آیت‌الله حسینی همدانی در اجلاسیه نماز استان البرز:

نماز انسان را در برابر همه مشکلات مادی و معنوی کمک می‌کند / اگر نماز در جامعه توسعه پیدا کند بسیاری از ناهنجاری‌ها از بین می‌رود / نماز جماعت ایجاد همدلی می‌کند

کارشناس روابط عمومی ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ۰

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی روز یکشنبه (چهاردهم اسفندماه) در اجلاسیه نماز البرز که به همت ستاد اقامه نماز استان در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار شد، بابیان اینکه ما نسبت به نماز غافلیم، گفت: نماز چهار هزار مسئله دارد که هزار مسئله واجب و سه هزار مسئله مستحب است که ما باید حتماً واجباتش را بدانیم.

وی در ادامه بابیان اینکه کوتاهی نسبت به نماز زیاد است، گفت: اگر نماز درست انجام بگیرد خیلی از مشکلاتی که در جامعه وجود دارد وجود نخواهد داشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه نماز مقرب انسان به سمت خدا و خیرالعمل است، گفت: اگر قدر و ارزش نماز را بدانیم، خیلی از چیزهایی که برای ما به وجود آمده و می‌آید برطرف می‌شود.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه به روایتی از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله پرداخت و گفت: رسول خدا فرمود: «اگر در کنار خانه شما نهری باشد و در روز پنج نوبت خود را در آن شست‌وشو دهید، آیا در بدن شما چیزی از آلودگی‌ها می‌ماند؟ هرگز! نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که هرگاه بر پا می‌شود گناهان را می‌شوید و از بین می‌برد» اما چرا ما مبتلابه انواع خطاها و لغزش‌ها هستیم؟ درصورتی‌که نماز باید تکبر، عجب، خودنمایی، ریا و امثال‌ذلک را از ما بگیرد که این برای این است که ما نماز نمی‌خوانیم و ادای آن را درمی‌آوریم.

وی در ادامه تصریح کرد: باید از همان ابتدای نماز متوجه باشیم که چرا برای نماز ایستاده‌ایم و در مقابل چه کسی ایستاده‌ایم و چرا اصلاً باید نماز بخوانیم؟ درصورتی‌که نماز می‌گذرد اما ما متوجه نشدیم که چه خواندیم.

امام‌جمعه کرج در ادامه بابیان اینکه تصور آخرین نماز عمر، یکی از چیزهایی است که حضور قلب را زیاد می‌کند، گفت: تصور اینکه غیرازاین نماز فرصت دیگری برایمان نیست برای حضور قلب خیلی مفید است.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه نماز باید از روی خشوع باشد، گفت: خشوع به معنای انکسار، فروشکستن و پایین آمدن است که مربوط به قلب است.

وی در ادامه بابیان اینکه خشوع یک امر قلبی است اما برای صورت هم به‌کاررفته است، گفت: خشوع حالتی است که از دل سرچشمه می‌گیرد، اول دل انسان می‌شکند، دل که شکسته و منکسر شد، آرام‌آرام به اعضای ظاهری و حرکات و چهره بروز پیدا می‌کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه در نماز باید عظمت خدا و حقارت خودمان را درک کنیم، گفت: وقتی ایستادیم در مقابل خدا باید عظمت، جمال و جلال او و حقارت خودمان مدنظر ما باشد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه از منظر قرآن کریم اگر کسی به جایگاه بلند خشوع وارد نشده باشد همین نماز کار بزرگ و سختی است، گفت: نماز زمانی نمی‌برد، مدتش کوتاه است اما برای بعضی‌ها بار است که ریشه‌اش هم خودخواهی است چراکه خودخواهی اجازه اظهار بندگی نمی‌دهد و نمی‌گذارد انسان اعلام کند که بنده است.

وی در بخش دیگری بابیان اینکه ما دائم در حال جنگ هستیم، گفت: جنگ بیرونی ما همین‌هاست که می‌بینید و جنگ درون هم که با هوا و هوس و شیطان است. اگر در جنگ بیرونی ما یک وظیفه‌ای داریم در جنگ درونی هم وظیفه‌ای داریم. خضوع و خاکساری در برابر خدای تعالی یکی از ادوات جنگ درونی است؛ کسی که هوا و هوس، تکبر، عجب و خودبزرگ‌بینی دارد، باید خضوع داشته باشد و صورتش را روی خاک بگذارد.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه تأکید کرد: کسی که در جنگ درون با خضوع و سپس خشوع وارد این مراحل نشود نمی‌تواند بار سنگین را بردارد و نمازگزاری که خشوع دارد بار امانت نماز را تحمل می‌کند.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری بابیان اینکه اگر نماز در جامعه توسعه پیدا کند بسیاری از ناهنجاری‌ها از بین می‌رود، گفت: نماز جماعت ایجاد همدلی می‌کند و روحیه ایثار و جوانمردی را گسترش می‌دهد؛ اعمال پسندیده را در جامعه رواج می‌دهد و همکاری‌های اجتماعی و مواسات و همدلی را تقویت می‌کند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نماز حیات طیبه به ارمغان می‌آورد، گفت: نماز زندگی‌ها و جامعه‌ها را نورانی می‌کند و جامعه‌ای که در آن نماز نباشد آرامش در آن نیست که این مهم بخشی از پیام حضرت آقا به اجلاسیه سراسری نماز هم هست.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه نماز انسان را در برابر همه مشکلات مادی و معنوی کمک می‌کند، گفت: قران کریم منشأ فساد در زمین و ویرانی مراکز دینی و امثال این‌ها را دوری از نماز می‌داند و تمام گناه‌ها و پدیده‌ها توسط نماز حفظ می‌شود.

آیت‌الله حسینی همدانی در خاتمه گفت: اگر رابطه ما با نماز رابطه قوی‌ای شود مشکلات مادی و معنوی و اجتماعی و سیاسی حل می‌شود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.