مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ شهر کرج/

راه‌حل برون‌رفت از قسمتی از مشکلات، تحقق شعار سال است

کارشناس روابط عمومی ۰۴ فروردین ۱۴۰۲ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۰۴

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عباد الرحمن، اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا هیچ رابطه‌ای با لغو و لهو ندارند و کریمانه از آن می‌گذرند. رسیدیم به این بخش از آیه شریفه که بندگان صالح خدا وقتی با لغو مواجه می‌شوند از کنار آن کریمانه عبور می‌کنند. «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراما».

لغو یعنى کار بیهوده و بى‌فایده که شامل مباحاتی که هیچ فایده دنیایی و آخرتی ندارد هم می‌شود و گاهی کار علاوه بر بیهوده بودن ضرر هم دارد که می‌شود گناه و حرام؛ بنابراین آنچه در سوره فرقان راجع به عباد الرحمن آمده خاص‌تر از آیات دیگر است. چون آیه شریفه نمی‌گوید خود شخص مشغول کار لغو بوده است بلکه می‌فرماید دیگران مشغول کار بیهوده بودند و این بنده خدا از کنار آنان که آنان عبور کرد و توجه نکرد.

در سوره مبارکه مؤمنون فرمود به اینکه «عن اللغو معرضون» یعنی نه لغو انجام می‌دهند و نه در مجالسی که دیگران مشغول لغو هستند شرکت می‌کنند. پس آیه موردبحث از آیه سوره مبارکه مؤمنون اخص است. پس یکی دیگر از ویژگی‌های عباد الرحمن این شد که اگر با صحنه‌اى بیهوده و لغو مواجه شوند به هر علتی نمی‌ایستند و بزرگوارانه از کنار آن عبور مى‌کنند.

در این‌جور مواقع بلافاصله به ذهن انسان خطور می‌کند یعنی این بزرگواران نسبت به احکام الهی بی‌تفاوت‌اند و اهل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیستند؟ یعنی ظاهر آیه این‌جور است که با وجوب نهی‌ازمنکر سازگاری ندارد. چون بالاخره قطعاً یکی از موارد لغو حرام الهی است که بندگان خدا وقتی دیدند کسی مشغول حرام است از کنار آن می‌گذرند.

خیر این‌طور نیست که آیه شریفه تشویق به ترک واجب الهی کرده باشد، بلکه همان‌طور که فقها بزرگوار فرموده‌اند، هر جا که مسلمانی گناهی را علنی ببیند و شرایط امربه‌معروف باشد واجب است امرونهی کند و ترک آن حرام است؛ و البته باید همه مراتب و شرایط را رعایت کرد.

بنابراین اتفاقاً عباد الرحمن نسبت به احکام الهی حساس هستند و این‌طور نیست که اگر گناهی را علنی دیدند با بى‌تفاوت از کنار آن بگذرد. در اینجا مراد آیه شریفه به قرینه آیات دیگر قرآن کریم جدال لفظی و استهزاء و حرف‌های بی‌ربط زدن است؛ یعنی عباد الرحمن با این گروه از افراد دهن به دهن نمی‌شوند و کار ناشایست آنان را با بگومگو دنبال نمی‌کنند.

در سوره مبارکه قصص فرمود: «وَإِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ» و چون لغوى بشنوند از آن روى برمی‌تابند؛ و می‌گویند: «وَقالُوا لَنا أَعْمالُنا وَلَکُمْ أَعْمالُکُمْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لا نَبْتَغِی الْجاهِلِینَ». کردارهاى ما از آنِ ما و کردارهاى شما از آنِ شما است. سلام بر شما، ما جویاى مصاحبت نادانان نیستیم. این آیه شریفه تصریح دارد به لغو کلامی؛ و بیشترین مورد لغو هم لغو کلامی است.

خلاصه اگر عباد الرحمن با افراد سبک‌مغزی که حرف منطقی ندارند مواجه ‌شوند، با آنان تقابل ندارند و عبور می‌کنند چون معمولاً این افراد نمی‌خواهند چیزی یاد بگیرند بلکه فقط قصد توهین دارند و لذا امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هم فایده‌ای ندارد؛ و این معنا خیلی شبیه مفاد آیه‌ای است که در نوبت‌های قبل خواندیم که فرمود: «وَإِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاما».

در اینجا نکات و بحث‌های فراوانی مطرح است که باید به تفسیر مراجعه فرمایید. یک نهی دیگر از آیه شریفه فهمیده می‌شود که در نوجوانان بخصوص بیشتر است و آن تقلید کردن و هم‌رنگ و هم‌شکل دوستانشان شدن است. اصل کار بد نیست و خداوند در باطن افراد قرار داده است شما در طول زندگی خودتان و دیگران بررسی کنید موارد فراوانی پیدا می‌کنید که صفات خوب و کارهای خوب دیگران را با تقلید از آن‌ها گرفته‌اید هم سن و سال‌ها از هم‌ رنگ می‌گیرند و کارهای شبیه به هم انجام می‌دهند.

اما همین تقلید در مواردی اثر عکس و نتیجه بد دارد. مثلاً در همین رفاقت که عرض شد اگر فردی مبتلا به رفیق بد شود چه ضررهای جبران‌ناپذیری را خواهد زد تا جایی که به تعبیر قرآن کریم عده‌ای به خاطر همین دوستان جهنمی هستند. بعضی‌ها ادعا می‌کنند که قوی هستند و شرکت در بعض مجالس و شنیدن بعض افکار و عقاید تأثیری در آنان ندارد و سست نمی‌شوند.

اما قرآن کریم در سوره مبارکه نساء آیه ۱۴۰ با تندی خطاب می‌کند و می‌فرماید: «وَقَدْ نَزَّلَ عَلَیْکُمْ فِی الْکِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللهِ یُکْفَرُ بِها وَیُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتّى یَخُوضُوا فِی حَدِیث غَیْرِهِ» و همانا خداوند در قرآن بر شما نازل کرده که: هرگاه شنیدید آیات خدا مورد انکار و ریشخند قرار می‌گیرد، با آنان منشینید تا به سخنى غیرازآن درآیند، «إِنَّکُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ»، چراکه در این صورت شما هم مثل آنان خواهید بود. «إِنَّ اللهَ جامِعُ الْمُنافِقِینَ وَالْکافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعا». خداوند منافقان و کافران را همگى در دوزخ گرد خواهد آورد.

خیلی صریح می‌فرماید اگر دیدید گروهی دورهم جمع شده‌اند (حالا فرقی نمی‌گند گروه حقیقی باشد یا گروه در صفحات مجازی باشد، دوستان و هم‌سالان باشند، فامیل و بستگان باشند) و نسبت به مسائل دینی و اعتقادی و آیات خدا و امثال این‌ها شبهه افکنی می‌کنند و یا مسخره و اهانت می‌کنند، نباید در جمع آنان حاضر باشید؛ و تأکید می‌کند اگر رفتید و نشستید شما هم مثل آنان خواهید بود؛ «إِنَّکُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ».

هم‌نشینی با چنین افرادی روح شمارا از بین می‌برد؛ و شمارا در ردیف منافقان و کافران قرار می‌دهد. چون پلیدی هم مثل بقیه بیماری‌های واگیردار، به‌سرعت، سرایت می‌کند؛ و این مطلب آن‌قدر جدی است، برای اینکه ما هم اهمیت کار را بفهمیم پیامبر را مورد خطاب می‌دهد: «وَإِذا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِی آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتّى یَخُوضُوا فِی حَدِیث غَیْرِهِ…».

خلاصه عباد الرحمن هم‌نشین هرکسی نمی‌شوند و مراقبت دائمی دارند که مبتلا به این امور نشوند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می-کنم. متقین از نعمت الهی عقل که خداوند در اختیار آنان قرار داده است به بهترین وجه استفاده می‌کنند. از مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۲۷ از حکم نهج‌البلاغه سؤال کردند عاقل و خردمند کیست؟ حضرت فرمود: «هُوَ الَّذِی یَضَعُ الشَّیْ‏ءَ مَوَاضِعَهُ، فَقِیلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ». خردمند کسى است که هر چیزى را به‌جای خود قرار دهد. گفتند: نادان را براى ما تعریف کنید فرمود: تعریف کردم.

در اینجا مرحوم سید رضى فرموده است: معناى کلام امام علیه‌السلام این است که: جاهل کسى است که هر چیز را به‌جای خود نگذارد، کانّ همین‌که صفت نادان را بیان نکنیم، توصیفشان کرده‌ایم. چون صفت او برخلاف صفت عاقل است. در اینجا حضرت خردمند را با یکی از ویژگی‌هایش تعریف کرده که هر چیزی را در جای خود قرار می‌دهد و این ‌یک معیار برای شناخت عاقل است؛ و نادان این ویژگی را ندارد و با همین کمبود شناخته می‌شود. خداوند همه ما را از متقین قرار دهد.

ضمن تبریک مجدد آغاز سال نو حلول ماه مبارک رمضان را به همه شما تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که بتوانیم از لحظات استثنایی این ماه بهره‌مند باشیم. هفته گذشته اشاره کردم که خوب است در این ماه توجه عمده ما به امام عصر ارواحنا فداه باشد و نکاتی را هم در آنجا مطرح کردم. چند نمونه در رابطه با ارتباطی که بین ماه رمضان و حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه است نکاتی را عرض کردم.

نکته‌ای را این جلسه عرض می‌کنم و آن اینکه اگر دوست داریم یکی از یاران حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه باشیم حتماً باید یک سری از ویژگی‌ها را در خودمان ملکه کنیم؛ یعنی دسته‌ای از صفات را در خودمان به وجود بیاوریم. معمولاً در خصوصیات انسان‌های منتظر این بیان شده است. در کتب مختلف، در بخش‌های مختلف این را گفته‌اند که ویژگی‌های منتظران چیست.

مرحوم مجلسی در کتاب بحارالانوار روایتی از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که حضرت فرمودند: هر کس بخواهد از اصحاب امام عصر باشد باید اهل انتظار باشد اولاً؛ و اعمالش را بر اساس ورع انجام بدهد و دارای محاسن اخلاق باشد. این سه ویژگی را می‌گوید.

شما در خاطر شریفتان هست که پیغمبر اکرم در جمعه ماه شعبان خطبه‌ای را خواندند و از مسائل پیش رو راجع به ماه مبارک رمضان و ویژگی‌های ماه رمضان خبر دادند و آمدن این ماه را با فضائلی که دارد مطرح کردند. گفتگویی بین رسول خدا و امیرالمؤمنین آنجا پیش آمد که افضل اعمال در ماه مبارک رمضان چیست. در آنجا رسول خدا فرمودند «یا أبَا الحَسَنِ، أفضَلُ الأَعمالِ فی هذَا الشَّهرِ الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللّهِ». بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان ورع است تقوا از توجهتان داشتن به محرمات الهی است که خدا چه چیزی را حرام کرده است.

 پس یکی از ویژگی‌های یاران ولی‌عصر علیه‌السلام ورع است و یکی از چیزهایی که ما در ماه رمضان می‌توانیم در خودمان به وجود بیاوریم همین ورع است؛ که در این ماه به‌راحتی به دست می‌آید؛ یعنی فضا جوری فراهم‌شده که می‌توانیم اهل ورع باشیم.

 باز در همین روایت امام صادق علیه‌السلام فرمود از ویژگی‌های منتظران حسن خلق است؛ و باز اتفاقاً در همین خطبه شعبانیه رسول خدا فرمودند هر کس از شما خلق خودش را نیکو بگرداند در این ماه، برای او جواز ای است که از صراط بدون مشکل عبور کند در آن روزی که قدم‌ها بر صراط می‌لغزد.

مسئله حسن خلق خیلی مهم است. اهل ایمان و اهل مسجد و اهل دعا و قرآن و نماز باید اهل حسن خلق باشند. حسن خلق برای اهل ایمان است، برای متدینین است، برای اهل تقواست، برای مسجدی‌هاست، برای نمازخوان‌هاست. این هم باز در ماه مبارک رمضان قابل تحقق است.

بنابراین یکی از بهترین زمان‌ها برای به دست آوردن ورع و حسن خلق که اگر این دو را داشته باشیم و حالت انتظار هم داشته باشیم از یاران حضرت حجت خواهیم بود، در ماه رمضان حاصل می‌شود. خلاصه در این ماه تلاش کنیم نواقص و کمبودهایی که داریم را جبران کنیم. ساعات و لحظات و آناتش را از دست ندهیم. خدای تعالی سفره عامی را پهن کرده و عوامل بازدارنده را همه را در غل و زنجیر کرده و هم فضایی را فراهم کرده که از هرلحظه‌اش با ضریب چند برابری می‌شود استفاده‌های چندین برابری کرد. وقتی یک آیه قرآن برای شما یک ختم قرآن نوشته می‌شود چرا باید فرصت‌ها را از دست داد؟! این لحظات را غنیمت بشماریم. این ماه برای شما ماه پربرکتی باشد تا ان‌شاءالله در یوم الجائزه جایزه‌های خوبی را برای همه ما تقدیر کنند.

سال ۱۴۰۱ سپری شد درحالی‌که دشمنان انقلاب اسلامی در مقابل ایران قوی دچار شکست‌های راهبردی متعددی شدند و از همه عصبانی‌تر آمریکا و رژیم پلید و خبیث صهیونیستی بود. اتحادیه اروپا و دولت‌های اروپایی هم که دنباله‌روی آن‌ها هستند.

طراحی‌هایی که برای تضعیف و مهار جمهوری اسلامی داشتند امروز به جان خودشان افتاده. قطعاً خبرهای فرانسه و مخمصه‌ای که دولتش گرفتارشده را شنیده‌اید. در مهد به‌اصطلاح آزادی و حقوق بشر رفتار خشونت‌بار پلیس با مردم فرانسه را ملاحظه فرمودید.

همین روزها اوضاع کشور و دولت روباه پیر، انگلیس خبیث را ببینید که مدعیان حرف‌های قشنگ با مردم خودشان چگونه رفتار می‌کنند. تبعیض نژادی شدید ازیک‌طرف، اسلام‌ستیزی افراطی و اسلام هراسی شدید از طرف دیگر، جوری تبلیغ و تحریک کردند مردم خودشان را که شنیدید چگونه یک پیرمرد مسلمان را در خیابان جلوی مسجد به آتش کشیدند.

پلیس حافظ نظم و انضباط در مرکز پلیس رسماً افراد را مورد آزار و شکنجه و خشونت قرار می‌دهد. به‌خصوص در مورد زنان ظلم و ستم فراوان‌تر است و از اعمال خشونت علیه زنان حتی درملأعام هم ابایی ندارند. به اسم همین حقوق در مسائل داخلی کشورها دخالت می‌کنند. همین‌هایی را که در کشور خودشان انجام می‌دهند سردست می‌گیرند و وارد کشورهای دیگر می‌شوند و در امور کشورها دخالت می‌کنند.

می‌بینید که این‌همه خشونت و ظلم و ستم نسبت به انسان‌ها را هیچ خبرگزاری در دنیا به‌طور ویژه دنبال نمی‌کند. اخبار آن را نشر نمی‌دهد و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر و امثال ذالک هم در مرگ مغزی هستند. سکوت دارند. سکوتی که صدایش بلند است و اعلام می‌کند که من دست‌نشانده استکبار هستم. من دست‌نشانده قدرت‌های استکباری هستم.

بیگانگان و دشمنان ما هرچه نقشه می‌کشند در مقابل اراده قوی و روح مقاومت ملت ایران بی‌اثر می‌شود. روششان را تغییر می‌دهند تا شاید یک روزنه پیدا کنند. یکی از کارهایی که در دستور کار خودشان قراردادند و عوامل پلید داخلی آن‌ها هم به زبان‌های مختلف آن را دنبال می‌کنند مأیوس و ناامید کردن آحاد مردم از نظام و مسئولین است. با دقت دنبال می‌کنند تا از کوچک‌ترین مسئله یا ضعفی که احیاناً در اداره جامعه وجود دارد که بعضی موارد هم طبیعی است جهت امیال خودشان توسط بوق‌هایی که دارند بهره‌برداری می‌کنند.

اینجا جایی است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب هشدار می‌دهد؛ و فرمان می‌دهد تا از این دشمنی‌ها ما چگونه خلاصی پیدا کنیم؛ و البته همه ما باید این حرف‌ها را به جان بشنویم و عمل کنیم. همان‌طور که در سخنرانی نوروزی در جمع مردم فرمودند که یکی از مطالبی که آنجا مطرح شد همین بحث امیدآفرینی و نگاه امیدوارانه از روی واقعیت‌ها به آینده داشتن است و خود ایشان هم در مسیر امید دادن دائماً بیاناتی دارند.

مسئله مسئله مهمی است. دشمن با انواع ترفندها می‌خواهد مردم را مأیوس کند. در همین بیانیه گام دوم یکی از تأکیدات ایشان بحث امید به آینده و نقشی که جوانان کشور در این امیدآفرینی دارند است. در چله دوم دستورالعمل و بستر کاری که باید انجام بدهیم همین بیانیه گام دوم است که باید جلوی چشممان باشد. من عبارات ایشان را درباره امید در همین بیانیه گام دوم یک بار دیگر برای شما می‌خوانم.

فرمودند: «توصیه‌ی من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیات‌های عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز بر حذر داشته‌‌ام و بر حذر می‌دارم. در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است». این حرفی که هرکسی دورهم می‌نشیند می‌گوید که خیلی اوضاع خراب است و هرکس به هرکس می‌رسد در جمع‌های خودمانی این حرف‌ها را میزند این‌ها انرژی منفی است. این‌طور نباید گفت. باید از خوبی‌ها گفت. فرمودند: «خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ، برنامه‌‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است». آن‌وقت بعضی وقت‌ها ما خودمان شده‌ایم بوق همین رسانه‌ها «و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل‌مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند» نظام به آن‌ها آزادی داده به‌جای اینکه بیایند از مواهب صحبت کنند، از داشته‌ها و امید صحبت کنند، در ردیف دشمن عمل می‌کنند.

 در مقابل این حرکت ما باید چه‌کار کنیم؟ ما در مسیر جهاد تبیین باید موارد امیدآفرین و نگاه درست به آینده را تبلیغ کنیم. اولاً خوب است که دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی بخشی از کار را ببرند به سمت اینکه «ما توانستیم»؛ و شعار ما می‌توانیم را تکمیل کنند؛ یعنی کارهایی که انجام‌شده را نشان بدهند و بگویند که «دیدید توانستیم» و آن چیزی که دشمنان ما به ما القا می‌کردند که نمی‌توانید و توانستیم را نشر بدهیم. این خودش بهترین انگیزه‌ها را ایجاد می‌کند.

تورها و بازدید از مراکز مختلفی که در آنجا کارهای خارق‌العاده‌ای توسط دانشمندان جوان انجام‌گرفته برای نوجوانان و جوانان که آینده کشور هستند، بسیار مؤثر است. آن‌ها را ببرند از این مراکز دیدن کنند که واقعاً جای دیدن دارد؛ که یک بخشی را دوستان سال گذشته انجام دادند و خیلی اثرگذار بود. به نظرم لازم است در استان این بخش فعال‌تر شود.

خط تبلیغی باید به سمت گزارش گسترده این امور برود تا تأثیرش دیده شود. کار و فعالیت با جدیت دنبال می‌شود و این‌ها امیدآفرین است. گاهی القاء می‌شود که کارها تعطیل است؛ درحالی‌که این‌طور نیست. در همین یک هفته ده روز پایان اسفند اتفاقاتی که افتاد را دنبال کنید؛ از باب جهاد تبیین برای بحث امیدآفرینی بیان می‌کنم.

مثلاً یکی از دستورات حضرت آقا و سیاست‌های اقتصادی این است که خام فروشی صورت نگیرد. در همین راستا، مجتمع پالایشگاهی در آبادان به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه‌ در روز که یک ابر پروژه است در ۲۹ اسفند (روز آخر سال) به بهره‌برداری رسید که روزانه ۱۴ میلیون لیتر بنزین و ۱۸ میلیون لیتر گازوئیل تولید می‌کند. دارد کار می‌شود و این‌ها امیدآفرین است.

یا در ۲۵ اسفند یک مرکز بزرگ که از پیشرفته‌ترین و مجهزترین مراکز پیشگیری و درمان سرطان‌های خاص در سطح منطقه است (نه‌فقط ایران) افتتاح شد؛ که این مرکز علاوه بر درمان، برای اولین بار از دستگاه‌های فوق پیشرفته استفاده می‌کنند و نیروی متخصص لازم را هم تربیت می‌کنند؛ و سالانه چند میلیارد دلار به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

این‌ها همه‌اش آینده است؛ و این‌ها خوش‌بینی غیرواقعی نیست. موارد این‌گونه فراوان است. بله مشکلات اقتصادی وجود دارد؛ از آن‌ها غافل نمی‌شویم. مسائل این‌گونه هست؛ کار و معیشت و تورم و سفره مردم، همه مسائل هست اما من دارم مسیر را عرض می‌کنم.

شدت عصبانیت دشمن، همین موفقیت‌هاست. اینکه از آینده میگوییم و امید می‌دهیم کاذب نیست. غیرواقعی نیست. خوش‌بینی صرف نیست. دشمن چرا عصبانی است؟ اگر ما در فقر به سر می‌بریم، اگر در ناراحتی هستیم و زندگی‌مان مشکل دارد، پس دشمن چرا عصبانی است؟ چون می‌داند این سختی و فشار نتیجه‌اش روشن است. تحمل شما مردم مسئله مهمی بود. مردم ما قدرت تاب‌آوری‌شان را انقدر بالا بردند که این جنگ اقتصادی را کنترل و مهار کردند.

خب اگر صدر اخبار روز فناوری دنیا را دیده باشید، شنیدید که در همین ایام در استان همدان هشت و نیم میلیون تن فلز لیتیوم کشف شد که به فلز آینده و یا نفت سفید معروف است که در صنایع مختلف مورداستفاده است. در دنیا جمعاً ۸۹‌ میلیون تن لیتیوم کشف ‌شده که ۸ و نیم میلیون تنش در ایران است.

مسائل ازاین‌دست زیاد است و البته می‌شود کارهای دیگری از قبیل برخورد قاطعانه و خارج از نوبت با مفاسد اقتصادی انجام داد که بسیار امیدوارکننده است. یا سیاست‌‌گذاری‌های کلان فرهنگی و تربیتی و اجتماعی را در مسیر بهبود وضعیت هدایت نسل جوان اصلاح کرد، بخصوص رسیدگی به فضای مجازی، مدیریت بهتر و پر شتابی شود هم ازنظر محتوا و هم سخت‌افزار لازم. به‌سرعت افراد بی‌عرضه و کم‌تحرک و مدیران بی‌تجربه و بی‌تخصص و بی‌انگیزه از بدنه اجرائی کنار گذاشته شوند، بسیار امیدوارکننده خواهد بود.

نکته دیگر شعار سال و سخنرانی حضرت آقا در روز اول سال است. این را بدانید که مهم‌ترین مطالبی که لااقل در یک سال باید انجام بشود در همین دو سخنرانی اول، یکی پیام نوروزی و یکی در سخنرانی روز اول حضرت آقا عصاره گیری و بیان می‌کنند می‌کند. چند سخنرانی در طول سال رئیسه است که یکی همین سخنرانی روز اول است.

چند خواسته را بالصراحه بخصوص از جوانان مطالبه کردند که عزیزان دنبال کنند. مثل تحول و کار کردن روی نقاط قوت، توجه به این‌که دشمن دنبال حذف اسلام ناب و جمهوری اسلامی است، این خیلی نکته مهمی بود؛ «هدف آن‌ها حذف همه‌ی چیزهایی است که مردم را به یاد انقلاب و به یاد اسلام می‌اندازد».

عرض می‌کنیم آقاجان؛ آن‌ها هرچه می‌خواهند تلاش کنند اما مردم بصیر و متدین و انقلابی با مقاومتی زینبی تا حذف کامل عناصر پلید و فاسد از منطقه محکم و استوار ایستاده‌اند. بعد از شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی عزیز شما فرمودید که انتقام سخت ما خروج آمریکا از منطقه است؛ و داریم می‌بینیم با حرکاتی که در کشورهای عربی و منطقه صورت گرفته به فضل پروردگار این مهم در حال تحقق است.

آقا فرمودند این‌ها با بیست و دوم بهمن مخالف‌اند و مردم نشان دادند که مخالفت آنان، اثری در اراده ملت و حمایت از انقلاب و رهبری ندارد. آقا فرمودند با روز قدس مخالف‌اند. این مخالفت را چند روز پیش وزیر دارائی رژیم پلید صهیونیستی در پاریس در یک کلام سخیف و بی‌اساسی که زد نشان داد و گفت: ملتی بنام فلسطین نداریم و نباید باشد.

آن‌قدر حرف بی‌ربط بود که همه دوستانشان هم اعتراض کردند؛ حتی آمریکا و اتحادیه اروپا هم به این حرف اعتراض کردند. حکومت و دولت خودشان جعلی و دروغ است و وجود ریشه‌ای ندارد؛ اما ادعاهای عجیب می‌کنند. دست‌وپا زدن بیخود است به فضل الهی و با قید حیات همه ما نابودی رژیم کودک کش غاصب را به‌زودی خواهیم دید. اینکه عرض کردم خواهیم دید؛ این امید به آینده است از روی واقعیت. خوش‌بینی نیست؛ قرائنی که وجود دارد را اگر خوب رصد کنید می‌بینید که قصه حقیقی است.

مطلب دیگر ایشان در رابطه با آسیا و اثرات آن برای کشور بود. ایراد به تصدی‌گری دولت در اقتصاد کشور که باید به‌سرعت مردمی شود و دولت نظارت قوی داشته باشد. جدی گرفتن تجارت خارجی و از مردم خواستند در رشد اقتصادی کمک کنند. مردمی کردن اقتصاد البته لوازمی دارد؛ مثلاً باید مردم نسبت به اقتصاد حساسیت داشته باشند و در مسائل ورود کنند تا رشد اقتصادی زیاد شود. مصرف‌کننده فعال در تولیدات داخلی باشند تا اقتصاد رشد کند. هم در تولید نقش داشته باشند هم در توزیع نقش داشته باشند؛ و بحث اصل ۴۴ معروف هم باید اهمیت داده شود.

مطلب بعد این‌که همه اقشار جامعه نسبت به شعار سال وظیفه‌ داریم. شعار سال را شعار نبینید. این شعارها در مسیر تمدن سازی و حرکت در چله دوم انقلاب طراحی و بیان می‌شود. بخشی از آن عصاره و خلاصه نقشه راه یک‌ساله است که آثار دائمی دارد و فقط مربوط به همان سال نیست؛ که حضرت آقا با دقت و با توجه به همه جوانبِ موردنیاز کشور بیان می‌کنند.

لذا مسئولین محترم باید اولاً خود به شعار باور داشته باشند و قبول کرده باشند که راه‌حل برون‌رفت از قسمتی از مشکلات، تحقق شعار سال است؛ و بعد ولایت‌مدارانه، مجاهدانه و انقلابی و بدون ایجاد مانع، وارد عرصه پیاده‌سازی شده و با انسجام بین دستگاه‌های اقتصادی و داشتن وحدت نظر با دقت و برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مشخص و بعد پیگیری مرحله‌به‌مرحله، اقدام لازم را داشته باشند. البته نباید اولویت‌های اقتصادی را فراموش کنند.

برای تحقق شعار سال لازم است سیاست‌گذاری‌های درستی صورت بگیرد. مثلاً اگر شعار امسال رشد تولید است باید خیلی قاطعانه جلوی موانع تولید و عوامل تضعیف‌کننده تولید را گرفت؛ و الا کار پیش نمی‌رود.

مطلب بعد بیانات حضرت آقا در جمع قرآنیان بود که نکات آموزنده فراوانی داشت. اولاً احاطه ایشان به قرائت و قاری و سبک‌های مختلف قرائت و دقت در روش‌های مؤثر و روش‌های بی‌خاصیت، بسیار جالب و درس‌آموز بود. توصیه‌ها و تذکراتی که به قراء فرمودند که چگونه تلاوت اثرگذار داشته باشند نکته مهم جلسه بود که امیدواریم جامعه قرآنی تذکرات را بکار ببندند.

توصیه به جلسه قرآنی مساجد را ما از سال گذشته شروع کردیم که دوستان با اهتمام بیشتر دنبال کنند. سال گذشته طرح «یک تلاوت یک مسجد» لااقل هر هفته در ۲۰ مسجد شهر برگزار می‌شد. خود ما هم شاید قریب ۱۵ سال است بدون تعطیلی و بدون وقفه در مسجد تهرانمان دارد این کار انجام می‌شود چهارشنبه‌شب‌ها. قاری می‌آید ۲۰ دقیقه ۲۵ دقیقه قرآن می‌خواند و ده دقیقه کسی ترجمه می‌خواند و مردم گوش می‌دهند. معمولاً اذان هم در آنجا زنده خوانده می‌شود. بسیار جلسه نورانی است.

قرآن وقتی تلاوت می‌شود در یک محله، نور قرآن در آن منطقه شایع می‌شود و گسترده می‌شود. نور هر جا که رفت ظلمت و تاریکی را از بین می‌برد. قرآن نور است. این تلاوت قرآن را در منطقه و شهر باید توسعه داد. شما فکر کنید همه مساجد باهم این قصه را انجام بدهند، تاریکی و ظلمت و فساد و بزه برچیده می‌شود. قرآن خاصیتش این است؛ ذکر است، هدایت است، نور است،

در محله و مسجد این کار را انجام بدهید. از یک بخش شروع کنید. ما این کار را انجام دادیم بسیار مؤثر و تأثیرگذار بود. اوایل هم که آمدم اینجا در مصلی شروع کردم اما ادامه دادنش فراهم نشد؛ ولی در مساجد محل به‌خوبی این کار انجام می‌گیرد. از متولیان مساجد درخواست می‌کنم که این کار را در دستور کار خودشان انجام بدهند و ائمه محترم مساجد و کارگزاران مسجد این کار را دنبال کنند.

مرکز رسیدگی به امور مساجد هم کمک می‌کند و تقویت می‌کند تا این کار توسعه پیدا کند. مسئول قرانی دفتر ما هم این کار را کمک و پشتیبانی می‌کند. اگر کسی خواست ارتباطی بگیرد برای اینکه کار بهتر انجام شود به این دو مرکز مراجعه کند.

راجع به آذربایجان و منطقه اجازه بدهید دیگر وارد نشوم؛ چون باید با یک مقدمه عرض کنم. نوبت‌های قبل اشاره کرده بودم. در این تحولاتی که اخیراً دارد انجام می‌شود و روابطی که دارد برقرار می‌شود ان‌شاءالله مسئولین محترم به جمیع جهات توجه دارند که یک‌وقت سرگرم امری نشوند و جای دیگر از دست برود.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.