مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ شهر کرج/

مقاومت می‌تواند هرلحظه که بخواهد طوفان دیگری به راه بیندازد

کارشناس روابط عمومی ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا تکریم مهمان و رعایت حال همسایگان را وظیفه‌ی خود می‌دانند. رسول‌ خدا در گزارشی که از شب معراج داشتند فرمودند درهای بهشت هشت در است؛ و بر سر هر دری کلماتی نوشته شده است. رسیدیم به درب چهارم که بر سر آن نوشته است: لا اله الّا اللّه، محمد رسول اللّه، على ولى اللّه، هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، (این عبارت در هر چهار بخش تکرار شده) باید میهمان را احترام گذارد؛ و باید همسایۀ خود را گرامی‌ بدارد؛ و باید به پدر و مادر خود نیکى کند؛ و باید سخن نیکو بگوید یا ساکت بماند.

اکرام و احترام مهمان در فرهنگ اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد. چون این رفتار اجتماعی، غیر از اجر و پاداش فراوان اخروی، باعث الفت و انس بیشتر بین مؤمنین شده ایجاد وحدت و برادری می‌کند. اهمیت صله‌رحم بیشتر برای اطلاع از حال یکدیگر است.

برای مهمان و میزبان توصیه‌ها و وظائفی تعیین شده است. البته ممکن است بعض افراد چون فضیلت مهمان‌نوازی و برکات و آثاری که بر آن مترتب است را نمی‌دانند، مهمان را دردسر و مایه زحمت بدانند. در حالیکه رسول خدا فرمودند: مهمان راهنمای بهشت است؛ و فرمودند: هرگاه خدا خیر مردمی را بخواهد برایشان هدیه می‌فرستد. گفتند: آن هدیه چیست؟ فرمود: مهمان که با روزی خود می‌آید و گناهان اهل خانه را می‌برد.

به حضرت ابراهیم علیه‌السلام پدر مهمانان لقب داده‌اند؛ چون هر وقت می‌خواست چیزی بخورد مقداری راه می‌رفت تا کسی را برای هم‌غذا شدن با خود پیدا کند. باید از این مهمانی دادن‌ها و رفتن‌ها قصد تقرب الهی و انجام سنت رسول خدا را داشته باشیم، فقیر و غنی را دعوت کنیم. بستگان نزدیک و همسایگان اولویت دارند. در مهمانی فخرفروشی نکنیم.

یکی از آداب دعوت مهمان این است که اگر برای کسی مهمانی رفتن دشوار و سخت است او را دعوت نکنید. از موارد تکریم مهمان این است که غذا را به‌موقع و به‌قدر کفایت حاضر کنند. در روایت دارد عجله کار شیطان است مگر در پنج چیز که شتاب در آن سنت رسول خداست؛ که یکی از آن موارد طعام آوردن برای مهمان، برداشتن و تجهیز میت و شوهر دادن دختر دوشیزه و اداء دین و توبه از گناهان.

در آداب تکریم مهمان دارد که با روی گشاده و کلام خوش، استقبال کنید. در روایت دارد هرکس مهمان‏ را گرامى دارد گویا هفتاد پیامبر را گرامى داشته و هرکس درهمى به مهمان انفاق کند گویا یک‌میلیون دینار در راه خدا انفاق کرده‏ است. امام باقر علیه‌السلام فرمود: به کار گرفتن مهمان جفاست.

روش پذیرائی از مهمان خوانده و ناخوانده فرق دارد. اجمالاً اینکه میزبان در پذیرایی از مهمان دعوت‌شده، باید همه توان خود را بکار گیرد و از چیزی دریغ نکند؛ اما در پذیرایی از مهمان ناخوانده لازم به تکلف و سختی ‌انداختن خود نیست. یا موقع رفتن مهمان خوب است تا درب منزل مشایعت شود.

یک نکته عرض کنم و آن اینکه امشب شب قدر است؛ ما همه مهمان خداییم و او از همه بهتر این آداب را رعایت می‌کند. اولاً خودش همه ما را دعوت کرده «دعیتم فیه الی ضیافه الله»؛ پس ناخوانده نیستیم. در روایت دارد میزبان باید به اندازه توانش برای پذیرائی از مهمان تلاش کند، حالا ما مهمان کریمی هستیم که توان او حد ندارد. وظیفه دیگر بدرقه مهمان با احترام و گشاده‌روئی است. امشب که در مساجد هستید بدانید تا در مسجد که خانه خودش است شما را مشایعت می‌کند. آداب فراوان است من به بعض امور اشاره می‌کنم.

اما مطلب دوم درباره رعایت حال همسایگان که تأکید جدی شده است. اولاً در قرآن کریم آیه ۳۶ سوره مبارکه نساء راجع به همسایه که فامیل باشد یا غریبه تذکری داده است که رسول خدا در ذیل آیه شریفه فرمودند: احترام همسایه بر انسان، همانند احترام مادرش است.

و شهید این ماه امیرالمؤمنین علیه‌السلام هنگام شهادت فرمودند: خدا را خدا را درباره همسایگانتان که آنان سفارش شده پیامبر شمایند و حضرت چندان درباره همسایگان سفارش کرد که گمان بردیم آن‌ها را ارث‌بر قرار دهد. خوب همسایگی کردن عمر را زیاد می‌کند.

بعد یک روایت خیلی پرمعنا از امام کاظم علیه‌السلام هست که فرمودند: حسن همسایگی این نیست که آزار نرسانی بلکه حسن همسایگی این است که در برابر آزار و اذیت همسایه شکیبا باشی. حالا ببینید در این آپارتمان‌ها و این مجتمع‌ها چه ناراحتی‌ها که درست نمی‌شود. صدای بلند و سروصدا و پارک ماشین و شستن و نظافت و حقوق‌الناس و امثال این‌ها.

امام رضا علیه‌السلام فرمود: از ما نیست کسی که همسایه‌اش از شر او در امان نباشد. این ننگ برای ما نیست که جوری زندگی کنیم که امام ما از ما راضی نباشد؟! البته مشکل از وقتی بیشتر شد که سبک زندگی اسلامی را کنار گذاشتیم و به زندگی غربی رو کردیم. خانه‌های با روح و بانشاط و معنوی یک طبقه و دوطبقه را رها کردیم و خواستیم متمدنانه در قفس با آزار رساندن به دیگران زندگی کنیم.

آخرین روایت این بخش از رسول خدا است، حضرت فرمود: حق همسایه است که اگر از تو کمک خواست کمکش کنی، اگر از تو قرض خواست به او قرض بدهی، اگر نیازمند شد نیازش را برطرف کنی، اگر مصیبتی دید او را دلداری دهی، اگر خیر و خوبی به او رسید به وی تبریک گویی، اگر بیمار شد به عیادتش بروی، وقتی مرد در تشییع‌جنازه‌اش شرکت کنی، خانه‌ات را بلندتر از خانه او نسازی تا جلو جریان هوا را بر او بگیری مگر آن‌که خودش اجازه دهد. هرگاه میوه‌ای خریدی برای او تعارف بفرستی و اگر این کار را نکردی مخفیانه میوه را به خانه‌ات ببر، فرزندت را همراه میوه در دست بیرون میار که بچه او ناراحت شود، با بوی دیگت او را ناراحت نکن مگر آنکه مقداری از غذا را برای او بفرستی.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین اهل تسویف و امروز و فردا کردند نیستند؛ و کارهای خود را به‌موقع و در زمان خودش انجام می‌دهند. امیرالمؤمنین ‌علیه‌السلام ‌در حکمت ۲۷۵ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «جَاهِلُکُمْ مُزْدَادٌ و مُسَوِّفٌ». مزداد یعنی مرتکب گناه فراوان. مسوّف یعنی کسى‌که امروز و فردا کرده و توبه را به تأخیر مى‏اندازد. نادان شما گناه زیادى مرتکب مى‏شود و امروز و فردا مى‏کند. در بعض نسخه‌ها دارد: «جَاهِلُکُمْ مُزْدَادٌ و عالمکم مسوّف» یعنى داناى شما کار را به تأخیر مى‏اندازد.

فرصت ناب رمضان الکریم از نیمه گذشت؛ و به شب‌های پر قدر، قدر رسید که ان‌شاءالله همه قدر بدانیم. شب قدر، ظرف تقدیر است. تقدیر یعنی اندازه‌گیری. خدای تعالی نظام خلقت را بر پایه اندازه خلق کرده است. در سوره مبارکه رعد آیه ۸ فرمود: «وَ کُلُّ شَیْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدَارٍ». شبی است که جهت یک‌ساله بلکه همه عمر ما تنظیم می‌شود. باید مواظب باشیم که چه می‌خواهیم.

خیلی اهمیت بدهیم به شبی که از هزار شب بالاتر است. دیدید که گاهی نگاه می‌کنیم ‌به گذشته خودمان‌ و می‌گوییم عمرمان هدر رفت؛ خب این یک شب به‌اندازه عمر هدررفته ارزش دارد. معادل ۸۴ سال است؛ یعنی یک‌عمر؛ پس آن را زنده کن. شب قدر شب توجه به امام عصر ارواحنا فداه است. بخصوص شب ۲۳ ماه مبارک ‌رمضان. هر طور می‌توانید توجه کنید.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: کفاره گناهان بزرگ یکی «إِغَاثَهُ الْمَلْهُوفِ» است. اغاثه ملهوف مصادیق فراوانی دارد. هر فرد مظلوم و بیچاره‌اى را شامل می‌شود؛ بیمار، گرفتار، طلبکار، فقیر، زندانى بى‌گناه، حتی حیواناتی که احتیاج به کمک داشته باشند را هم می‌گیرد. خلاصه هر کس که احتیاج به کمک داشته باشد را شامل می‌شود؛ و کسى که به کمک این افراد شتاب کند کانّ بهترین استغفار را کرده است. یادتان باشد ارزش کار در اینجا به این است که خودتان اقدام کنید قبل از آنکه او درخواست کمک کند.

امروز بزرگ‌ترین ملهوف و کسی ‌که فریاد کمک‌خواهی می‌زند امام زمان است. در دعای ندبه می‌گوییم «این المُضطَرُّ الذی یُجابُ اذا دعا». آن مضطر کجاست؟ «عَزیزٌ عَلَیَّ» بر من سخت است که تو کمک بخواهی و من نتوانم به تو کمک کنم. بر من سخت است که تو نیاز داشته باشی و مردم نسبت به تو بی‌توجه باشند. دعای ندبه واقعاً ندبه است. می‌گوید: «هَلْ مِنْ مُعِینٍ فَاُطِیلَ مَعَهُ الْعَوِیلَ وَ الْبُکَاءَ». آیا کمک‌کننده‌ای هست که فریاد و گریه را در کنارش طولانى کنم؟ آیا بى‌تاب و جزع‌کننده‌ای هست که او را در بى‌تابى‌اش، هنگامی‌که خلوت کند یارى رسانم؟ اگر کمک به یک انسان که به کمکِ ما نیاز دارد، کفاره گناهان کبیره است، پس ‌به فریاد امام زمان رسیدن، چه اثری در زندگی انسان دارد؟! ببینید برای امامتان چه‌کار می‌توانید بکنید.

برای خودتان هم مواظب باشید فقط به خود حیوانی نپردازید. بخواهید آن‌ها را هم همه‌چیز بخواهید اما به حقیقت خودتان توجه داشته ‌باشید.‌ بالاخره این خواسته‌ها در اختیار حضرت قرار می‌گیرد برای امضاء؛ کوچک نبینید. عافیت بخواهید که همه‌چیز را در برمی‌گیرد. برای همه هم دعا کنید. من برای همه شما، توفیق باشد دعا خواهم کرد شما هم بنده را فراموش نکنید.

دیدید گاهی لباس انسان‌ لکه‌دار می‌شود چایی، غذائی چیزی ریخته ‌می‌شود انسان با کمی آب آن را پاک می‌کند اما گاهی به لباس انسان چربی و رنگ می‌چسبد این دیگر با آب پاک نمی‌شود مواد پاک‌کننده قوی می‌خواهد. این خطاها و گناهان ما مثل چربی به ما می‌چسبد، شب قدر می‌خواهد تا آن‌ها که یک سال جمع شده را با انابه و توبه پاک و سفید کنیم.

این را بدانید که با یک مولای کریمی امشب مواجه هستید که فراهم کرده همه شرایط را تا همه چیزهای خراب‌شده را درست کند. چه‌ مولایی داریم! چقدر زیبا گفت امام زمان در دعای افتتاح «فَلَمْ اَرَ مَوْلاً کَریماً اَصْبَرَ عَلی عَبْدٍ لَئیمٍ مِنْک». خدایا هیچ مولای کریمی چون تو را ندیده‌ام که این‌همه صبور باشد و بنده پستی چون من را تحمل کند.

شب قدر فرصت فراهم است تا انسان به آنچه هدف خلقتش بوده برسد. حالا شب‌های قدر با این جلالت با شهادت مولای مظلوم ما امیرالمؤمنین علیه‌السلام هم قرین شده. امامی که با شهادتش، منادی صدایش بلند شد که ارکان هدایت فروریخت. این کلماتی که جبرئیل در لحظه ضربت خوردن امیرالمؤمنین گفته خیلی مهم است و احتیاج به شرح دارد.

فقط این تذکر را می‌دهم چون روز نوزدهم روز نهج‌البلاغه است، با نهج‌البلاغه انس بگیرید و ارتباط داشته باشید. هم عقیده است، هم تاریخ است، هم اخلاق است، هم بصیرت است. می‌توانید در این کتاب با امام انس بگیرید.

چه لحظه‌ای بود آن هنگام که تیغ برانی فضا را درنوردید و بر پیشانی فرزند کعبه نشست. جایی که قبلاً مجروح شده بود. صدای امام بلند شد فزت و رب الکعبه. خدای تعالی ما را از شیعیان و محبان و موالیان حضرت قرار دهد. ضمناً به خاطر تقارن روز طبیعت با شهادت حضرت مواظب باشید حرمت آن روز حفظ شود.

 یکی از روزهای بزرگ تاریخ معاصر که از آن به‌عنوان ایام‌الله یاد می‌کنیم و حاصل قیام مردم مسلمان و مؤمن ایران به رهبری حضرت امام‌ ره است، روز ۱۲ فروردین است. روزی که مردم بر جاهلیت دوم خط بطلان کشیدند و با رأی قاطع، حکومت الله را انتخاب کردند تا احکام و آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی مستقر شود.

حالا اینجا جای سخن و بحث دارد. وضعیت بعضی از احکام در این روزها واقعاً می‌بینید که چگونه است. کم‌کاری بخش زیادی از مسئولین و قسمتی از دستگاه‌ها واقعاً ناراحت‌کننده است؛ و باید افسوس خورد که به‌موقع اقدام نکردند. این مسیری که دارد طی می‌شود سرازیری است؛ که اگر جلوی آن گرفته نشود و اقدام عاجلی صورت نگیرد سقوط ارزش‌ها قطعی است. این را باید توجه کرد. ما در طول این سالیان مکرر عرض کردیم و فریاد زدیم، نهیب زدیم، تشر زدیم. بخش زیادی از آن دست دستگاه‌هایی است که باید اقداماتی را داشته باشند.

جمهوری اسلامی آغاز حرکت پایانی بشر به سمت نور و امید و برقراری عدالت و آماده شدن برای درک طلوع خورشید ولایت عظماست. حضرت امام دراین‌باره فرمودند: «مبارک باد بر شما روزى که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنج‌هاى طاقت‏فرسا، دشمنِ غول‏صفت و فرعون زمان را از پاى درآوردید و با رأى قاطع به جمهورى اسلامى، حکومت عدل الهى را اعلام نمودید».

بعد حضرت آقا درباره ویژگی جمهوری اسلامی در بیانیه گام دوم فرمودند: «جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‏ها و موقعیّت‏های نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‏های خود با رقیبان و دشمنان بشدت حساس است. با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‏کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند».

و امروز بعد از گذشت چهل‌وچند سال از پیروزی انقلاب حرکت جمهوری اسلامی نه‌تنها کُند و ضعیف نشده است، بلکه توفنده‌تر و پرتوان‌تر از گذشته با همت و درصحنه بودن نسل پویا و فعال و جوان ‌به حرکت خودش‌ در جهت فتح قله‌های بالاتر باصلابت تمام درحرکت است.

آثار انقلاب که بیداری ملت‌ها بود را در نقاط مختلف جهان و منطقه می‌توان دید. البته دشمنان نظام اسلامی در طول سالیان بی‌کار نبوده‌اند و در این زمان بخصوص بر دو هدف بیشتر تمرکز کرده‌اند. اول اینکه مردم را خسته کنند. چون انقلاب ما از روز اول تا امروز مردم پایه بوده است. همه شما با نقش مردم در پیروزی انقلاب، نقش مردم در تأسیس و تثبیت جمهورى اسلامى،‏ نقش مردم در انتخاب مسئولین‏ به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، مکلف بودن مسئولین در برابر مردم‏ برای پاسخگو بودن به عملکرد خود و بهره‏بردارى از فکر و عمل مردم در اعتلاى کشور توجه دارید.

در پیام نوروزی و شعار امسال هم حضرت آقا به حضور مردم و نقشی که در جهش تولید دارند و باید داشته باشند تأکید کردند؛ یعنی اقتصاد بدون نقش مردم موفقیتی ندارد لذا دولت باید شرایط لازم برای ورود مردم در قالب‌های مختلف مثل تعاونی‌ها یا احیاء اصل ۴۴ قانون اساسی اقدام ویژه داشته باشد؛ و قطعاً برای اینکه مردم وارد این عرصه بشوند لازم ‌است ‌مفهوم ‌مشارکت‌ مردمی ‌در فعالیت‌های ‌اقتصادی درست تبیین ‌شود؛ و حتی الگوهای مناسبی ارائه شود و الا ممکن است خودش ایجاد معضل کند.

مطلب دومی که دشمن دنبال می‌کند این است که مسئولین را در اهداف مربوط به اداره کشور، سست کنند که ایستادگی مساوی است با ناامیدی آنان. این‌ها بعد از گذشت این‌همه سال و این‌همه ظلم و جنایتی که در حق ملت ما کرده‌اند و هیچ به دست نیاورده‌اند در چه فکری هستند؟ امروز هم مثل روز اول فریادمان بلند است که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

البته یک‌مشت واداده غرب‌زده بی‌هویت دینی و بی‌هویت ملی برای خوشحال کردن ولی‌نعمت‌های خود و آرزوهای دست‌نیافتنی که دارند دل‌ بسته‌اند به رئیس‌جمهور شدن آن فرد دیوانه در آمریکا. متأسفانه هنوز نفهمیده‌اند که در سیاستشان برعلیه ایران فرقی بین جمهوری‌خواه و دموکرات نیست؛ اما البته آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که دست برتر منطقه، ایران است. لذا هر فرصتی پیدا کنند لگدی می‌زنند.

و اما راجع به فلسطین مرور کوتاهی داشته باشیم از این شش ماه؛ که حضرت آقا در دیدار با دبیر کل جهاد اسلامی و رئیس دفتر سیاسی حماس از طوفان به‌عنوان پدیده الهی یاد کردند و نوید پیروزی را دادند، ان‌شاءالله نتیجه این دیدار پیروزی‌های آینده باشد؛ که قطعاً این‌طور است. آن‌ها هم می‌آیند ازاینجا استضائه می‌کنند و نور می‌گیرند؛ رهنمود می‌گیرند و آثارش را ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور خواهید دید.

در یک طراحی پلید و خبیث استکباری، بنا بود در مسیر عادی‌سازی ‌روابط ۲۰ کشور به همراه عربستان با صهیونیست‌ها، هم‌زمان مردم فلسطین را از سرزمینشان اخراج کنند؛ و مردم غزه را کوچ اجباری دهند و مردم کرانه باختری را به اردن و مصر بفرستند و تمام سرزمین فلسطین را در اختیار صهیونیست‌ها قرار دهند؛ و ادامه این مسیر در کانال سوئز و النهایه تضعیف ایران بود که طوفان الاقصی بپا شد و این نقشه به هم خورد.

مقاومت فلسطین با طراحی دقیق و هوشمندانه مسیر را تا امروز پیش برده و برای آینده‌ای طولانی برنامه دارد؛ و تا امروز هم ابتکار عمل را از دست نداده و هرچه طرف مقابل خواسته است با کشتار وحشیانه و انواع جنایات برای خود برتری درست کند، نتوانسته است؛ و البته گروه‌های دیگر مقاومت هم مثل حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حشدالشعبی عراق، جمهوری اسلامی و دولت سوریه با بصیرت کامل و تقسیم‌کار مشغول وظیفه هستند. البته امروز هم باز اسرائیلی‌ها بخشی از سوریه را بمباران کردند و جنایاتی را انجام دادند که خیلی هم سنگین بود.

صهیونیست‌ها دچار سردرگمی شده‌اند، نمی‌دانند چگونه با مقاومت مواجهه شوند و خود را نجات دهند. آبروی نداشته آمریکا هم در این جریان بیشتر از گذشته ریخت و روشن‌تر از قبل همه دنیا با حقوق بشر آمریکائی آشنا شدند؛ و البته این را باید مستکبرین بدانند که مقاومت می‌تواند هرلحظه که بخواهد طوفان دیگری به راه بیندازد.

امسال روز قدس در جهان اسلام و در دنیا و بخصوص در ایران دیدنی خواهد بود. مردم غزه و فلسطین باعزت و صلابت و شهدایی که تقدیم می‌کنند نفس اسرائیل را در این روزها به شماره انداخته‌اند. فقط ننگ بر بی‌غیرت‌های جهانی اعم از سازمان‌ها و کشورها. چگونه برای فرزندانتان در آینده از انسانیت سخن خواهید گفت؟

دو تذکر هم بدهم؛ اولاً ضمن تشکر از فعالیت‌های مؤثر دستگاه دیپلماسی کشور و شخص وزیر محترم خارجه، لازم است این مطلب تذکر داده شود که سفیر جمهوری اسلامی با سفرای دیگر کشورها فرق دارد و باید موازین اسلامی و انقلابی را بخصوص در داخل سفارت که خاک ایران محسوب می‌شود به‌دقت رعایت کند. باید حافظ آرمان‌ها و ارزش‌ها باشد و پیام عزت و اقتدار داشته باشد.

عکس‌هایی از سفیر ایران در آذربایجان در یک مصاحبه دیدم که در شأن سفیر نظام اسلامی نیست. ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و انقلابی در آن نادیده گرفته‌شده. بعلاوه خود مصاحبه هم از قوام و اقتدار و عزت لازم ظاهراً برخوردار نبوده است. لذا جا دارد وزیر محترم اقدام عاجل و انقلابی در این زمینه نسبت به این سفیر داشته باشد؛ و آن کاری که لازم است را انجام دهد.

هشدار دیگری که عرض می‌کنم این است که در سند ۲۰۳۰، هفده هدف توسعه پایدار و ۱۹۶ هدف جانبی بیان‌شده است. هدف پنجم آن، برابری جنسیتی عنوان‌شده که زن و مرد باهم برابرند؛ که با این هدف مسائل خاصی در حوزه بانوان دنبال می‌شود. اسلام قائل به عدالت جنسیتی است نه برابری جنسیتی که حالا اینجا بحث دارد.

اما آنچه عرض می‌کنم این است که بنا نبوده این سند در ایران اجرا شود اما به بهانه‌ها و عناوین مختلف و موذیانه آن را عملیاتی می‌کنند؛ در مدارس یک‌جور درجاهای دیگر یک‌جور؛ که یکی از آن موارد می‌تواند همین داوری فوتبال بانوان باشد؛ که آرام‌آرام وارد میدان هم بشوند و عادی‌سازی کنند. این بسیار امر خطرناکی است.

به اسم برابری جنسیتی یک داور خانم با یک داور آقا باهم دیگر وسط میدان؛ الان این کار را نمی‌کنند ولی مسیر دارد به این سمت طی می‌شود. اخیراً دو نفر را انتخاب کردند. من از باب وظیفه این هشدار را دادم، عملیاتی کردن سند ۲۰۳۰ در کشور خیانت به اسلام و قرآن و اهل‌بیت و انقلاب است. آنان که باید پیگیری کنند حتماً به وظیفه خود عمل خواهند کرد.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.