دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره ملی شهید ثالث با نماینده رهبر معظم انقلاب در استان البرز

کارشناس روابط عمومی ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ۰

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، اعضای ستاد برگزاری کنگره ملی شیخ محمدتقی برغانی (شهید ثالث) ، با حضور در دفتر امام جمعه کرج با آیت‌الله حسینی همدانی دیدار کردند.

آیت الله شیخ محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث (شهادت ۱۲۶۳ق) فقیه مبارز و امام جمعه قزوین در روزگار قاجار و برادر بزرگوارش آیت الله شیخ محمدصالح برغانی (درگذشت ۱۲۷۱ق) از فقیهان و مفسران نامدار روزگار قاجار، دو تن از علمای البرز هستند که با پیوند دین و سیاست، نسبت به فرقه های وهابیت و شیخیه و بابیت که ساخته بیگانگان بود اعتراض کرده و به آگاهی مردم پرداختند.این عالم مجاهد پرچم دار دفاع از حریم ولایت فقیه و امر به معرو ف و نهی از منکر در برابر سلاطین روزگار خود بود .

در برخی منابع گفته شده، پس از پایان جنگ دوم ایران و روس (۴۳ – ۱۲۴۱ق)، شیخ محمدتقی به همراه برادرانش شیخ محمدصالح برغانی و شیخ محمدعلی برغانی در جلسه ای که با حضور روحانیون تهران و فتحعلی شاه قاجار در کاخ گلستان تشکیل شد، شرکت داشت. در آن نشست مشورتی، شیخ محمدتقی درباره لزوم رهبری فقیهان در دوره غیبت کبری سخن گفت و به اختیارات غیر شرعی شاه اعتراض کرد. او در مباحث زکات، جهاد، قضا و دیگر آثار فقهی خود، نظریه ولایت فقیه را مطرح کرده است. به همین جهت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خامنه ای در ۲۵ آذر ۱۳۸۲ش در دیدار علما و طلاب قزوین درباره شهید ثالث و برادرش فرموده اند: “شهید ثالث مرحوم محمدتقی برغانی و برادر او ملا محمدصالح برغانی؛ فقهای مبارز [بودند]، نه فقهای گوشه گیر، نه آدم های منزوی؛ مردانِ دین که به سرنوشت مردم می اندیشیدند؛ برای آنها مبارزه می کردند و جان خود را هم در این راه فدا می کردند… همین دو برادر بزرگواری که من امروز از آنها اسم آوردم جزء برجستگانند. آنها فقیه بودند. عده ای از روی خباثت و عناد نگذاشتند نام علمایی که در کار علمی خود انگیزه سیاسی هم داشتند، مطرح شود؛ این دو برادر از این قبیل بودند. اینها به پادشاه وقت گفته بودند حکومت تو باید تابع نظر ولی فقیه باشد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.