متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
بندگان خدا خودم و شما را به رعایت تقوای الهی توصیه میکنم. خدای تعالی در قسمتی از آیه ۵۴ سوره مبارکه زمر میفرماید: «وَ اَنیبُوا اِلى رَبِّکُمْ…» و به درگاه پروردگارتان بازگردید؛ یعنی اگر برجان خود اسراف کردید، خطا و لغزش و گناهی داشتید، مأیوس از رحمت الهی نباشید به سمت خدا برگردید که خود این انابه و برگشتن موجب قرب و کمال برای شما خواهد بود.
خدای تعالی از انابه به عظمت یاد کرده است. انابه راه ورود به دریاى بیکران رحمت الهى را به همه اعم از مؤمن و عاصی نشان مىدهد. ریشه لغت انابه را دو جور گفتهاند؛ یعنی یا اجوف واوی است و یا اجوف یایی؛ یعنی یا از ناب یَنوب است به معنای نوبت گرفتن؛ یعنی منیب کسی است که دائماً و مکرراً نوبت میگیرد تا هر وقت درِ رحمت الهی باز شد، وارد شود. یا از ناب یَنیب است به معنای انقطاع الی الله؛ یعنی منیب کسی است که از غیر خدا منقطع و به خدا متصل باشد.
لذا خداوند تعالی، اهل انابه و شخص منیب را دوست دارد. در قسمتی از آیه ۱۳ سوره مبارکه غافر میفرماید: «… وَ ما یَتَذَکَّرُ إِلاَّ مَنْ یُنیبُ». تنها کسانى متذکر این حقایق مىشوند که بهسوی خدا بازمیگردند. انابه نوعی توبه است و کسی که توبه میکند مثل کسی است که گناه ندارد و خداوند تائبان را هم دوست دارد.
رسول خدا فرمودند: کسى که از گناه توبه کند همانند کسى است که اصلاً گناه نکرده است. در تاریخ اسلام موارد فراوانی از جنایت داریم که جانی توبه کرده و انابه داشته و خداوند او را پذیرفته است. مثلاً وحشى غلام هندِ همسر ابوسفیان، کسی بود که در جنگ احد جنایت بزرگی را مرتکب شد. عموى رسول خدا، حمزه را ناجوانمردانه شهید و بدن او را مثله کرد و جگر او را درآورد که همه شنیدید. بعد از غلبه اسلام وحشی قصد کرد مسلمان شود اما میترسید اسلام او موردقبول نباشد. او را خدمت رسول خدا آوردند و حضرت از او سؤال کرد عمویم را چگونه کشتى؟ وحشى هم شرح واقعه کرد و رسول خدا بهشدت گریه کرد. توبه او را قبول کرد اما فرمود: در برابر چشمان من هرگز ظاهر نشو، او هم به شام رفت و جریاناتی دارد و در همانجا هم مُرد.
لذا توبه را انابه میگویند چون رجوع از خطا و معصیت است بهسوی طاعت. یا رجوع از شرک و کفر است بهسوی یکتاپرستی. معمولاً کسانی که گذشته بدی دارند و خطاهای سنگینی مرتکب شدهاند، احساس گناهکاری، آنان را رها نمیکند و دائماً این فکر که چگونه از بار مسئولیت اعمال گذشته آزاد شوم او را آزار میدهد و شیطان هم کمک میکند تا او را مأیوس از غفران و رحمت الهی کند و همین باعث میشود به سمت اصلاح خود حرکت نکند.
لذا قرآن کریم با بیانی سراسر مهر و لطف با چنین افرادی سخن میگوید و روایات اهلبیت هم همان مسیر را تکمیل میکند تا بنده خدا از خدا مأیوس نشود. با توبه و انابه به مسیر درست برگردد و زندگی خود را اصلاح کند. حتی در روایات داریم کسی که توبه واقعی میکند و حقیقتاً برمیگردد و انابه داشته، همانند کسى است که از مادر متولد شده است.
برای تشویق بیشتر به اهل انابه پرهیزکار مژده بهشت میدهد. در آیات ۳۱ تا ۳۴ سوره مبارکه ق فرمود: «وَ اُزْلِفَتِ الْجَنَّهُ لِلْمُتَّقِینَ غَیْرَ بَعِیدٍ» (در آن روز) بهشت به پرهیزگاران نزدیک مىشود و فاصلهاى از آنها ندارد. «هذا ما تُوعَدُونَ لِکُلِّ اَوَّابٍ حَفِیظٍ» این چیزى است که به شما وعده داده مىشود و براى کسانى است که بهسوی خدا بازمیگردند و پیمانها و احکام او را حفظ مىکنند. «مَنْ خَشِیَ الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ وَ جاءَ بِقَلْبٍ مُنِیبٍ* ادْخُلُوها بِسَلامٍ ذلِکَ یَوْمُ الْخُلُودِ» آنکس که از خداوند رحمان در نهان بترسد و با قلبى پر انابه در محضر او حاضر شود. (به آنها مىگویند) بهسلامت وارد بهشت شوید، امروز روز جاودانى است.
امیرالمؤمنین علیهالسلام در نامه ۳۱ نهجالبلاغه که برای امام مجتبی علیهالسلام مرقوم فرمودند: «وَلَم یُعَیِّرکَ بِالانابَهِ…» از این بیان معلوم میشود که انابه از توبه بالاتر است. چون خداوند، منیب را به خاطر تکرار انابهاش سرزنش نمیکند. گاهی انسان بر اثر عواملی در تفکر و عقیده و عمل از مسیر اصلی توحید منحرف میشود؛ یعنی از آن فطرت اولیهاش فاصله میگیرد و لازم است که به اصل خود برگردد. لذا هرچه بازگشت را تکرار کند مانعی نیست تا بالاخره به فطرت برگردد و در گروه موحدان قرار گیرد.
این بازگشت بهسوی خدا و فطرت توحیدی که با قطع و انقطاع از غیر خدا همراه است، انابه است؛ که در آیه ۳۱ سوره روم فرمود: «مُنِیبِینَ إِلَیْهِ». روی دل بهسوی خدا کنید، درحالیکه از غیر بریدهاید و بهسوی او بازگشت نمایید. همه تعلقات را کنار بگذارید و کاملاً با خدا همراه و متصل باشید. همانکه در مناجات شعبانیه به خدای تعالی عرض میکنیم: «إِلهی هَب لی کمالَ الإِنقِطاعِ إِلیک وأَنِر أَبصارَ قلوبِنا بِضیاءِ نَظرِها إِلیک». کسی که انقطاع کامل دارد اسیر هوی و هوس نیست. چسبیده به دنیا و مادیات نیست، آزاد است. کمال ارتباط را و رجوع را به خدا دارد و این انابه است.
علمای اخلاق برای به دست آوردن انابه راههایی را بیان کردهاند که یکی از مهمترین آنها نمازهای واجب است که رجوع دائمی به خداوند است. در نماز شخص کاملاً منقطع از غیر خداست و توجهی به عالم ماده ندارد. شیطان هم طرد شده است. در حالات فرزندان ائمه نوشتهاند وقتی حضرات مشغول نماز میشدند بچهها مشغول بازی و سروصدا میشدند. چون میدانستند توجه امام به جای دیگر است.
البته فرقهای دقیق و ظریفی برای توبه و انابه در کتب اخلاقی بیان شده که فرصت خطبه اجازه طرح نمیدهد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. متقین از صفت بسیار بد حرص و طمع که به آن آزمندی هم میگویند بشدت بیزارند. حریص برای خودش جمع میکند و طماع به مال دیگران چشم دارد که برای خودش باشد.
امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۲۶۷ از حکم نهجالبلاغه فرمودند: «اِنَّ الطَّمَعَ مُورِدٌ غَیْرُ مُصْدِرٍ وَ ضَامِنٌ غَیْرُ وَفِیٍّ وَ رُبَّمَا شَرِقَ شَارِبُ الْمَاءِ قَبْلَ رِیِّهِ وَ کُلَّمَا عَظُمَ قَدْرُ الشَّیْءِ الْمُتَنَافَسِ فِیهِ عَظُمَتِ الرَّزِیَّهُ لِفَقْدِهِ وَ الْاَمَانِیُّ تُعْمِی اَعْیُنَ الْبَصَائِرِ وَ الْحَظُّ یَاْتِی مَنْ لَا یَاْتِیهِ». طمع، انسان را تا لب آب مىآورد بدون اینکه برگرداند و ضمانت مىکند بدون اینکه وفا کند، بسا نوشنده آب که پیش از سیراب شدن، گلوگیر شود. هر چه ارزش شیء دلخواه بیشتر باشد، مصیبت از دست دادنش بزرگتر است. آرزوها چشم بصیرت را کور کنند و بهره و برخوردارى به کسى مىرسد که در پى آن نیست. خداوندا ما را از متقین قرار بده.
چه زود ماه اول از فصل بندگی خدا به روزها و لحظات پایانی خود رسید. خوشا به حال کسانی که بهره بردند و غفلت نکردند. در آستانه ماه شعبان المعظم قرار گرفتهایم، ماهی که خداوند آن را به رحمت و رضوان خودش پیچیده است. در صلوات این ماه میخوانیم: «وَ هَذَا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ شَعْبَانُ الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَهِ وَ الرِّضْوَانِ». حففته و محفوف یعنی چیزی را پیچیدن در داخل چیز دیگر و بستهبندی کردن. مثلاً پارچهای را کادو کنید که به کسی هدیه بدهید. خداوند متعال این ماه عظیم را و این هدیه را در رحمت و رضوان خودش پیچیده تا ما با توجه به آن در مسیر اهداف الهیِ خلقتمان قرار بگیریم؛ یعنی با این هدیه زودتر به مقصد میتوان رسید.
البته باید توجه داشته باشیم که قرآن کریم به ما آموخته است که اگر میخواهیم از رحمت خدا بهرهمند باشیم باید به تکالیف الهی عمل کنیم؛ یعنی رحمت الهی وقتی بر فرد و جامعه سرازیر میشود که به مسئولیتشان و وظائفی که دارند عمل کرده باشند؛ چه فرد چه جامعه.
در آیه ۱۳۲ سوره مبارکه آلعمران فرمود: «وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ». اطاعت خدا و رسولش را بکنید شاید مورد رحمت قرار بگیرید. اطاعت از رسول خدا هم اطاعت از خداست. باید طوری اطاعت کرد که جلب رحمت کند. رحمت خدا یعنی مهربانی ویژه خداوند؛ یعنی علاوه بر خوب بودن با افراد به آنان تعلقخاطر داشته مهربان هم باشید.
قبلاً هم به مناسبتی عرض کردم امیرالمؤمنین علیهالسلام به مالک فرمود: تو به شرطی میتوانی در مصر حاکم شوی که دلت از رحمت مردم لبریز باشد. میتوانست بگوید وقتی کامل عدالت را بکار بردی و عادلانه رفتار کردی حکومت تو کامل شده اما فرمود باید با رحمت و رأفت با مردم رفتار کنی.
خلاصه اگر کسی بخواهد از رحمت واسعه و بینهایت الهی بهره ببرد به بیان قرآن کریم در آیه ۱۵۶ سوره مبارکه اعراف باید تقوا داشته باشد، زکات بپردازد و ایمان به آیات الهی و غیب داشته باشد؛ «…وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ فَسَاَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَالَّذِینَ هُمْ بِآیَاتِنَا یُؤْمِنُونَ».
نعمت اول رحمت و مطلب و نعمت دوم هم رضوان بود. مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار از قول حضرت موسی علیهالسلام نقل کرده است که حضرت از خدای تعالی به تعبیر من یک سؤال خیلی عالی کرد: «یَا رَبِّ اَخبِرنِی عَن آیَهِ رِضَاکَ عَن عَبدِکَ». خودمانیاش این میشود که خدایا، من از کجا بفهمم که از من راضى هستى؟ خداوند متعال در پاسخ حضرت موسى علیهالسلام فرمود: اگر دیدید کارى مىکنم که بنده من به دنبال کار خیر و طاعت من راه مىافتد، آن نشانه رضایت من است. یا زمانى که او را از گناهى منصرف میکنم که نتواند آن را انجام بدهد. اینها علامت آن است که من او را دوست دارم.
در روایت دیگر دارد: «اِذَا رَاَیتَ نَفسَکَ تُحِبُّ المَسَاکِینَ وَ تُبغِضُ الجَبَّارِینَ». اگر دیدی در درونت این حالت وجود دارد که مساکین و مستضعفین را دوست داری و نسبت به ستمگران و جباران بغض داری، این علامت آن است من تو را دوست دارم. چه تعبیر زیبایی!
مگر میشود نسبت به این جباران و خونریزان عالم که هرروز جنایت جدیدی میکنند بغض نداشت. شهادت بعض فرماندهان محور مقاومت را به رزمندگان و خانوادههای این جبهه تبریک و تسلیت عرض میکنیم. رهبر معظم انقلاب دیروز فرمودند که اینها برای بشریت مصیبت درست کردند و باید دولتها کمک خودشان را قطع و مردم هم به دولتها فشار بیاورند تا کار پیش برود.
خب خدای تعالی توفیق داده ما هر جمعه این اظهار انزجار قلبی که نسبت به مستکبرین عالم بخصوص آمریکا و اسرائیل داریم را بر زبان هم جاری میکنیم و فریاد میزنیم مرگ بر آمریکا.
دوستان اگر یاد شریفتان باشد آیه ۱۲۰ سوره مبارکه توبه را چند هفته قبل خواندم که میفرمود: هر کاری که دشمن را عصبانی میکند انجام دهیم برای ما عمل صالح نوشته میشود. قطعاً راهپیمایی پرشور و نشاط و با بصیرتی که روزهای آینده خواهیم داشت باعث عصبانیت شدید دشمن خواهد شد و برای همه ثواب فراوان، انشاءالله.
۲۲ بهمن را باید بزرگ داشت چون روزی است که دست قدرت خدا نمایان شد و ملت ایران از یوغ کشورهای مستکبر و استعماری نجات پیدا کرد، پس نعمتی است که با شکرگزاری بقاء و برکت پیدا میکند. ۲۲ بهمن روز شکرگزاری از نعمت انقلابی است که ملت ایران را از دست اجانب رهایی بخشید و استقلال و آزادی را ارمغان آورد.
یکی از مهمترین عللِ به تعبیر قرآن کریم، یادآوری ایامالله این است که آن واقعه در حافظه تاریخی مردم زنده نگهداشته میشود و یادآوری ایام، هم روح شکرگزاری را تقویت میکند و هم انسانها را در مقابل سختیها صبور و به تعبیر قرآن صبار میکند. در آیه ۶ سوره مبارکه ابراهیم، حضرت موسی به امتش یادآوری میکند که جنایات و مصائبی که فرعون بر سر آنان آورد را فراموش نکنند. آن روزی که انسان از طاغوت و از جهالت آزاد شود، یوم الله است.
لذا ۲۲ بهمن یوم الله است و یادآوری آن بر همه لازم است. باید از یوم الله ۲۲ بهمن بهعنوان نماد اتحاد و انسجام مردم و اعتصام به حبل الهی یاد کرد. توجه دارید انشاءالله که لازمه ظهور عالمافروز امام عصر ارواحنا فداه، وفای به عهدی است که مقدمهاش اجتماع و اتحاد اهل ایمان است.
خلاصه اینکه ۲۲ بهمن به ما یادآوری میکند این سنت الهی را که اگر خدا را یاری کنیم او ما را یاری میکند. «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم». دشمنان ما از هر فرصتی و ترفندی برای زدن ما استفاده میکنند مگر ۲۵ بهمن سال ۱۳۶۷ نبود که امام حکم ارتداد سلمان رشدی ملعون را به خاطر نگارش کتاب آیات شیطانی که هتک دین و رسول خدا کرده بود را دادند تا اعلام کنند ما در همه حال خدا و دینش را یاری میکنیم. بعد وقتی خداوند یاری کننده باشد معلوم است که غالب کیست. «اِن یَنصُرکُمُ اللهُ فَلا غالِبَ لَکُم». اگر خدا شما را یاری کند، هیچکس بر شما غلبه نمیکند. همه قدر انقلاب را بدانیم و به جهت غیظ کفار و تشکر از خدا و قدردانی از شهدا در راهپیمایی پرشور و با نشاط حاضر شویم.
سه مناسبت نورانی دیگر هم داریم؛ سوم شعبان ولادت امام حسین علیهالسلام و روز پاسدار را به شما و همه پاسداران عزیز تبریک عرض میکنم. همه شما با فعالیتهای سپاه در گام اول انقلاب که دفع تهدیدها و از بین بردن فتنهها و حفظ دستاوردها بود آشنا هستید.
در گام اول انقلاب سپاه پاسداران بهخوبی گفتمان انقلاب اسلامی را رصد و از آن دفاع کرد. در حوزه مسائل دفاعی و امنیتی، با تولید موشکهای بالستیک و نقطه زن و اخیراً هایپرسونیک و امثال ذالک، قدرت درونزا تولید کرد و برای نظام اسلامی با ظرفیتسازی، توان بازدارندگیِ بالا به وجود آورد.
چهلوچند سال است با روحیه جهادی با فعالیتهای متنوع اجتماعی در مسائل مختلفی که در کشور به وجود آمده و گرهگشایی از کار مردم، برای نظام و انقلاب سرمایه اجتماعی خلق کرده است. با تشکیل هستههای مقاومت در بیرون از مرزها، ارتشی به وجود آورده است که فراملی عمل میکند و با تأثیرگذاری در معادلات و امنیت منطقه، به تمام جهان اسلام توجه دارد.
همه و یا یکی از اینها کافی است که دشمنان اسلام و انقلاب، بغض و کینه سپاه را در دل داشته باشند؛ و بااینکه خودشان خالق سازمانهای تروریستی و تقویتکننده و تجهیز کننده آنان هستند، برای زمین زدن سپاه بهعنوان بازوی قدرتمند نظام ولائی، آن را در لیست سازمانهای تروریستی قرار دهند.
در گام دوم انقلاب که بسیار مهمتر و دقیقتر از گام اول است هم هشت توصیه راهبردی ایشان را نصب العین سیاستگذاریها، برنامهریزیها و فعالیتها و مأموریتهای خود قرار داده که با قوت انجام خواهد گرفت و شاهد بالندگی روزافزون عزیزان خواهیم بود.
چهارم شعبان مصادف با ولادت با سعادت قمرالعشیره عباس بن علی علیهالسلام که روز جانباز نامیده شده بر همه شما و همه ایثارگران و جانبازان عزیز مبارک. جانبازان با تأسی به الگوی خود با ایثارگری، بدنشان آسیب دید تا دین و ارزشهای دینی و انقلابی و ولایت آسیب نبیند. تمام وجود مجروحشان، مثل عمار، پرچم انقلاب را برافراشته نگهداشته و راه اصیل را به نسل بعد خود نشان میدهند. البته باید مواظب باشند که خناسان از احساسات پاک آنان استفاده سوء نکنند و خداینکرده در مارپیچ سکوت گرفتارشان نکنند.
پنجم شعبان سالگشت ولادت امام سجاد علیهالسلام و روز صحیفهی سجادیه است. صحیفه سجادیه فقط یک کتاب دعا و مناجات و یا کتابی که با اخلاق فردی و اجتماعی توجه داده باشد نیست. این کتاب ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و نظامی و استکبارستیزی و دشمنشناسی و فرصت شناسی و بصیرت افزایی و دهها موضوع از این قبیل دارد.
من یادم است شاید نزدیک به یک سال و نیم دو سال از صحیفه سجادیه فقط رفتارها را بیان کردم؛ که رفتارهایمان چگونه باشد؛ رفتارهای فردی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، همسایگی، عبادی، معاملاتی با خارج با داخل. ما نظام اسلامی را با صحیفه سجادیه میتوانیم تنظیم کنیم انقدر که مطلب عمیق است.
واقعاً مهجور است و ما کمکاری داریم. خوب است گویندگان و ائمه مساجد بخشی از بیانات خود را به صحیفه سجادیه اختصاص دهند و محور سخنرانیهای خود را ادعیه صحیفه با دید اجتماعی و سیاسی قرار بدهند تا ببینید که صحیفه غوغایی است.
مکرر عرض شده که انتخابات مظهر و نماد حضور و قدرت مردم است که نتیجهاش حفظ کشور و دستاوردهای انقلاب است. مهمترین ابزار دفاعی کشور – بحث موشکها در جای خود محفوظ- در مقابل جبهه استکباری و دشمنان قسمخورده، حضور حداکثری آحاد ملت بصیر و شریف ایران است.
این دوره که اولین انتخابات در این دولت و بعد از شکست فتنه پیچیده و آشوبهای سال گذشته علیه مردم است و دشمنان اسلام و انقلاب برای کمرنگ جلوه دادن و عدم حضور مردم، تبلیغات گسترده کردهاند و از هر چیزی استفاده میکنند تا مردم را بیاعتماد کنند و امید به آینده را از او بگیرند، مشارکت اکثری مردم و اثری که دارد اهمیت ویژهتری پیداکرده است.
لذا باید توجه داشت هر رأیی که داده میشود، عقبههای دشمن تخریب میشود. هر رأیی که داده میشود به سازندگی و پیشرفت کشور کمک میشود. عدهای فکر میکنند اگر رأی ندهند به وجود مشکلات و معضلات اقتصادی و فرهنگی اعتراض کردهاند و نتیجهاش اصلاح امور خواهد بود. این فکر کاملاً غلط است؛ بر شاخه نشستن و بن بریدن است.
بله ممکن است عدهای نظام را قبول نداشته باشند و نخواهند شرکت کنند که تعدادشان خیلی خیلی کم است؛ اما ممکن است همینها با شیطنت و ایجاد شبهه و کسانی که بیتفاوتاند و سؤالاتی دارند و مشکلات اقتصادی دارند و یا از افرادی که مسئولیت دارند ناراحتاند و کمکاری بعضی مسئولین آنها را ناراحت کرده و یا دنبال کردند که فرد اصلح پیدا کنند اما موفق نشدند و امثال اینها بگویند ما رأی نمیدهیم و نخواهند بیایند.
این عزیزان باید توجه کنند که اگر اشکالی در نظام اداری کشور وجود دارد باید با انتخاب افراد اصلح معضلات را حل کرد نه با قهر با صندوق؛ که اینجا تذکرات حضرت آقا چند روز گذشته پیرامون ورود خواص با تعریفی که داشتن، جدی و مهم میشود. مخاطبین (خواص)، دستور را جدی بگیرند و در فرصت باقیمانده تکالیف خود را عمل کنند.
البته دوستان توجه داشته باشید مسیری را طی کنید که از مشارکت حداکثری، کاندیدای اصلح بیرون بیاید تا جایی که مقدور است؛ یعنی همانطور که تشویق به مشارکت حداکثری میشود باید دنبال کرد و اصلح را انتخاب کرد. نمایندهای که بتواند در مسیر منشور گام دوم و تحقق اهداف بلند آن گام بردارد. دنبال نمایندهای باشید که از جنس مردم باشد. با مردم صمیمی باشد، درد مردم را بداند. زندگی تجملی و رفاهزده نداشته باشد.
مواظب باشید در انتخاب هم به وسوسه و وسواس نیفتید. برنامهها را بشنوید و با افراد مطلع مشورت کنید و با حجتی که پیدا میکنید اقدام کنید به تعبیر حضرت آقا اگر اشتباه هم کرده باشید خدا قبول میکند. همه پای صندوق حاضر شوید و جلوه زیبای مردمسالاری دینی را به نمایش بگذارید و دشمنان را مأیوس کنید. حضور شما یعنی عقبنشینی دشمن.
چند جلسه و سخنرانی رهبر معظم انقلاب داشتند که قطعاً ملاحظه فرمودید بخصوص با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی که نکات مهمی راجع به بخش خصوصی بیان کردند.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾