آیت‌الله حسینی همدانی در همایش مبلغان و مربیان طرح تربیتی امین و روشنا در مدارس استان البرز:

دشمن همواره در فضای مجازی و حقیقی به القا شبهات می‌پردازد / «دشمنی شناسی» مهم‌تر از «دشمن‌شناسی» است / اگر عقاید دینی نوجوانان را درست کنید، مشکلات بسیار زیادی حل خواهد شد / دولت باید تمام همت خود را برای ارتقا و اعتلای آموزش‌وپرورش عزم کند / سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش هزینه نیست، سود است

کارشناس روابط عمومی ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ۰

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، همایش مبلغان و مربیان طرح تربیتی امین و روشنا در مدارس البرز پیش از ظهر امروز (یک‌شنبه) با حضور و سخنرانی حضرت آیت‌الله حسینی همدانی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان در سالن شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار شد.

آیت‌الله حسینی همدانی در این جلسه با تأکید بر اینکه تعلیم و تربیت نسل جوان از مسائل مهم و حیاتی است که سعادت نسل آینده به همین مطلب بستگی دارد، گفت: بقای دین و تشیع نیز به تعلیم و تربیت همین نسل بستگی دارد.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام جواد علیه‌السلام که فرمود: «مَنْ أَصْغَى‏ إِلَى‏ نَاطِقٍ‏ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ کَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ کَانَ النَّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِیسَ»، گفت: حضرت می‌فرمایند: «هر کس به سخن سخنرانى گوش دهد، او را پرستش کرده است. پس اگر او از خدا سخن بگوید خدا را پرستیده است و اگر از زبان ابلیس سخن بگوید ابلیس را عبادت کرده است» لذا کلام شما مبلغان و مربیان نیز می‌تواند چنین اثری در مخاطبانتان داشته باشد.

امام‌جمعه کرج با اشاره به آیه ۴ سوره ابراهیم که می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ ۖ فَیُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ ۚ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»، گفت: در امر تبلیغ باید زبان و ذائقه مخاطب خود را بشناسید و به آن مسلط شوید.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به‌تمامی عوامل در برخورد با نسل نوجوان و جوان، گفت: حتی ظاهر شما نیز باید جوان‌پسند باشد البته باید حدودوثغور شرعی را در نظر داشته باشید.

وی در ادامه با اشاره به فضای مجازی به‌عنوان یکی از موضوعات مبتلابه در نسل جوان، گفت: مبلغان و مربیانی که با نسل نوجوان و جوان سروکار دارند باید بر مسائل فضای مجازی و موضوعات پیرامونی آن همچون بازی‌های اینترنتی و رایانه‌ای مسلط باشند چراکه آشنایی با موارد مورد ابتلا نسل جوان سبب جذب به سمت شما می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در عرصه فضای مجازی، به متاورس اشاره کرد و گفت: متاورس به گفته سازندگان آن بزرگ‌ترین تحول از زمان راه‌اندازی اینترنت و جهانی فراسوی جهان متافیزیک است لذا ما در موضوعات روز این‌چنینی باید جلوتر از مخاطبمان با آن آشنا شویم.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر ضرورت اولویت‌بندی در ارائه مطالب به متربیان، گفت: امروزه مسائل مورد ابتلای زیادی برای ارائه وجود دارد اما باید طبق یک اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی آن را به جامعه هدف آموزش داد.

وی با تأکید بر اینکه در امر تربیت اصرار بر چیزی که شما می‌پسندید نداشته باشید، خطاب به مربیان و مبلغان گفت: سعی کنید در بیان مطلب طوری عمل کنید که جوان را به فکر بی اندازید و بعدازاینکه به دنبال جواب و حل مسئله افتاد، او را راهنمایی کنید و مطالب را به او ارائه دهید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه بابیان اینکه سعی کنید فضای آموزش را به سمت پرسش و پاسخ سوق دهید، عنوان کرد: در ارائه مطالب کاری کنید که جوان به سؤال پرسیدن بپردازد و سپس شما با جواب‌های محکم و مستدل و مثال‌های ساده به او پاسخ دهید.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر اینکه در امر تبلیغ به‌هیچ‌وجه تحکم و سختگیری نداشته باشد، گفت: از فعالیت‌های اردویی، گروهی و تشکیلاتی حداکثر استفاده را ببرید چون باعث وفاق و اثرگذاری بیشتر می‌شود.

وی در ادامه بابیان اینکه دشمن همواره در فضای مجازی و حقیقی به القا شبهات می‌پردازد، گفت: جوانِ جستجوگر در فضای مجازی کنجکاو است و این کنجکاوی نیز خوب است اما شما باید به آن جهت دهید والا به بیراهه کشیده خواهد شد.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز بابیان اینکه وقت تلف کردن امروز جایز نیست، گفت: ساعتی از ساعات شما نباید به بیکاری بگذرد و باید با مدیریت زمان و برنامه‌ریزی از وقت حداکثر استفاده را ببرید و خود را به‌روز نگه‌دارید.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر لزوم توجه به اسناد بالادستی همچون نقشه مهندسی فرهنگی کشور برش استان البرز و نظام مسائل منطقه مورد تبلیغ، گفت: هر مبلغ باید نظام مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان آن منطقه را بداند و با توجه به آن برنامه آموزشی و تبلیغی خود را تدوین کند.

وی در بخش دیگری در توصیه‌هایی به مبلغان و مربیان، گفت: در وهله اول باید «اسلام‌شناس» باشید و بر مسائل اعتقادی مسلط باشید و انحرافات فکری و عقیدتی را به‌خوبی بشناسید.

امام‌جمعه کرج در توصیه دوم به «زمان‌شناسی» پرداخت و گفت: مسائل مربوط به زمان دوره خود را بشناسید و در آن‌ها مسلط شوید.

آیت‌الله حسینی همدانی «جریان شناسی» را به‌عنوان توصیه سوم شمرد و گفت: باید جریان فکری، اعتقادی، معاند، معارض و امثال‌ذلک را به‌خوبی بشناسید و از روشی که برای از بین بردن اسلام ناب در جامعه استفاده می‌کنند، آگاه شوید.

وی در توصیه چهارم به اهمیت «دشمن‌شناسی» و «دشمنی شناسی» پرداخت و گفت: دشمنی شناسی مهم‌تر از دشمن‌شناسی است چراکه گاها برخی از اقدامات دشمنان به‌عنوان دشمنی تلقی نمی‌شود و فرد دچار خطا می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه گفت: بیش از ۱۵۰۰ آیه از آیات قرآن کریم به دشمنی و ۳۰۰ آیه به منافقین اختصاص دارد که این نشان از اهمیت دشمن‌شناسی است.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه قرآن را محور کار خود قرار دهید، گفت: قرآن را همواره همراه خود داشته باشید و از آن در کار خود بهره بگیرید.

وی در خاتمه با تأکید بر اینکه اگر عقاید دینی نوجوانان را درست کنید؛ مشکلات بسیار زیادی حل خواهد شد، گفت: آموزش‌وپرورش از موضوعات بسیار مهمی است که دولت باید تمام همت خود را برای ارتقا و اعتلای آن عزم کند چراکه به بیان رهبر معظم انقلاب سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش هزینه نیست و سود است.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.