متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۰۹/۰۹
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
ای اهل ایمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله و طاعته. اهل تقوا در برخورد با همه افراد یکرنگ و خالص هستند. بحث ما در بیان بعض از صفات منافقین بود که درآیات و روایات مطرح است. مثلاً امام صادق علیهالسلام فرمود لقمان به فرزندش گفت ای فرزندم برای هر چیزی نشانهای هست که با آن شناخته میشود. برای منافق سه علامت وجود دارد که با آن شناخته میشود: زبانش با قلبش مخالف است. قلبش با عملش مخالف است و آشکار او با باطن او مخالف است.
یا دربیانی رسول خدا فرمود: چهار خصلت است که در هر کس باشد کاملاً منافق است؛ و اگر ویژگىاى از آنها در او باشد تا زمانى که آن را رها کند، اثرى از نفاق در خود دارد، چون امانتى به او داده شود، خیانت ورزد، چون سخن گوید، دروغ بندد و چون عهد کند، بشکند و چون دعوى کند، ناسزا گوید.
یک مورد دیگر که قرآن کریم بیان فرموده این است که وقتی به آنان گفته میشود درروی زمین افساد نکنید، میگویند ما فقط اصلاحکننده هستیم. در آیه ۱۱ سوره مبارکه بقره فرمود: «وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ». خیال میکنند همه آنچه مورد مصلحت مردم هست را میدانند و فقط آنان هستند که میتوانند به مصلحت رفتار کنند و مردم را از مفاسد دور کنند؛ اما در عمل چیزی جز فساد و از بین بردن اقتصاد و ایجاد بحران اخلاقی و اجتماعی و سیاسی از آنان دیده نمیشود. دائم آرامش اجتماع و امنیت خانوادهها را به هم میزنند. ادعای اصلاح میکنند که درآیات ۸ تا ۱۲ از سوره مبارکه بقره خیلی روشن به همین مطلب اشاره فرموده است و در آخر هم میفرماید: «الا انهم هم المفسدون و لکن لا تشعرون». آگاه باشید یقیناً خود آنان فسادگرند ولی درک نمیکنند.
در کافی شریف از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل میکند که فرمود: هر کس خداى عز و جل را در نهان یاد کند ازجمله کسانى است که ذکر خدا را بسیار کرده، زیرا منافقان را شیوه این بود که آشکارا پیش مسلمانان ذکر خدا میکردند ولى در نهان ذکر خدا نمیکردند، پس خداى عزوجل فرمود: خودنمائى کنند بمردم و یاد نکنند خدا را جز اندکى. سوره نساء آیه ۱۴۲٫ «یُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا یَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِیلا».
حضرت با این بیان به ما خبر میدهند که چون متاع دنیا قلیل است و اهل نفاق هم برای دنیا و مطامع دنیایی و حب به دنیا، ذکر میگویند و غرض آنها قرب الهی و برای خدا نیست، پس هرچه ازنظر کمیت فراوان بگویند اما ازنظر واقعیت کم است.
صفت دیگر آنان این است که در محاورات و سخن گفتنهایشان به دشمن جهت میدهند و یا خودشان مسلمین را تهدید میکنند؛ که روشنترین علامت نفاق آنان است. مثلاً مسلمانها را به تحریم اقتصادی و محاصره اقتصادی تهدید میکردند و به دیگران میگفتند اگر با مسلمین رابطه اقتصادی خود را قطع کنید آنها همهچیز را رها میکنند.
در آیه ۷ سوره مبارکه منافقون فرمود: «هُمُ الَّذینَ یَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى یَنْفَضُّوا»، اینان همان کسانی هستند که میگویند: بر آنان که نزد رسول خدا هستند انفاق و هزینه نکنید تا از اطراف پیامبر پراکنده شوند. شبیه همان حرکتی که در فتنه سبز و بعد آن عدهای به دشمنان انقلاب و اسلامگرا دادند که اگر ایران را بیشتر در تنگنای اقتصادی قرار دهید تسلیم میشود و اتفاقاً امروز هم همین حرف بیاساس را میزنند.
بعد خداوند جواب را اینگونه دادند که: «وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنَّ الْمُنافِقینَ لا یَفْقَهُون». در حالیکه خزانههای آسمانها و زمین در سیطره خداست ولی منافقان نمیفهمند. نمیفهمند که کلید گنجهای آسمانها و زمین در دست خداست. «له مقالید السموات و الارض». نمیفهمند که هر کس هر چه دارد از خدا دارد. نمیفهمند آنچه مسلمین را حفظ کرده و میکند اعتقاد راسخشان به خدا و امداد الهی است و در طول تاریخ کسی نتوانسته با فشار اقتصادی مسلمانی را زمینگیر کند.
در صدر اول که قصه شعب ابیطالب را به وجود آوردند مسلمین مستحکمتر شدند و با مقاومت خودشان دشمن را شکست دادند و امروز هم در ادامه همان سیاستهای استکباری با تحریم و محاصره اقتصادی نمیتوانند جلوی حرکت جبهه مقاومت را بگیرند. مطلب دیگر اینکه به بیان قرآن کریم عزت برای خدا و رسول خدا و مؤمنین است اما منافقین این را هم نمیفهمند.
در آیه ۸ سوره مبارکه منافقون فرمود: «و لله العزه و لرسوله و للمومنین و لکن المنافقین لا یعلمون». فکر میکنند با حرکات منافقانه میتوانند برای خودشان عزت دستوپا کنند و یا عزت کسی را از بین ببرند، درحالیکه خداوند میفرماید: «و تعز من تشاء و تذل من تشاء بیدک الخیر»؛ و اگر خداینکرده جامعهای از مرکز عزت که خدای تعالی است فاصله بگیرد ذلت و خواری و پستی و حرمان و مسکنت برای آن جامعه قطعی است.
نکته بعد اینکه اهل ایمان باهم ارتباط و انس دارند و نفاق و منافقین نمیتواند رشته محکم تحببی که در بین اهل ایمان برقرار است را از هم بگسلد و جدائی ایجاد کند. مفضل میگوید امام صادق علیهالسلام فرمودند: همانا خداوند متعال مؤمنین را از یک اصل و ریشه آفرید. نه کسی در بین آنان وارد میشود و نه کسی از جرگه آنان بیرون میرود. مثل آنها مثل سر در بدن و انگشتان در کف دستهاست. هرکسی که با این موضوع مخالفت کند، گواهی دهید که او حتماً منافق است. این هم شاخص دیگری بود که امام صادق علیهالسلام برای شناخت منافق و اهل نفاق بیان فرمودند.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا پیرو ولی خدا بوده ولایت مداری را در اطاعت از امام میدانند و بس. در حکمت ۳۰۹ دارد که یکی از یهودیان به امام علیهالسلام عرض کرد: پیغمبرتان را هنوز به خاک نسپرده بودید که درباره او اختلاف کردید. حضرت جواب فرمودند: ما درباره پیامبر اختلاف نکردیم بلکه از او اختلاف کردیم. «إِنَّمَا اخْتَلَفْنَا عَنْهُ لَا فِیهِ»، یعنی شکی در نبوت رسول خدا نداشتیم اما به خاطر بعض شبهات، بعضی آیات و روایات را خوب درک نکردند. «وَ لَکِنَّکُمْ مَا جَفَّتْ اَرْجُلُکُمْ مِنَ الْبَحْرِ، حَتَّى قُلْتُمْ لِنَبِیِّکُمْ»، اما شما هنوز پاهایتان از آب دریا خشک نشده، به پیامبرتان گفتید: «اجْعَلْ لَنا إِلهاً کَما لَهُمْ آلِهَهٌ، قالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ». شما در اصل وجود خدا شک کردید تا آنجا که گفتید، براى ما خدایى قرار بده که همین حرف یعنی در نبوت پیامبرتان هم شک داشتید. خدایا فهم ما را از دین بیشتر کن.
روز ۱۵ آذر مصادف با ۳ جمادیالثانی سالگشت شهادت ام المقاومه، ام الدفاع عن الولایه، ام التبیین، ام الائمه، ام ابیها صدیقه طاهره سلاماللهعلیه است. این شهادت را به همه شما تسلیت عرض میکنم. شخصیت و ویژگیهای انحصاری زهرای اطهر از جهات مختلف قابل دقت و بررسی است.
او والاترین بانوی عالم خلقت است و اقیانوسی از کمالات، بهطوریکه بعض از رفتارها و سیره او را فقها مستند فتاوای خود قرار دادهاند. مثلاً مرحوم صاحب جواهر در بحث زیارت قبور شهدا و بقیه مؤمنین که روز شنبه و دوشنبه و پنجشنبه استحباب دارد را مستند به فعل زهرای اطهر کرده است. موارد از این قبیل فراوان است.
همین تسبیح حضرت زهرا سلاماللهعلیها که بعد از نمازها و قبل از خواب و هنگام گرفتاری و حاجت توصیهشده و در روایت دارد آن را به کودکانتان آموزش بدهید را فرمودند: سوگند به خدا اگر چیزی بافضیلت تر از تسبیح زهرا سلاماللهعلیها بود، رسول خدا آن را به فاطمه علیهاالسلام تعلیم میداد و امام صادق علیهالسلام فرمود: برای من تسبیح فاطمه علیهاالسلام بعد از نماز محبوبتر از هزار رکعت است.
و یا استحباب زیارت حضرت در روز جمعه که تأکید شده است؛ و استحباب عزاداری بر آن حضرت از مواردی است که حکایت از بزرگی شخصیت این وجود طاهره مطهره و گرانقدر دارد. بااینحال توان فهم درست رتبه و عظمت وجودی حضرت را نداریم.
به مناسبتهایی عرض کردهام همین جملاتی که در تکریم حضرت در زیارتنامه آمده بسیار سنگین و شرح دقیق میخواهد. در بررسی فهم شخصیت زهرای اطهر برای انسان چیزی جز تحیر نمیماند. حضرت امام درباره ایشان فرمود: اگر فاطمه زهرا مرد بود پیامبر میشد. یا حضرت آقا فرمودند: معمای ناگشوده ذهن بشر و معارف بشری.
خلاصه اینکه در این دورهای که قرار داریم و بهخصوص شدت هجمههای مختلف دشمنان بر بانوان ما از جهات گوناگون بیشتر است، شناخت ابعاد وجودی زهرای اطهر از زمانهای قبل بیشتر و ضروریتر است. بخصوص که حضرت تا قیامت اسوه و الگوی همه مردان و زنان آزاده عالم است و محدود به دورهای خاص نیست و اتفاقاً در این زمان نیازمندی ما به او از گذشته بیشتر است.
امام عصر ارواحنا فداه که در این زمان منجی بشریت است و انسانها را از یوغ همه ستمها آزاد میکند، الگوی خودش را زهرای اطهر معرفی میکند. در کتاب غیبه نعمانی دارد: «وَ فِی ابْنَهِ رَسُولِ اللَّهِ صلاللهعلیهوآله لِی اُسْوَهٌ حَسَنَه». معلوم است که در اداره عالم و مدیریت جامعه و برطرف کردن نیازهای مردم به روش و دستورالعمل مادر عمل میکند؛ و این کلام برای ما بسیار کارگشا و درعینحال مسئولیت ساز است که با سیره و گفتمان فاطمی بیشتر آشنا شویم که گفتمان امام زمان است.
صدیقه طاهره در خطبه فدکیه کاملاً تبیین کردهاند که جامعه آن روز چگونه دچار جنگ شناختی بوده است که امروز ما به آن مبتلا هستیم. در جنگ شناختی اعتقادات، نگرشها و رفتار عامه مردم و نخبگان جامعه هدف قرار میگیرد. طوری شد که بعد از شهادت رسول خدا همه برگشتند مگر تعداد کمی از خواص.
در جنگ شناختی، ادراک افراد مدیریت میشود تا شناخت جامعه نسبت به مدیریت سیاسی جامعه تغییر کند؛ و دیدید که بعد رسول خدا برای مدیریت جامعه فرد اصلی انتخاب نشد.
در این جنگ سرمایههای اجتماعی نظام یعنی مردمی که سالها با همدلی نظام را همراهی کردهاند، مورد هدف قرار میگیرند و با حیلههای تبلیغاتی و رسانهای اساس تفکرات و مبانی مذهبی را زیر سؤال میبرند و نسبت به اعتقادات گذشته مردم تردید ایجاد میکنند؛ مثلاً میگویند آنچه رسول خدا درباره خلافت امیرالمؤمنین فرموده بوده، پیشنهاد بوده و امر مردم به خودشان واگذار شده و امثال اینها.
اگر دشمن در این جنگ شناختی پیروز شود در مدت کوتاهی بر رفتارهای جامعه اثر میگذارد و آنان را در امور سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به مسیری که خودش میخواهد سوق میدهد؛ و مردم انتخاب میکنند آنکه را بهزودی میفهمند نباید انتخاب میکردند.
یکی از بدترین و خطرناکترین حالات برای جامعه، خطر انحراف و گمراهی است که همه انبیاء الهی و بعد از آنان اولیاء و جانشینان آنها آمدند تا مردم دچار انحراف نشوند.
جامعه چه زمانی مبتلا به گمراهی میشود و از مسیر حق و راه درست منحرف میشود. وقتیکه آحاد جامعه نتوانند و آگاهی کافی برای تشخیص حق از باطل را نداشته باشند. وقتی باطل با فریبکاری و با استفاده از انواع ابزار و ادوات فریب، آنهم با لباس حق خود را نشان داد، یعنی باطل خود را حق نشان داد جامعه گرفتار میشود، بصیرتش را از دست میدهد؛ و تمام تلاش شیاطین و اذنابش این است که مردم بصیرت خود را یعنی تشخیص حق از باطل را از دست بدهند.
زهرای اطهر سلاماللهعلیها این خطر بزرگ را برای ما تبیین کرد که در وقایعی که با آن مواجه میشویم در دام بیبصیرتی و سپس انحراف نیوفتیم. سیره و زندگی دختر پیامبر و بیانات و کلماتی که از او رسیده و بخصوص خطبه آن حضرت یکی از بهترین راهنماهای ما در پیدا کردن مسیر حق و ایستادن در طرف درست تاریخ است.
حضرت در این خطبه بهشدت روی مسئله شایستهسالاری تأکید کرد و اینکه اگر مردم درصحنه حاضر نباشند و یا بصیرت لازم را نداشته باشند افرادی به اسم اصلاح، حاکم میشوند و افساد میکنند.
او مردم را برای مبارزه و مقاومت آگاه کرد او برای از بین بردن چهره فریب و بیدارسازی جامعه و حاکمیت قانون الهی و بر مسند نشاندن مجری معصوم آن یعنی ولایت، جان خود را فدا کرد.
حضرت ویژگیهای سران باطل را بیان کرد. فرمود یکی از خصائص ائمه کفر نفاق درونی آنهاست که عامل گمراهی و انحراف آنان از دین است.
آنان با عنوان غاوین از راه راست دور هستند. چون برای حرکت درست هم باید مسیر مشخص باشد و هم هدف، هدفِ عالی و صحیحی باشد. اگر کسی راه را گم کند و به بیراهه برود میشود ضال؛ یعنی گم میشود، هرچه برود به مقصد موردنظر نمیرسد؛ و اگر کسی بیهدف بود، هر وقت حرکت کرد به طرفی بدون برنامه و افق خاص حرکت کرد، میشود غاوی؛ که البته غاوی و شخص بدون هدف، ضال و گمشده هم هست؛ چون راه فرع بر هدف است.
به بیان زهرای اطهر که بسیار دقیق مطرح شده است و پر از درس است، ائمه باطل تلاش میکنند انسانها، بیهدف شوند و بعد گم شوند و گمراه؛ هم غاوین باشند هم ضالین.
یکی از عواقب گمراهی از حق، شرک است و نفاق هم یکی از مصادیق شرک است. نقشی که نفاق در جامعه دارد، رساندن افراد به کفر است.
حالا این مطالب را با جریانات روز داخل و خارج تطبیق کنید و ببینید سران کفر چگونه با تمام عوامل خود و رسانههائی که در اختیار دارند کوشش میکنند که کشورهای اسلامی و بهخصوص ایران بیهدف باشند؛ استقلال نداشته باشند.
سران کفر و نفاق که امروز سران کشورهای استکباری هستند و به بیان زهرای اطهر ائمه باطل همگی اهل تسویل و تلبیس هستند. عبارات زیبا و وقت کم است که مفصل توضیح بدهم که چقدر این عبارات برای ما و مسئولین و حکمرانان درس دارد.
ائمه باطل تلاش میکنند تا حق را لباس باطل بپوشانند تا کسی به سمت حق گرایش پیدا نکند این یعنی تلبیس و سعی میکنند تا باطل را به لباس حق آرایش کنند که این تسویل و تزیین نفس است.
امروز صداها بوق و رسانه و خبرگزاری با انواع جلوهها در تلاشاند تا حق دیده نشود. ۱۴ ماه بمب و آتش بر سر مردم بیگناه ریختند و خون انسانهای پاک و مجاهد را ریختند و هنوز هم دم از حقوق بشر میزنند و کسانی که از کیان و کشور و خانه و کاشانهشان دفاع میکنند را تروریست میدانند.
شما الحمدلله قضایا رو خوب دنبال میکنید و اخبار را پیگیری میکنید و مطالعه میکنید و تحلیل درستی دارید انشاءالله. حزبالله با قدرت مقاومت کرد و اجازه پیشرفت به دشمن نداد. عمق سرزمینهای اشغالی را مورد هدف قرار داد. هزینههای سنگینی هم داد؛ اما نگذاشت که دشمن به خواستهاش برسد.
دشمن میگفت ۸۵ درصد از ساختار حزبالله را از بین برده است؛ اما چه شد؟ دشمن اسرائیلی ناچار به پذیرش آتشبس شد با تلفات و هزینههایی که دادند و میدهند. البته آتشبس سرعت نابودی اسرائیل را بیشتر خواهد کرد. آنها میخواستند در لبنان اختلاف بیندازند اما با این آتشبس اختلاف افتاد به جان خودشان.
بعداز آنهمه جریاناتی که برای حزبالله پیش آوردند و بعد از شهادت سید مقاومت و حمله به بیروت، فکر میکردند میتوانند توان نظامی حزبالله را از بین ببرند. شش لشگر به جنوب فرستادند با پشتیبانی هوایی که اولاً دنبال نابودی حزبالله بودند و اگر نتوانستند خلع سلاح حزبالله یا عقبنشینی تا مرزهای جنوب لبنان و از بین بردن توان رزمی مقاومت در لبنان؛ اما دهها بار حملات موشکی هدفمند به قلب سرزمینهای اشغالی به همه فهماند که معادلات در میدان جنگ رقم میخورد.
وزیر جنگ سابق رژیم اشغالگر گفت که مصالحه با حزبالله یعنی عقبنشینی و پذیرش آتشبس، برابر با ۷ اکتبر در شمال اسرائیل است؛ یعنی همان افتضاحی که ۷ اکتبر برای اسرائیل آورد قبول آتشبس هم همین حال را برای اسرائیل دارد.
آنها تلاش کردند که حزبالله را زمینگیر کنند؛ اما نشد. حزبالله خودش را بازسازی و قدرتمند کرد. در مقابل ضاحیه گفت تلآویو و در مقابل بیروت گفت حیفا؛ و بعد هم این کار را کرد. همین یکشنبه گذشته دیدید که چگونه بعد از حمله اسرائیل، اینها رگبار موشکها را بر سر اسرائیلیها ریختند که همان روز هم تصمیم گرفتند که آتشبس را قبول کنند.
آتشبس یعنی در برابر حزبالله تسلیم شدیم. تمام استراتژیهای آنها را به هم زد و شرارتهای آنها را برگرداند. رجزخوانی نتانیاهو هم پوشش شکستی است که خوردهاند.
البته دشمنان باید منتظر وعده صادق ۳ که معادلات را جور دیگری رقم خواهد زد و آثار فراوانی برای منطقه خواهد داشت باشند.
صدیقه طاهره تا قیامت چهره این غاصبان و دژخیمان و ستمگران را رسوا کرده است؛ و البته پایان کار ائمه باطل، به بیان قرآن کریم آتش جهنم و غضب الهی است. هم خودشان اهل آتش هستند هم دیگران را به سمت آتش دعوت میکنند و هم اینکه هیچ یاور و نصرتی هم نخواهند داشت. در آیه ۴۱ سوره مبارکه قصص فرمود: «و جعناهم ائمه یدعون الی النار و یوم القیامه لا ینصرون».
خلاصه اینکه به بیان صدیقه طاهره ائمه باطل اول با چهره نفاق در میان مردم ظاهر شدند و با شعار پرهیز از فتنه، فتنهگری کردند و خلافت را از مسیر خودش منحرف و غصب کردند و با پیروی از هوای نفس جامعه را گرفتار باطل و راه کشف حقیقت را بر مردم بستند. ابزار این انحراف و گمراهی هم تلبیس و تسویل بود. خلاصه همین مسیر ادامه دادند تا دخت رسول خدا را هم به شهادت رساندند.
دهم آذر سال ۱۳۱۶ سال گشت شهادت مجتهد مجاهد، دشمنشناس و ضد استکبار، طالب استقلال ایران و اجرای احکام اسلام و قانون دان و قانونمدار، آیتالله سید حسن مدرس و روز مجلس است که به همه نمایندگان مجلس و نمایندگان محترم استان تبریک عرض میکنم و امیدوارم در این جایگاه با توان تمام و شفاف به دنبال حل مشکلات مردم، دفاع از ارزشهای دینی، قانونگذاری، کمک به اقشار آسیبپذیر، مطالبه گر و ایستادن در مقابل زیادهخواهیها باشند و در زندگی شخصی زهد و ساده زیستی را فراموش نکنند.
مجلس بهعنوان نهادی که سیاستگذاری میکند تمام همتش باید ناظر به وضع قوانینی باشد که کارآمدی دولت را بالاتر میبرد و بر حسن اجرای قوانین بر دولت نظارت کامل داشته باشد. تا دشمنان نتوانند با سنگاندازیها و مانعتراشیها حقانیت نظام سیاسی را زیر سؤال ببرند؛ یعنی همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مجلس باید نقشه راه برای حرکت اجرائی کشور را درست بکشد تا هم به مردم خدمت شده باشد و هم کشور پیشرفت کند.
نماینده مجلس وکیل مردم است اگر حرف مردم را نزند و خواسته مردم را دنبال نکند به مفاد وکالت عمل نکرده و باید او را عزل کرد.
مردمِ متدین نسبت به احکام الهی حساس هستند وکیلشان هم باید حساسیت لازم را داشته باشد. مثلاً الان قانون عفاف و حجاب تصویب شده چرا ابلاغ نمیکنید؟ عمل به وظیفه الهی را مقدم بر مناسبات و محاسبات سیاسی و غیرسیاسی بدارید تا نتیجه مبارک آن را ببینید. در مقابل اوامر الهی مثل حجاب، سیاسی بازی درنیاورید که خدای غیور از دینش وقتی دفاع کند آنکه کوتاهی کرده مفتضح خواهد شد.
حضرت آقا فرمودند: نمایندهى متدین، مصالح انقلاب و کشور را بر مسائل شخصى یا گروهى، مقدّم میداند. قانون اساسی جمهوری اسلامی بهعنوان میثاق ملی با رأی اکثریت قاطع مردم در ۱۲ آذر سال ۵۸ به تصویب رسید که ازهرجهت بینظیر است.
لطفاً به چند دروغ که غربیها راجع به دمکراسی و قوانین خودشان و گذشته آن میگویند توجه کنید. میگویند برخلاف ملل دیگر که به آراء عمومی بیتوجه هستند، مراجعه به افکار عمومی و رأی و مشارکت عموم مردم برایشان اهمیت دارد و القا میکنند که اساساً دموکراسی و احترام به آرا و افکار عمومی، متولد مغرب زمین و یونان بوده است. این حرف قطعاً دروغ است.
دموس، یعنی مردم و کراسی یعنی قدرت مردم. دموکراسی یعنی حاکمیت عموم مردم که دروغ است چون اولاً زنان حق رأی نداشتند. ثانیاً رأیدهندگان باید از ثروتمندان و سرمایهداران باشند، پس فقرا حق رأی نداشتند. ثالثاً باید حتماً آتنی باشند که بردهدار است. آیا این حاکمیت مردم است که فقط مرد سرمایهدار آتنی بردهدار بتواند رأی بدهد؟ این عقبه دمکراسی غربی است.
پس اولاً کل یونان نبود فقط در آتن بود و بعد هم که قدرت آتن از بین رفت دمکراسی هم رفت تا قرن ۱۸ که ژان بودِن و ماکیاولی و جان لاک و ژان ژاک و اینها مطالبی را مطرح کردند.
اما ما باید از غربیها مطالبه کنیم. آنچه ما آوردهایم و از آن دفاع میکنیم بسیار مترقی است. این بحث را به مناسبت هفته قانون و مجلس مطرح میکنم. جمهوری اسلامی تنها کشوری است در دنیا که نظام سیاسی خودش را از اساس با همهپرسی سرکار آورده است. در هیچ کجای دنیا اصل وجود خودش را به رأی مردم نگذاشته است. اکثر حکومتهای دنیا یا سلطنتیاند یا با جنگ آمدهاند یا با کودتا و امثال اینها. البته چندتایی هم که با انقلاب روی کار آمدند بعد از انقلاب رأیگیری از مردم نکردند.
خدا رحمت کند حضرت امام را که از روز اول به رأی مردم توجه داشت و بر این امر اصرار داشت. حتی آمریکا و فرانسه که خود را پدر جمهوریت در غرب میدانند، قانون اساسی کشورشان را نمایندگان مستقیم مردم ننوشتند و بعد از نوشتن هم به رأی مردم نگذاشتند. فرانسه هم همینطور بود.
اگر بخواهیم بر مبنای دموکراسی غربی هم حساب کنیم فقط جمهوری اسلامی توانسته دموکراتیک عمل کند. نمایندههای مردم قانون اساسی نوشتند بعد قانونی که نوشتند را مردم رأی دادند؛ و بعد تجدیدنظری هم که شد دوباره مردم رأی دادند.
حالا همین غربیها بااینهمه دروغ ببینید چقدر به اسم دموکراسی و حقوق بشر به ملتها ستم کردند و میکنند. ما جنایات آنان را فراموش نمیکنیم؛ بهخصوص در روز جمعه و بهویژه آمریکا را.
جالب است اگر خطبه صدیقه طاهره را با دقت بخوانید در همان زمان دموکراسی که امروز غربیها میگویند را نقد کرده و بطلانش را ثابت کرده و حکومت خدا بر مردم را شرح کرده است و البته نتوانستند شبپرهها نورش را تحمل کنند. شاید همین روزها بوده که وقتی به مادر ما نگاه میکردید ناحله الجسم بود.
۱۱ آذر سالگشت شهادت میرزا کوچک خان مرد استقلالطلبی که با تزارها و انگلیسیها مبارزه کرد را گرامی میداریم خدای تعالی رفعت مقامش دهد.
خلاصه آمار کمک به محور مقاومت در این نوبت که به دست بنده رسیده. من فعلاً آمار سایر دستگاههای استان را ندارم: طلا دو کیلو، دو فیش حج واجب و پنج عمره/ مقداری نقره و مروارید/ یکتخته فرش/ ۱۰۰۰ دلار و مقداری ارزهای دیگر ۱۰ سکه تمام، ۵ نیمسکه، ۱۶ ربعسکه و پلاکها که ۷۲ عدد به وزن ۲۸ گرم و ۷۴۰ سوت، اقلام هم توسط قرارگاه نصر همچنان در مصلی جمعآوری بستهبندی و ارسال میشود.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾