متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
عبادالرحمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین در امر رسیدگی به امور مسلمین کوتاهی ندارند. عرض کردیم بر سر در دوم بهشت نوشته است: هر چیزى زینتی دارد و زینت شادى در آخرت چهار چیز است: دست نوازش بر سر یتیم کشیدن و ملاطفت با افراد بىکس که این دو مورد را توضیح دادیم.
بعد نوشته و تلاش براى انجام کارهاى مسلمانان و رسیدگى به فقرا و مساکین. رسیدگی و اهتمام داشتن به انجام کارهای مسلمین یکی از حسنات مورد تأکید است. دایره کار برای مسلمان انجام دادن بسیار گسترده است. شما این حدیث معروف را زیاد شنیدهاید که رسول خدا فرمود: هر کس صبح کند و وجه همت او حل گرفتاری و مشکل مردم مسلمان نباشد مسلمان نیست؛ یعنی یک مسلمان برای حل دشواریهای جامعه اسلامی اهتمام لازم را دارد و الا اسلام او کامل نیست.
حتی از این بالاتر هم داریم که رسول خدا فرمود: «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» هرکس ندای مظلومیت فردی را بشنود (چه مسلم و چه غیرمسلم) که از جامعه اسلامی کمک میخواهد و جواب مفید به او داده نشود، اسلام کامل ندارد.
غیرازاین موارد هم ببینید و دقت کنید که خداوند چگونه راهها را برای بهشت رفتن افراد هموار میکند. رسول خدا فرمودند: بندهای به سبب برداشتن شاخه خاری از سر راه مسلمانان به بهشت رفت. هرکس در کنار راه سرپناهی برای رهگذران بسازد خداوند در روز قیامت او را سوار بر اشتر نجیبی از دُر محشور فرماید درحالیکه چهرهاش برای بهشتیان نورافشانی میکند. هر کس نابینائی را در دشتی چهل قدم راه برد، اگر همه زمین پر از طلا گردد و به او داده شود بهاندازه سوزنی از پاداش این کار او داده نشده است. چنانچه او را از خطری که بر سر راهش قرار داشته باشد بگذراند، روز قیامت این کار در ترازوی حسنات او صد هزار بار بزرگتر از دنیا باشد.
توجه دارید اهمیت کمک به دیگران آنقدر بالاست که محدود به زمان و مکان و فرد خاص نیست، در همهوقت و همهجا امکان خدمت به نیازمندان هست. بخصوص در این زمان که جوامع پیشرفت کردهاند و باید به این نیاز اجتماعی یعنی خدمت کردن بدون چشمداشت مادی و بدون منت گذاشتن، بیشتر توجه کرد تا عدالت برقرار شود و تبعیض و فقر از بین برود و الفت بین افراد بیشتر شود.
البته پاداش الهی در جای خود محفوظ است. نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که در گذر زمان نیازها و امور مسلمین فرق خواهد کرد و افراد با مسائل جدیدی مواجه میشوند که گاهی حل آنها از عهده یک فرد خارج است و نیاز به کمک دولت و یا مؤسسات خیریه هست.
پس میبینید که اهتمام به امور مسلمین در زندگی اجتماعی چقدر مورد تأکید است؛ و چقدر در ایجاد همبستگی و تحکیم روابط اجتماعی تأثیر دارد. مثلاً در بعض روایات تأکید شده به مردم سود برسانید. از رسول خدا سؤال شد: کدامیک از مردم نزد خدای تعالی محبوبتر هستند؟ فرمود: آنکه نسبت به مردم سود بیشتر داشته باشد.
یا برآوردن حاجات مسلمین چقدر مورد تأکید است؛ امام صادق علیهالسلام فرمودند: کسی که به دنبال برآوردن حاجت برادر مسلمانش باشد، خداوند تا زمانی که شخص به دنبال حاجت مسلمان هست حاجات او را دنبال میکند. نمونهای دیگر در بیان امام صادق علیهالسلام که فرمودند: هرکس از برادر مؤمن گرفتار تشنهکام خود، هنگام بیتابیاش فریادرسی کند و او را از گرفتاری نجات دهد و برای رسیدن به حاجتش او را یاری کند، خداوند عزوجل به سبب آن کار، برایش هفتادودو رحمت بنویسد که یکی از آنها را برای اصلاح امر زندگانی او بدهد و هفتادویک رحمت را برای دفع فزع و ترس قیامت به تأخیر بیندازد.
یک روایت زیبای دیگر از امام صادق علیهالسلام که برای یکی از اصحابشان به نام اسحاق بن عمار فرمودند عرض کنم. حضرت فرمودند: ای اسحاق، هر کس این خانه (کعبه) را یکبار طواف کند، خدا برایش هزار حسنه بنویسد و هزار سیئه از بین ببرد و هزار درجه ترفیع دهد و هزار درخت در بهشت برایش بکارد و ثواب آزاد کردن هزار انسان را بنویسد تا اینکه هنگام ورود به بهشت، خدا هشت در بهشت را به رویش بگشاید و به او گفته شود: از هرکدام که میخواهی وارد شو. اسحاق میگوید: به حضرت عرض کردم: فدایت شوم، اینهمه ثواب برای طواف کننده است؟ فرمود: آری. آیا به تو ازآنچه بافضیلت تر از این است، خبر بدهم؟ گفتم: آری. فرمود: هرکس نیازی از برادر مؤمنش برآورد، خدا برایش ثواب ده طواف بنویسد. این روایت در سفینه البحار است.
و از اینها مهمتر امام صادق علیهالسلام فرمود: هرکس فردی از مسلمانان فقیر را بپوشاند یا با چیزی از غذایش او را یاری رساند، خدای عزوجل هفت هزار فرشته را وکیل کند تا برای هر گناهی که انجام داده است آمرزش بخواهند تا اینکه در صور دمیده شود.
دنبال فقیری نگردید که انقدر حالش بد است دارد زمین را چنگ میزند. نه کسی که خرج سال ندارد و نمیتواند زندگیاش را تأمین کند فقیر است. قسمت زیادی از افراد که الان آبرومند هستند را میشود کمک کرد. فقیر شرعی داریم. فقیر عرفی داریم. بعضی وقتها کسی وضعیت مالی خوبی داشته و زندگی مرفهی داشته اتفاقی افتاده الان زمین خورده و در خانهاش هم وسایل دارد؛ ولی قوت امروزش را ندارد. نمیشود بگوییم که اموالت را بفروش. بالاخره زندگی دارد. همه اینها در روایت توجه شده. اینطور نیست که حتماً باید بدترین حال را داشته باشد تا کمک کنیم. آب و غذا هم که گفته میشود منباب نمونه است؛ مقصود یاریکردن است.
مورد دیگر در اهمیت کمک رساندن به مؤمنین در این است که این خدمترسانیها از انحرافات اجتماعی جلوگیری میکند و فرصت نمیدهد که کسی کج برود.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین انسانهای عاقلی هستند و از دستورات عقل پیروی میکنند. امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۲۷۲ از حکم نهجالبلاغه فرمودند: «لَیْسَتِ الرَّوِیَّهُ کَالْمُعَایَنَهِ مَعَ الْإِبْصَارِ، فَقَدْ تَکْذِبُ الْعُیُونُ اَهْلَهَا، وَ لَا یَغُشُّ الْعَقْلُ مَنِ اسْتَنْصَحَهُ». ادراک با عقل و اندیشه مانند دیدن با چشمها نیست که گاهى چشمها به صاحب خود دروغ مىگویند، درصورتیکه عقل، به هر که از او پند و اندرز بطلبد، خیانت نمىکند.
یعنی جایی که باید فکر کنی فکر کن، عقل دلسوزانه به کسی که از او مشورت و نصیحت بخواهد ارشاد میکند و دروغ نمیگوید. برخلاف حواس که گاهی به صاحب خود دروغ میگویند. فراوان اشتباه چشم و گوش و خطای آنها را دیدهاید. قدیم یادتان هست آتشگردان را که میچرخاندن یک دایره آتشی دیده میشد درحالیکه واقعیت نداشت. خدای تعالی توفیق بهرهبرداری از عقل را به همه ما عنایت کند و ما را از متقین قرار دهد.
چند روز آینده سال جدید شمسی شروع میشود؛ و امسال سال شمسی و بهار طبیعت با شروع سال معنوی و بهار فطرت تقارن پیداکردهاند؛ و اگر به هر دو بهار دقت شود از برکت هر دو بهرهمند خواهیم شد. بهار در بهار است. هم در طبیعت رستاخیزی به پاست و هم در جان ما. در این دو بهار باید سیر آفاقی و انفسی داشته باشیم و الهی شویم. هم زمین طبیعت جان میگیرد و زنده میشود و هم زمین جان و فطرت انسان زنده میشود. پس در این لحظات که دست به دعا برمیداریم از خدا میخواهیم که حول حالنا الی احسن الحال و هم طلب میکنیم، «اللهم غیر سوءَ حالِنا بحسن حالِک».
در روایت دارد هر چیزی بهاری دارد. من چند مورد را برای شما عرض میکنم. مثلاً قرآن بهار جانهاست. خطبه ۱۱۰ نهجالبلاغه «فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ». رسول خدا بهار عالم هستی است؛ «ابْتَعَثَهُ رَحْمَهً لِلْعِبَادِ وَ رَبِیعاً لِلْبِلَاد». امام حسین بهار ایتام است؛ «کُنْتَ رَبِیعَ الْأَیْتَامِ». زمستان بهار مؤمن است. ماه مبارک رمضان بهار قرآن است.
و از همه اینها مهمتر امام عصر ارواحنا فداه بهار انسانهاست. ما به امام عصر ارواحنا فداه بهعنوان بهار اهل عالم سلام میدهیم: «السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ الْاَنَامِ». ربیع یک معنایش بهار است و معنای دیگرش باران بهاری است که وقتی میبارد زمین زنده میشود و غرق در نعمت و طراوت میگردد. اَنام هم به انسان و هم به همه موجودات روی زمین گفته میشود. امام را تشبیه به بهار کردند یعنی در همه حال به حضرت نیاز داریم که بر ما ببارد و زنده کند. «بِبَقَائِهِ بَقِیَتِ الدُّنْیَا وَ بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْاَرْضُ وَ السَّمَاءُ». انشاءالله از همه لحظات و آنات این ماه بهره ببریم.
۱۰ ماه مبارک رمضان مصادف با ۲ فروردین، سالگشت وفات حضرت ام الزهراء، ام الصعالیک (درماندگان)، ام الایتام، امالمؤمنین خدیجه کبری سلاماللهعلیها را به شما تسلیت عرض میکنم. عزیزان هر وقت میخواهید از این بانوی مکرمه نام ببرید با لقب امالمؤمنین بگوئید تا در شیعه جا بیفتد. این صفتی است که قرآن به این حضرت داده.
من در این نوبت راجع به ایشان مطالب بیشتری عرض میکنم. این بانوی بزرگوار و باسوادی که تورات و انجیل را کاملاً مسلط بود و در مجالس آنان حاضر میشد و از پیامبر آخرالزمان میگفت، فضائل و مناقب ویژه و دارای سجایای اخلاقی و اوصاف کمنظیری بود که از روایات و نوع برخورد رسول خدا با او به دست میآید. مثلاً وقتی رسول خدا او را به جبرئیل امین معرفی میکند میفرماید: «هذِهِ صِدِّیقَه اُمَّتِى»؛ که مرحوم کلینی در کافی نقل میکند که امام صادق علیهالسلام در توضیح این بیان فرمودهاند: مقصود از صدیقه، معصومه، است. این حکایت از جایگاه ویژه این بانوی مکرمه دارد.
یا مثلاً رسول خدا فرمودند: خداوند از هیچ زنی به من فرزند نداد و فقط از خدیجه به من فرزند داد. با اینکه زنان دیگر پیامبر از شوهران دیگرشان فرزند داشتند ولی از پیامبر نداشتند که نشان میدهد امالمؤمنین خدیجه دارای درونی پاک بوده که باید ظرف پرورش صدیقه طاهره سلاماللهعلیها باشد.
القابی که درباره او گفتهشده قابلتوجه است در دورانی که جامعه منحط بود و برای زن ارزشی قائل نبودند، به این بانو لقب طاهره و عفیفه و سیده البطحاء داده بودند. او در مسائل سیاسی و اقتصادی جامعه خودش نقش مؤثر و تأثیرگذاری داشت. خداوند برای بانوان نقش و هویتی تعیین نموده که او یکی از مصادیق آن زنان است.
رسول خدا در تعریف زن تراز و شایسته ازنظر اسلام فرمودند: «الْمَرْأَهُ الصَّالِحَهُ خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ رَجُلٍ غَیْرِ صَالِحٍ» زن نیکوکار بهتر از هزار مرد ناشایست است؛ و مصداق بارز آن امالمؤمنین خدیجه کبری است. با فداکاری به جامعه بشری خدمت کرد و در شکلگیری انقلاب رسول خدا و تثبیت آن با حمایتهای مادی، معنوی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و موضعگیریهای بهموقع و درست، دفاع از رسالت قبل و بعد بعثت، نقش سازندهای در تاریخ اسلام و در بقاء و تکامل آن از خود برجا گذاشت.
یکی از جلوههای ویژه حمایتی ایشان صرف همه اموال خود برای شکستن حصر اقتصادی سه، چهارسالهای بود علیه رسول خدا به راه انداخته بودند. رفتارش با پیامبر همه از روی صدق و وفا و عطوفت و مهربانی و عشق بود. از رهبری و پیامبری رسول خدا دفاع همهجانبه داشت. در حوادث سهمگین آن روزها، آرامشبخش و تسلی خاطر رسولالله بود. رحلت حضرت ابوطالب و بعد از سه روز وفات امالمؤمنین خدیجه کبری آن سال را برای پیامبر عام الحزن کرد.
فقط این تذکر را بدهم، اینکه بعضی میگویند اسلام با حضور بانوان در جامعه و عرصههای مختلف اجتماعی مخالف است، تهمتی است که میزنند و الا خودشان هم بهخوبی میدانند که در هیچ مکتبی بهاندازه اسلام به زنان بهاء داده نشده است. بخصوص بعد از انقلاب این عرصه برای بانوان بیشتر شده. تعداد علماء و مفسرین و روات حدیث در دورههای قبل تا دانشمندان در علوم مختلف امروز را فهرست کنید. در جهاد تبیین و عرصه تبلیغ دین و معارف اسلامی از صدر اول تا امروز نام بانوان فراوانی را میشود شماره کرد.
بله اسلام با ولنگاری و هرزگی و بیعفتی مخالف است. اگر اسلام از حجاب میگوید اتفاقاً برای جدا کردن زن از جامعه نمیگوید و الا اگر میخواست در خانه بماند که بحث حجاب را مطرح نمیکرد. اسلام برای حضور بانوان در جامعه و مؤثر بودن آنها در جامعه حجاب را تشریع کرده است. چرا آیه شریفه دستور میدهد مردان چشمان خود را مواظبت کنند؟ یعنی این خانم در جامعه حاضر است و نقش فعال دارد.
حالا یک عدهای میخواهند این حضور را خراب کنند به لجن بکشند. ابتدائاً خود خانمها باید مواظبت کنند؛ مورد سوءاستفاده قرار نگیرند و بعد هم مجاری دیگر. البته بحث من الان عفاف و حجاب و افراطوتفریطها و ترک فعلها و برداشتهای بد و امثال اینها نیست. ایکاش بعض مسائل را مسئولین محترم جدیتر بگیرند. مجلس باید به اولویتهای اقتصادی و فرهنگی اهمیت ویژه بدهد.
الان ببینید برای کنترل فضای مجازی خودشان چه غوغائی درست کردند. دوتا حزب که در همهچیز باهم اختلاف دارند اما در این فقره میگویند مطالبی که در فضای مجازی در اختیار جوانان ما گذاشته میشود باید تحت کنترل خودمان باشد؛ و جالب اینجاست که فقط بیست درصد از آن شرکت را در اختیار ندارند. ۸۰ درصد در اختیار خودشان است و خود اینها میتوانند سیاستگذاری کنند؛ اما همینها برای ما در کشور ما چیز دیگری تجویز میکنند و اگر اقدامی صورت بگیرد توسط ایادی داخلیشان غوغا به پا میکنند. باید به این مسائل جدیتر پرداخته شود
اما اینجا حضرت آقا و دلسوزان فریاد زدند؛ هنوز خبری نیست. مکرر اینجا فریاد زدیم، به مسئولین عرض کردیم. خود بنده به رئیسجمهور محترم عرض کردم قدم اول اجرای قانون است؛ و شروع کار از عائله خود دولت است و دستگاههایی که از مجوزها و امکانات استفاده میکنند.
بحث امربهمعروف را هم باید جدی گرفت که متأسفانه توجه نمیشود. در نامه ۴۷ امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: «امربهمعروف و نهیازمنکر را ترک نکنید که اشرار بر شما مسلط خواهند شد سپس هر چه دعا کنید مستجاب نمىگردد». خب همین حرف را توجه نکردید که الان سلیطهگری میکنند و شعار سلیطهگری میدهند. سلیطه همین است که امیرالمؤمنین فرمود؛ یعنی شرور سلطهگر، یعنی کسی که با هوچیگری و جنجال و جنگ روانی و شرارت و انواع ترفندها خود را بر دیگران مسلط میکند.
راهحل اولاً همان است که عرض شد. قانون کاملاً عمل شود و آن را دور نزنند. دستگاههای مختلف ترک فعل را کنار بگذارند. از خدا بترسید. رازق خداست. نترسید از اینکه شما را جابجا کنند. در عمل به دستور خدا ملامت هیچ ملامتکنندهای را نخرید. هیچ اتفاقی هم نمیافتد. دستور خدا را انجام بدهید ببینید آیا اتفاقی میافتد؟ نخواهد افتاد. اگر این کارها را نکنیم دیگران میدان پیدا میکنند که تحرکاتی داشته باشند.
۲۹ اسفند سالگشت ملی شدن صنعت نفت است در سال ۱۳۲۹ شمسی؛ و این واقعه تاریخی مثل وقایع دیگر پر از درس و عبرت است. سال ۱۲۸۷ شمسی نفت کشف شد و از همان زمان که محمدعلی شاه سلطان بود تا زمان رضاخان با قراردادهای مختلف این ثروت توسط کشورهای سلطهگر بخصوص انگلیس خبیث غارت شد.
تا اینکه مردم آگاه شدند و اعتراض کردند و روحانیت با محوریت آیتالله کاشانی -که راجع به شخصیت ایشان و مبارزاتی که داشتند باید بیشتر صحبت شود. مثلاً ایشان اولین شخصیت درجهیک سیاسی ایران بود که گفت: آنچه را که من میگویم این است که ما باید پایههای اقتصادی خود را طوری بگذاریم که احتیاج به درآمد نفت نداشته باشیم- و گروه فدائیان اسلام و شهید نواب صفوی و تلاش مصدق در مجلس ۱۶ -که سالهای قبل عرض کردم اصل تلاشهایش توسط گروههای دیگر شده بود و در زمان مصدق در مجلس اعلام شد لذا به اسم مصدق تمام شد- این نعمت خدا به مردم ایران ملی شد.
اما این پیروزی با اعتماد بیجا و بیشازحد مصدق به آمریکا و کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و قراردادهای استعماری جدید به کام مردم تلخ شد و دور جدیدی از غارتگری شروع شد. مصدق با همین اعتماد نابجا در زمان نخستوزیری با آمریکا قرارداد بست برای ساخت سفارتخانه آمریکا که بعد از پیروزی انقلاب معلوم شد مرکز جاسوسی و مداخله در امور ایران بوده است؛ و چه جنایاتی که علیه مردم ایران و منافع ملت در این لانه جاسوسی انجام ندادند.
مهمترین عبرتی که ما از این واقعه به دست آوردیم این است نظام استعماری و استکباری از هر راهی بتواند تلاش میکند به ملت ایران و انقلاب اسلامی که تمام هیمنه و سلطهگری او را به باد سخره گرفت، ضربه بزند. به تعبیر حضرت امام آنها میخواهند که ما نگوییم اسلام میتواند جامعه را اداره کند و آقایی آنان را هم قبول کنیم.
آمریکا حذف جمهوری اسلامی را میخواهد که میبینید گذشته از اینکه خودش صراحتاً میگوید از زبان ایادی اراذل داخلی او هرچند وقت تکرار میشود؛ اما به فضل پروردگار و رهبری امامین انقلاب و هوشیاری و بصیرت مردم تا امروز موفق به سلطه و غلبه بر ایران نشدهاند و نخواهند شد. لذا برای اینکه خط و مسیر را گم نکنیم و یادمان باشد که آمریکا دشمن بشریت و دشمن ایران قوی است، هر هفته فریادمان را علیه این دشمن جرار و خونخوار بلند میکنیم.
اول فروردین سالگشت مبارزه با تبعیض نژادی هم هست؛ اما همین کسانی که شعارش را میدهند باقدرت برخلاف شعارشان عمل میکنند. ایجاد بحران و فساد و جنایت این جرثومه فساد را در جنگ اوکراین ببینید. تا حالا غیر از ویرانی برای دو طرف بیش از ۵۰۰ هزار نفر تلفات داشته است؛ فقط برای اینکه بتواند سلاح بفروشد و نفع ببرد و اقتصادش را نجات دهد اما به نابودی خودش نزدیکتر میشود.
و یا با شکست نظامی که در غزه خوردهاند نسلکشی را به سمت گرسنگی و تشنگی دادن مظلومان بردهاند. هرروز میبینید و اخیراً هم برای به دست آوردن میدانهای گازی غزه و از بین بردن و محو کامل آنجا و خالی و آواره کردن سکنه، ژست خیرخواهانه اما کاملاً هدفمند گرفتهاند که میخواهیم برای نجات جان فلسطینیها بندر بسازیم؛ اما هدفی جز جنگ و نابودی ندارند. اگر غیرازاین است چرا غیر از کمکهای مالی کلان، هرروز محمولههای بزرگ اسلحه و مهمات به آنجا میفرستد و البته هر جنگ جدیدی که در آن منطقه با اسرائیل شروع شود یعنی تمام شدن اسرائیل.
آنوقت برای ما بیانیههای حقوق بشری صادر میکنند. خودشان میگویند که اگر در ۴ سال در سراسر دنیا به دلایل مختلف بچه کشتهشده، در این ۴ ماه بیش از آن فقط در فلسطین بچه کشته شد. ماه رمضان امسال خشم فلسطینیان در کرانه باختری بیشتر و زندگی برای اسرائیل سختتر خواهد بود؛ و به فضل الهی در این ماه شاهد مجاهدتهای ویژه و پیروزیهای خاصتری خواهیم بود؛ و امیدواریم که انشاءالله کار اسرائیل به ماه رمضان سال آینده نکشد.
۲۵ اسفند سالگشت وفات یادگار امام مرحوم حاج احمد آقا را گرامی میداریم که مشاور امینی برای امام و مدافع رهبری بود.
پایان سال است خوب است دولت محترم برای اینکه آثار اقداماتش ملموستر شود گزارشی دقیق و اقناعی به مردم بدهد که برای تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید چه اقداماتی داشته است که در این دو مورد خیلی کار شده اما گزارشش به مردم برای مردم امیدوارکننده است؛ و البته متناظر او در استان هم این گزارش به مردم داده شود باعث امیدواری بیشتر خواهد بود. ما همه وظیفه داریم که در مسیر امیدوار کردن مردم قدم برداریم که یک بخش گزارش همین اقداماتی است که صورت گرفته. در همین استان لااقل اقدامات فراوانی صورت گرفته است.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾