مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۰۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

مسئولی که نسبت به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بی‌تفاوت باشد بدرد این دولت نمی‌خورد

کارشناس روابط عمومی ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۱۱/۰۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِالله الرَّحمَنِ الرِّحیم

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمن، اوصیکم و نفسی بتقوی الله . اهل تقوا فقط نظرشان در اعمالی که دارند به خدای تعالی است که او چه می‌پسندد تا انجام دهند و چه نمی‌پسندد تا ترک کنند، به رضایت مردم کاری ندارند. اگر عقل انسان به کمال خودش رسیده باشد و پختگی لازم را به دست آورده باشد به‌غیراز رضایت الهی به چیز دیگری راضی نیست.

بحث ما درباره عبادالرحمن بود. یعنی کسانی که فقط خدا را می‌پرستند و هر کاری که باعث تقویت پرستش خدا در آنان باشد را مواظبت می‌کنند. مثل تواضع و از تکبر دوری می‌کنند چون روح بندگی را از آنان می‌گیرد.

راجع به تواضع چون روح عبد بودن و بندگی را در ما تقویت می‌کند صحبت کردیم. عبد همیشه در مقابل مولایش خاکسار است. تا عبد خدا نشویم، کمالی نخواهیم داشت. هیچ بنده‌ای نمی‌گوید دلم خواست یا نظرم این است بلکه می‌گوید هرچه آقایم گفت.

هرچه مراحل بیشتری از عبودیت را طی کنیم، کمال بیشتر و درجه بالاتری صعود کرده‌ایم. پس اولین چیزی را که از خود باید دور کنیم تا در وادی عبودیت سیر کنیم کنار گذاشتن تکبر است. همان صفتی که شیطان را رجیم و رانده درگاه الهی و دچار لعنت ابدی کرد.

چند روایت راجع به تواضع بخوانم: رسول خدا فرمودند: چه شده است که حلاوت عبادت را در شما نمی‌بینم؟ عرض کردند حلاوت عبادت چیست؟ فرمود: تواضع فروتنی. یعنی کسی که اهل عبادت است متواضع است.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: بر تو باد فروتنی، زیرا که آن بزرگ‌ترین عبادت‌هاست.

البته تواضع علائم و ثمراتی دارد که در بحث تواضع باید به آن پرداخت. تواضع هم باید برای خدا باشد و بیان کنند عظمت خدای تعالی و الا ثمره‌ای ندارد.

یک ثمره عالی برای تواضع از امام کاظم علیه‌السلام عرض کنم که حضرت فرمودند: خداوند فروتنان را به‌اندازه فروتنی‌شان بالا نمی‌برد بلکه آنان را به‌اندازه عظمت و بزرگی خود رفعت می‌بخشد.

و در مقابل، تکبر رذیله خطرناکی است. رسول خدا فرمود: منفورترین مردم شخص متکبر است. کسی که استکبار بورزد خداوند او را پست می‌کند.

صفت دیگر عباد الرحمن که آن‌هم نشانه تواضع و فروتنی آنان است که در آیه ۷۲ سوره مبارکه فرقان بیان کرده این است که چون بر لغو بگذرند، با بزرگواری می‌گذرند. «وَإِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراما». و این آیه شبیه آیه ۳ سوره مبارکه مؤمنون است که فرمود: «وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون». و آنان که از بیهوده روى گردانند.

لغو یعنی کاری که در سعادت انسان نقشی ندارد. آیه می‌فرماید: مؤمنانى به فلاح مى‌رسند که از کار لغو و بیهوده اعراض کنند. اما در سوره فرقان که اوصاف عبادالرحمان را بیان می‌کند لطیف‌تر فرموده است. این‌ها کسانی هستند که هر چیزی که باعث شود عمرشان هدر رود را کنار می‌گذارند. در جامعه زندگی می‌کنند و با افراد دیگر مراوده و رفت‌وآمد دارند اما در مسیر لغو بااراده‌ی خود حرکت نمی‌کنند و شأن خود را بالاتر می‌بینند. لذا با مراقبه کامل خود را کنترل کرده، مواظب هستند کاری برخلاف میل خدا انجام ندهند. از کنار نادانان و نابخردان عبور می‌کنند کأن نه چیزی شنیده‌اند و نه چیزی دیده‌اند.

امروزه متأسفانه دایره اهانت و تمسخر باوجود فضای مجازی و صفحات اجتماعی گسترده‌تر شده و زمینه مشاجره و توهین و نشر اکاذیب و ایذاء مؤمن فراهم‌شده که یک‌وقت عرض کردم شهید در فضای مجازی داریم از همین باب است چون آبروی مؤمن مثل خون اوست که گاهی در این فضاها ناجوانمردانه ریخته می‌شود. اینجا بهترین حربه همین است که قرآن کریم فرمود: «وَإِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراما».

اما نباید این نکته را فراموش کرد که بعض از مباحث از دایره فرد و شخص خارج می‌شود و جنبه عمومی و اجتماعی به خود می‌گیرد. گاهی حقی از حقوق افراد از بین می‌رود. گاهی حق خدای تعالی مورد هجمه بی‌خردان و دشمنان قرار می‌گیرد در این موارد نمی‌توانیم از روی ترس و مصلحت‌اندیشی و محافظه‌کاری بگوییم بله این‌ها لغو می‌گویند بعد بخواهیم از کنارش به‌سادگی عبور کنیم. اصلاً در فرهنگ دینی ما چنین مطلبی بیان‌نشده که نسبت به این امور بی‌تفاوت باشیم.

در روایتی دارد کسی که برای خدا چهره خود را در هم نکشد، آتش جهنم آن را در هم خواهد کشید. حضرت عباس اسمش عباس بود چون در چهره هیچ دشمن خدا نخندید و عبوس بود‌. بنابراین هرگز نباید با سکوت و بی‌تفاوتی خود باعث شدیم که به خدا و اسلام و مقدسات و امثال این‌ها توهین شود.

گاهی افراد برای مصلحت‌اندیشی‌های منفعت طلبانه و یا از روی ترس خود تمسک می‌کنند به «الباطل یَموت بترک ذکره». هیچ نگوییم که بزرگ نشوند و خودبه‌خود از بین بروند. بله این در مواردی درست است اما آیا اگر به اسلام توهین کردند به قرآن بی‌احترامی کردند حق خدا و رسولش را لگدکوب کردند، ارزش‌های الهی را نابود کردند از روی ترس و یا محافظه‌کاری بگوییم «الباطل یموت بترک ذکره»؟ کریمانه از کنارش رد شویم؟

حق خودت را رد شو برو. اما حق خدا و اسلام و احکام الهی و قرآن را نمی‌شود نادیده گرفت و آرام نشست. هرکس در این موارد سکوت کند به بیان قرآن کریم مورد لعن خدا واقع می‌شود. رسول خدا فرمود: هنگامی‌که بدعت‌ها در امت من پدیدار شد پس عالم باید علمش را آشکار کند، وگرنه لعنت خدا و ملائکه و همه مردم بر او باد. یعنی عالمی که در مقابل رواج بدعت و فساد سکوت می‌کند مورد لعن خدا و ملائکه و مردم است. لذا سکوت در مقابل جسارت کنندگان جایز نیست اقل آن همین بیانیه دادن و تظاهر کردن و اعتراض کردن است. عالم هم فقط منظور عمامه به سر و عالم دینی نیست. عالم هر کسی است که می‌داند و مسائل را یاد گرفته و می‌فهمد که باید دفاع کند. هر کسی که آگاهی‌های لازم را دارد باید اقدام کند که اگر نکند مورد لعن است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. یکی از اعمال دائمی متقین تلاوت قرآن و عمل به دستورات آن است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در بخش دیگری از حکمت ۲۱۹ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «وَ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ، فَهُوَ مِمَّنْ کَانَ یَتَّخِذُ آیَاتِ اللَّهِ هُزُواً». و هر کس قرآن را بخواند، با این همه پس از مردن وارد جهنم شود از کسانى است که قرآن را به مسخره گرفته است.

یعنی قاری قرآن باید طوری زندگی کرده باشد و اعمالش چنان باشد که او را از آتش جهنم نجات داده باشد. اگر این‌طور نباشد پس معلوم می‌شود قرآن را مسخره کرده بوده و از روی اعتقاد نخوانده بوده و عمل نکرده است. چون خواندن قرآن براى خدا و عمل به آیات الهی از روی اخلاص، شخص را بهشتی می‌کند.

در روایات داریم که چه بسا قرآن‌ خوانی که قرآن او را لعنت می‌کند. «رب تال القرآن و القران یلعنه». این از همین باب است که می‌خواند اما عمل نمی‌کند آیات غیبت و دروغ و تهمت و نمامی و امثال این‌ها را می‌‌خواند و بعد مجلس تلاوت بر خلافش عمل می‌کند خداوند ما را از شر خودمان نجات دهد.

۱۰ رجب المرجب سال ۱۹۵ قمری اَشبُّ الائمه مولانا جواد علیه‌السلام، معدن الوفاء به دنیا آمد. این روز پر از خیروبرکت را به شما تبریک عرض می‌کنم. مرحوم کلینی در جلد اول کافی از امام رضا علیه‌السلام در وصف امام جواد علیه‌السلام نقل کرده است که حضرت فرمود: این فرزندى است که هیچ فرزندى در اسلام بابرکت‌تر از او براى شیعیان ما زاده نشده است. «هَذَا الْمَوْلُودُ الَّذِی لَمْ یولَدْ فِی الْإِسْلَامِ مِثْلُهُ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَکَهً عَلَى شِیعَتِنَا مِنْهُ».

البته همه ائمه علیهم‌السلام به استناد زیارت جامعه کبیره که فرمود: «وَ مَسَاکِنِ بَرَکَهِ اللَّه». مسکن‌های برکت الهی هستند. چنان‌که امام سجاد علیه‌السلام در دعای ۲ صحیفه از رسول خدا به عنوان: «إِمَامِ الرَّحْمَهِ، وَ قَائِدِ الْخَیرِ، وَ مِفْتَاحِ الْبَرَکَه». یاد کرده‌اند. و چون «کلهم نور واحد» همگی آنان مفتاح و کلید برکتند.

سؤال اصلی این است که ما چگونه از این برکات وجودی بهره‌مند شویم؟ باید در مسیر شعاع نور ولایت آن حضرات قرار بگیریم یعنی از راه و رسم آنان تبعیت فکری و عملی بکنیم. در فرهنگ دینی اهل‌بیت علیهم‌السلام واسطه نزول نعم الهی اعم از مادی و معنوی هستند و به یمن وجود آنان پربرکت می‌شود.

در کتاب العین و مفردات راغب، می‌گوید برکت بر دوام و بقا و عدم زوال دلالت می‌کند. ریشه‌ی بَرْکْ به سینه‌ی شتر گفته می‌شود. از کرک سینه‌ی شتر پارچه‌ای تهیه می‌کنند که محکم و با دوام است به نام بَرَک. لذا از این کلمه به‌تدریج معنای دوام، بقا و عدم زوال فهمیده شد. به محلی که آب در آن جمع می‌شود و برای مدتی طولانی باقی می‌ماند بِرکه می‌گویند. پس برکت به نمو و زیاده‌ای گفته می‌شود که دارای دوام و بقاست. تبریک هم دعای به برکت است، یعنی دعا می‌کنیم که نعمت برای شخص ثبات و بقا داشته باشد.

امام جواد علیه‌السلام عمرشان کوتاه بود اما خدمات بزرگی داشتند و این‏ نشانه برکت است. مبارزه فرهنگی مستمری را انجام دادند تا سبک زندگی اسلامی از بین نرود. چون خلفای عباسی نظام حکومتی خود را بر مبنای ترویج امپراتوری زر و زور و قدرت و ثروت استوار کرده بودند و برای تثبیت فرهنگ اشرافی‌گری و تجمل‌پرستی از ابزارها و راهکارهای مختلف به‌خصوص روش‌های اعتقادی و دینی استفاده می‏کردند تا آن را به جامعه خود بقبولانند. که امام جواد علیه‌السلام با این جریان به‌طور جد مبارزه کرد و ارزش‌های دینی را با رفتار و عمل خود در دل انسان‌های پاک تثبیت کرد.

۱۲ بهمن سالگشت ورود حضرت امام به کشور را گرامی می‌داریم که آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی است. ضمن تبریک ایام، ان‌شاءالله جشن‌های امسال مردمی و باشکوه‌تر از قبل برگزار خواهد شد. به‌ویژه وقتی می‌بینیم دشمنان انقلاب بعد از بکار بردن همه طرح‌هایشان برای مهار و براندازی نظام اسلامی مأیوس شده‌اند اما باز تلاش می‌کنند تا این بار با راهبرد کتمان و تحریف و جنگ روایت‌ها مسیر جدیدی را برای زمین‌گیر کردن انقلاب برای خود باز کنند. ولی با جهاد تبیین و یادآوری ایام بزرگی که مردم ایران با دست‌خالی، عظمت آفریدند و طاغوت ۲۵۰۰ ساله ملک الملوکی و پادشاهی ننگین را راهی زباله‌دان تاریخ کردند، به مقابله می‌پردازیم، و این وظیفه همه است بخصوص دوستداران ایران و انقلاب تا نسل جوان را نسبت به کینه‌هائی که دشمنان در حق مردم داشتند و دارند را آگاه کنند.

حضرت آقا در بیانیه گام دوم بشارتی دادند که: دنباله‌ی مسیر انقلاب، به‌دشواری گذشته‌ها نیست. یعنی سختی‌هایی که باید کشیده می‌شد تا به این مرحله برسیم را کشیده‌ایم و مسیر پیش رو آسان‌تر و راحت‌تر طی خواهد شد. اما باید گذشته را مرور کرد و درس گرفت و به آینده امیدوار بود و همین را هم بیگانگان  خوش ندارند.

دشمنان انقلاب و اسلام با انواع ترفندها دائماً تلاش کرده‌اند تا واقعیت انقلاب اسلامی را که از ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ تا پیروزی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ که۶۶۰۰ شهید بنا بر آمار بنیاد شهید داد را کتمان و تحریف و به نحو دیگری ارائه کنند و برای باورپذیری حرف‌های خود، روی مشکلات اقتصادی تکیه می‌کنند.

یعنی دشمن چون می‌بیند نمی‌تواند این انقلاب را منحرف کند، تنها راه را در تحریف حقائق می‌بیند و در این مسیر جریان سازی می‌کند و با بزرگ کردن مشکلات اقتصادی که امروز درگیر هستیم به مردم و جوانانی که دوره گذشته را ندیده و کم کتاب می‌خواند و در اوج احساسات پاک هم قرار دارد، القاء می‌کنند که شرایط کشور در روزگار مثلاً شاه بهتر از امروز بوده و بعد آماری هم که ریشه و حقیقتی ندارد را اعلام می‌کنند.

به تعبیر حضرت آقا: «امروز برخی سعى می‌کنند چهره‌ى خبیث‌ترین و سیاه‌روترین حکّام تاریخ اواخر این ملّت را به شکلی آرایش کنند، تا مردم نفهمند که با این انقلاب چه کردند». پس لازم است در این مقطع آرمان‌های انقلاب خوب تبیین شود. و الا باز به تعبیر حضرت آقا جوری می‌شود که یک جوانِ امروز بگوید: عجب! این‌ها آدم‌های بدی نبودند، اوضاع بدی نبود؛ پس چرا انقلاب کردید؟

در جلسه قبل چهار سؤال را طرح کردم. اول اینکه چرا انقلاب شد؟ برای اینکه جواب درست را بفهمیم باید ایران را بخصوص در آن مقطع از تاریخ خوب شناخت. اولاً: ایران سرزمینی است که ازلحاظ راهبردی و موقعیت حساس جغرافیایی و ارتباط با سه قاره آسیا، اروپا و اقیانوس هند که دارد در ردیف یکی از مناطق کم‌نظیر دنیاست. و بر این سه قاره، تأثیرگذار است.

و یکی از اهداف اساسی قدرت‌ها در طول تاریخ، سلطه بر ایران بوده است، تاریخ را نگاه کنید از زمان پرتغالی‌ها، تزارها، فرانسوی‌ها، عثمانی‌ها، انگلیسی‌ها و آمریکائی‌ها و هر قدرتی که در دنیا غالب شد، تسلط بر ایران را دستور کار خود قرار داد. انقلاب اسلامی آمد و دست قدرت‌های بزرگ که نمی‌خواستند موقعیت خود را از دست بدهند را از ایران کوتاه کرد.

وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا می‌گوید: «با سقوط پهلوی آمریکا خسارتی دید که دیگر قابل جبران نیست و ما از امکان بسیار بزرگی در منطقه مهمی از دنیا محروم شدیم». این‌ها اقرارهای خودشان است. این‌ها را خوب است که دوستان بخوانند و مرور کنند.

رئیس سازمان سیای آمریکا در دوران پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید: «آنچه در ایران اتفاق افتاد یک واقعه مهم و فوق‌العاده نبود، بلکه یک واقعیت عجیب و باورنکردنی بود. ما ایران را به‌گونه‌ای ساخته بودیم که قرار بود برای همیشه در ایران باشیم و نمی‌دانستیم این‌گونه ما را از ایران بیرون می‌کنند». انقلاب چنین حرکت بزرگی را انجام داد.

خب همه به منابع بی‌نظیر و سرشار ایران طمع داشتند. اهمیت انقلاب اسلامی در این بود که شعار استقلال داد و تا امروز روی شعارش ایستاد به‌طوری‌که حتی بزرگ‌ترین دشمنانش هم این واقعیت را اعتراف می‌کنند که ایران مستقل است. البته این خودش دستاورد انقلاب هم هست.

ثانیاً ایران شیعه است و در طول تاریخ سابقه ندارد که شیعه سلطه قدرت‌های استکباری و استعماری را پذیرفته باشد. زیرا مکتب شهادت در فرهنگ شیعه یکی از اصول غیرقابل تغییر است. همان‌که حاج قاسم گفت ما ملت امام حسینیم و این قدرتی را ایجاد می‌کند که به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند سازش‌کار باشد.

لذا از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اسلام‌هراسی راهبرد اصلی و مستمر استکبار جهانی و صهیونیزم بین‌الملل بوده است که در قالب‌های مختلف انجام داده‌اند. وقتی در مقابل گفتمان مقاومت و پیروزی‌های میدانی که به دست می‌آورد کم می‌آورند برای کم‌رنگ کردن حساسیت و غیرت دینی مردم ایران و مسلمین جهان اقدامات توهین‌آمیز می‌کنند به رسول خدا جسارت می‌کنند به قرآن اهانت می‌کنند به مقدسات بی‌احترامی می‌کنند تا شاید غلبه‌ای داشته باشند.

این قرآن‌سوزی که در سوئد راه انداختند، تکمیل‌کننده حرکات قبلی است که آیا مسلمین غیرت خود را نسبت به مقدسات ازدست‌داده‌اند یا نه. اینجا باید جهان اسلام با قاطعیت تمام با وحدت و یکپارچه در مقابل اقدامات دین ستیزانه این جرثومه‌های فساد بایستند. مجامع بین‌المللی که به‌دروغ خود را حامی حقوق بشر و آزادی بیان و امثال ذالک می‌دانند باید عکس‌العمل نشان دهند پرچم رنگین دگرباشان را آتش می‌زنند، غوغا به پا می‌کنند. ۱۶ سال برای کسی که این کار را کرده حبس می‌برند؛ اما به مقدسات نزدیک به دو میلیارد مسلمان اهانت می‌شود سکوت خائنانه دارند.

و ما در ایران اسلامی با تمام وجود عشق و علاقه خود را به قرآن و اهل‌بیت پیغمبر و مقدسات دینی اعلام می‌کنیم و حاضریم برای حفظ و حراست از قرآن و مکتب اهل‌بیت جان خود را فدا می‌کنیم.

احکام الهی را مورد تمسخر و استهزاء قرار می‌دهند روی حکم الهی قصاص چقدر جریان درست کردند. اخیراً هم ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر که مروج و توسعه‌دهنده حکم دیگری از احکام الهی است را تحریم کرده‌اند این هم خباثت دیگری است. می‌بینید هر مجموعه‌ای که بخواهد اسلام و احکام الهی را ترویج کند و یا پاسداری کند مورد غضب این خناثان قرار می‌گیرد و محکوم می‌شود. چون پیرو شیطان هستند و شیطان هم با این امور مخالف است و این‌ها هم دست‌پرورده شیطان هستند.

 البته تحریم آن‌ها اثری در اراده ملت در راهی که انتخاب کرده ندارد، ۴۴ سال است دارند ملت ما را آزمایش می‌کنند و هرسال در جشن‌های دهه انقلاب از حضور مردم آنان را بیچاره و درمانده کرده است. دائماً از مردم می‌گویند ولی مردم کسانی هستند که حماسه درست می‌کنند و ایام‌الله به وجود می‌آورند. مردم ما با توکل به خدا با وحدت و همبستگی، تحت زعامت رهبر فرزانه و حکیم خود تا رسیدن به اهداف بلندش همه موانع را ریشه‌کن خواهند کرد.

نکته‌ای را همین‌جا عرض کنم که بحث امربه‌معروف پیش آمد و آن اینکه بیگانه تحریم می‌کند وضعیت او روشن است. اما داخلی‌ها چرا به امربه‌معروف بی‌توجه هستند و آن را در عمل تحریم می‌کنند و گاهی حرف‌های بی‌ربط می‌زنند که باعث تعجب می‌شود؟! وزیری که درد دین نداشته باشد و نسبت به احکام خدا ترویج بی‌تفاوتی و در رفتارش تبلیغ بی‌تفاوتی کند به درد دولت انقلابی نمی‌خورد.

چون موارد در حال تکرار است به آقای رئیس‌جمهور عرض می‌کنیم نسبت به این قضیه بی‌تفاوتی بدنه اجرائی کشور نسبت به منکرات عموماً و مسئله عفاف و حجاب بخصوص اقدام عاجل داشته باشید. مسئله با جلسات بی‌ثمری که برای عفاف و حجاب گذاشته می‌شود حل نمی‌شود. باید همان‌طور که در مسئله اقتصادی ورود کرده و تحولاتی به وجود آمده، ورود کنید و تا دیر نشده به بدنه اجرائی دستورات لازم را راجع به عائله خودتان و نان‌خوران از دولت بدهید.

مسئولی که در نظام اسلامی مشغول باشد و نسبت به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بی‌تفاوت باشد بدرد این دولت نمی‌خورد. او با این تحریم کنندگان چه فرقی دارد؟ آیه قرآن فرمود اگر مکنت پیدا کردید یعنی شما که مسئول شدی یکی از وظائفت امربه‌معروف است اگرچه قبل از مسئولیت هم وظیفه داشتی. حالا استاندار شدی فرماندار شدی دادستان شدی امام‌جمعه شدی و هر منصبی که داشتی باید و در هر سطحی که هستی باید به این واجب الهی بپردازی و الا عندالله پاسخی نداری.

غیرت دینی داشته باشید و از غیر خدا نترسید. مسئول ترسو بدرد نظام اسلامی نمی‌خورد آنجا که باید حرف بزند لال است آنجا که باید اقدام کند، نیست. مثل رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان حرم وسط میدان باشید و از ارزش‌های دینی و انقلابی و اسلامی دفاع کنید.

ثالثاً عملکرد خود رژیم پهلوی طی ۵۷ سال کاملاً زیان‌بار، تحقیرکننده و خسارت‌بار بود. دوره تاریک و منحوس حاکم بودن پدر و پسر فاسق بر ایران را با سرعت مرور کنید به‌خوبی ریشه‌های انقلاب مردم را به دست می‌آورید. عوامل متعددی از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا بهمن ۵۷ دست ‌به‌ دست هم داد تا منجر به‌ پیروزی انقلاب اسلامی شد. خفقان، زندان،  شکنجه‌های جسمی و روحی، وابستگی ذلت‌‌بار به قدرت‌های خارجی، تحقیر ملت به خاطر سرسپردگی رضاخان به انگلیسی‌ها و سرسپردگی محمدرضا به آمریکایی‌ها.

دوستان کتاب ارتشبد فردوست و یا خاطرات علم وزیر دربار شاه و یا کتاب فریدون هویدا سفیر دائم رژیم پهلوی در سازمان ملل و کتب دیگر را بخوانید تا با عمق فاجعه آشنا شوید. آن‌ها قشنگ توضیح دادند؛ خودشان دارند میگویند.

رژیم شاه بشدت گرفتار انواع فساد بود ترویج اعتیاد و مواد مخدر توسط عناصر اصلی حکومت مثل خواهر شاه، نبود انتخابات آزاد، بی‌اعتنائی به پیشرفت علمی کشور، از بین بردن کشاورزی و وابستگی کامل کشور به بیگانه و ده‌ها مسئله که آقا فرمودند: «انقلاب، یک حرکت عظیم در مقابل فساد و بی‌کفایتیِ رژیمی بود که تا خرخره در لجن‌زارهای فساد و وابستگی گرفتار شده بود».

خودشان هم قبول داشتند که نسبت به مردم ایران خیانت کرده‌اند. محمدرضا پهلوی علیه من الرحمن ما یستحقه در روز چهاردهم آبان۱۳۵۷ یک بیانیه را خواند که بسیار گویاست من به عبارت کوتاهی از آن اشاره می‌کنم که گفت: در برابر ملت ایران سوگند خود را تکرار می‌کنم و متعهد می‌شوم که خطاهای گذشته هرگز تکرار نشود، بلکه خطاها ازهرجهت نیز جبران گردد. و گفت: من نیز پیام انقلاب شما ملت ایران را شنیدم و آنچه را که شما برای به دست آوردنش قربانی داده‌اید، تضمین می‌کنم که حکومت ایران در آینده بر اساس قانون اساسی، عدالت اجتماعی و اراده ملی و به‌ دور از استبداد و ظلم و فساد خواهد بود.

کاملاً به ریشه‌های انقلاب اشاره کرده که کشتار کرده؛ قربانی که می‌گوید یعنی کشتار کرده، قانون اساسی عمل نمی‌شده، عدالت اجتماعی نبوده، استبداد و ظلم و فساد حاکم بوده و امثال این‌ها.

همین‌ موارد سه‌گانه که گفتم خیلی بیشتر است؛ فضا را فراهم کرد که مردم به ندای حضرت امام پاسخ بدهند و حکومت و نظام اسلامی را برپا کنند.

نکته استانی که عرض می‌کنم این است که آقایان خیلی زود وارد عرصه انتخابات شدید! این تذکری است دارم می‌دهم. فعلاً به کارهای استان بپردازید تا حالا نوبت به انتخابات برسد. حالا خیلی زود است. متأسفانه آقایان آرایش انتخاباتی گرفتند.

مسائل مختلف شهر رسیدگی عاجل و عاقلانه می‌خواهد. مدت مسئولیتی که دارید؛ تمام ارکان اجرایی به‌خصوص در رابطه با شورا و شهرداری در تمام استان را عرض می‌کنم؛ فقط شهر کرج را به‌خصوص نمی‌گویم؛ در تمام استان این مسئله وجود دارد. با سرعت این مدت سپری می‌شود و مردم بهترین قاضی عملکرد شما هستند. دارند به‌دقت رصد می‌کنند. وقتی می‌آیند با ما صحبت می‌کنند می‌بینم که چقدر دقیق دارند شما را می‌بینند. حواستان باشد. البته خدای تعالی نفوذ دیدش بیشتر است و بهترین قاضی هم خود مردم هستند.

برنامه داشته باشید. برای مردم بگویید که می‌خواهید چه‌کار کنید و بعد هم از مردم هم کمک بگیرید اگر کمبودهایی هست. دست از سیاسی‌کاری‌ها بردارید.

یک نکته دیگر را هم به دوستان تذکر دادم اما به نظرم رسید که لازم است اینجا دوباره تکرار کنم. من ضمن قدردانی از کسانی که برای ساخت و راه‌اندازی قطار شهری تلاش‌هایی داشتند که تلاش‌های زیادی در طول این سال‌ها توسط مدیران و گروه‌های عملیاتی انجام شده و مهندسان کارهای فراوانی را انجام دادند تا این پروژه زودتر به نتیجه برسد، عرض می‌کنم که باز بااین‌حال، به نظر می‌رسد که بهتر است قبل از بهره‌برداری، حتماً کارشناسی دقیقی انجام بگیرد؛ اما نه توسط عزیزانی که خودشان دارند فعالیت می‌کنند در آن صحنه و دخیل در کار بودند؛ که خدای‌نکرده خطری متوجه مردم در آینده نباشد. چون بعضاً گزارش‌هایی داده می‌شود که بعضی جاها نقص‌هایی دارد. به دوستان هم گفتم که پیگیری کنند و دیدم که در مسیر افتتاح و راه‌اندازی هستند تذکر دادم که یک‌بار دیگر بررسی دقیق شود که برای مردم مشکلی پیش نیاید.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.