مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۷ مردادماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

امروز شعار علیه آمریکا یک معروف است

کارشناس روابط عمومی ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۰۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

ایهاالمومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله. بحث ما در خطبه اول وظیفه مهمی است که اهل تقوا و ایمان نسبت به یکدیگر دارند و آن سفارش به‌حق و صبر است. به موانع حق و گرایش به‌حق با توجه به ابزار شناخت حق که در اختیار داریم اشاره کردم؛ نظیر هوای نفس و جهل و بی‌صبری و مغالطه و اضطراب فکری و از همه این‌ها مهم‌تر غفلت از یاد خداست که شیطان قرین انسان می‌شود و مدیریت فکر و اعمال ما را به دست می‌گیرد و ما را به هلاکت می‌رساند.

در آیه شریفه دارد: «وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ* وَإِنَّهُمْ لَیَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِیلِ وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ». شیطان قرین می‌شود یعنی همراهی و مشاوره مثل مشاوری امین که دائم با شخص همراه است با این بیچاره همراهی دارد و مطالب باطل را به خورد او می‌دهد تا به راه کج ادامه دهد.

هر کار خلافی که انسان می‌کند جزائی دارد، عقوبت افرادی که خدا را فراموش می‌کنند و از او روی‌گردان می‌شوند این است که شیطان مشاور آنان می‌شود و آن را به قهقرا می‌کشاند و بدتر از این وقتی است که شخص فکر می‌کند هدایت شده و در مسیر درست حرکت می‌کند. «وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ». همین قرین سوء و شیطان لعین ابزار شناخت انسان را منحرف می‌کند، همراهی با او انسان را به سمت هواپرستی و حاکم کردن امیال پیش می‌برد و مثل پرده‌ای ضخیم بر روی نور، عمل می‌کند. فرمود: «أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَهً». این افراد آنچه را دلشان می‌خواهد خدایشان می‌شود.

آیا این فرد قابل هدایت است؟ کسی‌که خدا به او عقل داد و برای او انبیاء را فرستاد، امام برایش قرار داد و حجت را بر او تمام کرد، خوب خداوند هم او را رها می‌کند، شیطان را قرین او می‌کند. بالاخره دست انسان باید در دست کسی باشد اگر در دست خدا نبود شیطان مدیریت کار را به عهده می‌گیرد؛ و بعد این بیچاره فکر می‌کند راه درست را هم دارد طی می‌کند. «وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ».

دوستان مواظب خودمان باشیم. علیکم انفسکم. این تواصی به خیر و حق است. به فکر خودتان باشید. اگر از یاد خدا غافل شویم بدبختیم این آیه را فراموش نکنیم دائم یادآوری کنیم که «وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ». نکند ما یکی از مصادیق آیه شریفه شویم. اعاذناالله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا.

 راه نجات تقواست در همه شئون فکری و عملی؛ یعنی اگر بخواهیم در مقام شناخت حق منحرف نشویم و در راه راست حرکت کنیم و اعتقادی راسخ داشته باشیم و با فکر صائب مسیر حق را طی کنیم باید اهل تقوا باشیم.

همچنین در مقام عمل هم باید تقوا را رعایت کنیم تا به مقصد برسیم. تقواست که به ما فرقان و جداکننده حق از باطل را نشان می‌دهد چه باطل عقیدتی و فکری را و چه باطل رفتاری و عملی را که فرمود: «إن تَتَّقُواْ اللّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَاناً». باید مواظب دلخواهی‌هایمان باشیم. عرض کردم شیطان از دل‌بستگی‌های ما استفاده می‌کند.

 در صدر اول هم عده‌ای بررسی کردند، دیدند با خواسته‌هایشان هم‌خوانی ندارد گفتند ما با اسلام کاری نداریم. عده‌ای جور دیگر بودند، ایمان به خدا و رسالت رسول آوردند و احکام الهی را هم انجام می‌دادند. نماز و روزه و جهاد هم رفتند و جنگیدند، اما به پول و مقام و دل‌بستگی‌های دنیا هم دل‌بسته بودند و وقتی دین‌داری با این دل‌بستگی‌ها تعارض پیدا می‌کرد از دین کم می‌گذاشتند.

روش آن‌ها هم شبیه روشی بود که الان با عناوین دهن‌پرکن زده می‌شود. می‌گفتند خدا و پیامبر و همه درست است اما آیه شریفه منظورش این است که ما میگوییم. امروز می‌گویند قرائت‌های مختلف. گاهی به رسول خدا و امام معصوم هم می‌گفتند منظور آیه اینکه شما می‌گویید نیست. همان‌که در روایت دارد حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه بیشترین مشکلش با علمائی است که قرائت‌های مختلف دارند و به حضرت می‌گویند برداشت ما از دین با آنچه شما می‌گویید فرق دارد. جنگ با دشمنی که تیر و تفنگ دارد سخت نیست اما مبارزه با این افراد کار سختی است. اگر برای او استدلال هم کنی و حق را آشکار کنی به خاطر اینکه ریاست و خودخواهی‌هایش را از دست ندهد می‌گوید این فهم شماست.

به‌هرتقدیر غفلت از یاد خدا یکی از مهم‌ترین موانع حق پویی انسان است. لذا در قرآن و روایات و ادعیه و امثال این‌ها تأکید بر یاد خدا شده است. رسول خدا فرمودند: هیچ عملی نزد خداوند متعال محبوب‌تر و هیچ عاملی در نجات بنده از هر گناهی در دنیا و آخرت مؤثرتر از ذکر خدا نیست.

 خدا دستور داده است که زیاد یاد شود. رسول خدا فرمودند: هرلحظه‌ای که بر آدمی بگذرد و در آن به یاد خدا نباشد در روز رستاخیز برای آن لحظه افسوس می‌خورد. توجه دارید منظور تسبیح گفتن فقط نیست، یعنی در همه حال اعمالت را برای خدا انجام بده و از این مطلب غافل مشو.

در دعا از خداوند متعال درخواست می‌کنیم. «اسالک ان تصلی علی محمد و آل محمد و اَن تَجعَلَنی مِمَّن یُدیِمُ ذِکرَکَ و لا یَنقُضُ عَهدَکَ». از تو مسألت دارم بر محمد و آل محمد درود فرستی و مرا از آنان قرار دهی که پیوسته به یاد تو هستند و عهد تو را نمی‌شکنند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین خودرأی نیستند، اهل شکیبایی هستند و جزع نمی‌کنند. در حکمت ۲۰۲ چند بخش را عرض کردم. امیرالمؤمنین علیه‌السلام بعد از بیان پنج بخش در بخش ششم فرمود: «وَ قَدْ خَاطَرَ مَنِ اسْتَغْنَى بِرَأْیِهِ». کسى که تنها به رأى خود متکى باشد در مخاطره است. اصطلاحاً به چنین شخصی مستبد الرّأى می‌گویند. این شخص در معرض نابودى است. مطلب روشن است قبلا هم توضیح دادیم. باید با مشورت کارها را پیش برد.

هفتم: «وَ الصَّبْرُ یُنَاضِلُ الْحِدْثَانَ». شکیبایى رویدادهاى ناگوار را برطرف مى‏کند. صبر باعث از بین رفتن هلاکتى است که پشت سر بى‌صبری از گرفتاری‌ها به وجود می‌آید.

هشتم: «وَ الْجَزَعُ مِنْ أَعْوَانِ الزَّمَانِ»؛ و بى‏تابى از یاوران روزگار است. روزگار وسیله‏اى براى پیرى و مرگ است؛ و بى‏صبری که به حد جزع برسد نیز مقدمه‏اى براى پیرى و مرگ است پس یاور و کمک روزگار است. خداوند متعال توفیق دهد همه ما از تقوای بیشتر بهره‌مند باشیم.

جمعه آخر ماه ذی‌حجه سال ۱۴۴۳ قمری و در آستانه سال ۱۴۴۴ و ماه محرم، ماه حزن و اندوه و سوگواری بر مصائب آل‌الله هستیم. ایام پیش رو را به همه شما عزیزان تسلیت‌وتعزیت ‌عرض‌ می‌کنم؛ و امیدوارم در ماه پیش رو و ماه بعد از او خدای تعالی نام همه ما را در سوگواران و عزاداران حسین بن علی قرار بدهد ان شاء الله.

آغاز دهه ‌احیای امربه‌معروف و نهی از منکر و روز شعر و ادب آئینی و بزرگداشت محتشم کاشانی هم هست که همه شما با اشعار او آشنا هستید.

 از امشب خیمه‌های معرفت و معنویت حسینی پرشورتر از گذشته ان‌شاءالله فعال خواهند شد و سخنرانان و مرثیه‌خوانان هرکدام مجالس امام حسین علیه‌السلام را گرم می‌کنند.

حماسه کربلا توانسته است بدون جبر و زور و استفاده از سلاح از همه مرزهای جغرافیائی عبور کند و دل‌های مردم جهان را فتح کند و به تسخیر خود درآورد. در این جلسات باید امر اهل‌بیت احیاء شود. دین و دستورات الهی با بهترین بیان تبلیغ شود. عزتمندی، غیرت دینی، حماسه، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی در افراد باید تقویت شود.

در محرم و صفر باید توشه معرفتی سال، بلکه عمر برداشت شود. صفات اخلاقی مثل صبر و توکل و رضا و تسلیم و وفا و ایثار و امثال ذالک باید تقویت شود. به داستان کربلا که نگاه می‌کنیم پر است از درس، بستگی به زاویه نگاه دارد که از چه منظری نگاه کنیم. عرفان، فقه، سیاست، خانواده، مسائل اجتماعی، نظامی، فرهنگی، هنری، بصیرتی و تبیینی و ده‌ها موضوع دیگر که برای امروز و هر روز ما مورد نیاز است.

یکی از موضوعات مهم همین مساله تبیین است که رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند و البته از فحوا بلکه تصریح بیان اهل‌بیت هم فهمیده می‌شود که مؤمن باید بصیر و اهل تحلیل و تبیین باشد.

 وقایع تاریخی بعد از ارتحال رسول خدا تا قبل از عاشورا را مرور کنید آنگاه خواهید فهمید که نتیجه عدم قدرت تحلیل و فهم درست جریانات، تحریف مسئله مهم امامت و فلسفه سیاسی اسلام وقتی با تبلیغات امویان همراه شود، یزید شارب الخمر متجاهر به انواع گناهان و معاصی، خلیفه می‌شود و پسرِ پیغمبرِ خدا، باغی‌ و خارجی می‌شود و کسانی که امام را می‌شناختند و با او نماز هم می‌خواندند و او را سید جوانان بهشت می‌دانستند، سر حجت خدا بَر نِی بالا ‌بردند. این برای عدم تحلیل و تبیین و شناخت درست است.

در روز عاشورا عمربن‌سعد به لشکرش خیل‌الله می‌گفت یعنی لشکر خدا بعد از آن‌ها خواست که بپا خیزند و دشمن خلیفه پیامبر را سرکوب کنند. تحریف یعنی قیام برای اقامه دین خدا و اقامه امربه‌معروف و نهی از منکر را آشوبگری و اقدام بر ضد حکومت یزید خواندند و مردم را تشویق کردند به مقابله بپردازند.

معاویه علیه من الرحمن ما یستحقه استاد تحریف و ایجاد انحراف بود. مثلاً با استناد به آیه ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره مبارکه بقره که: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصَاصُ فِی الْقَتْلَی… وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاهٌ». خود را به‌عنوان طلب کننده خون عثمان معرفی می‌کرد، بعد امیرالمؤمنین علیه‌السلام را متّهم به قتل عثمان کرد و علماى شام که ریزه‌خوار سفره‌اش بودند، مردم نادان و ساده‌لوح را گول می‌زدند و به قتل امیرالمؤمنین تشویق می‌کردند و برای برقرارى حکومت خودش آن‌ها را ترغیب می‌کرد و دلیل را آیۀ ۳۳ سوره مبارکه اسراء بیان می‌کرد که «وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا» مظلوم کشته شد ولیّ او سلطان است.

تحریف آنجاست که عثمان خودش اولاد داشت و وصی داشت و آن‌ها باید مسئله را دنبال می‌کردند نه معاویه. بعلاوه قتل عثمان چه ربطی به حضرت داشت؟ بلکه امام در آن جریان از قتل جلوگیری می‌کرد و مانع بود. همچنین همه مردم با امیرالمؤمنین بیعت کرده بودند که خلیفه و حاکم مسلمین باشد و البته اگر ورثه عثمان از امام قصاص قاتلان را طلب می‌کردند حضرت پاسخ می‌داد؛ اما معاویه با استفاده و برداشت سوء از قرآن، توسط عوامل تبلیغاتی ‌و رسانه‌های فاسدی که در اختیار داشت، به نفع خودش جنجال‌آفرینی می‌کرد تا اهداف پلیدش را به نتیجه برساند؛ یعنی همان کاری را که امروز می‌کنند و با تبلیغات دروغ جای شهید و جلاد را عوض می‌کنند معاویه و اطرافیانش کردند.

امام مظهر رحمت الهی است باز در اینجا هم تلاش می‌کند معاویه را نجات دهد برای او سه مطلب نوشت: «تقوا داشته باش و از خدا بترس. با شیطانی که مهار تو را می‌کشد، مبارزه کن. رویکرد خود را به‌سوی آخرتی که راه من و تو است، بازگردان». امام خواست او را نجات بدهد. معاویه خیلی موجود عجیبی بود.

سید محمد رشید رضا مؤلف تفسیر المنار که از علمای اهل سنت است مى‎گوید: یکى از دانشمندان بزرگ آلمان به عده‎اى از مسلمانان گفت: شایسته است ما مجسمه معاویه‌ بن ‌ابى‌ سفیان را از طلا بریزیم و در برلین (پایتخت آلمان) نصب کنیم، گفتند: براى چه؟! گفت: زیرا معاویه بود که رژیم دموکراتیک حکومت اسلامى را به حکومت استبدادى مبدل کرد و اگر او، این ضربه را به اسلام نزده بود، اسلام همه جهان را مى‎گرفت و اکنون ما آلمانی‎ها و سایر کشورهاى اروپایى، عرب و مسلمان بودیم. (المنار، ج ۱۱، ص ۲۶۰)

این‌ها را عرض می‌کنم تا ببینید تبیین چقدر لازم است در مسائل مختلف. لذا در مجالس اهل‌بیت باید تبیین مسائل مهم تاریخی و تطبیق آن با جریانات روز و مسائل مختلف اجتماعی و اعتقادی و فرهنگی انجام گیرد. تربیت‌شدگان مکتب امام حسین علیه‌السلام همگی این‌گونه هستند که تحت تأثیر شبهات و جنجال‌آفرینی‌ها قرار نمی‌گیرند. مسیر رشد خودشان را تا رسیدن به قرب الهی، اطاعت و همراهی با ذوات مقدسه اهل‌بیت بخصوص حسین علیه‌السلام می‌دانند چون کشتی نجات امام حسین انسان را با سرعت بیشتری به مقصد می‌رساند.

فرازهای زیارت جامعه را زیاد بخوانید و دقت کنید. «مَنْ أَطَاعَکُمْ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ عَصَاکُمْ فَقَدْ عَصَى اللَّهَ وَ مَنْ أَحَبَّکُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَکُمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّه. مَنِ اعْتَصَمَ بِکُمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ عزوجل» این فرازها یعنی مسیر برای رسیدن به کمال کاملاً مشخص است. مواظب باشید بیراهه نروید و در خانه دیگری را نزنید.

یکی از مسائل مهمی که در این دهه باید به آن بیشتر پرداخت مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر است. من چون قبلاً مفصل به این مهم پرداختم، فقط تأکید می‌کنم که از مسئولین هیئات و مساجد بخواهید روی این موضوع در جلسات بحث و گفتگو شود.

سعه امربه‌معروف و نهی از منکر گسترده است. از مسائل به‌ظاهر کوچک فردی و بعد اجتماعی شروع می‌شود تا به اصل تشکیل حکومت اسلامی و حفظ آن برسد. مثلاً این روزها بحث عفاف و حجاب مطرح است، بحث سگ گردانی که گذشته از خطرات محیطی و زیستی و پزشکی و روانی که دارد ترویج سبک زندگی غربی است و منکر است. واقعاً باید مسئولان محترم علی‌العجاله برای آن فکری کنند و ما چند سال است درخواست می‌کنیم و امثال این‌ها همه مربوط به امربه‌معروف و نهی از منکر است تا مسئله جنگ.

 اصل جنگ اگر برای کشورگشائی و سلطه‌گری باشد منکر است و باید نهی از این منکر کرد و از کشته شدن بی‌گناهان و غیرنظامیان باید جلوگیری کرد؛ اما اگر حفظ کیان کشور و منافع ملی درگرو دفاع از مرزها باشد ولو جلوتر از مرزها و در کشور دیگر که باید برویم خیمه بزنیم و دفاع کنیم تا به کشور ما آسیبی نرسد، باید اقدام لازم صورت بگیرد و اینجا باید امر به این معروف کرد.

لذا اگر می‌بینید که رهبر معظم انقلاب اصل جنگ را محکوم می‌کنند و بعد راجع به جنگ روسیه و اوکراین موضع می‌گیرند از همین باب است. این نشان‌دهنده این است که رهبر عزیزمان کاملاً میدان را در رصد دارد و می‌بینند که اگر روسیه ابتکار به خرج نمی‌داد و اقدام نمی‌کرد بالاخره ناتو به تعبیر حضرت آقا این موجود خطرناک، شرور و توسعه‌طلب، خودش را بعد از ملحق کردن ارمنستان و آذربایجان به ناتو به مرزهای ایران می‌رساند. پس توجه داشته باشید که اگر از ابتکار عمل روسیه دفاع می‌شود و از اصل جنگ برائت جسته می‌شود همه از باب امربه‌معروف و نهی از منکر است.

البته به فضل الهی تمام تلاش‌هایی که آمریکائی‌ها و صهیونیست‌های پلید علیه ایران انجام می‌دهند و داده‌اند محکوم به شکست است. شنیدید که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم می‌گفت فشارهای حداکثری علیه ایران با شکست مواجه شده است؛ و آمریکا در این چند وقت با سفرهایی هم که رئیس‌جمهور آمریکا به کشورهای منطقه داشت نتوانست کشورها را علیه ایران متحد کند و شکست خورد. وعده الهی حق است و ما به‌زودی شاهد فروپاشی کامل نظام سلطه در عالم خواهیم بود.

به‌هرتقدیر از شور حسینی و حضور افراد مختلف در جلسات استفاده کنید و معرفت دینی و اسلامی را بالا ببرید. فقط بیانات امام حسین علیه‌السلام درباره امربه‌معروف و نهی از منکر را از مدینه تا مکه و سپس تا روز عاشورا دنبال کنید تا متوجه شوید که محور اصلی قیام حسینی علیه‌السلام احیا و اقامه این دو فریضه بوده است.

در کنار قبر جد بزرگوارش هنگام وداع با رسول خدا به خدا عرض می‌کند: «اللَّهمَّ إنَّ هذا قبرُ نبیِّک مُحمَّدٍ وأنا ابنُ بنتِ نَبیِّکَ، وَ قد حضَرنی مِنَ الأمرِ ما قَد عَلِمتَ، اللَّهمَ إنِّی أُحِبُ المَعروفَ، وأُنکِرُ المنکَر». خدایا این قبر پیامبر تو محمد است و من پسر دختر پیامبرت هستم… من دوستدار معروف و دشمن منکر هستم. از همان اول حضرت بحث را برده سمت امربه‌معروف و نهی از منکر.

اگر ما امروز با دشمنان اسلام و انقلاب در حال مبارزه هستیم و استکبارستیزی را کوتاه نمی‌آییم همه از باب امربه‌معروف و نهی از منکر است. امروز شعار علیه آمریکا خودش یک معروف است.

من فقط به روایتی در این زمینه از کتاب شریف تحف العقول اکتفا می‌کنم. امام حسین علیه‌السلام صحابه پیغمبر را در سرزمین مِنی ‌جمع‌ کرد و خطبه خواند و از اوضاع جاری، اظهار ناخشنودی کرد.

و در پایان خطبه فرمود: «اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِی سُلْطَانٍ» خدایا تو خود نیک آگاهی که تلاشمان برای رقابت در حکومت و قدرت نیست، «وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ» همان‌گونه که به هدف دستیابی به امکانات دنیوی و ثروت نمی‌باشد، «وَ لَکِنْ لِنُرِیَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ» بلکه می‌خواهیم اصول و ارزش‌های دینت را نشان دهیم، «وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ» و به همگان ارائه کنیم، در مملکت تو اصلاح، پدید آوریم، «وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ وَ یُعْمَلَ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَنِکَ وَ أَحْکَامِک» تا بندگانت امنیت پیدا کنند و به احکام و قوانین تو عمل گردد.

این مسیر حرکت امام حسین بوده حالا ببینید در همین سال‌های اخیر چه دروغ‌ها و تحریف‌ها که به این واقعه برای ریاست‌طلبی و ماندن در مسندها نبستند. از بعد واقعه کربلا تا امروز همه سلاطین و قدرت‌های کاذب تلاش کرده‌اند تا نورافکن کربلا را خاموش کنند و این سرمایه عظیم شیعه را از او بگیرند، اما نتوانسته‌اند و نخواهند توانست.

امروز می‌بینید که مستکبرین با استفاده از تبلیغات علیه اربعین امام حسین، چگونه رفتار می‌کنند و نتیجه عکس می‌گیرند. حالا امسال هم راه‌ها ان شاء الله باز می‌شود و مردم بهتر شرکت می‌کنند. یکی دو سالی ضعیف بود امسال جبران خواهد شد ان‌شاءالله.

نکته دیگر اینکه از جنبه‌های تربیتی عاشورا هم غافل نباشید. به‌خصوص درباره نوجوانان و جوانان، خانواده‌ها از این ظرفیت استفاده کنند. همه کربلا رمز و راز است و پیام دارد از این پیام‌ها برای بهتر شدن زندگی فردی و اجتماعی استفاده کنید.

 اهل هیئت باید مثل حسین علیه‌السلام عاشق نماز باشند. شب عاشورا مشغول نماز و مناجات بودند هم حضرت و هم اصحابش. ظهر عاشورا هم نماز را تعطیل نکرد. حضرت نماز خوف خواند. افرادی هم که دور حسین علیه‌السلام بودند همه این‌طور بودند. باوفا بودند و آن صفوف را تشکیل دادند.

سخنان آقا و تأکیداتی که برای ائمه ‌جمعه کشور داشتند را ملاحظه فرمودید. پر رهنمود بود هم برای امامان جمعه هم متصدیان برگزاری و هم مردم که امیدوارم بتوانیم مجموعه منویات ایشان را در باب نماز جمعه و ستادهای نماز جمعه عملیاتی کنیم. در آینده به این موارد خواهم پرداخت.

نکته استانی هم این است که در مسائل جاری به‌جای اینکه هیجان ایجاد شود و شلوغ‌کاری شود و اعصاب مردم خورد شود و شایعه درست شود و بعد شایعه‌ها پراکنده شود، به نظر می‌رسد که در مسائل، همه باید تابع قانون باشیم و از مسیر قانونی خارج نشویم که این به صلاح کشور و مملکت و منطقه است.

از همه مهم‌تر هم این است که عرض کردم و هنوز هم عرض می‌کنم که مواظب باشید که مرتع شیطان نشوید. دعایی دارد امام سجاد علیه‌السلام که می‌گوید: خدایا اگر بناست من زنده بمانم و این حیات من جوری باشد که چراگاه شیطان باشد از همین‌الان جانم را بگیر. این دعای امام سجاد است. اجازه ندهیم که مرتع شیطان بشویم. یک‌وقت انسان غیرعمدی و بدون تعمد خطایی می‌کند و لغزشی می‌کند، بلافاصله توبه می‌کند و برمی‌گردد؛ اما بعضی‌ها طراحی می‌کنند، نقشه می‌کشند، توطئه می‌کنند؛ این شده است مرتع شیطان.

باید مواظب باشیم که اجازه ندهیم شیطان ما را به بازی بگیرد. یکی از بازی‌ها شیطان این است که شمارا بلندگوی خودش می‌کند. مسئول دروغ‌پراکنی و شایع پراکنی شیطان می‌شوید ولی خودتان نمی‌دانید. مواظب باشید تا چیزی را نمی‌دانید و یقین نکردید و اطمینان ندارید نگویید. این‌که می‌گوید شنیدم…، می‌گویند…، این‌طور گفتند…، به نظر می‌رسد این‌طور باشد…، همه این‌ها مقدماتی است برای بازی کردن شیطان با گوینده. مواظب باشیم که خودمان را در اختیار شیطان قرار ندهیم. قیامت به‌شدت به ما نزدیک است و حساب‌وکتاب حتمی است.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.