مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

دولت در مسئله گرانی ورود جدی کند

کارشناس روابط عمومی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۲/۱۶

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین تواصی به یکدیگر را فراموش نمی‌کنند. بحث عدالت را که چندهفته‌ای داشتیم به پایان بردیم و از این هفته راجع به این توصیه قرآنی که در سوره مبارکه عصر شده است که همه انسان‌ها در خسران هستند مگر کسانی که ایمان آورده‌اند و عمل صالح دارند و تواصی به‌حق و تواصی به صبر دارند. «وَ الْعَصْرِ* إِنَّ الْانسَانَ لَفِى خُسْرٍ* إِلَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبر».

بحث تواصی یکی از مباحث مهم و پر اثر است که مورد غفلت هم هست. حضرت آقا در روز مبعث سال گذشته درباره مواجهه با دشمنی‌های دشمن به دو عنصر مهم توصیه و تأکید کردند، یکی بصیرت و دیگری صبر که اگر این دوتا در ملتی وجود داشته باشد از دشمن کاری ساخته نیست.

بعد هم به خطبه ۱۷۳ نهج‌البلاغه استناد کردند که امیرالمؤمنین فرمودند: «وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلّا اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبرِ وَ العِلمِ بِمَواضِعِ الحَقّ». این پرچم را به دوش نمی‌کشد مگر آن‌که اهل بصیرت و استقامت و دانایی به موارد حق باشد. معنای صبر و بصر برای دوستان تا حدودی روشن است که چیست.

بصر شناخت راه صحیح است با دقت و تیزبینی؛ و صبر هم به معنای استقامت داشتن در مسیر حرکت بر صراط مستقیم. بعد برای حفظ این دو ویژگی در جامعه به تواصی و توصیه به‌حق و صبر اشاره فرمودند که دستور قرآنی است و رعایت آن در بین مؤمنان از خسارت جلوگیری و نمی‌گذارد جامعه دستخوش تحرکات دشمن شود.

بعد فرمودند: در جنگ نرم دشمن دو کار می‌کند یکی این است که زنجیره‌ی تواصی به‌حق و به صبر را قطع می‌کند و دوم حقایق را وارونه نشان می‌دهد که قطع جریان تواصی در جامعه خطرناک است. چون نتیجه‌اش قطع امید، احساس تنهایی، ضعف اراده، از بین رفتن جرئت بر اقدام و از بین رفتن اهداف عالی خواهد بود.

بعد هم خواستند جوان‌ها به‌عنوان افسران جنگ نرم نگذارند این اتفاق بیفتد؛ و فضای مجازی را هم بستر این کار دانستند. این خلاصه بیانات ایشان که عرض کردم ریشه قرآنی و روایی دارد و باید به آن بپردازیم و تأثیرات آن بر رشد و شکوفای جامعه را ببینیم؛ بنابراین بحثی را که به حول و قوه الهی شروع می‌کنم همین موضوع تواصی است.

یکی از جلوه‌های اهمیتی این بحث این است که در روایت دارد وقتی اصحاب رسول خدا به یکدیگر می‌رسیدند قبل از جدا شدن از هم سوره عصر را می‌خواندند و بعد به دنبال کار خود می‌رفتند.

اوایل انقلاب در بعضی جلسات انجام می‌شد. الآن هم بعضی دوستان را دیدم که در جلساتشان این کار را می‌کنند. به نظرم می‌رسد که خوب است ما هم بعد از نماز جمعه هر هفته این کار را داشته باشیم. مکبر بزرگوارمان نماز که تمام شد و دوستان داشتند خارج می‌شدند این کار را انجام بدهند. به نظرم روش خوبی باشد.

اگر چرخه تواصی در تمام شئون و اقشار جامعه، اعم از خانواده، اداره، مسجد، مدرسه، دانشگاه، دستگاه‌های اجرائی و … شکل بگیرد، قطعاً قسمت مهمی از کار حراست‌ها و امثال آن‌ها کساد خواهد شد و خیلی از مشکلات جامعه که در کنارش بحث نظارتی هست حل خواهد شد.

به نظرم برای اینکه از این بحث بیشتر استفاده کنیم بهتر باشد اول مختصری سوره مبارکه عصر را ترجمه کنم و بعد در ادامه یا حین ترجمه مسئله تواصی را تبیین کنم.

این سوره مبارکه خود به تنهائی معجزه است که با عبارات کوتاه و چند آیه مختصر تمام آنچه برای سعادت بشر موردنیاز هست را بیان فرموده از عقاید و اخلاق و احکام.

والعصر، مرحوم ابن‌بابویه (شیخ صدوق) در روایتی از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده است: هر کس در نمازهای مستحبی خود سوره والعصر را بخواند خدای تعالی او را در روز قیامت محشور می‌کند درحالی‌که صورتش نورانی است و خندان است و با همین حال سرور وارد بهشت می‌شود. البته در کنار قرائت باید عمل هم باشد ولی این خاصیت این سوره است.

رسول خدا فرمودند: «کسی که این سوره را قرائت کند خداوند ده حسنه برای او می‌نویسد و عاقبت او ختم به خیر می‌شود و از اصحاب حق قرار می‌گیرد».

واو در والعصر، واو قسم است و الف و لام، الف و لام جنس است؛ یعنی تمام اعصار. عصر در لغت به معنای فشردن چیزى است؛ اما در معنای عصر در این سوره بین مفسرین اختلاف هست و هرکدام مطلبی گفته‌اند و دلیلی آورده‌اند، در تفسیر المیزان و نمونه و دیگران مثل مرحوم امین الاسلام طبرسی، تعدادی را اشاره‌کرده که چون بنای ما پرداختن مفصل نیست از طرح مطلب و جواب دادن به هرکدام می‌گذرم فقط اشاره می‌کنم، مواردی که گفته‌اند بیان مصداق است و بعضی مصداق اتم هستند.

مثلاً عده‌ای گفتند منظور همین بخش آخر روز است که در محاورات هم عصر گفته می‌شود. بعضی هم گفتند عصر پیغمبر است چون دوران پیغمبر ویژگی‌هایی داشت و مردم از جهل درآمدند؛ خدا دارد به آن روزها قسم می‌خورد. بعضی گفتند منظور نماز عصر است. چون صلاه الوسطی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ و مطالب دیگر هم گفته‌شده.

اما در روایتی مرحوم صدوق نقل می‌کند که از امام صادق علیه‌السلام راجع به آیات سوره عصر سؤال شد، حضرت فرمودند: عصر در آیه عصر خروج امام عصر است که همه در خسران هستند مگر اهل ایمان.

عصر به معنای زمان است و به هر بخشی از زمان عصر گفته می‌شود، مثلاً عصر نوح، عصر ابراهیم، عصر ائمه علیهم‌السلام، عصر غیبت و امثال ذالک؛ و چون در هر عصری آیات الهی بروز و ظهور پیدا می‌کنند عصر ظهور، تمام حق و قدرت و حکمت جلوه گری می‌کند و عیان می‌شود خداوند به آن زمان اشاره‌کرده است به‌عنوان مصداق تام برای عصر.

جالب است که خداوند در قرآن به تمام بخش‌های یک شبانه‌روز قسم‌خورده است. به فجر به صبح به ضحی به لیل و امثال ذالک که عصاره همه این‌ها می‌شود عصر یعنی زمان.

عمر هم هست؛ قسم به عمر؛ که لحظات ما در حال سپری شدن است و همه در حال خسرانیم چون سرمایه‌مان را که عمر ماست وقتی از دست می‌دهیم باید در مقابلش چیزی به دست بیاوریم. ما این سرمایه را که دادیم، چه چیزی گیرمان آمد؟

حالا اینکه زمان چیست و چه شرافتی دارد که خداوند در قرآن به آن قسم‌خورده است، ان‌شاءالله با قید حیات در نوبت دیگر درباره آن بحث می‌کنیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین هیچ رابطه‌ای با اهل شر و غوغا ندارند.

در ادامه حکمت ۱۹۰ که درباره اوباش بود، در حکمت ۱۹۱ از حکم نهج‌البلاغه هم امیرالمؤمنین علیه‌السلام در همین رابطه فرمودند: «وَ قَدْ اُتِیَ بِجَانٍ وَ مَعَهُ غَوْغَاءُ فَقَالَ علیه‏السلام لَا مَرْحَباً بِوُجُوهٍ لَا تُرَى إِلَّا عِنْدَ کُلِّ سَوْأَهٍ». جنایت‌کاری را پیش آن حضرت آوردند و گروهى از اوباش همراهش بودند، فرمود: خوشامد مباد بر چهره‏هایى که جز به هنگام شرّ (و وقوع تبهکاری‌ها) دیده نمى‏شوند.

یعنی حضرت گروهی از مردم را مذمت کرده که هر جا دعوا و نزاعی باشد آنجا حاضر می‌شوند و به‌خصوص در مقاطع خاص و حساس که جامعه دچار بحران است، ضربه‌های مهلک به مردم می‌زنند. به این افراد منحط جامعه که عقل و درایت لازم را ندارند و از روی احساس و غیر خردمندانه عمل می‌کنند، در اینجا غوغا گفته‌شده و معنای مصدری و یا اسم مصدری که به معنای سروصدا و جنجال است مدنظر نیست.

این‌ها کسانی هستند که معمولاً آلت دست فتنه گران قرار می‌گیرند و دشمن هم نقاط ضعف این افراد را شناسایی می‌کند و با برنامه‌ریزی، به‌موقع و حساب‌شده، آن‌ها را وارد میدان می‌کند تا خسارت و آسیب بزنند.

و اگر بخواهیم بابیان دیگری از امیرالمؤمنین علیه‌السلام این‌ها را معرفی کنیم، این‌ها «هَمَجٌ رَعَاعٌ» هستند که از هر صدای حمایت می‌کنند و مانند حشرات ریز با هر بادی تکان می‌خورند. حزب باد هستند و ریشه ندارند. خدا تقوای ما را زیاد بگرداند.

جهل، نادانی، کج‌فهمی و انحراف از اسلام ناب باعث شد که در اسلام فرقه‌های مختلفی به وجود بیاید از جبریه و قدریه و خوارج و مرجئه و غلات و جارودیه و زیدیه و واقفیه و… تا امروز که گروه‌های فراوانی داریم از بابیت و بهائیت و کسانی که شریعت را از طریقت جدا می‌دانند و به‌جای اطاعت از اهل‌بیت از دیگری تبعیت می‌کنند، بگیرید تا انجمن حجتیه و سکولارها و کسانی که دین را از سیاست جدا می‌دانند، اسلام رحمانی و مکتب ایرانی سلفی گری و داعش و … همه دنبال مسیری غیر راه حق و غیر اسلام ناب هستند. دنباله‌روی از هوای نفس و شیطان درون و بیرون می‌کنند و مانع برای زمینه‌سازی ظهور حضرت ولی‌عصر با تشکیل نظام اسلامی و دفاع از مظلوم و سلطه ناپذیری و … هستند. در این برهه که مقدمات ظهور و مقدمات حکومت ولی‌عصر ارواحنا فداه با تشکیل نظام اسلامی فراهم‌شده، برای این هم مانع‌تراشی می‌کنند و این را سدی می‌دانند در مقابل مسیر باطلی که دارند.

امروز ریشه همه جنایات، بدعت‌ها و تفکرات انحرافی، شیطان بزرگ آمریکا و رژیم خبیث صهیونیستی هستند و البته ما هم هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا می‌کشیم.

یک گروه از همین اشرار همان فرقه پلیدی هستند که برای اسلام یوم المصیبه درست کردند. ۸ شوال سال ۱۳۴۴ قمری دستور تخریب قبور اهل‌بیت علیهم‌السلام در مدینه را دادند و غم و اندوه برای محبین اهل‌بیت اعم از شیعه و سنی فراهم کردند.

این گروه از اشرار که به خاطر بی‌بصیرتی بسیار خطرناک هستند و دائماً آلت دست بوده‌اند و در صدر اسلام از آن‌ها، منافقین بهره‌ها بردند. ریشه این‌ها فقط از سال ۱۳۴۴ به این‌طرف نیست. از زمان پیغمبر و بعد از پیغمبر است. با استناد به فرمایش امیرالمؤمنین علیه‏السلام در خطبه ۱۲۷ نهج‌البلاغه، خوارج هستند. در ظاهر هم متدین بودند و اهل رعایت اما کاملاً بی‌بصیرت.

امام درباره این‌ها فرمود: «ثُمَّ انْتُمْ شِرارُ النّاس» شما بدترین مردم هستید. چرا؟ چون شما تیرهایى هستید در دست شیطان‏ها که هدف خود را مى‏کوبد. «وَ مَنْ رَمى‏ بِهِ الشَیْطانُ مَرامِیَهُ وَ ضَرَبَ بِهِ تیهَهُ» هر جا که علم و معرفت نباشد، از ایمان هم به تنهائی کاری برنمی‌آید و مورد هجمه شیاطین زیرک قرار می‌گیرد.

برادر من حواست جمع باشد. اهل نماز و روزه و عبادت و بندگی خدا هستی ایمانت ایمان سلمان است؛ اما اگر بصیرت نداشته باشی دو زار نمی‌ارزد. اگر بصیرت نداشته باشی و وظیفه‌ات را تشخیص ندهی که چه موقع چه‌کاری باید انجام بدهی، چه فایده دارد آن نماز؟!

از خوارج صدر اسلام بگیرید تا خوارج این دوره، همه آلت دست بودند. خوارج چون نحله فکری بودند از بین نمی‌روند و در هر دوره‌ای ممکن است قوه پیدا کنند. خط فکری وقتی ایجاد شد از بین نمی‌رود؛ شدید و ضعیف می‌شود. منافقین از اول تا امروز بودند و هستند تا زمان امام زمان. گاهی وقت‌ها ضعیف می‌شوند و گاهی قوه می‌گیرند.

شهید مطهری در معرفی این گروه می‏فرماید: «خوارج نه بصیرت دینى داشتند و نه بصیرت عملى. مردمى نادان و فاقد بصیرت بودند. خوارج مردمى بودند ظاهربین، مردمى بودند که اساساً عمق را نمى‏دیدند، از بارزترین ممیّزات خوارج جهالت و نادانی‌شان بود. از مظاهر جهالتشان، عدم تفکیک میان ظاهر یعنی خط و جلد قرآن و معنى قرآن بود. لذا فریب نیرنگ ساده معاویه و عمروعاص را خوردند».

از ویژگی‌های خوارج به خاطر همان جهل و بی‌بصیرتی که داشتند، جمود و تنگ‌نظری در مسائل دینی بود و غیر از خودشان را متدین نمی‌دانستند و هر مسلمانی که عقیده آن‌ها را نمی‌پذیرفت کافرمی دانستند. این فکر و عقیده ضد عقلانیت که ضربات بزرگی به اسلام زد که بزرگ‌ترین آن شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود پایه‌گذار جریان خطرناک‌تر و پلیدتری در جهان اسلام شد به نام وهابیت.

وهابیت مولود همین مکتب ضد عقل است، بلیه ای که به جان اسلام و مسلمین افتاد و ابن تیمیه منشاء همین فرقه سلفی و تکفیری است. این‌ها همان تیرهای دست دشمنان اسلام هستند که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود.

بعد بیانی حضرت دارد که تا امروز زنده است و هشداری است برای همه مسلمین و هوشیاری ما را می‌طلبد. فرمود: «گواهی می‏دهم که پیامبر راست‌گو از روح‌الامین و او از پروردگار جهانیان، مرا خبر داد که تا روز قیامت، هیچ گروهی از شما خوارج، خواه کم شمار و خواه پرشمار، بر ما نمی‏شورد، مگر آن‌که خداوند خونش را به دست ما بریزد. همانا جهاد با شما، برترین جهاد است و والاترینِ شهیدان، شهیدان در پیکار با شما، وبرترینِ مجاهدان، پیکارگران با شما هستند».

یعنی این جریان تا قیامت تمام نمی‌شود این بیان امیرالمؤمنین است؛ و دائم با رنگ‌های مختلف اما فکر واحد وجود خواهد داشت و حضرت این نوید را دادند که هیچ‌وقت به هدف خودشان نمی‌رسند و پیروزی از قبل تقدیر شده است و شهدای این جبهه که مدافعان حرم هستند (به بیان امیرالمؤمنین) عیارشان بالاست و تنها نصیب مؤمنین راستین می‌شود. لذا شهدای مدافع حرم در این دوره عیار بالایی دارند.

در این زمان خود شما دیدید که این تفکر و عقیده شوم چه لطماتی به اسلام زد و می‌زند ابزار دست آمریکا و انگلیس هستند و جنایت می‌کنند. یمن مظلوم را ببینید توسط چه کسانی سال‌هاست تخریب می‌شود و شهید می‌دهد و در دیگر بلاد هم همین‌طور.

 این‌ها خود را مسلمان و پیرو پیامبر و قرآن می‌دانند. مگر دستور قرآن نیست که «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ» باشید؟ با این «بَینَهُم» تا امروز چه کردند؟ کشتند و سوزاندند و سر بریدند. بعد هم میگویند ما مسلمانیم.

 آیا تا حالا خوانده‌اید یا شنیده‌اید یک وهابی یا رهبران آن‌ها در مقابل کفار، آمریکا و جهان خواران و مستکبران ایستاده باشند و یا حرفی زده باشند؟ شما چطور پس مسلمانید که میگویید مسلمانیم؟! بله به ساز آمریکا و اسرائیل خوش‌رقصی کرده‌اند.

امام (ره) فرمود: «امروز مراکز وهابیت در جهان، به کانون‌های فتنه و جاسوسی مبدل شده‏اند که ازیک‌طرف، اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملّاهای کثیف درباری، اسلام مقدس‏نماهای بی‏شعور حوزه‏های علمی و دانشگاهی، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه‏داران بر مظلومین و پابرهنه‏ها و در یک کلمه «اسلام آمریکایی» را ترویج می‏کنند و از طرف دیگر، سر بر آستان سرور خویش، آمریکای جهان خوار می‏گذارند»؛ که ما هر جمعه بر این ‌آمریکا لعن‌ می‌کنیم.

اگر امروز به جهان اسلام و دشمنان مقابل او توجه کنیم، کاملاً متوجه می‌شویم که جریانی به مدیریت و هدایت آمریکا و انگلیس و صهیونیست‌های خبیث تلاش دارد با استفاده از قدرت اقتصادی و سیاسی و رسانه‌ای و حتی نظامی با تهدید و تحریم و ترور و با کمک از عوامل واداده و بی‌خاصیت داخلی کشورها برجهان اسلام تسلط پیدا کند و برای رسیدن به مقصود، انواع حیل را بکار می‌برد از نزاع و جنگ فرقه‌ای و مذهبی بگیرید تا اشغال گری و تصرف کشورها.

راه نجات هم همین است که الآن در حال طی کردن آن هستیم یعنی مقاومت؛ و جلوه این مقاومت و سرشکستگی دشمنان را شما و همه عالم روز قدس امسال در سراسر دنیا دیدیم. البته اطمینان به وعده الهی هم داریم که نابودی مستکبرین و اضمحلال رژیم صهیونیستی به حول و قوه الهی با شعاری که شما علیه اسرائیل می‌دهید نزدیک خواهد بود.

ما هرگز نباید به دشمن اعتماد کنیم یک؛ و هرگز نباید او را ضعیف بدانیم دو. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: «آفَهُ القَوِیِّ استِضعافُ الخَصمِ» کوچک شمردن دشمن آفت براى قوام جامعه است.

خدا رحمت کند امام راحل عظیم الشان ما را که چه دقیق پیش‌بینی کردند و آماده‌باش دادند و جبهه مقاومت را تقویت کردند. من این عبارات را عمداً می‌خوانم. یادآوری است و شنیدن آن‌هم برای شما نشاطی می‌آورد ان‌شاءالله.

ببینید امام چقدر زیبا سال‌ها قبل خبر داد از یک نکته‌ای. فرمودند: «اولاد فاطمه در طول تاریخ اسلام، همیشه در برابر دستگاه‌های ظالم و جائر ایستادند و از اسلام دفاع کردند؛ زجرها کشیدند، ناسزاها شنیدند، لای جرز قرار گرفتند، دسته‏جمعی سربریده شدند، قتل‏عام شدند، به شهادت رسیدند، مع‏الوصف مقاومت کردند و نگذاشتند که بدخواهان، اسلام را از بین ببرند و احکام خدا را محو و نابود کنند. ای فاطمیین! (خیلی جالب است که امام سال‌ها قبل از لشگر فاطمیین و مدافعان حرم نام می‌برد و یاد می‌کند. تأسیسشان را دارد به ما خبر می‌دهد) اکنون بحمدالله اولاد فاطمه زنده‏اند، در قم اولاد فاطمه هستند، در مشهد اولاد فاطمه هستند، در نجف اولاد فاطمه هستند، در سایر بلاد اولاد فاطمه هستند، این‏ها نمی‏نشینند تا دولت‌ها هر خیانتی که خواستند بکنند و احکام قرآن‏ را پایمال کنند. تا اولاد فاطمه زنده‏اند، اجازه نمی‏دهند که دشمنان به مقدسات اسلام تجاوز کنند و مقدرات مسلمین را به ‏دست یهود و اسرائیل بسپرند. مسلمین باید بیش‌ازپیش بیدار و هوشیار بوده، مراقب اوضاع خود و مصالح اسلام باشند و صفوف خود را فشرده‏تر کنند که اگر خدای‌نخواسته دست‌های ناپاکی به‌سوی مقدسات آن‏ها دراز شود، قطع کنند».

الحمدالله فاطمیون شکل گرفت و جلوی این مفاسد را گرفتند و دست دشمن را قطع کردند و جلوی توسعه آن‌ها را گرفتند. خدا رحمت کند سردار بزرگ ما حاج قاسم سلیمانی را که در این مسیر و تشکیل این جبهه به‌خوبی عمل کرد؛ و این فرمان زمین نماند. برای شادی روح همه شهدا که در این مسیر قدم برداشتند و مرحوم سردار دل‌ها صلواتی عنایت کنید.

دو مناسبت دیگر داریم؛ یکی عربستان که عقب‌نشینی کرد و فعلاً مذاکراتی دارد صورت می‌گیرد که تحلیلی باید بشود که علت این عقب‌نشینی چیست! و سفری که رئیس‌جمهور ترکیه به عربستان داشت که مطلب مهمی است و خودتان هم دنبال می‌کنید و یکی هم بحث هلال‌احمر است که چون وقت گذشته وارد نمی‌شوم.

اما نکته‌ای هم راجع به نان و گرانی‌هایی که واقعاً باعث نگرانی و ناراحتی همه مردم شده عرض کنم. توجه دارید که در این مسائل باید با دقت ورود کنیم و بدون توجیهِ غلط؛ گاهی افراد شروع می‌کنند به توجیه غلط و تعریف کردن یا تکذیب کردن که کار درستی نیست. باید همه جهات را و واقعیت‌ها را ببینیم و بعد مطالبه کنیم.

الآن مسئله جنگ اوکراین و گرانی جهانی و قاچاق به کشورهای همسایه و حذف ارز ترجیحی و مشکلات عدیده‌ای که برای اقتصاد از گذشته باقی‌مانده و یک فهرست بلند و بالا از بی‌تدبیری و سوء تدبیر و سوء مدیریت هست، اما آیا این‌ها از مسئولیت دولت فعلی کم می‌کند؟ این‌ها مسئولیت را که کم نمی‌کند.

عزیزان این دولت با علم به همین موارد راضی شدند مسئولیت بپذیرند پس نباید مثل قبلی‌ها عمل کنند و یا بهانه برای ناکارآمدی بیاورند. باید با تمام توان وارد گود باشند و کار کنند و بهانه هم نیاورند.

پس من چند توصیه می‌کنم که اولاً عزیزان با مردم سخن بگویند و وضعیت را کاملاً شرح کنند و خواسته‌هایی که از مردم در این مقطع دارند را بیان کنند. بالاخره کشور در حال یک جراحی اقتصادی است و مردم ما نشان داده‌اند که در این مواقع بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و بسترهای فراهم‌شده برای دشمنان خارجی و خناسان داخلی را به‌خوبی و راحتی برهم می‌زنند.

ثانیاً از تبلیغات و شیطنت‌های فضای مجازی دشمن غافل نباشید و مقابله‌به‌مثل درست انجام دهید. جواب بدهید و شما هم برنامه داشته باشید.

ثالثاً اگر بناست خدمتی در قالب پرداخت یارانه جبرانی انجام شود این کار قبل از اعمال تصمیم و زودتر در اختیار قرار گیرد که امنیت روانی قشر عظیمی از جامعه به هم نخورد.

رابعاً اعمال سیاست‌ها با شیب لازم و فراهم شدن زیرساخت‌های مقتضی صورت بگیرد.

خامساً مردم هم مواظب باشند و جلوی حرکتِ دشمن که ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم هست بایستند و نگذارند ترفند بیگانگان غلبه پیدا کند.

سادساً قاطعانه و محکم با اخلالگران اقتصادی برخورد شود. در این زمان و موقعیتی که هستیم باید جرائمی برای محتکرین و بازار خراب کن‌ها بسته شود که بازدارندگی لازم را داشته باشد، اگر سهمیه‌ای دارند قطع شود. باید برای کسی که به مردم اجحاف کرده در این وضعیت منفعت‌طلبی کرده جریمه‌ای بسته شود که هیچ‌کس جرئت اقدام دوباره نداشته باشد در این مسائل نباید اصلاً تعارف کرد. مسئله معیشت مردم اصلاً قابل تعارف نیست.

مثلاً الآن جلوی ویلا سازی را می‌گیرید کار بسیار خوب و پسندیده‌ای است مردم و ما هم مکرر این را خواسته‌ایم و تذکر داده‌ایم. بالاخره عرصه را بر مردم تنگ می‌کنند، این کار خلاف است. نباید عده‌ای که سرمایه‌دارند، تصرفات غیرقانونی داشته باشند. بله جلوی این را می‌گیرند و اگر ساخته شد تخریب می‌کنند و این کار باید انجام شود.

اما امروز مسائل مهم‌تر و اولویت دارتری داریم. او نباید بسازد و اگر ساخت تخریب کنید؛ اما اگر جلوی گرانی و مشکلاتی که در بازار عده‌ای فراهم می‌کنند و بیشترش می‌کنند گرفته نشود و از آن‌طرف مسئولین هم که باید اقدام سریع‌تر و عاجل‌تری داشته باشند کوتاهی و تعلل دارند، نتیجه‌اش این است که ایمان مردم و دین مردم مورد تخریب قرار می‌گیرد و بازسازی آن دشوار است.

با محتکرین مواد اساسی مردم به‌شدت مقابله کنید. مسامحه نکنید. مداهنه نکنید. ملاحظه نکنید. تا شنیده‌اند آرد گران می‌شود از چند وقت قبل شروع به احتکار و جمع‌آوری مواد کرده‌اند همین‌ها در دوران جنگ هم همین کارها را کردند و ثروت‌هایی برای خودشان جمع کردند. عده‌ای از شما قطعاً یادتان هست؛ که با الاف و الوف رسیدند در دوران دفاع مقدس.

بعد هم همین‌ها به جریانات خاص تا قبل از این دولت کنونی کمک می‌کردند؛ یعنی برای به هم زدن اوضاع کشور این‌ها نقش داشتند و کمک می‌کردند.

اگر قانون ندارید؛ در دستور کار قرار دهید با سرعت، چند فوریتی عمل کنید و معطل نکنید. دولت مثل جریان بانک‌ها و مثل جریان واکسن کرونا که ورود کرد و خوب هم عمل کرد، در این فقره ورود جدی بکند و نگذارد امید مردم کم شود.

مسئله نان مهم است و مورد اهتمام اولیاء دین بوده. البته نان سمبل اقتصاد و معیشت است. این‌که نان گفته می‌شود منظور فقط خود نان نیست. اگرچه به‌خصوص راجع به تکریم نان و حفظ و نگهداری و نحوه تهیه آن روایت داریم.

روایت معروفی است از رسول خدا که حضرت دعا می‌کنند و از خدای تعالی طلب می‌کنند که: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی الْخُبْزِ» خدایا! به نان ما برکت ده. (عرض کردم که خُبز گاهی معنای نان می‌دهد و گاهی هم بحث معیشت است؛ یعنی به معیشت و اقتصاد ما برکت بده) «وَ لَا تُفَرِّقْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ» و میان ما و نان جدایى میفکن (این دعای پیغمبر است؛ یعنی بین ما و معیشت و اقتصاد جدایی نینداز) «فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّیْنَا وَ لَا أَدَّیْنَا فَرَائِضَ رَبِّنَا». (این خیلی کمرشکن است) که اگر نان (اقتصاد) نباشد، نه مى‏توانیم روزه بگیریم و نه نماز بخوانیم و نه دیگر واجبات را انجام دهیم.

یعنی این اقتصاد با دین ما سروکار دارد. شما هر آیه‌ای را ببینید که امر به صلاه کرده، امر به زکات هم کرده. وقتی دارد تبیین می‌کند، اقتصاد و عبادت باید باهم باشد.

لذا خطر وجود دارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این برهه حساس لازم است همه دستگاه‌های اجرائی و قضائی و تقنینی به همراه مردم جبهه‌ای عمل کنند. جبهه مشترکی تشکیل بدهند؛ گفتگو شود، صحبت شود که مردم چه کنند، دولت چه کند، قانون‌گذار چه کند تا این عقبه کؤود و معضلات و مشکلات اقتصادی را همه باهم حل کنیم ان شاءالله.

در دام دشمن و هیاهوی دشمن و حرف‌هایی که زده می‌شود هم مواظب باشیم که نیفتیم.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.