خطبه های 27 فروردین 1395 شهر کرج:

نیروی مسلح ایران تنها نیروی مسلح کارآمد و مکتبی جهان است

روابط عمومی ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط آیت الله حسینی همدانی

در تاریخ ۲۷/۱/۹۵

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله . قرآن کریم ریسمان و طناب کشیده شده بین خداوند و بندگان است. هر کس به این ریسمان خودش را متصل کرد و رها نکرد قطعاً از نجات یافتگان خواهد بود . یک سر طناب دست خدای تعالی است و سر دیگر آن به دست بندگان خداست. امام صادق علیه‌السلام هنگام تلاوت قرآن دعایی را می‌خواندند که قسمتی از آن دعا این است که خدایا من گواهی می‌دهم که این قرآن کتاب توست ” و حبلا متصلا فیما بینک و بین عبادک ” و این قرآن ریسمان آویخته شده ای است و این را تو اینگونه قرار دادی آویخته متصل بین خودت و بندگانت. لذا اهل تقوا همیشه همه خواسته‌های خودشان را از قرآن کریم طلب می‌کنند و قرآن کریم هم به بهترین وجه کسانی که از او مطالبه کردند را هدایت می‌کند.

اگر انسان در ارشاد و راهنمایی از غیر قرآن طلب کند قطعاً به بیراهه خواهد رفت . بیانی را رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دارند فرمودند هر که قرآن را بر غیر آن برگزیند خدای تعالی هدایت می‌کند و هر کس در غیر قرآن خواستار هدایت شود خدا او را گمراه خواهد کرد. یعنی طلب هدایت باید از قرآن باشد اگر کسی از غیر قرآن هدایت طلب کند خدا او را گمراه می‌کند. در آیه ۱۷۶ سوره مبارکه نساء فرمود به اینکه  ” یبین الله ان تضلوا و الله بکل شیء علیم” خدا برای شما بیان می‌کند تا گمراه نشوید .خدای تعالی به هر چیزی داناست .این مسیری است که قرآن روشن می‌کند که البته مکرر عرض کردیم اهل تقوی بهترین بهره را از قرآن میبرند .خدای تعالی توفیق بهره‌مندی بیشتر از کتابش را نصیب همه ما بگرداند. همه ما موفق باشیم که از هدایت‌های قرآن بهره‌مند باشیم ان‌شاءالله .

بحثی را که از این جلسه به فضل پروردگار آغاز می‌کنیم چون عرض کردیم که محور بحث‌ها نهج‌البلاغه باشد موضوعی است از موضوعاتی که این سه ماه را که در آن هستیم بیشتر دقت کنیم و توجه داشته باشیم دعا در نهج‌البلاغه است . که ببینیم در بیان مولا امیرالمومنین سلام الله علیه در نهج‌البلاغه راجع به دعا چه گفته شده است. ماه رجب ماه شعبان و ماه رمضان ماه توجه و ارتباط بیشتر با خداست و یکی از بحث‌های مهمی که در فرهنگ دینی ما مورد بحث است و گستره‌ای دارد هم در آیات و هم در روایات بحث دعا است. البته وارد بحث دعا به معنای عام آن نمی‌شویم  که موانع دعا شرایط دعا احکام دعا مواردی که به اجابت و استجابت دعا کمک می‌کند و مسائل از این دست حدود و ثغور آن را وارد نمی‌شوم   فقط از نهج‌البلاغه مواردی که امیرالمومنین راجع به دعا و کیفیت دعا و مسائل مربوط به دعا بیان کردند به آنها می‌پردازیم.

البته در قرآن کریم آیات مکرری راجع به اهمیت دعا و توجه به دعا داریم که انسان‌ها باید اهل دعا باشند و روایات هم به همین مطلب تأکید دارد .در آیه ۶۰ سوره مبارکه غافر فرمود ” و قال ربکم ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین ”   این آیه معروفی است که پروردگار شما فرمود بخوانید مرا تا خواسته شما را اجابت کنم آن کسانی که از عبادت من سرپیچی می‌کنند , که این عبادت یعنی خواندن من و طلب کردن از من,  سرپیچی کنند به زودی با ذلت و خواری در دوزخ وارد می‌شوند. یعنی دعا یک چنین اثری را دارد .امام صادق علیه‌السلام فرمودند با فضیلت ترین عبادت دعا کردن است.

در آیه ۷۷ سوره مبارکه فرقان فرمود ” قل ما یعبأ بکم ربی لو لا دعائکم ” این آیات را و شبیه این آیات را توجه داشته باشید. پروردگار شما به شما اعتنا نمی‌کند اگر اهل دعا نباشید .یعنی باید اهل دعا باشید و از خدا بخواهید همه چیز را و هر چیزی را. البته با قابلیت‌های افراد ,درجه فهم و درک افراد و سطح معنوی افراد این خواسته‌ها تغییر خواهد کرد. این آیات و نظایر این آیات و حتی تعبیراتی که در روایات آمده است تأکید بر دعا و اهمیت آن دارد .مثلاً در بیانی است از حضرت رضا سلام الله علیه حضرت فرمودند ” علیکم بسلاح الانبیاء فقیل ما سلاح الانبیاء   ” حضرت فرمودند بر شما باد که اسلحه انبیا دست شما باشد .سؤال کردند که سلاح و اسلحه انبیا چیست؟ حضرت فرمودند ” الدعا ” معلوم می‌شود که دعا وسیله‌ای است برای هدف‌گیری کردن و رسیدن به آن خواسته‌هایی که انسان دارد.

حتی در بعضی از روایات داریم که بعضی از منزلت ها و مقام‌های معنوی به افراد داده نمی‌شود مگر این که از خدای تعالی طلب کنند و درخواست کنند. یعنی یک مسیری از کمالات است قسمتی از کمالات مسیرش دعاست که عرض می‌کنم اگر بخواهیم به همه حدود و ثغورش بپردازیم بحث خیلی گسترده خواهد شد. فقط از منظر نهج‌البلاغه به آن می‌پردازم به نظرم جلسات متعددی را در خدمت این بحث هستیم .

امیرالمؤمنین علیه افضل صلوات المصلین در حکمت ۲۹۴ فرمودند  ” ما المبتلی الذی قد اشتد به البلاء باحوج الی الدعا من المعافی الذی لا یامن البلاء ” عبارت عبارت قشنگی است. آن کسی که به شدت گرفتار درد است نیازش به دعا بیشتر از تندرستی که از بلا در امان است  نیست .خوب دقت کنید . یعنی اگر برای نجات گرفتاری به دعا احتیاج است که مشکل و گرفتاری شخصی با دعا برطرف شود دیگری هم که در عافیت است برای دوام عافیتش و دوام سلامتی‌اش به دعا احتیاج دارد .حضرت با این بیان اینگونه به ما تنبیه میکنند و آگاه می‌کنند که نکند کسانی که در سلامتی به سر می‌برند و در رفاه هستند و در عافیت هستند  و در آسایش هستند رحمت خدا را فراموش کنند و از خدا درخواست نداشته باشند که این لطف خدا در حق آنها ادامه داشته باشد  و ماندگار باشد.

یکی از الطاف خدای تعالی در حق بندگانش همین دعا و اجابت دعا است .در قسمتی از نامه ۳۱ امیرالمؤمنین مرقوم فرمودند این نامه را برای فرزند بزرگوارشان محمد بن حنفیه یا حسن بن علی . به یکی از این دو بزرگوار این نامه را مرقوم فرمودند معروف است که نامه برای امام حسن مجتبی علیه‌السلام است. در قسمتی از آن فرمودند ” و اعلم ان الذی بیده خزائن السموات و الارض ” بدان آن کسی که گنجینه‌های آسمان‌ها و زمین به دست اوست , گنجینه‌های که در زمین است منبعی دارد ,منبعش دست من است خدای تعالی می‌گوید . امیرالمؤمنین می‌فرماید بدان آن کسی که ریشه و گنجینه خزینه های آسمان‌ها و زمین دست اوست ” قد اذن لک فی الدعا ” به تو اذن داده که دعا کنی و از او بخواهی  ” و تکفل لک بالاجابه ” و خودش متکفل شده که تو بخواه و من اجابت می‌کنم.” و امرک ان تسأله لیعطیک و تسترحمه لیرحمک ” و امر کرده به تو که از او طلب کنی تا به تو اعطا کند  و از او درخواست رحمت کنی تا به تو رحم کند و ببخشاید .

چقدر این کلمات لطیف است و چقدر امیدوارکننده است .یک وقت هست که انسان دنبال نیازمندی می‌رود که او خودش گرفتار است و شما از او چیزی طلب می‌کنید .می‌گوید که شما پیش خدایی می‌روید که خزائن همه چیز به دست اوست خود او گفته که از من بخواهید تا به شما بدهم . چرا جای دیگر می‌روید؟ چرا مسیر را اشتباه میروید؟ ” فاذا نادیته سمع ندائک ” وقتی صدایت بلند می‌شود و خدا را ندا می‌کنی, ندا از راه دور است وقتی ما می‌خواهیم کسی را از دور صدا کنیم با “یا” صدا می‌کنیم می‌گوییم یا حسن یا حسین .  یا حرف ندا است و از دور است .در فارسی هم شما “ای” می‌آورید ای حسن ای حسین. ندا همیشه با صدا و آواز بلند است. ” فاذا نادیته سمع ندائک ” اگر از راه دور خدا را صدا کنی خدا صدای تو را می‌شنود ” سمع الله لمن حمده ” .

” و اذا ناجیته ” اگر به خدا آن قدر نزدیک شدی که دیگر احتیاج به داد زدن ندارد به مرحله نجوا رسیدی .زیر گوش خدا قرار گرفتی .نجوا در گوشی صحبت کردن است. کسی وقتی کنار کسی قرار گرفت دیگر آن جا داد نمی‌زند آنجا نجوا است که ” مصلی یناجی ربه ” کسی که نماز می‌خواند نمازگزار می‌رسد به مرحله‌ای که در آن مرحله دارد با خدا نجوا می‌کند . یعنی خیلی نزدیک خدا شده است. زیر گوش خدا قرار گرفته است. نمازهای ما باید این‌طور باشد. مناجات باشد و کنار خدای تعالی رسیده باشیم. ” و اذا ناجیته علم نجواک ” او نجوای تو را می‌داند. این خدایی که این گونه است می‌گوید از من بخواه. هر چه که می‌خواهی از من بخواه.

ماه رجب است و بعد از آن شعبان و ماه رمضان این روزها و لحظات و آنات را مواظب باشیم که بیهوده تلف نکنیم. هر یک لحظه آن غنیمت است و از دست دادن آن غرامت است .دیگر جبران نمی‌شود . معلوم نیست که سال دیگری به ما فرصت بدهند که ماه رجب ایام رجب را درک کنیم .خیلی فرصت به سرعت می‌گذرد. بعضی وقت‌ها خصوصاً جوان‌ترها می‌گویند امسال نشد سال دیگر روزه می‌گیریم .یکدفعه می‌بینید که سال دیگر مشکلی پیش می‌آید نمی‌توانید روزه بگیرید. سخت می‌شود کسالت می‌آید گرفتاری پیش می‌آید آن فرصتی را که هست در دم غنیمت بشمارید. که از دست می‌رود و دیگر برنمی‌گردد .

در ادامه همین نامه حضرت فرمودند : سپس خداوند کلیدهای گنجینه‌های خود را در دست تو قرار داد .خیلی لطیف است اول گفت که این گنجینه‌ها دست خداست از من بخواهید تا خودم به شما بدهم. بعد گفت که کلیدش دست خودت است. خودت برو باز کن و هرچه می‌خواهی بردار. سپس خدای تعالی کلیدهای گنجینه‌های خود را در دست تو قرار داده  که به تو اجازه دعا داده. پس هرگاه که اراده کردی میتوانی با دعا درهای نعمت خداوند را بگشایی تا باران رحمت الهی بر تو ببارد. اعتقاد پیدا کنیم و توجه به این داشته باشیم. البته مقام انسان هر چقدر که تغییر کند نوع خواسته‌اش عوض می‌شود.  لذا از خواسته‌های افراد می‌شود افکارشان را فهمید.

همین “ادعونی استجب لکم” را می‌شود این طور معنا کرد که بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را .اما یک وقتی معنای آن دقیق‌تر است  “ادعونی ” خود من را بخواهید ” استجب لکم ” من در اختیار شما هستم .یک وقتی از خدا نعمت می خواهید  یک وقت خودش را می‌خواهید .خواستن خود او بالاتر از نعمت اوست. ولی‌نعمت خواستن از نعمت خواستن بالاتر است. در حکمت ۱۳۸ امیرالمؤمنین فرمودند : با صدقه پاسدار ایمان خودتان باشید. صدقه که می‌دهید ایمانتان حفظ می‌شود  و با زکات اموال خودتان را حفظ کنید .وقتی اهل زکات هستید مال شما حفظ می‌شود و زیاد می‌شود .با صدقه ایمان شما زیاد می‌شود. بعد فرمودند  ” وادفعوا امواج البلاء بالدعاء ” به وسیله دعا امواج بلا را از خودتان دور کنید .با صدقه‌ ایمانتان را حفظ کنید با زکات مال خودتان را حفظ کنید و با دعا بلاهایی که به سمت شما می‌آید را خودتان را از آن بلاها حفظ کنید.  همین مقدار برای این نوبت کافی باشد تا جلسات بعد به حول و قوه الهی با قید حیات ان‌شاءالله ادامه بدهیم .

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

نماز جمعه (2) (1000x562)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما اعزه و نمازگزاران محترم و محترمه این خانه خدا را به رعایت و تقویت تسدید تقوا دعوت می‌کنم .امام سجاد علیه‌السلام در دعای ۴۲ از ادعیه صحیفه سجادیه از خدای تعالی طلب می‌کند. چه چیزی طلب می‌کند؟ به خدا عرض می‌کند خدایا بر پیامبر و آلش درود بفرست و ما را از کسانی قرار بده که به ریسمان قرآن چنگ می‌زنند و از امور شبهه انگیز به پناهگاه قرآن پناه می‌برند و در سایه بال قرآن قرار می‌گیرند و از نور فرو گستر قرآن راه می‌گیرند و از پرتو روشنایی‌های قرآن پیروی می‌کنند. چراغ خویش از چراغ قرآن می افروزند. هدایت را جز از قرآن خواستار نمی‌شوند . این طلب از خداست راجع به قرآن.

اهل ایمان و اهل تقوا همه چیزشان را از قرآن می‌خواهند . مسیرشان را و زندگی‌شان را و نشست و برخاست شان را سکوت و حرفشان را همه را از قرآن طلب می‌کنند. اینها و همه صفات و خواسته‌ها  خواسته‌های اهل تقوا است .متقین به واسطه انس با قرآن از چیزی جز خدای تعالی ترس ندارند. لذا امام سجاد علیه‌السلام در ضمن بیانی ‌فرمودند ” لو مات من بین المشرق و المغرب لما استوحشت بعد ان یکون القرآن معی ” اگر بین مشرق عالم و مغرب عالم هر کسی که وجود دارد همه از دنیا بروند من در حالی که قرآن همراهم باشد وحشت نمی‌کنم.

 تنهایی در خانه را دیده‌اید اگر بزرگ هم باشد تنهایش بیشتر است. یک دفعه وسط یک بیابان تنها شما واقع شوید وحشت می‌کنید تازه جایی است که احتمال می‌دهید که بیایند به شما نزدیک شود و به شما برسند. می‌فرماید اگر همه دنیا از دنیا بروند و من تنها باشم اگر قرآن همراه من باشد من وحشت نمیکنم. این خاصیت قرآن است . که برای انسان امنیت می‌آورد. انس با قرآن ترس را از انسان می‌گیرد. خدای تعالی دل ما را ظرف آیات قرآن قرار بدهد ان‌شاءالله.

از مناسبت‌هایی که داریم مهم‌ترین مناسبت این هفته  ۱۳رجب سالروز ولادت علی‌بن‌ابی‌طالب علیه افضل صلوات المصلین است. شخصیت بی‌نظیر در عالم خلقت دارای ابعاد وجودی متفاوت و متضاد و مظهر اسماء الهی است. هر کس توان معرفی علی‌بن‌ابی‌طالب را ندارد. علی علیه السلام را خدا باید معرفی کند .کمااینکه در قرآن بیش از ۱۰۰ آیه در ذکر فضائل امیرالمؤمنین ذکر شده. آن ویژگی‌ها را به نظرم می‌رسد که دوستان فرصتی ‌کنند  این آیات را نگاه کنند برای تقویت مودت و ارادت شان به علی‌بن‌ابی‌طالب مفید خواهد بود.

علی علیه السلام را باید رسول‌خدا معرفی کند که فرمود ” علی منی و انا من علی ” همین که درباره امام حسین آمده همین تعبیر درباره علی‌بن‌ابی‌طالب قبل از امام حسین آمد که معنای بسیار دقیق و عمیقی دارد. و علی‌بن‌ابی‌طالب را باید از کلام خودش شناخت. گفته‌های خود حضرت را بخوانیم تا حدودی شناخت پیدا می‌کنیم. همین نهج‌البلاغه یکی از بهترین معرف ها برای شناخت گوشه ای از شخصیت علی‌بن‌ابی‌طالب است. علم و دانش و اخلاق و عبادت و بندگی و اقتصاد و سیاست و حکومت‌داری و امثال ذلک همه در نهج‌البلاغه گوشه‌هایی از آن بیان شده. چه کسی مثل علی‌بن‌ابی‌طالب هست در عالم که در تمام دنیا بگردید مثل او پیدا نمی‌کنید. بعد از وجود مقدس پیغمبر اکرم شخصیتی مثل علی‌بن‌ابی‌طالب در عالم نیست .

در اوج قدرت است حاکم اسلامی است می‌گوید اگر تمام دنیا و ما فیها را به من بدهند که پوست جویی را از دهان مورچه‌ای جابرانه و برخلاف عدالت بگیرم هرگز نمی‌پذیرم. یک‌دانه پوست جو را . نسبت به دیگران ببینید که چگونه بود. کلماتش را در نهج‌البلاغه نگاه کنید. این امام شیعه است. ما هم شیعه او هستیم.  ما چگونه هستیم؟ وضعیت ما چگونه است؟ شیعه یعنی تبعیت کننده از منویات امامش و خواسته‌های امامش. در همه مسائل, گفتن و عمل کردن و دستور دادن و دستور گرفتن و طی طریق دنبال ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب بودن. یعنی تلاش برای اجرای دستورات دین و برقراری عدالت در همه شئون. این می‌شود شیعه. توجه دارید که امام الگو است در همه زمینه‌ها برای همه اقشار هم دانش‌آموزان هم محصلان مربیان و معلمان کارمندان مسئولین حاکمان و همه قشرها. او مثل خورشید در همه زمان‌ها برای همه کس نورافشانی دارد. باید به خدمتش رسید و بهره برد .

همین شعارهایی که می‌دهیم حرف‌هایی که زده می‌شود در زمینه فرهنگ می‌زنیم در زمینه اقتصاد می‌زنیم در زمینه سیاست می‌زنیم امام الگوی همه ماست. در همه این مطالب علی‌بن‌ابی‌طالب روش دارد. اقتصاد سیاست فرهنگ به زندگی او مراجعه کنید .شنیده‌اید که تمام زندگی علی‌بن‌ابی‌طالب کار است. دائم کار می‌کرد. همان موقع هم که حاکم بود کار می‌کرد. چاه می‌کند و … تلاش می‌کرد اما موقع مصرف چگونه مصرف می‌کرد؟ قانع بود و با قناعت مصرف می‌کرد.  این یعنی اقتصاد مقاومتی. یعنی کار در حد توان, مصرف اندازه قناعت. علی‌بن‌ابی‌طالب این‌گونه بود و این الگوی ماست. ما الان کارمان کم و استفاده ما زیاد است برعکس آن روش امام معصوم است.

 من یک وقت در جلسه ای عرض کردم که اقتصاد مقاومتی گفتمان درون دینی است .یعنی یک چیز من درآوردی تازه نیست .همه این مطالبی که گفته می‌شود همه در متن دین آیه و روایت دارد که در مقام آن بحث‌ها نیستیم. سیاست خارجی امیرالمومنین چگونه بود؟ در انتخاب افراد و مسئولیت دادن به آن افراد چگونه بود؟ در قضاوت و برخورد با خطاکاران چگونه بود؟ مکرر به مناسبت‌هایی اینجا عرض شده است و دیگر تکرار نمی‌کنم. یک امام بزرگ غذایش دو تا نان جو بود که با سر زانو می شکست و می‌خورد. می‌گذاشت در کیسه‌ای و در کیسه را می‌بست به در کیسه مهر می‌زد. می‌گفتند آقا کسی طمع نمی‌کند به این نان خشک. مهر میزد که ببیند کسی باز نکرده باشد. گفت حسنین به من علاقه‌مند هستند می‌ترسم مقداری روی آن روغن بمالند و آن را چرب کنند و امثال ذلک.

حالاتی که حضرت داشتند این ها نمونه هایی  از زندگی امام است که فراوان است. خدای تعالی توفیق بدهد که سیره علی‌بن‌ابی‌طالب را بفهمیم و یاد بگیریم که البته عملکردنش سخت است و خود حضرت گفته که مثل من نخواهید شد اما ” اعینونی بورع و اجتهاد ”  شما هرگز نمی‌توانید مثل من باشید اما اهل تقوا باشید. همین که تقوا داشته باشید کأن به من کمک کرده‌اید. در مسیر زندگی من قرار گرفته‌اید.

از مناسبت‌های دیگر این هفته ولادت با سعادت حضرت جوادالائمه علیه السلام است . دوران زندگی این امام هم مثل بقیه امامان سخت و پرخطر بود. اما حضرت وظایف امامت را در عرصه‌های مختلف به خوبی انجام دادند .مثل پدر بزرگوارشان در دو جبهه سیاست و فرهنگ و اندیشه و فکر قرار داشتند. شبهه‌افکنی های فرقه‌هایی مثل زیدیه , واقفیه, غلات,مجسمه, اینها دوران امام را پر کرده بودند و افراد متمایل به این فرقه‌ها بودند و امام را بر این داشت که در حوزه فرهنگ تشیع در مقابل آنها یک موضع شفافی را بگیرد. با متکلمان و فقها و رشته‌های دیگر علوم مناظرات داشت و بر همه حریفان پیروز شد .با اینکه سن امام کم بود و دیگران هم ناتوان از جواب بودند  از هر فرصتی استفاده کرد تا بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی خلفا را نشان بدهد.

دستگاه خلافت می‌خواست کرامت و فضیلت شخصیت امام را از بین ببرد یا مخفی نگه دارد اما نتوانست و مردم مجذوب او شدند. با اینکه سن حضرت کم بود وقتی در کوچه‌ها راه می‌رفت جمعیت متراکم می ایستادند  هیبت و وقار حضرت را ببینند. تا اینکه بالاخره با خوراندن زهر به طور مخفیانه آن حضرت را به شهادت رساندند و به این وسیله توانستند خودشان را از خطراتی که حکومتشان را به خطر انداخته بود نجات بدهند. و در عمر کوتاه و با برکتش امام جواد علیه‌السلام تعلیماتی را که دادند ۱۱۰ نیرو را تربیت کردند تا این‌ها بتوانند پیام خاندان نبوت را و امامت را به دیگران منتقل کنند. ۲۶ نفر از شاگردان امام جواد مجموعاً ۷۸ کتاب مهم و پرثمر را نوشتند. یکی از یاران مهم امام جواد علی بن مهزیار است. یکی دیگر از شاگردان او عبدالعظیم حسنی است. که اینها همه نویسندگانی بودند که در نشر معارف اهل بیت کمک می‌کردند. خدای تعالی همه ما را از شیعیان اهل بیت قرار بدهد ان‌شاءالله.

یکی دیگر از مناسبت‌های معنوی هفته ایام البیض و ایام اعتکاف است . مسئله اعتکاف تدبیری است که دین برای نجات بشر بحران‌زده و غرق شده در مادیات به کار گرفته. افراد در زندگی روزانه دچار افراط و تفریط و مسائل این‌گونه می‌شوند و اگر برای جبران آن اقدام نکنند خسارت آنها و هلاکت آن‌ها حتمی است. اسلام با آن جامعیتی که دارد برای تقویت ابعاد مختلف مادی و معنوی شخص و همچنین زندگی اجتماعی و فردی او برنامه دارد تا این انسان از تراز لازم خارج نشود و در یک نصابی به سر ببرد .لذا اعتکاف جزئی از آن برنامه جامع تربیتی است که برای رشد انسان لازم است.

اعتکاف یک برنامه خاص است.  مربوط به همه مردم نیست. مربوط به افرادی است که به آن درک برسند که باید مدتی از زمان را از مردم فاصله بگیرند  و به خودشان بپردازند. البته اگر همه مردم این زمینه برایشان فراهم بشود خوب است اما بیشتر بحثش انزوا است. نه انزوای مذموم. این است که شما تمرین کنید چگونه در بین جمع ارتباطت را با خدا حفظ کنی و بتوانی ذاکر خدا باشی و به یاد خدا عمل کنی. علاوه بر فرد تأثیرات فراوانی بر اجتماع دارد. توقف سه روزه در مسجد در حال روزه کناره‌گیری کردن از مسائل مادی و بررسی گذشته و برنامه‌ریزی کردن برای آینده از اهداف مهم اعتکاف است که امیدوارم همه کسانی که موفق می‌شوند این امر عبادی را در این فرصت به‌دست‌آمده شرکت‌کنند بهره‌برداری‌های لازم را داشته باشند.

۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی و روز نیروی زمینی است. این روز را به دلاورمردان ارتش که در همه صحنه‌های پرخطر دفاع از انقلاب حاضر بودند تبریک می‌گوییم. رهبری معظم انقلاب در تکریم برادران نیروهای مسلح تأکید کردند نیروی مسلح ایران تنها نیروی مسلح کارآمد و مکتبی جهان است که در کشوری با استقلال سیاسی انجام وظیفه می‌کند. این یک تعریف جامع است از ارتش و نیروهای مسلح ایران .عزیزانی که برای دفاع از کیان اسلام حتی در خارج از مرزهای جغرافیایی عمل می‌کنند. شهادت چهار مدافع حرم از نیروهای ارتش در این روزها حکایت از بصیرت و دشمن‌شناسی و همت بالا در دفع دشمن دارد.

 این روزها رزمایش پیامبر اعظم هم اجراشده. رزمایشی هم برادران سپاه انجام دادند که به خوبی نسبت به اهداف تعیین شده عمل کردند که از تلاش همه عزیزان تشکر می‌کنیم. هرچه توان دفاعی و قدرت بازدارندگی خودمان را بالا ببریم خدمت به نظام و اسلام کردیم و دشمن را از خودمان دور نگه داشتیم. دشمن می‌خواهد که ما توانمند نباشیم. دشمن می‌خواهد که ما قدرتمند نباشیم. تا بتواند به اهداف خودش برسد. ما باید سعی کنیم بدون توجه به خواسته‌های او خودمان را تا حد توان محکم کنیم و مستحکم کنیم که این قدرت بازدارندگی ما را زیاد می‌کند.

 نکته ای عرض می‌کنم و آن اینکه دشمنان انقلاب اسلامی با انواع حیل با کمک عناصر داخلی و بوقهای تبلیغاتی قصد دارند مردم ما را از ادامه مسیر انقلاب بترسانند و یک هیجان ایجاد می‌کنند و یک موجی ایجاد می‌کنند.. حرف‌هایی می‌زنند تا مردم از صحنه خارج شوند. پیام روشن این رزمایش و امثال این رزمایش به دنیای استکبار این است که ما را نترسانید ,ملت ایران با تهدید و تحریم از اصول و آرمان‌هایش عقب‌نشینی نخواهد کرد.

اگر به کلمات مقامات غربی توجه کنید می‌بینید که این‌گونه القا می‌کنند تحریم‌ها مؤثر بوده و باید برای گرفتن امتیازات دیگر از همین حربه استفاده کنیم. یکی از همین‌ها چند وقت پیش گفته بود : اینکه در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند, به خاطر مسائل هسته‌ای نیست. ببینید اینها نکات مهمی است که اینها بیان می‌کنند. به خاطر مسائل هسته‌ای نیست ایران باید سیاست‌های دیگرش را هم تغییر دهد. از کدام رفتار باید دست برداریم؟ می‌گوید باید از ارزش‌هایش دست بردارد. باید از آرمان‌هایش دست بردارد. از داشته‌هایش باید دست بردارد.

عده‌ای می‌خواهند منویات آمریکا و کشورهای غربی را به عناوین دهن پر کن عملیاتی کنند. خوب بصیر باشید . خوب اطراف این حرف‌ها را توجه کنید. به اسم برجام می‌خواهند باورهای ما را تغییر دهند. عده‌ای کاری می‌کنند و حرف‌هایی می‌زنند که آمریکا و غرب و دشمنان را تشویق می‌کنند و تهییج می‌کنند که به ما فشار بیاورند. این چه اقدام بدون توجه به عقبه و نتیجه‌ای است که انجام می‌دهند؟

 می‌بینید پیش‌بینی‌هایی که رهبری راجع به عدم اعتماد به آمریکا و غرب بیان کرده بودند همه درست درآمد و یک به یک جلو می‌رود. غرب به خاطر ضربات سنگینی که از انقلاب اسلامی خورده و جایگاه خودش را در جهان از دست داده از انواع حربه‌ها استفاده می‌کند تا ایران را منزوی کند و به این وسیله برای خودش در جهان آبرویی بخرد. شما به این سر و صداهایی که دارند نگاه نکنید .به متن مقالات و نوشته‌های روزنامه‌ها و متن جامعه غربی و اروپایی اگر توجه کنید این نکات را که عرض می‌کنم متوجه می‌شوید. لذا برای اسلام و بیداری اسلامی آمدند یک تهدید بزرگی را درست کردند که آرام آرام دامن خودشان را هم گرفت .

گروه‌های تکفیری با انواع سلایق و اسم‌هایی که دارند که همه آنها از یک جا ارتزاق می‌کنند اگرچه غرب ادعای مبارزه با تروریسم و داعش امثال ذلک را دارد اما حرف گزافی بیش نیست .در این دو دیداری که اخیراً رهبر معظم انقلاب داشتند یکی با رئیس‌جمهور قزاقستان و دیگری با نخست وزیر ایتالیا ایشان به همین نکته اشاره فرمودند که خود ائتلاف ضد داعش به طرق مختلف به این گروه‌ها کمک می‌کنند و در مسائل مختلف حمایت می‌کنند و آنها را حتی هدایت می‌کنند. لذا ما در مسائل داخلی بخصوص در مسائل اقتصادی تنها راه مقابله با دشمن و نجات از شرارتهایی که آنها دارند همین اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی است. که شعار امسال هم هست که باید همه به آن توجه داشته باشند.

این تنها نسخه‌ای است که شفابخش است. البته عده‌ای هم تلاش دارند که انجام نشود و ناکارآمد جلوه داده شود یا او را به بیراهه بکشند. باید تولید داخلی را اهمیت داد. تشویق به مصرف تولید داخلی باید بالا رود. باید این مطلب را به باور تبدیل کرد که اگر از تولیدات داخلی استفاده نکنیم کارگران بیکار خواهند شد. باید شعاری درست کنیم و پای ان شعار بایستیم که ایرانی ایرانی بخر. تا کارگر ایرانی بی کار نشود تا کارخانه‌ای تعطیل نشود. این از مسلمات است که واردات کالا باعث تشدید بیکاری در جامعه می‌شود .

ضمناً باید مواظب بود به اسم سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی راه نفوذ برای دشمن باز نشود. در راه‌اندازی کارخانجات باید اولویت‌سنجی کرد. الان هیجان این کار به وجود آمده شروع می‌کنند به افتتاح و بعضاً بعضی از مسائلی که هست می‌خواهند ابتکار عمل هم داشته باشند. بعضا نوآوری هم داشته باشند. باید اولویت سنجی کرد که چه چیزی مورد نیاز کشور است. در متن روایات ما هم هست که به چیزها و اموری بپردازید  که مورد نیاز جامعه است نه یک قشر خاص نه یک گروه خاص. امکان دارد که یک کاری صرفه اقتصادی هم داشته باشد اما تبعات ناگواری به همراه داشته باشد. مواظب این امور هم باشید .

خودم دیدم در بعضی از کشورهای اسلامی برای بازدید رفته بودم برای رونق کار اقتصادیشان کارخانه شراب سازی راه انداخته بودند و بعد عجیب اینجا بود که کارگران شیعه را به استخدام گرفته بودند. آن هم نفوذ فرهنگی است هم نفوذ اقتصادی. باید مواظب باشیم که این کار نشود و این مسیر طی نشود. بعضی وقت‌ها با یک مقدماتی  یک موخراتی کاری را انجام می‌دهند چیزی را افتتاح می‌کنند که آثار و تبعات جانبی او خطرناک خواهد بود. اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی تولیدات داخلی کارخانه‌های نیمه‌کاره این‌ها همه سر جایش باید کار شود اما اگر در همین مسیر دارد نفوذی صورت می‌گیرد منشأ نفوذ فرهنگی و نفوذ سیاسی است. آن اقتصاد هم به درد نمی‌خورد و باید جلوی آن اقتصاد هم گرفته شود .

دوم اردیبهشت سالروز اعلام انقلاب فرهنگی است. باید دوستان جوان جریانات آن روزها را مطالعه کنند. دانشگاه‌های آن روز را ببینید که چگونه بود .چه اوضاعی در دانشگاه اتاق جنگ گروه‌های مختلف سیاسی بوده .هر کدام نغمه‌ای داشتند اسلحه و مهمات در دانشگاه بود. من آن موقع را یادم هست دوستان بزرگ‌تر هم یادشان هست دانشجویان مسلمان و انقلابی ریختند این عناصر را از دانشگاه بیرون کردند. مقدمه انقلاب فرهنگی فراهم شد. امروز هم باید مواظب بود که طور دیگری دانشگاه‌ها و جوان‌ها را از بین نبرند. مسئولان فرهنگی بخصوص باید فهیم باشند. بصیر باشند. کسی که آن مسئولیت را به‌عهده می‌گیرد باید در آن عرصه متخصص باشد. همه جوانب را در نظر داشته باشد.

خدای نکرده آن طور که دشمنان اسلام و انقلاب می‌خواهند کار نکنیم. نباید گذاشت در دانشگاه‌ها به اسم فرهنگ و به اسم امور فرهنگی خدای نکرده خلاف شرع و حرام اتفاق بیفتد. به تعبیر رهبری در بعضی از دانشگاه‌ها برای اینکه دانشجویان را شاد کنند اختلاط دختر و پسر ایجاد می‌کنند. ایشان اعلام کردند که اختلاط ممنوع است بعضی‌ها که به بنده اعتراض می‌کنند که چرا شما این مطلب را می‌گویید این بیان رهبری است این بیان هر کسی است  که در مسائل دینی مقداری مطالعه کرده باشد می‌فهمد که اختلاط حرام است. به اسم شاد کردن جوان‌ها کنسرت راه بیندازند ایشان به شدت با این مسئله مخالفت کردند و امثال این امور را گفتند که کار فرهنگی نیست.

متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها در همین استان این‌ها هم به داد دانشگاه برسند و مواظب باشند دست نیروهای ارزشی و انقلابی را در دانشگاه برای توسعه و تبلیغ ارزش‌ها و آرمان‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی باز بگذارند. یک عده‌ای افراد موذی رخنه می‌کنند در این جایگاهها و نمی‌گذارند که افراد اصیل و نیروهای کارآمد در آن مسندها بنشینند و کار خودشان را انجام دهند و باعث می‌شوند که مسیر مسیر منحرفی ‌شود. ما الان در البرز ۱۲۰ هزار دانشجو داریم . کم نیست. شما ببینید بعضی از استان‌های کشور کل جمعیتش ۳۷۰ هزار نفر است. البرز فقط ۴۲۰ هزار نفر دانش‌آموز دارد۱۲۰ هزار نفر دانشجو دارد. فقط نزدیک ۷۰۰ هزار نفر قشر فرهنگی دانشجویی این استان است. باید این استان یک استان فرهنگی باشد. تعالی فرهنگی در او باید  بالا باشد. آن سرفصل‌های فرهنگی در این استان باید در قله باشد. اما می‌بینیم متأسفانه در بعضی جاهایش روی رینگ راه میرود یعنی آن چیزی که باید باشد هم نیست.

 سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در دوم اردیبهشت واقع شد که همین روزها است که به همه پاسداران تبریک می‌گوییم. از بدو تأسیس تاکنون در عرصه‌های مختلف پا به پای انقلاب اسلامی جلو آمدند هر ‌زمان با توجه به مأموریتی که بود وظیفه‌شان را به خوبی انجام دادند در عرصه‌های نظامی و در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی فعالیت‌های فراوانی داشتند.

بحث اجلاس سازمان کشورهای همکاری اسلامی را پیگیری بکنید. شیطنت‌هایی که می‌شود مسئله عراق و سوریه را به آن توجه داشته باشید. همه تلاش‌ها برای حفظ رژیم غاصب است تلاش می‌کنند حتی برای همیشه شورایی که تشکیل شده عوامل دست نشانده آمریکا و این کلب معلَم و سگ تعلیم دیده آمریکا و اسرائیل او هم انجا پارس می‌کند در حفظ منافع اسرائیل تلاش می‌کند و قدم برمی‌دارد و تلاش می‌کنند که او حفظ شود.که ما در این روز جمعه و در زمان ظهر که درهای رحمت الهی به روی بندگانش باز است مرگ و نابودی استکبار را از خدای تعالی طلب میکنیم و شعار همیشگی خودمان را نسبت به آمریکا اعلام می‌کنیم که مرگ بر آمریکا  و این نفرین را بر اسرائیل محکمتر بفرستید که مرگ بر اسرائیل .

ان‌شاءالله از هفته آینده خطبه‌ها را یک ربع قبل از اذان شروع می‌کنیم به خاطر خدماتی که مردم محترم و بزرگوار استان البرز به عتبات عالیات به خصوص ساخت ضریح مطهر و نورانی حبیب بن مظهر انجام دادید تولیت آستان حضرت حسین علیه السلام یک تقدیر نامه‌ای را به همراه پرچم حسین علیه السلام برای خدمتگزار کوچک شما در استان فرستاده من به دوستان گفتم که پرچم را بیاورند که آقایان که خواستند تبرک کنند و بعد هم در همان ستاد عتبات به صورت یادمان نگهداری کنند تا افتخاری باشد برای استان.

  خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار . قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.