مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ شهر کرج/

خود بانوان و دختران باید بدانند که در زمین دشمن بازی نکنند

کارشناس روابط عمومی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

اهل تقوا در همه شئون با هم در تعامل هستند. رسول خدا در شب معراج از بهشت و جهنم بازدید فرمودند و از نوشته‌های بر سرِدرهای بهشت خبر دادند. به نوشته‌های چهارگانه شش در اشاره مختصری کردم، بر سرِ در هفتم نوشته شده: لا اله الّااللّه، محمدرسول اللّه، على ولى اللّه، نورانیت وروشنائی قلب در چهار چیز است: عیادت از بیماران، شرکت در تشییع جنازه، تهیه کفن‌ برای دیگران‌ و قرض دادن و بازپرداخت بدهی‌ها. هر کدام از این‌ها به تنهائی بحث‌های مفصل دارد که اینجا فقط به بعض موارد اشاره می‌کنم.

مثلاً همین بحث عیادت از بیماران جهات مختلف دارد. حتی در روایات یکی از حقوق ‌همسایه‌داری را عیادت از او در هنگام بیماری ذکر کرده است. معاشرتی که دین به آن سفارش کرده و آثار فراوانی دارد همین نوع کارهاست. گذشته از انس و الفتی که ایجاد می‌کند و باعث مستحکم‌تر شدن برادری‌ها می‌شود، ثواب فراوان هم دارد. حتی به دیگران هم ثواب می‌رساند. مثلاً مصیبتی به او وارد شده و اجازه می‌دهد که برای تسلیت گفتن به او بیایند و یا در تشییع‌جنازه بستگانش شرکت کنند و یا در شادی‌ها به او تبریک بگویند. انجام این کارها برای مردم ثواب نوشته می‌شود.

خشی از کارهای خیر و مفید برای دیگران مثل عیادت از بیمار از باب ادخال سرور در قلب مؤمن و شادمان کردن اهل ایمان که مورد تأکید اولیاء دین است و ثواب فراوان دارد هست. توضیح بیشتر اینکه ما در اسلام بر رعایت عدل و احسان و خدمت به دیگران و شاد کردن مردم تأکید فراوان داریم. شاد کردن دیگران و اینکه تلاش کنیم به هر نحوی که خلاف شرع نباشد، غم و اندوه شخص را برطرف کنیم را جزء عبادات شمرده‌اند. در بعض روایات دارد ثواب شاد کردن مؤمن و زدودن غم و اندوه او، بیشتر از سال‌ها عبادت ثواب دارد.

البته توجه دارید منظور از شاد کردن او، فقط جک گفتن و لطیفه تعریف کردن نیست، بلکه گاهی رفتاری محبت‌آمیز و یا سخنی که برای او امیدوارکننده است، کاری که برای او آرامش خاطر فراهم کند و رفع گرفتاری او کند، همه این‌ها از موارد خوشحال کردن مؤمن است. در روایت دارد لبخند زدن به روی مؤمن، دست دادن با او، معانقه کردن با او، هنگام بیماری به عیادت او رفتن، کمک به کارهایی که دارد، موجب صمیمیت و جاذبه بین مسلمین می‌شود.

عرض کردم بعلاوه بر این‌ها ثواب فراوان هم دارد؛ و جالب است که اسلام همین رفتارها را از مسلمین نسبت به غیرمسلمان‌ها هم می‌خواهد و تأکید می‌کند. در روایات عیادت از بیماران را از مصادیق صدقه دادن می‌داند. هر کار خیر و هر معروفی صدقه است، مثل ارشاد شخص جاهل، اصلاح بین افرادی که نزاع دارند، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، برداشتن خار و خاشاک و تیغ از سر راه مردم و عیادت از بیماران و… همه از مصادیق صدقه است که در ذیل آیه شریفه که فرمود: و مما رزقناهم ینفقون، قرار می‌گیرند.

 این نکته را هم فراموش نکنیم که به عیادت بیماران رفتن و در تشییع‌جنازه مؤمنان شرکت کردن و به مزار مردگان حاضر شدن فقط برای تنبه و توجه نیست بلکه برای این است که خود را برای آینده آماده کنیم و آنچه توشه لازم هست را فراهم کنیم. در بعض روایات برای اهل ایمان حقوقی را مطرح کرده است؛ مثلاً  امیرالمؤمنین ‌علیه‌السلام از قول رسول‌ خدا نقل کرده است که مسلمان شش حق بر برادر مسلمان خود دارد یکی از آن‌ها این است، وقتی مریض شد به عیادتش برود.

آن‌قدر این عیادت مریض اهمیت دارد که از امام صادق علیه‌السلام نقل است که حضرت فرمودند: در روز قیامت خدای عزوجل از شخص مؤمن سؤال می‌کند: زمانی که من مریض شدم، چرا به عیادت من نیامدی؟ شخص مؤمن می‌گوید: شما که مریض نمی‌شوید. فرمود: فلان بنده مؤمن من که مریض شد، اگر از او عیادت می‌کردی، مرا عیادت کرده بودی.

به این چند روایت توجه بفرمائید: رسول خدا فرمود: عیادت کننده از بیمار، در رحمت خدا غوطه‌ور می‌شود. امام صادق علیه‌السلام فرمود: هر کس به عیادت بیماری برود هفتاد هزار فرشته او را مشایعت می‌کنند و برایش آمرزش می‌طلبند تا آنگاه‌که به منزل خود برگردد. البته یادتان باشد عیادت بیمار رفتن، به مهمانی رفتن نیست باید بسیار کوتاه باشد. رسول خدا فرمودند: بهترین عیادت کوتاه‌ترین آن است؛ و یا امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: بزرگ‌ترین پاداش را نزد خداوند عزوجل آن عیادت کننده‌ای دارد که هرگاه به عیادت برادرش برود، زمان کوتاهی نزد او بنشیند، مگر این‌که خود بیمار دوست داشته باشد و از او بخواهد که بیشتر بنشیند.

روایتی ‌را مرحوم کلینی در کافی نقل می‌کند از یکی از وابستگان امام صادق علیه‌السلام که گفت یک نفر از یاران حضرت بیمار شد و ما عده‌ای از یاران امام بودیم که برای عیادت او رفتیم. در راه با حضرت مواجه شدیم. از ما پرسید: کجا می‌روید؟ عرض کردیم: به عیادت فلانی می‌رویم. فرمود: بایستید. ما ایستادیم. فرمود: آیا سیبی، بهی، ترنجی، کمی عطر یا ترکه‌ای خوشبو به همراه یکی از شما هست؟ عرض کردیم: از این چیزها با خود نداریم. حضرت فرمود: مگر نمی‌دانید که بیمار از اینکه‌ چیزی ‌برایش ببرند، آرامش می‌یابد؟

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا در تحصیل و به دست آوردن اخلاق نیکو تلاش می‌کنند. امیرالمؤمنین در حکمت ۲۸۱ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «کَانَ لِی فِیمَا مَضَى اَخٌ فِی اللَّهِ، وَ کَانَ یُعْظِمُهُ فِی عَیْنِی صِغَرُ الدُّنْیَا فِی عَیْنِهِ» در زمان ‌گذشته برادرى دینى کوچک بودن دنیا در نظر او باعث بزرگى او در نظر من بود. اینکه این برادر دینی چه کسی بوده اختلاف است. بعضی گفتند منظور پیامبر اکرم است. بعضی ابوذر و بعضی عثمان ‌بن مظعون را گفته‌اند.

خلاصه این برادرش را به دوازده صفت ستوده است که به‌عنوان سفارش برای ما دستورالعمل است. اول اینکه: او دنیا را ناچیز و حقیر مى‏شمرد. هر کس این ویژگی را داشته باشد در نظر مردان الهی مثل امیرالمؤمنین علیه‌السلام از عظمتی برخوردار می‌شود. دوم اینکه «وَ کَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ» او زیر سلطه شکمش نبود. کنایه از اینکه اسیر شهوات و خواستنی‌هایش نبود. بلکه شخصی عفیف بود. این دو فعلاً بس باشد تا نوبت بعد با قید حیات، عرض کنم. خدای تعالی توفیق عمل به دانسته‌ها به همه ما عنایت بفرماید.

حلول ماه ذی‌القعده را تبریک عرض می‌کنم. ماه عظیمی است ماه‌های حرام از ذی‌قعده شروع می‌شود. ماه توبه و انابه و بازگشت به سمت خداست. ماه مراقبه و تمرین مواظبت بر خود و اعمال خود است. اعمالی دارد بخصوص نماز روزهای یک‌شنبه که تأکید شده برنامه بریزید انجام دهید.

مناسبت‌های فراوان ملی و مذهبی در این هفته داریم. اول ذی‌قعده سالگشت میلاد باسعادت بانوی باکرامت اهل‌بیت، حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و آغاز دهه کرامت بر همه مسلمین و شما دوستداران خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام مبارک باشد. دهه پربرکتی که با میلاد پر خیر دختر گرامی امام کاظم علیه‌السلام شروع و با میلاد مسعود خورشید مشعشع ایران‌زمین، سلطان قلوبِ عشاق اهل‏بیت، علی‏ بن موسی‌الرضا سلام‌الله‌علیهما به پایان می‌رسد. دهه‌ای پر از علاقه و مهر و کرامت و معرفت.

روز ولادت حضرت معصومه که در دامن امامت و ولایت پرورش یافت و الگوی دختران جامعه اسلامی قرار گرفت، بهترین بهانه است تا روز ملی دختران نام‌گذاری شود. دختران در فرهنگ اسلامی و در سبک زندگی ایرانی، اسلامی از جایگاه ویژه برخوردار هستند. لذا دشمنان استکباری به‌ویژه غربی‌ها جهت سقوط و انحطاط جوامع اسلامی، برنامه‌های مدون با تبلیغات دروغ، با استفاده از ابزارهای مختلف برای منحرف کردن عقیده و تفکر و تعهد و اخلاق دختران ما به‏عنوان مادران آینده و کسانی که از دامن آنان مردان به معراج می‌روند کشیده‌اند.

فرهنگ غربی تلاش دارد تا جایگاه والای بانوان در فرهنگ اسلامی را تخریب کرده با ادعاهای بی‌اساس، نقش دختران را در آینده‌سازی و تمدن سازی اسلامی از بین ببرد. غرب به دختران و زنان در فضای اجتماعی ‌نگاه ابزاری و جنسیتی دارد. اسلام وقتی می‌خواهد بانوان را معرفی کند این‌گونه است؛ که رسول خدا فرمود: زن نیکوکار بهتر از هزار مرد ناشایست است؛ یعنی آنچه محور ارزش است انسانیت و کرامت و تقوا و نیکوکاری است.

کرامت از آن دخترانی است که مسئولیت خود را به‌خوبی درک می‌کنند که در آینده محور خانواده و تربیت نسل‌ هستند آنان باید دانشمند و فرهیخته و انسان تربیت کنند. لذا خانواده را مهم‌تر از هر مسئولیت دیگری برای خود می‌دانند و خود را برای این عرصه جهاد آماده می‌کنند. البته بعضی خیال می‌کنند رسیدگی به خانواده و خانه‌داری یعنی خانه‌نشینی؛ خیر این نیست. من در نوبتی عرض کردم که آیه شریفه که می‌گوید مردها چشم‌هایشان را پایین بیندازند در خانه که نیست؛ چون خانم‌ها بیرون هستند و مشغول فعالیت‌اند آقایان باید غض بصر داشته باشند. با حقه‌بازی و حرف‌های قشنگ، زنی که مظهر عشق و عاطفه و آرامش ‌هست را از کار انداختند و به اسم آزادی او را به بیگاری کشیدند. امروز می‌بینیم پسران و مردان بیکاری را که خواهران و دختران و همسرانشان مشغول کار هستند با مزدی کمتر از معمول.

خوب به این نکته که عرض می‌کنم توجه بفرمائید. یکى از ویژگى‏هاى انسان نسبت به سایر موجودات این است که به میزان رسیدگى به نفس و حالات نفسانى، تعالى روحى و معنوى پیدا می‌کند؛ و رشد معنوی بدون انتخاب الگوی صحیح به دست نمی‌آید. ولو در تربیت انسان عوامل مختلفی نقش دارند اما تأثیر الگو از اهمیت بالائی برخوردار است؛ و برای اینکه انسان در گذر زمان در مسیر ضلالت و گمراهى قرار نگیرد باید از الگو بهره بگیرد. الگو کسی است که شخص آگاهانه یا غیرآگاهانه از او پیروی می‌کند؛ چه در مسیر صلاح و چه انحراف.

قرآن یکی از اصلی‌ترین شئون انبیاء به‌خصوص رسول خدا را شأن الگویی ایشان دانسته است؛ و درباره امیرالمؤمنین علیه‌السلام هم فرمودند: میزان الاعمال است و درباره عترت طاهره هم داریم. به برکت نظام اسلامی بحث شناساندن منطقی شخصیت‌های نورانی در بین بانوان نظیر صدیقه طاهره و زینب کبری و فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیهن به‌طورجدی و گفتمانی برای جامعه بخصوص بانوان مطرح شد؛ مثل روز زن، روز پرستار، روز دختر، روز خانواده. به ما بگوئید کجای دنیا این‌گونه بانوان را تکریم کرده‌اند و عزت داده‌اند؟!

نسل بشر به‌خصوص بانوان را به اسم فمینیسم و انقلاب جنسی و امثال این‌ها نابود کردند. در داخل کشور یک عده غرب‌زده، دنبال بهانه می‌گردند تا ساختارهای اصیل را تخریب کنند؛ و نقش حیاتی بانوان را ولو با شعارهایی مثل زن زندگی از بین ببرند و اربابان خود را خوشحال کنند.

در این الگو پردازی عرصه‌های مختلف و نقش‌هایی که دارند مثل نقش دختری، همسری، مادری، خواهری و نقش اجتماعی و رفتاری مطرح می‌شود. این الگو پردازی که هویت‌بخش است را رهبر معظم انقلاب در بیانی فرمودند: «امروز وظیفه‌ی زنان مسلمان، به‌خصوص زنان جوان و دختران آن است که هویت والای زن اسلامی را آن‌چنان زنده کند که چشم دنیا را به خود جلب کند». دختر ما باید این باشد. بعد ببینید دشمنان چه نقشه‌های شومی برای دختران دارند و کسانی که باید به فکر باشند منفعل‌اند.

دشمن برای کار خودش طراحی دارد و اگر لازم باشد با فشار کار خودش را پیش می‌برد؛ لذا برای حضور در فلان مجمع باید اجازه داده شود بانوان به ورزشگاه بروند و مسئولین هم تمکین می‌کنند اما احتمالاً نمی‌دانند چه آسیبی به خانواده و جامعه و حیثیت و کرامت زن مسلمان وارد می‌کنند.

سؤال این است که والدین و یا مجموعه‌های فرهنگی چگونه می‌توانند دختران تمدن ساز تربیت کنند؟ چون ازنظر فرهنگی دینی ما دختر محور همه این کارهاست. چون دختر است که مادر می‌شود. دختر است که همسر می‌شود. از دامن دختران در آینده است که مردان بزرگ تربیت می‌شوند. تمدن نوین و تمدنی که در آینده راجع به آن صحبت می‌کنیم محورش دختران هستند. برای همین دشمن روی دختر سرمایه‌گذاری کرده است با این وضعیت که گاهاً می‌بینید چگونه است. کار بسیار سختی است. باید نکات اصلی شخصیتی و زندگی الگوها را خوب شناخت و متناسب با زندگی امروز و شرایط سنی دختران، هنرمندانه و دقیق سرفصل‌هایی را تعریف کرد.

مثلاً حضرت معصومه به‌عنوان یک دختر چه مسائلی برایش اهمیت و اولویت داشت. یا نقش‌هایی که در آینه به عهده آنان خواهد بود مثل همسری و مادری و نقشی که در اجتماع پیدا می‌کنند. بعد می‌بینیم مهم‌ترین وظیفه را در مرحله اول خانواده می‌دانستند و تربیت نسل که امروز باید نسل تمدن ساز تربیت کرد. به علم و ایمان و تقوا و ساده زیستی و بهداشت اهمیت می‌دادند. در مقابل روش‌های جاهلی در نگاه به دختران و زنان که نگاه ابزاری و ارزان‌قیمت و تأمین غرایز بود می‌ایستادند.

از زندگی الگوها اصول فراوانی مثل اصل همراهی با همسر در شرایط سخت و بحرانی، اصل وفاداری، اصل اصالت تربیت فرزند، اصل نصرت ولی خدا و یاری امام زمان و امثال این‌ها را می‌توان به دست آورد و نشر داد. خود بانوان و دختران باید بدانند که در زمین دشمن بازی نکنند. جایگاه بلند و رفیعی که نظام خلقت و خدای تعالی برای آن‌ها در نظر گرفته را خودشان ارج بنهند. در دام سیاست‌های استکباری و دشمنان نیفتند. فرصت خطبه‌ها خیلی کم است برای دادن آمار و نقشه‌هایی که کشیدند و ثبت است که خودشان هم در مجلات و روزنامه‌ها تئوریسین‌هایشان بیان می‌کنند که چه نقشه‌هایی دارند.

من روایتی هم تبرکاً راجع به دختران بخوانم: رسول خدا فرمود: بوی فرزند از بوی بهشت است و دختران را جز مؤمن کسی دوست ندارد. خانه‌ای که در آن دختران زندگی می‌کنند در هرروز دوازده برکت و رحمت الهی نازل می‌گردد و آن منزل مورد زیارت ملائکه قرار می‌گیرد و آن ملائکه برای پدر آن دختران در هرروز و شب ثواب عبادت یک سال را در نامه عمل او می‌نویسند.

اما راجع به محور مقاومت: شما می‌دانید که چند سالی است صهیونیست‌ها تلاش دارند بر انجام توافقی به نام توافق صلح ابراهام یا ابراهیم. بیشترین نفعی هم که برای آنان دارد مربوط می‌شود به نفوذ شرکت‌های امنیتی و سرمایه‌گذاری اسرائیل به اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. امارات حدود بیست سال به‌عنوان دیپلماسی پنهان با رژیم صهیونیستی روابط مخفی داشت. چهار سال پیش در ضمن توافق ابراهیم عادی‌سازی روابط را رسماً اعلام کرد. بعد از امارات بحرین در همان سال امضاء کرد؛ و بعد سودان و مغرب به این توافق پیوستند. این مسیر کج دار و مریز با یک نواختی پیش می‌رفت که کابینه جدید نتانیاهو سرکار آمد و با تشدید افراطی‌گری و خشونت علیه فلسطینی‌ها بخصوص کرانه باختری توافق را به خطر انداخت، در حال توافق با عربستان بودند که طوفان الاقصی برپا شد و همه‌چیز را به هم ریخت. توافق هم با ان‌قلت‌های جدی کشورها مواجه شد و کشورهای منطقه همه به فکر ارتباط گرفتن با ایران افتادند.

۲ سال قبل امارات و کویت بعد از ۶ سال، رابطه دیپلماتیک‌ با ایران را از سر گرفتند؛ و امارات از ائتلاف دریایی آمریکائی علیه ایران خارج شد. عربستان سعودی در سال گذشته ارتباط با ایران را با وساطت چین برقرار کرد. بحرین هم بعد از مدتی پیوست تا نوبت به اردن و مصر برسد.

خلاصه بعد از نسل‌کشی گسترده در غزه نگاه دنیا نسبت به این رژیم اصلاح شد و تقریباً همه کشورهای منطقه فهمیدند که عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب برای آنان مصونیت و امنیت درست نمی‌کند. چه اینکه قطع رابطه بعض نقاط دیگر مثل کلمبیا و آفریقای ‌جنوبی و کشورهای آمریکای ‌لاتین که اسلامی نیستند با رژیم پلید ددمنش به خاطر نسل‌کشی و جنایت بر انسان‌های بی‌گناه، چیزی از حیثیت نداشته‌اش باقی نگذاشته است؛ و حرکت دانشجوئی که در عالم بخصوص در آمریکا راه افتاده در مسیر همین قطع رابطه است؛ و قطع رابطه هم عملیاتی کردن شعاری است که هر هفته علیه اسرائیل می‌دهیم.

این‌ها را عرض کردم مقدمه برای این نکته؛ آن چیزی که این روزها از اهمیت ویژه برخوردار شده و نشان داد که این توافق اصلاً به دردشان نمی‌خورد اعلام موجودیت مقاومت اسلامی بحرین است که حمله پهپادی هم به سرزمین‌های غصب شده توسط صهیونیست‌ها انجام دادند. همین بحرینی که به دنبال عادی‌سازی بود و جزو اولین کشورهایی بود که برای عادی‌سازی توافق کرد حالا مقاومت اسلامی در آن محقق شده. اعلام موجودیت کرد و پهپاد فرستاد؛ یعنی بی‌حیثیتی این رژیم غاصب در حال تکمیل شدن است. دیگر هیچ آبرویی برایش نمانده و البته چیزی هم نداشت. بدتر از این هم خواهد شد. اخیراً هم که به دنبال آتش‌بس بودند با آن شرایطی که داشتند فراهم می‌کردند که آن‌هم باز به هم خورد. فعلاً موفق به آتش‌بس هم نشدند؛ و آن جلسه عرض کردم آتش‌بس هم بیاید شکست دیگری روی شکست‌هایشان است. البته حمله به رفح را انجام دادند تا حدودی که آن‌هم باز برایشان شکست دیگری است.

۲۵ اردیبهشت ‌روز پاسداشت‌ زبان فارسی و روز بزرگداشت فردوسی است. سال گذشته شعری را از فردوسی راجع به عفاف و حجاب خواندم چند بیت که چقدر به معاندان برخورد. برنامه ساختند برایش و نشان داد بی‌سواد هم هستند؛ فردوسی را هم نمی‌شناسند و بلد هم نیستند.

زبان فارسی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های معنوی با عقبه چند هزارساله و از مؤلفه‌های اصیل هویت ملی ماست. هم حضرت امام که اهل شعر و ادب بودند و هم رهبر معظم انقلاب که ادیب هستند به حفظ زبان فارسی از لغات ‌بیگانه اهتمام ویژه‌ داشتند و دارند. لذا دستور به تأسیس ‌فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بعد هم تأسیس بنیاد سعدی را دادند که کارهای گسترده بین‌المللی درباره زبان فارسی انجام می‌دهند. فقط در هند بیشتر از صد دانشگاه دانشجوی زبان فارسی در رده‌های مختلف دارند.

قطعاً می‌دانید غیر از طولانی بودن عمر زبان فارسی، گستردگی جغرافیائی هم دارد یعنی مناطق وسیعی از شبه‌قاره و ترکیه و اروپا و آمریکا در برمی‌گیرد، در بخش‌هایی از هند، چین، آسیای صغیر، بوسنی و هرزگوین، مصر و آفریقا به فارسی سخن می‌گویند؛ و صدها هزار نسخه خطی فارسی در کتابخانه‌های جهان موجود است. زبان فارسی‌زبان دوم عالم اسلام و شیعه است. زبان علم است؛ چون قبل از سروده‌های فردوسی در هزار سال پیش، طبیب نامداری به نام اَخَوینی، هدایت ‌المتعلمین را در علم طب، به فارسی نوشته است.

همیشه موضوع زبان وسیله‌ای برای دخالت کشورهای استعماری بوده تا با آن ایجاد اختلاف و سپس سلطه‌گری کنند. امروز هم تلاش دارند که از همین حربه برای ایجاد اختلاف استفاده کنند که البته مردم ما بصیرند و توجه دارند اما مسئولین مربوطه باید دقت خود را بیشتر کنند بخصوص در تبلیغاتی که از صداوسیما پخش می‌شود از کلمات بیگانه استفاده نشود. در سر در مغازه‌ها و…که زده می‌شود فارسی را پاس بدارند. الان ماشین تولید داخل است اما اسم آن را غیر ایرانی گذاشته‌اند.

امروز زبان فارسی پیام انقلاب را، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب را با مردم آزاده جهان به اشتراک گذاشته است؛ و می‌بینید در یک پدیده عجیب شعار دانشجویان آمریکا و اروپا به تأسی از شما به فارسی بر اسرائیل مرگ می‌فرستند. این را نباید کم گرفت. می‌نشینند تمرین می‌کنند که چطور مرگ بر اسرائیل بگویند؛ در آمریکا!

حضرت آقا فرمودند: «اهمیت زبان ملی یک کشور برای خیلی‌ها هنوز دانسته و شناخته نیست. زبان فارسی باید گسترش پیدا کند. باید نفوذ فرهنگیِ زبان فارسی در سطح جهان روزبه‌روز بیشتر شود. فارسی بنویسید، فارسی واژه‌سازی کنید و اصطلاح ایجاد کنید. کاری کنیم که در آینده، آن‌کسانی که از پیشرفت‌های علمی کشور ما استفاده می‌کنند، ناچار شوند بروند زبان فارسی را یاد بگیرند». این بیان یعنی یکی از ابعاد تحقق اقتدار ملی این است که زبان فارسی را به‌عنوان زبان معیار حفظ و گسترش دهید؛ و اجازه ندهید دشمنان با عناوین مختلف و ایجاد اختلاف به زبان که فرهنگ ملت است آسیب بزنند.

چند مناسبت دیگر هست که سال‌های قبل راجع به آن‌ها عرایضی داشتم؛ مثل ۲۳ اردیبهشت، لغو نهائی قانون ننگین کاپیتولاسیون در سال ۱۳۵۸ یا ۲۴ اردیبهشت لغو امتیاز تنباکو به فتوای میرزا حسن شیرازی در سال ۱۲۷۰ ش که سال گذشته مفصل صحبت کردم؛ و مناسبت‌های دیگر که از همه عبور می‌کنم.

فقط دوتا تذکر؛ یکی راجع به چله موسوی است. اگر کسی برای تربیت روحش و مواظبت بر نفسش می‌خواهد اربعین بگیرد از امروز شروع می‌شود. کسانی که می‌خواهند مقیداتی داشته باشند از امروز تا دهم ذی‌الحجه مواظبت‌هایی را داشته باشند. امروز را می‌توانستند روزه بگیرند یا ذکر و دعا و هرچه که هست در کتب ادعیه نوشته شده… مواظبت کردن بر این امور برای نفس و روح خیلی خوب است

دوم هم بحث انتخابات: دور دوم در امتداد دور اول است و این هر دو باهم یک مجلس را می‌سازند؛ پس اهمیتش مثل دور اول است و افراد را باید با دقت و توجه انتخاب کرد تا خسارتی به مردم وارد نشود. ان‌شاءالله در این مرحله هم مردم با بصیرت و دقت رأی خواهند داد. کار را که کرد آنکه تمام کرد. باید با توجه انتخاب کرد. خدای‌نکرده خسارتی وارد نشود. مجلس مجلسی باشد که از اقتدار لازم برخوردار باشد. ان‌شاءالله در این مرحله هم مردم با بصیرت و دقت رأی خواهند داد. در شهر کرج و اطراف که باید رأی داده شود دوستان با توجه و دقت وارد شوید و قصد قربت کنید و با نیت خالص رأی بدهید؛ و البته توجه داشته باشید که باید پاسخگوی رأی خودتان در قیامت هم باشید که چرا به فلانی رأی دادم و به فلانی رأی ندادم. باید معیاری و حجتی برای رأی دادن خودتان داشته باشید.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.