آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج:

۹ دی نظام را بیمه کرد / مردم بصیر ایران درراه اهداف انقلاب هریک، یک حاج قاسم‌اند/ قدردانی امام‌جمعه کرج از حضور حماسی مردم به‌خصوص بانوان محجبه در تشییع شهدای گمنام

کارشناس روابط عمومی ۰۹ دی ۱۴۰۱ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه نهم دی‌ماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه نهم دی‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج بابیان اینکه دی‌ماه را به خاطر اتفاقات مهمی که در آن واقع‌شده باید ماه بصیرت نامید چراکه همه اتفاقات به‌نوعی در بصیرت بخشی و بصیرت افزایی، مستقیم و غیرمستقیم نقش دارند، بیان داشت: حماسه ۹ دی و ۱۱ دی ابلاغ پیام تاریخی حضرت امام به گورباچف قبل از فروپاشی شوروی سابق در ۱۳۶۷ و شهادت سردار دل‌ها به دست پلیدترین انسان‌ها و روز مقاومت و ارتحال عالم ربانی و مجاهد عرصه بصیرت آیه الله مصباح، تقارن زمانی ویژه‌ای را درست کرده است.

بصیرت یعنی قدرت تشخیص حق از باطل و موضعگیری مناسب و اقدام به‌موقع

وی در ادامه بابیان اینکه امروز که نهم دی هست به نام روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نام‌گذاری شده است، گفت: ازنظر اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی بصیرت یعنی قدرت تشخیص حق از باطل و موضع‌گیری مناسب و اقدام به‌موقع به‌طوری‌که جبهه حق تقویت شود. نه دی، مردم در مقابل فتنه‌ی خطرناکی که شکل‌گرفته بود و عکس‌العملی که نشان دادند یک حرکت از روی بصیرت انجام دادند.

جریان فتنه درراه رسیدن به اهدافش از همه خطوط قرمز نظام اسلامی عبور کرد

امام‌جمعه کرج در ادامه به‌مرور کوتاه جریانات فتنه سال ۸۸ پرداخت و گفت: بعد از دهمین انتخابات ریاست جمهوری، جبهه‌ای متمرکز با ویژگی‌های خاص و روشی تازه در برابر نظام اسلامی پدیدار شد که درراه رسیدن به اهدافش از همه خطوط قرمز نظام اسلامی که حضرت امام فرموده بود حفظ آن از اوجب واجبات است عبور کرد. جبهه‌ای که سالیان طولانی خود را خط امامی می‌دانستند و دائم از مکتب امام و سیاست‌های امام تعریف می‌کردند و خود را مبین و مجری همان سیاست‌ها معرفی می‌کردند.

فتنه کارِ فرد نبود، کار جمعی بود

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه فتنه کارِ فرد نبود، کار جمعی بود، یک جبهه بود که لااقل سه جریان در آن باهم هم‌داستان شده بودند، عنوان کرد: دشمنان خارجی، ضدانقلاب‌هایی که معلوم بود چه کسانی هستند و جریان مدعی اصلاح‌طلبی در یک صف قرار گرفتند تا با کمک هم نظام را ساقط کنند.

چهره اصلاح‌طلبان در جریان فتنه کاملاً روشن شد

وی در ادامه افزود: اصلاح‌طلبان سالیان طولانی مبانی فکری خودشان که دین از سیاست جداست را پنهان کردند ولو چهره‌های شاخص جریان با تظاهر به انقلابی گری و آرمان‌خواهی خود را پیرو خط امام نشان می‌دادند اما چهره آنان و فاصله‌ای که با نظام ولائی داشتند در جریان فتنه کاملاً روشن شد.

عوام‌فریبی کامل برای القای بهترین گزینه ریاست جمهوری

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفت: عامل اصلی فتنه در تبلیغات انتخاباتی در جمع مردم ولائی و معتقد به امام (ره) با عوام‌فریبی کامل گفت: «من آمده‌ام تا خط امام را چراغ راه خود قرار دهم. من می‌خواهم جمهوری اسلامی را بر اساس همان نسخه اصلی که امام (ره) تجویز نمود، پیاده‌سازی کنم» و برای عوام‌فریبی بیشتر رفت قم و با مراجع تقلید و با گروه‌های مختلف روحانیون بخصوص با عده‌ای که مخالفت‌هایی با نظام داشتند ملاقات کرد و متقاعد کرد که با توجه به سابقه‌ای که داشته بهترین گزینه ریاست جمهوری است.

جریان فتنه به دنبال حذف ولایت‌فقیه و نظام ولائی بود

آیت‌الله حسینی همدانی جریان فتنه با تظاهر به اینکه اعتقاد به آرمان‌های امام و انقلاب دارد به دنبال حذف ولایت‌فقیه و نظام ولائی در مقام عمل بود، اذعان داشت: آن‌ها می‌گفتند اصلاح‌طلبیم اما نظرشان تجدیدنظر در اصول و مبانی و آرمان‌های انقلاب بود.

با مکتب سیاسی امام آشنا شوید

وی در ادامه با تأکید بر اینکه عزیزان بزرگوار برای اینکه مقابله جریان فتنه را با نظام اسلامی خوب بفهمید باید مکتب سیاسی امام (ره) را خوب بشناسید، تصریح کرد: باید آراء و اندیشه‌های ایشان از قبل پیروزی انقلاب، حین پیروزی، بعد پیروزی، دوران دفاع مقدس، برخورد با کشورهای دنیا و امثال این‌ها را بررسی کنید تا با مکتب سیاسی امام آشنا شوید.

امام (ره) موضوع سیاست را هدایت انسان می‌داند

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه نظریه‌های سیاسی دنیا موضوع سیاست را قدرت می‌دانند اما امام (ره) موضوع سیاست را هدایت انسان می‌داند، گفت: حضرت امام دربیانی فرمودند: «سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه را در نظر بگیرد و تمام ابعاد انسان را در نظر بگیرد و آن‌ها را هدایت کند به‌طرف آن چیزی که صلاحشان است…».

امام به نظریه تلازم دین و سیاست قائل بود

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: امام به نظریه تلازم دین و سیاست قائل بود که شهید مدرس می‌گفت و سیاست را جزئی از دین می‌دانست. برخلاف آن‌کسانی که بین دین و سیاست تضاد قائل بودند و یا کسانی که قائل به سکولاریسم و جدائی دین از سیاست بودند؛ و اتفاقاً بزرگ‌ترین تهدید و خطرناک‌ترین جریان فکری برای انقلاب اسلامی جریانی است که ازیک‌طرف دم از اسلام و انقلاب می‌زند و از طرف دیگر به سکولاریسم و جدائی دین از سیاست قائل است و همین تفکر فتنه سال ۸۸ را به وجود آورد.

سکولاریسم بزرگ‌ترین خطر برای مکتب امام است

وی ادامه داد: اینکه امام فریاد می‌زد و بعد از او خلف صالحش دائم از خطر سکولاریسم می‌گوید روی این جهت است که مواظب باشید حتی هیئت‌های شما، مساجد شما، جلسات و اجتماعات شما مبتلابه سکولاریسم نشود. روی همین جهت است چون این تفکر، بزرگ‌ترین خطر برای مکتب امام است. نه‌فقط این دوره بلکه در صدر اسلام هم همین تفکر، اسلام ناب و ولایت را خانه‌نشین کرد و بعد، جانشینیِ پیامبر آرام‌آرام تبدیل به سلطنت شد.

پیروزی انقلاب اسلامی بر تفکر سکولاریسم که از قبل بر جامعه حاکم بود غلبه کرد

خطیب نماز جمعه کرج یادآور شد: پیروزی انقلاب اسلامی بر تفکر سکولاریسم که از قبل بر جامعه حاکم بود غلبه کرد و از همان اول دشمنان شروع کردند تا با عملیات‌های سخت، کار انقلاب را یکسره کنند؛ اما به فضل الهی و رهبری‌های امامین انقلاب و حضور همیشه درصحنه مردم کاری از پیش نبردند بنابراین تصمیم به عملیات نرم و بخصوص استحاله عوامل انقلابی گرفتند.

احیای تفکر جدایی دین از سیاست از اوایل دهه ۷۰ در دستور کار معاندان قرار گرفت

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه از اوایل دهه ۷۰ احیای تفکر دین از سیاست جداست دستور کار معاندان قرار گرفت، گفت: درست در همان زمان رهبر معظم انقلاب مسئله تهاجم فرهنگی را مطرح کردند و با عناوین مختلف مثل قتل‌عام فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ نرم تذکرات لازم را دادند و در سال ۷۹ راجع به جهاد تبیین اولین مطلب را بیان فرمودند بعد خودشان شروع کردند به روشنگری و روشنگری و روشنگری.

بزرگ‌ترین جهادگر در عرصه جهاد تبیین رهبر معظم انقلاب است

وی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین جهادگر در عرصه جهاد تبیین رهبر معظم انقلاب است، گفت: آقا دربیانی فرمودند: «می‌بینید که گاهی اوقات جنجال‌های سیاسی موسمی به‌وسیله گروه‌ها و عناصر مختلف و بعض دسته‌جات و جناح‌های گوناگون سیاسی در کشور راه می‌افتد این‌ها بلندگو هستند، گوینده‌ها غالباً مربوط به دشمنان آن‌سوی مرزها هستند…»؛ موارد فراوان است و وقت کم که بازگو کنم ایشان چگونه دلسوزانه مطالب را فرموده‌اند و البته قسمتی از مردم و مسئولین مربوطه غفلت کرده‌اند و این‌ها را دنبال نکرده‌اند.

مرحوم علامه مصباح یزدی در دفاع از انقلاب و نظام ولائی، سکولاریسم را نقد کردند

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه بعد از ایشان یکی از مهم‌ترین روشنگری‌ها را مرحوم علامه مصباح یزدی، در سخنرانی‌های قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران داشتند و در دفاع از انقلاب و نظام ولائی، سکولاریسم را نقد کردند، گفت: این شخصیت ربانی که بیش از ۱۴ سال شاگرد مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت بودند و درعین‌حال متفکر و مجاهد و حاضر درصحنه را ناجوانمردانه مورد هجمه هم قراردادند و حتی بعد از وفات ایشان حرف‌هایی زدند.

دوراهی پذیرش دروغ و تضییع حقوق مردم و یا مقابله با این ادعای دروغ

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه به تشریح فتنه سال ۸۸ پرداخت و گفت: به‌هرتقدیر وقت انتخابات دهم ریاست جمهوری رسید و فرصتی که فتنه گران با فریب مردم، کاندیدای خود را با طرحی از قبل ریخته شده و کاملاً هدفمند قبل از اعلام رسمی پیروز میدان معرفی کردند تا ادعای تقلب را باورپذیر کنند و نظام را بر سر دوراهی پذیرش دروغ و تضییع حقوق مردم و یا مقابله با این ادعای دروغ قرار دهند و هماهنگی‌های داخلی و خارجی هم انجام‌شده بود و جریانات و جنایاتی که انجام دادند که می‌دانید و یا شنیده‌اید.

حماسه ۹ دی بساط نفاق و کودتای مخملی سبز را برچید

وی در ادامه بابیان اینکه با خطبه‌های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب در ۲۹ خرداد و اینکه فرمودند: «زیر بار بدعت‌های غیرقانونی نخواهم رفت» تکلیف همه جریانات روشن شد و قسمت اعظم جمعیت گول‌خورده برگشتند، گفت: عده‌ای با آشوب و تخریب، درصحنه ماندند و در مناسبت‌های ملی و مذهبی ناآرامی به وجود می‌آوردند و اوج آن فتنه‌ها روز عاشورا و بی‌حرمتی به مقدسات و عزای حسینی علیه‌السلام بود. وقتی خبر بی‌صفتی هوادارنِ فتنه‌گران در کشور پخش شد؛ مردم غیور و وقت‌شناس و شیفتگان اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در ۹ دی به خیابان‌ها ریختند و حماسه‌ای آفریدند که بساط نفاق و کودتای مخملی سبز برچیده شد.

۹ دی نظام را بیمه کرد

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز بابیان اینکه ۹ دی نماد مقاومت ملت ایران شد، گفت: ۹ دی شد نماد مسئولیت شناسی و تکلیف‌گرائی. شد نماد حمایت از ولایت. شد نماد حرمت گذاشتن به مقدسات و بروز عشق به عاشورا. شد نماد امید به آینده و امید برای دوستداران انقلاب. شد مایه عزت و افتخار. شد روز خواری و روسیاهی دشمن و پایان فتنه‌های مخملی. ۹ دی نظام را بیمه کرد؛ و مردم نشان دادند که اهل بصیرت‌اند.

توحید باوری، انسان‌دوستی، سعادت و رستگاری حقیقی

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری بابیان اینکه یکی دیگر از فرازهای مهم تاریخ انقلاب نگارش نامه به هشتمین و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف توسط امام راحل (ره) است، گفت: در این نامه که پر از درس است و جدا باید به آن پرداخت؛ امام سه مطلب مهم از سیره سیاسی خود را در این نامه تذکر داد و آنان را به توحید باوری، انسان‌دوستی، سعادت و رستگاری حقیقی دعوت کرد.

کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد

وی در ادامه بابیان اینکه تأکید امام بر خواندن نامه و تفهیم مفاهیم بود که آیت‌الله جوادی آملی این مهم را به عهده داشت، گفت: یک ساعت خواندن نامه طول کشید که می‌گویند در بعضی مواقع صورت گورباچف سرخ می‌شد. شاید مثلاً اینجا سرخ‌شده باشد که امام فرمودند: «برای همه روشن است که ازاین‌پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چراکه مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست».

نمونهای از بصیرت رهبر الهی

امام‌جمعه کرج در ادامه عنوان کرد: جالب است بدانید یازده سال بعد، گورباچف در مصاحبه‌ای گفت: «مخاطب پیام آیت‌الله ازنظر من، همه اعصار در طول تاریخ بود. زمانی که من این پیام را دریافت کردم احساس کردم که شخصی که این پیام را نوشته بود، متفکر و دلسوز برای سرنوشت جهان است. من از مطالعه این پیام استنباط کردم که او کسی است که برای جهان نگران است و مایل است من انقلاب اسلامی را بیشتر بشناسم و درک کنم… اگر ما پیشگویی‌های آیت‌الله را در آن پیام جدی می‌گرفتیم امروز قطعاً شاهد چنین وضعیتی نبودیم». این هم نمونه‌ای از بصیرت رهبر الهی.

مثل گورباچف بعد از مدتی پشیمان از بی‌عملی نباشیم

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه راجع به بصیرت حضرت آقا و هدایت‌های بیش از سه دهه ایشان در نوبت‌هایی مفصل گفته‌ام اما همه باید طوری عمل کنیم که مثل گورباچف بعد از مدتی پشیمان از بی‌عملی نباشیم و ناراحت از اینکه چرا حرف‌ها نشنیدیم، گفت: امام جامعه از سال ۷۹ به ما تذکر دادند و هنوز در سال ۱۴۰۱ به دنبال تبیین هستیم.

شهید سلیمانی یک انسان تراز انقلاب اسلامی است

وی در بخش دیگری از بیانات خود بابیان اینکه چند دقیقه راجع به شخصیت بزرگوار، سپهبد بسیجی، سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی عرض کنم، گفت: شهید سلیمانی یک انسان تراز انقلاب اسلامی است؛ انسانی که تربیت‌شده مکتب اسلام و پیرو مکتب امامین انقلاب است.

شهید سلیمانی، شخصیت انقلابی است

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه افزود: شهید سلیمانی، شخصیت انقلابی است که طرح‌های دشمن را خوب می‌شناسد و برای از بین بردن آن‌ها و تقویت جبهه حق، طراحی و اقدام به‌موقع می‌کند و در عرصه‌های مختلف شخصاً حضور دارد و مدیریت میدان را به عهده می‌گیرد تا خصم را منکوب و زمین‌گیر می‌کند.

شهید سلیمانی انسان ولائی بود

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه تأکید کرد: اینجا هم حرف برای گفتن زیاد است اما همین یک نکته راجع به ایشان گویای شخصیت اوست، به تعبیری که گفتند او انسان ولائی بود؛ یعنی همان سه رکن: ارتباط با ولی خدا و ارتباط با مردم و جهاد با دشمن که در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی توسط حضرت آقا مطرح‌شده است برای ولایت مداری و انسان ولایی در حد کمال در ایشان بود.

شهید سلیمانی به دنبال انتقال تفکر انقلاب اسلامی به جهان اسلام بود

وی در ادامه تصریح کرد: شهید سلیمانی درعین‌حال که خالصانه عاشق مردم بود و حسن سلوک را با آحاد جامعه داشت. افکار و نظرات حضرت آقا را خوب درک و تحلیل می‌کرد و خوب و به‌موقع عملیاتی می‌کرد؛ و در بحث مبارزه با دشمن همه جهات را در نظر داشت یعنی فقط این‌طور نبود که با هوشمندی ماشین جنگی دشمن را از کار بی اندازد بلکه حاج قاسم فقط به مبارزه و شکست دشمن فکر نمی‌کرد. فکر او انتقال تجربه و دانش نظامی، به همراه تکنولوژی و تجهیزات و مهم‌تر از همه این‌ها انتقال تفکر انقلاب اسلامی به جهان اسلام و تقویت جبهه مقاومت در امت اسلامی بود.

امروز مقاومت اسلامی جریان زنده امت اسلامی است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی هر جا رفت مردم را وارد صحنه کرد و الگوی انقلاب اسلامی را در آن منطقه زنده کرد، گفت: امروز مقاومت اسلامی جریان زنده امت اسلامی است و صهیونیست‌ها را همین جریان انقلاب و مقاومت بیچاره کرده‌اند.

مقاومت اسلامی در مرحله عمل، نابودی رژیم غاصب را جلو انداختهاند

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه مقاومت اسلامی در مرحله عمل، نابودی رژیم غاصب را جلو انداخته‌اند، گفت: من چند هفته قبل عرض کردم در انتخاب کابینه دچار بیچارگی خواهند شد و شده‌اند و دولتشان مستعجل خواهد بود ان‌شاءالله و دوام نخواهد آورد. البته آنچه برای ما مسلم است این است که به‌زودی از صفحه زمین محو خواهند شد.

قدرت پاسخگویی فقط خود ایران نیست بلکه همپیمان ایران جبهه مقاومت است

وی در ادامه بابیان اینکه بیچاره‌ها را گاهی تشویق می‌کنند که به ایران حمله نظامی داشته باشد، گفت: این را باید خوب بدانند که قدرت پاسخگویی ایران فقط خود ایران نیست بلکه هم‌پیمان ایران جبهه مقاومت است و همه در سراسر این جبهه و محور منتظرند که فرصتی پیش بیاید و اشتباهی صورت بگیرد تا کار را تمام کنند و ریشه این غده سرطانی را برای همیشه از منطقه بیرون بکنند.

سردار ما خاری در چشمشان بود

خطیب نماز جمعه کرج بابیان اینکه رژیم غاصب این را به‌خوبی می‌داند که در همان حملات اولیه، ایران چیزی برای ماندگاری او باقی نخواهد گذاشت، گفت: سردار ما خاری بود در چشمشان، برای اولین بار رسماً رئیس‌جمهور کشوری اعلام کرد که دستور ترور داده و البته مسئولیت با آنان است و گذشته از روند قانونی که طی می‌شود باید منتظر عواقب دیگر هم باشند.

درراه اهداف انقلاب خستگی معنا ندارد / مردم بصیر ایران درراه اهداف انقلاب هریک، یک حاج قاسم‌اند

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه باید درراه انقلاب مثل حاج قاسم بود، گفت: درراه اهداف انقلاب خستگی معنا ندارد، نشستن و غصه خوردن معنا ندارد. دست از مبارزه کشیدن معنا ندارد. تا مستکبرین و ظالمان هستند و تا کشورهای معاند برعلیه اسلام و ارزش‌های اسلامی نقشه و طرح دارند مبارزه هست و همه مردم بصیر ایران درراه اهداف انقلاب هریک، یک حاج قاسم‌اند و این یعنی انقلاب زنده است؛ و این همان بصیرت است.

بصیرت یعنی هم حضور داشته باشی، هم صبور باشی تا چشم فتنه کور شود

وی با تأکید بر اینکه بصیرت یعنی هم حضور داشته باشی، هم صبور باشی تا چشم فتنه کور شود، گفت: دائم گفتند ۸۰ میلیون ایرانی نظام را نمی‌خواهند و دم از براندازی زدند و رفتن با این‌وآن عکس گرفتند و پیام دادند و برای کشور هزینه درست کردند. غافل از اینکه دولت‌های غربی مدت‌هاست به فکر براندازی نیستند و بیشتر دنبال امتیاز گیری هستند تا به اهداف خود برسند و شماها را ملعبه خود کردند.

اگر به ایران نگاه چپ داشته باشید، چشم‌هایتان را کور خواهیم کرد

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با اشاره به تشییع باشکوه شهدای تازه تفحص شده، گفت: دیدید مردم ایران را که چگونه جگرگوشه‌های خود را در بغل گرفتند. مردم این‌ها بودند سیل عظیم جمعیت را ندیدید؟ پس چرا بلندگوهایتان خفه شدند و خبری از مردم و حماسه‌ای که به وجود آوردند کار نکردند؟ جمعیتی که از اقشار مختلف برای تشییع شهدا گمنام ولی پرآوازه آمده بودند، ایران قوی را به رخ عالم کشیدند و فریاد زدند که اگر به ایران نگاه چپ داشته باشید، چشم‌هایتان را کور خواهیم کرد.

قدردانی امام‌جمعه کرج از حضور حماسی مردم به‌خصوص بانوان محجبه در تشییع شهدای گمنام

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: مردم به تشییع کسانی آمدند که فقط شعار جانم فدای ایران ندادند بلکه عملاً جان خود را فدای اسلام و انقلاب و ایران کرده بودند. طوبی لهم و حسن مآب.

وی در خاتمه عنوان کرد: من از مردم خوب کرج و بقیه قسمت‌هایی که برای این حضور حماسی و انقلابی وقت گذاشتند به‌خصوص حضور معنادار بانوان محجبه در این گردهمایی عظیم تشکر و قدردانی می‌کنم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.