مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ شهر کرج/

یکی از مهم‌ترین موانع تولید مسئولینی هستند که دلداده به غرب و چشم به بیگانه دارند

کارشناس روابط عمومی ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۰۸

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

ایها المومنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین بر اساس دستورات قرآن و سفارش عترت علیهم‌السلام زندگی خود را تنظیم می‌کنند. بحثی را که هفته قبل شروع کردم پیرامون جمعیت و فرزند آوری است.

این مسلم است که کثرت جمعیت بخصوص جمعیت جوان در یک کشور موقعیت ویژه‌ای برای رشد و شکوفایی همه‌جانبه و قابل‌رقابت با کشورهای دیگر را فراهم می‌کند. با درستی و غلطی کارهایی که تا امروز صورت گرفته کاری ندارم اما در زمان حاضر تحدید نسل، برخلاف موازین عقل و شرع و برای آینده ایران خطر جدی است.

وقتی به فرهنگ قرآن و عترت نگاه می‌کنیم می‌بینیم کثرت جمعیت را یک ارزش می‌دانند. قرآن کتاب زندگی مسلمین است که سبک زندگی خود را بر اساس آن و تبیین رسول خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام تنظیم می‌کنند. در آیات متعددی به جمعیت و امور مربوط به آن مثل ازدواج و خانواده و فرزندان و موضوعات دیگر پرداخته است. در مواردی تذکر می‌دهد که جمعیت شما کم بود و در حقیقت برای شما یک خطر محسوب می‌شد و جمعیت شما را بیشتر کردیم.

و بعد نقشه‌های دشمنان و سرمایه‌گذاری‌های فراوان و روش و سبک زندگی پیشنهادی آنان به مسلمین و ترویج شعارهایی مثل زندگی بهتر فرزند کمتر و ده‌ها مورد ازاین‌دست را که کنار هم می‌گذاریم، مسلم می‌شود که تلاش بر از بین بردن و یا کم کردن نسل دارند.

این‌ها فتنه‌هایی است که به سمت ما می‌آید چه باید بکنیم. رسول خدا فرمودند: فتنه‌ها مثل شب‌های تاریک و ظلمانی به سمت شما هجوم می‌کنند. سؤال کردند یا رسول‌الله در این زمان چه کنیم؟ نجات ما در کجاست؟ «قال عَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ» بر شما باد تمسک به قرآن. مطالب پیش روی خودتان را که نمی‌دانید برای شما نفع دارد یا ضرر با قرآن محک کنید. «فَإِنَّهُ مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّهِ». هر کس قرآن را امام خود قرار دهد به بهشت راهنمایی می‌شود «وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ قَادَهُ إِلَى النَّارِ» و هر کس از آن پیشى گرفت و او را پشت سر خود قرار داد و به احکام آن پایبند نبود قرآن او را به‌سوی جهنم سوق مى‏دهد. «وَ هُوَ أَوْضَحُ دَلِیلٍ إِلَى خَیْرِ سَبِیلٍ» و قرآن کریم دلیل واضحى است براى پیمودن بهترین راه‌ها که راه بهشت باشد. «مَنْ قَالَ بِهِ صَدَقَ» کسى که گفتار او از طریق قرآن باشد چنین کس راست‌گو است. «وَ مَنْ حَکَمَ بِهِ عَدَلَ» و کسى که در قضایا قرآن را حکم قرار دهد از روى عدالت حکم کرده است. «وَ مَنْ اَخَذَ بِهِ اُجِرَ» و کسى که به قرآن متمسّک شود واو را دست آویز خود قرار دهد اجر و مزد و پاداش خوب به او مى‏دهند. «وَ مَنْ عَمِلَ بِهِ وُفِّق‏» و کسى که در کارهایش پیرو قرآن باشد موفق مى‏شود و به هدف خود نائل مى‏گردد.

روایت زیبا و نورانی بود همه‌اش را خواندم؛ اما آنچه می‌فهمیم این است که در اموری که مشتبه می‌شود بر شماست که به قرآن مراجعه کنید. یکی از امور این روزها بحث فرزند آوری و جمعیت و امثال این‌هاست؛ و با استدلال‌هایی که بعضی می‌کنند مانع از رشد جمعیت و تکثیر نسل می‌شوند.

یکی از حرف‌ها این است: می‌گویند منابعی که در اختیار داریم کم است و اگر جمعیت زیاد باشد به همه نمی‌رسد و فقر و گرسنگی زیاد می‌شود پس برای بهره‌برداری درست از منابعِ موجود با محدودیتی که دارد بهتر است جمعیت را کنترل کرد، یعنی یا نگذاریم اصلاً بچه‌ای متولد بشود و یا اگر نطفه‌ای منعقد شد از بین ببریم تا تعادل جمعیتی به هم نخورد تا آنچه داریم به همه برسد. من استدلالی را که می‌کنند را خیلی خودمانی گفتم؛ و الا آن‌ها با آمار و ادله این حرف‌ها را می‌زنند.

قرآن کریم می‌فرماید این تفکر دوران جاهلیت بود که فرزندان خودشان را از ترس گرسنگی می‌کشتند. در سوره مبارکه اسراء به نکته‌ای اشاره فرمود که کمتر به آن توجه می‌کنیم و آن جهان‌بینی ماست. تفکر ما از عالم هستی و این‌که خدای تعالی در این عالم چه‌کاره است. رابطه ما با عالم چگونه باشد با خدا چگونه باشد و امثال این‌ها. یکی از مشکلات عمده ما همین جهان‌بینی و خداشناسی ماست. اگر خداشناسی درست شود و رابطه ما با خدا درست تعریف شود آن‌وقت خیلی از مسائل حل می‌شود.

اگر گفتیم خدا اما در امور زندگی و اجتماع کاری با خدا نداشتیم و خواستیم با عقل فاتر و قاصر خودمان کار را پیش ببریم همین وضعیتی است که در عالم وجود دارد؛ اما اگر گفتیم جهان را صاحبی باشد خدا نام؛ یعنی اول خدا را قبول کردیم که خالق عالم هستی اعم از دنیا و آخرت است و برای عوالم مختلف نظم و قانون و قواعدی تعریف کرده تا برپا باشند و بعد برای انسان که برترین مخلوقش هست هم برنامه مدون و تنظیم‌شده‌ای مثل قرآن دارد که اگر طبق آن عمل کند دنیا و آخرتش تأمین می‌شود. آن‌وقت وضعیت گونه‌ای دیگر خواهد شد. دیگر ترس از گرسنگی باعث کشتار انسان‌ها نمی‌شود.

در سوره مبارکه اسراء آیه ۳۱ فرمود: «وَ لَا تَقْتُلُواْ أَوْلَادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلَاقٍ نَّحنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُم إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْاً کَبِیرًا» و فرزندانتان را از ترس فقر، نکشید. ما آن‌ها و شما را روزى مى‏دهیم مسلماً کشتن آن‌ها گناه بزرگى است. اشکال نکنید که کشتن فرزندان از ترس فقر با کنترل موالید فرق دارد. بله فرق دارد اما روح کار و انگیزه برای اقدام در موارد فراوان یکی است که در ضمن بحث اگر فرصت شود بیان خواهم کرد. ان‌شاءالله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین طبق تعالیم قرآن و عترت نه ظلم می‌کنند و نه زیر بار ظلم می‌روند. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۳۳ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «یَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ». روز پیروزى ستمدیده بر ستم‌کار سخت‏تر از روز پیروزى ستم‌کار بر ستمدیده است.

روز قیامت که روز انتقام گرفتن ستمدیده است برای ستم‌کار خیلی سخت است. آن روزی که ستمگر غلبه داشت دنیا بود و همه‌چیز دنیا محدود است، نهایت با ستم یک‌بار او را می‌کشند؛ اما روز قیامت ستمدیده غلبه دارد و ستمگر هم نمی‌میرد تا کار تمام‌شده باشد، بلکه پاداش و انتقام و غلبه آنجا با دنیا خیلی فرق دارد و برای عده‌ای دائمی و ماندگار است. باید از خشم خدا به خدا پناه ببریم. خدای تعالی با رحمتش با همه ما رفتار کند.

قلب مسلمین جهان بخصوص شیعیان دقیقاً ۱۰۰ سال قبل در ۸ شوال سال ۱۳۴۴ قمری که امسال مصادف است با ۹ اردیبهشت جریحه‌دار شد. تخریب قبور اهل‌بیت ‌علیهم‌السلام توسط فرقه‌ای ضاله و شرور و بی‌بصیرت که دائماً آلت دست شیطان و کشورهای استکباری بوده‌اند و سلف آنان در صدر اسلام، مورد بهره‌کشی منافقین قرار می‌گرفتند که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه اشاره فرمودند و من در سال‌های قبل بیان کردم و تکرار نمی‌کنم.

در طول تاریخ تمدن اسلامی فرقه‌ها و گروه‌های زیادی به اسلام و مسلمین ضربه زده خسارت وارد کردند اما جنایتی که در یوم المصیبه به اسلام وارد شد خیلی سنگین بود، به شیعه و اهل سنت صدمات فراوان زد و مقدمه‌ای شد تا بتوانند به اسم شرک، آثار اسلامی را در سراسر دنیا تخریب کنند و از بین بردند حتی قصد قبر منور رسول گرامی اسلام را هم داشتند که موفق به این کار نشدند.

اگر خط مقاومت اسلامی و این جبهه متحدی که امروز تشکیل‌شده نبود، مسیری که صهیونیست‌های خبیث با مدیریت کشورهای استکباری و با استفاده از ثروت و سلاح و رسانه‌ای که در اختیار دارند و دست‌نشانده بودن بعض کشورها، سلطه آنان بر جهان اسلام بسیار پیشرفته‌تر از امروز بود؛ اما سنگ بنای مقاومت که توسط امام ره و انقلاب اسلامی گذاشته شد و به‌مرور رشد کرد و بالنده شد، امروز در حال ثمر دادن است که‌ می‌بینم از درون سرزمین‌های اشغالی خبرهای ویژه به گوش می‌رسد و هرروز پایه‌های ظلم صهیونیستی سست‌تر شده به اضمحلال نزدیک‌تر می‌شود و به فرزندان و جوانان کشورهای اسلامی این نوید را می‌دهد که به‌زودی در کنار هم در قدس شریف به ‌نماز خواهیم ایستاد.

البته باید این بیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام را دائم در گوش داشته باشیم که فرمودند: کوچک شمردن دشمن، آفت براى قوام جامعه است. در این پیچ تاریخی که به نفع جبهه اسلام در حال گردش است و روابط با بعض کشورها به حالت عادی برمی‌گردد، نباید دشمنی‌های دشمنان و حتی چرخش رفتاری بعض آنان را ساده‌انگاری کرد و همه باید به هوش باشند که در کمین دشمن نیفتیم.

بعضی‌ها می‌گویند که تقویم تاریخ گفته می‌شود. دوستان توجه دارند مناسبت‌های تاریخی را ما سرفصل و سرپل قرار می‌دهیم تا نکات و معارفی که لازم است و مطالبی که لازم است یاد بگیریم را بیان کنیم؛ و الا بحث ما تقویم نیست که بگوییم چنین واقعه‌ای اتفاق افتاده و رد شویم. معمولاً توجه دارید که من توضیحاتی راجع به موضوع می‌دهم که تبیین شود.

روز ۱۰ اردیبهشت، سالگشت اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و روز ملی خلیج‌فارس است. خلیج‌فارس سومین خلیج بزرگ جهان است که به خاطر موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد در طول تاریخ با همین نام ثبت شده و مردم جهان آن را با نام خلیج‌فارس یا دریای پارس می‌شناسند. حتی در اسنادی که مربوط به ۴۵۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح و در کتاب‌هایی مربوط به یونان است این خلیج را خلیج‌فارس می‌دانند.

اما می‌بینید هر از چند گاهی نظام سلطه با تحریف و دروغ‌پردازی برای خلیج‌فارس اسامی دیگری جعل می‌کند تا شاید بتواند به این وسیله به استقلال ملی نظام اسلامی خدشه‌ای وارد کند؛ اما ایران کشوری مستقل و با مرزی مشخص است و تا امروز هر کس بی‌اجازه وارد مرزهای ما شده است یا خودش را خیس کرده و یا با ذلت فرار کرده. باید این را آویزه گوش خود کنند که اگر اقدام نسنجیده‌ای راجع به ایران اسلامی داشته باشند حتماً اقدامات سنجیده ‌ایران نابودی کامل آنان را جلو خواهد انداخت.

۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر و کارگر را به همه کارگران و کارفرمایان و مجاهدان عرصه تولید تبریک عرض می‌کنم. همه ما به‌خوبی می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت کشور کارگران هستند. چرخ‌های تولید کشور در صنایع ‌کوچک و بزرگ در عرصه‌های مختلف با تلاش و جدیت کارگران به حرکت درمی‌آید و آبادانی و رفاه را به همراه می‌آورد. لذا در روایات و سفارش‌های ائمه هدی علیهم‌السلام به این جایگاه توجه خاص شده است.

روز گذشته در دیدار با تعدادی از عزیزان روایاتی را خواندم. تربیت‌شدگان مکتب اهل‌بیت هم به این نکات توجه دارند حضرت امام در بیانی فرمودند: «دو قشر از ملت، ستون فقرات کشور و انقلاب‌اند. یک قشر، قشر کارگر که با مجاهدات پیگیر خود، قبل از انقلاب با اعتصابات دامنه‌دار خود انقلاب را به پیروزى رساندند و بعد از انقلاب هم آن‏ها هستند که با کوشش خود و جهاد خود در راه اسلام این انقلاب را به‌پیش مى‏برند».

این کار نیروهای کارگر است. کارگران ما خط قرمز تفکری‌شان انقلاب و ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های اسلامی است و تا امروز هم در این مسیر ایستادند ولو خناسانی خواستند کارهایی انجام دهند اما این‌ها محکم در مقابل آن‌ها ایستادگی کردند.

همین مسیر را رهبر معظم انقلاب هم طی کرده‌اند در بیانی فرمودند: «هر کشورى هرچه رشد مادى و ثروت دارد، از سرانگشت کارگر دارد. کارگر است که ثروت را تولید مى‏کند و رشد اقتصادى را به وجود مى‏آورد. اگر کارگر نباشد، همه طراحان و برنامه‏ریزان و متفکران اقتصادى کارشان بیهوده خواهد ماند. آن عنصر و عاملى که‏ همه فکر و هدف‏ها و برنامه‏ها و پیشرفت‏هاى علم اقتصاد را در مقام عمل تحقق مى‏بخشد، عبارت از سرپنجه کارگر است». تعریف خیلی بلند و قشنگی است.

در روایت داریم کار عبادت است. ایشان هم فرمودند: «ساعات کار در کارگاه‏ها و کارخانه‌ها، لحظات‌ عبادت، ساعات اداى دین به شهیدان و محرومان و مستضعفانِ‌ جامعه است. سلاح کارگران، کار آنان است که از این سلاح باید براى تداوم انقلاب، گسستن زنجیر وابستگى و در نهایت، کسب استقلال اقتصادى استفاده شود». تعبیرات بلند و قشنگی است.

این جایگاه کارگر است. جایگاه کارگر جایگاه بلندی است؛ جایگاه خداست. خدا کارگر است. اولین کارگر عالم خداست. خلق کرده است؛ تولید کرده است؛ انسان را خلق کرده، موجودات را خلق کرده، عالم هستی را خلق کرده. اولین کارگر عالم هستی خدا است. تکریم از کارگر تکریم از خداست.

در سال رشد تولید، میدان‌داری این جبهه بر دوش و بازوان پرتوان سربازان این عرصه یعنی کارگران بزرگوار و شریف است؛ و ما هم وظائفی داریم که در این مسیر باید انجام دهیم کمترین آن ترویج و نشر خرید کالای ایرانی است. کالای ایرانی یعنی محصول کار کارگر ایرانی، یعنی ‌محصول جهادِ کارگر ایرانی در این کارزاری که همه دشمنان دست‌به‌دست هم داده‌اند تا در این میدان کشور را زمین‌گیر کنند. تقویت این جبهه، به خرید محصولات ایرانی است. هرکس کالایی که تولید داخلی آن وجود دارد و غیر آن را می‌خرد به جبهه دشمن کمک کرده است؛ بی‌تعارف. نگذارید کارخانه‌ای تعطیل و کارگری بیکار شود.

البته در رشد تولید باید موانع تولید را از سر راه برداشت و یکی از مهم‌ترین موانع تولید مسئولینی هستند که دلداده به غرب و چشم به بیگانه دارند و با انواع حیل فرصت رشد به داشته‌ها و تولیدات داخلی نمی‌دهند که امیدواریم این مانع تولید در دولت سیزدهم به‌زودی ‌مرتفع بشود.

و دستور حضرت آقا به ‌مردمی‌ کردن اقتصاد را زودتر در دستور کار قرار دهند و اقدامات لازم لااقل در این استان عملیاتی بشود. الحمدلله کارها همه قرارگاهی و پر جلسه انجام می‌شود و کمتر هم گزارشی از نتایج جلسات به گوش می‌رسد اما نشانگر اهتمام عزیزان است اما متأسفانه در استان بااینکه موقعیت‌های اقتصادی فراوانی دارد قرارگاه اقتصادی نداریم و با پرسشی که کردم جلسه‌ای به این عنوان برگزار نمی‌شود که باید به‌سرعت اصلاح شود.

بگذرم؛ مجدداً این روز را به همه‌کسانی که در مسیر آبادانی ایران اسلامی قدم برمی‌دارند و کار می‌کنند تبریک عرض می‌کنم. قطعاً قبل از صحبت‌های من از بیانات برادر بزرگوارمان جناب آقای دارایی مدیرکل محترم کار بهره بردید. نکاتی را منوط به فعالیت‌هایی که در زمینه کار و کارگر بوده را برای شما عنوان کردند و گفتند.

۱۲ اردیبهشت سالگشت‌ شهادت‌ معلم ‌انقلاب، علامه ‌مرتضی مطهری ره است که به روز معلم نام‌گذاری شد تا از این قشر عظیم فرهنگی و خدوم تقدیر شود؛ که از همین‌جا از خدا که معلم اول است و از انبیاء و اولیاء که معلم بشر هستند و از تمام معلمان و مدیران و همه‌ کسانی‌ که در امر تعلیم و تربیت نقش دارند تشکر و قدردانی می‌کنم. به تعبیر رهبر معظم انقلاب همه ما منت دار شما هستیم و عرض می‌کنم خدا قوت و خسته نباشید. معلمان چشم‌وچراغ ملت هستند؛ باید به آن‌ها توجه کرد و جایگاهشان را باید بیش از این‌قدر دانست.

یک جمله راجع به علامه بگویم. یکی از کسانی که در قبل انقلاب و بعد انقلاب در عرصه جهاد تبیین کم‌نظیر بود، شهید مطهری است. او با دقت تمام شبهات مختلف فکری و عقیدتی و فلسفی و اخلاقی که در آن روزگار جوانان مواجه بودند را شناسایی می‌کرد و با استفاده از فرهنگ ناب قرآن و عترت پاسخ می‌داد. هر جا می‌دید در گفتار و نوشتاری تفکرات غربی و شرقی را با اسلام مخلوط می‌کنند، بالصراحه در مقابل التقاط‌ می‌ایستاد. به‌خصوص تفکرات لیبرالیستی و کمونیستی را عالمانه و منصفانه نقد و بی‌اعتبار کرد.

شهید مطهری، توطئه‌های فکری را شناسایی می‌کرد و از بین می‌برد. یکی از توطئه‌های استعمار که از دوران مشروطه شروع‌شده بود، تعلیم افرادی بود به نام منورالفکر و روشنفکر که بتوانند با بیان و قلم و رفتارشان سیاست‌های استعماری اسلام‌زدائی در مسیر غرب‌زدگی را در ایران هدایت کنند. مردم مسلمان اما غرب‌زده باشند و همه تلاش این‌ها این بود که هویت اسلامی ملت را از درون از بین ببرند. در بینشان معمم هم بود.

 شما با نمونه‌های امروزی این قشر کاملاً آشنا هستید؛ در این سال‌های بعد از انقلاب صحبت می‌کنند. بودند و هستند و حرف هم زیاد می‌زنند. حاضرند کشور را دودستی تقدیم غرب کنند. در اوج مبارزه با دشمن، چه اقتصادی، چه سیاسی و چه فرهنگی از کنار پرچم کشور جعلی و متخاصم عبور می‌کنند. حاضر نیستند پایشان را بگذارند که بگویند ما دوست آن تفکر هستیم. شهید مطهری چهره واقعی این افراد را با بیان صریح و قول سدید و روش قاطع خودش روشن کرد.

جای این‌گونه جهادهای تبیین در این روزها خالی است. خدای تعالی با اولیاء خودش این شهید سعید را محشور بگرداند.

یک‌جمله‌ای هم راجع به معلم عرض کنم. ما امروز در حال سپری کردن گام دوم انقلاب به سمت پیشرفت و تمدن سازی هستیم. چند کار مهم و فوری باید انجام پذیرد، اول تربیت نسل جوان مؤمن انقلابی که لازمه پیشرفتِ تعهد محورِ مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی است.

این مهم صورت نمی‌گیرد مگر وقتی‌که غفلت‌های سال‌های گذشته که در تعلیم و تربیتِ معلم تراز انقلاب اسلامی داشته‌ایم را با احیاء دقیق دانشگاه فرهنگیان و تربیت و استخدام معلم تراز، جبران کنیم. ما الان معلم تراز کم داریم. داریم معلم اما در سطح مدارس می‌بینید وضعیتی که الان وجود دارد بخشی برمی‌گردد به بعضی از معلم‌ها. امام فرمودند: «همه سعادت‏ها و همه شقاوت‏ها انگیزه‏اش از مدرسه‏هاست و کلیدش در دست معلمین است». حرف بسیار دقیق و درستی است.

تحولی که حضرت ‌آقا فرمودند، باید در نظام آموزش‌وپرورش ما در ابعاد مختلف دنبال شود. این جایگاه مهم و مؤثر در سعادت مادی و معنوی جامعه مورد طمع دشمنان است که در همین جریانات اخیر می‌بینید که چگونه قصد داشتند جلوی رشد و کارایی این مجموعه را بگیرند. هم برای معلمان مسئله درست می‌کنند هم برای دانش آموزان. حتی شده به‌عنوان خیرخواهی با اسنادی مثل ۲۰۳۰ بتوانند ریشه تعلیم و تربیت ما را از بین ببرند این کار را می‌کنند.

نقش و جایگاه معلم و تأثیرگذاری که در جامعه دارد بر کسی پوشیده نیست. گذشته از تعلیم که تا عالی‌ترین مراحل آموزش فرزندان ما را همراهی می‌کند، بخشی از تربیت را که والدین باید داشته باشند معلم به عهده دارد. آینده نسل ما دست معلمان است. مأموریت حساسی دارند.

به این تعبیر حضرت آقا از نقش معلم توجه کنید، فرمودند: «اگر بخواهیم یک تشبیه معقول به محسوسى بکنیم، ممکن است نقش یک سوزنبان در مسیر یک قطار، کم‌اهمیت به نظر برسد، لیکن مرگ و زندگىِ کاروانى که در این قطار نشسته‌اند، به کار این سوزنبان و دقت او بستگى دارد، اگر غفلت کند، فقط در حرفه و شغلش غفلت نکرده است، مسئله جان و سرنوشت یک مجموعه مردمى به او وابسته است. نقش معلم هم چنین نقشى است که خود معلمان باید به آن توجه کنند.» یعنی معلم سوزنبان این مجموعه بشری است که می‌تواند هدایت کند همه را به سمتی.

نکته دیگر اینکه رسیدگی جدی به مطالبات صنفی که معلمان دارند در تأمین آرامش روانی جامعه و بهتر و باکیفیت شدن فعالیت موثر آنان نقش دارد که از دولت محترم توقع این است ‌همان‌طور که حضرت آقا خرج کردن در آموزش‌وپرورش را سرمایه‌گذاری می‌دانند به موضوع نگاه کنند.

یاد شهید آیت‌الله سلیمانی این روحانی خدوم و بافضیلت برای اسلام و مردم را گرامی می‌داریم. در جلسات با ایشان آشنایی داشتیم؛ بسیار انسان وارسته و خدوم و مردمی بودند. ویژگی‌های خاصی داشتند. از خدای تعالی رفعت مقام و علو درجه مسألت می‌نماییم.

دستوراتی که لازم است دستگاه‌های مختلف راجع به مسئله عفاف و حجاب رعایت کنند این‌ها در حال رصد شدن است. ان‌شاءالله کارهایشان را به‌دقت انجام دهند. بعضی وقت‌ها در استان بعضی حرکت‌ها صورت می‌گیرد که معلوم می‌شود دستگاه مربوطه غافل است. این غفلت‌ها را توجه داشته باشید و کم‌کاری و ترک فعل‌ها را کنار بگذارید. برای بار چندم است که گفته می‌شود نزد خدای تعالی شرمنده خواهید بود. نزد شهدا و پیغمبر و آل پیغمبر شرمنده خواهید شد اگر توانایی انجام کاری را داشته باشید و انجام ندهید.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.