مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۴ آذر ماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

دشمن گمان می‌کند یکی از مسائل مشکل درست کن برای ایران بحث حقوق بشر و حقوق زنان باشد

کارشناس روابط عمومی ۰۴ آذر ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۹/۰۴

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

خودم و همه شما را به تقوای اللهی دعوت می‌کنم. متقین در مسیر حق استوار و ثابت‌قدم‌اند و در جهت برطرف کردن موانع صبورند. در ادامه بحث صبر عرض می‌کنم که صبر یکی از مقامات اهل توحید و یکی از منازل سلوکی و معرفتی است و تا کسی در وادی صبر قرار نگیرد نمی‌تواند به درجات عالی و قرب خدای تعالی نائل آید.

از مهم‌ترین آثار صبر، معیت با خدای تعالی است. در آیه ۴۶ سوره مبارکه انفال فرمود: «وَاصبِرُوا اِنَّ اللهَ مع الصَّابِرِینَ» و البته اهل صبر از تنعمات بهشتی به‌اندازه معرفت و عملی که دارند بهره‌مند هستند به‌طوری‌که در حساب نمی‌گنجد.

یکی از مباحثی که باید در اینجا مطرح کنم استفاده از الگوهای صبور است که قرآن کریم به آن‌ها اشاره فرموده است و چون قرآن کتاب تربیت است، بیان زندگی انبیاء و سختی‌هایی که بر آن‌ها رفته و تحملی که در برابر بلاها و مصیبت‌هایی که دیگران و گاهی اطرافیان و خویشان وارد می‌کردند، داشته‌اند بسیار امیدبخش و رهگشا خواهد بود.

 تحمل بعضی از انبیا در راه انجام‌وظیفه خیلی تنبه آور و درس‌آموز است. حضرت نوح علیه‌السلام نهصد و پنجاه سال با بحث و گفتگو، مردم را نصیحت و دعوت به فلاح و رستگاری کرد؛ و آن‌ها هم از هیچ آزار و اذیتی دریغ نداشتند اما حضرت دست از تبلیغ دین خدا برنداشت.

در بعض از روایات دارد گاهی حضرت را آن‌قدر می‌زدند که از ‌هوش می‌رفت، اما سیصد سال صبورانه مردم را دعوت کرد ولی خیلی وقیح به حضرت گفتند: «یا نُوحُ قَدْ جادَلْتَنا فَأَکْثَرْتَ جِدالَنا فَأْتِنا بِما تَعِدُنا إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقین». اى نوح، با ما مجادله کردى و زیاد هم جدال کردى، اگر راست مى‏گویى، آنچه را به ما وعده مى‏دهى بیاور. خدای تعالی به او وحی کرد که باید سیصد سال دیگر مردم را دعوت کنی و برای بار سوم هم تکرار شد جمعاً نهصد سال. بعد هم حضرت مأمور به ساختن کشتی شد؛ یعنی نهصد سال لاینقطع مردم بدگویی‌ کردند ناسزا گفتند تهمت زدند و حضرت در طول این مدت صبر و مقاومت کرد.

در قرآن داستان حضرت ابراهیم علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام و تحمل شدائد و سختی‌ها آمده است. وقتی نمرود در مناظره با حضرت شکست خورد و مبهوت شد، تصمیم به سوزاندن پیامبر خدا گرفت. آتش تهیه شد و به تعلیم شیطان منجنیق برای ‌پرتاب حضرت‌ ابراهیم در آتش، ساخته شد و پرتاب کردند. نقل شده در میان هوا و زمین، جبرئیل در برابر حضرت ظاهر شد و به او گفت: برادر، آیا کاری از من ساخته است و آیا احتیاجی به من داری؟ حضرت ابراهیم در کمال آرامش پاسخ داد. «أَمَّا إِلَیْکَ‏، فَلا». به تو نیازی ندارم. به این می‌گویند صبر.

قصه اینجا تمام نشد. عمرش طولانی شد بدون فرزند که خدا در کهولت سن به او اسحاق و اسماعیل را داد. در زمان کودکی اسماعیل خدا به ابراهیم دستور داد فرزندش را از منطقه‌ خوش آب‌وهوای شامات به بیابان خشک و سوزان و بی آب‌وعلف عربستان‌ منتقل کند. فرمان بردنِ این دستور صبر می‌خواهد؛ اما باعث رشد مضاعف می‌شود. بعد که اسماعیل پانزده‌ساله شد، خداوند به حضرت امر کرد، این فرزند رشید مؤدب بامعرفت را ذبح کن. این صبر عظیم و صبر جمیل نمی‌خواهد؟

پیامبر دیگری که قرآن نام می‌برد و صبر فراوانی کرد نوه حضرت ابراهیم یعنی حضرت یعقوب است که خودش صبرش زیبا بود و هم فرزندش یوسف که چه مشقاتی کشید و در همه مراحل صبوری کرد. به برادران یوسف وقتی با پیراهن خونی آمدند گفت: «بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِیلٌ»‏.

صبر حضرت ایوب علیه‌السلام هم دو بار در قرآن اشاره‌شده که مصائب سختی بود که حتی از طرف مردم و یا دشمنان که برای انبیاء دیگر بود، نبود. جسم و خانواده و اموال همه از او گرفته شد و آن‌قدر سنگین بود که طاقتش طاق شد و دست به دعا برداشت و از خدا خواست که او را مشمول رحمت خود قرار داده و بلا و گرفتاری را از او رفع کند. خدا هم دعایش را مستجاب کرد. «فَاسْتَجَبْنا لَهُ فَکَشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ وَ آتَیْناهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَهً مِنْ عِنْدِنا وَ ذِکْرى‏ لِلْعابِدین»‏. ایوب بنده شکرگزار خداوند بود و بااینکه خداوند نعمت‌هایی که در اختیار ایوب گذاشته بود را گرفت بااین‌حال او دست از شکرگزاری برنداشت و هیچ ناسپاسی نکرد و خداوند او را «نِعْمَ الْعَبْد» خواند.

اما بالاتر از همه این صبوری‌ها که انبیاء داشتند صبر رسول خداست و بعدازآن اهل‌بیت علیهم‌السلام و شیعیان آن حضرات به ترتیب؛ که نمونه‌ای از صبر رسول خدا را در نوبت دیگر با قید حیات خواهم گفت ان‌شاءالله.

رسول خدا فرمودند: چنان چه بتوانی حوادث را به‌گونه‌ای تحلیل کنی که ناگواری‌ها لطمه‌ای به اطمینان تو به‌درستی راهت نزند چه‌بهتر، اما اگر چنین درک روشنی از مسائل نداشتی بازهم رشته صبر در برابر ناملایمات را از دست مده که در شکیبایی در برابر ناملایمات خیر فراوانی نهفته است و بدان که پیامد صبر پیروزی است و پیامد گرفتاری گشایش است چه اینکه خداوند فرموده است: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً»

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا انسان‌های نیکوکاری هستند. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در بخش دیگری از حکمت ۲۱۵ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «وَ بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ الْأَقْدَارُ»؛ و با نیکى کردن، منزلت‌ها بزرگ شود. مطلب روشن است و نیاز به توضیح زیاد ندارد چون وقتی کسی نیازی داشت و شما به او نیکی کردید و مشکل را برطرف کردید او شما را به‌اندازه نیازش منزلت و جایگاه می‌دهد؛ و خود شما هم نزد خداوند درجه‌ای بالاتر می‌گیرید.

در ادامه فرمود: «وَ بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَهُ»؛ و با فروتنى، نعمت کامل گردد؛ یعنی تواضع باعث کمال نعمت می‌شود. اینکه شخصی اهل تواضع باشد خودش نعمتی از نعم الهی است. وقتی کسی نسبت به دیگران تواضع داشت، دوستانش زیاد می‌شوند که این هم خود نعمت دیگری است که تواضع را تکمیل می‌کند. خداوند تقوای ما را زیاد کند.

سلیله الزهراء، امینه ‏الله، قره عین مرتضى، عقیله بنى‏هاشم، محبوبه المصطفى، زاهده، عابده، حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها در روز پنجم جمادى‏الاول سال پنجم یا ششم قمرى متولد شد.

در یک نگاه اجمالی به زندگی حضرت می‌بینیم که تمام عمر خودش را در کنار وظائف مادری و همسری و تربیت انسان‌ها، صرف همراهی و مراقبت و رسیدگی به بهترین انسان‌های روی زمین کرد. در حقیقت هم از افراد پرستاری کرد و هم از دین خدا و شد الگوی پرستاران و روز ولادت این بانوی بزرگوار را روز پرستار نامیدند تا از مقام شامخ پرستاران هم تشکر و تکریم به عمل آید. پرستارانی که به تعبیر حضرت امام: «این شغل پرستارى از شغل‌های بسیار شریفى است که اگر چنانچه، انسان با وظایف انسانى و شرعى خودش عمل بکند، این یک عبادتى است که در تراز عبادت‌های درجه اول است».

ما حضرت زینب علیهاالسلام را یک الگوى تربیتى موفق در امر سلامت و بهداشت روان و کنترل حوادث تکان‌دهنده و مدیریت کننده مشکلات پیش‌آمده بعد از داغ‌های سنگین می‌دانیم. چنین شخصیتی است حضرت زینب.

 اگر انسان شناخت درستی از خود و توانائی‌هایش نداشته باشد و رابطه بین خود و عالم هستی را تعریف نکرده باشد و نسبت به آینده دیدگاه روشنی نداشته باشد نمی‌تواند حوادث سنگین و مصائب ناگوار را ازنظر روحی مدیریت کند؛ اما زینب کبری در این بخش نمونه‌ای بی‌نظیر است. دیده‌اید گاهی یک داغ سنگین چنان افراد را از پا درمی‌آورد که آینده را مبهم و تاریک می‌بینند و نسبت به آینده امیدواری خود را از دست می‌دهند؛ اما خطبه حضرت را در مجلس یزید ملاحظه کنید که چگونه آینده اسلام را روشن و آینده ظلم و دشمنان را تاریک ترسیم کرد.

این الگو که بر اساس جهان‌بینی اسلامی بهترین نگاه را در بحران‌ها و حوادث سنگین دارد باید در جامعه نشر و توسعه داد و ترویج کرد. چون باعث ارتقای سلامت روان افراد جامعه است؛ و امروز به‌خصوص به این نگرش، اهل ایمان بیشترین نیاز را دارند تا بتوانند در تکانه‌های اجتماعی خود را صیانت کنند.

می‌بینید که در این روزها با شدت بیشتری استکبار، ایران ستیزی می‌کند و با تمام قوا تلاش می‌کند به مردم القاء کند که نظام اسلامی به بن‌بست رسیده و بخصوص جوانان ما را ناامید کند. عرض می‌کنیم نه‌تنها بن‌بستی وجود ندارد بلکه با تمام قوا به سمت اهداف بلندمان درحرکتیم و البته نابودی استکبار و صهیونیسم بین‌الملل نزدیک است و همه به‌زودی آن را خواهیم دید.

 در همین فضا باید از حضرت زینب سلام‌الله‌علیها الگو بگیریم و امیدآفرینی را گفتمان غالب خود کنیم و همان‌طور که آقا فرمودند: «یکی از شاخص‌های اساسی ایران‌دوستی، امیدآفرینی است، بنابراین کسانی که القای ناامیدی و بن‌بست می‌کنند، ایران ستیز هستند و نمی‌توانند ادعای ایران‌دوستی داشته باشند. نگذارید کسانی که دشمن ایران هستند، در قالب دفاع از منافع ملی، ‌القاء یأس کنند. نویسندگان، شاعران، دانشمندان، روحانیون و همه افراد تأثیرگذار امیدآفرینی کنند و شاخص‌ها و نشانه‌های امید و پیشرفت در جامعه را سرِ دست بگیرند».

 در هفته بسیج هم قرار داریم می‌گویم این عظمت یک بانوی مسلمان بسیجی است (حضرت زینب سلام‌الله‌علیها) که می‌تواند الگو برای انسان اعم از زن و مرد باشد. اهمیت و افتخار زن به این نیست که بتواند چشمان پر طمع هوس‌بازان را خیره کند و آنان را به سمت خود متمایل کند. این از بین بردن جایگاه بلندی است که خالق جهان برای زن در نظر گرفته است.

دنیای غرب، زن را وارونه وارد عرصه اجتماع کرد، به اسم آزادی و حضور، او را اسیر کردند، عفت و حیاء او را، کرامت و نقش مادری او را، لنگر و مایه آرامش بودن او در جامعه را از او گرفتند و چیزی جز حقارت برای او باقی نگذاشتند.

امروز هم می‌بینید اوج خواسته عده‌ای از بلوایی که راه می‌اندازند این است که سلف‌سرویس‌های دانشگاه مثلاً مختلط باشد. من یک با دیگر هم گفتم بحث انقلاب جنسی غرب را دنبال کنید تا واقعیات را بهتر ببینید.

به این بیان حضرت آقا توجه کنید: «حادثه عاشورا نشان داد که زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. زینب کبری با عظمتی خیره‌کننده و درخشنده در عرصه ظاهر می‌شود و کاری می‌کند که دشمنی که به‌حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او می‌زند و پیروزی او را تبدیل می‌کند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری است. زینب سلام‌الله‌علیها نشان داد که می‌توان حُجْب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ».

بعد حالا آن‌ها که شعار زن می‌دهند را ببینید برای زن چه می‌خواهند؟ مکرر عرض شد خود بانوان باید در این قسمت فعال‌تر عمل کنند و به‌عنوان جهاد تبیین، جایگاه و نقش بانوی مسلمان را تشریح کنند. با همین الگو و تبعیت از حضرت زینب بود که صحنه‌های ماندگاری از ایثار و شجاعت و فداکاری در انقلاب و جنگ و بعدازآن تا امروز به‌جا مانده است؛ و البته امروز تلاش می‌کنند تا این الگوها را از کار بیندازند و کم‌رنگ کنند.

البته باید خوب دقت کنید که دشمن می‌داند پرونده هسته‌ای بسته‌شده و دیگر چیزی از آن به دست نمی‌آورد. گمان می‌کند یکی از مسائل مشکل درست کن برای ایران بحث حقوق بشر و بحث حقوق زنان باشد لذا روی این بخش سرمایه‌گذاری کرده است و هر اقدامی بتواند می‌کند تا موفق شود. دیدید که شروع کرده‌اند به قطعنامه دادن و جنجال‌آفرینی راجع به حقوق بشر که البته آب در هاون می‌کوبند.

همان کسانی که از حقوق بشر دم می‌زنند یک پرونده سیاهی از نقض حقوق بشر در طول حیات سیاسی اجتماعی‌شان دارند؛ لااقل نسبت به خود ایران؛ کشورهای دیگر خودش یک فصل مفصلی است.

البته از آن‌طرف هم می‌بینید که چگونه متزلزل شدند و چگونه آسیب دیدند. این یکی‌دوروزه و چند روز اخیر که انفجاراتی در منطقه سکونتی رژیم صهیونیستی واقع شد، دیدید که چه وحشتی برایشان به وجود آمده. چه بحرانی در کشورشان در آن منطقه حاصل شده؛ یعنی در تل‌آویو. دیدید که چه حالت وحشت و سرگردانی و سختی برایشان شده است؛ چون بسیار ترسو هستند. همان چند انفجار نشان داد که به قول آن بنده خدا قمپز است؛ یعنی فقط صداست و چیز خاصی ندارد.

مجاهدان فلسطینی نفس‌های این‌ها را به شماره انداختند. بسیار ترسو هستند. هی هم دروغ می‌گویند که دیوار صوتی شکسته شده ولی چهره‌شان کاملاً روشن است. روزهایی که برای رژیم صهیونیستی پیش‌بینی می‌کنیم و وخیم‌تر از این روزی است که هست، به‌زودی تمام عالم، محو او از صحنه روزگار را خواهند دید.

به‌هرتقدیر زینب کبری شده است الگو برای کسانی که مظهر رحمت خدا هستند یعنی پرستارانی که با دلسوزی و مهربانی بیماران را رسیدگی می‌کنند. به همه عزیزانمان خدا قوت و خسته نباشید عرض می‌کنم و ایام متعلق به آنان را تبریک میگویم.

ما در مواجهه با پرستاران بخشی از زحمات آنان را می‌بینیم و قسمت عمده آن دیده نمی‌شود. آنکه می‌بیند و ثبت می‌کند و پاداش می‌دهد خداست. یک نگاه از روی مهر و یک دست نوازش از روی محبت چنان اثر ماندگاری برای بیمار دارد که قابل توصیف نیست و همین را خداوند مضاعف پاداش می‌دهد. البته مسئولان مربوطه باید وظیفه خودشان را راجع به این مجموعه خدوم و کم‌توقع که واقعاً یکی از مشاغل سخت هست را بهتر انجام دهند.

خلاصه زینب کبری الگوست و از او صبر و استقامت و ایستادگی بر اصول را در اوج سختی و مصیبت یاد می‌گیریم که امروز در کشور به این روحیه احتیاج داریم. حضرت آقا اخیراً فرمودند: «من آنچه نیازِ امروز می‏دانم، ایستادگی بر اصول انقلاب در درجه‏ی اوّل است». نخبگان از حضرت زینب بصیرت و به‌موقع عمل کردن را بیاموزند و وارد عرصه شوند و از انقلاب به‌صراحت دفاع کنند و البته نقص‌ها و کمبودها را بگویند و راهکار نشان بدهند برای رفع آن‌ها.

در ایام بزرگداشت بسیج قرار داریم که این هفته را به همه عزیزان بسیجی تبریک عرض می‌کنم. هفته گذشته چند جمله راجع به بسیج از امام و رهبری بیان کردم. امروز هم چند جمله دیگر عرض می‌کنم.

واژه تفکر بسیجی را اولین بار امام ره بیان کردند و بهترین فرزندان کشور آن را با تمام وجود پذیرفتند و رفتار خود را با آن تنظیم کردند و الگوی انسان‌های آزاده شدند. این تفکر سبکی است که از ارزش‌های اسلام ناب گرفته شده و تحت نظر و متصل به ولی جامعه جریانی را به وجود آورده که همه نیازهای نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف را تأمین می‌کند.

دشمنان با ابزارهایی که در دست دارند و با تلاشی مضاعف، برای از بین بردن مؤلفه‌های قدرت نظام اسلامی وارد میدان شده‌اند اما تا امروز بسیج با شناخت دقیق اهداف دشمن و خنثی‌سازی نقشه‌های شوم آنان، از ایران قوی حفاظت کرده و آنان نتوانستند بسیج را اسیر جنگ شناختی خودشان بکنند.

می‌بینید که در همین اغتشاشات اخیر بدون اینکه دست به اسلحه بشوند شروع کردند به بیان حقایق و بصیرت اطرافیان خودشان را اضافه کردند؛ و البته مظلومانه خود را سپر بلاهای سنگین و جنایات ناجوانمردانه منافقان و ضدانقلاب کردند.

راز ماندگاری و فراگیر شدن تفکر بسیجی و شأن اجتماعی و انقلابی آنان که از مرزهای کشور هم عبور کرده و به جهان اسلام رسیده و به‌عنوان سدی محکم و نفوذناپذیر در مقابل استکبار مطرح شده و پذیرفته شده به خاطر ویژگی‌هایی است که به یک فرهنگ ماندگار تبدیل شده و بسیج را در جایگاهی قرار داده که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «دوستان آرزوی رسیدن به آن‌ها دارند و دشمنان از آن می‏هراسند».

صفاتی مانند ولایی بودن و اطاعت محض از ولی‌فقیه. اگر نیرویی مطیع ولایت باشد، فریب دشمن را نمی‌خورد. کسی که با امام جامعه حرکت می‌کند راه را گم نمی‌کند.

بسیجی مکتبی است و چنین کسی از هیچ قدرتی غیر از خدا نمی‌ترسد و در همه حالات توکلش به خداست و در بزنگاه‌ها به اهل‌بیت توسل می‌کند و ذلت پذیر نیست. بسیجی اگر توان علمی و فکری و جسمی و مادی داشته باشد در راه خدمت به مردم هزینه می‌کند. وفادار به ‌نظام و ارزش‌های الهی و انقلابی و آرمان‌های شهدا است.

بسیجی هرگز در بازی‌های سیاسی و جریانات منحرف و فرقه‌سازی‌ها قرار نمی‌گیرد و با روشنگری جلوی انحراف و تحریف را می‌گیرد اهل جهاد تبیین است. با حضور همیشگی‌اش در صحنه جایی برای جولان دشمنان و بدخواهان نمی‌گذارد و با غیرتی که دارد همیشه از منافع ملی دفاع می‌کند. این ویژگی‌هایی که عرض شد و گوشه‌ای از فرهنگ و تفکر بسیج است.

 این تفکر که فکر قاطبه مردم ایران است. بسیج را به چنان قدرتی تبدیل کرده است که وجودش لرزه به جان بدخواهان نظام می‌اندازد لذا سعی می‌کنند به هر وسیله‌ای شده تضعیف کرده از کار بیندازند اما بسیج زنده است و ریشه در تاریخ دارد و به فضل پروردگار این نور خاموش نمی‌شود.

بگذارید بعض شاخصه‌ها را جور دیگری عرض کنم. یکی از بسیجیان تاریخ معاصر ما عالم مجاهد و شهید والامقام که پنج دوره نمایندگی مجلس شورای ملی را داشت و در سیاست‌مداری و سیاست‌گذاری عرصه جدیدی را خلق کرد شهید مدرس بود. او الگوی یک نماینده بسیجی است در مجلس. چون این هفته، هفته مجلس است این را عرض می‌کنم.

 ازهرجهت نمونه یک سیاستمدار اسلامی برای اهل سیاست می‌باشد. مردم‌دار بود. به‌شدت به نقش و جایگاه مردم اهمیت می‌داد و در حوادث سیاسی اجتماعی آنان را شریک می‌دانست می‌گفت: «ما ولی نیستیم، وکیل هستیم و باید نظر موکلین خود را بدانیم»؛ ارتباط قوی و چهره به چهره با عامه مردم داشت. مردم را بر رجال سیاسی کشور هم مقدم می‌شمرد.

مجلسیان شفاف‌سازی را از مدرس یاد بگیرند. میلْسْپو آمریکایی (رئیس کل مالیه ایران) به خانه مدرس آمد. مدرس با زنی که درخواست کمک داشت، صحبت می‌کرد. میلسپو قدری معطل شد. وقتی‌که مدرس به نزد میلسپو آمد، او گفت: آقا در جایی خلوت می‌خواهم مطلبی محرمانه به عرض برسانم. مدرس گفت: من از هیچ‌کس مطلبی پوشیده ندارم؛ هرچه دارید در حضور جمع بگویید. وی مطلب خود را گفت و رفت. بعداً مدرس فرمود: عجیب است! این یانکی هم آمده بود ما را گول بزند.

اینکه می‌گویم مدرس یک نماینده بسیجی بود گزاف نگفته‌ام. دائم به فکر معیشت مردم بود و دنبال رفاه بیشتر برای مردم. یک‌وقت مدرس چند نفر از مجلسی‌ها را به منزل دعوت کرد و گفت شما به این حقوق مجلس نیاز ندارید؛ پول را جمع کنید و یک بیمارستان درست کنید. همگی قبول کردند و فیروزآبادی مأمور این کار شد، قسمت اولیه این بیمارستان ساخته شده بود که مدرس پیشنهاد کرد به نام فیروزآبادی نام‌گذاری کنند، چون زحمات ساختمان به عهده او بود؛ و کسی نمی‌داند اساس کار این بیمارستان توسط مدرس و با پولی که او جمع کرد انجام شد. حالا آقایان قسمتی از حقوق خودشان را بگذارند و برای بعض نیازهای اولویت‌دار کشور هزینه کنند. می‌کنند این کار را؟!

 بسیجی باید دشمن‌شناس باشد مدرس این‌گونه بود. او با قرارداد ننگین ۱۹۱۹ (وثوق‌الدوله) مخالف بود دراین‌باره می‌گوید: «هی می‌آمدند پیش من و می‌گفتند: این قرارداد کجایش بد است؟ کدام‌یک از موادش بد است؟ کدام‌یک هر کجایش بد است موردش را ذکر کنید تا برویم اصلاح کنیم؟ من جواب دادم من رجل سیاسی نیستم… اما آن چیزی که استنباط می‌کنم در این قرارداد بد است همان ماده اولش می‌باشد که می‌گوید ما انگلیسی‌ها استقلال ایران را به رسمیت می‌شناسیم… این مثل این است که یکی بیاید و به من بگوید سید، من سیادت تو را به رسمیت می‌شناسم». این حرف خیلی دقیق است؛ این یعنی دشمن‌شناسی و اینکه بتواند خیلی لطیف مطلب را بگوید.

ازنظر شخصیتی مستقل بود و وابستگی به جریان‌های قدرت و ثروت نداشت. نزدیک سه‌راه امین‌حضور، دو خانه، یکی دو اتاقه با اجاره ماهی سی ریال و دیگری سه اتاقه با اجاره ماهی سی‌وپنج ریال به وی عرضه می‌کنند. مدرس منزل دو اتاقه را انتخاب می‌کند. از او سؤال می‌کنند آیا مبلغ پنج ریال صرفه‌جویی می‌کنی؟ جواب می‌دهد: «بلی، آنچه استقلال و آزادی و عقیده را از بین می‌برد، احتیاج است. من نمی‌خواهم محتاج کسی باشم. باید برنامه زندگی‌ام را طوری تنظیم کنم که محتاج به کسی نشوم و این زبان تندوتیزم آزاد باشد».

او همچنین از دویست تومان حقوق آن روز مجلس فقط سی تومان می‌گرفت. روز مجلس را به همه عزیزان تبریک عرض می‌کنم. مدرس نمونه یک نماینده بسیجی و انقلابی بود که باید الگو باشد.

هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به خانواده بزرگ این نیرو تبریک عرض می‌کنم. این نیرو چه در دوران دفاع مقدس و چه بعدازآن در دوران سازندگی و چه در مسیر تثبیت و شکوفایی نقش خود را به‌خوبی ایفا کرد و آثار جاودانی را در خدمت به اسلام و انقلاب و مردم در افزایش ضریب امنیتی در دریا از خود به‌جای گذاشته است.

 حضرت آقا در سال ۱۳۸۸ از این نیرو به‌عنوان یک نیروی راهبردی یادکردند و عزیزانمان از همان سال در مسیر قدرتمند کردن نیروی دریایی از جهات مختلف برای پاسداری از کیان نظام اسلامی تلاش کردند. لیست فعالیت‌هایی که داشته‌اند از اسکورت کشتی‌ها تا مبارزه با دزدان دریایی و مسیرهای طی شده از سواحل مکران تا ۳۶۰ درجه دریایی و حضور در اقیانوس اطلس و دریای بالتیک و عبور از کانال سوئز و تأمین امنیت دریایی بگیرید تا ساخت ناوشکن‌های بومی و زیردریائی و موشک‌انداز و پهپاد بر و سامانه‌های جنگ الکترونیک و زیرساخت‌های بندری و ده‌ها و ده‌ها دستاورد دیگر این نیروی مخلص است که خداوند به همه عزیزان خیر مضاعف عنایت کند. دعاگوی وجود شریفشان هستیم و روز نیروی دریایی را مجدداً تبریک عرض می‌کنیم.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.