متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا کاری که باعث وهن اسلام بشود انجام نمیدهند. نشر معارف اهلبیت و هرچه باعث ایجاد مودت با آنان باشد را توسعه میدهند.
عرض کردم بر در چهارم جهنم سه جمله نوشتهشده است که جمله اول را هفته گذشته طرح کردم و آن اینکه خدا خوار نماید کسی را که به اسلام اهانت نماید؛ که گفتم باید بحث را گستردهتر ببینیم یعنی اهانت به مقدسات که ازنظر اسلام، حرام و گناه کبیره است؛ و اتفاقاً ازنظر قوانین هم یکی از عناوین مجرمانه توهین به مقدسات است که در ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات به آن پرداخته و مراتب آن را هم توضیح داده که ممکن است در بعض موارد توهین باعث کفر و ارتداد شود که مجازات آن قتل است و در بعض موارد توهین تعزیر دارد.
خدای تعالی در آیه ۲۳۱ سوره مبارکه بقره احکام الهی را بهعنوان آیات الله از امور مقدس دانسته که اگر کسی هتک و بیاحترامی کند مرتکب گناه شده است؛ یعنی قوانین اسلامی و الهی امور مقدسی هستند و نباید نسبت به آنها بیاحترامی کرد؛ و از باب اولویت اموری که از احکام در مرتبه بالاتری قرار دارند از تقدس بیشتری برخوردار هستند و اهانت و هتک آنها جرم سنگینتری است و مجازات شدیدتری دارد.
و یا مثلاً بر اساس آیات ۷ و ۱۲ سوره مبارکه توبه، اگر مشرکان و دشمنان به اسلام اهانت کردند و با آنان پیمانی بسته شده بود اجازه لغو پیمان و یا تجدیدنظر در پیمان را میدهد. حتی در همین آیات توجه دادهشده که اگر سران کفر اهانت کردند و یا پیمانشکنی کردند، دولت اسلامی میتواند علیه آنان وارد جنگ شود که بحث خودش را دارد.
خلاصه ازنظر اسلام و قرآن، کسانی که به مقدسات اسلامی توهین میکنند باید آماده مجازات باشند. علت این شدت و غلظت هم این است که ارزشهای جامعه که اصول بنیادین و قوام جوامع هستند اگر از بین برود، سنگ روی سنگ بند نمیشود و امور دیگری که بر این اصول بنا شده هم از بین میرود و آن جامعه از هم میپاشد و هویت خود را از دست میدهد.
بنابراین نباید در حوزه ارزشهای دینی و الهی تسامح و کوتاهی داشت چون باعث از بین رفتن آدابی شود که جامعه با آنها استقرار و سکون دارد و لذا تشدید مجازات نسبت به هتاکان برای حفظ و ثبات جامعه است؛ و بر در چهارم جهنم هم همین تأکید شده که خداوند خوار نماید کسی را که به مقدسات اهانت میکند.
البته در بعض کشورها به آزادی بیان هر بیاحترامی و توهینی را به مقدسات خود و دیگران مرتکب میشوند. در این سالها دیدید که قرآن سوزی میکنند، کاریکاتور میکشند و اگر کسی اعتراض کند میگویند آزادی بیان محدود شد. این حرف بنا بر گفته خودشان هم باطل است. چون آزادی بیان تا جایی مورداحترام است که به آزادیهای دیگران لطمه نزند.
و هر انسانی آزاد است برای خودش دینی را انتخاب کند. در اسلام اهانت به هیچکدام از انبیاء الهی جایز نیست و اگر کسی عمداً و متعمداً اهانت کند موجب کفر است. البته من اینها را طرح میکنم بحث تکمیل شود و الا جای بحث و گفتگو دارد. گاهی دیده میشود عدهای دورهم جمع میشوند و نسبت به مقدسات و گاهی آیات الهی بیاحترامی و تمسخر میکنند و سخنان بیهوده میگویند.
در آیه شریفه دارد: وقتى دیدید و شنیدید که عدهاى دورهم جمع شدهاند و آیات الهى را مورد تمسخر قرار مىدهند و به دین و مقدسات توهین مىکنند، شما با آنان ننشینید و با آنان همراه و هم سخن نگردید. علت هم روشن است نشستن در این مجالس و بیتفاوت بودن آرامآرام ایمان شخص را میگیرد و حالت نفاق را در او به وجود میآورد و نتیجه کار قهر الهی و عقاب است. لذا در دستورات دینی گفته شد در این موارد که حق الهی و احکام دین و اسلام مورد هتک قرار میگیرد نباید سکوت کرد و اقدام عاجل لازم است.
مثلاً از مواردی که باید اقدام کرد جایی است که عدهای بدعتی گذاشتهاند و درحال توسعه آن هستند. قرآن کریم میفرماید اگر سکوت کردید و نشستید مورد لعن خدای تعالی قرار میگیرید. «اِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ ما اَنْزَلْنا مِنَ الْبَیِّناتِ وَالْهُدى مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنّاهُ لِلنّاسِ فِی الْکِتابِ اُولئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللاّعِنُون» کسانى که نشانههاى روشن و رهنمودى را که فرو فرستادهایم، بعد از آنکه آن را براى مردم در کتاب توضیح دادهایم، مخفى مىکنند، آنان را خدا لعنت مىکند و همه لعنت کنندگان نیز آنان را لعنت مىکنند.
بنابراین هر کس در مقابل ظهور و توسعه بدعت سکوت کند مورد لعن است. رسول خدا فرمودند: هنگامیکه بدعتها در امت من پدیدار شد پس عالم باید علمش را آشکار کند وگرنه لعنت خدا و ملائکه و همه مردم بر او باد. آیه بالصراحه میفرماید سکوت جایز نیست، چه برسد که با این افراد گرم گرفت و مراوده داشت و حرف و حرکات آنان را تائید کرد.
البته بحث عرض کردم مفصل است خواستم تکمیلتر شود و بدانیم اینکه روی در جهنم نوشته خدا خوار کند کسی که به مقدسات اهانت میکند، چیز کمی نیست و آثار فردی و اجتماعی و دنایی و آخرتی دارد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا در انتخاب دوستان خود بهشدت مراقبت دارند. امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۲۸۶ از حکم نهجالبلاغه درباره مسافت بین خاور و باختر پرسیدند، حضرت فرمود: «مَسِیرَهُ یَوْمٍ لِلشَّمْسِ». بهاندازه گردش یک روز خورشید است. این پاسخ، روشن و قانعکنندهای است و توضیح بیشتر ندارد.
در حکمت ۲۸۷ فرمود: «اَصْدِقَاؤُکَ ثَلَاثَهٌ»، دوستانت سه دستهاند، «صَدِیقُکَ، وَ صَدِیقُ صَدِیقِکَ وَ عَدُوُّ عَدُوِّکَ»، دوست خودت و دوست دوستت و دشمن دشمن تو. «وَ اَعْدَاؤُکَ ثَلَاثَهٌ»، دشمنانت نیز سه گروهند. «عَدُوُّکَ، وَ عَدُوُّ صَدِیقِکَ وَ صَدِیقُ عَدُوِّکَ». دشمن تو و دشمن دوست تو و دوست دشمن تو است. این هم تقریباً روشن است. خدای تعالی تقوای ما را زیاد گرداند.
امروز ۵ مرداد است و از دو جهت باید به آن بپردازم. یک سالگشت اولین نماز جمعهی بعد از انقلاب به دستور حضرت امام و دیگری عملیات مرصاد.
اول، دومی را عرض میکنم. سالگشت عملیات مرصاد فرصتی است تا به گوشهای از جریان نفاق پرداخته شود البته فرصت خطبه کم است که بگوییم چگونه به وجود آمدند و رشد کردند و مسیر انحطاط را طی کردند؛ اما مختصر به آنچه بر سر ارتش آزادیبخش ملی با حمایت دولت عراق در عملیاتی به نام فروغ جاویدان آمد اشاره کوتاهی میکنم.
چند عامل باعث شد که منافقین اقدام به عملیات کنند. مهمترین آن تحلیل غلطی بود که از اوضاع سیاسی و نظامی ایران داشتند. چون عراق در بعض محورها برتری نظامی خود را حفظ کرده بود، تصورشان این بود که ایران قطعنامه را به خاطر ضعف نظامی و فاصله بین مردم و دولت و امثال اینها پذیرفته و حتماً دچار بنبست سیاسی و اقتصادی و نظامی شده که تن به پذیرش داده است.
و فکر میکردند با پذیرش قطعنامه، نظام، آیندهای جز سقوط ندارد. پس فرصت را برای رسیدن به قدرت غنیمت شمردند و خود را در جهنمی که برپا کردند گرفتار شدند. طراحی کرده بودند ۳۳ ساعته با استفاده از ۲۵ تیپ در ۵ مرحله تهران را فتح و نظام را ساقط کنند. ستون نظامی خودشان را روز ۳ مرداد سال ۶۷ با حمایت ارتش عراق در محور سرپل ذهاب از گردنه پاتاق به سمت کرند حرکت دادند و تا اسلامآباد جلو آمدند. در اسلامآباد جنایات هولناکی انجام دادند و ذات پلید و باطن کثیف و ددمنش خود را شفاف، نشان دادند، بیماران و مجروحان را در وسط حیاط بیمارستان جمع کردند و مظلومانه به آتش کشیدند.
ادامه آنها که ۱۷ هزار نفر از مردم بیگناه را کشتند همینهایی هستند که امروز در بعض از کشورها علیه جمهوری اسلامی جمعیت جمع میکنند و با دشمنان نظام پیمان میبندند و برای کشور و مردم دردسر درست میکنند و مردم را تشویق به مخالفت میکنند و با پروپاگاندا جای شهید و جلاد را عوض میکنند.
بالاخره تا پشت تنگه چهارزبر پیشروی کردند و در آنجا زمینگیر شدند. هوانیروز قهرمان با فرماندهی شهید صیاد شیرازی همه هستی آنان را بر باد داد و نزدیک به ۲ هزار نفر از آنان را به هلاکت رساند؛ و عملیات فروغ جاویدان را بیفروغ کرد.
و ازآنجاکه باید از هر اتفاقی درسی گرفت، این عملیات درسهای فراوانی داشت. مثلاً کسانی که روزی بهعنوان خدمت به خلق و مبارزه با استکبار نیرو جمع کردند، رسیدند بهجایی که در کنار استکبار و همراهی و گرا دادن به دشمن، مردم بیگناه کشورشان را کشتند و سوزاندند و جاسوسی کردند و حتی در کشتار مردم عراق و سوریه به داعش و النصره کمک کردند.
یکی از آن درسها که از جریان عملیات مرصاد میشود گرفت حضور مردم در مسائل مهم کشور است. منافقین چون مانعی سر راه نداشتند با سرعت در حال پیشروی بودند که اولین سد را مردم جلوی آنان درست کردند تا بعد ارتش و سپاه و بسیج و نیروهای مردمی و جهادی با وحدت و انسجام بیمثال حماسه درست کردند.
امروز هم برای حفظ تنگههای چهارزبر اقتصادی و سیاسی و امنیتی و از همه مهمتر فرهنگی به حضور مردم و اتحاد و انسجام همه نیروها احتیاج است. تنگه فرهنگی تنگه مهمی است. من نمیدانم الان ساترا در کشور دارد چهکار میکند! فیلمهایی که تولید میکنند و در شبکه خانگی توزیع میکنند تنگه است؛ دین و ارزشهای دینی و اسلامی و انقلابی و فرهنگ را و اخلاق را میبرد زیر سؤال. مسئولینی که باید از این تنگهها مواظبت کنند، مواظبت نمیکنند.
و البته از یک نکته هم نباید غافل بود که تا وقتی نفاق و منافق هست نفوذ هم هست. باید با دقت مسئله نفاق رصد شود.
مناسبت دوم ۵ مرداد، سالگشت اقامه اولین نماز جمعه رسمی بعد از پیروزی انقلاب به دستور حضرت امام (ره) و امامت آیتالله طالقانی (ره) در تهران است. یاد شهدای محراب و همهکسانی که به نحوی با نماز جمعه ارتباط داشتند والان در جمع ما نیستند گرامی میداریم و از خدای تعالی برای آنان علو درجه خواهانیم و برای عزیزانی که مشغول خدمت به نماز جمعه و اهالی نماز هستند دوام توفیقات طلب نموده به همه ائمه جمعه استان و ستادهای مردمی نماز جمعه در سطح استان و بخصوص بزرگوارانی که در ستاد نماز جمعه کرج خدمت میکنند خسته نباشید عرض میکنم. انشاءالله همه قدمهایی که برمیدارید برای شما ذخیرهای خواهد بود که در یوم الجزاء خواهید دید.
راجع به ستاد نماز جمعه و فعالیتهایی که خواهد داشت در آینده نکاتی را خواهم گفت. ستاد یک سری فعالیتها را انجام میدهد، امام هم یک سری کارها را انجام میدهد؛ اما عمدهاش در اختیار مردم است که مردم هم باید وظیفهشان را خوب انجام بدهند.
من چند روایت درباره نماز جمعه برای شما بخوانم و بعد نکتهای عرض کنم. رسول خدا فرمودند: آیا میخواهید اهل بهشت را به شما معرفی کنم؟ کسى که گرماى شدید و سرماى شدید و بارش باران، او را از نماز جمعه بازنمیدارد؛ و فرمود: هر کس از روی ایمان و براى خدا، در نماز جمعه شرکت کند، اعمالش را از نو آغاز کند، زیرا خداوند به پاداش آن، گناهان گذشتهاش را آمرزیده و نامه عمل جدیدى برایش باز کرده است.
و فرمود: هر کس که نماز جمعه را بدون آنکه ناچار باشد، رها کند، منافق محسوب مىشود؛ و فرمود: هر یک از شما که مىتواند، لباسهای مخصوصی برای روز جمعهاش فراهم نماید؛ و فرمود: در روز قیامت، فاصلۀ مردم با درگاه ربوبی خدای متعال، به ترتیب رفتنشان به نماز جمعه است.
امام باقر علیهالسلام فرمود: هر کس که سه نماز جمعه را پیاپى ترک کند، خداوند بر دل او مُهر مینهد؛ و امام صادق علیهالسلام فرمود: هرکسی که بهسوی نماز جمعه میشتابد، خداوند، بدنش را بر آتش دوزخ حرام مىگرداند؛ و دهها روایت دیگر.
اینهمه تأکید و اهمیت دادن برای چیست؟ اینجا من تقریباً برای امروز ده صفحه نوشتم اما به نکاتی از نقش، اهمیت و تأثیری که بر فرد و اجتماع دارد اشاره میکنم. نماز جمعه ثمره تحقق سالها مبارزه و تلاش برای برقراری نظام اسلامی است. نماز جمعه سخن گاه مؤثری برای بیان عالیترین مفاهیم برگرفته از معارف دینی است که نقش بسیار مهمی در تثبیت پایههای اقتدار جبهه حق ایفا میکند.
نماز جمعه مبانی فرهنگ دینی را در جامعه ایمانی قوام میبخشد. نماز جمعه وحدتبخش، دشمنشکن، همراه کننده امت با نظام و مطالبه کننده از کارگزاران است. لذا امامجمعه باید در سخنانش هم مصالح دین را بگوید و هم آنچه برای دنیای جامعه اسلامی لازم است.
امام رضا علیهالسلام فرمود: نماز جمعه، همایشى فراگیر است و خداوند خواسته تا امام، راهى براى ارتباط عمومی با مردم داشته باشد تا آنان را به آنچه مصلحت دین و دنیایشان در آن است، آگاه نماید و نیز آنان را از اوضاع زمانه و کارهایى که مایه زیان و سود آنان است، باخبر سازد. به همین دلیل تأکید میشود که خطبهها را همه گوش کنند. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: مردم رو بهسوی امام کنند و به وى گوش بسپارند؛ «یَستَقبِلُ النّاسُ الإِمامَ بِوُجوهِهِم ویُصغونَ إلَیهِ».
نماز جمعه ما را با مسائل جهان بخصوص جهان اسلام آشنا کرده و روحیه استکبارستیزی را در ما تقویت میکند. همین است که ما هر هفته اعداء دین بخصوص آمریکا را لعن میکنیم.
اینجا عرض کنم رژیم پلید و خبیث صهیونیستی دچار شکستهای زنجیرهای جهانی شده و هرچه به او کمک میکنند بیاثر است. دوباره دیوان بینالمللی دادگستری در اقدامی مهم، رژیم غاصب را اشغالگر و حضورش و فعالیتهای او در فلسطین را غیرقانونی خواند و درخواست پرداخت غرامت به فلسطینیان متضرر کرد و از همه کشورها خواست که با سازمان ملل برای کمک به ملت فلسطین جهت تعیین سرنوشتش همکاری کنند.
اما متأسفانه کشورهای غربی بدون توجه به افکار جهانی همچنان از جنایتکار وحشی حمایت میکنند که نمونهاش را در المپیک پاریس میبینید. اجازه حضور به این رژیم در مسابقات المپیک، ننگ جهانی است؛ و توهین به انسان و انسانیت است؛ و البته ما لعن به اسرائیل این جرثومه فساد و نسلکشی را این پلیدی مجسم را برای خود عبادت میدانیم.
نماز جمعه دشمنشناسی و دشمنی شناسی و روشهای مقابله با آنان را یاد میدهد. گاهی دشمنیها مخفی و با ترفند خاص است و گاهی دشمنی آشکار است؛ مثل قرآن سوزی مثل از بین بردن و آتش زدن مساجد که داعش میکرد و امروز در آلمان شاهد آن هستیم. پلیس حمله میکند و مرکز اسلامی را تعطیل میکنند؛ و شبکههای وابسته به آن را که قریب به ۵۰ مورد است مورد اهانت قرار میدهند. ریشهاش هم معلوم است؛ چون این مراکز با اسرائیل مقابله میکنند، آنها هم با اینها مخالفاند. خودشان میگویند که امنیت اسرائیل جوهر سیاست خارجی ماست.
اسلام، جهانوطنی است و هر جا مسلمانی هست آنجا وطن ماست و از مسلمان و مقدساتمان دفاع میکنیم و از دستگاه دیپلماسی میخواهیم فعالانهتر با این واقعه ورود کند. حمله به تعداد زیادی از مساجد شیعیان در آلمان نباید بدون پاسخ قاطع جهان اسلام بماند.
البته آنها بهخوبی میدانند اسلام بهترین الگو را برای اداره جامعه ارائه کرده که ظلم و استبداد را از بین میبرد و دنیای آنان را نابود میکند لذا تلاش بر نابودی و یا تضعیف اسلام دارند. خودشان اقرار دارند. قبلاً هم عرض کردم؛ سید محمد رشید رضا مؤلف تفسیر المنار در ج ۱۱ المنار، ص ۲۶۰ مىگوید: یکى از دانشمندان بزرگ آلمان به عدهاى از مسلمانان گفت: شایسته است ما مجسمه معاویه بن ابى سفیان را از طلا بریزیم و در برلین، پایتخت آلمان نصب کنیم، گفتند: براى چه؟ گفت: چون معاویه بود که رژیم دموکراتیک حکومت اسلامى را به حکومت استبدادى مبدل کرد و اگر او، این ضربه را به اسلام نزده بود، اسلام همه جهان را مىگرفت و اکنون ما آلمانیها و سایر کشورهاى اروپایى، عرب و مسلمان بودیم. اینها الان از همین گسترش اسلام خوف و ترس دارند که لگد میزنند.
نماز جمعه در همه زمینهها هدایتگر است، اما هدایت فرهنگی از اهمیت ویژه برخوردار است. رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ما هدایتگری فرهنگی را از هدایتگری سیاسی بنیانیتر میدانیم؛ هدایتگری سیاسی خیلی لازم است و از آن نباید صرفنظر کرد، اما هدایتگری فرهنگی و فرهنگ مردم، اخلاق مردم مهمتر است».
ما در نماز جمعه از هویت انقلاب دفاع میکنیم و نمیگذاریم امام و اهداف امام تحریف و تضعیف شود، از نفوذ نفاق و ارتجاع و فرهنگ غرب هشدار میدهیم و دروغ و جنگ روانی دشمن را افشا میکنیم و سرمایه ایمانی مردم را تقویت و از عملکرد مسئولین و دستگاههایی که کارشان را درست انجام میدهند تقدیر میکنیم و به دیگران تذکر میدهیم.
نماز جمعه، از ظرفیتی برخوردار است که میتواند همه اقشار مردم را همسو نماید و در مسیر رشد و سازندگی هدایت نماید، مواسات همهجانبه مادی و معنوی به وجود بیاورد. این مهم کی اتفاق میافتد؟ وقتی آحاد مردم مسلمان و بخصوص نیروهاى بانشاط، تأثیرگذار و نسل جوان در نماز حاضر شوند.
اگر نهادهای فرهنگی در برنامهریزهای مناسب کمک نکنند و رسانه هم پوشش لازم و هنرمندانه را ندهد آرامآرام این همایش قدرت از رونق خواهد افتاد و دشمنان به خواسته خود میرسند. چرا گفتند نماز جمعه از کهنسالان و بیماران و نابینایان و مسافران و حتی بانوان برداشته شده و واجب نیست و در این زمینه روایت هم داریم، چون نماز جمعه یک جریان پویا و جوان محور با نقشآفرینی افراد مؤثر جامعه است.
بیانات امامین انقلاب درباره ابعاد مختلف نماز جمعه را باید با دقت مطالعه کرد. حضرت امام درباره مجلس فرمودند در رأس همه امور است و درباره نماز جمعه هم همین عبارت را بکار بردند؛ و ۲۷ یا فرمودند: «نماز جمعه، که نمایشى از قدرت سیاسى و اجتماعى اسلام است، باید هر چه شکوهمندتر و پُرمحتواتر اقامه شود. ملّت ما گمان نکنند که نماز جمعه، یک نماز عادى است. امروز نماز جمعه با شکوهمندى که دارد، براى نهضت کوتاه عمر ما پشتوانهای محکم و در پیشبرد انقلاب اسلامى ما عاملى مؤثر و بزرگ است».
حضرت آقا هم در بیانی فرمودند: «امامجمعه با درک درستی که از نیازهای روز جامعه دارد، صدای مظلومین و مستضعفین است، لذا موردحمایت مردم قرار میگیرد»؛ یعنی غیر از وظیفه خطیری که امام دارد مردم بیشتر باید اهتمام داشته باشند و این سنگر را برای پیشبرد اهداف الهی گرم نگه دارند.
روز ۲۵ محرم سالگشت شهادت قدوه الزاهدین و سید المتقین و زین الصالحین امام سجاد علیهالسلام را به همه شما عزیزان تسلیت عرض میکنم. بعد از حماسه کربلا و دوران اسارت حضرت به همراه بقیه بازماندگان به مدینه برگشتند و مدت ۳۵ سال هدایت فکری و معنوی و امامت شیعیان را بر عهده داشتند. دورهای که دشمنان مکتب اهلبیت علیهمالسلام فضای وحشت و اختناق را به بدترین شکل آن، در جامعه حاکم کرده بودند؛ و امام باید توطئههای آنان را خنثی میکرد و هم شیعه را ازنظر فکری و اعتقادی و هم از جهات مختلف زندگی مادی حفظ میکرد، وضعیت هم جوری بود که نمیشد دست به قبضه شد و مبارزه مسلحانه کرد.
اینجا بود که امام سجاد دست به اسلحه دیگری شد که کارایی و برندگی بیشتری داشت و آن سلاح، جهاد تبیین، خطابه و بیان معارف دینی و الهی و تربیت رفتاری و اخلاقی مردم بود. سبک زندگی امام حقیقت دین و روش زندگی مؤمن در آن مقطع خاص را عملاً به مردم نشان میداد؛ و حضرت ملجأ شیعیان و مرجع مسلمین بود.
ما از معارف اهلبیت استفاده درست نمیکنیم. همین صحیفه سجادیه که عدهای خیال میکنند فقط کتاب دعاست، پر است از تعالیم سیاسی و اجتماعی و روش حکمرانی و امثال ذالک که هرچه شیطنت شیاطین بیشتر میشود مثل این دوره، کارایی و نیاز به این کتاب بیشتر میشود.
فقط بهعنوان نمونه بدون توضیح عرض میکنم، یکی از اصول اسلامی که از قرآن گرفتهشده و ما در انقلاب اسلامی به آن پایبند هستیم این است: «لاتَظلمون و لاتُظلمون». نه ظلم کنید و نه زیر بار ظلم بروید. ممکن نیست کسی مسلمان باشد، درعینحال ظلم و زور را قبول کند؛ و اهل ظلم باشد.
حالا همین اصل قرآنی را در دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیهالسلام اینگونه به خدای تعالی عرض میکند: «وَ لَا اُظْلَمَنَّ وَ اَنْتَ مُطِیقٌ لِلدَّفْعِ عَنِّی، وَ لَا اَظْلِمَنَّ وَ اَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی الْقَبْضِ مِنِّی». خدایا، مگذار که من مورد ستم قرار بگیرم درحالیکه تو به دفع آن از من توانایی و اجازه مده که بر دیگری ستم کنم درحالیکه تو در جلوگیری از من نیرومندی. تربیتشدگان مکتب اهلبیت همه همین راه را طی کردند؛ مثل شهید این روزها شیخ فضلالله نوری.
یکی دیگر از درسهایی که از امام سجاد علیهالسلام میگیریم رسیدگی ویژه به خانوادههای شهدا و ایثارگران میدانهای مبارزه با طاغوت بود که البته مخفیانه و دقیق انجام میدادند که حتی در مواردی افراد نزدیک هم مطلع نبودند.
بههرتقدیر این وجود سراسر نور را تحمل نکردند و در سال ۹۵ قمری در سن ۵۷ یا ۵۹ سالگی به زهر مسموم و به شهادت رساندند. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و موالیان اهلبیت علیهمالسلام قرار دهد.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾