آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج:

نماز جمعه، بروز اسلام اجتماعی، پشتوانه نظام اسلامی و نشان‌دهنده پیوند جمهوریت و اسلامیت است / عملیات مرصاد پر از عبرت است / باید مواظب نفوذی‌ها باشیم تا غافلگیر نشویم / مسئله عفاف و حجاب تنگه چهار زبری است که مردم ما پای‌کار هستند / اگر مسئولین خوب و به‌موقع و قاطع عمل کنند ریشه فساد به‌راحتی کنده خواهد شد / برای حفظ جهان اسلام ایران تنگه چهارزبر است و باید با تمام قدرت حفظ شود / هیئت مساجد را پررنگ کنید / بهتر است در «یوم العباس» عزاداری دسته‌جمعی داشته باشیم

کارشناس روابط عمومی ۳۰ تیر ۱۴۰۲ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه سی‌ام تیرماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه سی‌ام تیرماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج بیان داشت: یکی از احکام الهی احیاء شده توسط حضرت امام (ره) نماز جمعه است که بعد از انقلاب در ۵ مرداد ۱۳۵۸، آیت‌الله طالقانی (ره) در تهران اقامه کردند که چه شور و هیجانی داشت و چه برکاتی از آن تاریخ تا امروز نمازهای جمعه برای کشور و انقلاب داشته است.

نماز جمعه قرارگاه ایمان، بصیرت و تقواست

وی در ادامه بابیان اینکه از همه عزیزانی که به خدمتگزاری در این عرصه مشغول هستند خسته نباشید و خدا قوت عرض می‌کنم، گفت: از اعضای ستاد نماز جمعه، برادران و خواهران بسیج و انتظامات. صداوسیما و اصحاب رسانه‌، راهنمایی رانندگی، نیروی انتظامی، آتش‌نشانی، اورژانس، قاری‌ها، مجری‌ها، مکبرها، سخنران‌های قبل از خطبه‌ها، خدام و واحد خواهران و روابط عمومی دفتر و همه شما نمازگزاران بزرگواری که باعث رونق و شکوه نماز جمعه می‌شوید و از نوجوانان و جوانان که شورونشاط را مضاعف می‌کنند تشکر و قدردانی می‌کنم؛ و از خدای تعالی توفیق روزافزون برای همه شما و تأثیرگذاری بیشتر این قرارگاه ایمان و بصیرت و تقوا را از خداوند خواهانم.

تاریخ نماز جمعه از زمان تشریع تا امروز فرازوفرودهای زیاد داشته است

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه تاریخ نماز جمعه از زمان تشریع یعنی قبل از هجرت رسول خدا به مدینه تا امروز فرازوفرودهای زیاد داشته است، گفت: در مکه که امکان اقامه نبود لذا حضرت به مُصعب بن عمیر فرمان داد تا براى نخستین بار در مدینه، نماز جمعه را برپا کند. بعد از هجرت، خود حضرت همیشه اقامه کرد. بعد در دوران خلفا نماز جمعه برپا می‌شد و امیرالمؤمنین هم به خاطر اینکه مخالفت سیاسی نکرده باشد شرکت می‌کرد. بعد هم خود امیرالمؤمنین و امام مجتبی علیهماالسلام اقامه می‌کردند، اما بقیه ائمه نتوانستند نماز جمعه را شخصاً اقامه کنند اما به خاطر حفظ وحدت مسلمین بیشتر اوقات در نماز مخالفین شرکت می‌کردند و سفارش هم می‌کردند شیعیان ترک نکنند.

محور همه دشمنیها مقابله با ارزش‌های اسلامی و انقلابی است

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه عنوان کرد: قبل از انقلاب هم بعضی از بزرگواران در بعضی از مناطق نماز جمعه را می‌خواندند؛ مثلاً در قم مرحوم آیت‌الله‌العظمی اراکی می‌خواند، در بعضی از شهرستان‌ها مثل جهرم خبر داشتم که می‌خواندند؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دشمنی‌هایی که نسبت به مردم انقلاب کردند تا انقلاب را ساقط کنند و نتوانستند؛ شروع کردند به تهاجم فرهنگی و تحریم اقتصادی و براندازی از درون و امثال‌ذلک که محور همه دشمنی‌ها مقابله با ارزش‌های اسلامی و انقلابی بود.

یکی از عوامل مهم وحدت‌بخش مساجد، مصلاها و نمازهای جمعه بوده است

وی در ادامه با تأکید بر اینکه یکی از عوامل مهم بازدارنده و درعین‌حال وحدت‌بخش مساجد و مصلاها و نمازهای جمعه بوده است، اظهار داشت: این‌ها عامل وحدت بودند، عامل خنثی کردن توطئه‌هایی بودند که در چهل‌وچند سال در کشور توسط ایادی دشمن واقع‌شده است؛ لذا درباره مصلا و نماز جمعه و ائمه جمعه و دفاترشان و حوزه‌های علمیه شیطنت می‌کنند.

ائمه جمعه همه تلاش خود را کردهاند تا با امیدآفرینی روحیه حماسی مردم را زنده نگه‌دارند

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز اذعان داشت: در طول این سال‌ها در کنار توصیه به تقوا و بیان مواعظ سودمند، تحلیل مستند و منطقی و اقناعی مسائل موردنیاز و همچنین معارف دینی و مسائل سیاسی و تبیین گفتمان رهبری به نمازگزاران ارائه‌شده و ائمه جمعه همه تلاش خود را کرده‌اند تا فراجناحی و پدرانه تولید نشاط اجتماعی کنند و با امیدآفرینی روحیه حماسی مردم را زنده نگه‌داشته و باقدرت و عزت درصحنه حاضر باشند.

نماز جمعه، بروز اسلام اجتماعی، پشتوانه نظام اسلامی و نشان‌دهنده پیوند جمهوریت و اسلامیت است

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه نماز جمعه با نمایش ارکان اقتدار اسلام نشان می‌دهد که چگونه باید جبهه حق و عدالت را تقویت کرد، خاطرنشان ساخت: نماز جمعه، بروز اسلام اجتماعی، پشتوانه نظام اسلامی و نشان‌دهنده پیوند جمهوریت و اسلامیت است و زیاد کننده تقوا، بصیرت و اخلاق است و شبیه به حج هست لذا دشمنان اسلام همیشه از نماز جمعه‌ای که از جهات مختلف تراز باشد می‌ترسند و تلاش می‌کنند بی‌رونق باشد.

نماز جمعه باید منشأ آثار برای مردم و آن منطقه باشد / مصلی فرصت‌های فراوان فرهنگی دارد

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نماز جمعه در روز جمعه و بقیه هفته باید منشأ آثار برای مردم و آن منطقه باشد، گفت: مصلی فرصت‌های فراوان فرهنگی دارد و عزیزان ما در همین مصلی مشغول فعالیت هستند و کارهای فراوانی رادارند انجام می‌دهند که البته باید اطلاع‌رسانی کنند اما خود عزیزان این محفل نورانی را گرم‌کنید. به مسئولین ستاد نماز جمعه کمک کنید ایده و نظری اگر دارید برای بهتر شدن وضع موجود ارائه دهید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه به روایتی در رابطه با نماز جمعه اشاره کرد و گفت: در منابع اهل سنت آمده است که امیرالمؤمنین روزی بر منبر کوفه یادآور شدند: «هرگاه روز جمعه شود، شیاطین صبح زود با پرچم‌هایشان به بازارها می‌روند و به‌طرف مردم موانعی می‌افکنند و آنان را از آمدن به نماز جمعه بازمی‌دارند». متأسفانه به بهانه‌های مختلف افراد نماز جمعه را ترک می‌کنند؛ نباید این‌گونه باشد.

جمعه، روز اجتماع عمومی است

آیت‌الله حسینی همدانی به روایت دیگری در رابطه با اهمیت نماز جمعه پرداخت و گفت: وقتی از امام رضا علیه‌السلام پرسیدند: «چرا برای نماز جمعه خطبه قرار داده‌شده؟ فرمود: برای اینکه جمعه، روز اجتماع عمومی است و این خود وسیله‌ای است تا امام اولاً مردم را موعظه کند و به اطاعت خداوند تشویق نماید و آنان را از معصیت و گناه و نافرمانی خدا بترساند و مردم را نسبت به مصالح دین و دنیایشان آگاه سازد. ثانیاً رویدادهایی که در دوردست‌ترین نقاط جهان واقع می‌شود را به مردم خبر دهد و جریانات و حوادثی که سود و زیان مسلمانان در آن است را به اطلاع آنان برساند».

۵ مرداد فروغ جاویدانشان، غروب جاویدان شد

وی در بخش دیگری بیان داشت: ۵ مرداد سالگشت پیروزی مردم ایران در یک عملیات بی‌نظیر علیه داعش صفتان مزدوری بود که با کمک و پول و امکانات بیگانگان به جان ملت خودشان افتادند و در مرصاد به چنگ عدالت افتادند و فروغ جاویدانشان، غروب جاویدان شد.

خطیب نماز جمعه کرج در ادامه تصریح کرد: منافقین با کمک رژیم بعث عملیات آفتاب در ۷ فروردین و عملیات چلچراغ در ۲۸ خرداد ۱۳۶۷ انجام داده بودند و شکست‌خورده بودند و لذا عملیات فروغ جاویدان برای آنان بسیار مهم و حیاتی بود. به‌طوری‌که صدام در ۱۹ تیر ۶۷ در برنامه تلویزیونی گفت: «بعد از مدتی خواهید دید که چگونه مجاهدین خلق (منافقین) به اعماق خاک خودشان، ایران، نفوذ خواهند کرد و همین‌طور پیوستن مردم ایران به صفوف آن‌ها را خواهید دید». لذا ۶ روز بعد از قبول قطعنامه ۵۹۸، نیروهای عراقی به جنوب و حوالی خرمشهر حمله کردند تا اذهان را به آن‌طرف مشغول کنند و منافقین بتوانند از غرب خود را به داخل ایران بکشانند.

آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: با تجهیزات فراوان نظامی و تدارکاتی و به خیال خام همراهیِ مردم در داخل کشور، در ۳ مرداد عملیات فروغ جاویدان را آغاز کردند و چندین کیلومتر هم جلو با یک ستون کشی احمقانه و بدون آرایش جنگی و بدون تاکتیک آمدند تا به سد مقاومت بی‌نظیر مردم برخورد کردند و روحیه خود را باختند.

تدبیر شهید صیاد شیرازی چنان داغی بر دل منافقین گذاشت که فروغشان دوروزه بی‌فروغ و تمام شد

وی در ادامه بابیان اینکه کسانی که طراحی کرده بودند ۳۳ ساعته باختران، همدان، قزوین و بعد تهران خواهند بود در همان منطقه چهارزبر زمین‌گیر شدند، گفت: تدبیر شهید صیاد شیرازی در به‌کارگیری نیروی هوائی و قطع ارتباط ارتش صدام با صحنه جنگ و بمباران ستون جنگی‌ آن‌ها، چنان داغی بر دل منافقین گذاشت که فروغشان دوروزه بی‌فروغ شد و تمام شد و سال‌ها بعد صیاد را به انتقام، به شهادت رساندند.

عملیات مرصاد یک الگوست برای همدلی نیروهایی که وظائف مشخصی بر عهده‌دارند

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه این عملیات پر از درس و عبرت است که دوستان بخصوص جوانان عزیز باید دنبال و مطالعه کنند و ببینند عاقبت کسانی را که در مقابل اسلام و انقلاب ایستادند و به مردم خود پشت کردند چگونه شد و تا امروز هم خذلان و نکبتی که گرفتار شدند ادامه دارد، تصریح کرد: عملیات مرصاد یک الگوست برای همدلی نیروهایی که وظائف مشخصی بر عهده‌دارند. الگویی که امروز در همه عرصه‌ها بخصوص اقتصادی و فرهنگی به آن هم در کلان کشور و هم منطقه خودمان استان البرز احتیاج داریم.

حضور حماسی مردم همیشه عزت و اقتدار آفرین است

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه عنوان کرد: آن روز ارتش و سپاه و بسیج و عشایر و بقیه گروه‌های مردمی باهم و در کنار هم بودند و پیروز شدند؛ یعنی حضور حماسی مردم همیشه دشمن‌شکن و بن‌بست شکن است، عزت و اقتدار آفرین است و از بین برنده نقشه‌های دشمن است.

هر کس به توان خودش برای حضور دشمن‌شکن در انتخابات برنامه‌ریزی کند

وی در ادامه به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: انتخابات پیش رو را دشمن تلاش دارد که مردم حضورشان کم‌رنگ باشد و از همین امروز همه هر کس به توان خودش برای حضور دشمن‌شکن در انتخابات برنامه‌ریزی کند.

مسئله عفاف و حجاب تنگه چهار زبری است که مردم ما پای‌کار هستند / اگر مسئولین خوب و به‌موقع و قاطع عمل کنند ریشه فساد به‌راحتی کنده خواهد شد

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز با تأکید بر اینکه در عملیات مرصاد حفظ تنگه چهارزبر بسیار مهم و حیاتی بود؛ و ما امروز در داخل کشور در عرصه فرهنگ و اقتصاد و سیاست تنگه‌های چهارزبری داریم که باید جانانه حفظ کنیم، اذعان داشت: مسئله عفاف و حجاب تنگه چهار زبری است که مردم ما پای‌کار هستند؛ اگر مسئولین خوب و به‌موقع و قاطع عمل کنند ریشه فساد به‌راحتی کنده خواهد شد.

برای حفظ جهان اسلام ایران تنگه چهارزبر است و باید با تمام قدرت حفظ شود / در این پیچ تاریخی جهان، اسلام حرف اول را خواهد زد و دراین‌بین ایران جلودار و پیروز میدان خواهد بود / مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را دست‌کم نگیرید

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه برای حفظ جهان اسلام ایران تنگه چهارزبر است و باید با تمام قدرت حفظ شود، یادآور شد: در این پیچ تاریخی که جهان درش قرارگرفته به‌خوبی می‌دانند که اسلام حرف اول را خواهد زد و دراین‌بین ایران جلودار و پیروز میدان خواهد بود؛ لذا استکبار جهانی و برادر زردش رژیم صهیونیستی هم خودشان اقدام می‌کنند؛ هم افراد را استخدام می‌کنند که به اسلام و مقدسات اسلامی توهین کنند، جنگ فرقه‌ای و بین مذهبی به وجود بیاورند، فضا را مهیا می‌کنند تا قرآن شریف را بسوزانند؛ اما نمی‌دانند این شعله‌هایی که برافروختند، آتشی است که به‌زودی آنان را نابود خواهد کرد؛ و به فضل الهی محو اسرائیل پلید را خواهیم دید. مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را دست‌کم نگیرید.

عملیات مرصاد پر از عبرت است / باید مواظب نفوذیها باشیم تا غافلگیر نشویم

وی در ادامه با تأکید بر اینکه عملیات مرصاد پر از عبرت است، گفت: اگر از این عملیات درس گرفتیم که باید مواظب نفوذی‌ها باشیم تا غافلگیر نشویم برنده‌شده‌ایم. خوب می‌دانید تعدادی از منافقین محارب که به مردم آسیب رسانده بودند و جامعه را دچار رعب و وحشت کرده بودند و باید اعدام می‌شدند، در زندان بودند. گفتند توبه کرده‌اند که اقدامی علیه نظام اسلامی نداشته باشند اما با آنان در زندان ارتباط گرفته بودند و آن‌ها هم با کفش و لباس، آماده پیوستن به بقیه شده بودند که برسند و ادامه عملیات علیه نظام داشته باشند. در حقیقت ارفاق و رأفت اسلامی را نادیده گرفتند درنتیجه حکمشان را به دستور امام اجرا کردند. این همین جریانی است که توسط آقای منتظری ناجوانمردانه تخطئه شد و خوراکی شد برای دشمنان انقلاب که این سال‌ها با تحریف و دروغ جای شهید و جلاد را عوض کنند.

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه از فتنه‌هایی که منافقین و دیگران فراهم می‌کنند ناراحت نباشید، گفت: چراکه رسول خدا فرمودند: «در آخرالزمان فتنه را ناخوش نداشته باشید؛ زیرا آن فتنه‌ها منافقان را نابود می‌سازد»؛ و دربیانی دیگر امام صادق علیه‌السلام فرمود: «آرزومند فتنه باشید، زیرا فتنه موجب نابودى ستمگران و پاک شدن زمین از لوث وجود فاسقان است».

هیئت مساجد را پررنگ کنید

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه هیئت مساجد را دوستان پررنگ کنید، گفت: در بعضی از مساجد هست که عده‌ای می‌خواهند سخنرانی را بشنوند و بروند خانه‌شان؛ جوان‌ترها بیشتر دوست دارند که بمانند و سینه‌زنی کنند. آقایان اجازه بدهند که هیئات در مساجدشان توسعه پیدا کند. بگذارید جوان‌ها در مسجد باقی بمانند. حضور جوان‌ها در مسجد پررنگ‌تر باشد. فضا و فرصت بدهید. من دیدم بعضی از مساجد این کار را می‌کنند که خیلی خوب است. بعدازاینکه نماز مغرب و عشا خوانده می‌شود بعضی‌ها می‌خواهند سخنرانی گوش بدهند و روضه و سینه‌زنی مختصر بعد به منزلشان بروند. یکی دو ساعت بعد جوان‌ها بیایند در همان مسجد؛ سعه‌صدر داشته باشید و حوصله کنید. البته نظارت هم داشته باشید که کار به‌درستی انجام شود.

موکب‌ها را در محل‌هایی بزنند که کمتر هیئت و مسجد دارد

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد که دوستان موکب‌ها را در محل‌هایی بزنند که کمتر هیئت و مسجد دارد که آن محل هم بهره ببرند از این مسائل. مثلاً در محله‌ای اصلاً هیچ‌چیز وجود ندارد؛ آنجا موکب بزنید تا دیگران هم استفاده کنند. حتماً هم پیوست فرهنگی برایش داشته باشید. فقط چای دادن و آب دادن نباشد. البته خود این کار، یک کار فرهنگی است اما در کنارش می‌شود توسعه داد.

بهتر است در «یوم العباس» عزاداری دسته‌جمعی داشته باشیم

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در خاتمه اظهار داشت: سال گذشته هم برنامه‌ای به نام «یوم العباس» در تاسوعا در کرج واقع شد. اگرچه بهتر است عزاداری داشته باشیم؛ مثل زنجان که دیدید بالاتفاق همه در یک روز جمع می‌شوند و شور و هیجان و احساس و عاطفه و مرثیه و حماسه به نمایش درمی‌آید. این‌طور اگر برگزار شود خوب است؛ اما اگر به‌صورت موکبی و جریانی که سال گذشته برقرار شد باشد به‌تنهایی ثمره‌ای ندارد؛ باید در کنار او جریانی به وجود بیاید؛ لااقل دسته‌های عزاداری در آن مسیر شرکت کنند و برسند به امامزاده تا تجمعی شود و روضه‌خوانی شود و سخنرانی شود و به نماز اگر رسید نماز خوانده شود که بهره‌برداری مضاعف معنوی از این حرکت بشود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.