آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج:

یکی از رذائل اخلاقی قضاوت کردن افراد و پیش‌داوری درباره آن‌هاست / جامعه‌ای که تقوا دارد شایعه پذیر نیست / شعارها تا عملیاتی نشود نقشی ندارد / وجهه همت مسئولین اجرایی باید عمل به شعار سال باشد / مسائل فرهنگی زیربنا است / اقتصاد نباید دولت را از مسائل فرهنگی باز دارد

کارشناس روابط عمومی ۰۳ فروردین ۱۴۰۳ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه سوم فروردین‌ماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه سوم فروردین‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج بابیان اینکه آغاز سال جدید را مجدداً به همه شما تبریک عرض می‌کنم، بیان داشت: چون اول و آخر این سال ماه مبارک رمضان است و دو ولادت امام حسن هم دارد. ان‌شاءالله سالی پر از رحمت، خیروبرکت، رشد و عزت و سربلندی برای ملت و دولت باشد؛ و ان‌شاءالله همه از ایامی که در آن قرار داریم به احسن وجه استفاده کنیم و انس خودمان را با قرآن بیشتر و بر روی محاسن اخلاقی کارکنیم و اگر مبتلابه رذیله‌ای هستیم از خودمان دور کنیم.

یکی از ابتلائات امروز جامعه ما متأسفانه دروغ و دروغ‌پراکنی است

وی در ادامه افزود: یکی از ابتلائات امروز جامعه ما متأسفانه دروغ و دروغ‌پراکنی است که توسط فضای مجازی و بعضی از رسانه‌ها گسترده‌تر انجام می‌گیرد و این مثل سم مهلک جامعه را در معرض بی‌هویتی قرار می‌دهد.

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه ماه رمضان ماه انس با قرآن و تدبر در آیات الهی است، عنوان کرد: قرآن به ما یاد می‌دهد که کار شیطان، شایعه‌سازی و پراکندن شایعه و درنتیجه از بین بردن وحدت اجتماعی و اعتماد بین افراد جامعه است. شیطان و اذناب او به دنبال این هستند که مردم به جان هم بیفتند و نسبت به هم کینه داشته باشند و رحمت و رأفت و اخوت اسلامی را از بین ببرند؛ که رسول خدا در ۱۲ ماه مبارک رمضان در همان سال اول هجرت بین مردم این اخوت را برقرار کردند؛ به‌خصوص بین مهاجر و انصار؛ بعد هم چند سال بعد به‌عنوان دستور قرآنی «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ» ابلاغ شد لذا دشمن می‌خواهد این را از بین ببرد، خوب حواسمان باشد.

اسلام به‌طور جد روی وحدت تأکید دارد

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر اینکه اسلام به‌طور جد روی وحدت بین مسلمین و امت اسلامی بین مسلمان‌ها با هم تأکید دارد و بخش مهمی از سیاست اسلامی را چه سیاست داخلی و چه سیاست خارجی همین مطلب دنبال می‌کند، گفت: در آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح فرمود «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» این دستور اسلامی است؛ این سبک زندگی را شیاطین می‌خواهند هر طور شده به هم بخورد.

وی بابیان اینکه امام رضوان خدا بر او قبلاً و حضرت آقا در دوران رهبری و قبلش و  در همین سخنرانی روز اول امسال روی وحدت و اتحاد نیروها برای بار چندم تأکید کردند، گفت: این توصیه‌ها را باید جدی گرفت؛ ایشان با آن دید بصیر و حکیمانه دارد نکات را می‌بیند و تذکر می‌دهد. بعد می‌گویند آقا چه سخنرانی خوبی کردند! خب این را برای عمل گفتند نه اینکه فقط بشنویم.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه عرض کردم با دروغ و شایعه، بدبینی ایجاد می‌کنند، گفت: من چند هفته قبل به مناسبت، مفصل راجع به این روش دشمن صحبت کردم. متأسفانه می‌بینیم این مسئله در جامعه ما به‌انحاءمختلف در موضوعات مختلف خواسته یا ناخواسته توسط افراد بی‌توجه و کم‌توجه و بعضی وقت‌ها مزدور توسعه داده می‌شود که رسول خدا فرمودند: «برای دروغ‌گویی فرد کافیست که آنچه را می‌شنود برای دیگران بیان کند». هرچه می‌شنود می‌گوید. اگر هرچه شنیدی گفتی دروغ‌گو هستی. باید یقین کرد. باید تحقیق کرد و صحت‌وسقم مطلب را فهمید.

یکی از رذائل اخلاقی قضاوت کردن افراد و پیش‌داوری درباره آن‌هاست

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه یکی از رذائل اخلاقی قضاوت کردن افراد و پیش‌داوری درباره آن‌هاست؛ که متأسفانه امروزه خیلی‌ها مبتلا به این رذیله هستند، گفت: تا می‌شنوند قضاوت می‌کنند و قضاوتشان را توسعه می‌دهند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: «اگر کسی پرده حرمت کسی را بدرد، عیب‌های درون خانه او برملا خواهد شد». این روایت فقط برای گفتن و رد شدن نیست؛ اگر توجه نداشته باشی حرفی را بزنی اگر در خانه‌ات کاری کردی برملا می‌شود.

یکی از مطالب مهم مطرح در بیانیه گام دوم پرداختن به امید است

وی در ادامه بابیان اینکه با آبروی افراد بازی می‌کنند، سرمایه‌های اجتماعی را می‌سوزانند و از بین می‌برند، گفت: افراد مؤمن و متدین را با تهمت و افتراء متهم و بعد محکوم می‌کنند. وحدت مردم و امنیت اجتماعی را به هم می‌زنند؛ و نظام را ناکارآمد جلوه می‌دهند. از همه مهم‌تر بذر ناامیدی می‌پاشند و مردم را مأیوس از آینده می‌کنند. اگر دقت کرده باشید یکی از مطالب مهم مطرح در بیانیه گام دوم پرداختن به امید است. خود حضرت آقا در آنجا فرمودند: «توصیه من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسی همه قفل‌ها هیچ گامی نمی‌توان برداشت». بعد راجع به سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن که مأیوس سازی مردم و مسئولان است تذکر دادند که مسئله امید خیلی مهم است.

جوان‌ها جلوتر از نقشه دشمن حرکت کنند

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه آن‌قدر مسئله امید اهمیت دارد که ۶ فروردین را روز امید و شادباش نویسی نام‌گذاری کردند، گفت: خود حضرت آقا در بسط امید و از بین بردن یأس در جامعه حرف اول را می‌زند. اگر دقت کنید ایشان در تمام یا قسمت اعظم از سخنرانی‌هایشان دائم امیدآفرینی می‌کنند؛ امیدآفرینی واقعی و حقیقی و مبتنی بر داده‌های صحیح. در سخنرانی روز اول سال باز روی امید و اینکه جوان‌ها جلوتر از نقشه دشمن حرکت کنند تأکید کردند. قبلاً در بیست و چهارمین جلسه مجمع عالی فرماندهان سپاه، فرمودند: «از بخش زیادی از مسیر باوجود شیب تند عبور کرده و به قله نزدیک شدیم؛ بنابراین امروز روز خسته شدن و ناامیدی نیست؛ بلکه روز شوق و امید و حرکت است و مسئولان کشور باید با این روحیه حرکت کنند».

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه متأسفانه همین کلام را هم بعضی از رسانه‌ها با سیاه نمایی و مسموم سازی از کار انداختند، گفت: دائم حرف از ناامیدی می‌زنند. نمی‌شود و این کار به نتیجه نمی‌رسد و حرف‌های دلسردکننده! بعضی از مسئولین هم با رفتارهایشان؛ بعد هم رسانه‌ها ضریب می‌دهند. این امور خیلی خطرناک است. غضب الهی را به همراه دارد.

جامعه‌ای که تقوا دارد شایعه پذیر نیست

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه اسلامی و انقلابی برای اینکه دچار سقوط اخلاقی و امنیتی نشود این است که تقوای سیاسی را رعایت کند و شایعه ناپذیر شود، گفت: جامعه‌ای که تقوا دارد شایعه پذیر نیست. این را از آیات و روایات به دست می‌آوریم.

پخش شایعه را بدانید که حربه منافقین است

خطیب نماز جمعه کرج با تأکید بر اینکه پخش شایعه را بدانید که حربه منافقین است، گفت: راجع به دولت، راجع به افراد، راجع به موضوعات مبتلا به شایعه درست می‌کنند. نباید زودباور و ساده‌انگار و ظاهربین بود  و در قضاوت عجله کرد. باید دید خبری که نشر داده می‌شود از چه منبعی است! چه معتبر باشد چه غیر موثق، چه تأثیری بر فرد و اجتماع دارد؟! این‌ها را باید کاملاً بررسی کرد. وقتی خبری را می‌شنویم نباید زود قضاوت کنیم. هرگز نباید آن خبر را منتشر کنیم. باید تحقیق کرد.

پذیرش شایعه، انتشار شایعه و بی‌تفاوتی نسبت به شایعه

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه خاطرنشان ساخت: فقط شما به جریان اِفک که در قرآن آمده توجه کنید. قرآن با لحن تند و توبیخی مسلمانان را از سه جهت مذمت کرده در این قصه. اصل ماجرا را قرآن اشاره‌کرده؛ مربوط به تهمتی است که به یکی از همسران رسول خدا -ماریه قبطیه- زده شد. در آیه دوازدهم سوره مبارکه نور، خدای تعالی با غلاظ و شداد برخورد می‌کند. «چرا زمانی که تهمت را شنیدید مردان و زنان باایمان نسبت به خویش گمان خوب نبردند و نگفتند که این تهمتی بزرگ و آشکار است». سه جهت؛ اول به خاطر بدگمانی به همسر رسول خدا و زودباوری آن‌ها در برابر شایعه؛ دوم، دامن زدن به شایعه؛ و سوم سکوت؛ عدم موضع‌گیری در برابر شنیده‌های ناروا و عدم بیان و اعلام سریع. بعضی‌ها می‌دانند می‌شناسند می‌فهمند ولی بازهم لال هستند در مسائل مختلف. پذیرش شایعه، انتشار شایعه و بی‌تفاوتی نسبت به شایعه، این سه تا را خدای تعالی در آیه ۱۲ سوره مبارکه نور دارد تذکر می‌دهد به مؤمنین.

وی ادامه داد: آنچه قرآن کریم در این موارد به ما آموزش داده آیه ۶ سوره مبارکه حجرات است. فرمود اگر فاسقی برای شما خبری آورد تبیّن کنید. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَهٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ» ای کسانی که ایمان آوردید اگر شخص فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید. مبادا از روی زودباوری و شتاب‌زدگی تصمیم بگیرید و ناآگاهانه به گروهی آسیب برسانید و بعد هم از عمل خودتان پشیمان شوید. آیه شریفه پیام‌های فراوانی دارد. می‌گوید قبل از اینکه نادم و پشیمان شوید آگاهی و بصیرت خودتان را بالا ببرید، این بحث امروز عمومیت دارد نسبت به تمام مسائلی که در جامعه با آن مواجه هستیم. امروز مصداق کامل این فاسق خبردهنده که تحریف و انحراف و دروغ‌پراکنی و شایعه‌سازی را در دستور کار خودش قرار داده، رسانه‌های فاسد و معاند و بوق‌های تبلیغاتی استکبار و نوچه‌های مزدور داخلی‌اش هستند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه حتی این آیه به مسئولین هم تذکر می‌دهد که مواظب باشید بدون تبیّن در امور مهم سیاسی اجتماعی جامعه را از بین نبرید، گفت: یادمان باشد در جامعه به هر جهت افراد متدین و موجه و آبرومندی هستند که مورد اعتماد مردم هستند. مردم از آن‌ها در مسائل مختلف حرف‌شنوی دارند. دشمن دیده در بزنگاه‌ها این افراد شجاعانه وارد میدان تبیین می‌شوند، وارد عرصه روشنگری می‌شوند و بابیان و رفتارشان آن توطئه‌ها را خنثی می‌کنند، لذا دستور کار خودشان قرار دادند که این‌ها را در اذهان مردم تخریب کنند. تا در زمان مقتضی اگر این افراد به مردم چیزی گفتند حرف‌شنو دیگر نداشته باشند. مردم بگویند اینکه دارد این حرف‌ها را می‌زند خودش فلان…

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر اینکه این‌یک خطی است که شروع‌شده و دارد ادامه پیدا می‌کند، گفت: باید مواظب بود. می‌گردند تا یک‌چیزی پیدا کنند و تخریب کنند و ترور شخصیت کنند و متأسفانه یک عده هم نابخردانه بازنشر می‌کنند و عده‌ای هم فرصت را مناسب می‌بینند که انتقام‌گیری کنند. البته همه باید مواظب باشیم چه مسئول و چه مردم عادی که در دام این قصه‌ها نیفتیم. این‌ها سرمایه سوزی است. کاری نکنیم که دیگران استفاده کنند. در این‌جور امور هم باید از خدا کمک خواست. گاهی مواقع انسان در دام غفلت می‌افتد. اگر ذکر نداشته باشیم و توجه نکنیم در دام غفلت می‌افتیم؛ لذا برای همه هست.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی به نظر می‌رسد که در این امور نقش صیانتی خودشان را بیشتر اعمال کنند، گفت: به‌خصوص راجع به کسانی که مسئولیت دارند و اطرافیان مسئولین، بیشتر توجه کنند و تذکرات لازم را زودتر به افراد بدهند؛ و الا به هر جهت ممکن است که افراد در دام بیفتند. بعد هم شایعه ساخته می‌شود، بعد هم توسعه پیدا می‌کند، بعد هم جمع‌کردنش دیگر کار راحتی نیست.

شناخت ما نسبت به حضرات معصومین علیهم‌السلام خیلی کم است

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در بخش دیگری بابیان اینکه ۱۵ ماه مبارک رمضان مصادف با هفتم فروردین سالگشت ولادت سبط النبی امام مجتبی علیه‌السلام روز اکرام و تکریم خیرین هم هست، گفت: شناخت ما نسبت به حضرات معصومین علیهم‌السلام خیلی کم است. نقش و جایگاه رفیعی که دارند را خوب نمی‌شناسیم. از کنارش به‌راحتی عبور می‌کنیم.  حتی روایاتی که درباره آن‌هاست را خوب دقت نمی‌کنیم؛ بااینکه دریایی از معارف در این روایات که شخصیت ائمه را معرفی می‌کند وجود دارد. رفعت مقام و جایگاه آن‌ها را و علت برخوردهایی که داشتند و سبک زندگی که داشتند از همین روایات می‌شود فهمید.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: مثلاً رسول خدا درباره حضرت مجتبی فرمودند «لَوْ کانَ العَقْلُ رَجُلا لَکانَ الْحَسَن» اگر عقل در قالب انسان بخواهد جلوه‌گری کند امام حسن علیه‌السلام همان شخص است؛ یعنی امام مجتبی هیچ کاری بدون تدبیر و عقل انجام نداده. پشت تمام سیاست ورزی‌ها و اقدامات و سکوت‌ها عقل بوده. لذا اگر کسی بخواهد بگوید امام مجتبی سیاست و تدبیر نداشت؛ ناچار شد حکومت را رها کند و تحویل بدهد، حرف بی‌ربطی زده او را نشناخته. رسول خدا شهادت داده که او عقل مجسم است. پس حالا که او صلح کرده آیا باید بگوییم که سیاست بلد نبوده؟

سیاستمداران بندگان و مردم، ائمه هستند

وی تصریح کرد: در زیارت جامعه کبیره وقتی امام را معرفی می‌کند می‌گوید «ساسه العباد» سیاستمداران بندگان و مردم، ائمه هستند. خود حضرت سیاست را معنی می‌کند. از امام مجتبی پرسیدند سیاست چیست؟ فرمود: عبارت است از رعایت حقوق خدا و حقوق زندگان و حقوق اموات؛ و هرکدام از این‌ها را به ترتیب توضیح داد که حقوق خدا و زندگان و مردگان چیست. خلاصه فرمایش ایشان این است که  سیاست اسلامی می‌شود رعایت حقوق خدا و حقوق مردم اعم از زنده و مرده؛ یعنی مدیریت صحیح برای تدبیر و اداره امور جامعه. امام مجتبی این‌گونه تعریف کرده و خودش هم که عقل است.

امام‌جمعه کرج در ادامه با تأکید بر اینکه این سیاست که سیاست خداپسندانه است، روش انبیا و مکتب اهل‌بیت است، این را فقط عقلی که درگرو هوای نفسانی نباشد می‌تواند بفهمد و اجرا کند، گفت: امام مجتبی چنین سیاست و تدبیری داشت. جالب است که بدانید تربیت‌یافتگان مکتب امام علی بن ابیطالب و اهل‌بیت و امام مجتبی مثل حضرت امام و حضرت آقا این‌ها هم وقتی در بحث سیاست وارد می‌شوند همین‌ها را می‌گویند.

هر کس خیال کند دین از سیاست جداست نادان است

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: در فتوای حضرت امام در تحریرالوسیله وقتی نماز جمعه را مطرح می‌کند می‌گوید خطیب در خطبه دوم وظایفی به عهده‌اش هست؛ در آنجا فتوا می‌دهد که امام‌جمعه باید در ضمن خطبه به مسائل دینی و دنیایی مسلمین و حوادث و اتفاقاتی که نفع و ضرر مسلمین در آن مطرح است بپردازد. مردم را نسبت به شئون سیاسی و اقتصادی و هرچه مربوط به استقلال آن‌هاست و روابط با کشورهای دیگر و نظام‌های سلطه مطلع کند. بعد این عبارت را دارد که هر کس خیال کند دین از سیاست جداست نادان است که نه اسلام را شناخته و نه سیاست را. آن‌وقت امام معصوم ما سیاست بلد نیست؟ همان سیاستش اسلام را حفظ کرد و تحویل امام حسین علیه‌السلام داد که رسول خدا فرمودند امام حسن و امام حسین هر دو امام هستند چه صلح کنند و چه قیام کنند. این‌ها را باید خوب بفهمیم.

وی با تأکید بر اینکه از ویژگی‌های خیلی مهم امام مجتبی کرامت، سفره‌داری، مهربانی و شفقت بود، گفت: او را به کریم اهل‌بیت می‌شناسیم. روز ولادتش هم شد روز تکریم و اکرام. الحمدالله در استان البرز بحث رسیدگی به مستمندان و نیازمندان را هم گروه‌های مردمی و هم دستگاه‌های متولی مثل کمیته امداد خیلی خوب دارند پیش می‌برند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه طرح موفقی هست به نام اکرام ایتام که به نظرم دوستان در این قسمت بهتر ورود کنید، گفت: البته تا جایی که من می‌دانم هیچ یتیمی در استان البرز بدون حامی نیست. تقریباً یک نفر ۵۰ هزار تومان می‌دهد و یک نفر را به‌صورت معنوی سرپرستی می‌کند. پول‌هایی هم که جمع می‌شود در بحث دارو و تحصیل و مسکن و مشکلاتی که دارند مصرف می‌شود. امکان دارد کسی ۵ تا از این ۵۰ هزار تومان به کسی بدهد؛ یا افراد بیشتری با پول‌های بیشتری. بالاخره این ۷، ۸ هزارنفری که یتیم و بد سرپرست در استان البرز وجود دارد، این‌طور نیست که حامی نداشته باشند اما کم است. به نظر می‌رسد که عزیزان وارد این بخش شوید. من جلسه قبل روایاتی را راجع به تکریم ایتام گفتم که چه آثار فراوانی دارد.

هرچه تقلا کنید زودتر هلاک می‌شوید

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به مسائل سیاست خارجی، عنوان کرد: اخیراً داستان جدیدی درست کردند که اعضای گروه ۷ که ۷ کشور صنعتی جهان هستند به کمک بعضی از خبرگزاری‌ها برای جبران شکست‌های پی‌درپی و مکرری که کشورهای استکباری و اذنابشان خورده‌اند در جریاناتی که خودشان درست کردند، در یک اتهام ضد ایرانی و اقدامی در جهت ایران هراسی با یک گزارش ساختگی مدعی شدند که ایران اقدام به ارسال ده‌ها موشک بالستیک برای روسیه کرده؛ شکست خوردند، گرفتار شدند، گیر کردند می‌خواهند خودشان را نجات دهند. برای اینکه خودشان را نجات بدهند سعی می‌کنند ایران را چهره خطرناک در محیط بین‌المللی معرفی کنند تا بتوانند همکاری‌های بین‌المللی را با ایران که فراهم‌شده را محدود کنند؛ و بعد هم بعضی‌هایشان تهدید به اقدام تقابلی کردند.

وی در ادامه افزود: جالب است که خود دولت آمریکا هم اعلام کرده هیچ شاهدی دال بر انتقال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه نداریم و نیست؛ اما باز قطعنامه می‌دهند و ایران را محکوم می‌کنند. معلوم می‌شود غیر از فرافکنی چیزی نیست. غریقی است که دارد دست‌وپا می‌زند تا خودش را نجات بدهد و آبرو بخرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز ادامه داد: آنجا موفقیتی نداشتند در مورد روسیه و اوکراین. در غزه هم همین‌طور. حماس یک گروه فلسطینی است؛ یک گروه چریکی است.  لشکر نیست. ارتش نیست. خودشان تا امروز می‌گویند که ما ۹۰ درصد از توان خودمان را هم به میدان نیاوردیم؛ اما توانسته مدعی  چهارمین ارتش بزرگ دنیا را بدون هیچ دستاوردی چند ماه مستأصل کند و آبرویش را در دنیا ببرد؛ بیشتر ببرد چون آبرویی نداشته و به تعبیر حضرت آقا برای آن‌ها باتلاق درست کند.

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: به نظر می‌رسد لااقل در این فقره مردانه عمل کنید. بیایید با صدای بلند بگویید که شکست خوردیم؛ و خودتان را از این مهلکه‌ای که در آن قرار گرفتید نجات بدهید. چند صباحی زنده بمانید ولی به‌زودی نابود خواهید شد. بدانید مثل کرم ابریشم برای خودتان پیله‌ای درست کرده‌اید که هرچه تقلا کنید زودتر هلاک می‌شوید و به این شعاری که نثار اسرائیل می‌کنیم نزدیک‌تر می‌شوید.

شعارها تا عملیاتی نشود نقشی ندارد / باید وجهه همت مسئولین اجرایی عمل کردن به شعار امسال باشد

وی در بخش دیگری بابیان اینکه شعار سال را آقا «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند و بخشی را در سخنرانی روز اول تبیین کردند و اقتصاد مردم پایه را مطرح کردند، گفت:  جهت‌گیری سال آینده را به‌طور مشخص روشن کردند؛ اما این شعارها تا عملیاتی نشود نقشی ندارد. باید عملیاتی شود. باید وجهه همت مسئولین اجرایی عمل کردن به این شعار باشد؛ و الا مثل خیلی از حرف‌هایی که زده می‌شود بنرش کنیم و بر سربرگ دفترها بنویسیم فایده ندارد. باید در فرصتی بگویم که چگونه عملیاتی می‌شود؛ این مسئله مهمی است.

خطیب نماز جمعه کرج افزود: نکات بسیار مهمی را حضرت آقا روز اول فرمودند ان‌شاءالله مدنظر مردم و مسئولین و جوانان به‌خصوص قرار می‌گیرد تا نتیجه‌بخش باشد. اگر انجام ندهیم منویات ایشان را و حرف‌هایی که زده می‌شود و نظریات و دستورالعمل‌هایی که نوشته می‌شود، خسران زده خواهیم بود. الآن سند تحول آموزش‌وپرورش را چندین سال است ایشان مکرر تکرار کردند و خواستند، این سند ابلاغ‌شده و تأکید شده؛ چه مقدار انجام‌گرفته؟ وضعیت آموزش‌وپرورش را ببینید چقدر منطبق با سند تحول است؟ مسائل فرهنگی جامعه، مسئله عفاف و حجاب، چگونه است؟  اگر فقط گفته شود و رد شود به درد نمی‌خورد. باید مسئولین مربوطه عمل کنند.

آیت‌الله حسینی همدانی گفت: الآن در همین استان خودمان در شهر کرج یک چرخی بزنید، آیا ماه مبارک رمضان را حس می‌کنید؟  دستگاه‌های مربوطه خیلی فعال هستند. دارند در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند؛ فعالیت‌هایشان را هم می‌بینیم؛ اما قسمت زیادی ترک فعل هم دیده می‌شود. لااقل اموری که جلوی چشم است قسمت زیادی انجام نمی‌شود. جایی که جلوی چشم است اثر فوری بر اذهان دارد. اثر مستقیم روی خانواده‌ها و روح افراد می‌گذارد. این‌ها باید با دقت و سرعت انجام شود.

مسائل فرهنگی زیربنا است

وی در بخش پایانی بابیان اینکه الآن در بحث فضای مجازی از دولت محترم به جد می‌خواهیم که مسئله فضای مجازی یله و رها را که همه شئون فردی و خانوادگی و اجتماعی را تحت‌الشعاع خودش قرار داده و واقعاً قتله گاهی درست کرده جدی دنبال کنند، گفت: همان‌طور که به مسائل اقتصادی توجه می‌کنند که بسیار مهم است به مسائل فرهنگی هم توجه جدی داشته باشند.  مسائل فرهنگی زیربنا است؛ اگر درست نشود خیلی از مسائل اقتصادی هم حالا درست شود از یک‌جهت دیگر ضربه خواهیم خورد. مسائل مهم اقتصادی، شما را از مسائل اهم فرهنگی بازندارد. رهاسازی و عادی‌سازی بعضی از امور، سوراخ کردن کشتی‌ای است که در آن نشسته‌ایم  و چیزی جز غرق شدن نتیجه‌اش نخواهد بود. باید همه با اهتمام وارد رفع این مشکلات شویم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.