مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۲ شهر کرج/

از زیارت عاشورا و شرکت در مجالس عزاداری غافل نباشید

کارشناس روابط عمومی ۲۳ تیر ۱۴۰۲ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۴/۲۳

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

بندگان خدا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین طبق دستور دین و اولیاء الهی زندگی خود و اطرافیان خود را تنظیم می‌کنند. موضوع بحث ما درباره جمعیت و فرزند آوری و مسائل مربوطه و شبهات وارده بود و نکاتی عرض شد؛ و اینکه اسلام به تعداد فرزند آوری به‌عنوان عدد مشخص، مطلب و توصیه‌ای ندارد. باید شرایط و توانائی‌ها را دید.

یکی از وظائف جدی نظام و دولت اسلامی باید این باشد که راه‌کارها و بسترهای مناسب برای تکثیر نسل را فراهم کند و اجازه تبلیغات ضد فرزند آوری به اشکال مختلف را ندهد، بلکه جرم بداند تا فضا برای فرزندان متعدد و تربیت خوب آنان در خانواده‌ها فراهم شود. چون در خانواده‌های پر فرزند به علت اینکه پدر و مادر آزادی بیشتری به بچه‌ها می‌دهند، فرزندان خطرپذیرتر و مستقل‌تر هستند و از عهده کارهای مشکل برمی‌آیند، سرد و گرم دوران را بهتر می‌چشند و بیشتر اهل فداکاری و کمک به همنوع و ایثار و امثال ذالک هستند؛ اما در خانواده‌های کم اولاد، معمولاً فرزندان وابسته و محافظه‌کارتر هستند و در آینده هم کمتر کمک پدر و مادر هستند.

قرآن کریم علاوه بر تشویق به تکثیر نسل، سفارش دیگرش اهتمام به تربیت کودک و دقت به رشد و شکوفایی شخصیت اوست. به آیات مبارکه سوره لقمان توجه بفرمائید در آنجا به ما روش صحیحِ تربیت فرزند، با لحن مهربان و از روی دلسوزی را بیان کرده است.

از اساسی‌ترین مسئله یعنی توحید شروع می‌کند. در آیه ۱۳ با لحنی از روی شفقت‌ و مهربانی می‌فرماید: «وَ إِذْ قَالَ لُقْمَانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یَابُنَىَّ لَا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ»؛ و هنگامی‌که لقمان به فرزندش درحالی‌که او را موعظه مى‏کرد، گفت: پسرم، چیزى را همتاى خدا قرار مده که شرک، ظلم بزرگى است؛ و این یا بنی را تکرار می‌کند.

به‌هرتقدیر خانواده به‌خصوص پرجمعیت مطلوب است و لذا مقدمه فرزند دار شدن که ازدواج و تشکیل کانون خانواده است به‌شدت مورد مذمت عده‌ای که تفکر فمینیستی دارند قرار دارد. عامل بدبختی زنان و بانوان را ازدواج و خانواده می‌دانند. می‌گویند اینکه زنان به خانواده متعهد هستند حقوق خود را از بین برده‌اند و برای رها شدن از بدبختی که گرفتارش هستند لازم است ازدواج نکنند.

و همین عامل باعث شد، عده‌ای هم که ازدواج می‌کنند، تن به مادر شدن ندهند. چرا؟ چون مادری را با مسائل پیش‌پاافتاده و مادی مقایسه می‌کنند و آن را مثلاً مانع تحصیلات و شاغل بودن و فعالیت‌های اجتماعی می‌دانند. در حالیکه هیچ امری قابلیت مقایسه با مادر بودن را ندارد. جایگاه رفیعی که رسول خدا بهشت را زیر پای مادران دانست؛ و مجموعه‌ای از روایات که موقعیت ویژه مادران به‌خصوص در دوران بارداری و شیردهی و تربیت فرزند را ترسیم می‌کند.

رسول خدا فرمودند: «هنگامی‌که زن باردار می‌شود در تمام طول مدت حمل به‌منزله روزه‌دار و شب‌زنده‌دار و مجاهد در راه خدا با جان و مال است و هنگامی‌که وضع حمل می‌کند آن‌قدر خدا به او پاداش می‌دهد که هیچ‌کس حد آن را از عظمت نمی‌داند و هنگامی‌که فرزندش را شیر می‌دهد در برابر هر مکیدنی از سوی کودک خداوند پاداش آزاد کردن برده‌ای از فرزندان اسماعیل را به او می‌دهد و هنگامی‌که دوران شیرخوارگی کودک تمام شد یکی از فرشتگان بزرگوار بر پهلوی او می‌زند و می‌گوید: برنامه اعمال خود را از نو آغاز کن چراکه خداوند همه گناهان تو را بخشید».

جایگاه عظیم مادر را از بعض روایات بهتر می‌شود فهمید مثلاً در روایت دارد از رسول خدا سؤال کردند حق ‌مادر چیست؟ فرمود: «هیهات؛ هیهات؛ اگر به عدد ریگ‌های بیابان و قطره‌های باران در خدمت مادر بایستید معادل یک روزی که در شکم او بوده‌اید نخواهد بود». چرا در روایت دارد اگر کسی پای مادرش را ببوسد مثل این است که آستانه در خانه خدا را بوسیده است. دعای مادر از موانع اجابت دعا می‌گذرد. کسی که قبر والدین خود را در هر جمعه زیارت کند گناهانش بخشیده می‌شود.

این موقعیت‌ها را با کلمات فریبنده و شیطانی می‌گیرند و شخصیتی که می‌تواند در این جایگاه قرار داشته باشد را بزک شده در دست و در مقابل چشم هوس آلود هرزگان و شهوت‌پرستان قرار می‌دهند و او را خوار و ذلیل می‌کنند. گروهی از بانوان را با تبلیغ و جو زدگی وارد مشاغلی می‌کنند که ‌هیچ سنخیتی ‌با روح و جسم آنان ندارد فقط خوشحال‌اند که در بیرون از خانه مشغول کار هستند و این بردگی متمدنانه را برای خود ارزش می‌دانند و ارزش‌های واقعی و اصیل مثل متانت و وقار و حیا و مربی و مادر بودن را کنار می‌گذارند.

مکرر عرض کردیم اسلام با فعالیت اجتماعی و کار کردن بانوان مخالفتی ندارد اما اولویت و مطلوب اصلی را تربیت فرزندان و مدیریت خانواده می‌داند. ریشه این تبلیغ که بانوان را از منزل بیرون بکشند و روحیه مادری آنان را خراب کنند، در کلمات طراحان و نقشه ریزان غربی می‌بینیم. آنان جمعیت فراوان مسلمین را برای خود خطر جدی می‌دانند.

ساموئل هانتینگتون در مصاحبه‌ای که درباره تمدن اسلام و چین و چالش آن با تمدن غرب کرده می‌گوید: تمدن اسلامی تمدنی است که چالش آن تا حدودی متفاوت از دیگر چالش‌هاست؛ زیرا که این تمدن اساساً ریشه در نوعی پویایی جمعیت دارد. رشد بالای زادوولد که در اکثر کشورهای اسلامی شاهد آن هستیم این چالش را متفاوت کرده است.

بحث که به اینجا رسیده و امروز هم روز خانواده است چند جمله هم دراین‌باره در همین خطبه عرض کنم. اولاً توجه دارید که خدای تعالی از ازدواج و تشکیل خانواده به‌عنوان آیه‌ای از آیاتش نام می‌برد که با دو عامل مهم مودت و رحمت زندگی‌ها را در کنار همسری که آرام‌بخش است قوام می‌بخشد. در آیه ۲۱ سوره مبارکه روم فرمود: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ». باید جو خانواده رحمت و مودت و رفق باشد.

رسول خدا فرمودند: هرگاه خداوند خیر خانواده‌ای را بخواهد باب ملایمت و مهربانی و رفق را به روی آنان بگشاید. رفق یعنی لطف یعنی مدارا یعنی نرم‌خوئی یعنی ترک زور. رعایت این رفق در خانواده که افراد مختلف با علائق گوناگون زندگی می‌کنند یکی از مسائل اساسی است که باید همه رعایت کنند.

نکته دیگری هم راجع به خانواده عرض کنم و آن مسئله امنیت اخلاقی و مسئله عفاف و حجاب است که یک امر بین‌المللی و مربوط به جوامع انسانی است و فقط مربوط جوامع دینی و یا ایران نیست. غربی‌ها راه‌حل‌هایی داده‌اند که اگر کسی اعتقاد به هیچ دینی هم نداشته باشد باز نمی‌تواند با روش غربی و بی‌بندوباری که تبلیغ می‌کنند به خانواده سالم و جامعه سالم و امن دست یافت.

راه‌حل غرب برای حل مشکلات خانواده و بانوان، غلط و نابودکننده است. مگر امروز در غرب روابط آزاد زن و مرد وجود ندارد؟ پس چرا این مقدار آمار تجاوز جنسی غیرقابل‌تصور داده می‌شود؟ معلوم می‌شود این نوع از آزادی، امنیت اجتماعی نمی‌آورد.

آقا فرمودند به ساختارهای غلطی که غربی‌ها و دشمنان ما دارند حمله کنید و بخشی از تبیین هم همین است. آمریکا دائماً کشورهای دیگر را متهم به اعمال خشونت علیه زنان می‌کند در حالیکه گزارش‏هاى مؤسسات مردم‏نهاد آمریکایى نشان مى‏دهد که این اتفاق، در حجم بسیار بیشترى در آمریکا رخ مى‏دهد یکى از بدترین موارد خشونت علیه زنان، موضوع فساد اخلاقى است که در آنجا در آمار بسیار بالائى قرار دارد.

یک نمونه عرض کنم که سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ به مناسبت سالروز منع خشونت علیه زنان آمارى تکان‏دهنده در خصوص تجاوزهاى جنسى و خشونت‏هاى شدید علیه زنان در کشورهاى غربى را گزارش داده است. مطابق آمارهاى رسمى منتشرشده در غرب، در کشورهاى استرالیا، کانادا و سرزمین‏هاى اشغالى، توسط رژیم صهیونیستى، ۴۰ تا ۷۰ درصد زنان کشته‏شده در این کشورها و مناطق، توسط شریکان جنسى خود به قتل رسیده‏اند. در آمریکا نیز یک‌سوم زنانى که هرساله به قتل مى‏رسند، توسط شریکان جنسى خود کشته ‌شده‌اند.

موارد خیلی فراوان است من در خطبه نمی‌توانم بگویم. امروز سخن از بردگی جنسی می‌کنند که شکل مدرنی هم به خود گرفته که به گزارش بعض پایگاه‌های اطلاع‌رسانی آمریکائی سالانه حدود ۲۰ هزار نفر براى بردگى به آمریکا قاچاق مى‏شوند. این افراد که با وعده کار یا تحصیل به آمریکا آورده مى‏شوند، هر یک به قیمتى بین ۱۰ هزارتا ۳۰۰ هزار دلار به فروش مى‏رسند. این جدا از کسانى است که با ملیت آمریکایى به بردگى گرفته مى‏شوند و آمار درستى از آن‏ها در دست نیست.

همه این‏ها حکایت از این می‌کند که اگر مرزهای اخلاقی رها شود و به مسائل عفاف و حجاب توجه نشود، مسئله امنیت اخلاقى و اجتماعى خطرناک‏ و فاجعه‌آمیز مى‏شود. کسانی که سبک زندگی غربی را ترویج می‌کنند دانسته یا ندانسته در مسیر انحطاط خانواده و اخلاق و انسانیت قدم برمی‌دارند. امروز راهبرد غرب خانواده زدایی است و آن را با هرزگی زن کلید زده و با روش جنگ نرم در لایه‌های مختلف در حال اجرا در ایران است.

لذا لازم است مردم و مسئولین خوب میدان را بشناسند و آرایش جنگی مناسب داشته باشند و از کارهای انفعالی و بی‌ثمر خودداری کنند. اگر خانواده از نظام اسلامی گرفته شود چرخه تمدن سازی که در مسیر آن در حال حرکت هستیم مختل خواهد شد. تلاش برای اباحه‌گری به همین جهت است که خانواده که بستر پرورش انسان‌ها، نسل پروری و تربیت و شکوفایی استعدادهاست از بین برود.

بانوان ازنظر دشمنان ما نقاط استراتژیکی هستند که باید از بین بروند. نه اینکه حذف فیزیکی شوند؛ بی‌اثر و بی‌خاصیت شوند. روایتی که رسول خدا راجع به مادر گفت را ببینید؛ آن‌کسی که خودش را بزک می‌کند، نیمه عریان می‌کند و در مرئا و منظر چشم‌های هوس آلود قرار می‌دهد، این کجا و آن کجا! او آیا می‌تواند تمدن سازی کند؟! او آیا می‌تواند قاسم سلیمانی پرورش بدهد؟! او می‌تواند انسان‌های ازجان‌گذشته پرورش بدهد؟!

 گذشته از کار فرهنگی کارهای سیاسی و روانی هم انجام می‌دهند که فرصت بیان نیست. آمار سازی‌های غلط و دروغ علیه وضعیت بانوان در ایران می‌کنند که در اغتشاشات اخیر نمونه‌ها را دیدید. از بانوان در امیال سیاسی و چالش‌هایی که ایجاد می‌کنند لیدرسازی می‌کنند و عنوان جنبش زنان به آن می‌دهند و امثال این‌ها. با کمک جریانات همسوئی که در داخل دارند سعی می‌کنند توسط کنوانسیون‌های مختلف به ایران فشار بیاورند تا از مبانی خودش عقب‌نشینی کند.

به‌هرتقدیر همه ما باید نسبت به خانواده و ارکان آن و حفظ و حراست از آن جدی و کوشا باشیم و از سبک زندگی اسلامی ایرانی عقب‌نشینی نکنیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین از شرک بری هستند و به هیچ قسم از اقسام شرک مبتلا نیستند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۴۴ از حکم نهج‌البلاغه ۲۰ مورد را اشاره‌کرده‌اند که خداوند واجب کرده است و من در هر نوبت به تعدادی اشاره می‌کنم.

فرمودند: «فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ». خداوند ایمان را به خاطر پاکى از شرک واجب کرده است. حضرت از ایمان شروع کردند چون ریشه همه امور واجب و مستحب است. وقتی ایمان می‌آید، شرک از بین می‌رود؛ و شخص، موحد و با ایمان و خداشناس می‌شود.

بعد راجع به نماز فرمود: «وَ الصَّلَاهَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْرِ»؛ و نماز را براى منزّه بودن از کبر واجب کرده است. نماز را شارع برای کنترل نفسی که همه خودخواهى‌ها و خواهش‌های غیرمعقول و غیر مشروع از او نشئت می‌گیرد قرار داده است. نماز فضائل انسانی و الهی را شخص مستقر و ملکه می‌کند و بدی‌ها را از او دور می‌کند. ناگزیر ازجمله نتایج نماز پاک‌سازی انسان از کبر و خودخواهى است. خداوند تقوا را در همه ما بیشتر بگرداند.

آرام‌آرام به ماه امام حسین و شور و حماسه محرم نزدیک می‌شویم. خیمه‌های معرفت و انسان‌سازی عَلم می‌شوند و هر کس به‌اندازه استعداد خودش از این دریای بیکران معرفت و شعور بهره می‌برد. امام حسین مظهر رحمت واسعه الهی است که هم ارائه طریق می‌کند و راه نشان می‌دهد و هم دستگیری می‌کند و به مقصد می‌رساند. هم چراغ است که راه را نشان می‌دهد و هم کشتی است که به مقصد می‌رساند.

مسجدها و هیئات را مثل همیشه پرشور حفظ کنید. مدیران محترم برای همه لحظاتِ جلساتی که دارند برنامه داشته باشند. سعی کنید همه مشارکت داشته باشند بخصوص نوجوانان و جوانان.

حتماً جلسات را با قرآن شروع کنید. تصمیم امسال همه مساجد و هیئات این باشد که جلسه‌ای بدون قرآن شروع نشود. اگر کسی هم آیات تلاوت شده را کوتاه ترجمه کند خوب است. راجع به فلسفه قیام و ابعاد مختلف آن فکر و مطالعه کنید.

برای اینکه اشک چشمتان تأثیر لازم را برای شما داشته باشد از چشم خود در برابر خلاف و گناه مواظبت کنید. طهارت زبان و چشم و گوش و قلب اساس کار است.

از زیارت عاشورا و شرکت در مجالس غافل نباشید. گویندگان و مبلغان محترم هم فرصت محرم را مغتنم بشمارند و در مسیر تبیین معارف و اخلاق و سیاست و حکومت دینی و دشمنی‌های نظام سلطه و شگردهایی که امروز بکار می‌بندد همان‌طور که رهبر معظم انقلاب چند روز پیش فرمودند، مجاهدت کنید. باورهای دینی و اعتقادی مخاطبین خود را بالا ببرید ایمان و امید را در دل آنان مستقر کنید.

روز اول محرم روز شعر آئینی هم هست که خودش تبلیغ و رسانه است و الحمدلله استان البرز ازاین‌جهت از غنائی به خاطر شعرای خوب و مطرح برخوردار است که لازم است در جلسات از این عزیزان بیشتر استفاده شود

۲۶ تیرماه ۱۳۵۹ شورای نگهبان با حکم حضرت امام تأسیس شد. شورای نگهبان به علت جایگاه راهبردی و ویژه‌ای که در نظام اسلامی دارد بیشترین دشمنی‌ها نسبت به او می‌شود. از زمان تشکیل این نهاد تا امروز، جریان‏های مخالف با حاکمیت دینی و حتی اشخاص هم فکر این جریانات، با شورا مخالفت کرده‌اند و گاهی کار به توهین و تضعیف کشیده شده است.

شورای نگهبان همیشه موردتوجه و حمایت امامین انقلاب بوده است. رهبر معظم انقلاب در بیانی فرمودند: «شورای نگهبان، عماد ملت و دین و مایه اطمینان و سکینه قلب مؤمنین است و در حقیقت نبض نظام اسلامی به شمار می‏رود…» بعد یک عده او را تضعیف می‌کنند؛ تنقیص و توهین می‌کنند؛ چرا؟ چون او را رد صلاحیت کردند مثلاً.

و یا فرمودند: «شورای نگهبان هویت موردنظر نظام و وجود و عدم وجود آن، به ‌معنای وجود و عدم وجود نظام جمهوری اسلامی ایران است»؛ یعنی اگر شورای نگهبان را بگیریم دیگر جمهوری اسلامی مشروعیت ندارد.

سابقه تشکیل مثل این شورا در ایران به دوران مشروطیت بازمى‌گردد که دسیسه کردند و اجرائی نشد؛ اما بعد از انقلاب با دستور و پیگیری جدى حضرت امام در قانون اساسى گنجانده شد. این شورا باصلابت جلوی کسانی که ناجوانمردانه قصد دارند و داشتند اسلامیت و یا جمهوریت نظام را از بین ببرند قاطعانه ایستاد. تا امروز نگذاشته است احکام و قوانین غیر اسلامی وارد عرصه مدیریتی کشور شود.

گاهی سازمان‌یافته علیه شورای نگهبان تاخته‌اند اما به حمد الهی تا امروز با اقتدار کامل جلوی زیاده‌خواهی‌ها ایستاده است و البته این به معنای بی‌خطا بودن شورا نیست که باید با انتقاد سازنده اگر نقصی هست برطرف شود اما کسی حق تضعیف و تنقیص ندارد. خود حضرت آقا یک‌وقتی فرمودند: «من نسبت به بعضی از نظرات شورای نگهبان ایراداتی دارم مخالفت‌هایی دارم بعضی را قبول ندارم اما چیزهایی که تصویب می‌شود لازم است همه اطاعت کنند». انتقاد اشکالی ندارد.

تعبیر حضرت آقا را فراموش نکنیم که فرمودند: شورای نگهبان مانع ورود ناخالص به ارکان نظام است. خود همین کارکرد است که دشمنی‌ها را برمی‌انگیزد که چنین نهادی نباشد.

به همه عزیزان شورا اعم از فقها و حقوق‌دان‌ها و کسانی که همکاری دارند خدا قوت عرض می‌کنیم و امیدواریم مثل همیشه در انتخابات پیش رو ارزیابی و نظارت لازم را داشته باشید.

یکی از موفقیت‌های دولت فعلی برخلاف فرصت سوزی‌ها و منفعت سوزی‌ها و از بین بردن منافع ملی دولت قبل، روشی است که در سیاست خارجی و توسعه ارتباط با کشورهای جهان در پیش گرفته‌اند که در این نوبت دومین قاره بزرگ جهان با منابع و منافع مختلف که برای کشور ما از جهات گوناگون مزایای فراوان به همراه دارد مدنظر آقای رئیس‌جمهور بود که بعد از ۱۱ سال، سفر انجام شد با آن استقبال که در خبرها دیدید و خیلی جالب بود. بعضی صحنه‌هایش اشک‌آور هم بود از ارادت و عشقی که به خرج دادند.

به ایشان و تیم همراه خدا قوت عرض می‌کنیم و قطعاً برای کشور آورده‌های فراوان اقتصادی و سیاسی و فرهنگی خواهد داشت. البته استکبار و حامیان داخلی از این فرصت‌ها که برای ایران فراهم می‌شود ناراحت‌اند؛ خب باشند ما هم ناراحتی خود را در جمعه با شعار همیشگی نثار آنان می‌کنیم مرگ بر آمریکا.

یک نکته هم عرض کنم، مسیری که در سیاست خارجی طی می‌شود کاملاً روشن است ایران با هیچ‌کس بر سر تمامیت اراضی خود شوخی ندارد. ایران با کشورهای متعددی قرارداد و معاهده دارد که با هرکدام در چهارچوب همان تعهدات عمل می‌کند و اگر آن‌ها هم تخلفی داشتند اعتراض می‌کند کما اینکه در جریان الحاق کِریمه و دو منطقه دیگر به روسیه ایران این کار را رسیمت نداد و اعتراض کرد و تمامیت سرزمینی کشورها را احترام گذاشت و لذا این‌طور نیست که اگر با کشوری تعهد داشت دست از اصول خود و یا منافع خود بکشد.

موضعی که روسیه نسبت جزایر سه‌گانه ایران گرفت کاملاً غلط بوده و باید جبران کند و جمهوری اسلامی هم مثل سلاطین خودفروخته گذشته نیست که خاک کشور را به اجانب بذل و بخشش کند. از یک اپسیلون هم نمی‌گذرد.

ولی این روزها بعضی خوب چهره‌ خود را بدون روتوش به مردم نشان می‌دهند. کسانی که برای درآمدزایی توصیه می‌کردند خوب است با امارات مذاکره کنیم برای فروش جزایر حالا زبان بازکرده‌اند کذا و کذا.

در دوران دفاع مقدس خواستند مناطقی را از ایران جدا کنند اما نتوانستند، مقاومت و ایستادگى مردم ایران در برابر متجاوز و پیروزى‏هاى مکرر ایران در جبهه‏هاى نبرد از سال دوم جنگ، خوشایند استکبار جهانى نبود. لذا در ماه‏هاى آخر جنگ، آمریکایى‏ها مستقیم، وارد صحنه شدند. سکوهاى نفتى ما را بمباران مى‏کردند. هواپیماهاى عراقى را برای بمباران نفت‏کش‏های ما هدایت مى‏کردند. فرانسوى‏ها هواپیماهاى پیشرفته سوپر استاندارد و میراژ ۲۰۰۰ در اختیار عراق گذاشتند و روس‏ها نیز مدرن‏ترین هواپیماهاى جنگنده خود را به عراق ارسال کردند. کویت و عربستان دلار می‌دادند، آلمانى‏ها سلاح شیمیایى در اختیار عراق مى‏گذاشتند؛ و عراق هم گسترده از سلاح شیمایی در مناطق مسکونى و جبهه‏ها استفاده مى‏کرد. عملاً تحت نظارت مجامع بین‏المللى اقدام به نسل‌کشی کرده بودند. بااین‌حال نتوانستند در مقابل قدرت مقاومت ایران مقاومت کنند.

تا ۲۹ تیرماه سال ۶۶ در شورای امنیت سازمان ملل ۸ قطعنامه در مورد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تصویب‌شده بود؛ اما مجبور شدند با تصویب قطعنامه ۵۹۸ در ۲۷ تیرماه سال ۶۷ و پذیرش آن توسط ایران به بخشى از مطالبه نظام اسلامى تن دهند.

بااین‌حال امام پذیرش قطعنامه را مثل نوشیدن جام زهر دانستند و به مردم علت پذیرش را توضیح دادند. متن قطعنامه را بخوانید و تحلیل حضرت آقا را که قبول را حرکتی از روی درایت و عقل دانستند را یک‌بار دیگر مرور کنید.

راجع به بازنشستگان و تأمین اجتماعی در نوبت دیگری با قید حیات عرض خواهم کرد. قبل از خطبه‌ها مدیرکل محترم مواردی را که در استان البرز انجام‌گرفته نسبت به بازنشستگان و مسائل مربوط به تأمین اجتماعی برای شما بیان فرمودند که از ایشان تشکر می‌کنیم.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.