مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۶ آبان ماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

دشمنی‌هایی که می‌شود خیلی سنگین و با برنامه‌ریزی کامل انجام می‌شود

کارشناس روابط عمومی ۰۶ آبان ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۸/۰۶

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

یا ایها الذین آمنوا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین صبورند و دعوت به صبر می‌کنند. اگر در خاطر شریف شما باشد که هست؛ عرض کردم در سوره مبارکه عصر برای اصلاح جامعه به دو عامل مهم اشاره می‌کند که مؤمنان باید به آن دو، یکدیگر را سفارش کنند و دائماً ملازم با آن دو باشند؛ که یکی حق و دیگری صبر بود.

بحث حق را در چندین نوبت به عرضتان رساندیم. مقداری هم راجع به صبر عرض می‌کنم.

خداوند به‌جای همه فضائل مهم اخلاقی و انسانی که برای فرد و جامعه مهم است؛ فقط به صبر اشاره فرمود. ما بعد از بیان مقدمات و تشریح تواصی به حق که همه آن مطالب درباره تواصی به صبر هم مطرح است، مقداری راجع به خود صبر بحث می‌کنیم تا حدود و جایگاه صبر در معارف را کمی دوره کنیم.

اگر جایگاه صبر در فرهنگ دینی ما موردبررسی قرار گیرد شاید به این نتیجه برسیم که همه فضائل و کمالات را دربر می‌گیرد. آیات فراوانی در قرآن کریم به ابعاد مختلف صبر و درجات و مراتب گوناگون آن پرداخته است. بیش از صد مرتبه صبر و مشتقات آن در قرآن بکار رفته است.

مثلاً؛ «وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاه…»، «… رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا…»، «الصَّابِرینَ وَ الصَّادِقینَ وَ الْقانِتینَ وَ الْمُنْفِقینَ وَ…»، «… وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئاً …».

در چهار آیه از قرآن بعد از این‌که خداوند آیات الهی را می‌شمارد، می‌فرماید: «إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَاتٍ لِّکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ». در این آیات نشانه‌هایی است برای کسانی که اهل صبر و شکر باشند.

گاهی صبر همراه صدر و ذیل بوده؛ یعنی بعد و قبل کلمه صبر مطلبی بیان‌شده که در ضمن بحث بیان خواهم کرد.

گاهی برای تشویق به این‌که انسان اهل صبر باشد، از امتحانات الهی و بعد بشارت به او و یا از معیت با خداوند و یا محبت الهی سخن گفته‌شده است؛ و در این موارد از بهشت و نعمت‌های آن سخنی نیست؛ این‌ها درجه‌های بالای از صبر هستند. مثلاً در آیه ۱۵۵ سوره مبارکه بقره فرمود: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ‏ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین».

و یا در قسمتی از آیه ۱۴۶ سوره مبارکه آل‌عمران فرمود: «وَاللّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ»؛ یعنی کاری کردند که محل حب هستند.

و در آیه ۴۶ سوره مبارکه انفال فرمود: «إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ». آنجا محبت بود، اینجا معیت است؛ یعنی خدا همراه صابرین است. معیت خودش یک فضیلت بلندی است. یا در ۲۴۹ بقره فرمود: «وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ».

البته برای عده‌ای هم رسیدن به ثواب و بهره بردن از نعمت‌های اخروی که به‌عنوان پاداش صبر مطرح است، مهم است. مثلاً در آیه ۷۵ سوره مبارکه فرقان فرمود: «أُوْلَئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَهَ بِمَا صَبَرُوا». بهره‌مندی‌هایی از تنعمات بهشتی برای این‌ها حاصل است.

گاهی هم نمونه‌هایی را معرفی می‌کنند تا به‌عنوان الگو به آن‌ها تأسی شود. مثل آیه ۲۴ سوره مبارکه سجده که نام حضرت موسی علیه‌السلام را می‌برد که به مقام امامت رسید و آن را نتیجه صبر می‌داند. فرمود: «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ»؛ یعنی راه رسیدن به مقامات عالی معنوی را صبر بیان کرده است. چه در مسائل دنیایی و چه در مسائل معنوی باید اهل صبر بود.

در آیه ۴۴ سوره مبارکه ص در ستایش حضرت ایوب علیه‌السلام فرمود: «إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا، نِعْمَ الْعَبْدُ، إِنَّهُ أَوَّابٌ». ما او را صابر یافتیم. عجب بنده خوبی است؛ دائماً به‌سوی خدا بازگشت دارد؛ یعنی به خاطر صبری که داشت این‌گونه توصیف شد.

در تعدادی از آیات هم خود رسول خدا به صبر توصیه شده است. چون دعوت سختی در پیش رو داشت و قطعاً مورد ایذاء و آزارهای مختلف قرار می‌گرفت. خود حضرت هم فرمودند هیچ پیغمبری مثل من اذیت نشد؛ پس باید اهل صبر باشد.

در آیه ۷ سوره مبارکه مدثر فرمود: «وَلِرَبِّکَ فَاصْبِرْ». یا در آیه ۳۵ سوره مبارکه احقاف فرمود: «فَاصْبِرْ کَمَا صَبَرَ أُوْلُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ». صبر کن همان‌طور که انبیای گذشته صبر کردند؛ نبوت بدون صبر نمی‌شود.

و یا در آیه ۴۸ سوره مبارکه قلم فرمود: «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَلَا تَکُن کَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى وَهُوَ مَکْظُومٌ». صبر داشته باش؛ نه مثل صاحب حوت (حضرت یونس) که وقتی مردم به دعوت او توجه نکردند و آثار عذاب نازل شد، از قومش کناره گرفت.

من فعلاً به بخش کوچکی از آیات صبر اشاره کردم و الا دایره‌اش بسیار وسیع است. اگر انسان بخواهد در هر امر مادی و معنوی به نهایت آن برسد باید اهل صبر باشد و لذا در پیشرفت‌های معنوی هم باید اهل صبر بود.

آیات در این زمینه خیلی شیرین و گویاست. مثلاً در جنگ بدر، مسلمین هیچ نداشتند ولی بر دشمن تا دندان مسلح پیروز شدند. در آیه ۱۲۳ سوره مبارکه آل‌عمران فرمود: «وَلَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ». خدا آن‌ها را یاری کرد؛ چون اهل صبر بودند؛ بعد خداوند در آیه ۱۲۵ به آن‌ها وعده داد که اگر صبرتان بیشتر شود و تقوا داشته باشید ما ملائکه بیشتری را به کمک شما می‌فرستیم؛ یعنی در همان مرحله قبل هم که پیروزی حاصل شد ملائکه کمک کردند؛ و الا مگر می‌شد به‌ظاهر در مقابل دشمنی که تادندان‌مسلح است پیروز شد؟! «بَلَى إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَیَأْتُوکُم مِّن فَوْرِهِمْ هَـذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُم بِخَمْسَهِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِکَهِ مُسَوِّمِینَ». در آیه شریفه تأکید می‌کند شرطِ کمک، صبر و تقوا است.

خب این نصرت الهی است. شبیه همین مطلب را در قصه حضرت یوسف و صبری که در مقابل گناه از خود نشان داد، بیان می‌کند. در آیه ۹۰ سوره‌ مبارکه ‌یوسف فرمود که اگر تقوا و صبر داشته باشید خداوند اجرتان را ضایع نمی‌کند. «إِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَیِصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ». این هم کمک در مسائل معنوی است. اگر شما در گناه و لغزش و خطا اهل تقوا و صبر باشید خدای تعالی پاداش مضاعفی خواهد داد.

به‌هرتقدیر آیات متعدد قرآن کریم بیان می‌کنند که شرط موفقیت‌های دنیایی و آخرتی همراه بودن تقوا با صبر است. خدای تعالی ما را موفق کند که اهل تقوا و صبر در همه مراحل زندگی باشیم. بحث ادامه دارد تا نوبت بعد با قید حیات ان‌شاءالله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا اهل کرامتند که خداوند متعال فرمود: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ».

مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۱۳ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «مِنْ أَشْرَفِ أَعْمَالِ الْکَرِیمِ غَفْلَتُهُ عَمَّا یَعْلَمُ». از بهترین اعمال شخص بزرگوار، چشم‏پوشى اوست ازآنچه مى‏داند. کریم اهل چشم‌پوشی از لغزش‌هایی است که از دیگران در نظر دارد.

گاهی دانستن مطلبی از کسی انسان را وادار می‌کند تا اقدامی داشته باشد اما همین‌که بردباری می‌کند و اقدام نمی‌کند و جلوی قوه غضبیه خود را می‌گیرد این خود یکی از فضائل مهم است که شخص به دست آورده است. لذا فرمود: چشم‏پوشى از عیوب دیگران از بالاترین اعمال است.

البته اینجا عیوب شخصی که مربوط به خلوت شخص است مطرح است؛ و الا عیوب اجتماعی که مضر به حال اجتماع هستند را باید حتماً گفت و جلوگیری و پیگیری کرد. خداوند تقوای ما را زیاد بگرداند.

۸ ربیع‌الثانی ولادت باسعادت امام عسکری علیه‌السلام در سال ۲۳۲ قمری است. پیشاپیش تبریک عرض می‌کنم. وقتی در بیانات امام علیه‌السلام دقت می‌کنیم؛ عبارات نغز و روش‌های تربیتی اعم از فردی و اجتماعی و حتی مسائلی که مربوط به تحکیم پیوندهای اجتماعی است مطرح شده است. حضرت در بیانشان تأکیددارند که شیعیان باید باهم پیوند عمیق و اجتماع مؤمنانه داشته باشند.

در ذیل آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره که فرمود: «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» به‌عنوان تفسیر آیه شریفه فرمودند: «با همه مردم، چه مؤمن و چه مخالف، به زبان خوش ‌سخن بگویید. مؤمن، به‌ هم‌مذهبان، روى خوش نشان مى‌دهد؛ و با مخالفان، با مدارا سخن مى‌گوید تا به‌ ایمان، جذب شوند و حتى اگر نشدند، با این رفتار، از بدى‌هاى آنان در حق خود و برادران مؤمنش، پیشگیرى کرده است».

این یک دستورالعمل است که در جامعه اسلامی باید با خودمان و با دیگران چگونه رفتار کنیم. دقت در بیان امام مطالب فراوانی را به دست می‌دهد که شیعیان اهل‌بیت علیهم‌السلام باید این روش‌ها را محور رفتار فردی و اجتماعی خود قرار دهند. تمام تلاش امام این است که مردم باهم تعاون و اجتماع داشته باشند و از هم جدا نباشند؛ حتی برای حفظ امنیت اجتماع توصیه به مدارا می‌کنند؛ البته مدارا تا یک محدوده‌ای است.

و درباره رعایت حقوق برادران فرمودند: «کسی که به حقوق برادران خود آشناتر باشد و در رعایت کردن آن‌ها کوشاتر، نزد خداوند ارجمندتر است». در این بیان توصیه حضرت این است که اولاً باید در جامعه حاضر بود و ثانیاً باید مسئولیت‌پذیر بود و ثالثاً رعایت حقوق دیگران موجب اجر و پاداش و قرب الهی است.

حالا اینجا بحث‌هایی مطرح است که می‌گذرم فقط خواستم عرض ادبی به ساحت قدسی حضرت عسکری داشته باشم.

۴ ربیع‌الثانی ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی در سال ۱۷۳ قمری است. از ایشان هم حدیثی را که از قول امام رضا یا امام هادی علیهما‌السلام نقل کرده است بیان می‌کنم؛ که برای حفظ اجتماع شیعه و آنچه از امام عسکری عرض کردم مهم است.

حضرت فرمودند: «ای ‌عبدالعظیم به دوستدارانم سلام برسان (خب ما خود را دوستدار اهل‌بیت میدانیم؛ این سلام امام معصوم است به ما) و به ایشان بگو: شیطان را بر خود مسلط نکنند؛ و آن‌ها را به راست‌گویی در گفتار، اداى امانت، سکوت و ترک منازعه در چیزهاى بیهوده فرمان ده و نیز با دیدار یکدیگر و آمدوشد باهم که این عمل موجب نزدیکى به من مى‌شود. دوستان من نباید اوقات خود را به مخالفت و دشمنى با یکدیگر مشغول سازند. من سوگند یادکرده‌ام که هر کس مرتکب این‌گونه کارها شود و یا بر یکى از دوستانم غضب کند، از خداوند بخواهم تا وى را در دنیا به سخت‌ترین عذاب گرفتار سازد و در آخرت از زیانکاران خواهد بود. دوستان مرا متوجه کن که خداوند نیکوکاران آن‌ها را آمرزیده و از بدکاران آنان در گذشته، مگر کسانى که شرک آورده و یا یکى از دوستان مرا رنجانده‌اند و یا بدخواه اویند. پروردگار ازاین‌گونه اشخاص نخواهد گذشت و آن‌ها را نمى‌بخشد؛ مگر اینکه از نیت خود برگردند. اگر کسى از این حالت بازگشت مورد آمرزش خداوند قرار خواهد گرفت؛ ولى اگر در این حال باقى ماند، خداوند روح ایمان را از دل او خارج خواهد ساخت؛ و از ولایت من نیز بیرون مى‌رود و از دوستى ما اهل‌بیت هم بهره‌اى نخواهد داشت؛ و من از این شقاوت به خدا پناه مى‌برم».

خلاصه حدیث هشت فرمان است: ۱. راستى، ۲. اداى امانت، ۳. ‌سکوت، ۴. ترک مجادله، ۵. دیدار دوستان، ۶. پرهیز از اختلاف، ۷. ‌آزار نرساندن، ۸.‌ بدخواه نبودن. ان‌شاءالله همه ما در مسیر تربیتی اهل قرار داشته باشیم.

هشتم آبان، سالگشت شهادت شهید محمدحسین فهمیده است که روز نوجوان و روز بسیج دانش‏آموزى نام‏گذارى شده است. آن‌طور که درباره شهید فهمیده نوشته‌اند و خانواده محترمش گفته‌اند -که خداوند پدر و مادر بزرگوارش را که در دوران اوج کرونا از دنیا رفتند و نشد مراسم ویژه برای آنان گرفته شود رحمت کند و با اولیائش محشور کند- نوجوانى خوش‏برخورد، شجاع، فعال، کوشا بود که به مطالعه علاقه زیادى داشت و باوجود این‏که به سن تکلیف نرسیده بود، نماز مى‏خواند و احترام خاصى براى والدینش قائل بود و هرگز به آن‏ها بى‏احترامى نمى‏کرد. شیفته و عاشق امام (ره) بود و با تمام وجود سعى در اجراى فرامین امام داشت.

شهید فهمیده، یکى از هزاران دانش‏آموز کشور است که با نثار خون خود بر طراوت، رشد، بالندگی و تثبیت انقلاب اسلامى افزود. ما هزاران دانش‌آموز شهید داریم. این شهدا شدند شاخص و الگو. نماد فهم درست و عمل به‌موقع شدند. از ویژگی‌های نوجوان شهید این است که موقعیت را خوب تشخیص داده و درست و به‌موقع عمل کرده؛ و امام هم این فکر و روش را به‌عنوان رهبر یاد کرد تا چنین سیره‌ای همیشه زنده بماند و تأسی به او منشأ خدمات و حماسه‌های بزرگ باشد.

اینکه وقتی خطر جدی شد و کیان دین و عزت و اقتدار کشور به خطر افتاد، وارد میدان شوی و هر هنری داری عرضه کنی و از اهداف بلند الهی دفاع کنی. همیشه جنگ مستقیم نیست. گاهی مثل امروز، جنگ ادراکی و شناختی است. در این عرصه هم باید دشمنی‌ها را خوب شناخت و تبیین کرد. من مکرر عرض کردم که دشمن‌شناسی ما خوب است؛ اما دشمنی شناسی ما زیاد قوی نیست. روی دشمنی شناسی باید بیشتر کار کرد.

هر کس در هر جایگاهی که هست از آرمان‌های اسلام و انقلاب باید دفاع کند. نشستن و نگاه کردن و بی‌توجه بودن و سکوت کردن، حرکت در مسیر امامین انقلاب و شهدا نیست؛ ولو هزاران بار شخص بگوید من ولائی و انقلابی‌ام؛ به درد نمی‌خورد؛ و البته همه حرکات در خاطر مردم می‌ماند و به‌موقع دوستداران انقلاب یادآوری خواهند کرد. این سکوت‌ها و بعضاً این عدم حرکت‌ها در ذُکر و خاطره مردم هست. باید وارد عرصه شوند؛ هرکس به توان خودش.

خون شهدای دانش‌آموز به همراه خون بقیه شهدا که همگی مظلومانه به‌پای محبوبشان ریخته شده است، دارای آثاری بزرگ است که یکی از آن‌ها حفظ دستاوردهای انقلاب است. بله برای ما عرصه را تنگ می‌کنند و زندگی را سخت می‌کنند؛ هیجاناتی به وجود می‌آید و بالا و پایین‌هایی دارد؛ اما بدانید این خون‌ها چون مظلومانه ریخته شده، ولیّ او سلطان است؛ «مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً». (اسراء/۳۳) اوست که سلطنت دارد و نمی‌گذارد از بین برود.

عرض کدم که یکی از آن‌ها حفظ دستاوردهای انقلاب است و دیگری بی‌اثر کردن توطئه‌هایی است که دشمنان علیه ملت ما می‌کشند؛ و البته این روحیه چنان روح حماسه را در ملت‌ها زنده نگه می‌دارد و انگیزه قیام علیه ظلم و فساد ایجاد می‌کند که قابل‌تحمل مستکبرین نیست و هر جور شده تلاش می‌کنند که این فکر را حذف کنند.

درحرکت‌های استشهادی که در لبنان و مناطق اشغالی و فلسطین اتفاق افتاد، الگو گیری از شهید فهمیده بود. خب اگر این روش و امثال این زنده باشد و توسعه پیدا کند خواب را بر دشمنان حرام می‌کند؛ پس باید آن را ساقط کنند و از بین ببرند.

در جنگ نرم یکی از کارهای مهم این است که الگوها و آموزه‌هایی مثل شهادت‌طلبی را بی‌اثر کرده و از قداست برای ملت‌ها بیندازند. نمونه‌هایش را این روزها می‌بینید و درگذشته هم به طرق مختلف بود.

بااینکه در جنگ نرم، خیلی نرم و بدون حساسیت در تغییر باورها اقدام می‌کنند اما در یک روزنامه صهیونیستی به نام «اسرائیل هایوم» نوشته بود: «براى دستیابى به توافقى سازنده با ایرانی‌ها باید استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و حتى متن کتب درسى آن‏ها با آموزه‏هاى شهادت‏طلبى به‏صورت کلى تغییر یابد». ببینید این را چند سال قبل گفته بودند که بعد سند ۲۰۳۰ آمد و گفتند هر چیزی که نماد حرکت انقلابی است باید از کتاب‌ها حذف شود و کذا و کذا. مخالفت می‌کنند چون اگر روحیه شهادت‌طلبی در ملتی زنده باشد، در آنجا آن‌ها زمین‌گیر هستند.

این روش جنگ‌های شناختی است که بین شخص و اعتقادات و باورهایش در مدت‌زمان تغییر و استحاله ایجاد می‌کند؛ و بخشی از مأموریت نفوذ سیستمی که حضرت آقا چند سال پیش هشدار دادند همین است. افراد و اشخاصی را در جاهای حساس نفوذ می‌دهند که علاوه بر رد کردن اخبار مهم به دشمن، در تصمیم‌گیری‌های غلط برای نظام نقش داشته باشند؛ و باز ایشان تذکر دادند که از گنج دوران دفاع مقدس استفاده شود؛ و با استفاده از هنر، این الگوها به جامعه به‌خصوص نوجوانان و جوانان به زیبایی معرفی شود. این خودش یک نوع جهاد تبیین است.

نباید از یادها برود که سالیان طولانی نوجوانان و جوانان ما تحت شکنجه و سرکوب و زندان و امثال‌ذلک بودند؛ و فقط در سیزده آبان، آن جنایت بزرگ را انجام دادند؛ حالا دلسوز شده‌اند و مهربانی می‌کنند؟ برای کی مهربان و دلسوزند؟ شما دستتان به خون کودکان و جوانان و نوجوانان ما آلوده است.

با این ادبیات واردشده‌اند تا از عدم اطلاع این قشر در این زمان، انتقام گذشته را بگیرند. اینجاست که جهاد تبیین کارکرد خود را نشان می‌دهد. باید از هر رسانه‌ای پلیدی و خباثت همه کسانی‌ که علیه اسلام و انقلاب نقشه می‌کشند و توطئه می‌کنند را نشان داد. همه باید بگویند. جنایات شاه و پدر بی‌سوادش که دست‌نشانده انگلیس پلید بود و ساواک را در حق ملت بگوئید. نیروهای ساواک که در رژیم صهیونیستی دوره دیده بودند و به جان جوانان ملت افتاده بودند را پدر و مادر همین کسی که این روزها دلسوزی می‌کند و با پول‌هایی که از ملت برده‌اند عیاشی می‌کنند، به وجود آورد. ۱۳ آبان خونین و قتل‌عام دانش آموزان و دانشجویان توسط همین دلسوزان به وجود آمد. دلسوزان دروغین امروز.

جنایات آمریکا و انگلیس و کشورهای استعماری را بازگو کنید؛ و اینکه چرا امروز دلسوز ملت ما شده‌اند. جنایات منافقین و گروهک‌های وابسته به قدرت‌ها را بگوئید که چگونه ناجوانمردانه مردم بی‌گناه را به خاک و خون کشیدند و امروز دلسوز کشور شده‌اند. گروه‌های تجزیه‌طلبی که همین امروز هم شعارهای قشنگ و باب میل یک عده‌ای می‌دهند نی متوانند زیر یک پرچم جمع شوند. دیدید که همین چند روز گذشته نتوانستند تحت یک پرچم جمع شوند. همه عده و عُده خودشان را که جمع کردند با آن تبلیغات گسترده، ۲ الی ۴ درصد از مجموعه کسانی که در خارج از کشور ساکن هستند و مقیم هستند را توانستند جمع کنند.

انقلاب اسلامی چهره همه این پلیدی‌ها را برملا کرد. دستان خون‌آلود استعمارگران را و چهره کریه خاندان منحوس پهلوی و همچنین منافقین و گروه‌های وابسته را آشکار کرد و همه را بیرون ریخت و جریان ضد ظلم و ضد استکبار در دنیا به راه انداخت و آن‌ها را عصبانی کرد؛ و امروز آن‌ها جنگ احزابی علیه ملت ما برای انتقام همه ناکامی‌هایی که داشتند راه انداخته‌اند؛ اما این مردم آبدیده شده و کوران حوادث سهمگین را رد کرده و باقوت و عزت و در اقتدار کامل این مرحله را هم رد خواهند کرد؛ و با وحدت و یکپارچگی که در آحاد ملت ایران وجود دارد تمام جامعه استکباری عالم منتظر سیلی دیگری از ملت ایران باشند.

دشمنی‌هایی که می‌شود خیلی سنگین و با برنامه‌ریزی کامل انجام می‌شود. شما فکر نکنید یک‌مرتبه یک شعاری از یکجا گفته می‌شود و همه تکرار می‌کنند؛ خیر. روی این‌که چه شعاری چه روزی داده شود و بعد چه اقدامی در کجا انجام شود کار می‌کنند.

خانواده‌ها مواظب فرزندانشان باشند تا ندانسته وارد بازی دیگران نشوند و برای خودشان خسارت درست نکنند. ببینید واقعاً چقدر مطالبات را سخیف و پست کردند. شخصیت‌ها را کوچک کردند که به اموال عمومی آسیب می‌زنند و به مقدسات توهین می‌کنند، مسجد و قرآن می‌سوزانند تا به‌صورت مختلط غذا بخورند.

این همان جنگ ادارکی است که نمی‌داند در کدام زمین می‌جنگد. وقتی سرگرم این بازی‌ها شدند، زمینه را فراهم می‌کنند تا امنیت ملی را به خطر بیندازند. هرکدام از این حرکت‌ها چراغ سبز به دشمن است که فضا برای دشمنی تو آماده شده است؛ اقدام کن.

حادثه جانگذار و ناگوار و غیرانسانی در حرم سوم اهل‌بیت علیهم‌السلام، حرم احمد بن موسی سلام‌الله‌علیهما که توسط گروه قسی‌القلب و خون‌ریز داعش انجام شد، نشان‌دهنده این است که همان‌طور که گفته بودند از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا به اقتدار و امنیت ایران ضربه بزنند.

برای شهدا علو درجه و برای بازماندگان صبر و اجر و مجروحان شفای عاجل از خدای تعالی طلب می‌کنیم. شادی روح شهدای این واقعه و باقی شهدا صلوات بفرستید.

البته خیال خامی است که در سر می‌پرورانند که ملت ما با این مسائل سست شوند. تعبیر امام هنوز زنده است که فرمود «بکشید ما را ملت ما بیدارتر می‌شود». واقعاً چقدر ما باید توضیح می‌دادیم که این جریاناتی که در خیابان دارد اتفاق می‌افتد نتیجه‌اش این است که امنیت ملی به خطر بیفتد، می‌خواهند سوریه سازی کنند، می‌خواهند پای دشمن را به داخل باز کنند. هرچه گفته می‌شد و برنامه ساخته می‌شد و بیان می‌شد، به‌اندازه شهادت این چند نفر از مردم باوفای ما کارسازی نداشت. ۱۳ یا ۱۵ نفر به شهادت رسیدند ولی چهره دشمن کاملاً روشن شد.

البته باید نوچه‌های داخلی‌ها استکبار و کسانی که محرک هستند بدانند که در مقابل ملت قرارگرفته‌اند و هر کلام آن‌ها و هر اظهارنظری که می‌کنند و باعث ادامه اغتشاش و تخریب اموال و از بین رفتن جان‌ها می‌شوند، آب به آسیاب چه کسانی می‌ریزند و جاده‌صاف‌کنی چه کسانی شده‌اند و دستشان در این خون‌های به‌ناحق ریخته شده شریک است.

جنگ ادراکی همین است؛ که طرف خودش قبول کرده که جنایت کرده، اعلامیه هم داده که من به عهده می‌گیرم، بعد در داخل یک عده می‌گویند که کار خودشان است، یک عده هم قبول می‌کنند. این می‌شود جنگ ادراکی. روی فکر و ذهن طرف جوری کار می‌کنند که اقرار خود آن‌طرف را هم قبول نمی‌کند.

امروز خواسته مردم صبور و آسیب‌دیده با حمایتی که از مسئولین محترم دارند، این است که چون به‌اندازه کافی مدارا شده و حساب اغتشاش و اعتراض کاملاً از هم جداشده، مماشات را کنار بگذارند؛ و همان‌طور که حضرت آقا در پیام تسلیت‌شان فرمودند -که باید روی این پیام هم کار جدی صورت بگیرد- مردم در مقابل کسانی که به جان و امنیت و مقدساتشان حمله می‌کنند ید واحده هستند؛ اما مسئولین، قاطعانه و خردمندانه با تخریب‌کنندگان اموال عمومی و کسانی که به جان و نوامیس مردم رحم ندارند، باید مقابله کنند و غائله را خاتمه دهند؛ و البته عاملان جنایت شیراز بدانند که به‌زودی انتقام سخت و فراموش‌نشدنی که عبرت دیگران باشد از آنان گرفته خواهد شد.

باید از موضع‌گیری به‌موقع برادران اهل سنت و تعدادی از علماء بزرگوارشان در جریان پیش‌آمده و تأکید بر وحدت و انسجام که لازمه امروز جامعه ما و مأیوس‌کننده دشمن است تقدیر و تشکر کنم.

نمی‌دانم مستند انتقام بزرگ را از تلویزیون دیدید یا نه. حتماً تقاضا کنید و ببینید و خدا را شکرگزاری کنید بر نعمت انقلاب و رهبری و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی که چگونه با اشراف کامل رصد کردند. در وسط آفریقا یک مرکزی را که قصد داشتند در ایران از بین ببرند را کامل ساختند و عواملشان هفتاد مرتبه تمرین کرده تا بتواند کار را بی‌نقص درآورد، بعد وارد ایران شده و صبح عملیات دستگیر شدند. این اشراف اطلاعاتی است. این‌ها را باید شکرگزار بود. این‌ها در هر فرصتی و موقعیتی بنایشان بر این است که ایران را مورد زحمت قرار بدهند.

پیام حضرت آقا را راجع به وظایف مختلفی که افراد دارند با دقت بررسی کنید. به‌خصوص فعالان عرصه فکر و تبلیغ در این قصه ساکت نباشند.

ایران امروز در اقتدار کامل از جهات مختلف به سر می‌برد و دشمنان ما هم این را به‌خوبی می‌دانند. همین سپاه را دیدید که یک‌بار دیگر در شرایط بحرانی منطقه و جهان توانمندی‌های خود را در رزمایش ایران مقتدر و اقتدار ولایت در منطقه ارس به نمایش گذاشت. برای پاسخ به هرگونه تجاوز خارجی و تهدید منافع، آمادگی لازم را در خودش محقق کرد.

یکی از نقاط مهم رزمایش رونمایی از پهپادهای انتحاری معراج ۵۲۱ با امکان تعویض سه سر جنگی ۵۰۰؛ ۷۰۰ و ۱۰۰۰ گرمی وارد مرحله عملیاتی شد. این پرنده توان پرواز مستمر تا ۱۵ دقیقه دارد و دارای بُرد پنج کیلومتری است. همچنین از روی لانچرهای کوچک پرتاب می‌شود و هدایت‌کننده آن می‌تواند به‌وسیله نمایشگر هدف موردنظر را نابود کند.

سپاه در اقتدار کامل و ارتش هم در اقتدار کامل است؛ آن‌ها هم این را می‌دانند. البته خب زحمت می‌دهند و عرض خود می‌برند.

و همان‌طور که مسئولین گفتند؛ اگر منافع ملی ایران از سوی هر یک از بازیگران منطقه به خطر بیفتد، جمهوری اسلامی چاره‌ای جز کنار گذاشتن سیاست پیشین خود و ورود مستقیم به تحولات میدانی نخواهد داشت.

راجع به پدافند غیرعامل که موضوعش در این هفته است؛ مطالبی را در نظر داشتم خدمت شما عرض کنم که قبل از خطبه‌ها برادر بزرگواری که از طرف مسئول و ریاست پدافند عامل کشور اینجا حاضر بودند برای شما مطالب نغزی را بیان کردند؛ و من دیگر تصدیع نمی‌دهم.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.