانی. اما امام ما چه میگوید. این مسیر را باید از خط امام گرفت و خط امام هم کاملاً روشن است. شما وصیت نامه سیاسی امام را نگاه کنید. این وصیتنامه دم دستتان باشد. لااقل سالی یک مرتبه بخوانید. بنده شاید بیش از چند بار خواندم که عددش را نمیگویم. مقید به خواندن فرازهای آن هستم. قسمتهای مختلف آن را عرض کردیم دوستان و عزیزان برنامه بگذارید شروع جلساتتان یک بندش را بخوانید. یک فرازش را بخوانید. تعصب روی این موضوع داشتن تعصب خوبی است .بیان امام در طول سالها در صحیفه امام جمعآوری شده است .حالا شاید مراجعه به او سخت باشد ولی وصیتنامه امام عصاره همه فکر امام است. به آن توجه کنید در کلمات امام غور کنید.
عافیتطلبی و آنهایی را که عرض کردم گسترش داده میشود به واسطه همین مسئله دنیا و دنیاطلبی. ببینید که ما را دارند به چه سمتی میبرند. بعد امام به ما چه گفت : ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزشهای اسلامی هستند به خوبی دریافتهاند که مبارزه با رفاهطلبی سازگار نیست و آنان که تصور میکنند در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایهداری و رفاهطلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه هستند و آنهایی هم که تصور میکنند سرمایهداران و مرفهین بیدرد با نصیحت و پند و اندرز متنبه میشوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته یا به آنان کمک میکنند آب در هاون میکوبند .
دیگر ما بیانی روشنتر از این داریم ؟ خطی واضحتر برای برخورد با مستکبرین داریم ؟ این خط امام است. کجای این حرف اجازه میدهد که ما در هاضمه جهانی هضم شویم .سفت و محکم بایستید در مقابل دشمنی دشمن. امام مکرر در مکرر فرمودند به این که آمریکا شیطان بزرگ و دشمن درجه یک اسلام است. امام فرمودند عزت و حیات در سایه مبارزه است و اولین گام در مبارزه اراده است و پس از او تصمیم بر این که سیادت کفر و شرک جهانی به خصوص آمریکا را بر خود حرام کنیم .فرمودند همه بدبختیهای ما از آمریکاست . فرمودند ملت ایران در مقابل آمریکا میایستد و به امید خدا پیروز است. اینها بیان امام است. این خط امام است. حالا بیایند بگویند که امام در مسئله استکبارستیزی با استکبار نعوذبالله رابطه داشت .پیوند داشت. پشت پرده کذا و کذا بود .این دروغ فاحش است . این بیّن الغی است.
اگر ما نخوانده باشیم و ندیده باشیم و دنبال نکرده باشیم در نسل جوان ما اگر این سخنان که گفته میشود رخنه کند آثار مخربی دارد. بر همه است که در مقابل این حرکات قیام کنند. فرهنگ و فکر امام را توسعه بدهند. امام راجع به آمریکا اینطور میفرماید. آمریکای جهانخوار باید بداند که ملت عزیز و خمینی تا نابودی کامل منافعش او را راحت نخواهد گذاشت و تا قطع هر دو دست آن به مبارزه خدایی خود ادامه خواهد داد. ملت ما همان گونه که نشان دادهاند تحمل تمام کمبودها را برای حفظ شرف و آبروی خود خواهند کرد. نشان دادند که تحمل میکنند. این فکر و فرهنگ امام است. بیان بیان روشنی است .
و ما اینجا عرض میکنیم که ملت ایران هنوز آمریکا را دشمن شماره یک خود میداند .امام از اول نهضت با جبهه استکبار که آمریکا و صهیونیست و روباه پیر انگلیس این خبیث پلید بود در حال مبارزه بود. البته این جبهه امروز اضلاع دیگری هم پیدا کرده است. آل سعود پلیدتر از آن سه تا, به این اضلاع پیوسته است. چهارضلعی کرده است بلکه تکفیری ها و اذناب آنها هم ضلع دیگری شدهاند و یک پنج ضلعی تشکیل شده است. و وظیفه ما را برای مبارزه سنگینتر کرده است .اما به فضل پروردگار مردم متدین و انقلابی و عزیز ایران تا رسیدن به نتیجه که نابودی استکبار است دست از مبارزه نخواهند کشید.
حضرت امام رضوانالله علیه هم تا آخرین لحظات عمر شریفشان از اصول و آرمانهای اسلام ناب دفاع کردند و لحظهای در برابر فشارهای دشمنان کوتاه نیامدند. چرا که معتقد بودند نصرت الهی حتماً یار و یاورشان خواهد بود. مطلب در این رابطه زیاد است فرصت دیگری را میطلبد. بعد از امام رضوانالله علیه پرچم به دست خلف صالح او سپرده شد و او هم تا الان به فضل خدای تعالی با قدرت و قوت همه آرمانها و ارزشها را پاسداری کرده دفاع کرده و محکم در برابر آمریکا و استکبار ایستاده. مسائل کشور را در عرصههای مختلف پیش برده و خار چشم دشمنان اسلام و انقلاب بوده که خدای تعالی به این فخر شیعه به این مایه عزت اسلام و مسلمین طول عمر با برکت عنایت بفرماید.
پیام رهبری به مجلس شورای اسلامی را شنیدید. دارای دو اولویت مهم بود برای مجلس که انشاءالله عزیزان به این دو مطلب مهم توجه میکنند. البته بندهای فراوانی داشته .اما دو تای آن مهم بود یکی اقتصاد مقاومتی و دوم تعمیق فرهنگ اسلامی. در تعمیق فرهنگ اسلامی همه باید قیام کنند. باید در عرصههای مختلف تلاش کنند.
نکته بعدی تشکر از مدیر کل تعزیرات البرز است که به خاطر عملکرد انقلابی ایشان و مبارزهای که با مفاسد در این چند روز اخیر در دهه اخیر عمل کردند و البته قبلاً همین برنامهها را داشتند کارهایی را در مدت تصدیشان در این استان انجام دادند بنده دنبال میکردم و رصد میکردم بسیار محکم و قاطع و خوب نقاط ضعف را رصد کردند در بزنگاه عمل کردند قابل تقدیر و تشکر است. از ایشان تشکر میکنم امیدوارم با همین قدرت و توانایی که دارند پیش بروند و توجهی هم به موانعی که برای ایشان پیش میآورند نداشته باشند. انشاءالله تا آنجایی که لازم باشد از حمایت برخوردار خواهند بود .
خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزههای علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.