متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۱۱/۲۶
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
ای اهل ایمان خودم و همه شما را به رعایت تقوا دعوت میکنم. اهل تقوا در حضور و در غیابِ دوست، او را حفظ میکنند. بحث ما راجع به دوستی بود که نکاتی به عرض رسید.
روابط دوستانه چون ریشه در عواطف و احساسات دارد در همه افراد یکسان نیست؛ بلکه شدت و ضعف داشته و هر مرتبهای اسمی دارد. صدیق و رفیق و خلیل و امثال اینها.
در کتاب شریفکافی ازامام صادق علیهالسلام روایت شده است: خداوند تعالی کسی که دوست خود را حفظ کند، محافظت میکند. حفظ دوست جهات مختلف دارد و البته اینجا مراد فقط، حفظ جسم دوست نیست. بلکه منظور حفظ شخصیت و آبروی دوست است. که پاداش آن را خدای تعالی حفظ آبروی خود شما قرار داده است.
توجه دارید که حفظ دوست، معنایش نادیده گرفتن خطاها و لغزشهای او نیست. اساساً دوستی که به عیوب دوست خود توجه نکند و خیرخواهانه اشتباهات او را نگوید به درد دوستی نمیخورد. امیرالمومنین علیهالسلام فرمود: دوست راستین کسی است که تو را در بر طرف کردن عیبهایت راهنمائی کند، در غیابت مواظب تو باشد و تو را بر خودش ترجیح دهد.
هر کدام از اینها توضیح خودش را دارد اما من از آنها عبور میکنم. به یک دستور العمل برای انتخاب دوست از امام صادق علیهالسلام توجه کنید، حضرت فرمودند: دوستی مرزهائی دارد که هر کس همه یا برخی از آنها را داشته باشد، دوست است و گرنه او را اصلاً دوست مشمار. نخست این که ظاهر و باطنش با تو یکی باشد. دوم این که آبروی تو را آبروی خودش بداند و عیب و بیآبروئی تو را عیب و بیآبروئی خویش. سوم این که مقام و مال، او را نسبت به تو عوض نکند. چهارم این که هر کمکی از دستش بر میآید از تو دریغ ننماید. پنجم که در بردارنده همه خصلتهاست، این که در هنگام گرفتاریها تو را تنها نگذارد. چه نکات کاربردی بیان فرمودند که اگر رعایت شود دوستیها خیلی شیرین و بدرد بخورخواهد بود.
دوست خوب، چون به سعادت دوست خود علاقهمند است عیبهای او را برایش بیان میکند. مثل آئینه، صادقانه و بدون پردهپوشی عیبها را نشان میدهد تا ما به اصلاح آنها بپردازیم. دوست خوب، دوستی است که برطرف کننده نیازهای مادی و معنوی دوستش باشد.
یک معیار دیگر که اولیاء دین سفارش کردهاند این است که از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله پرسیدند: بهترین دوست کیست؟ فرمود: کسى که دیدارش شما را به یاد خدا بیندازد، و گفتارش به علم شما بیفزاید و کردارش یاد قیامت را در شما زنده کند. یا فرمودند: دوستت را در مورد غضب، درهم، دینار و مسافرت آزمایش کن. اگر در این آزمایشها موفق شد، دوست خوبى است.
تذکر دیگری را امام صادق علیهالسلام برای از دست ندادن دوستان فرمودهاند و آن اینکه: به تفتیش مردم نپرداز، چرا که با این کار بدون دوست خواهی ماند. یعنی نباید دنبال عیوب دیگران بود. معلوم است که افراد کسی را که دنبال عیب مردم باشد، تحمل نمیکنند و در نهایت چنین شخصی تنها خواهد ماند.
رسول خدا در مقام مذمت از این صفت بد فرمودند: بعضی از شما خاشاک را در چشم برادر خود میبیند و تنه درخت را در چشم خود نمیبیند. فرمود: هر کس از برادر خود گناهی بداند و آن را بپوشاند، خداوند در روز قیامت گناهان او را بپوشاند.
تذکر جدی دیگر اینکه نکند خدای نکرده محور دوستیها گناه باشد که اگر اینگونه شد بدانید که خیلی زود این رفاقت به عداوت و دشمنی تبدیل میشود. چون میفهمند که هر کدام عامل بدبختی دیگری بوده، برکت زندگیاش را برده، نزد خداوند منفور شده، نامه اعمالش را سیاه کرده در نتیجه با هم بد میشوند.
مطلب دیگر اینکه اهل ایمان در هیچ زمانی دشمنان خدا و دین خدا را و رسول خدا را دوست خود قرار نمیدهند. که در این رابطه هم آیات و روایات فراوانی داریم که به مناسبتهائی بیان شد.
مطلب دیگر اینکه مواظب باشیم نسبت به دوستان خود بد گمان نشویم که آفت بدی است. امیرالمومنینعلیهالسلام فرمودند: زنهار که بدگمانی هرگز بر وجود تو چیره نشود زیرا جایی بر دوستی تو با کسی باقی نمیگذارد. حتی حضرت فرمودند از دوست خود پرس و جوی زیاد نکن چون رشته دوستی گسسته میشود. مراد حضرت حساب کشی است.
نکتهای هم برای تکمیل بحث عرض کنم و آن اینکه قرآن کریم دوستی را منحصر در بین انسانها نمیداند بلکه دایرهاش را وسیع کرده، دوستی انسان با خدا و دوستی انسان با جن و شیطان را هم مطرح نموده است. که من برای هرکدام فقط نمونه عرض میکنم.
مثلاً درباره دوستی انسان باخدایتعالی آیه ۳۱ سوره مبارکه آل عمران فرمود: «قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونىِ یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ …» بگو: اگر خدا را دوست مىدارید، از من پیروى کنید، تا خدا هم شما را دوست بدارد…
و درباره جن و شیطان هم سوره مبارکه اعراف، آیه ۳۰ فرمود: «إِنَّهُمُ اتَّخَذُواْ الشَّیَاطِینَ اَوْلِیَاءَ مِن دُونِ اللَّهِ وَ یَحسَبُونَ اَنَّهُم مُّهْتَدُونَ». آنها (کسانى هستند که) شیاطین را به جاى خداوند، اولیاى خود انتخاب کردند و گمان مىکنند هدایت یافتهاند.
وقتی انسان با بندگی خدا و تبعیت کامل از قرآن و عترت بتواند اسماء و صفات الهی را در خود محقق کند رابطه برقرار میشود. این انسان ربانی میشود و با خداوند رابطه حبی دارد. همانطور که ایمان میتواند ریشه ارتباط انسان مومن با اهل ایمان از جن باشد.
ما تا اینجا به مواردی فقط اشاره کردیم و الا بحث مفصلتر از اینهاست. مثلاً حقوق دوستی کدام است؟ دوستی با صالحان، دوستی با گمراهان، دوستی با همسر، دوستی با یهودیان، دوستی با متقین، دوستی با منافقین. موانع دوستی، محدوده دوستی و امثال اینها که عزیزان خودشان دنبال کنند.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا حقوق مستمندان را پیش خود نگه نمیدارند و در زمان مقرر پرداخت میکنند. مولانا امیرالمومنین علیهالسلام در حکمت۳۲۱ از حکم نهجالبلاغه فرمود: «الِاسْتِغْنَاءُ عَنِ الْعُذْرِ اَعَزُّ مِنَ الصِّدْقِ بِهِ». بىنیازى از عذر و بهانه، از آوردن عذر و بهانه درست، ارزشمندتر است.
امام علیهالسلام توصیه فرمودند که اگر انجام کاری ولو درست باعث میشود که شخص عذرخواهی کند، ترک آن مقدم است. حضرت تشویق میکنند که بىنیازى از عذر خواهى باعث عزّت بیشتر شخص میشود. علت هم این است که بهانه آوردن در کارها، ریشه ذلت و خوارى است.
خدای تعالی در این ایام و روزهای نورانی ماه شعبان المعظم، ماه رسول خدا، ماه توبه و انابه و استغفار، ماهی که حففته بالرحمه و الرضوان است، و با سرعت رو به پایان است خصوصاً در ایام البیض، همه ما مشمول رحمت الهی واقع شویم و توفیق بندگی خالص نصیب همه ما بگرداند.
اما قبل از شروع به بحث لازم است به نوبه خودم از همه مردم خوب، وفادار به انقلاب و ولایتمدار ایران اسلامی بخصوص استان البرز و ویژهتر از مردم مهربان و عزیز شهر کرج تشکر و قدردانی کنم؛ از مانور اقتداری که انجام دادید و در روز ۲۲ بهمن به تعبیر رهبر عزیزمان قیامی که داشتید.
آفرین بر شما مردم در حماسهای که خلق کردید و چشم دشمن را کور کردید. راهپیمائی ۲۲ بهمن امسال به همه نشان داد که مقابله با آمریکا ریشههای عمیق مردمی دارد. مقابله با آمریکا برخاسته از بطن و جان مردم ایران است. واکنش بخشهای مختلف مردم با گرایشهای گوناگون به هرگونه مذاکره با آمریکا، یعنی ای کسانی که دنبال مذاکره با آمریکا هستید، هنوز مردم آگاه ایران را نشناختید.
با دیدن شور و استقبال مردم باید بند جیم وصیتنامه امام (ره) را یادآوری کرد و بر ایشان که به نور الهی میدید درود فرستاد. فرمود: «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله صلی الله علیه و آله و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی صلوات الله و سلامه علیهم میباشند». بعد در پایان فرمودند: «و اسلام باید افتخار کند که چنین فرزندانی تربیت نموده، و ما همه مفتخریم که در چنین عصری و در پیشگاه چنین ملتی میباشیم».
کسانیکه دائم میگویند باید صدای مردم را شنید، در راهپیمائی ۲۲ بهمن مردم با صدای بلند در مقابل دشمنان انقلاب ایستادند و به عالم نشان دادند که مردم انقلابی به برکت تربیت مکتبی هرگز از ولایت جدا نمیشوند و در نقشه افراد بازی خورده و سیاست زده قرار نمیگیرند.
ایران مثل آلمان نیست که در جنگ با آمریکا شکست خورده باشد. مثل ترکیه هم نیست که به حمایت آمریکا در برابر همسایگانش احتیاج داشته باشد. مثل کویت و امارات هم احتیاج به دیده شدن توسط دیگران ندارد. پس احتیاج به مذاکره با آمریکا ندارد. امنیتش را هم خودش تامین میکند و از این جهت به کشور دیگری احتیاج ندارد. و اتفاقاً ایران با همین روشی که حرکت میکند و برای برقراری موازنه با آمریکا به چین و روسیه هم وابسته نیست که بعضیها به غلط این را القا میکنند؛ و در مسیری درست در حال حرکت است.
و البته باید از رئیس جمهور محترم تشکر خاص کرد که اجازه نداد خواسته دشمنان ما بخصوص آمریکا در دوگانه سازی مذاکره و عدم مذاکره در بین مسئولین اداره کننده کشور محقق شود. با موضعگیری صریحی که انجام دادند و فصل الخطاب دانستن کلام رهبر معظم انقلاب و جواب قاطع به یادداشت آن دیوانه مو قرمز راه شیطنت را بستند.
و باید خدا را شاکر بود به خاطر حضور وفادارانه و فهم درست مردم از حیلههای دشمنان که دائماً در صدد هستند تا بین مردم و نظام اسلامی فاصله بیاندازند. امید مردم به آینده روشنتر از قبل، دشمن را که قصد مایوس کردن مردم را داشت مایوس کرد.
حضور مردم در راهپیمائی یعنی ما زندهایم، هوشیاریم، دشمن را و دشمنیهای او را میشناسیم و به موقع عمل میکنیم. دچار اشتباه محاسباتی نمیشویم. مشکلات اقتصادی کشور را که غیر از برخی سوء مدیریتها، بخش زیادی از آن را خود شما بوجود آوردهاید را میدانیم و میفهمیم که سعی میکنید از همین نقص برای خود سود ببرید و مردم را از نظام جدا و به مسائل کشور بی اعتناء کنید؛ اما مردم بصیر ایران که برای برپایی نظامشان هزاران نفر را نثار کردهاند هوشیارانه اجازه بهره برداری به شما نمیدهند و در دفاع از کیان و آرمان و ارزشهایشان به موقع و قاطع عمل میکنند.
میخواهید القا کنید که ایران با توجه به اتفاقات منطقه ضعیف شده، این گمان شماست. اگر به گمان خود عمل کنید جهنم را در مقابل خود خواهید دید؛ و از قبل سرافکندهتر خواهید شد.
از خدا به خاطر همه نعمتهایش شاکریم و البته باید همه مسئولین محترم با مدیریت جهادی و وسطِ میدانِ خدمتِ بیمنت برای رفع مشکلات مردم بودن، در عمل شکرگزاری و از ملت تشکر کنند. وارد عمل شوید؛ محکمتر و قاطعانهتر. با صداقت و فعالیت بیشتری در مسائل اقتصادی و معیشتی قدم بردارید و موانع را برطرف کنید.
نکته دیگر اینکه کسانی برای ما خط و نشان میکشند و یادداشت مینویسند و سند امضا میکنند و میگویند حتی تسلیحات متعارف هم نداشته باشیم که همین روزها خودشان دنبال اجرای قرارداد ۸ میلیارد دلاری هستند که قبلاً با رژیم کودک کش بسته بودند؛ که بخشی از آن ۱۸ هزار بمب برای هواپیماهاست و موارد دیگر از این قبیل.
در یادداشتشان آمده: «رفتار ایران منافع ملی ایالات متحده را تهدید میکند. پس، در راستای منافع ملی باید فشار حداکثری بر رژیم ایران اعمال شود تا به تهدید هستهای آن پایان داده شود، برنامه موشکهای بالستیک آن محدود شود و حمایت آن از گروههای تروریستی متوقف شود».
خب ما هم میگوییم رفتار شما در منطقه و عوامل داخلیتان منافع ایران را به هم میزند. ما هم اجازه داریم خیلی از این موارد را برای خودمان فراهم کنیم؛ موشکهایمان و استحکامات خودمان را تقویت کنیم.
خب کشورها را مورد آزار و ظلم قرار ندهید تا آنها هم با شما کاری نداشته باشند. قصد تصرف کشوری را میکنید و اعلام هم میکنید که قلدری دارید، بعد اون کشور به دفاع از خودش قیام میکند، بلافاصله میگویید منافع ملی ما را بر هم زدنند پس ما مجوز داریم هر جنایتی را راجع به آنها انجام دهیم.
همین خوی استکباری و شیطانی آمریکاست که حتی به متحدان خودش و پیمانی که با آنان دارد، وفا نمیکند. الآن بر علیه شرکای تجاری خود جنگ راه انداخته است.
امروز نیمه شعبان است و سالگشت ولادت ربیعالانام، مهدی الامم، بقیه الله، حجت خدا امام عصر ارواحنا فداه؛ روز جهانی مستضعفان و روز سربازان گمنام امام زمان. این روز فرخنده و بزرگ را به همه شما و همه کسانی که در مسیر خواستههای امامشان قدم برمیدارند و سربازی میکنند تبریک عرض میکنم.
عزیزان ما در دستگاه اطلاعاتی کشور، درست است که به گمنام شهرت دارند اما در نزد آن کسی که باید معلوم و مشهور باشند، آشکارند. خالصانه از همه اقدامات شجاعانه فرزندان ملت که برای برقراری انواع امنیت که گاهی بیرون از مرزها واقع میشود و با هوشمندی تمام بر همه مسائل اشراف دارند و با تنوع ماموریتی که دارند به موقع و با اقتدار اقدام میکنند، تقدیر و تشکر کرده خدا قوت عرض میکنم.
و البته مثل همیشه از مردم عزیز درخواست می کنم برای امنیت بیشتر و تقویت مردم پایه بودن امنیت، همکاری و تعامل با دستگاههای اطلاعاتی را بیشتر کنید.
و خوشحالیم که امروز گروه دیگری از سربازان امام عصر رسماً مفتخر به لباس پیامبر و خدمت به مردم میشوند و در مسیر خادمی مکتب اهل بیت و ترویج احکام قرآن فعالیت خودشان را شروع میکنند و در پیشگاه خدای تعالی با امام عصر پیمان میبندند که به اهداف الهی پای بند بوده در همه حال به دین و مردم انجام وظیفه کنند و شما هم آنان را تشویق و دعا میکنید انشاءالله.
روز ولادت حضرت را روز مستضعفان هم نامیدند. حضرت امام (ره) در سال ۱۳۶۰، پیام تبریکی به مناسبت نیمه شعبان دادند اینجور شروع کردند: «سالروز مبارک ولادت با سعادت و پربرکت حضرت خاتم الاوصیاء و مفخر الاولیاء حجه بن الحسن العسکرى، ارواحنا لمقدمه الفداء، بر مظلومان دهر و مستضعفان جهان مبارک باد. چه مبارک است میلاد بزرگ شخصیتى که برپاکننده عدالتى است که بعثت انبیاء براى آن بود و چه مبارک است زادروز اَبَرمردى که مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض مىنماید».
حضرت امام با همین بیان ریشه معارف مهدوی و علت ایجاد حکومت جهانی و نام گذاری این روز به نام مستضعفین را بیان کردهاند که حرکت نمادین نبوده است. سال گذشته عرض کردم، با انقلاب اسلامی و حمایت از مستضعفان جهان و جنگ با استکبار، و تبیین ماهیت انقلاب اسلامی توسط امامین انقلاب، هستههای مقاومت در جهان اسلام موجود و تبدیل به جریان مقاومت شد که روزبه روز قدرتمندتر و گسترده تر میشود تا حزب جهانی مستضعفین را بوجود بیاورد که پیش بینی حضرت امام است.
در عصر غیبت به سر میبریم؛ و برای اینکه مرگ و حیات ما جاهلی نباشد باید امام زمان خود را بشناسیم؛ و یکی از منتظران حضرتش باشیم که انتظار فرج از برترین اعمال امت شمرده شده است. برای فهمیدن معنای انتظار باید به همه ابعاد وجودی امام عصر توجه داشت و الا نمیتوان تعریف درستی از انتظار ارائه کرد و به بیراهه کشیده میشویم؛ کما اینکه خیلیها کج رفتند.
چون در ایام پیروزی انقلاب هستیم، دیدگاه امامین انقلاب را کوتاه تبیین میکنم. حضرت امام با استفاده دقیق از قرآن و عترت آنچه از انتظار در ذهن افراد بود که انتظار یعنی سکون و رکود و تن دادن به وضع موجود، این را رد کرد و مفهوم ویژهای بیان کرد که انتظار یعنی آمادگی فردی و اجتماعی برای برپایی دولت مهدوی و برای ایجاد این آمادگی اقدام هم کرد.
ایشان فرمود: «بعضىها انتظار فرج را به این مىدانند که در مسجد، در حسینیه و در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان را از خدا بخواهند، یک دسته دیگرى بودند که انتظار فرج را مىگفتند این است که ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه مىگذرد، بر ملتها چه مىگذرد، بر ملت ما چه مىگذرد، به این چیزها کار نداشته باشیم، ما تکلیفهاى خودمان را عمل مىکنیم، براى جلوگیرى از این امور هم خود حضرت بیایند انشاءاللَّه درست مىکنند. یک دستهاى مىگفتند که خوب، باید عالم پر معصیت بشود تا حضرت بیاید ما باید نهى از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کارى مىخواهند بکنند، گناهان زیاد بشود که فرج نزدیک بشود. یک دستهاى از این بالاتر بودند و مىگفتند باید دامن زد به گناهان، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از ظلم و جور شود و حضرت علیهالسلام تشریف بیاورند. یک دسته دیگر بودند که مىگفتند هر حکومتى اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است».
بعد همه این حرفها را رد کرد با استدلال و فرمود: «همه ما انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور انشاءاللَّه تهیه شود. همه انتظار داریم وجود مبارک ایشان را، لکن با انتظار تنها نمىشود، بلکه با وضعى که بسیارى دارند، انتظار نیست. ما باید ملاحظه وظیفه فعلى شرعى الهى خودمان را بکنیم و باکى از هیچ امرى از امور نداشته باشیم».
امام معتقد بود که باید با گسترش اسلام حقیقی در جهان و مبارزه با سلطه مستکبران، راه را براى ظهور امام عصر هموار کرد. فرمود: «ما با خواست خدا دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در کشورهاى اسلامى مىشکنیم و با صدور انقلابمان، که در حقیقت صدور اسلام راستین و بیان احکام محمدى است، به سیطره و سلطه و ظلم جهانخواران خاتمه مىدهیم و به یارى خدا راه را براى ظهور منجى و مصلح کل و امامت مطلقه حق امام زمان ارواحنا فداه هموار مىکنیم».
حضرت امام انقلاب اسلامى را نقطه شروع انقلاب جهانى حضرت میدانستند و لذا دائماً به مسؤولان نظام توصیه مىکردند که هرگز از آرمان عظیم انقلاب اسلامى که تشکیل حکومت جهانى اسلام است غافل نشوند. مسئولان باید اینها را بازخوانی کنند؛ جوانها باید اینها را بدانند. فرمود: «مسؤولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت ارواحنا فداه است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادى و مادى اگر لحظهاى مسؤولین را از وظیفهاى که برعهده دارند منصرف کند، خطرى بزرگ و خیانتى سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهورى اسلامى تمام سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید و این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانى اسلام است منصرف کند». بعد همین مسیر توسط حضرت آقا دنبال میشود که در بیانیه گام دوم و بیانات دیگر مشهود است.
البته یاران حضرت باید خصوصیاتی داشته باشند دلهایشان با هم مهربان و پیوسته باشد اهل نظم و تشکیلات باشند و در امتحانات الهی موفق باشند و در برابر سرزنش و تبلیغ دشمنان استوار باشند که همه اینها روایت و گفتار از معصوم دارد. و در این انتظار باید اعمالی داشت. لازم است مراقبتهایی داشته باشیم، تمرینهایی بکنیم تا از متحیران و گم شدههای عصر غیبت نباشیم. باید دل و قلب ما متوجه آن قلب عالم باشد و هر لحظه حالت انتظار را زنده نگه داریم. و از فرصتهائی که برای ما پیش میآید استفاده کنیم و پیوند بزنیم دل خود را با قطب عالم هستی.
در کتاب شریف کمال الدین از امام عسکرى علیهالسلام نقل میکند که حضرت فرمود: «به خدا سوگند، او چنان غایب مىشود که تنها، کسى از هلاک شدن نجات مىیابد که خداى عز و جل، او را بر اعتقاد به امامتش استوار و در آن روزگار، به دعا براى تعجیل در فَرَجش، موفق بدارد».
بعد خود حضرت حجت فرمودند: «براى تعجیل در فرج، فراوان دعا کنید که این، فرج شماست». دعا برای فرج را کم اهمیت ندانید. به جهت آثار فراوانی که در زندگی ما دارد، دستور رسمی اولیاء دین است که برای فرج دعا کنیم.
روایت مفصلی است از امام صادق علیهالسلام که فرمود: «خداوند به ابراهیم وحى کرد که به زودى فرزند دار میشوی که ساره به خاطر پیری خودش تعجب کرد. خدای تعالی هم فرمود بچه دار میشود و به خاطر انکارش فرزندانش چهارصد سال به سختى مىافتند. خلاصه در آن سختیهای بنی اسرائیل که چهل روز گریه و ناله کردند، خداوند عذاب را از آنها برداشت و از دست فرعون آزادشان کرد».
بعد امام صادق علیهالسلام فرمود: «شما نیز این گونه هستید. اگر شما نیز چنین کنید، (یعنی ندبه و توبه و انابه) خداوند از کارتان گره مىگشاید؛ اما اگر این گونه نکنید، امر تا نهایتش مىرود». باید یک حالت بیقراری نسبت به امام عصر داشته باشیم و این حال را میتوانیم با دعا برای فرج امام بدست بیاوریم.
بعد حضرت فرمودند: «هر کس چهل روز دعای عهد بخواند از یاران امام خواهد بود و اگر قبل از ظهور بمیرد برمیگردد و همراه امام میشود». بعد فرمود: «خداوند به هر کلمه این دعا هزار حسنه میدهد و هزار سیئه را محو میکند». این را عرض کردم که بگویم از ۲۰ شعبان تا روز عید فطر ۴۰ روز است. خوب است یک چله توجه به امام لااقل داشته باشیم سعی کنیم هرصبح بخوانیم. در مساجد در منازل در سفر و حضر.
در جلد یک کتاب کمال الدین دارد امام سجاد علیه السلام فرمود: «حفظ ایمان در دوران غیبت و مومن ماندن در دوران غیبت، مطابق هزار شهید جنگ بدر و احد است». یار امام عصر باید خیلی مواظب زندگیش باشد. مواظب بازارش، ادارهاش باشد. کسی که احتکار میکند اگر برای فرج امام دعا کند دروغ میگوید. کسی که خانه احتکار میکند کسی که بی جهت ارزاق را قیمتش را بالا میبرد کسی که اجاره منزل را زیاد میکند بعد دعای فرج بخواند دروغ میگوید. بنگاه داری که برای بیشتر شدن مبلغ واسطهگری، قیمت خانه و مغازه و امثال اینها را زیاد میکند نمیداند که دارد به خراب شدن بازار و بعد سخت شدن ازدواج جوانها و به گران شدن وسائل دیگر کمک میکند؛ بعد بیاید دعا برای فرج بکند، پیاده اربعین برود همهاش کشک است.
به خود بیایند عدهای و پایشان را از روی گلوی مردم مظلوم بردارند. بازار را حفظ کنید. مسئولین محترم که در این زمینه مسئولیت دارند با دقت بازار را کنترل کنند. مکرر عرض کردیم که قیمت چیزی در تمام شهر کرج باید یک قیمت باشد. نمیشود که در یک کوچه یک قیمت داشته باشد در خیابان دیگر قیمت دیگر. همه جا باید یک قیمت داشته باشد. آن وقت اللهم عجل لولیک الفرج هم بگوییم چه فایده دارد؟!
یاران حضرت باید ویژگیهایی داشته باشند. به لفظ که نیست. باید در عمل مواظب خودمان باشیم. شبکه اجتماعی و اتصال اجتماعی را خودمان باید به وجود بیاوریم و خودمان باید با هم مهربان باشیم. مواسات و مهربانی کردن که دایرهاش خیلی گسترده است و فقط پول دادن نیست، از ویژگیهای یاران امام عصر است. واقعاً امام عصر در کجای زندگی ما قرار دارد؟ همه ما سر سفره حضرت نشستهایم اما نمک میخوریم و نمکدان میشکنیم. به یاد همه کس و همه چیز هستیم، جز امام زمانمان.
دهه آخر شعبان هم دهه غبار روبی از مساجد است. امروز فقط یک توجه میدهم که اولیاء مساجد به این مهم بپردازند. انشاءالله با قید حیات هفته آینده نکاتی اگر فرصت شد راجع به رسیدگی مساجد در محلات عرض میکنم.
۱ اسفند شهادت حجتالاسلام والمسلمین محلاتی، نماینده امام خمینی(ره) در سپاه؛ روز روحانیت و دفاع مقدس است. (۱۳۶۴ش) شخصیت کم نظیری بود سخت کوش و وفادار امام. اولین بار بعد پیروزی در رادیو صحبت کرد. امام فرموده بود من بازویم را از دست دادم.
انعقاد عهدنامه گلستان و ترکمنچای و جدا شدن قسمتی از ایران (۱۲۰۶ش)، ۲۹ بهمن قیام مردم تبریز و روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، اینها نکته ای که داشت ولی بیش از ان تصدیع نمیدهم.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾