مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

خطیب جمعه باید انقلابی باشد

کارشناس روابط عمومی ۳۱ تیر ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۳۱

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

ایهاالمومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله. بحث ما در این بود که متقین و اهل ایمان حق را می‌شناسند و یکدیگر را به‌حق سفارش می‌کنند؛ و سؤالی را مطرح کردم که حق را چگونه بشناسیم تا خود عمل و بعد دیگران را سفارش کنیم؟ بعد مطرح کردم چرا انسان بااینکه ابزار شناخت مثل چشم و گوش و عقل دارد اما بی‌راهه می‌رود؟ یک بخش را هوای نفس و بخش دیگر جهل و بخش سوم را عجول بودن عرض کردم که لازم است برای رسیدن به‌حق، صبوری داشت.

امروز عرض می‌کنم یکی از موانع رسیدن به‌حق راحت‌طلبی است. عموم افراد این‌گونه هستند که وقتی می‌بینند چیزی مشکل است و برای آنان دردسر دارد آن را کنار می‌گذارند و دنبال نمی‌کنند. مثل مسائل اعتقادی و فکری اساسی که نقش مهمی در سبک زندگی ما دارد. چون مقداری رسیدن به مطلب، کار می‌برد و حوصله می‌خواهد، عموماً رها می‌کنند. می‌گویند ما چکار داریم به این امور خدا هست حالا چگونه وجودش را اثبات کنیم یا نکنیم چه نقشی در سیر شدن شکم ما دارد و امثال این‌ها. فکر می‌کنند این مسائل نقش مستقیمی در زندگی آنان ندارد.

بعد قرآن کریم بابیان مختلف نهیب می‌زند و تذکر می‌دهد: «أَفَلَا تَعْقِلُونَ. أَفَلاَ تَتَفَکَّرُونَ». تأکید قرآن است که اتفاقاً باید در این امور تفکر و تعقل کنید. بپرسید، دنبال کنید و دانا شوید و در گاهی از مواقع علت قصه‌گوئی را هم تفکر بیان کرده که «لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ» آیات قرآن مواخذه می‌کند افرادی که پیگیری ندارند.

از طرف دیگر خدای تعالی کسانی که به دنبال فهمیدن و تفکر هستند را تشویق کرده است. در آیه ۱۹۱ سوره مبارکه آل عمران فرمود: «الذین یَذکُرُونَ اللهَ قِیامَاً وَ قُعُوداً وَ عَلَی جُنُوبِهِم وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقتَ هذا بَاطِلاً سُبحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ».

مانع دیگری که در مسیر شناختن حق وجود دارد این است که انسان به خاطر کمی اطلاعات و یا کمی سعه‌صدر و نداشتن قدرت کافی بر استدلال در مسائل مهم و پیچیده، زود قضاوت کند و در دام مغالطه بیفتد. اینجا هم باز لازم است شخص اطلاعات و آگاهی خودش را بالا ببرد و با تکرار و تمرین و حوصله و صبر نواقص را برطرف کند و حق را به دست بیاورد.

عرض کردم کارهای علمی و فکری مثل کارهای ورزشی و بدنی احتیاج به ممارست و تمرین تحت اشراف مربی کار بلد دارد. در این‌گونه مسائل باید مواظب بود دچار وسوسه فکری نشد که خودش آفت بزرگی است که انسان به‌حق نرسد.

یکی دیگر از عوامل ممانعت از پذیرفتن و عمل کردن به‌حق، دل‌بستگی‌های انسان است. دل‌بستگی به امری روحیه توجیه گری را در انسان تقویت می‌کند. دیدید گاهی شخص به مسئله‌ای علاقه‌مند است و تلاش می‌کند راه شرعی پیدا کند که کسی نسبت به انجام آن کار به او ایراد نگیرد. در این مواقع چراگاه خوبی برای شیطان پیدا می‌شود و این موجود پلید خالصانه با تمام قوا، خود را در خدمت این شخص قرار می‌دهد تا او بتواند با چیدن مقدمات پیشنهادی شیطان نتیجه مطلوب را بدست بیاورد.

مکرر عرض شد که خداوند ابزارها و راه‌هایی برای شناخت حق در درون انسان قرار داده است و البته نباید اجازه سلطه گری به شیطان بدهد. در قرآن کریم به‌صراحت این مطلب بیان‌شده است که برای شخص مطلب کاملاً روشن و حق تبیین شده است اما به دنبال دلش می‌رود و آن را با استدلال توجیه می‌کند و به تذکرات دیگران که روشن گری می‌کنند توجه نمی‌کند.

در آیه ۳ به بعد سوره مبارکه قیامه فرمود: انسان خیال می کند استخوان‌های پوسیده‌اش را جمع نمی‌کنیم. «أیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ» چرا می‌توانیم حتی سرانگشتانش را بازسازی کنیم. «بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ» انگیزه انکار قیامت این است که انسان می‌خواهد جلویش باز باشد تا گناه کند. «بَلْ یُرِیدُ الْإِنسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ» انسان برای آزاد بودن در ولنگاری خودش در عرصه‌های مختلف معاد را انکار می‌کند. زیر بار حق نمی‌رود تا بتواند هر کاری دلش خواست بکند. والا با کمی تحقیق و دنبال کردن حق بودن و قطعی بودن معاد اثبات شده است. روشن است کسی که او را اول آفریده دوباره می‌تواند او را زنده کند.

این‌ها که عرض می‌کنم همه از موانع پذیرش حق است. خلاصه مطلب تا اینجا اینکه ما موظفیم حق را بشناسیم و دنبال کنیم؛ اما حقائق در عدد و ارقام نمی‌گنجد و بسیارند و ما توان شناخت همه آن‌ها را هم نداریم پس باید با اولویت‌بندی حرکت کنیم تا ضرر نکنیم و یا کمتر ضرر کنیم.

مهم‌ترین مسئله، شناخت اصول دین است که باید با یقین و استدلال بپذیریم و اموری که شناخت آن‌ها برای دنیا و آخرت ما فایده چندانی ندارد را در مرحله اول کنار بگذاریم. عدم شناخت مسائل اصولیِ دین ممکن است آثار جبران‌ناپذیری به‌جا بگذارد. باید اولویت‌ها را فهمید و عمل کرد.

به این روایات توجه کنید. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هر که از طریق اشخاص به دین درآید (مجذوب شخص شدن) همان اشخاص همچنان که او را به آن درآورده‌اند از آن خارجش کنند و کسی که از طریق کتاب و سنت به این دین وارد شود، کوه‌ها بجنبد و او نجنبد (در عقیده و دینش متزلزل نشود).

امام صادق علیه‌السلام فرمود: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در سخنرانی‌هایش این جمله را بسیار می‌فرمود: ای مردم دین‌دار باشید، دین‌دار. اگر گناه کنید و دین‌دار باشید بهتر است از این‌که نیکی کنید و بی‌دین باشید؛ زیرا گناه در آن آمرزیده می‌شود و نیکی در بی‌دینی پذیرفته نمی‌شود.

علی علیه‌السلام فرمود: هر که در دین (دین‌داری) ریزبین و دقیق باشد در روز قیامت مقام بلندی یابد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا اهل عفو و گذشت هستند. عرض کردم حکمت ۲۰۲ چند بخش است که دو مورد را جلسه قبل عرض کردم. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در بخش سوم فرمودند: «وَ الْعَفْوُ زَکَاهُ الظَّفَرِ» عفو و گذشت زکات پیروزى است. لفظ زکات را براى گذشت استعاره آورده است تا به ثواب آخرتی آن تذکر دهد و پیروزى را مثل مالى که به آن زکات تعلق می گیرید در نظر گرفته است تا شخص وادار به گذشت شود.

 چهارم: «وَ السُّلُوُّ عِوَضُکَ مِمَّنْ غَدَرَ» دورى کردن از آدم بى‏وفا از جانب تو عوضى است نسبت به کسى که تو را فریفته است. حضرت با این بیان توصیه می‌کنند که از بی‌وفا دوری‌کن چون تو را به خاطر بی‌وفائی‌اش اندوهگین می‌کند.

پنجم: «وَ الِاسْتِشَارَهُ عَیْنُ الْهِدَایَهِ» مشورت با دیگران عین هدایت مى‏باشد. چون با مشورت انسان به بهترین مسیر برای کاری که در نظر دارد هدایت می‌شود.

۲۴ ذی‌حجه روز مباهله است که معروف به غدیر ثانی است و در سال ۱۰ قمری واقع شد؛ و این واقعه و آیه‌ای که در این زمینه نازل شد یکی از ادله‌ی اثبات حقانیت مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام است و جا دارد عزیزان در هیئات و مساجد و اجتماعاتی که دارند به این مهم بیشتر بپردازند. همان‌طور که به غدیر اهمیت می‌دهید به مباهله هم اهمیت بدهید. خیلی مسئله بلندی است.

در کتب روایی شیعه و اهل تسنن این واقعه را شرح کرده و گفته‌اند آیه مباهله در شأن علیهم‌السلام نازل‌شده است. مرحوم علامه مجلسی احادیث را متواتر می‌داند. قاضی نور الله شوشتری ابناءنا در آیه مباهله را اشاره به حسن و حسین علیهماالسلام و نساءنا اشاره به فاطمه علیهاالسلام و انفسنا اشاره به امیرالمؤمنین علیه‌السلام را مورد اجماع مفسرین دانسته است. در کتاب احقاق الحق حدود شصت منبع از منابع اهل سنت را ذکر کرده که تصریح می‌کنند آیه مباهله درباره آل عبا نازل‌شده است.

مهم‌ترین پیامی که از واقعه مباهله به دست می‌آوریم این است که برای تبلیغ دین و بیان حقیقت و استقرار حق باید از جان عزیزان هم گذشت. یاد می‌گیریم که در مسیر حق و مبارزه با استکبار باید ثابت‌قدم باشیم تا پیروز باشیم.

دوران انقلاب و دفاع مقدس و دفاع از حرم و تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و عرصه‌های مختلف انقلاب این مسئله خودش را به‌خوبی نشان داد که هر جا استقامت و پایداری درراه اهداف الهی بوده پیروزی حتمی بوده؛ و ان‌شاءالله تا ظهور دولت کریمه امام عصر این صلابت و اقتدار ادامه داشته باشد.

این ثبات قدم و مبارزه همیشه با ایثار و ازخودگذشتگی همراه بوده است که باز الگوی عملی و روشن حرکت‌های ایثارگرانه، اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند و به ما یاد دادند که اگر ایثارتان همراه با اخلاص باشد خداوند پاداش عظیم به آن می‌دهد به‌طوری‌که در حق اهل‌بیت سوره هل اتی را نازل کرد در روز ۲۵ ذی‌الحجه.

این روز را روز تکریم از خانواده و بازنشستگان نامیده اند. راجع به خانواده و اهمیت آن در اسلام و تکریم اعضای آن مسائل متعددی موردنظر است؛ و چون منشاء همه آثار خیر و برکات افراد و اجتماع، خانواده است. دشمن به آن طمع دارد و تلاش می‌کند که اولاً تشکیل نشود که می‌بینید چه‌کار می‌کنند و مصادیقش متعدد است. و ثانیاً شکل واقعی با کارکردهایی که موردنظر اسلام است به خود نگیرد و اگر خانواده‌ای تشکیل شد خانواده اسلامی نباشد و سبک زندگی‌اش سبک زندگی دیگری باشد؛ و اگر اینجا هم موفق نشد تلاش می‌کند با عملیات و روش‌هایی این خانواده قوام نداشته باشد و متزلزل شود و از هم بپاشد. می‌بینید که طلاق در جامعه ما مدتی است زیاد شده.

بحث اینجا مفصل است. لذا در جوامع روایی و دستورات اهل‌بیت فراوان تأکید به خانواده شده است. خانواده را باید حفظ کرد. اصلاً از مختصات جامعه اسلامی و به‌خصوص شیعی و ایرانی داشتن خانواده است و ارتباطی است که بین اعضای خانواده وجود دارد.

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هرکه با خانواده خود نیکوکار باشد، روزی‌اش زیاد می‌شود؛ و از روایات استفاده می‌شود که در خانواده توجه ویژه به دختران باید باشد. حتی دارد وقتی هدیه‌ای هم خریدید برای اهل خانه از دختران شروع کنید به تقسیم کردن.

دشمن را هم دیده‌اید که روی دختران سرمایه‌گذاری ویژه انجام داده و می‌دهد. چون دختر است که نسل آینده و خانواده را می‌سازد. دختر است که در دامان او در آینده انسان‌های بزرگ پروش پیدا می‌کنند. دختران بنیاد خانواده هستند و اسلام هم روی آن‌ها تأکید دارد. بعد می‌بینید طراحی‌ها و نقشه‌های شومی هم که کشیده می‌شود چطور است.

در روایات از وظائف مهم مرد درباره خانواده‌اش گشاده‌دستی و مهربانی و غیرت و ناموس داری دانسته‌اند. مجموعه‌ای از روایات برگشتش به غیرت است نسبت به خانواده. خب این خیلی مهم است. به‌خصوص راجع به غیرت بعضی اقوام بیشتر گفته می‌شود؛ و می‌بینیم اتفاق روی آن‌ها بیشتر کار می‌کنند و آن‌ها را مورد آسیب قراردادند. بانوان این‌ها را بیشتر مورد هجمه قرار می‌دهند. خب مردان غیور آذری‌زبان، کردزبان، لر زبان و همه اقشار همه این‌ها باید مواظب باشند و اطرافیان خود را حفظ کنند.

رسول خدا فرمودند: «هرگاه خداوند برای خانواده‌ای خوبی بخواهد، آنان را در دین آگاه کند، کوچک آنان بزرگشان را گرامی و محترم شمارد. در معیشتشان ملایمت و در هزینه‌هایشان میانه‌روی روزی‌شان کند. به عیب‌هایشان بینا گرداند تا از آن دست کشند و توبه کنند؛ و اگر برای خانواده‌ای خوبی نخواهد آنان را به حال خود رها می‌کند». ببینید به چه مصیبت بزرگی مبتلا می‌شود آن خانواده. به‌هرتقدیر باید به مسئله خانواده اهمیت داد و بزرگان خانواده نقشی که دارند را خوب انجام بدهند.

۵ مرداد سال گشت اقامه اولین نماز جمعه رسمی بعد از انقلاب است که در سال ۵۸ در تهران توسط مرحوم آیت‌الله طالقانی است. رویداد مهم و اثرگذاری که از عنایات الهی به کشور بود؛ و در طول این سال‌ها به‌واسطه حضور و پشتوانه مردم نشانه اقتدار و عزت نظام اسلامی بوده است.

و امامین انقلاب درباره این سنگر مهم مطالبی دارند که هم امام‌جمعه و هم نمازگزاران و هم متصدیان برگزاری باید رعایت کنند. حضرت امام ره فرموده بودند: «نماز جمعه، در رأس همۀ امور است (همان بیانی که درباره مجلس دارند). نماز جمعه، از بزرگ‌ترین عنایات حق‌تعالی به جمهورى اسلامى ایران است. نماز جمعه که نمایشى از قدرت سیاسى و اجتماعى اسلام است باید هر چه شکوهمندتر و پُرمحتواتر اقامه شود. نماز جمعه پشتوانه‌ای محکم و در پیشبرد انقلاب اسلامى ما عاملى موثّر و بزرگ است. ملّت عظیم و عزیز، با شرکت خود باید این سنگر اسلامى را هر چه عظیم‌تر و بلندپایه‌تر، نگاه‌دارند تا به برکت آن، توطئه‌های خائنان و دسیسه‌های مفسدان، خنثی شود».

ببینید چقدر برای نماز جمعه اهمیت قائل است؛ و شبیه همین مطالب را در اغلب وصیت‌نامه شهدا گران‌قدر می‌بینیم.

حضرت آقا هم برای این جایگاه، شأن والایی قائل هستند و در طول بیست دیداری که با ائمه جمعه داشتند تذکرات مهمی فرموده‌اند: ائمه جمعه، کارگزاران معنوی و فرهنگی انقلاب در سراسر کشور/ فرماندهی قرارگاه فرهنگی با وظیفه عمده‌ی تبیین/ مسئولان انقلاب در سرتاسر کشور/ پایگاه‌های هدایت و رهبری مردم در سرتاسر کشور/ سنگرهای دفاع معنوی در مقابل دشمنان در سطح جامعه؛ و امثال این‌ها که همه‌اش مسئولیت آفرین است.

توجه دارید که منصب امامت جمعه مسئولیتی است که از طرف ولی‌فقیه به فرد داده می‌شود پس منصب حکومتی است اما جنبه مردمی دارد و واسط بین حاکمیت و مردم است. لذا امام‌جمعه باید ارتباطش بیشتر با مردم باشد. من چون سال‌های قبل مفصل راجع به منصب امامت جمعه مطالبی عرض کردم تکرار نمی‌کنم دوستان بازنشر بدهند.

البته مطالب جدیدی با توجه به مسائلی که در جامعه مطرح هست در ذهن دارم مثل مسئله مطالبه گری، نصیحت مسئولین، انتقاد سازنده، تبیین گفتمان رهبری که در وقت دیگری بیان خواهم کرد.

 بخصوص که در روزهای آینده بیست و پنجمین اجلاس ائمه جمعه سراسر کشور را داریم با شعار نماز جمعه قرارگاه تبیین که برگرفته از بیان ایشان است که فرمودند: جهادِ عظیمِ این روزگار، جهاد تبیین است.

 دیروز هم بنده در جلسه‌ای که با هیئت رزمندگان داشتم از کلام ایشان اقتباس کردم و عرض کردم خوب است عزیزان شعار محوری هیئات رزمندگان استان را «هیئت، محل جهاد تبیین» عنوان کنند. واقعاً این کار باید در هیئات، در مساجد و خطبه‌های جمعه انجام شود. ملاقاتی هم با حضرت آقا به قوه الهی خواهد بود و نکاتی ایشان قطعاً دارند.

بنده فقط در این نوبت چون وعده داده بودم چند حدیث راجع به نماز جمعه می‌خوانم. امام رضا علیه‌السلام فرمودند: نماز جمعه، همایشى فراگیر است. در روایات تأکید شده است که به خطبه‌های نماز جمعه گوش داده شود. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: مردم رو به‌سوی امام کنند و به وى گوش بسپارند؛ یعنی با بغل‌دستی صحبت نکنند.

بهترین لباس خود را برای نماز جمعه بپوشید کان به مهمانی می‌روید، باعث هیجان و نشاط می‌شود. خود رسول خدا لباس جمعه داشت و می‌فرمود: هر یک از شما که مى‌تواند، لباس‌های مخصوصی برای روز جمعه‌اش فراهم نماید. امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آیه «خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ». اعراف/ ۳۱ فرمودند: منظور در دو روز عید قربان و فطر و جمعه است.

 دوستان توجه دارید این روایات دستورالعمل است برای زندگی. همین‌که می‌روید پیش بزرگی و می‌گویید آقا به ما دستوری بده، قبل از آن آقا اهل‌بیت دستورات را داده‌اند.

در روایت از رسول خدا دارد: شرکت نکردن سه هفتۀ پی‌درپی بدون عذر (مهمان داشتن عذر نیست) و از روى بى‌اعتنایى، نشانۀ نفاق شمرده‌شده و موجب خشم الهى و نابینا شدن دیدۀ بصیرت است و بر دل او مهر زده می‌شود. پیامبر اکرم فرمود: برای شما در هر جمعه، حجّ و عُمره‌اى قرار داده‌شده است. حج، شتافتن به نماز جمعه و عُمره، در انتظار نماز عصر ماندن پس از نماز جمعه است؛ و فرمود: اگر امّت من می‌دانستند که چه فضیلتى در شتافتن به نماز جمعه است، برای آن به رقابت باهم می‌پرداختند؛ و فرمود: آیا می‌خواهید اهل بهشت را به شما معرفی کنم؟ کسى که گرماى شدید و سرماى شدید و بارش باران، او را از نماز جمعه بازنمی‌دارد.

و فرمود: هر کس از روی ایمان و براى خدا، در نماز جمعه شرکت کند، اعمالش را از نو آغاز کند، زیرا خداوند به پاداش آن، گناهان گذشته‌اش را آمرزیده و نامه عمل جدیدى برایش بازکرده است. این کم است؟ روایت دارد از این جمعه تا جمعه دیگر گناهان بخشیده شده و سه روز هم بیشتر، ۱۰ روز در امان خدا هستید.

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روز پنج‌شنبه، از خوردن دارویی که موجب ناتوانی از شرکت در نماز جمعه می‌شد، نهی می‌فرمود. خودم هم وقتی چشمم آب‌مروارید داشت می‌خواستم عمل کنم، شنبه عمل کردم که نماز جمعه تعطیل نشود و بتوانم به جمعه برسم و بیایم. باید مواظب بود. باید این‌طور مواظبت کرد که از دست نرود.

فقط این نکته را تذکر دهم که خطیب جمعه باید انقلابی باشد و از جریان انقلاب دفاع و حمایت کند، چون با تقویت روحیه انقلابی در مردم، پیشرفت نظام و کشور سرعت بیشتری می‌گیرد و البته مواضع انقلابی امام‌جمعه باید در راستای سیاست‌های نظام باشد. امام‌جمعه نباید فراموش کند که انقلاب، انقلاب مستضعفان بود که اگر خدای‌نکرده فراموش کند؛ نشست‌وبرخاست او با صاحبان ثروت و قدرت می‌شود و مردم را فراموش می‌کند و این انحراف از مسیر انقلاب است.

خدا را شاکرم که خطبه‌های نماز جمعه کرج برای بوق‌های تبلیغاتی دشمن بسیار دردآور و سوزآور است. هر هفته ناراحتی و گلگی برای آن‌ها به وجود می‌آورد و آنان را عصبانی می‌کند که خوب هم هست هر چه دشمن عصبانی‌تر شود ما بیشتر خوشحالیم.

لازم است در اینجا از همه‌کسانی که به ساحت نماز و نمازگزاران به‌خصوص نماز جمعه خدمت می‌کنند تا این مهم در سطح کشور و در استان به‌درستی و زیبایی برقرار و اقامه شود تشکر و قدردانی کنم. از اعضای ستاد نماز جمعه، برادران و خواهران بسیج و انتظامات. صداوسیما و خبرنگاران و رسانه‌ها، روابط عمومی دفتر، راهنمایی رانندگی، نیروی انتظامی، آتش‌نشانی، اورژانس، قاری‌ها، مجری‌ها، مکبرها، سخنران‌های قبل از خطبه‌ها، برادران و خواهرانی که کمک‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. واحد خواهران؛ و همه شما نمازگزاران بزرگواری که باعث رونق و شکوه نماز جمعه می‌شوید از نوجوان‌ها و جوان‌ها که شورونشاط نماز جمعه را مضاعف می‌کنند تشکر و قدردانی می‌کنم؛ و از خدای تعالی طلب می‌کنم توفیقات شمارا بیشتر کند و بر تأثیرگذاری این قرارگاه ایمان و بصیرت افزوده بگرداند.

 پنج مرداد سال گشت عملیات مرصاد، فرصتى است تا عزیزان از سیر قهقرایی جریان منفور و کثیف نفاق در انقلاب اسلامى درس‌ها و عبرت‌ها بگیرند. در دوران دفاع مقدس عملیات مرصاد آخرین عملیات نظامی بود ولی دشمنان عراقی نبودند شبه‌نظامیان ایرانی بودند موسوم به ارتش آزادی‌بخش ملى، تحت رهبرى مجاهدین خلق و با حمایت دولت عراق که به مرزهاى ایران حمله کردند و اسم آن را فروغ جاویدان گذاشتند؛ که نتیجه‌اش سقوط جاویدان شد.

طراحی کرده بودند ۳۳ ساعته تهران را فتح کنند. فکر می‌کردند با پذیرش قطعنامه، نیروهای نظامی و مردمی ایران ضعیف شده‌اند و ارتباط دولت و ملت هم به‌هم‌خورده و از طرفی هم عراق در بعض نقاط برتری نظامی دارد پس فرصت برای حمله مناسب است عراق هم پشتیبانی کامل کرد.

حمله عجیبی بود اما عملیات مرصاد شد نماد اتحاد و همدلی همه نیروهای نظامی و بسیج مردمی و عشایر و اقشار مختلف مردم که تا امروز این همدلی ادامه داشته است. آن‌ها که با سرعت زیاد در حال پیشروی بودند، مردم که وارد صحنه شدند راه بر آن‌ها بسته شد.

امروز ایران بااین‌همه هجمه‌ای که استکبار بر او وارد می‌کند تنگه چهارزبر جهان اسلام است که اگر حفظ شود پیروزی مستضعفان عالم قطعی است. در عملیات مرصاد تنگه چهارزبری بود که آن تنگه باعث شد که کلاً قصه عوض شود. الآن ایران اسلامی تنگه چهارزبر جهان اسلام است. هجمه‌هایی که بر ایران هست فشارهایی که بر ایران هست اگر از این مرحله عبور شود پیروزی با مستضعفان عالم خواهد بود

 می‌خواهند با جنگ‌های مختلفی که علیه ما راه انداخته‌اند عرصه را واگذار کنیم. همه مستکبرین عالم خوب می‌دانند اما یادآوری می‌کنیم که ایران اسلامی باقدرت و صلابت و باایمان کامل به فضل و رحمت الهی در مقابل تمام دنیای آنان ایستاده است.

تبلیغات می‌کنند رئیس‌جمهور روسیه به ایران آمد چه تأثیری داشت چند تا عکس گرفت و رفت ولی هزینه زیادی برای ایران گذاشت. البته اهل‌فن تأثیر این رفت و آمد و آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت آن را می‌دانند اما عرض می‌کنم: خوب اگر این است که می‌گویید، چرا ناراحتید چرا برایش تحلیل می‌نویسید؟ چرا کلافه شده‌اید؟ چرا خط و نشان می‌کشید؟ معلوم می‌شود تأثیری که باید بگذارد گذاشته و تأثیری که در آینده دارد که روابطی برقرار می‌کند برای اقتصاد ایران و اقتصاد منطقه، مفید خواهد بود.

 این را بدانید هر اقدامی علیه ایران داشته باشید با نتیجه‌ای مثل عملیات مرصاد مواجه خواهید شد. جنایات منافقین را باید برای مردم بازگو کرد تا لااقل جوانانی که ندیدند آن روزها را در جریان قرار بگیرند. بگوئید که در بیمارستان اسلام‌آباد چه جنایاتی کردند که داعش باید از این‌ها یاد بگیرد. هر جنایتی که دشمن علیه ما در آن دوران انجام داد بخشی از آن را منافقین گرا دادند.

 فرصت کم هست اما همان‌طور که آقا فرمودند دوستان خوب مطالعه کنید که عده‌ای با تحریف جای شهید و جلاد را عوض نکنند. ۱۷ هزار شهید ترور! چه کسانی این‌ها را در دامن جمهوری اسلامی قراردادند؟ بعد جای شهید و جلاد را عوض می‌کنند. در بیانشان، در دل سوزی‌هایی که می‌کنند شما ببینید که چه شیطنتی می‌کنند. با عبرت گرفتن از این عملیات باید مواظب نفوذی‌ها بود تا غافلگیر نشویم.

نکته‌ای را راجع به مباحث اقتصادی عرض کنم. با توجه به تغییر سیاست‌های پولی و مالی که در دولت انجام‌شده و آماری هم که داده می‌شود و بانک مرکزی آمار می‌دهد و دستگاه‌های متصدی آمار می‌دهند، رشد نقدینگی که عامل تورم است طبق آمارها منفی است. این مهم است. البته در خرداد این‌طور نبوده اما این روند را دارد که نقدینگی در حال کم شدن است. این برای اقتصاد مهم است.

 در خبرها هم آمده بود که گزارش تفریغ بودجه ۶ ماه زودتر از موعد قانونی به مجلس ارائه‌شده؛ اگر این باشد و این حرکت اگر صورت گرفته باشد که گرفته، با توجه به تذکری که حضرت آقا راجع به ساختار بودجه کشور دادند که باید اصلاح شود و با سرعت باید مسئله اصلاح انجام گیرد، سرعت در اصلاح طبق تذکر رهبر معظم انقلاب با این حرکت‌ها مورد امید و انتظار است که انشا الله واقع شود.

بنده در طول هفته چهارشنبه‌ها ملاقات عمومی دارم. هرکس بدون وقت قبلی می‌آید و می‌تواند بیاید صحبت کند. چهارشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح هستیم تا معمولاً ۲ و ۳ بعدازظهر و بعد از درس اخلاق هم می‌نشینم؛ بعضی وقت‌ها ساعت دوازده و نیم یا یک‌ شب رفته‌ام خانه به خاطر مراجعاتی که بعد از درس اخلاق دارم.

ولی به خصوصه به خاطر هفته‌ای که در پیش داریم و مخصوص نماز جمعه و امام‌جمعه است، یک ساعت از روز چهارشنبه را اختصاص می‌دهیم به نوجوان‌ها و جوان‌ها. هرکدام از نوجوان‌ها و جوان‌ها با هر گرایشی، با هر فکری و با هر سلیقه‌ای که دارد دفتر یک ساعت را تنظیم می‌کند که فقط بنده آن‌ها را می‌بینم. بعدش به کار مردم می‌رسم.

نکته دوم اینکه گفتم دو صندوق ساخته‌اند، یکی را در مردانه می‌گذاریم یکی را هم در قسمت خواهرها خواهند گذاشت. دوستان مستقیماً مطالبی را که می‌خواهند به دست خود بنده برسد در آن صندوق‌ها بیندازند. کلید به دست خودم است و خودم مستقیم می‌خوانم. نامه‌های دیگر هم که به دفتر می‌دهید را همه را می‌خوانم. این‌طور نیست که در اختیار من نباشد ولی حالا بعضی‌ها امکان دارد که بخواهند چیزهای مستقیم‌تری را بنویسند؛ در آن دو صندوقی که نصب خواهد شد انشا الله خواهید انداخت و کلیدش هم در دست خود بنده خواهد بود و شخص دیگری نمی‌بیند.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.