خطبه های 31 اردیبهشت 1395 شهر کرج:

انقلاب ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‌داری حضرت حجت ارواحنا له الفداه است

روابط عمومی ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط ایت الله حسینی همدانی

در تاریخ ۳۱/۲/۹۵

خطبه های نماز جمعه شهر کرج (3)

 بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله . متقین در عمل به دستورات خدای تعالی کوشا هستند و تمام تلاش خودشان را برای انجام دادن اوامر و ترک نواهی الهی به کار می‌بندند. بر اساس میل و خواسته خودشان عمل نمی‌کنند بلکه تا حد توان وظایف فردی و اجتماعی خودشان را عامل هستند. یکی از وظایفی که متقین دنبال می‌کنند و در مسیر او حرکت می‌کنند مسئله امر به معروف و نهی از منکر است. که هم در قرآن کریم و هم در روایات اهل بیت به او اشاره شده و تأکید شده. این دو واجب هم آثار دنیایی دارد و هم آثار آخرتی دارد. هم بر فرد و هم بر اجتماع .

عظمت این فریضه الهی فراموش شده در بعضی از کلمات اولیای خدا به زیبایی تبیین شده. مثلاً مولا امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در حکمت ۳۶۶ اینگونه فرمودند ( این اعدادی را که من در نهج‌البلاغه بیان می‌کنم امکان دارد در نهج‌البلاغه های مختلف جایش فرق کند من معمولاً از فیض الاسلام نقل می‌کنم قاعده ام فیض الاسلام است ممکن است در نهج‌البلاغه صبحی صالح عدد فرق کند این عددی که گفته می‌شود و شماره‌هایی که داده می‌شود از فیض الاسلام معمولاً داده می‌شود).

در کلمات حکمت‌آمیز شماره ۳۶۶ حضرت فرمودند ” ما اعمال البر کلها و الجهاد فی سبیل‌اللَّه عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثه فی بحر لجی ” این عظمت امربه‌معروف و نهی از منکر را می‌رساند. مولا فرمودند به اینکه تمامی اعمالی که انسان انجام می‌دهد  حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره‌ای یا آب دهانی است که در مقابل یک دریای پهناور قرار گرفته است. امر به معروف مثل دریایی بی‌کران است و بقیه اعمال حتی جهاد در راه خدا مثل آب دهان است. برای ما جهاد در راه خدا خیلی اهمیت دارد فضایل فراوانی درباره جهاد و مجاهدان گفته شده است اما در مقایسه با بزرگی و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در مقابل جهاد می‌بینید که حضرت چه مقایسه‌ای را انجام دادند و اهمیت امر به معروف را بیشتر شمردند.

 توجه دارید که امر به معروف خودش واجب الهی است. مثل نماز خواندن که واجب است. روزه گرفتن که واجب است. امر به معروف هم واجب است. مستقل است. ممکن است کسی نماز بخواند و روزه نگیرد امکان دارد کسی روزه بگیرد اما نماز نخواند اینها واجب های جدا جدا است امر به معروف هم یک واجب است. حرام هم که باید ترک شود نهی از حرام خودش واجب است و بر هر مسلمان مکلفی هم واجب است امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد .

حالا اگر جایی حرامی واقع شده و شما از فاعل و انجام دهنده او خواستید که ترک کند آن کار را نهی کردید یا واجبی ترک شد شما به آن کسی که ترک کرده بود امر کردید  که آن واجب را انجام دهد شخص مقابل تمکین نکرد و زیر بار نرفت و سرپیچی کرد آن شخص مرتکب ۲ گناه مرتکب شده یکی واجبی که ترک کرده یکی امری که به او شد و آن امر را انجام نداد . این دو خلاف است دو جرم است که انجام گرفته است.

لذا مکرر هم گفته شده امر به معروف و نهی از منکر ارشاد و موعظه و خطابه و سخنرانی نیست که برای مخاطب مطلبی را می‌خواهید بیان کنید که بلد نیست,  می‌خواهید تذکر بدهید که یاد بگیرد, اصلاً از این باب نیست بلکه امر است و دستور است.  دستور می‌دهد به این که کار را انجام دهد و این کار را ترک کند ولو کسی که امر و نهی می‌کند خودش این کار را انجام ندهد. بر او واجب است. مثل موعظه نیست. در موعظه واعظ باید اول خودش انجام دهد بعد به دیگران بگوید. اما در امربه‌معروف و نهی از منکر واجب جداست. بحثش مفصل است. فقط به عنوان اینکه متقین فاصله‌ای ندارند از امر به معروف و نهی از منکر خواستم به عنوان اشاره تقوا این را تذکر بدهم.

بحث ما درباره دعا از منظر امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در نهج‌البلاغه است به بعضی از موارد فلسفه دعا در کلام مولا اشاره کردیم و مواردی را ذکر کردیم مورد دیگری که می‌توان به عنوان فلسفه دعا  از کلام امیرالمومنین به دست آورد  طلب مغفرت و آمرزش خطاها و لغزش‌ها است .ویژگی طلب غفران الهی این است که انسان هم برای خودش می‌تواند طلب غفران کند هم برای دیگران می‌تواند طلب کند.

ببینید در خطبه ۷۷ امیرالمؤمنین به خدای تعالی چگونه خواسته‌هایش را عرضه می‌کند “اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّی” خدایا بیامرز آن گناهی را که تو به آن داناتری ” فَإِنْ عُدْتُ فَعُدْ عَلَیَّ بِالْمَغْفِرَهِ ” پس اگر من بازگشتم و دوباره آن گناه را مرتکب شدم تو دوباره آمرزشت را به من برگردان ” اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی مَا وَأَیْتُ مِنْ نَفْسِی، وَ لَمْ تَجِدْ لَهُ وَفَاءً عِنْدِی ” خدایا بیامرز آنچه را که من به خود وعده کردم و وفای به آن عهد را از من نیافتی .من وعده کردم که اطاعت و بندگی کنم اما تو ندیدی که من وفای به عهد کنم اینها را بیامرز  ” اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَیْکَ بِلِسَانِی، ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِی ” خدایا بیامرز آنچه را که من با او به سوی تو با زبانم تقرب می‌جستم اما در عمل برخلاف زبانم عمل می‌کردم اینها را از من ببخش ” اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی رَمَزَاتِ الْأَلْحَاظِ، وَ سَقَطَاتِ الْأَلْفَاظِ، وَ شَهَوَاتِ الْجَنَانِ، وَ هَفَوَاتِ اللِّسَانِ “

نهج‌البلاغه را انس داشته باشید. کلمات امیرالمؤمنین بسیار نورانی است.  لااقل اگر خطبه‌ها و نامه‌ها را فرصت نمی‌کنید یکی دو دور کلمات قصار را با دقت مطالعه کنید.

خدایا بیامرز اشاره‌های گوشه‌های چشم مرا .دیدید که بعضی‌ها با چشم ایما و اشاره می‌کنند. بعضی وقت‌ها با اشاره چشم فحش می‌دهند .با اشاره چشم غیبت می‌کنند .با اشاره چشم تهمت می‌زنند. با سر تکان دادن کسی چیزی می‌گوید او سرش را تکان می‌دهد و تأیید می‌کند. این درست مثل اوست. کسی دارد غیبت می‌کند این سرش را تکان می‌دهد با چشمش اشاره می‌کند. می‌گوید خدایا اشاره‌های گوشه‌های چشمم را و گفتارهای بیهوده ام را و آرزوهای دلم را و لغزش‌های زبانم را بیامرز. این در رابطه با طلب مغفرت برای خودش.

یکی دیگر از مواردی که هست طلب مغفرت برای دیگران است . می‌شود استغفار کرد برای دیگران. برخلاف توبه است. شما نمی‌توانید برای دیگری توبه کنید اما برای دیگری می‌توانید طلب مغفرت کنید. در خطبه ۱۴۹ این خطبه را حضرت قبل از شهادت خودشان بیان کردند  کلماتی است که قبل از شهادت مطرح کردند ” حمل کلّ امرء منکم مجهوده ، و خفّف عن الجهله ، ربّ رحیم ، و دین قویم ، و إمام علیم  ” اینها را می‌فرماید در اینجا این طور به مردم می‌گوید.

” انا بالامس صاحبکم ” من دیروز مصاحب شما بودم در کنار شما بودم با شما بودم با شما زندگی می‌کردیم , جهاد کردیم , آمدیم و رفتیم در جریانات با هم بودیم ” و انا الیوم عبره لکم ” اما امروز مایه عبرت شما هستم .در رختخواب افتادم فرق من منشق شده است . عن‌قریب خدای تعالی ملحق می‌شوم به ملکوت عالم ملحق می‌شوم. الان عبرت هستم. ببینید آخر کار افراد کجاست.  ” و غدا مفارقکم ” و فردا با شما نیستم و از شما مفارقت کرده ام و در بین شما نیستم  ” غفرالله لی و لکم ” خدا من و شما را بیامرزد برای دیگران طلب مغفرت کرد.

موارد این‌چنینی که حضرت برای دیگران طلب مغفرت کرده در نهج‌البلاغه داریم. این هم یک مورد دیگری که در نهج‌البلاغه راجع به دعا و فلسفه دعا می‌توانیم به دست بیاوریم . اگر گناه و لغزش زیاد شود و با توبه و انابه برطرف نشود آثار فردی و اجتماعی بر جای می‌گذارد. یکی از آثار گناه که زیاد شود و توبه نکنند و جبران نکنند خشک‌سالی است و نیامدن باران که بعضاً کسانی که این مطالب و معارف را نمی‌فهمند متلک می‌گویند بیراه می‌گویند حرف گزاف می‌زنند که گناه چه ربطی به خشک‌سالی دارد.

نظام عالم نظام علت و معلول است .هیچ چیزی بدون علت نیست. اگرچه ما آن علل را نفهمیم. علت‌ها را نفهمیم. خیلی از مطالب عالم را علت‌هایش را نمی‌فهمیم . خدا بر اموری آثاری بار کرده که اینجا فرصتش نیست بیان کنم چه اتفاقاتی در عالم می‌افتد و این اتفاقات چه آثاری می‌گذارد. وقتی که مثلاً جزر و مد می‌شود باید انسان از یک سری امور فاصله بگیرد .بعد می‌بینیم که در عالم خارج آن آثار هست. گناه و تبعات گناه که توبه در کنار آن نباشد از بین رفتن نعمت‌های الهی است. کمبود نعم است. خشک‌سالی است که باید ضمن توبه و بازگشت از آن رفتار ناپسندی که هست دست به دعا برداشت و از خدا خواست که این آثار برداشته شود.

دعای طلب باران از همین موارد است. کی طلب باران می‌کنیم؟ وقتی که خشک‌سالی است. در خطبه ۱۱۴ به خدای تعالی این گونه عرضه می‌کند ” اَللَّهُمَّ قَدِ اِنْصَاحَتْ جِبَالُنَا وَ اِغْبَرَّتْ أَرْضُنَا وَ هَامَتْ دَوَابُّنَا وَ تَحَیَّرَتْ فِی مَرَابِضِهَا وَ عَجَّتْ عَجِیجَ اَلثَّکَالَى عَلَى أَوْلاَدِهَا  ” خدایا کوههای ما از شدت تشنگی شکاف برداشته . زمین‌های ما گردآلود شده .چهارپایان ما تشنه هستند. در خوابگاه شان حیران و سرگردان و ناله کنان هستند. مانند ناله‌های مادرانی که در مصیبت فرزندانشان هستند و از آمد و رفت در چراگاه ها و آبخورهاشان و اشتیاق به آب خسته و ملول شدند. برای ما باران بفرست. این فلسفه دعاست. یعنی بعضی وقت‌ها جاهایی که با توبه و انابه جبران نشد باید دسته جمعی دست به دعا برداشت و از خدا طلب غفران کرد و طلب رحمت کرد. در خطبه ۱۴۳ شبیه همین مطلب را در طلب باران حضرت در آنجا هم بیان کردند.

یکی دیگر از فلسفه‌های دعا این است که بلا را دفع می‌کند. بالاخره به سمت ما مطالبی سرازیر می‌شود. از افراد از بلایای طبیعی عوامل مختلفی دارد و دعا بلا را دفع می‌کند. در حکمت ۱۳۸ از حکم نهج‌البلاغه فرمود ” سوسو ایمانکم بالصدقه و حصنوا اموالکم بالزکوه، و ادفعوا امواج البلاء بالدعاء ” ایمانتان را با صدقه سیاست کنید . کنترل کنید هدایتش کنید نگذارید ایمانتان از دست برود. چطور این ایمان حفظ می‌شود؟ صدقه بدهید و اموالتان را با زکات و دارایی‌های تان  را با زکات حفظ کنید. برای این که مالتان از بین نرود اهل دادن زکات باشید و گرفتاری‌های مجددی که برای شما حاصل می‌شود و پی‌درپی به سمت شما بلا می‌آید آنها را به وسیله دعا از خودتان دور کنید.

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

قل هوالله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم را و محترمه را به رعایت تقوا تقویت و تسدید او دعوت می‌کنم. در خطبه قبل اشاره کردم  به این که متقین نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی‌تفاوت نیستند که اگر بی‌تفاوت باشند آثاری بر فرد و اجتماع خواهد داشت. براثر بی‌تفاوتی نسبت به منکرات و ترک واجبات بلاهایی واقع خواهد شد.

 روایتی را نقل می‌کنم که مرحوم کلینی نقل می‌کند به نظرم در بحار هم باشد  روایت مفصل است خوب دقت کنید قشنگ است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: عیسی بن مریم به گردش می‌رفتند و در حال حرکت بودند رسیدند به یک شهری که همه مردم آن مرده بودند. در راه جسد ها افتاده بودند  و در خانه‌ها جسدها رها شده بودند و حضرت تا این صحنه را دیدند و فرمودند اینها به خشم الهی مرده اند. چون اگر غیر از این بود مرده ها را دفن می‌کردند. مرده‌ها هم روی زمین افتادند و کسی کسی را دفن نکرده است و این‌ها به عذاب الهی بوده.

یارانی که کنار حضرت بودند گفتند به اینکه دوست داریم سرگذشت آنها را بدانیم. برخی از این‌ها گفتند ای روح الله آنها را صدا بزن و از خود آنها بپرسید که چرا چنین حالی برای آنها پیش آمده است. عیسی بن مریم علیهما‌السلام ندا کرد ای مردم شهر! یکی از آن مرده‌ها بلند شد پاسخ داد:  لبیک یا روح‌الله! فرمود:  ماجرای شما چیست چرا شما به این حالت افتاده‌اید؟ گفتند ما صبحگاهان در عافیت بودیم. سالم زندگی می‌کردیم. شب گاهان خوابیدیم ناگهان خود را در هاویه دیدیم. سؤال کرد که هاویه چیست؟ گفت به اینکه دریاهایی است از آتش که در آن کوههایی از آتش قرار دارد. ما شب خوابیدیم و خودمان را در دریایی و کوهی از آتش دیدیم.

فرمود به اینکه چه چیزی شما را در این وضعیت که مشاهده می‌کنیم کشانده؟ گفت دوستی دنیا و پرستش طاغوت. حضرت سؤال کردند مگر چقدر به دنیا محبت داشتید  چه قدر دوستی دنیا در شما بود؟  گفت به اندازه دوستیی که کودکی به مادرش دارد که وقتی مادر به او اقبال می‌کند خوشحال می‌شود, مادر رویش را برمی‌گرداند ناراحت می‌شود. ما این‌قدر به دنیا علاقه داشتیم. سؤال کرد پس طاغوت را چگونه می‌پرستیدید؟ مقدار پرستش شما از طاغوت چگونه بود ؟ گفت تا حدی که اگر به ما فرمان می‌داد از او اطاعت می‌کردیم.

می‌دانید که شیطان طاغوت است. شیطان بزرگ را هم نباید فراموش کرد. آمریکا شیطان اکبر است. او هم طاغوت است. او هم امر میکند همین روایت مشمول حال او هم هست.

فرمود: در بین این‌ها تو چرا پاسخ مرا دادی ؟ من همین‌طور صدا کردم که یک نفر بلند شود .( نکته بحث من اینجاست) تو چرا بلند شدی و جواب دادی ؟ گفت: چون آن‌ها را به لجامی از آتش گرفته بودند و فرشتگان خشن و درشت خو بالای سر آن‌ها بودند و آنها توان حرکت و حرف زدن نداشتند. دهنه‌ای از آتش بر دهان آن‌ها بسته شده بود. و من در بین این‌ها زندگی می‌کردم و در بین این‌ها بودم خانه و مسکن و زندگی داشتم ولی دلم با اینها نبود فکر و ذکرم با این‌ها نبود . فقط با آن‌ها زندگی می‌کردم و درباره گناهان و این تخلفی که داشتند سکوت داشتم. امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کردم. هنگامی که عذاب آمد من را هم گرفت و من اکنون به مویی آویزان هستم و می‌ترسم در آتش دوزخ سرنگون شوم.

 امام صادق علیه‌السلام در اینجا فرمودند : عیسی بن مریم به یارانش فرمود, هرگاه انسان روی خاک و خاشاک بخوابد و نان جو بخورد در صورتی که دینش حفظ شود بسیار بهتر است از زندگی خوش همراه با بی دینی و رفاه‌طلبی. یعنی قسمت مهم روایت این بود که  وقتی که عذاب بیاید نسبت به کسانی که گناه می‌کنند افرادی که به گناه میل  ندارند ولی در بین جمعیت باشند و حرفی نزده باشند خدای تعالی آنها را هم به آن عذاب می‌گیرد. امر به معروف کنید که یکی از واجبات الهی است که متقین مقید به این کار هستند. خدای تعالی همه ما را از متقین قرار بدهد ان‌شاءالله.

 مناسبت‌های هفته فراوان است هم مناسبت‌های ملی داریم هم مذهبی داریم هر کدام به گوشه‌ای از عزت و اقتدار و بزرگی ملت ما دلالت دارد که به بعضی از آنها با توجه به فرصتی که داریم اشاره می‌کنم. مهم‌ترین مناسبت سالروز ولادت قطب عالم امکان مهدی الامم حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداه است. مباحث مربوط به آن حضرت برای طرح در نماز جمعه  فراوان است. از منظر ها و جایگاه‌های مختلف می‌شود به آن پرداخت. اما من امروز به یک سؤال معروف اشاره می‌کنم  و درباره او صحبت می‌کنم که آیا ما غیر از چشم به راه بودن و انتظار فرج که خودش از عبادات بزرگ است و مهم است برای ظهور و زمینه‌سازی ظهور وظیفه‌ای داریم یا نداریم.

این سوال معروفی هم هست  که وظیفه ما در دوران غیبت چیست ؟ یکی انتظار فرج است. انتظار فرج عبادت هم هست. همه باید این حالت را داشته باشیم و منتظر باشیم که منتظران وظایفی دارند .چند نظر وجود دارد. من دوتای آن را می‌گویم .یکی منفی و یکی مثبت .نظرات را آنهایی که می‌گویند البته در مقام اثبات میگویند . مثلاً بعضی‌ها این طور گفته‌اند که ما وظیفه‌ای در این زمینه نداریم. چون ظهور امام علیه‌السلام تنها در گرو اراده الهی است. اینها برای حرف خودشان هم استدلال دارند .همه نظرات استدلال دارند که ما وارد مباحث استدلالی نمی‌شویم. بنابراین انسان‌ها نقشی در جلو و عقب افتادن ظهور ندارند و زمینه‌سازی برای ظهور ندارد .هر وقت اراده خدا تعلق گرفت به اینکه حضرت بیاید همان لحظه خواهد آمد و دقیقه‌ای جلو و عقب نخواهد شد. حالا ما زمینه‌سازی بکنیم یا زمینه‌سازی نکنیم فعالیت داشته باشیم یا نداشته باشیم اینها به ما مربوط نیست.

ما این حرف‌ها را قبول نداریم. عرض میکنم اینها استدلال دارد و استدلال‌هایش سر جای خودش .فقط خواستم که طرح نظر کنم .نظرات هم مفصل است. ۸ تا ۹ نظر هست .اما آن چیزی که در فرصتی که داریم بیان میکنم دومین مورد است که این را قبول داریم. و فقها و بزرگواران و علما به آن استناد می‌کنند و این است که می‌گوید ما وظیفه‌ای داریم و در زمینه‌سازی برای ظهور و فراهم‌آوردن شرایط تشکیل  حکومت جهانی حضرت و آماده سازی برای ایجاد حکومت حضرت این از وظایف قطعی برای منتظران است  و مردم می‌توانند و باید با اعمال صالح خودشان ظهور امام را نزدیک‌تر کنند .و لذا یکی از تکالیف و وظایف قطعی منتظران در دوران غیبت زمینه سازی برای ظهور است.

عقل هم همین را می‌گوید که برای وقوع چنین واقعه مهمی مقدماتی لازم است. اگرچه اراده خدا می‌تواند یک مرتبه تعلق بگیرد و واقع شود.  اما آن چیزی که در سنت الهی دیده می‌شود تدریج است و آرام‌آرام شکل گرفتن . لذا نقش آماده‌سازی برای ظهور نقش مهمی است .انقلاب اسلامی ایران نقشه آماده سازی برای ظهور را داشت و دارد .عرض می‌کنم چون زمان خطبه محدود است باید با یک سلسله مباحثی من به این موضوع بپردازم اما به همین مقدار خلاصه اگر به کلمات و سخنرانی‌هایی که امام رضوان‌الله علیه داشتند دقت کنید این مطلب به خوبی به دست می‌آید که بعد از استقرار حکومت اسلامی و سپس اجرای احکام الهی در عصر غیبت زمینه برای ظهور حضرت حجت سلام الله علیه فراهم می‌شود. این هم از روایات به دست می‌آید .هم در این حرکتی که انقلاب انجام داد روایتی داریم که آنها خودش بحث مفصلی دارد و هم در بیانات امام و بعد رهبری را می‌بینیم.

مثلاً در بیانی حضرت امام رضوان‌الله علیه فرمودند : من امیدوارم که ما به مطلوب حقیقی برسیم و متصل شود این نهضت به نهضت  بزرگ اسلامی و آن نهضت ولی عصر است  که خداوند همه ما را از قیدهای شیطانی رها فرماید تا بتوانیم این امانت الهی را به سرمنزل مقصود برسانیم و به صاحب امانت حضرت مهدی موعود ارواحنا لمقدمه الفداه رد کنیم . ببینید در این جا موارد شبیه این خیلی زیاد است . من یکی دو تا را به عنوان نمونه آوردم که این انقلاب که امام معمار این انقلاب است   و طراحی کننده  انقلاب است حرکت خودش را جدای از حرکت حضرت حجت نمی‌داند و آن را مقدمه آن حرکت عظیم میداند .

یعنی زمینه چینی و آماده‌سازی برای حکومت جهانی در دیدگاه امام یکی از اهداف انقلاب اسلامی تشکیل حکومت جهانی اسلامی به عنوان مقدمه حکومت جهانی حضرت حجت است. امام رضوان‌الله علیه همیشه مسئولان نظام را به این نکته توجه دادند که این گونه بیاندیشند و برحذر می‌داشتند از گونه دیگر اندیشیدن. شما در کلمات رهبر معظم انقلاب دقت کنید. این نکته هست که دائماً ما را به سمت یک تمدن بزرگ جهانی دعوت می‌کند. این روش فقها و علمای راستین شیعه است.

 ببینید امام چه فرمود: مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‌داری حضرت حجت ارواحنا له الفداه هست که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد ان‌شاءالله .مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که به عهده دارند منصرف کند خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. یعنی اگر تلاش کنید اقتصاد را درست کنید تلاش می‌کنید که فرهنگ را درست کنید همه فکرتان باید به سمت آن حرکت بزرگ باشد و به سمت جهانی شدن انقلاب و زمینه‌سازی ظهور حضرت باشد.

 باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و تلاش خودش را در اداره هر چه بیشتر مردم بنماید و این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند .این بیانی را که من عرض می‌کنم عرضم این جاست که ببینید بعضی وقت‌ها در گفتار بعضی از مسئولین چه فاصله زیادی وجود دارد بین این هدف و آن چیزی که دنبال می‌کنند. ان شعارهایی که داده می‌شود حرف‌هایی که زده می‌شود یکی از اهداف عظیم انقلاب اسلامی ایجاد حکومت جهانی اسلام است. این ملزوماتی دارد لوازمی دارد مقدماتی دارد موخراتی دارد مقارناتی دارد شرایطی دارد اینها چطور باید فراهم شود؟  لذا سنگ‌اندازی‌ها ما را برای رسیدن به آن مقطع ممانعت می‌کند. طول می‌دهد گرفتاری درست می‌کند عقب می‌اندازد .

یکی از وظایفی که در دوران غیبت طبق روایات برعهده شیعیان و منتظران فرج حضرت است و مسلم است کسب آمادگی نظامی است و فراهم کردن تسلیحات مناسب در هر عصر برای یاری حضرت حجت است ولو یک تیر ولو یک مرکب. مفصل است روایات در این باب اینها را با عنایت انتخاب کردم تا برای شما بگویم. در یک روایتی است مرحوم کلینی از امام کاظم علیه‌السلام نقل می‌کند ببینید که این روایت چقدر قشنگ است. هر کس اسبی را به انتظار امر ما نگه دارد, منظور یک وسیله و مرکبی است که بتواند در زمان قیام استفاده کند. در آن موقع اسب بود شما الان باید مسلح به علم بشوید. آن موقع تیر بود الان باید مسلح به موشک شوید. آن موقع گفتند یک تیر الان هر کسی از ما باید آمادگی بدنی داشته باشد .حالا امکان دارد که نتواند سلاح به دست بگیرد ولی بدنش را باید سالم نگه دارد.

هر کس اسبی را به انتظار امر ما نگه دارد  و به سبب آن دشمنان ما را خشمگین سازد, الان ببینید که با این موشک‌ها چقدر خشمگین هستند, درحالی‌که او منسوب به ماست خداوند روزیش را فراخ گرداند  به او شرح صدر عطا کند او را به آرزویش برساند و در رسیدن به خواسته‌هایش یاری کند. این روایات قابل دقت است. اگر بیاییم دقت در همین فضای روایات کنیم می‌بینیم که آمادگی نظامی می‌خواهیم. وقتی آمادگی نظامی می‌خواهیم آن وقت کسی که حرف از صلح و صفا می‌زند یا اسلام رحمانی را ترویج می‌کند و به غلط تبیین می‌کند و برخلاف موازین دینی دارد یک عملی را انجام می‌دهد که در مقابل جریان انتظار و تشکیل حکومت جهانی است.

دشمن مقابل اهل‌بیت با دقت و با عنایت کلماتی را و مسائلی را مطرح می‌کنند که آن کلام و آن حرف آرام آرام زمینه تأخیر تشکیل این جریان و حکومت را زمینه‌سازی کند .مرحوم کلینی از جعفی روایت دیگری را نقل می‌کند که امام باقر علیه‌السلام به من فرمود: منتهای زمان مرابطه تو چند روز است؟ مرابطه یعنی مرزداری. روی آرم بچه‌های سپاه دیده‌اید که نوشته ” واعدوا ما استطعتم من قوه ” و در ادامه آیه دارد” و من رباط الخیل” مرابطه یعنی مرزداری . همه ما باید مرز دار دینمان باشیم .مرزدار حاکمیتمان باشیم. مرزدار نفسمان باشیم. به همه این‌ها مرابطه گفته می‌شود.

حضرت از جعفی پرسید:آخر مرزداری تو چند روز است ؟ گفت ۴۰ روز. فرمود ولی مرابطه ما مرابطه‌ای است که  همیشگی است. روایت مفصل است مرحوم علامه مجلسی در کتاب مرآت العقول جلد ۲۶ شرحی کردند  در آنجا مرحوم مجلسی فرمودند به این که به شیعیان واجب است که خود را برای اطاعت امام بر حق و انتظار فرج او ملتزم سازند و برای یاری‌اش آماده باشند. این عبارت امام باقر منظورش این است ای شیعیان آماده باشید. مرحوم صاحب جواهر رضوان‌الله علیه در شرح این روایت فرمود مرابطه در این روایت به معنای اراده انتظار فرج در تمام ساعات شبانه روز است.

یعنی منتظر واقعی حضرت حجت سلام الله علیه در تمام شبانه روز باید آمادگی داشته باشد .چرا؟ چون لحظه ظهور معلوم نیست که چه ساعتی و چه زمانی ظهور حضرت واقع خواهد شد. هر لحظه‌ای که اراده خدا تعلق بگیرد ممکن است که ظهور رخ دهد. بنابراین شیعیان باید دائماً در حال آماده‌باش به سر ببرند تا در زمان ضرورت به فرمان امام خودشان برای مقابله با مستکبران و ستمگران جهان قیام کنند و به پا خیزند.

 بنابراین با توجه به این روایات سخنان فقیهان و سیره دوستداران اهل بیت و شیعیان در زمان‌های مختلف به روشنی این را به دست می‌آورد که زمینه‌سازی برای ظهور و آماده‌باش همیشگی برای این رویداد بزرگ از وظایف همه شیعیان است. کار فقط با دعا درست نمی‌شود. مسئله این جا فقط دعا نیست. قبلاً راجع به دعا گفتیم اینجا کار با دعا درست نمی‌شود . انقلاب اسلامی در همین مسیر حرکت کرد و می‌کند .دنیای استکباری هم با همین فکر و با همین حرکت مخالف است. چون این فکر دنیای آنها را خراب کرده است سلطه آنها را بر جهان و بر مسلمین از بین برده و می‌برد. لذا با آن مخالفت می‌کنند به انحای مختلف در لباس‌های گوناگون دست به تحریف اسلام دست به تحریف امام دست به تحریف انقلاب می‌زنند تا این جریان بالنده و رو به جلو را جلویش را بگیرند و از حرکت بیندازند.

شبهه درست می‌کنند. سؤالات انحرافی طرح می‌کنند تا اذهان را از اصل حرکت بازدارند و به امور دیگری مشغول کنند. در مجامع مختلف در بین متدینین در بین محصلین در بین دانشجویان هر کدام را به نحوی از مسیر منحرف می‌کنند. با فیلم با کتاب و سخنرانی با عوامل داخلی با مزدوران خارجی. در همین دانشگاه‌های البرز ببینید در همین روزهای اخیر چه مزخرفاتی را با اسم و اسامی دهن پرکن به خورد عده‌ای دانشجو می‌دهند. مدیریت فرهنگی و ناآگاه  دانشگاه هم زمینه را فراهم می‌کند و مدیر دیگری می‌آید و آن آقایی که این مزخرفات را گفته هدیه می‌دهد.

 اگر این حرکت آگاهانه صورت می‌گیرد که خیانت است. اگر از روی ناآگاهی است که ما احتمال ناآگاهی می‌دهیم و حمل به صحت می‌کنیم اگرچه جای حمل به صحت نیست بروید بپرسید تا برایتان بگویند. لااقل بیایید از خود بنده بپرسید تا برای شما بگویم. چرا تریبون را در اختیار می‌گذارید ؟ به پروژه نفوذ که با اشکال مختلف در حال ریشه دواندن است توجه کنید. نفوذ برای استحاله افکار و عقاید می‌آید او همه باورهایی را که داریم جور دیگری معنا می‌کند. تا نتیجه حرف خودش را بگیرد. آیا این حرف تحریف نیست که کسی بگوید داعش زاییده انقلاب اسلامی است ؟!آیا ذهن چنین کسی بیمار نیست؟! که مقاومت سرافراز را زیر سؤال می‌برد.

البته این اقا خیلی مؤدبانه سخن می‌گفت. من برای اینکه بی پشتیبانی سخن نگفته باشم و از روی ناآگاهی صحبت نکرده باشم ۴۰ دقیقه سخنرانی او را دقیق گوش دادم. خیلی مؤدبانه سخن می‌گفت. ولی گزاف. آرام هم بود کنایه زد مسخره کرد بعضی از کلماتی را که گفت قابل پیگیری حقوقی است  و دوستانی که وظیفه دارند باید دنبال کنند و این صحبت‌ها باید پیگرد داشته باشد. حرکتی است مرموز و مشکوک مدتی شروع شده کانونهایی را در هر کجا که بتوانند به خصوص در مراکز آموزشی راه‌اندازی می‌کنند با نام‌هایی که حکایت از صلح و دوستی و آرامش و سلامتی و امثال ذلک دارد. این حرکات متصل به هم است.

این را همه بدانید متأسفانه برای همه یک چشم بیداری در این استان هست و خوشبختانه این مسائل با دقت و کامل رصد می‌شود. یکی منبر می‌رود آیات جهنم و عذاب را از خدا نمی‌داند .می‌گوید خدا آن‌قدر رحیم است که احتیاجی به جهنم و عذاب کسی ندارد. دیگری اسلام رحمانی را توصیه می‌کند تولی و تبری را نادیده می‌گیرد. شخص دیگری منکر جهاد و مبارزه می‌شود. نفر بعدی می‌گوید ما وظیفه‌ای برای بهشت رفتن مردم نداریم. دیگری هم فرقه منحرف انگلیسی صهیونیستی را تبلیغ می‌کند و عکس یادگاری می‌گیرد. بعضی وزارتخانه‌ها هم منکرات را ترویج می‌کنند. به نظر شما همه اینها اتفاقی است ؟

یا وقتی به کلمات دشمنان قدیمی اسلام و انقلاب نگاه می‌کنیم می‌بینیم که همین‌ها را از زبان‌های دیگران می‌شنویم که آنها ترویج می‌کنند و از عوامل خود می‌خواهند که این کارها را نهادینه کنند و مرحله به مرحله انجام دهند. باید هوشیار بود و هوشیار باشید. تلاش دشمنان ما این است که هویت دینی ما گرفته شود. اصالتش از دست برود .حضرت امام رضوان‌الله علیه که برای شادی روح این بزرگ‌مرد صلواتی بفرستید, اینطور فرمودند که:  من باز می‌گویم همه مسئولان نظام و مردم ایران باید بدانند که غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامیتان به خیال خام خودشان بیرون نبرند آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنها رنجور. همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید که اگر آرام بگذارید لحظه‌ای آرامتان نمی‌گذارند.

به امام عزیزمان می‌گوییم که اماما, تا فرزندان انقلابی تان در جامعه حضور دارند لحظه ای از دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی و از مبارزه با استکبار و صهیونیسم کوتاهی نمی‌کنند. نیمه شعبان هم گذشته از ولادت حضرت حجت روز سربازان گمنام امام زمان نامیده شده که به آنها هم خدا قوت می‌گوییم و این روز را تبریک می‌گوییم .کار سختی به عهده آن‌ها هست که مقتدرانه بحمدالله کارشان را انجام می‌دهند.

روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ جلوه ای از نصرت الهی نمایان شد .خرمشهر که بعد از سی و پنج روز پایداری و مقاومت در ۴ ابان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود بعد از ۵۷۸ روز, ۱۹ ماه, توسط رزمندگان سرافراز اسلام فتح شد و دوباره باز پس گرفته شد. بیش از ۱۵ هزار اسیر از دشمن گرفته شد. پرچم اسلام بر فراز مسجد جامع خرمشهر به اهتزاز درآمد. ملت مسلمان ایران غرق در شادی و شعف و سجده شد و شکرگزاری کردند. این پیروزی بزرگ  ضربه مهلکی به پیکره استکبار زد.

لذا آمریکا و سایر قدرت‌ها را سخت به وحشت انداخت. پس از پیروزی و غلبه ایران بر عراق مجبور کرد آنها را که تجهیزات عراقی‌ها را بیشتر کند .عملیات بیت‌المقدس در ازبین‌بردن ماشین جنگی دشمن نقش مهمی را ایفا کرد. نقطه عطفی بود برای پیروزی‌های بعدی. خدای تعالی درجات شهدای این عملیات و این پیروزی را به اضعاف مضاعف بالا ببرد. ما را هم قدردان شهدا قرار بدهد.

۴ خرداد روز پایداری و مقاومت روز دزفول است. من باید مفصل راجع به دزفول برای شما صحبت کنم اما چون فرصت گذشته و می‌خواهم نکات دیگری را عرض کنم حواله می‌دهم به فرصت دیگری.

سخنرانی حضرت آقا با شرکت‌کنندگان مسابقات قرآنی نکاتی داشت .در این سخنرانی رهبری, آمریکا را طاغوت اعظم و شیطان اکبر دانستند. این بیان دو پیام مهم دارد . خوب دقت کنید. به داخلی ها می‌گوید شرایط نسبت به قبل تغییری نکرده است. آمریکا هنوز دشمن درجه یک اسلام و انقلاب است. این بیان که آقا می‌فرماید آمریکا طاغوت بزرگ است پیامی هم برای خارجی‌ها دارد و به آنها می‌فهماند که ما هنوز دست از مبارزه با آمریکای جهان‌خوار برنداشتیم. ایشان وظیفه علما و دانشمندان و روشن‌فکران و نخبگان را در مقابل فریب‌کاری آنها روشنگری و تبیین جهاد تبیینی دانستند همه کسانی که در این عرصه توان دارند باید این‌گونه عمل کنند.

مهم‌ترین سخنان رهبری در دیدار مدیران و اساتید و طلاب حوزه تهران این بود که نباید از درک فضای مجازی غافل بود و باید در فضای مجازی بدون افراط و تفریط حضور داشت. فعالیت دینی هوشمند و هدفمند انجام داد. تمام دوستان و عزیزانی که توانش را دارند. الان انقلاب اسلامی و اسلام و اسلام ناب احتیاج به این مطلب دارد و باید ورود کرد. رهبری معمولاً این جور به مطالب ,ریز وارد نمی‌شوند مطلب کلی می‌گویند. اما این دفعه به فضای مجازی در صحبت‌هایشان اشاره کردند. این نشان دهنده اهمیت موضوع است .

فضایی که عموم مردم به آن مبتلا هستند باید آن را شناخت. باید برنامه داشت. از وسایل تبلیغ دینی یکی از آنها الان فضای مجازی است. همان طوری که دیگران جهات مختلف این فضا را در دست گرفتند و استفاده می‌کنند برای به فساد کشیدن مخاطبشان از همه امکانات استفاده می‌کنند تا افراد را به خلاف و انحراف بکشانند. ما هم وظیفه داریم از این فضا استفاده کنیم.

انهدام شبکه عنکبوت ۲ مسئله مهمی بود که نشان می‌دهد پروژه نفوذ برای براندازی با اشکال مختلف دنبال می‌شود. ترویج مفاسد اخلاقی ,استفاده از عناصر داخلی ,تلاش برای عضوگیری از خود مردم و رواج فساد در بین مردم دستور کار آنهاست. اینها اتاق‌های فکر دارند. اتاق فکر هوشمند تغییر سبک زندگی و پوشش ایرانیان. مبالغی دارد که مشخص است .چند صد میلیارد دلار هزینه می‌کنند برای اینکه جوری عمل کنند که ایرانی‌ها سبک زندگی و پوشش شان تغییر کند. آن وقت این چیزهایی که شما در خیابان می‌بینید فکر می‌کنید که اتفاقی اتفاق افتاده است؟

مسئله مهمی بود. این تلاشی که دوستان کردند و این شبکه را با کار اطلاعاتی فشرده منهدم کردند. فرصت بیان مفاسدی که اینها به راه انداختند در همین فضا و این شبکه ای که گرفته شد نیست اما بسیار حساس بود و شبیه این شبکه‌ها وجود دارد و شماها و خانواده‌ها باید خیلی مواظبت کنند در این امر. در همین کرج من فشاری آوردم  به بعضی از دوستان  که باید کاری را دنبال کنند قریب به ۱۸ آرایشگاه زنانه بسته شد که آرایشگر هایش مرد بودند و این کاری است که بالاخره دارد صورت می‌گیرد و شیطنت‌هایی است که دارد انجام می‌شود. باید مواظب باشیم و همه مسائل را ساده نگیرید از کنارش به سادگی عبور نکنید .

از عزیزانی که این فعالیت را کردند تشکر می‌کنم. تقاضا داریم که این حرکت را محکم و با صلابت ادامه بدهند .توصیه من این است که دوستان به تلگرام دفتر و اینستاگرام دفتر هم مراجعه ‌کنند .مطالبی که خود دفتر ما تهیه می‌کند برای دوستان قابل استفاده است .به نظر من می‌رسد که شورای فضای مجازی استان باید زودتر شکل‌گیری شود و یک مسیر درستی را طی کند .

نکته دیگر این است که به دوستان ستاد این را عرض کردم که یک فضای دائمی برای کتابخانه و کتاب‌خوانی و کتاب خریدن و استفاده از کتاب در فضای مصلا به وجود بیاورند. یک اتاق باشد که دوستانی که در منزلشان کتاب دارند, غیر از کتاب درسی ,کتاب‌های کنکور نه , کتاب‌های علمی و اعتقادی که دارند بیاورند این جا بگذارند دوستانی که به کتاب نیاز دارند کتاب‌ها را ببرند یک گردش کتاب و کتاب‌خوانی در اینجا باشد. البته فضایی هم برای فروش کتاب و نمایشگاه کتاب باشد. این را هم توصیه کردیم ان‌شاءالله به زودی انجام خواهد گرفت .

احیای  نیمه شعبان در مساجد البرز, در شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات آن را در دستور کار قرار دادیم به اتفاق آرا این قضیه مورد قبول آقایان قرار گرفت و هر مسجدی که توان این را دارد که احیای شب نیمه شعبان را بگیرد کار ممدوح و حسنی است .

نکته دیگری را که عرض می‌کنم راجع به حج است .که این‌ها می‌خواهند توپ را در زمین ما بیندازند. ما الان استطاعت حج رفتن نداریم. توجه داشته باشید به خاطر اینکه تأمین جانی نداریم. حالا علتش چیست بماند. اما فعلاً عربستان سعودی چون تأمین جانی ما را نمی‌کند ما توان رفتن به حج را نداریم و این جرمی است که عربستان دارد مرتکب می‌شود .آنها دارند تلاش می‌کنند که بگویند ما به ایران گفتیم بیاید و نمی‌آید .می‌خواهند این طرف را در جهان اسلام مورد خدشه قرار دهند. ولی توجه داشته باشید در هر مصاحبه‌ای و هر جا که با شما صحبت می‌شود باید بگوییم چون تأمین جانی نمی‌کنند ما را و تعهد نمی‌دهند ما به حج نمی‌رویم .

راجع به فیش‌های حقوقی چند ده میلیونی و این که تفاوت با تبعیض فرق دارد .حقوق ۱۸۰ میلیونی با ۳ میلیون وام ازدواج این‌ها تفاوت نیست تبعیض است .اینها را بنا داشتم توضیح بدهم که وقتمان خیلی گذشته.

آخرین نکته‌ای که عرض می‌کنم این است که بعد از برجام که حالا خود برجام را هم دیده‌اید که چه قصه‌ای است .دیروز یا پریروز بود که شخص آمریکایی که با هیئت ما دائماً در حال رفت و آمد است گفت مشکلات بانکی که در ایران بوجود آمده خود ایران مسئولش است و به ما ربطی ندارد خودش مشکلات را ایجاد کرده است .خودش برود درست کند .بعد از برجام فشار بر روی ایران آوردند و کارهای دیگری را می‌خواهند انجام دهند. اقداماتی را دارند انجام می‌دهند که از مهم‌ترین اقدامات آنها مسئله حقوق بشر است .دستور کارشان است.

مزدوران داخلی هم فعال شده‌اند مثل جریان هسته‌ای به استکبار دارند کمک می‌کنند. لذا به اسم حقوق بشر اقدام به هر کاری می‌کنند .یکی از آنها هم همین ملاقات‌هایی بود که هدفمند انجام می‌گیرد .قصدشان درست کردن جنجال است .می‌خواهند دشمن را به زمین و سرزمین ما وارد کنند به اسم حقوق بشر . خیال نشود که دید و بازدید ساده‌ای بود. یک جریان بر علیه نظام در پشت این قضیه هست. همان‌طور که بعضی از افراد همین خانواده متأسفانه به دشمنان نظام گرا داده بودند  که برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی شما تحریم‌ها را بیشتر کنید. اگر تحریم‌ها را بیشتر کنید اینها تسلیم می شوند. لذا برخورد قاطع دستگاه قضایی با این گونه تخلفات را می‌طلبد که این امور رویه افراد نشود .

خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.