سلسله جلسات کرسی تلاوت قرآن؛ جلسه سیزدهم

حق اگر نباشد، باطل فرصتی برای جولان پیدا نمی‌کند

کارشناس روابط عمومی ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

سلسله جلسات کرسی تلاوت قرآن

جلسه سیزدهم – ۱۴۰۳/۰۱/۰۷

حق همیشه جاوید و پیروز است

میلاد پر خیر و پرنور و پربرکت کریم اهل‌بیت امام مجتبی علیه‌السلام را به همه شما تبریک می‌گویم.  امیدوارم که همه ما از شیعیان و محبان و موالیان آن حضرت باشیم ان‌شاءالله.

 جزء پانزدهم آیه ۸۱ از سوره مبارکه اسرا عنوانش فاتحان تاریخ است. «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا» ای پیغمبر بگو حق آمد و باطل رفت که باطل قطعاً  نابود شدنی است.

بعد از بیان این مطلب که انبیا همه دعوت به بندگی خدا کردند  و همه به ما گفتند که از طاغوت دوری کنید، رسیدیم به این مطلب که در طول تاریخ انبیا پیروز میدانِ حق بر باطل، انبیا بودند.  همیشه حق پیروز بوده؛ همیشه باطل از بین رفته و نابود شده. ما این جهان‌بینی را از قرآن یاد گرفتیم که حق همیشه جاوید است. حق همیشه پیروز است. حق می‌ماند و باطل می‌رود.

در آیه ۱۸ سوره مبارکه انبیا می‌فرماید «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ» با حق بر سر باطل می‌کوبیم تا آن را در هم بکوبد. پس هنگامی‌که از بین رفت  ای بر شما ازآنچه وصف می‌کنید.

امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه می‌فرماید وقتی پیغمبر متولد شد، این آیه شریفه صدایش در عالم پیچید که «جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا».

سنت‌های مربوط به حق در آیات

خداوند در عالم سننی دارد. درباره حق که بر باطل پیروز می‌شود سنت‌هایی دارد که ضمن هفت آیه دسته‌بندی می‌شود. در مقابل حق، باطل است که اگر آن‌ها را هم بخواهیم طبق آیات قرآن دسته‌بندی کنیم آن‌هم هشت دسته آیات است. آیات استدراج، استیصال، امهال و … که این‌ها مربوط به باطل است.

پیروزی استدلالِ حق بر استدلالِ باطل

اما چون بحث ما راجع به حق است عرض می‌کنم که یک دسته از آیات دلالت می‌کند بر اینکه استدلالِ حق همیشه بر استدلالِ باطل پیروز است. بحث جنگ و این چیزها نیست. امکان دارد در جنگ‌ها شکست‌هایی هم باشد اما همیشه استدلال حق بر باطل پیروز است.

پیروزی حق بر باطل در صحنه نبرد

گاهی مربوط به صحنه نبرد و جنگ است. نتیجه آن جنگ‌ها همیشه پیروزی حق است؛ که آیه ۸۱ سوره مبارکه اسرا «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا» قابل تطبیق است؛ هم برای این صحنه نبرد و جنگ هم برای صحنه استدلال. آیه ۲۴ سوره مبارکه شورا، «وَیَمْحُ اللَّهُ الْبَاطِلَ وَیُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِمَاتِهِ» این یعنی حجت خدا پیروز می‌شود و غلبه پیدا می‌کند.

پیروزی پیامبران و پیروانشان

دسته دیگری از آیات می‌گوید که پیامبران و پیروان آن‌ها غلبه پیدا می‌کنند. حضرت عیسی و پیروانش، حضرت موسی و پیروانش، پیغمبر اکرم و یارانش. «فَإِنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الْغالِبُونَ یا آیه ثُمَّ نُنَجِّی رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا کَذَلِکَ حَقًّا عَلَیْنَا نُنْجِ الْمُؤْمِنِینَ» ما پیامبرانمان و کسانی که ایمان آوردند را نجات می‌دهیم. این‌چنین مؤمنین را نجات می‌دهیم. این یعنی مؤمنین همیشه پیروزند.

پیروزی مؤمنین

دسته‌ای از آیات هم وعده پیروزی در دنیا داده؛ مثل آیه ۱۳۹ سوره مبارکه آل‌عمران «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» سست نشوید و ناراحت نباشید شما بالاتر هستید؛ که البته شرطش ایمان است.

پیروزی دین حق

هرکدام از این موارد آیات متعددی دارد. من فقط به‌عنوان نمونه آیه‌ای را می‌آورم. دسته دیگری از آیات بیان می‌کند که دین حق جهانگیر است. نتیجه نهایی پیروزی دین حق است.  آیه ۳۳ سوره توبه. «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» ولو مشرکان کراهت داشته باشند دین حق  مستقر خواهد شد و عالم‌گیر خواهد شد.

 حق مداران وارثان زمین‌اند

از همه این‌ها بالاتر آیاتی است که اهل حق و حق مداران واقعی و پیروان اهل‌بیت و پیروان انبیای الهی درنتیجه وارث زمین هستند. «إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ» همه زمین در اختیار اهل حق می‌شود؛ در اختیار متقین.

در دولت کریمه حضرت حجت سلام‌الله‌علیه حق مستقر خواهد شد

پس درباره پیروزی جبهه حق و نصرت جبهه حق بر باطل تقریباً هفت دسته آیات داشتیم. جمع‌بندی این آیات و آیات دیگری که شبیه این‌هاست این است که انبیا و پیروان انبیا پیروز هستند و غلبه با آن‌هاست. البته ممکن است در طول سالیان خود انبیا را و پیروان آن‌ها را  اذیت کرده باشند، کشته باشند،  اذیت کرده باشند،  تحریم کرده باشند، فرازوفرودهای این‌گونه هست. همین زمان انقلاب را نگاه کنید چقدر زندان و کشتار قبل از انقلاب و چقدر مشکلات بعد از انقلاب بود و هست؛ اما جبهه حق پیروز است و غلبه با او خواهد بود تا دولت کریمه حضرت حجت سلام‌الله‌علیه که دیگر حق مستقر خواهد شد.

همین‌الان ببینید که چه کشتاری می‌شود ولی آن‌ها چون خودشان را اهل قرآن می‌دانند و جبهه حق می‌دانند به دستور قرآن استقامت می‌کنند.

هرجا حق باشد دیگر باطل نیست

در قرآن کریم یک‌وقت حق در مقابل باطل است. آیه ۶۲ سوره مبارکه حج «ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ» این به خاطر آن است که خداوند حقّ است؛ و آنچه را غیر از او می‌خوانند باطل است؛ و خداوند بلند مقام و بزرگ است!

بدانید هرجا حق باشد دیگر باطل نیست. نمی‌شود چیزی هم حق باشد هم باطل.  قابل‌جمع نیست.  در حق و باطل گرگ‌ومیش نداریم.  مثل دم غروب نه روز است نه شب است. در گرگ‌ومیش هم خیلی چشم خطا می‌کند.  اما در حق و باطل گرگ‌ومیش نداریم یا حق است یا باطل.

حق در مقابل گمراهی

گاهی در مقابل حق ضلال است.  آیه ۳۲ سوره مبارکه یونس فرمود «فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ» بعد از حقیقت جز گمراهی چیزی نیست. اگر چیزی حق نشد قطعاً گمراهی است.

حق تکلیف آور

گاهی حق در مقابل تکلیف است. گاهی حق همراه تکلیف است. مثلاً آیه ۱۹ سوره مبارکه ذاریات «وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ» این حق اینجا تکلیف آور است. شما مکلف هستید که این حق را ادا کنید برای سائل و محروم.

حق اگر نباشد، باطل فرصتی برای جولان پیدا نمی‌کند

در سوره مبارکه رعد آیه ۱۷ می‌فرماید «أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَهٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْیَهٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ کَذَلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ کَذَلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ» در این آیه مثال زیبا و قشنگی زده که مرحوم علامه رضوان‌الله‌علیه می‌فرماید این آیه از غرر آیات قرآن است.

خلاصه آیه این است که آب وقتی می‌آید و رودخانه متلاطم می‌شود پوشال‌ها و آشغال‌ها جمع می‌شود، حباب میزند یا دریا را دیده‌اید که وقتی متلاطم می‌شود کفی روی آب جمع می‌شود. این کف‌ها یک مدتی هست بعد از یک مدتی می‌رود  و آن چیزی که برای مردم نفع دارد می‌ماند که آب است. آن کف باطل است و می‌رود. این مثال ماندگاری حق است.

باطل اگر می‌خواهد باشد حق هم باید باشد؛ یعنی آن کف اگر می‌خواهد باشد آن آب حتماً باید باشد؛ یعنی اگر باطل یک چرخشی دارد و موجی می‌زند در سایه حق است. اگر حق نباشد فرصتی برای باطل گری باطل نیست.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.