مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲ شهر کرج/

مهم‌ترین دفاع در اسلام و مهم‌ترین امنیت، حفظ ارزش‌های دینی و امنیت در این امور است

کارشناس روابط عمومی ۱۴ مهر ۱۴۰۲ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۷/۱۴

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین از تمام لحظات عمر که خدای تعالی به‌عنوان سرمایه در اختیار آنان قرار داده است به بهترین وجه استفاده می‌کنند. در نوبت قبل چندجمله‌ای راجع به جوانی و نقشی که در زندگی انسان دارد عرض کردم. اینکه همه انبیاء در جوانی مبعوث شدند.

امام عصر ارواحنا فداه در هنگام ظهور جوانی هستند زیبا چهره، «شابٌّ حَسَنُ الوَجه»؛ و یارانشان هم جوان هستند. حتی در روایت دارد امام صادق علیه‌السلام فرمودند: یکی از گرفتاری‌های بزرگ دوره ظهور این است که مردم گمان می‌کنند امام عصر باید پیرمردی کهن‌سال باشد درحالی‌که چهره ایشان جوان است.

و اینکه قرآن کریم حضرت ابراهیم را به‌عنوان جوان و الگو نام برده و مواردی که در الگو شدن حضرت نقش داشته را بیان کرده که چند مورد را اشاره کردم. مثل‌اینکه حضرت با محبت تمام با تمام افراد برخورد می‌کرد اما با جریانی که خدائی نبود کاملاً مرزبندی داشت و برائت می‌جست و در مأموریت الهی که ‌داشت ارتباطات غیر الهی را مقدم نمی‌کرد.

از ویژگی‌های دیگر حضرت ابراهیم که در قرآن بیان شده و الگوی همه باید باشد، خداباوری است؛ یعنی در هیچ حالی نبود که تکیه به خدا نداشته باشد. در مسائل مختلفی که پیش می‌آمد، در برخورد با جبهه کفر و شرک، در دعوت به توحید و یگانگی خدا، در محاجه با بت‌پرستان و شکستن بت‌ها، در همه حال کلام او و اعتقاد او این بود: «رَبَّنا عَلَیْکَ تَوَکَّلْنا»؛ و این درس بزرگی است برای ما که در راه حقی که داریم سست نشویم و با توکل به خدای تعالی از ملامت هیچ ملامت کننده‌ای ناراحت نباشیم.

ویژگی دیگر حضرت ابراهیم را قرآن کریم در آیه ۷۵ سوره مبارکه هود این بیان می‌کند که: «إِنَّ إِبْراهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوَّاهٌ مُنِیبٌ»؛ یعنی حضرت صبور و اهل دعای بسیار بود. همه شما از نقشی که دعا در زندگی دارد کم‌وبیش مطلع هستید این پیغمبر اولوالعزم «اواه» بود یعنی بسیار به یاد خدا بود و دعا می‌کرد؛ و این رابطه آن‌قدر قوی شده بود که خداوند تبارک‌وتعالی حضرت را به‌عنوان دوست خود انتخاب فرمود؛ در آیه ۱۲۵ سوره مبارکه نساء فرمود: «وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِیمَ خَلِیلًا»؛ یعنی کسی که نیازمند و محتاج خداست و از دیگران بریده است.

وقتی ابراهیم الگوست و علل الگو بودن معلوم می‌شود یعنی باید همه در این مسیر حرکت کنیم. نکات بسیار ارزنده‌ای در زندگی حضرت ابراهیم هست که به نظرم بدون توضیح، فقط یادآوری شود مفید خواهد بود. مرحوم شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع، با استفاده از روایات علت اینکه خدای تعالی حضرت ابراهیم را خلیل خود معرفی کرد را بیان کرده است.

اول: از کسی جز خداوند عزوجل درخواست نکرد. نماز خواندنش در شب، به هنگامی‌که مردم در خوابند. بسیار بر روی خاک سجده می‌کرد. «لِکَثْرَهِ صَلَاتِهِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ». درخواست‌ کسی را رد نمی‌کرد. اهل اطعام به مردم بود.

در قرآن کریم هم غیر ازآنچه ذکر شد داریم؛ مثلاً آیه ۶۷ آل‌عمران؛ «حَنِیفاً مُسْلِماً» تسلیم خدا بودن. آیه ۱۲۴ بقره؛ آمادگی کامل در امتحان‌های سخت الهی. آیه ۱۱۴ توبه؛ صبر و حلم. آیه ۳۷ نجم؛ وفاداری و ثبات قدم. آیه ۵۷ انبیاء؛ شجاعت و دلاوری. آیه ۲۶ عنکبوت؛ هجرت و مهاجر الی الله. صافات ۱۰۳؛ گذشت و ایثار. بقره ۱۲۵؛ خدمت به مسجد.

و موارد دیگری هم هست که روایات بیان می‌کند و لذا همین خصوصیات و ویژگی‌ها ریشه دستور قرآنی است که در آیه ۱۲۵ سوره مبارکه نساء می‌فرماید از ملت ابراهیم تبعیت کنید؛ «وَ اتَّبَعَ مِلَّهَ إِبْراهیمَ حَنیفاً»؛ و در آیه ۱۳۰ سوره مبارکه بقره با صراحت می‌فرماید؛ «وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّهِ إِبْراهیمَ إِلا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ» هر کس از آئین ابراهیم علیه‌السلام اعراض کند، سفیه خواهد بود.

راجع به حضرت یوسف علیه‌السلام و اصحاب کهف هم موارد این‌چنینی در قرآن کریم داریم که همه حکایت از توجه به جوان دارد؛ اما با خصوصیاتی که عرض شد؛ یعنی صرف جوان بودن کافی نیست باید جوانی باشد که کمالاتی داشته باشد، وقت خودش را تلف نکرده باشد، استعدادهای خدادادی را بالفعل کرده باشد.

در تاریخ اسلام هم اگر ملاحظه بفرمائید رسول خدا به جوانان خیلی بها داد و آنان را در مسئولیت‌های خطیر بکار گرفت اما همه آنان خصوصیات و قابلیت‌هایی داشتند. مثلاً مدینه که شهر بزرگ و پر از مشکلات و اختلافات و امثال این‌ها بود حضرت، جوان کم سن و سالی را به نام مُصعب ‌بن ‌عمیر به مدینه فرستاد؛ و او کاملاً موفق عمل کرد و مدینه را به کنترل درآورد و جوانان را به اسلام دعوت کرد. خیلی‌ها را مسلمان کرد. سعد بن‌ معاذِ معروف، مسلمان شده به دست اوست؛ و اولین نماز جمعه تاریخ را در مدینه اقامه کرد. همه این‌ها برای او افتخار است؛ اما این جوان کم‌سال، حافظ قرآن بود. رسول خدا به این جوانی که چنین اهتمام کرده بود و حافظ شده بود میدان‌های دیگر را واگذار کرد. در حقیقت رسول خدا با انتخاب مصعب شایسته گزینی کردند.

همان‌طور که عتّاب ‌بن ‌اُسید آن جوان بیست یا ۲۷ ساله را فرماندار مکه قرار دادند؛ و چون کارش را خوب انجام داد تا آخر عمر رسول خدا هم فرماندار ماند. بعض نقل‌ها دارد تا زمان خلیفه دوم والی مدینه بود.

ویژگی انقلاب اسلامی هم همین بود که جوانان بااستعداد و هوشمند را وارد عرصه کرد و میدان داد و برکات آن تا امروز مشهود است. حضرت آقا عبارتی دارند جالب است، فرمودند: «بزرگ‌ترین هنر این انقلاب که امام آن را فتح‌الفتوح انقلاب دانستند، این بود که توانست جوانانی را تربیت کند که در دنیای مادّیِ آلوده و ازلحاظ اخلاقی، لجنزار، انسان‌هایی با دل‌های پاک و نورانی و با تصمیم‌های راسخ باشند و هوشمندانه و خردمندانه، راه بزرگان بشریت و راه سعادت بشر را انتخاب کنند».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا فضائل اخلاقی را در خود ملکه کرده‌اند و از رذایل دوری می‌کنند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۴۸ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «صِحَّهُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّهِ الْحَسَدِ». تندرستى از کمى حسد است.

از بیان امام علیه‌السلام روشن می‌شود که این رذیله اخلاقی بر روی تندرستی انسان اثر می‌گذارد و شخص حسود از نظر جسمی هم آسیب می‌بیند. روایاتی که در باب حسد آمده را ملاحظه بفرمائید. این بیماری بسیار زیان‌بار است هم به فرد آسیب می‌زند هم به جامعه.

حضرت در بیان دیگری فرمودند: حسادت بدترین بیماری و زندان روح است. حسادت سرآمد رذیلت‌هاست؛ و فرمود: ستمگری همچون حسود ندیدم که به ستمدیده شبیه‌تر باشد. روحی سرگردان دارد و دلی بی‌قرار و اندوهی پیوسته. امام صادق فرمود: لقمان به فرزندش گفت: حسود سه نشانه دارد، پشت سر غیبت می‌کند و در حضور تملق می‌گوید و از گرفتاری دیگران شاد می‌شود. اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا. خدا تقوا را در ما زیاد کند.

در هفته‌ای که قرار داریم مناسبت‌ها فراوان است. هفته وقف که هفته گذشته مدیرکل محترم گزارشی خدمت شما دادند و البته بنده هم قبلاً راجع به وقف و آثار و نقشی که در پیشبرد مسائل مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و معضلات اجتماعی دارد نکاتی عرض کردم.

فقط این نکته را اشاره کنم که نگاه به وقف را با توجه به مسائل روز و احتیاجات جدیدی که داریم باید تغییر داد. راجع به ‌آب، محیط زیست، دانش‌بنیان‌ها، جهاد تبیین، تکثیر نسل، مسائل فرهنگی، مراکز دینی و امثال این‌ها باید وقف ‌کرد. دستگاه‌ متولی با تبلیغات انگیزشی و گزارش به‌موقع و متقن، اعتمادسازی برای وقف را جدی بگیرد.

هفته فراجا را به خانواده بزرگ این نیروی خدوم و مجاهد اعم از کارمندان و فرماندهان و افسران و درجه‌داران و سربازان تبریک عرض می‌کنم؛ خدا قوت و خسته نباشید برای مجموعه فعالیت‌هایی که از لب مرز تا داخل شهرها و محلات دارند بلکه داخل خانه‌ها؛ که پلیس فتا با گوشی‌ها بالاخره سروکار دارد.

یاد شهدای گران‌قدر فراجا در عرصه‌های مختلف و انسان‌های مخلصی که هرروز در راه انجام‌وظیفه و اعتلای کلمه الله و پاسداری از ارزش‌های دینی به شهادت می‌رسند؛ و هنوز باب شهادت برای عزیزان بسته نشده را گرامی می‌داریم؛ و از خدای تعالی برای ارواح طیبه آنان رفعت مقام و برای جانبازان و ایثارگران این نیرو عافیت و سلامت خواهانیم.

حضرت آقا فرمودند: «بزرگ‌ترین وظیفه نیروی انتظامی حفظ ارزش‌هاست». خب با این بیان اهمیت و ارزش کار معلوم می‌شود؛ و اینکه عزیزان ما چه کار خطیری را بر عهده دارند. همین اهمیت کار است که از آنان به‌عنوان مجاهد فی سبیل الله یاد کردند.

شعار امسال هم «شهروند قانون‌مدار، پلیس خدمت گذار» است؛ که شعار زیبا و دقیقی است که اگر این دو در کنار هم به‌درستی عمل کنند یعنی مردم به قانون عمل کنند و پلیس هم در همه وظائفی که دارد خود را خدمت گذار ببیند که می‌بیند، یک نتیجه مهم برای جامعه خواهد داشت و آن نعمت امنیت است.

بالاخره حکومت وظیفه دارد و مکلف است امنیت جامعه را تأمین کند؛ و در مقابل این تکلیف حکومت حقی بر مردم پیدا می‌کند و تکلیفی بر عهده مردم می‌آید و آن این‌که قوانین را اجرا کنند و لوازم و ابزار و امکانات ایجاد امنیت را فراهم کنند.

راجع به مجموعه نیروی انتظامی و فراجا و خدماتی که انجام می‌دهند و داده‌اند در این هفته فراوان گفته خواهد شد. قبل از بیان من هم از بیان سردار بزرگوار گزارشی را قطعاً شنیدید.

من می‌خواهم به بهانه هفته فراجا نکته‌ای را عرض کنم. مقدمتاً اینکه خدای تعالی در بدن ما اندام‌هایی را با استعدادهای خاص قرار داده که هر وقت آفتی یا میکروبی به بدن حمله کند، بدن بتواند مقابله کند و بیماری را دفع کند؛ یعنی به تدبیر الهی بدن ما قدرت دفاع در مقابل تعداد زیادی از بیماری‌ها را دارد؛ و در بخشی که خود بدن نمی‌تواند دفاع کند، یا آفاتی از بیرون به آن رسیده که قدرت دفاع ندارد، انسان با علم و دانش، راه نجات و مبارزه با آن بیماری را به دست می‌آورد؛ یعنی هر طور شده انسان در مقابل آفات درونی و بیرونی به دفاع اقدام می‌کند و برای هرکدام از این آفات راه‌کار مخصوص را پیدا کرده بکار می‌بندد.

همین مطلب راجع به اجتماع هم هست. جامعه هم دچار بیماری و ناهنجاری‌ها و تهدیداتی می‌شود که سلامتی جامعه را به هم می‌زند؛ که گاهی درونی است و گاهی عامل بیرونی باعث بر هم خوردن سلامت جامعه است؛ و در اینجا هم لازم است دو نوع دفاع داشته باشیم؛ یعنی ما یک امنیت داخلی داریم و یک امنیت خارجی.

پس دو نوع فعالیت دفاعی لازم داریم که یکی را پلیس و نیروی انتظامی به عهده می‌گیرد به جهت حفظ امنیت داخل و دیگری را نیروهای مسلح ارتش و سپاه برای حفظ امنیت خارجی. در همه کشورها هم این‌ها وجود دارد؛ ولو در این دوران مسائل پیچیده‌ شده‌ و دفاع به‌سادگی گذشته نیست و حتی کشورهایی که قوت چندانی ندارند را نمی‌شود به‌راحتی ساقط کرد.

همین روزها سالگشت حمله آمریکای به‌اصطلاح مقتدر ازنظر نظامی به کشور به‌ظاهر ضعیف افغانستان است؛ که در ۱۵ مهر سال ۸۰ به اسم مبارزه با تروریسم واقع شد؛ اما ۲۰ سال طول کشید و نتوانست کاری از پیش ببرد و مفتضحانه ازآنجا خارج شد. حالا چند سال مقدمه‌چینی برای این حمله کرده بودند و نقشه کشیده بودند و چه کشورهایی را با خود همسو کرده بودند و چقدر خرج کردند و تبلیغات کردند بماند.

به‌هرتقدیر نظام اسلامی برای مقابله با دشمنانش و حفظ کیانش مثل بقیه کشورها احتیاج به نیروی نظامی و انتظامی دارد تا بتواند امنیت شهروندانش را از همه جهت تأمین کند. همین رزمایشی که این چند روز ارتش جمهوری اسلامی بااقتدار و توان بالا انجام دادند و بقیه رزمایش‌ها و توانمندی‌های تسلیحاتی که فراهم می‌کنند همه در راستای بازدارندگی و تقویت قدرت دفاعی و حفظ امنیت است؛ که اینجا از همه عزیزان نیروهای مسلح بخصوص ارتش سرافراز تشکر و قدردانی می‌کنیم.

سؤال: آیا اسلام فقط به دفاع اجتماعی و حفظ آب‌وخاک و مال و امثال این‌ها نظر دارد که نه‌تنها در انسان‌ها حتی در حیوانات هم به‌نوعی وجود دارد؟ ‌که دیده‌اید حیوانات هم برای خودشان قلمرو درست می‌کنند و تا پای جان آن را حفظ می‌کنند‌ یا به مطلب بالاتری توجه دارد؟

آنچه از آیات و روایات به دست می‌آید اسلام فقط به این بخش که طبیعی برای همه وجود دارد و هر کس دشمن را ببیند که به جان و مال و ناموس او حمله کرده به دفاع برمی‌خیزد که اگر عکس‌العملی نداشته باشد از حیوان هم پست‌تر می‌شود، تأکید ندارد، بلکه به مطلب بالاتری اهمیت می‌دهد.

آیه ۲۵۱ از سوره مبارکه بقره فرمود: «وَ لَوْ لَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَ لَاکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلىَ الْعَلَمِینَ»؛ و اگر خداوند، بعضى از مردم را به‌وسیله بعضى دیگر دفع نمى‏کرد، زمین را فساد فرا مى‏گرفت، ولى خداوند نسبت به جهانیان، لطف و احسان دارد؛ یعنی اگر خداوند مسئله دفاع را قرار نداده بود زمین فاسد می‌شد. پس دفاع و حفظ امنیت برای جلوگیری از فساد در جامعه است.

خب سؤال: این کدام فساد است که باید از آن جلوگیری کرد؟ چون آیه شریفه به مطلق فساد اشاره کرده و نگفته کدام فساد. یکی از مصادیق فساد را در قسمتی از آیه ۴۰ از سوره مبارکه حج فرمود: «… وَ لَوْ لَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا…» و اگر خداوند بعضی مردم را با بعض دیگر دفع نمی‌کرد، صومعه و کلیسا و مساجدی که نام خدا در آن‌ها بسیار برده می‌شود سخت ویران می‌شد.

یعنی اگر دفاع نبود پرستشگاه‌ها امنیت نداشتند و ویران می‌شدند. این‌که دیگر مربوط به مال و جان و آب‌وخاک نیست. این مربوط به عزت و شرفِ انسان است. به انسانیت انسان مربوط می‌شود. مربوط به جایی است که انسان را با خدا ارتباط می‌دهد. این مراکز، نماد ارتباط با خدا هستند؛ و خدا در آنجا عبادت می‌شود. صومعه و دیر و کنشت و کلیسا و مساجد. اگر این مراکز نباشد جامعه انسانی با حیوانات فرقی ندارد.

آنچه از جان و مال و فرزندان مهم‌تر است دین و ایمان است؛ بنابراین مهم‌ترین دفاع در اسلام و مهم‌ترین امنیت، حفظ ارزش‌های دینی و امنیت در این اموراست. همان‌که اول بحث عرض کردم که حضرت آقا فرمودند: مهم‌ترین وظیفه نیروی انتظامی حفظ ارزش‌هاست. ببینید چه جایگاه بلند و رفیعی است در اختیار این نیرو.

ما در روایات داریم اگر خطری متوجه جان و مال تو شد، مال بده و جان خودت را حفظ کن؛ و اگر خطر متوجه جان و دین شد، جان بده و دین را و ایمان حفظ کن. جان را فدای دین و ایمان کن. همان مسیری که انبیاء و اولیاء و اهل‌بیت و بعد شاگردان و تربیت‌شدگان مکتب اهل‌بیت یعنی شهدا رفته‌اند.

همین امروز شهدایی که نیروی انتظامی و یا دیگر نیروهای مسلح می‌دهند فقط برای آب‌وخاک و وطن نیست، بلکه با انگیزه بالاتری اقدام می‌کنند برای حفظ کیان دین و احکام الهی آماده رشادت شده‌اند که همه آن‌ها هم تأمین می‌شود. پس یکی از مهم‌ترین مصادیق افساد فی‌الارض از بین بردن و به خطر افتادن دین و ایمان مردم است که در اینجا باید به دفاع برخاست؛ و برای امنیت ایمان مردم، خداپرستی مردم مثل امنیت جان و مال و آب‌وخاک، دفاع کرد.

هر چیزی که پرستش خدا را جامعه تضعیف کند، تهدید است؛ باید با برداشتن موانع، زمینه پرستش آگاهانه خدای تعالی را فراهم کرد. نفوذ دشمنان در بعضی از مراکز، با دقت، در کنار مساجد مراکز دیگری درست کرد «لَهُدِّمَتْ» تا هنگام نماز و عبادت افراد بخصوص جوانان مشغول فعالیت‌های دیگری باشند ولو مشروع و بی‌اشکال؛ اما یاد خدا را کم‌رنگ کردند.

اساساً علت بلند ساختن مساجد و گنبدها و مراکز عبادی همین یادآوری است؛ الان حتی در کشورهای غیرمسلمان هم اجازه ندارند در کنار کلیسا ساختمان بلندتر از کلیسا بسازند؛ اما شما ببینید در همین شهر کرج مسلمان‌نشین وقت نماز، صدای اذان شنیده می‌شود؟ شب و صبح پیشکش در ظهر که همه بیدارند و مشغول کار هستند و صدا اذیتی ندارد چطور؟ بله آنجایی که صدا آزاردهنده باشد نباید گذاشت. ولی بلندگوها را به سما آسمان بگیرند و اذان را با صدای لطیفی پخش کنند. یک‌مرتبه باید در شهر صدای اذان بلند شود. اذان شهر را نورانی می‌کند بزه را کم می‌کند. نام خدا که بیاید ظلمت و تاریکی را از میان می‌برد.

به‌هرتقدیر این امنیتی که امروز کشور ما دارد و زبانزد خاص و عام است و البته مورد طمع دشمن است و هرازگاهی تلاش می‌کنند تا با ایجاد جریانی القاء ناامنی در ایران کنند که همیشه سرشان به سنگ خورده و من‌بعد هم همینطور خواهد بود. مردم ما هوشیار و در صحنه هستند، گوش‌به‌فرمان ولی از همه ارزش‌ها و آرمان‌ها دفاع می‌کنند و به هیچ قدرتی جز خدا تکیه ندارند؛ و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «یکی از عناصر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران بی‌اعتمادی مطلق به قدرت‌های سلطه‌گر جهانی است که امروز مظهر آن آمریکاست»؛ و همان‌طور که در سخنرانی روز عید میلاد فرمودند که «دشمنان ما سرشار از کینه و غیظ هستند و قرآن فرمود از این خشم بمیرید و این بیان قرآن در حال تحقق است»، ما هم با نفرین و مرگی که محکم و از روی بصیرت به آنان می‌دهیم، از قرآن و رهبرمان تبعیت می‌کنیم.

به‌هرتقدیر از همه عزیزان این نیرو، از همه کسانی که به‌خصوص در استان خودمان با توان و امکاناتی که در اختیارشان است وظایف محوله را تلاش دارند به‌خوبی انجام بدهند و انجام می‌دهند، بنده از طرف شما از همه عزیزان، فرماندهی محترم، معاونینشان در بخش‌های مختلف، قدردانی و تشکر می‌کنم و خدا قوت می‌گویم. ان‌شاءالله با حزم و جزم همیشگی ادامه مأموریت‌ها را تا آخر خواهند داشت.

۱۵ مهر روز روستا و عشایر است؛ به همه عزیزان تبریک عرض می‌کنم. قبل از بنده هم عزیزمان اینجا نکاتی را گفته‌اند. فقط بنده یک کلمه عرض می‌کنم. عشایر کشور در همه مسائل سیاسی و اجتماعی حاضر بودند به‌خصوص در دوران انقلاب نقش داشتند در کشور ۱۱۲۰۰ نفر شهید دادند. به‌عنوان پدافند غیرعامل در مناطق مرزی در افزایش امنیت کشور فعال هستند. ظرفیت‌های فراوان اقتصادی ‌و گردشگری و کشاورزی و دام‌پروری را در اختیار دارند. باید توجه ویژه کرد؛ چون نقش مهمی در بخشی از اقتصاد و امنیت غذائی کشور دارند. در منطقه ما و البرز هم تعدادی از عشایر ساکن هستند که امروز را به آن‌ها تبریک می‌گویم.

دشمنان بخصوص رژیم روبه‌مرگ صهیونیستی به تبعیت از آمریکا تلاش می‌کند تا روابط بین کشورهای منطقه را دچار اختلال و اختلاف کند و ژئوپلیتیک منطقه را به هم بزنند؛ که شاید این وسط بتواند مدت دیگری بماند؛ نظیر مسائلی که برای آذربایجان و ارمنستان درست کرده‌اند. ایران همیشه برای ثبات منطقه بدون دخالت بیگانگان تأکید داشته و تلاش کرده به کشورهای منطقه اگر اختلافی دارند کمک کند و البته اجازه هم نداده است که منافع او را به بهانه‌هایی مورد خدشه قرار دهند.

روز جهانی کودک و روز کاهش اثرات بلای طبیعی هم بود. بیشتر می‌خواستم راجع به کودک که کار مهمی دارد انجام می‌شود صحبت مفصلی داشته باشم که ان‌شاءالله در یک نوبت دیگری راجع به کودک و مسائل مربوط به کودک باید بحث کنم. بحث کودک بسیار مهم‌تر از جوان است عمیق‌تر، دقیق‌تر و مهم‌تر است. قرارگاهی هم در استان تأسیس کردیم که ان‌شاءالله در یک فرصت دیگر خدمت شما عرض خواهم کرد

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.