مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

باید مواظب سیاست‌های خبیثانه انگلیسی‌ها در منطقه بود

کارشناس روابط عمومی ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۲/۰۹

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

بندگان خدا خودم و شما را به رعایت تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا اهل عدالتند. بحث راجع به عدالت بود و در هر نوبت به گوشه‌ای از این مبحث مهم اشاره شد. عدالت قضائی عدالت اقتصادی عدالت خانوادگی عدالت اجتماعی عدالت آموزشی و حتی راه‌های برقراری عدالت و موانع آن هم تا حدودی مطرح شد به نظرم با بحث امروز در این مقطع همین مقدار کفایت کند. به چند روایت راجع به عدالت توجه بفرمائید.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: یک ساعت به عدالت رفتار کردن بهتر است از هفتادسال عبادت که هر شب آن هفتادسال را نماز و هرروز آن را روزه‌بگیرند.

راوی مى‏گوید به امام سجاد علیه‌السلام عرض کردم: از همه قوانین دین مرا آگاه ساز؛ فرمود: حق گفتن، به عدل داورى کردن و وفاى به عهد داشتن. متأسفانه بی عهدی و اینکه انسان قول بدهد و به قولش عمل نکند زیاد دیده می‌شود. «لا دینَ لِمَنْ لا عَهْدَ لَهُ» کسی که به پیمانش و عهدی که بسته است عمل نمی‌کند، دین ندارد. فکر نکنید باید حتماً پیمان خیلی بزرگی باشد. بعضی وقت‌ها یک وعده‌ای می‌دهید؛ یک‌ساعتی، یک‌زمانی، یک قراری می‌گذارید، همه این‌ها را شامل می‌شود.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: دولت‌ها را هیچ‌چیز همچون عدل مصون نمى‏دارد. و فرمودند: کار کردن بر اساس عدل، از نشانه‏هاى عقل است؛ و فرمودند: هر کس در شهرها عدالت را اجرا کند، خدا رحمت خویش را بر او بگسترد؛ و فرمودند: به‌وسیله اجراى عدالت با ستم بستیزید.

و فرمودند: هرگز عدالت جا نمى‏افتد، مگر اینکه گم انگارى حق مردم از میان برود. (تا حقوق همه مردم شناخته و ادا نشود، عدالت اجرا نشده است.) فرمود: سیاست (صحیح)، اجراى عدالت در سه چیز است: ملایمت، در عین قاطع بودن در اجرا؛ فروگذار نکردن هیچ‌چیز، در اجراى عدالت؛ و افزودن بر بخشش‌ها، در عین میانه‏روى.

رسول خدا فرمود: «وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ». مأمورم که در میان شما به عدالت رفتار کنم. علت روشن است چون اجراى عدالت، کمترین اثرش این است که افراد را به سمت دین و معنویت هدایت و تشویق می‌کند؛ و فرمودند: خوارترین خلق در نظر خدا کسى است که امر مسلمانان را در دست گیرد و با ایشان به عدالت رفتار نکند.

انسان فطرتاً به عدالت و اجرای آن عطش دارد و اگر عدالت را درجایی ببیند به آن گرایش پیدا می‌کند. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: اجراى عدالت، از آبى که شخص تشنه‌لب به آن دسترسی پیدا کند نوشین‏تر است.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: چگونه مى‏تواند در حقّ دیگرى عدالت نماید، کسى که در حقّ خود ظلم مى‏کند؟ ظلم در گفتار و رفتار و پیروی از هواهای نفسانی. کسی که وقت سوزی می‌کند، به خودش ظلم می‌کند. کسی که عمر خودش را از بین می‌برد دارد به خودش ظلم می‌کند. این‌همه میگوییم در دعا که «ظَلَمْتُ نَفْسِی» یکی همین است. وقت هدر دادن ظلم به نفس است. ظلم به خود است. باید عدالت را از خود شروع کنیم.

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: سه چیز است که همه مردم به آن‌ها نیاز دارند: امنیت و عدالت و فراوانى و رفاه. «ثَلاثَهُ اَشْیاءَ یَحْتاجُ النّاسُ طُرّا اِلَیْها: اَلاَمْنُ وَ الْعَدْلُ وَ الْخِصْبُ». این بیان خیلی درس‌آموز و سازندگی دارد. اگر این سه برای جامعه فراهم نشود، اصلاحی صورت نمی‌گیرد و موعظه هم اثر نمی‌کند. این سه به هم ارتباط دارند و هر سه باید باشند تا عدالت در همه زمینه‌ها محقق شود.

من قبلاً روایتی از امام باقر علیه‌السلام خواندم که در این نوبت توضیح آن را کامل‌تر می‌کنم؛ و آن اینکه امام باقر علیه‌السلام در توضیح قسمتی از آیه ۲۴ سوره مبارکه انفال: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ، إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ…» فرمودند: آنچه مایه حیات و زندگی شماست، ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب است که اگر از او پیروى کنید و ولایت او را داشته باشید، تشکّل شما قوى‏تر مى‏شود و اجراى عدالت را بیشتر در میان شما دوام مى‏بخشد. «فَإِنَّ اتِّبَاعَکُمْ إِیَّاهُ وَ وَلَایَتَهُ اَجْمَعُ لِاَمْرِکُمْ وَ اَبْقَى لِلْعَدْلِ فِیکُمْ».

قرآن که کتاب هدایت بشر است و همه انسان‌ها را به خیر و صلاحشان دعوت می‌کند می‌گوید شمارا به چیزی دعوت می‌کنم که موجب زنده شدن اجتماع بشری است. زندگی که هم رفاه مادی دارید و هم آسایش معنوی و ارزشی.

این مطلب امام باقر علیه‌السلام عصاره خیلی از مطالبی است که به مناسبت‌های مختلف اهل‌بیت بیان کرده‌اند. اینجا فرمود، آنچه حیات‌بخش است ولایت امیرالمؤمنین است؛ یعنی برای اینکه دنیای شما آباد باشد و زنده باشید و زندگی کنید، افرادی ساخته‌شده و متخلق و بعد جامعه زنده داشته باشید باید در مدار فکر و عمل علی علیه‌السلام حرکت کنید.

ولایت یعنی چه؟ خیلی ساده بخواهم عرض کنم یعنی پیروی کردن یعنی پذیرفتن هدایت و امامت امام «ولایتنا اطاعتنا» و اقتدا کردن به او هم در بعد علمی و هم عملی. هم ببینیم چگونه عبادت و بندگی می‌کند به او تأسی کنیم و هم ببینیم در مقام رفتار با مردم چگونه عمل می‌کند، روش او را بکار بگیریم. ببینیم وقتی در مسند قضا می‌نشست و داوری و حکم می‌کرد چگونه رفتار می‌کرد. با مجرم و محکوم چگونه، با متهم چگونه. روش او در کوبیدن زورگویان و ستمگران و تأکیدش بر حفظ کرامت انسان‌ها و برخوردش با ایتام و اسیران و اقشار کم‌درآمد جامعه و رفتار عادلانه او با غریبه و آشنا و قدرت تنبیه کردن متخلف ولو صاحب نام و عنوان باشد و بدون متأثر شدن از ملامت ملامت کنندگان.

این‌که می‌گوید ولایت علی بن ابیطالب، منظور فقط دوست داشتن نیست که بگوییم عامل زنده شدن ما این است که علی بن ابیطالب را دوست داشته باشیم. بله یک بخش آن دوست داشتن امیرالمؤمنین است؛ اما آن چیزی که کارساز است، آن چیزی که جامعه را زنده می‌کند، عمل کردن به این ولایت است؛ یعنی همین مواردی که عرض کردم: در عبادتمان، در قضاوتمان، در زندگی فردی، در زندگی خانوادگی، در مسائل اجتماعی، در سیاست، در سیاست داخلی، در سیاست خارجی، در بحث اقتصادی‌مان، برای همه این‌ها ببینیم که امیرالمؤمنین و بعد از امیرالمؤمنین اهل‌بیت چه گفتند؛ طبق نظر آن‌ها عمل کنیم تا آن اثر را داشته باشد.

امام باقر علیه‌السلام بابیان اینکه باید ولایت علی بن ابیطالب را بپذیرید تا زنده شوید اشاره می‌کنند که اگر بشر تحت تعلیم معصوم قرار گیرد رشد می‌کند و به مقصد می‌رسد به‌شرط آنکه آنچه معصوم می‌خواهد را درست و کامل انجام دهیم. امام نظم و عدل می‌خواهند. نظم فرد و سپس جامعه را پرورش و هم حفظ می‌کند. عدل از دین و دستورات مختلف آن حفاظت می‌کند.

نمی‌شود به ولایت اهل‌بیت معتقد بود اما نظم نداشت، برنامه نداشت و عامل به برنامه نبود. بدون اجرای عدالت در همه شئون، ولایت معنا ندارد. خداوند متعال به همه توفیق دهد در همه زمینه‌ها (فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، قضائی، آموزشی…) عادل باشیم و به عدالت رفتار کنیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا حق گو هستند و از حق حمایت می‌کنند.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۹۰ از حکم نهج‌البلاغه درباره اوباش فرمودند: «هُمُ الَّذِینَ إِذَا اجْتَمَعُوا غَلَبُوا وَ إِذَا تَفَرَّقُوا لَمْ یُعْرَفُوا». آنان افرادى هستند که اگر جمع شوند غلبه یابند و چون پراکنده شوند، شناخته نمى‏شوند.

وَ قِیلَ بَلْ قَالَ علیه‌السلام: «هُمُ الَّذِینَ إِذَا اجْتَمَعُوا ضَرُّوا وَ إِذَا تَفَرَّقُوا نَفَعُوا». بعضى گفته‏اند که امام فرمود: آنان کسانى هستند که اگر جمع شوند زیان بخشند و هرگاه پراکنده باشند، سودمندند، «فَقِیلَ قَدْ عَرَفْنَا مَضَرَّهَ اجْتِمَاعِهِمْ فَمَا مَنْفَعَهُ افْتِرَاقِهِمْ؟» گفتند: زیان اجتماعشان را مى‏دانیم اما سود پراکنده بودنشان چیست؟

«قَالَ یَرْجِعُ أَصْحَابُ إِلَى مِهْنَتِهِمْ. فَیَنْتَفِعُ النَّاسُ بِهِمْ کَرُجُوعِ الْبَنَّاءِ إِلَى بِنَائِهِ، وَ النَّسَّاجِ إِلَى مَنْسَجِهِ وَ الْخَبَّازِ إِلَى مَخْبَزِهِ». فرمود: پیشه‏وران سرکارشان برمی‌گردند و مردم از آن‌ها بهره‏مند مى‏شوند، چنان‌که بنّا، سر ساختمان و بافنده به کارگاه و نانوا به مغازه نانوایى برمى‏گردد. اگر برگردند و اجتماع کنند گرفتاری درست می‌کنند. خدای تعالی تقوای ما را زیاد بگرداند.

باید تشکر کنم از این حضور حماسی مردم خوب و بصیر و هوشمندمان در سراسر کشور و به‌ویژه در استان خودمان و در شهر کرج که حماسه دیگری را به نام خودشان در این خطه ثبت کردند که این حرکت امروز عزیزان ماندگار شد در این فضای بارانی اما پرشور و پرحرارت و گرم. قدم‌هایی که برداشتید که همه این‌ها برای اعتلای کلمه الله است برای شما ذخیره و زخر باشد و به نام شما ثبت شود ان‌شاءالله.

بعضی وقت‌ها گفته می‌شود چون دو سال راهپیمایی نبوده، مردم هیجان داشتند که بیایند. این نیست البته. مردم به خاطر اینکه دو سال راهپیمایی نکرده بودند نیامدند. مردم با بصیرت و با اعتقاد و با توجه و با درک زمان و موقعیت و تشخیص درست صحنه یکپارچه و منسجم به حمدالله حاضر شدند. پیش‌بینی‌ها هم تقریباً همین بود که به حمدالله واقع شد.

روزهای پر خیروبرکت ماه مبارک رمضان به‌سرعت سپری شد و عن‌قریب ماه، تمام و روز جایزه فرامی‌رسد. امیدوارم همه عزیزان از قرآن و دعا و نماز و امور معنوی که دنبال کرده‌اند به‌ویژه لیالی پر قدرِ قدر، استفاده وافر را برده باشند. البته شب عید و روز عید را هم فراموش نکنید.

خدای تعالی در قرآن کریم یکی از ثمرات روزه را تقوا بیان کرد امیدوارم جایزه همه ما در این روز رسیدن به ملکه مهم تقوا باشد و گام‌های مؤثری در مسیر انسان شدن برداشته باشیم که فرمود «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى» اگر تزکیه شدیم فلاح و رستگاری هم می‌آید. از آداب و اعمال شب و روز عید غافل نباشید.

یکی از آداب روز عید فطر که اولیاء خدا به آن اهتمام خاص دارند خواندن دعای ندبه است که لحظات خواندن این دعا از برجسته‌ترین ساعات روز عید است. منتظران ظهور حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه در فراق مولایشان اشک ریزانند. چرا؟ جواب را امام باقر علیه‌السلام فرمود: «مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یَتَجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ حُزْنٌ قُلْتُ فَلِمَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِم». هیچ عید قربان و فطری نیست که با آمدن آن غم و اندوه آل پیامبر تجدید می‌شود. راوی سؤال می‌کند، چرا؟ امام فرمود: زیرا آنان حق خود را در دست دیگران می‌بینند.

یعنی از اینکه افراد غیر شایسته، رهبری امت اسلام را بر عهده دارند و غمگین هستند از این‌که حکومت عادله امام علیه‌السلام بر سر مردم جهان سایه‌گستر نشده غمگین و ناراحت‌اند. دردمندانه با امام زمان نجوا می‌کنند: «هَلْ إِلَیْکَ یَابْنَ أَحْمَدَ سَبِیلٌ فَتُلْقىٰ… مَتىٰ تَرانا وَ نَراکَ وَقَدْ نَشَرْتَ لِواءَ النَّصْرِ تُرَىٰ». چه زمانی ما را می‌بینی و ما تو را می‌بینیم درحالی‌که پرچم پیروزی را گسترده‌ای. آیا آن روز می‌رسد که ما را ببینی که تو را احاطه کنیم و تو جامعه جهانی را رهبری کنی درحالی‌که زمین را از عدالت پر کرده‌ای. «اینَ المُعَدُّ لِقَطعِ دَابِرِ الظَلَمَهِ» کجاست آن مهیا گشته برای ریشه‌کن کردن ستمکاران «أَیْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَهِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ».

مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در المراقبات می‌نویسد: بر مؤمن راستین شایسته است امروز که غیبت آن حضرت و غصب حکومت آن حضرت توسط دشمنان است، سختی حال شیعیان و رعایای او را در دست کافران و فاجران بنگرد و ببیند که به آنان از قتل نفوس و هتک آبرو و غصب اموال و بدی حال و مقام خواری و ابتذال چه می‌رسد بایستی خوشحالی او به اندوه زیاد و خنده او به گریه و عید او به ماتم مبدّل گردد و به خواندن دعای ندبه بسان زن بچه مرده‌ای بگرید و فرج او را از خدا بخواهد.

واقعاً اوضاع جهان اسلام بااین‌همه ظلمی که دشمنان می‌کنند را ببینید. ببینید با پاره تن اسلام و قبله اول مسلمین یعنی فلسطین و همچنین یمن و امثال این‌ها چه می‌کنند. آیا این ظلم کمی است که ۱۳ میلیون فلسطینی از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی خود محروم هستند و نمی‌توانند در سرزمین خودشان زندگی کنند و برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند؟

ظلمی بزرگ‌تر از این داریم؟ مردمی در کشور خودشان زندگی می‌کردند اما عده‌ای مهاجر صهیونیست اروپائی به کمک قدرت‌های استعماری بخصوص روباه پیر و خبیث، به آن‌ها حمله کردند و بخش زیادی از مردم را با کشتار و ارعاب از خانه و کاشانه‌شان بیرون کردند و به اردوگاه‌ها با شرایط بدِ زندگی فرستادند و سرزمین آن‌ها را غصب کردند؛ و آنان که باقی ماندند در بدترین شرایط و مقررات و با تبعیض شدید زندگی می‌کنند؛ و اگر حرکت و سخن و اعتراضی هم باشد به قوت سرکوب می‌شود.

همه این جنایات و ددمنشی و نسل‌کشی و نقض صریح حقوق بشرها بیش از هفتادسال است که در مقابل چشم جامعه بین‌الملل انجام می‌گیرد و آنان هیچ عکس‌العمل و اقدامی برای برگرداندن حقوق مردم فلسطین ندارند بلکه سرکوب گران را تشویق هم می‌کنند.

انقلاب اسلامی و حمایت بی‌دریغ آن از فلسطین از ابتدای پیروزی و بعد ابتکار بی‌نظیر حضرت امام ره در نام‌گذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به روز جهانی قدس، دشمنان اسلام و قدس را دچار شوک کرد و به اشغالگران کودک کش و جنایت‌کاران پلید صهیونیست فهماند که نه‌فقط مردم فلسطین و سرزمین‌های اشغالی، بلکه دیگر هیچ مظلومی و محرومی در سراسر جهان تنها نیست.

حرکت هوشمندانه امام نگذاشت غصب فلسطین به فراموشی سپرده شود. چون حرکت آن‌ها برای به فراموشی کشاندن بود. امام خودباوری را به مردم فلسطین برگرداند. روز قدس نماد بیداری مسلمانان و بلکه بالاتر همه مردم آزاده جهان شد.

همین امروز یک نگاهی به دنیا بیندازید در نقطه‌نقطه‌ی آن، آزادمردان و آزاد زنان از روی اعتقاد و باور قلبی، با نفرت شدید فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیلشان بلند است.

اعلام روز قدس از طرف حضرت امام دستاوردهای فراوانی را تا امروز به همراه داشته است. روز قدس نگذاشت تلاشی که می‌کردند و می‌کنند تا در افکار مردم جهان، مسئله قدس و جنایاتِ بر مردم فلسطین فراموش شود، محقق شود.

روز قدس هرساله روح تازه‌ای به مردم فلسطین و جوانان پرشور آنان در مبارزه با اشغال گران و مستکبرین می‌دمد. روز قدس باعث تقویت جبهه مقاومت و بخصوص مقاومت فلسطین و آرمان‌های فلسطینیان شد. روز قدس چهره خائنان و مرتجعین عرب و حاکمان دست‌نشانده و مزدور در کشورهای اسلامی و منطقه که برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند را برملا کرده و می‌کند.

روز قدس نشان داد که راه نجات فلسطین گفتمان مقاومت مسلحانه است، نه گفتمان سازش. روز قدس روز احیاء موجودیت و هویت فلسطین است. روز قدس رمز پیروزی بر اشغال گران و مستکبران در تمام جهان است. روز قدس روز عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از آرمان نیل تا فرات است.

و روز قدس امسال در حالی برگزار می‌شود که رژیم غاصب در مسیر اضمحلال و نابودی سرعت گرفته و نقشه‌هایش همه با شکست مواجه شده، به‌جای حمله، در لاک دفاعی قرارگرفته و شرایط به نفع فلسطین تغییر کرده و با توجه به مجموعه عملیاتی که در این چند وقت صورت گرفت، نشان می‌دهد که مقاومت برای رسیدن به اهدافش دیگر مانعی بر سر راه خود ندارد و در هرزمانی که اراده کند می‌تواند حتی در قلب سرزمین‌های اشغالی دردسرهای جدی برای اسرائیل به وجود بیاورد.

یقیناً در دوره جدیدی که آغازشده رژیم جعلی خواب خوشی نخواهد داشت و هرلحظه باید آماده شنیدن خبر جدیدی در مسیر نابودی خودش باشد. شما نمازگزاران آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با شعاری که می‌دهید به خورد شدن استخوان‌های این جرثومه فساد و خباثت کمک کنید.

باید مواظب سیاست‌های خبیثانه انگلیسی‌ها در منطقه بود. باید مواظبت کنند و مواظبت کنیم و دقت داشته باشند همه که دچار این شیطنت‌ها نشوند. اخیراً حرکت انگلیس و سیاست‌های مزورانه و پلید او به چشم می‌خورد.

یک‌وقت به چرچیل گفته بودند که سیاست انگلیس که می‌گویند چیست؟ گفتند به ما یاد بده و به او اصرار کردند که بگوید. او هم گفت یک دایره بکشید و یک خروسی را بیندازید در این دایره. دایره را کشیدند و خروس را انداختند. گفت حالا این خروس را بدون اینکه از این دایره خارج شود بگیرید.

خواستند خروس را بگیرند اما از هر طرف که می‌گرفتند از آن‌طرف دایره می‌رفت بیرون. گفتند خودت بگو که ما چه‌کار کنیم. ما نمی‌توانیم بگیریم. گفت یک خروس دیگر بیندازید کنار او. وقتی آن دو خروس افتادند به جان هم گردن آن خروس‌ها را گرفت و گفت: راهش این است که تفرقه بیندازید تا بتوانید حکومت کنید.

الآن حرکتی که آغاز کردند در این منطقه علیه جهان اسلام و مسلمین این حرکت است. همه باید مواظب باشند که در دام این حرکت نیفتند. به جان هم انداختن، دوقطبی کردن، شیعه و سنی کردن، افغانستانی و ایرانی کردن، همه این‌ها حرکت‌های مزورانه این روباه پیر خبیث است که باید مواظب بود.

در این هفته چند موضوع مهم داریم، مثل روز کارگر که با توجه به شعار این سال‌ها از اهمیت برخوردار است. اسلام راجع به کار و کارگر و کارفرما حرف بسیار دارد؛ از اینکه کرامت و عزت کارگران باید مراعات شود بگیرید تا وظایفی که هر کارگری در قبال کارش دارد، وظایفی که کارفرما در مقابل کارگران و خود آن کار دارد که همه این‌ها در دستورات اسلام آمده است.

اینکه کار باید چگونه باشد و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد در کلمات معصومین سلام الله اجمعین، همه مواردش آمده؛ اما آن چیزی که مسلم است این است که یکی از ارکان مهم امنیت اقتصادی و استقلال کشور که مجاهدانه در این مسیر تلاش می‌کنند کارگران هستند. قدرشان را باید دانست و کرامت آن‌ها را باید حفظ کرد.

چون وقت تنگ است، بیرون هم به‌شدت دارد باران می‌آید این‌طور که اطلاع دادند؛ و چون چند روز قبل هم در دیداری که با عزیزان کارگر داشتم آنجا مفصل نکاتی راجع به کار و کارگر و کارفرما عرض کردم، دیگر تکرار نمی‌کنم.

مناسبت‌های دیگر روز معلم است، روز ملی خلیج‌فارس است و روز شوراهاست که اینجا قصد داشتند نکاتی را به شوراهای استان به‌خصوص کرج عرض کنم. تذکرات لازم و خصوصی و جمعی به عزیزان داده‌شده است؛ اما گاهی لازم می‌شود که مطالبی ازاینجا بیان شود که حقوق مردم و کسانی که رأی داده‌اند رعایت شود. گرفتاری‌هایی که شهر با آن مواجه است باکارهایی که انجام می‌گیرد ضایع نشود که حالا عرض نمی‌کنم.

سخنان رهبر معظم انقلاب که با دانشجویان داشتند هم مثل همیشه مهم و دقیق بود که همه این‌ها را می‌گذارم برای فرصت دیگر به خاطر رعایت وقت و خسته نشدن شما.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.