مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

نباید اربعین با اربعین تمام شود

کارشناس روابط عمومی ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۲۵

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

بندگان خدا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین از ابزارها و قوایی که خداوند در وجود انسان قرار داده که می‌تواند به کمک آن‌ها فی‌الجمله حق را بشناسد استفاده می‌کنند. جلسه قبل به مواردی از حق که دعوت و توصیه به آن‌ها سفارش شده بود مثل تقوا در امور فردی و مسائل خانوادگی اشاره کردم.

یکی دیگر از موارد که جنبه اجتماعی دارد خیرخواهی و نصیحت کردن است که همه مسلمین نسبت به هم این وظیفه را دارند و البته نسبت به بعض از افراد بیشتر. یکی از وظائف اجتماعی که اسلام بر عهده همه افراد جامعه قرار داده این است که از یکدیگر مراقبت و حمایت کنند و نسبت به هم خیرخواه باشند و نسبت به مسئولین بیشتر.

رسول خدا فرمودند: هر یک از شما همان‌گونه که خیرخواه خویش است، باید خیرخواه برادرش نیز باشد. امیرالمؤمنین‌ علیه‌السلام فرمود: برادرت را خالصانه نصیحت ‌کن خواه آن نصیحت خوشایند باشد یا ناخوشایند.

در بیانی حضرت آقا فرمودند: «… شما برادر مؤمن من هستی. یک‌چیزی را به مصلحت شما می‌دانم، می‌گویم به شما. این اشکالی که ندارد ظاهراً. چیز خوبی است. لازم هم هست شرعاً. لازم هم هست خیرخواهی. النّصیحهُ لِلمُؤمنین یا لِلإخوهِ المُؤمنین یا لأئمّه المؤمنین در همۀ صور. این یک‌چیزی خوبی است دیگر. انسان باید نصیحت کند».

و چون کارگزاران مصون از اشتباه و خطا نیستند و نظارت بیرونی می‌تواند درصد خطای آنان و یا خدای‌نکرده فساد آنان را کم کند، یکی از موارد مؤکد در روایات نصیحت و خیرخواهی مسئولان است.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: «ای‌ مردم، همان‌گونه‌ که‌ من‌ بر شما حقی‌ دارم، شما نیز بر من‌ حق‌دارید… و اما حق‌ من‌ بر شما آن‌ است‌ که‌ در پیمان‌ خود نسبت‌ به‌ ولی‌ امر وفادار باشید و در کاستی‌ها و ناهمگونی‌ها که‌ احیاناً‌ پیش‌ می‌آید، خالصانه‌ پیش‌قدم‌ شوید، در حضوروغیاب‌ دولت‌مردان‌ در رفع‌ و تذکر دادن‌ به‌ مسئولین‌ مربوط‌ بکوشید»؛ یعنی همه نسبت به هم نصح داشته باشند و نسبت به کسی که کار و مسئولیتی دارد، بیشتر.

شبیه همین بیان نورانی را حضرت آقا دارند فرمودند: «از یکدیگر مراقبت کنیم، براى اینکه دچار لغزش نشویم. مردم مسئولین را موعظه کنند، نصیحت کنند، خیرخواهى کنند، بنویسند براى آن‌ها، بگویند براى آن‌ها، پیغام بدهند تا مبادا دچار لغزش بشوند». ما هم اینجا دوتا صندوق گذاشتیم که کسانی که نمی‌توانند در فضای مجازی مطالب را برسانند لااقل نوشته‌شان را در صندوق بیندازند تا من ببینم. نگاه هم کردم یک تعدادی فرستاده بودند. مطالب خیلی خوبی راجع به همه مسائل بود. دادم که پیگیری شود.

رسول خدا فرمودند: دین، نصیحت و خیرخواهی است، عرض کردیم؛ نصیحت و خیرخواهی برای چه کسی؟ فرمود: برای خدا برای کتاب خدا برای پیامبر او برای پیشوایان مسلمین و برای عامه مردم.

خوب در چه زمینه‌هایی توصیه کنیم؟ چون نقش مسئولین در جامعه بسیار حساس و بالاست و اصلاح و افساد جامعه به آنان برمی‌گردد باید دائماً توصیه به رعایت تقوا داشته باشیم. رسول خدا فرمودند: دو گروه از امت من هستند که اگر اصلاح شوند، امتم اصلاح می‌شود و اگر فاسد گردند، امت فاسد می‌گردد. گفته شد که آن دو گروه کدام‌اند؟ پاسخ فرمودند: فقیهان و امیران؛ که اگر بخواهیم خلاصه گیری کنیم می‌شود مسئولان.

تقوای مسئولان آنان را از طغیان و سرکشی نفس جلوگیر است، از رانت‌خواری و دست‌درازی به بیت‌المال و جاه‌طلبی و قدرت‌طلبی و موارد دیگر جلوگیر است. مهم‌ترین عاملی که می‌تواند جلوگیر باشد همین تقواست، یعنی مراقبت دائمی از خود و عامل دیگر، تواصی به حق و تواصی به صبر است.

باید توجه داشت که مسئولیت یک فرصت است، فرقی هم در کوچک و بزرگ بودن مسئولیت نیست، مهم این است که خدای تعالی فرصتی را فراهم کرده تا شخص به خلق خدا و گسترش دین خدا خدمت کند و تلاش کند عدالت گسترش پیدا کند و کرامت انسان‌ها حفظ شود و به همین وسیله برای دنیا و آخرت خودش سعادت بخرد.

امیرالمؤمنین در نامه‌ای به‌ اشعث‌بن‌قیس ‌که‌ فرماندار آذربایجان بود نوشتند که حکومت را امانت بداند و وسیله‌ای برای اینکه بتواند دستورات دین را اجرا کند.

باید تلاش این باشد که انسان در مسئولیت خوب بماند، می‌بینید که گاهی افرادی که در مسئولیت خوب بودند، خوب شروع کردند، رعایت حال مردم و بیت‌المال و تقوا و همه‌چیز را داشتند اما بعد از مدتی همه شعارهایی که داده بودند و وعده‌ها و اخلاق‌مداری و مردم‌داری و امثال این‌ها را با رفتن به سمت افراد معلوم‌الحال فراموش کردند و قدرت و ثروت همه خوبی‌های آنان را از بین برد. باید کسی که مسئول است مواظبت کند که با چه کسی نشست‌وبرخاست می‌کند. این آدم خوب با دو سه تا جلسه که رفت و سر دو سه تا سفره که نشست از مسیر اصلی منحرف شد، وامدار شد، بدهکار شد. آن‌ها از او طلبکار شدند.

باز در اینجا حضرت آقا مطلبی را فرمودند که برگرفته از منابع دینی است: «… یک مسئلۀ دیگر هم نزدیک شدن به صاحبان قدرت و ثروت است؛ این را ما با شما بی‌رودربایستی عرض کنیم. بالاخره ما برادرانِ هم هستیم؛ هم ‌دیگر را بایستی تواصی به حق و تواصی به خیر کنیم. این خیلی خطر بزرگی است که کسی به خاطر تأمین نمایندگی در یک دوره، نزدیک بشود به صاحبان ثروت یا به صاحبان قدرت». حالا اینجا راجع به نمایندگان گفتند ولی فقط درباره نمایندگان نیست. هرکسی در هر مسئولیتی که دارد ولو مسئول یک بخش باشد یا مسئول یک اتاق باشد فرقی نمی‌کند. نزدیک شد به مرکز فسادی فساد او را می‌گیرد.

امام باقر علیه‌السلام فرمودند: از کسی که تو را می‌گریاند اما خیرخواه توست پیروی کن و از کسی که تو را می‌خنداند اما با تو روراست نیست پیروی مکن.

رسول خدا فرمودند: نشانه شخص خیرخواه چهار چیز است: به حق قضاوت می‌کند. (مچ گیر نیست. دنبال عیب‌جویی هم نیست) و از خود به دیگران حق می‌دهد. برای مردم همان می‌پسندد که برای خود می‌پسندد (هی حرف میزند و نصیحت می‌کند اما به خودش که می‌رسد همه این‌ها را انجام می‌دهد) و به‌حق هیچ‌کس دست‌درازی نمی‌کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا مقام را طعمه نمی‌دانند و در مقابل مردم خاضع هستند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۰۷ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «مَنْ نَالَ اسْتَطَالَ». هر کس به مقامى رسید گردن‌فرازی کرد، برتری‌جوئی کرد؛ یعنی زمینه برتری‌جویی با به دست آوردن مال و ثروت و جاه فراهم می‌شود. در معرض این صفت بد قرار می‌گیرد نه اینکه بالفعل مبتلا شده است.

اگر دنیا به کسی اقبال کند و او مواظب خودش نباشد و مراقبه نداشته باشد در دام کبر و عجب و گردن‌فرازی می‌افتد. بعضی وقت‌ها همین عناوین، اسم بردن‌ها، لقب دادن‌ها، این‌ها باعث نابودی افراد می‌شود؛ اگر آن فرد به خودش توجه نداشته باشد و از خودش مواظبت نکند.

خدای تعالی هم فرمود آن سرای آخرت را برای کسانی قرار می‌دهیم که خواهان برتری‌جوئی و تبهکاری در زمین نیستند و عاقبت از آن تقواپیشگان است. «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ». خدای تعالی همه ما را از متقین قرار دهد.

فردا اربعین امام حسین علیه‌السلام است و طبق نقل زیارت امام حسین علیه‌السلام یکی از علائم مؤمن است. من چند روایت درباره ‌زیارت حضرت بخوانم.

امام صادق فرمود: «هرکس با پاى پیاده به زیارت قبر امام حسین در کربلا برود، در هر قدمى که برمى‏دارد، گناهان وى بخشیده مى‏شود، هر قدمى یک حسنه و یک درجه به حسنات و مقام او اضافه‏ می‏شود و خداوند در این مسیر دو فرشته را موکل وى قرار مى‏دهد که هرچه از زبان وى خارج مى‏شود را به‏عنوان حسنه ثبت کند».

و همچنین فرمود: «براى شما که پیاده به سمت کربلا مى‏روید، هر قدمى که برمى‏دارید و مى‏گذارید، بابت هر قدم، ثواب یک شهید که در راه خدا به خون خود آغشته شده، عنایت خواهد شد». مقام شهید را اگر بفهمید، شهیدی که در خون خودش غلتیده؛ چون یکی از مقامات بالاست، «کُلُّ ذَنْبٍ یُکَفِّرُهُ اَلْقَتْلُ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ» چنین اجری برای کسی است که قدم برمی‌دارد و می‌گذارد. این ظرفیت بالای معنوی زیارت حسین علیه‌السلام است.

و از این بالاتر فرمود: «وقتى زائر به زیارت حسین علیه‌السلام پرداخت، هنگام بازگشت، هیچ گناهى بر او باقى نمى‏ماند و او به مقامى مى‏رسد که کسی که درراه خدا به خون خود آغشته شده، به آن مقام نمى‏رسد». البته زیارتی که همه شرایط را انسان لحاظ کرده باشد. توجه به جهات زیارت باید داشته باشیم.

امام باقر علیه‌السلام فرمود: «کسی که با شوق به زیارت حسین علیه‌السلام برود، اجر هزار شهید از شهداى بدر را برایش‏ می‏نویسند». چون بدریون در تاریخ اسلام جایگاهشان ویژه است. وارد مجلس که می‌شدند پیغمبر اکرم دستور می‌داد بلند شوید که یکی از بدریون آمده است. جا بازکنید تا بنشیند. راجع به حضرت ابالفضل علیه‌السلام هست که مقام او مقام شهدای بدر بلکه بالاتر است.

این روایات را خواندم تا حسرت بخوریم که نرفتیم و نبودیم که این آه و حسرت برای ما هم خیر ثواب می‌شود ان شاء الله.

چند جمله راجع به اربعین عرض کنم. در اربعین عمق دین‌داری مردم به نمایش گذاشته می‌شود و گزاف بودن حرف‌هایی که بعض غرب‌زده‌ها می‌زنند را به نمایش می‌گذارد. امروز اربعین یکی از نمادهای تفکر مقاومت در جهان است. اربعین الگوی نقش جوانان در اداره جامعه است.

اربعین ادامه عاشوراست با همان اهداف و مقصد. اربعین یعنی هرچه مکتب بشری در عالم هست و بود تمام شد. اومانیسم و لیبرالیسم و مدرنیسم و … و عصر دین‌داری، عقلانیت و وحی زنده شد. هرکه دنبال کمال و سعادت و معنویت و هویت واقعی انسان است آن را در تفکر و مکتب حسینی و اربعین می‌بیند.

اربعین یعنی همان حیات طیبه قرآن و سبک زندگی موردپسند اهل‌بیت که کامل آن در دوران مهدوی خواهد بود. اربعین یعنی الگوی سازمان‌دهی و اداره اجتماع عظیم ضد استکباری علیه همه انواع ظلم در جهان. اربعین یعنی جامعه سازی بر اساس فرهنگ و مکتب حسینی و این مطلب غرب را خیلی می‌ترساند.

توجه دارید که نباید اربعین با اربعین تمام شود بلکه باید این فرهنگ در طول سال و در زندگی فردی و اجتماعی ما ادامه داشته باشد. من چند سال پیش گفتم از اربعین و این الگو، دنیای استکبار می‌ترسد. تصور ‌کنید، شاید آن‌ها هم تصور کرده باشند که این جمعیت انبوه اگر هرکدام یک سلاح در اختیار داشتند و تحت فرماندهی واحد به سمت صهیونیست‌ها حرکت می‌کردند چه اتفاقی می‌افتاد؟

اربعین یعنی آرمان امت واحده با همه خصوصیاتش در جهان اسلام در حال تحقق است. اربعین یعنی سیاست ما عین دیانت ماست و اسلام همه‌اش سیاسی است. اربعین یعنی مکتب صبر و استقامت.

اربعین یعنی ای انسان اگر می‌خواهی به سعادت دنیا و آخرت برسی باید به عدالت و آزادی پایبند باشی و نشانیِ این دو مفهوم بلند را باید در نجف و کربلا جستجو کنی و بین این دو مکان هروله کنی و پیاده راه بروی. در نجف مردی سرش برای برقراری عدالت شکافته شد و در کربلا مردی سرش برای آزادگی بر سر نی رفت و بدنش قطعه‌قطعه شد.

خدا رحمت کند امام عظیم الشأن ما را که با انقلاب اسلامی، جهان را با اسلام علوی و حسینی آشنا کرد تا بفهماند اگر تمدنی بخواهد شکل بگیرد که همه از عدالت و آزادی برخوردار باشند، بدون نجف و کربلا نمی‌شود. اربعین ویژگی‌های مهمی دارد که به هرکدام باید با فرصت پرداخت.

از قدیم در بین عراقی‌ها رسم بود در این ایام پیاده به کربلا می‌رفتند اما در این ده سال اخیر جنبه بین‌المللی پیداکرده و کنگره‌ای شده که از ملل دیگر هم حاضر می‌شوند. لذا اهمیت بیشتری پیداکرده است. وقتی اهل سنت و مسیحی و صائبی و آشوری و ارمنی و… شرکت می‌کنند یعنی حرکتی شده است، فرامذهبی وجهانی، چون حسین علیه‌السلام مقدمه حرکت جهانی مهدوی است.

از ویژگی‌های مهم اربعین گذشته از اینکه نمایش قدرت مسلمین بخصوص شیعیان است، پیام وحدت آن است. آن‌هم در منطقه‌ای که مستکبران عالم تلاش می‌کنند آرام نباشد و دائم تنش داشته باشد و با ایجاد تفرقه بتوانند بر منطقه سیطره داشته باشند. اربعین با آن قدرتی که با اجتماع مسلمین و اداره آن جمعیت میلیونی به وجود می‌آورد برای جهان اسلام در این دوره امنیت آفرین است.

ویژگی دیگر پیاده‌روی اربعین در انسان‌سازی و برانگیخته شدن صفات ناب اخلاقی و انسانی مثل ایثار و بخشش و فداکاری و مواسات نسبت به دیگران و وفای به عهد و … است. به تعبیر بعض دوستان اربعین مانند یک ابر رسانه عمل می‌کند و اطلاعات بین میلیون‌ها انسانِ حاضر و غائب ردوبدل می‌شود. باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرد.

این اتفاق مبارک و میمون امسال هم باشکوه بیشتری رقم خورد و جا دارد که از میزبانی کریمانه دولت و ملت عراق نسبت به زائران اباعبدالله بخصوص زائران ایرانی قدردانی و تشکر کنم. بخصوص امسال که دشمن خیلی تلاش داشت پیوندهای عاطفی را خراب کند حتی می‌خواستند بین شیعیان عراق و ایران اختلاف بیندازند که تیرشان به سنگ خورد. هر دو کشور با هماهنگی و همراهی امور را پیش بردند؛ و همه این‌ها از جلوه‌های کرامت امام حسین علیه‌السلام است. از زائران بزرگوار باید تشکر کرد که باحوصله تحمل سختی کردند و حماسه آفریدند؛ که البته هرچه سختی بیشتر باشد فضیلت بیشتری دارد افضل الاعمال احمزها.

اولین زائر امام حسین علیه‌السلام طبق نقل جابر بن عبدالله انصاری است، صحابی پیغمبر که همراه عطیه بن‌سعدبن جناده عَوفی کوفی آمد به کربلا. عطیه دست جابر را گرفت و به قبر نزدیک کرد.

عطیه از تابعان و از شیعیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام در کوفه بود. عطیه مفسر قرآن بود. بعضی‌ها فکر می‌کنند که نوکر جابر بوده؛ نه همراه او بود. او محدث، فقیه و دارای تألیفات بود. حتی علمای اهل سنت هم او را ثقه و فقیه می‌دانستند و از او حدیث نقل کرده‌اند. در زمان خلافت امیرالمؤمنین به دنیا آمد و تا امام باقر علیه‌السلام را هم درک کرد. وقتی متولد شد پدرش از امیرالمؤمنین خواست برای او نام بگذارد. حضرت فرمود او عطیه خداست و نامش را عطیه گذاشت؛ و در سال ۱۱۱ قمری در کوفه وفات کرد. همراه مختار در قیام شرکت کرد و در قیام عبدالرحمن بن محمد بن اشعث بر ضد حجاج بن یوسف هم شرکت داشت. حجاج او را به دلیل خودداری از ناسزاگویی به امیرالمؤمنین ۴۰۰ ضربه شلاق زد و موی سروصورت او را تراشید.

در رابطه با مذاکرات عرض کنم اولاً آمریکا با برهم زدن برجام همه مشکلات بعدی را به وجود آورد، اگرچه برجام برای ما خسارت محض بود اما ایران به قراری که گذاشته بود پایبند بود و همه هم به این مطلب اقرار دارند، لذا باید برای جبران آن‌ها اقدام جدی داشته باشند.

در این نوبت رژیم صهیونیستی با میان‌داری و خرابکاری و سنگ‌اندازی و تحریک کشورهای عضو به دادن بیانیه علیه ایران به طریق دیگری منافع کشور را مورد تعرض قرار می‌دهند؛ که هفته گذشته اشاره کردم که سه کشور اروپائی آلمان و فرانسه و انگلیس علیه ایران بیانیه داده‌اند. خود هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپائی و بقیه کارشناسان می‌گویند جمهوری اسلامی از اول مذاکرات با توجه به منافع ملی و خطوط قرمزی که دارد برای پیشبرد مذاکرات تلاش کرده و در مسیر منطقی و درست حرکت کرده است؛ و برعکس طرف مقابل همه تلاش خودش را با استفاده از بوق‌هایی که دارد می‌کند تا باج‌گیری کند و ایران را مقصر جلوه دهد و می‌گوید ایران از فرصت استفاده نمی‌کند و برنامه هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد؛ و البته نمی‌گویند تا امروز چه اقدام مؤثری برای از بین رفتن وضع موجود انجام داده‌اند و چرا تعهدات خودشان طبق برجام را انجام نمی‌دهند.

 بله مردم و دولت نشان داده‌اند که زیر بار فشارها و جنجال‌آفرینی نمی‌روند. دولت به منافع و حقوق ملت فکر می‌کند و تا حصول نتیجه به نفع مردم همین مسیر را ادامه می‌دهد و منتظر خواسته‌های ناحق نمی‌ماند.

متأسفانه آژانس هم در زمین صهیونیست‌های خبیث بازی می‌کند. آنچه برای ایران مهم است از بین رفتن و بی‌اثر شدن تحریم‌هاست و تا امروز هم خودش را تطبیق داده و سختی‌ها را تحمل کرده ولی قطعاً اروپایی‌ها نمی‌توانند این مقدار که ما تحمل داریم تحمل کنند. با شرایط پیش رو به گاز ایران محتاج خواهند شد و لذا آن‌ها نباید فرصت را از دست بدهند. خودشان را از سیطره صهیونیست‌ها خارج کنند. حرف از مذاکره می‌زنند اما در همان حال تحریم می‌کنند که دید چند روز قبل تعدادی از افراد را تحریم کردند بعد می‌گویند ایران نمی‌خواهد کار درست شود.

کار رژیم صهیونیستی با رجزخوانی‌هایی که می‌کند و تهدیداتی که دارد تمام است. بدون زیاده‌خواهی و باج‌گیری منافع ایران را تأمین کنید و فرصت را از دست ندهید. رژیم صهیونیستی مدتی است تهدید می‌کند گاهی برای آزمایش دست به اقدام می‌زند و به گفته سران کشورهای منطقه عامل تنش و بی‌ثباتی و محور شرارت‌های منطقه این رژیم منحوس است. خودشان در روزنامه‌هایشان اقرار دارند که ایران قدرت منطقه‌ای است.

سرهنگی که رئیس بخش ایران در ارتش رژیم غاصب است مطالب زیادی راجع به ایران گفته و ادامه داده: «به‌ویژه که ایران ما را به رسمیت نمی‌شناسد و سعی دارد تا ما طی یک یا دو و یا سه دهه دیگر در منطقه حضور نداشته باشیم». الحمدالله پیام ایران را دریافت کرده‌اند. پس باید این را خوب‌تر و بیشتر درک کنید نگاه به بعض نقص‌ها و کمبودها شمارا غره نکند که وقتی صحبت از منافع ملی و حفظ کیان کشور باشد تمام ایرانیان چنان جهنمی برای شما درست کنند که راه فراری نداشته باشید.

بیان مردم ما در مقابل دشمنان این است: مرگ اگر مرد است گو نزد من آی/ تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ/ من از او عمری ستانم جاودان/ او ز من دلقی ستاند رنگ رنگ.

به هفته دفاع مقدس نزدیک می‌شویم یاد آن ایام را گرامی می‌داریم؛ و این را به همه دشمنان نظام اسلامی یادآوری می‌کنیم که آن دوران برای شما که با تمام عده و عُده در مقابل ملتی که چیزی نداشت تاب نیاوردید را فراموش نکنید و این را هم فراموش نکنید که امروز سی سال قبل نیست.

همان‌طور که خبر دارید در رزمایشی تهاجمی و هدف محور (اینکه میگویم تهاجمی، در مقابل تدافعی است. تدافعی یک تعریفی دارد، تهاجمی یک تعریف دیگری دارد) که اخیراً توسط ارتشی‌ها انجام شد قسمتی از قابلیت‌های پهپاد نقطه زن آرش ۲ مورد آزمایش و رونمائی قرار گرفت که فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد ما پهپاد آرش ۲ را مخصوص تهاجم به حیفا و تل‌آویو در نظر گرفتیم. این بشارت خوبی بود. حالا هی تهدید کنید؛ اما این را بدانید کوچک‌ترین اقدام شما مساوی است با مواجهه سنگین همه‌جانبه و محو از روی زمین.

ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم پیشرفت را هم ملاحظه فرمودید. ۲۶ فصل داشت و باز این هم دشمنان انقلاب اسلامی را عصبانی کرد. ابلاغ همین روش‌ها و دستورات چون برای مسیر پیشرفت و آبادانی کشور طرح و برنامه ریخته می‌شود باعث عصبانیت آن‌ها می‌شود. نمی‌دانم دنبال می‌کنید یا نه که شروع می‌کنند به فرافکنی و صحبت‌های بی‌ربط. البته این سیاست‌های کلی برنامه هفتم پیشرفت احتیاج به توضیح و شرح دارد که درجایش باید گفته شود.

نکته استانی: مسئله آب را عزیزان جدی بگیرید و در استفاده رعایت همه‌جانبه داشته باشید. مصرف بیهوده قطعاً حرام است. اسراف در آب قطعاً حرام است. وضعیت آب در کشور به‌خصوص در همین منطقه خودمان در البرز هم حساس است. داشته‌های آبی ما محدود است. باید در استفاده رعایت کامل را داشته باشیم.

راجع به پساب و تصفیه‌خانه‌هایی که باید در استان احداث و یا راه‌اندازی شود تعلل به‌هیچ‌وجه جایز نیست. این کارها باید با سرعت انجام شود. وقتی ۹۲% کار تمام‌شده و ۸٪ مانده باز بعضی‌ها در آنجا تعلل دارند. کوتاهی کردن درروند ساخت و به نتیجه رساندن این تصفیه‌خانه‌ها هم جایز نیست.

عده‌ای هم که منفعت‌طلب‌اند برای منفعت بیشتر توجه به‌سلامت جامعه ندارند. نباید اجازه داد محصولات کشاورزی که با آب آلوده آبیاری شده‌اند در اختیار مردم قرار بگیرد. این کار درستی نیست. مردم در معرض بیماری قرار می‌گیرند. تصفیه‌خانه‌ها باید درست شود تا جلوی آب‌های آلوده گرفته شود. قسمتی از سبزی‌ها و صیفی‌جات این‌طور است.

لذا دستگاه‌های متولی نظارت بیشتری بکنند و با دادستان محترم در اقداماتی که دارند همکاری لازم را داشته باشند.

با توجه به مسائلی که برای ایران و عراق بوده، ازآنجایی‌که مهم است که ما تشکر و قدردانی کنیم؛ به نظرم رسید که از طرف شما به زبان عربی چندجمله‌ای را از مردم و حکومت عراق و موکب‌داران تشکر کنم.

انا بصفتی امام جمعه کرج عنی وبالنیابه عن سکان وأهالی محافظه البرز، اتقدم بالشکر الجزیل، والامتنان الوافر، الی جمیع الاخوه والاخوات العراقیین، الذین یخدمون زوار الامام الحسین علیه السلام، فی ایام الاربعین. واشکر ایضاً من صمیم القلب، حکومه وشعب العراق العزیز، وکذلک اصحاب المواکب العراقیین و الایرانیین، الذین استضافوا زوار ابی عبدالله الحسین علیه السلام ، باموالهم وارواحهم. بالتاکید، وبلا شک ولا ریب فی عصر الغطرسه العالمیه ومع وجود الأعداء العنیدین للشعوب الاسلامیه وعلی رأسهم آمریکا المجرمه الذین لا یکتفون فقط بزعزعه المجتمع الاسلامی وتضامنه بل یریدون وبکل الوسائل زعزعه العالم کله، فان اربعین سید الشهداء علیه السلام ، هو من یدمر المخطط الخبیث والحسابات الشریره، لأعداء مدرسه اهل البیت علیهم السلام وأقول بأعلی صوت، کلام الامام رحمه الله علیه «الحرکه التی تقوم لوجه الله لا تقهر وأن آمریکا لا تستطیع أن تفعل شیء».

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.