مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۶ خردادماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

اسلام به بانوان کرامت داد

کارشناس روابط عمومی ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۳/۰۶

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا در انجام عمل صالح کوشا هستند. در بحث تواصی عرض کردم اول به بعض نکات سوره مبارکه عصر اشاره می‌کنم. رسیدیم به مواردی که در سوره استثناء شده که اگر این فضیلت‌های چهارگانه را کسی به دست بیاورد قطعاً جزء خسران زده‌ها نیست. گروه اول اهل ایمان بودند که مختصراً توضیح دادیم؛ «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا».

گروه دوم کسانی هستند که در کنار ایمان عمل صالح هم دارند که فرمود: «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ». ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند. این گروه هم از زیانکاری خارج‌شده‌اند و در مسیر سعادت قرارگرفته‌اند.

از اینکه با واو عاطفه این دو بخش به هم مربوط شده‌اند به دست می‌آید که عمل جزء حقیقت ایمان نیست بلکه کامل‌کننده ایمان است. البته معمولاً در آیات قرآن باهم هستند، مثل آیه ۹۷ سوره مبارکه نحل «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ» حیاه طیبه. هر فردى از مرد یا زن عمل صالحى انجام دهد درحالی‌که ایمان دارد ما او را با حیات پاکیزه‏اى زنده مى‏کنیم.

در آیه شریفه موردبحث صالحات، چون به‌صورت جمع و همراه با ال آمده منظور همه اعمال صالحه است. البته به‌قدر وسع و توان هر کس هر عملی که برایش مقدور است که اقل آن این است که عمداً و متعمداً واجبات را ترک نکند و در حد توان مستحبات را هم انجام دهد. لذا مؤمن گناهکار هم در خسران است. ولی مخلد در آتش جهنم نخواهند بود بلکه بعد از مدتی عذاب با شفاعت شافعین از عذاب رها می‌شوند.

پس شخصی که با استدلال و برهان ایمان آورد و مشغول عمل صالح شد از گروه زیانکاران خارج‌شده است. عمل صالح چیست؟ معنای وسیعی دارد و فقط عبادات و یا بعض اعمال خاص مثل تحصیل علم، جهاد درراه خدا، انفاق و امثال ذالک را شامل نمی‌شود. عملی که عقل بپسندد و شرع آن را توصیه و سفارش کند و آن را خالص بدون قصد ریا و عجب و تکبر برای خدا انجام دهد.

ایمان و عمل صالح مانند دو بال پرنده، پرواز دهنده انسان هستند به سمت مراتب عالی کمال. کسی که سرمایه عمر می‌دهد و عمل صالح انجام می‌دهد در حقیقت در طول شبانه‌روز در حال آباد کردن بهشت خود هست، پس سود کرده است و ربح برده و خاسر نیست؛ و اهل سود در دنیا همین گروه هستند که دائماً در دنیا از حق فاصله ندارند و اهل اطاعت‌اند و در پرورش اخلاق خود تا رسیدن به قرب اللهی تلاش دارند.

اگر خوب دقت کنید می‌بینید که این عمل صالح میوه همان ایمان است. یکی از مصادیق روشن اعمال صالحه مواسات با برادران دینی است که آثار و برکات فراوانی هم دارد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: کمک کردن به برادر دینی روزی را زیاد می‌کند. ۸ و ۵ و فرمودند: بهترین احسان همدردی با برادران است.

یکی از مسیرهایی که انسان را به قرب خدای تعالی نائل می‌کند همین مواسات است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: با دستگیری کردن از برادرانتان خود را به خدای تعالی نزدیک کنید.

بعض این روایات خیلی حرف درش هست امام صادق علیه‌السلام فرمودند: دو خصلت است که در هر کس نباشد از او دوری‌کن دوری‌کن دوری‌کن، عرض شد آن دو چیست؟ فرمود: نماز به‌وقت و مواظبت کردن بر آن و همدردی (کمک به برادران).

البته همیشه این اصل کلی را در نظر داشته باشید که خداوند عملی که از روی ایمان و تقواست می‌پذیرد. اگر غیر مؤمن کار خیری هم انجام دهد پایدار نیست و یا جامعیت لازم را ندارد. اگر شخص ایمان داشته باشد اثر این ایمان را شما در اعمال و جوارح او می‌بینید و خود شخص هم مواظبت بر چشم و گوش و زبان و دست و پای خود دارد.

موارد اعمال صالحه فراوان است. روایت زیبایی است که مرحوم کلینی در کافی از امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کند که حضرت فرمودند: «أَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ وَ کَانَ مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ ذُنُوباً بَدَّلَهَا اللَّهُ حَسَنَاتٍ الصِّدْقُ وَ الْحَیَاءُ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ وَ الشُّکْر». اگر کسى داراى چهار خصلت باشد هرچند از سر تا قدمش را گناه فراگرفته باشد خداوند آن گناهان را به نیکى تبدیل مى‌کند: راست‌گویی، (راست‌گویی مطلب مهمی است. متأسفانه می‌بینیم طرف در چشم آدم نگاه می‌کند و درروی آدم دروغ می‌گوید. با صراحت بعضی‌ها دروغ میگویند. اگر کسی اهل صداقت باشد اگر یک‌وقت خلطاتی هم داشته باشد خدای تعالی فضایی را ایجاد می‌کند که تبدیل می‌شود بدی‌هایش به‌خوبی. خیلی عجیب است) شرم و حیا (بی‌حیا می‌افتد در مسیری که خیری در آن نیست) نیک خلقى (خوش‌اخلاقی انسان را نجات می‌دهد. کسانی که اخلاق نیکو دارند خصوصاً با خانواده و فرزندان و اطرافیان، این خوش‌خلقی منشأ نجات آن‌ها خواهد شد)‌، روحیه شکرگزارى (این‌ها همه اعمال صالحه است. اقل شکر این است که انسان بگوید «الحمدالله رب‌العالمین علی‌کل‌حال» شما اگر اول صبح و آخر شب یک الحمدالله بگویید در طول این روز هر عملی که انجام دادید و هر خیری که به شما رسید در کنار آن برای شما یک شکرگزاری می‌نویسند؛ یعنی اگر یادت هم رفت که شکر کنی خاصیت این الحمدالله اول و آخر روز این است که برای تو شکر می‌نویسند. زبانمان شکرگزار باشد).

رسول خدا فرمودند: خداوند عمل صالح مداوم را هرچند اندک باشد، دوست دارد. (بعضی‌اوقات افرادی مقید به بعضی کارها هستند و می‌گوید فقط همین از من برمی‌آید اما مستمراً انجام می‌دهد. این موردعنایت خداست).

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: همدم دلسوز و خیرخواه عمل نیکو است؛ و فرمودند: سودمندترین ذخیره‌ها اعمال صالح است.

سؤال! این ایمان و عمل صالح چه وقت همه‌گیر می‌شود و افراد جامعه بر آن اهتمام خواهند داشت؟ وقتی‌که همه یکدیگر را دعوت به‌حق و دعوت به استقامت کنند که دو عنصر دیگر برای رهایی از خسران است که در نوبت دیگر با قید حیات بیان خواهد شد. ان‌شاءالله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا هرگز مرگ را فراموش نمی‌کنند. یکی از مهم‌ترین مشکلات ما چه در زندگی فردی و خانوادگی و چه زندگی اجتماعی فراموشی مرگ است.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۹۴ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی إِنْ قُلْتُمْ سَمِعَ وَ إِنْ أَضْمَرْتُمْ عَلِمَ وَ بَادِرُوا الْمَوْتَ الَّذِی إِنْ هَرَبْتُمْ مِنْهُ أَدْرَکَکُمْ وَ إِنْ أَقَمْتُمْ أَخَذَکُمْ وَ إِنْ نَسِیتُمُوهُ ذَکَرَکُمْ». اى مردم بترسید از خدایى که اگر چیزى بگویید او مى‏شنود، (این‌طور نیست که درگوشی بگویید کسی نشنود. راست و دروغش را که می‌فهمد هیچ، حتی در دلتان هم اگر بنا داشته باشید مطلبی را بگویید و بیان نکنید باز او می‌شنود. حالا اینجا در مقام گفتن است) و اگر پنهان دارید مى‏داند و بر مردن پیشى گیرید، زیرا اگر بگریزید مرگ شمارا درمی‌یابد (خودتان را آماده کنید) و اگر بمانید شمارا مى‏گیرد و اگر شما آن را فراموش کنید، آن شمارا فراموش نمى‏کند.

تذکر و یادآوری است که امیرالمؤمنین کرده‌اند که تقوای الهی فراموش نشود و این‌که مرگ حتمی است و باید با اعمال شایسته خود را از عذاب آتش نجات داد. یاد مرگ انسان را به عصمت نزدیک می‌کند اعمال انسان را در مسیر درست قرار می‌دهد و نمی‌گذارد که شخص از صراط مستقیم فاصله بگیرد.

امروز ۲۵ شوال سال گشت شهادت مولانا جعفر بن محمد الصادق علیهماالسلام است. قبلاً راجع به اوضاع سیاسی اجتماعی فرهنگی عصر امام صادق علیه‌السلام که بسیار خاص بود و برای ائمه دیگر به وجود نیامد مطالبی عرض کرده‌ام. امروز هم فقط یک نکته کوتاه عرض می‌کنم.

مرحوم کلینی در روایت مفصلی از عبدالله بن ابی یعفور از حضرت مطرح می‌کند که در آنجا امام علیه‌السلام دین‌داری واقعی را به کسانی نسبت می‌دهند که طاغوت گریز باشند و خود را تحت ولایت طاغوت نبرند.

فرمودند: «لاَ دِینَ لِمَنْ دَانَ اَللَّهَ بِوَلاَیَهِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اَللَّهِ». (روایت مفصل است من همین نکته را عرض می‌کنم) هر که خدا را با پیروی از امام ستمگری که از جانب خدا نیست دین‌داری کند، دین ندارد. مثل افرادی که تظاهرات دینی دارند اما می‌گویند ما باسیاست کاری نداریم؛ مشمول این روایت می‌شوند. در هر زمان انسان باید نسبت به ستمگر موضع داشته باشد و به طاغوت کافر باشد؛ و الا مشکل در دین‌داری به وجود می‌آید. باید بالا و پایین روایت را هم خواند. عرض کردم که مفصل است و من فقط دارم اشاره می‌کنم. دوستان خودشان مراجعه کنند. نمی‌شود که انسان بی موضع باشد. دین‌داری فقط نماز و روزه نیست. فقط حج و زیارت نیست. فقط بعضی از اعمال که مؤونه‌ای ندارند نیست.

بیانی حضرت آقا دارند توجه کنید: «آن‌هایی که سیاست‌های آمریکا را در این منطقه اجرا می‌کنند و بر طبق میل و نظر و سیاست‌های آمریکا که طاغوت اعظم آمریکا است، شیطان اکبر آمریکا است، عمل می‌کنند، متمسّک به طاغوت‌اند، کفر به طاغوت ندارند. (همین بیان امام صادق علیه‌السلام است که انسان اگر تولی و دوستی طاغوت را بپذیرد چنین کسی دین ندارد. لاَ دِینَ لِمَنْ دَانَ اَللَّهَ بِوَلاَیَهِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اَللَّهِ) اینکه ملّت ایران در مقابل زیاده‌خواهی و زیاده‌گویی آمریکا ایستاده است، این نقطه‌ی اصلیِ اقتدارِ ملّت ایران است … این آن چیزی است که امّت اسلامی به آن احتیاج دارد، کفر به طاغوت و ایمان بِالله؛ اگر این شد، فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَهِ الوُثقی». این تمسک به عروه وثقی در مقابل طاغوت بودن است. امام صادق می‌فرماید اگر شما زیر بار ستم طاغوت رفتید، دین ندارید.

تطبیق ایشان دقیق و به‌جاست. قرآن کریم در آیه ۶۰ سوره مبارکه نساء همین تمایل به طاغوت و عدم کفر را نشانه نفاق و علامت منافقین می‌داند و می‌فرماید کسانی که در مسائل مبتلابه امور خودشان را نزد طاغوت (طاغوت در هرزمانی معلوم است) می‌برند تا حل‌وفصل کند، «یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ ءَامَنُواْ…» گمان می‌کنند که اهل ایمان هستند، آن‌ها منافق هستند.

یا در آیه ۱۳۸ و ۱۳۹ سوره نساء فرمود: «بَشِّرِ الْمُنَافِقِینَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ». این‌ها کافرین را ولی خود قراردادند. اینجا بحث من منافقین نیست چون مطالب فراوانی مطرح است که آن‌ها حقائق الهی را انکار کردند و از رهبران الهی پیروی نکردند و از طاغوت تبعیت کردند و در گمراهی طولانی گرفتار شدند.

بیشتر خواستم این را یادآوری کنم که امام صادق علیه‌السلام به ما تذکر می‌دهند: در همه حال باید طاغوت ستیز باشیم که مصداق بارز آن امروز استکبار جهانی است. درزمان امام صادق امویان و بعد عباسیان طاغوت بودند. امروز این برادر بزرگوارمان که سخنران جلسه بود خیلی خوب جریان عباسیان را مختصراً شرح دادند و جنایت‌هایی که آن‌ها انجام دادند. خون‌ریز بودند. اسم خودش را گذاشته بود سفاح آن خلیفه؛ یعنی خون‌ریز.

این‌ها طاغوت بودند و روش‌ها و سیاست‌هایی داشتند هم امویان و هم عباسیان که یکی از مهم‌ترین راهبردهای بنی‌عباس در دوران حاکمیت خودشان از بین بردن اسلام ناب و ترویج ولنگاری فرهنگی و ترویج حرام بود. آن‌ها ولنگاری را در جامعه توسعه دادند. تاریخ آن زمان را مطالعه کنید. یکی از دستورات رسمی بنی‌عباس این بود که جامعه مبتلابه ولنگاری فرهنگی و بداخلاقی بشود و اسلام ناب از بین برود.

روش‌ها هم تقریباً مثل امروز بوده با روایت‌های دروغ و جعلی تلاش می‌کردند باورهای مردم را عوض کنند. همین‌که امروز به آن جنگ روایت‌ها می‌گوییم، آن موقع هم بود. شکلش جور دیگر بود. رسانه‌شان غیر از رسانه‌های امروز بود ولی اساس کار جنگ روایت‌ها بود. بیان مطالب کذب بود.

بیانی را رهبر معظم انقلاب در تحلیل آن دوران و انحطاط فکری که به وجود آوردند دارند که فرمودند: این‌ها کار را به‌جایی رساندند که حتی نبوت را هم زیر سؤال بردند. می‌گفتند خلافت از نبوت بالاتر است و دست‌نشاندگانشان در مقام استدلال می‌گفتند: اگر شما کسی را در خانواده جانشین خودتان قرار دهید مهم‌تر است یا نامه‌ای بدهید که کسی به دیگری برساند؟ معلوم است که خلیفه مهم‌تر است و بعد می گفتند خلیفه‌الله و خلیفه رسول‌الله هم نمی‌گفتند و آن‌قدر تکرار کردند تا دیگر از یاد مردم خلیفه الرسول پاک شد و همه خلیفه‌الله می‌گفتند.

امروز هم برای از بین بردن مبانی اصیل و محکم دینی از همین ترفندها استفاده می‌کنند با ایجاد تردید و شک و شبهه، انداختنِ جوانان در مارپیچ سکوت، تحریف واقعیت‌ها، ایجاد هراس و تاریک جلوه دادن آینده و ناامید کردن مردم، تشویق به ساختارشکنی و امثال این‌ها که همگی از مصادیق تبعیت از شیطان و طاغوت است که امام صادق علیه‌السلام نهی فرمودند.

امام را خیلی آزار رساندند. قسمت‌هایی را امروز شنیدید و در کتب تاریخ هم ثبت است. شبانه امام را به دارالخلافه آوردند. شیخ الائمه. مسن‌ترین امام ما ۶۵ سال سن داشت که امام صادق علیه‌السلام است. او را پست اسب کشان‌کشان بردند با دست‌بسته. حتی دارد که آتش به خانه حضرت انداختند می‌نویسند امام خیلی از این واقعه ناراحت شده بودند و فرمودند وقتی بچه‌هایم و خانواده در این آتش‌سوزی به اطراف می‌دویدند به یاد کربلا و بچه‌های جد غریبم افتادم که چگونه عصر عاشورا از خیمه‌های آتش‌گرفته به بیابان‌ها فرار می‌کردند.

۱۱ خرداد مصادف با اول ماه ذی‌القعده اولین روز از دهه کرامت، اولین روز هفته حج، ولادت دختر موسی بن جعفر علیهماالسلام حضرت فاطمه معصومه و روز دختر است.

کسانی که قصد مواظبت بر نفس و توجهات معنوی دارند اربعین موسوی از اول همین ماه ذی‌القعده تا دهم ذی‌الحجه است. «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِینَ لَیْلَهً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ» این ۴۰ روز برای کسی که می‌خواهد مواظبتی داشته باشد زمان خوبی است که چله ای بگیرد یا کار معنوی انجام بدهد.

یکی از شخصیت‌هایی که نقش مؤثری در تاریخ داشته، حضرت معصومه سلام‌الله علیها است. چون در خانواده‌ای بزرگ و تربیت شد که پدر و پدربزرگ‏ و اجدادش، برادر و پسر برادرش همگی امام و معصوم هستند و لذا مثل زینب کبری سلام الله علیها الگو و اسوه است به‌خصوص برای دختران جامعه.

امروز دشمنان با القاء شبهات و ترویج افکار و عقاید باطل، با انواع ابزار، این گروه از افراد جامعه که نقش تربیت نسل دارند را مورد تهاجم فرهنگی خود قرار داده‌اند. کسانی برای دختران و زنان مسلمان نسخه می‌پیچند که حداکثر تا ۳۰۰ سال قبل هیچ احترام برای زنان قائل نبودند. اینکه میگویم ۳۰۰ سال حداکثر است و الا خیلی کمتر از این است.

درحالی‌که اگر یادتان باشد عرض کردم اسلام آمد و به بانوان کرامت داد، حق رأی داد. تاریخ را بخوانید بحث بیعت گرفتن پیامبر از بانوان را در مقاطع مختلف که قرآن هم به موردی اشاره می‌کند؛ این رأی دادن است. درحالی‌که بخوانید در تاریخ که آمریکا حق رأی را بعد از جنگ جهانی اول به بانوان آن‌هم سی سال به بالا داد.

یا اینکه اسلام برای بانوان استقلال مالی قائل است و درآمدهایی که کسب می‌کنند را برای خود آنان می‌داند. خودشان هم اجازه دارند خرج کنند و شئونات را هم رعایت کنند؛ اما همین بریتانیای کبیر بااین‌همه دبدبه و جیغ‌ودادی که دارد و عالم را فریادشان پرکرده سال ۱۸۸۴ یعنی ۱۳۸ سال قبل قانونی تصویب کردند که زنان درآمدشان برای خودشان باشد؛ و الا قبلاً برای خودشان نبوده و باید می‌دادند به بزرگ‌ترشان. حالا فرصت نیست تا از این آمارها و عقب‌ماندگی‌هایی که داشتند و بانوان را مثل برده در مقابل اندکی پول یا غذا به کار می‌گرفتند عرض کنم.

و یا همین بحث عفاف و حجاب که امروز داد می‌زنند را شما فقط فیلم‌های مستند آمریکائی و اروپائی قدیمی که راجع به کارها و فعالیت‌های آن دوره است را ببینید، حجابشان ازآنچه اسلام گفته بالاتر است. همین امروز که حجاب و پوشش همه دنیا را از بین برده‌اند؛ پوشش ملکه و خانواده سلطنتی مقررات خاصی دارد. از بقیه مردم سنگین‌تر است. باید حتماً بالباس ویژه‌ای بیایند. این‌طور نیست که آزاد باشند که هر جور حاضر شوند در مجامع.

اسلام از روز اول روی درس و سواد بانوان تأکید کرد و تشویق کرد و باز همین انگلیس تا سال ۱۹۴۷ خانم‌هایی که درس می‌خواندند مدرک نمی‌داد. فقط اجازه داشتند که مطالعاتی داشته باشند.

 اسلام زن را زنده کرد و در متن جامعه قرار داد. در متن حیات قرار داد. او را منشأ اثر و عامل حیات و مایه تمدن می‌داند. آن‌وقت ببینید با همین جنگ روایت‌ها چگونه مسیر را منحرف می‌کنند.

در امور فرهنگی و هنری و ادبیات و امثال این‌ها در طول تاریخ اسلام جستجو کنید و مصادیق فراوان را ببینید و جهش بعد از انقلاب را هم ببینید. سرکوب توانائی‌ها و منحرف کردن بانوان به اسم آزادی در دوران پهلوی دست‌نشانده را هم ببینید.

چند روز قبل همسر شهید اصغر وصالی که فرمانده دستمال سرخ‌ها بود در دفاع مقدس، خانم کاظم‌زاده از دنیا رفت که خدای تعالی او را بیامرزد عکاس جنگ بود و در جبهه‌ها حاضر بود، خیلی از عکس‌ها و صحنه‌های ناب دفاع مقدس توسط ایشان گرفته‌شده. ببینید وضعیت قبل و بعد از انقلاب را.

چند روز قبل توفیقی شد هدیه‌ای را از طرف حضرت آقا بردم برای یکی از بانوان بزرگوار دوران دفاع مقدس که یکی دو نفر دیگر هم مانده باید ببرم، بانوی کهن‌سالی که در دوران دفاع مقدس در پشت جبهه کارهای تدارکاتی و پشتیبانی را انجام می‌دادند و نقش مؤثری در کمک‌رسانی آن دوران داشتند. چقدر فداکاری و خدمت داشتند. این‌ها را بانوان ما انجام می‌دادند و نقش اساسی داشتند. بگذرم فاصله آن‌قدر زیاد است که اصلاً جای مقایسه نیست.

به‌هرتقدیر دنبال کردن فضائل اخلاقی و مدارج علمی و رفتاری حضرت معصومه علیها السلام و الگو گیری از این بانوی بافضیلت نقش مؤثری در تربیت فرهنگی و دینی دختران ما دارد.

این بانوی بزرگوار که هنگام ارتحال ۲۷ سال بیشتر از عمر گران‌قدرش نگذشته بود، هم اهل تفسیر بود و معلم قرآن و هم اهل سیاست بود و مبارزه. هجرتی که کرد همان هجرت در مسیر تمدن اسلامی است. شخصیتی به معنای واقعی عدالت‌خواه و انقلابی است و حتی در زمان‌هایی که پدر بزرگوارش موسی بن جعفر از داخل زندان مبارزات را راهبری می‌کرد دست از مبارزه نکشید به همین جهت افراد ترس و خوف داشتند با این خانواده وصلت کنند به‌علاوه کفوی هم برای حضرت نبود لذا ازدواج نکرد.

قبلاً هم عرض کردم از ویژگی‌های حضرت فاطمه معصومه شفاعت کبرای اوست. می‌تواند همه شیعه را به بهشت ببرد. امام صادق علیه‌السلام هم قبل از ولادت حضرت بشارت دادند که: «تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ». همه شیعیان من با شفاعت فاطمه معصومه‏ علیهاالسلام وارد بهشت خواهند شد.

مطالب راجع به شفاعت بماند تا در نوبت دیگری عرض کنم که نحوه شفیعه بودن حضرت معصومه سلام الله علیها چگونه است. خدای تعالی ما را از شیعیان و موالیان حضرت قرار بدهد ان‌شاءالله.

چند نکته هم عرض کنم. سخنان حضرت آقا به مناسبت ۷ خرداد که روز مجلس هست را با نمایندگان مجلس و نکات مهم آن را ملاحظه فرمودید ان‌شاءالله عزیزان ما در مجلس با دقت دنبال خواهند کرد و نصب العین خودشان قرار می‌دهند.

به‌خصوص دخالت در عزل و نصب‌ها که باید مدنظر دوستان باشد، در سراسر کشور و در خود استان ما که مستقیماً ورود نکنند. بله اگر مشورتی و سؤالی بود باید ورود کنند؛ اما در غیر آن صورت دستور رهبر معظم انقلاب است و توصیه است که همه باید مطیع باشند و اطاعت کنند.

البته عزیزان ما و کسانی که می‌خواهند عزل و نصب کنند این‌ها حتماً با نمایندگان مشورت کنند همان‌طور که آقا فرمودند؛ چون بالاخره این‌ها اشراف بر استان دارند و افراد را می‌شناسند که به نفع استان خواهد بود.

راجع به تروری که توسط عوامل استکبار و بعض اراذل داخلی که همراه بودند واقع شد و شخصیت مؤثری را از ما گرفت به شما و خانواده محترمش تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. تعبیری امام ره دارند که این شهادت‌ها ما را زنده‌تر می‌کند. عزم ما دررسیدن به اهدافمان بیشتر می‌شود باور ما قوی‌تر می‌شود و ما را در طی مسیری که داریم محکم‌تر می‌کند؛ و البته حقد و بغض ما را نسبت به شما بیشتر می‌کند و فریادمان علیه شمارا بلندتر و محکم‌تر می‌کند.

با این کارها نمی‌توانید نفوذ منطقه‌ای ایران را تحت تأثیر قرار دهید. بدانید با این‌گونه عملیات خود را به نابودی نزدیک‌تر می‌کنید. باید دائماً نگران و در حال آماده‌باش باشید چون درزمانی نه‌چندان دور انتقام الهی به سراغتان خواهد آمد.

همان‌طور که عزیزانمان اعلام کردند این ترور عبور از خط قرمز است و عواقب خاص به خود را دارد و جنایتکاران بهای سنگینی بابت آن خواهند پرداخت. امروز صهیونیست‌ها فهمیده‌اند که فرصت خوبی برای سوریه و جبهه مقاومت پیش‌آمده تا آنچه را که سال‌هاست منتظرش بودند که جولان اشغالی را آزاد کنند برای آن اقدام مؤثری داشته باشند. لذا نقشه‌های مختلف می‌کشند تا این مهم واقع نشود ولو با حملات گسترده هوائی که با فعال شدن سامانه اس ۳۰۰ در سوریه ترسی برای آنان به وجود آمده است.

امروز اوج اقتدار صهیونیست‌های پلید به هم زدن تشیع جنازه یک خبرنگار زن است. رژیم غاصب این را به‌خوبی درک کرده است که محور مقاومت با مستشاری سپاه قدس توازن جبهه را به نفع خود تغییر داده و منطقه را در دست دارد. درنتیجه تلاش می‌کند برای خود ولو با ترور آبرو بخرد و خود را سرپا نگه دارد و ترس القاء کند که مقاومت را بشکند؛ اما تشییع باشکوه این شهید سعید صیاد خدایی به همه عالم نشان داد که نقشه‌های صهیونیست‌های پلید شکست‌خورده است.

اینجا فقط باید تأسف بخوریم که چرا عده‌ای در کشور تا گاهی یک اتفاقی می‌افتد، یک اتفاق کوچکی می‌افتد، سروصدا و غوغا سالاری می‌کنند و خزعبلات به زبان می‌آورند؛ ولی در مقابل این ترور خفقان گرفتند، سکوت کردند، محکوم نکردند، چیزی نگفتند.

حتی در آمریکا الآن بحران شیر است برای اطفال و کودکان آمریکا یا در بحث آن مدرسه‌ای که اسلحه کشیدند و کودک کشی کردند و تعدادی از کودکان را به خاک و خون کشیدند، درباره این‌ها هیچ حرفی نمی‌زنند.

اما ما اینجا عرض می‌کنیم که چون ما خصومتی با مردم آمریکا نداریم، با مردم هیچ کشوری خصومتی نداریم، با سردمداران و دولتمردانشان داریم؛ چون آن‌ها جنایتکار هستند و ستمکار هستند و ظالم هستند؛ اگر مردم آمریکا مطالبه داشته باشند در مورد بحران شیری که آنجا به وجود آمده و درخواستی داشته باشند، به نظر می‌شود به آن‌ها در این رابطه کمک کرد و خدماتی را به کودکان آمریکایی مردم ما برسانند.

واقعه دل‌خراش و تأسف‌آور فروریختن ساختمان در آبادان را به همه بازماندگان و مردم تسلیت می‌گویم اما آنچه لازم است گفته شود این است که باید متصدیان امر ساخت‌وساز در شهرداری‌ها به‌خصوص در مناطقی که احتمال این وقایع بیشتر است دقت بیشتری داشته باشند.

استان ما هم ازاین‌جهت موارد آسیب‌پذیر کم ندارد. گاهی به من گزارش می‌کنند و بنده گزارش‌ها را به مسئولین محترم جهت پیگیری و مراقبت لازم ارجاع داده‌ام و مواردی را خودم بازدید و تذکر داده‌ام اما فقط با تذکر و گفتن و اینکه بعد بخواهند و محاکمه کنند و هر کاری هم بخواهد بشود ثمره ندارد. باید اهتمام داشت و اقدام کرد و قبل از واقعه جلو فاجعه را گرفت.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.