مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

شب قدر را از دست ندهید

کارشناس روابط عمومی ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۲۶

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

یا ایها الذین آمنوا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا خود عادلند درنتیجه می­توانند عدالت را در جامعه و اطراف خود برقرار کنند.

اگر بخواهم یک عصاره­گیری از مباحث مطرح‌شده درباره عدالت بخصوص از منظر قرآن کریم که در ماه قرآن قرار داریم، داشته باشم، باید عرض کنم قسمت عمده­ای از بحث درباره امر خداوند به عدالت و همچنین عدل الهی است.

در این نوبت به تعدادی از آیات تبرکاً اشاره می­کنم. نظیر قسمتی از آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبى‏…» خدای تعالی به عدالت امر می­کند.

یا در قسمتی از سوره مبارکه نساء آیه ۱۳۵ فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى‏ أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبینَ…» اى کسانى که ایمان آورده‏اید! کاملاً قیام به عدالت کنید! براى خدا شهادت دهید، اگرچه (این گواهى) به زیان خود شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما بوده باشد…

یا قسمتی از آیه ۱۱۵ سوره مبارکه انعام: «وَ تَمَّتْ کَلِمَهُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ»؛ و کلام پروردگار تو، با صدق و عدل، به حدّ تمام رسید هیچ‌کس نمى‏تواند کلمات او را دگرگون سازد و او شنونده داناست.

این آیات و نظیر این­ها همگی بیان می­کنند که مطلوب خدای تعالی در نظام تکوین و تشریع عالم، برقراری عدالت است؛ و همین خواسته­ الهی مطلوب انبیاء عظام و رسول مکرم اسلام هم بوده است؛ که چند آیه را نمونه عرض می­کنم:

آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید چون زیاد تکرار شده همه حفظ هستید که فرمود: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ …» راجع به این آیه زیاد سخن گفتیم. آنچه خداوند از انبیاءش خواسته است رعایت و اجرای قسط و عدل است.

یا در آیه ۱۵ از سوره مبارکه شوری خدای تعالی به رسولش فرمان می­دهد که مردم را به آئین الهی دعوت کند و در این راه استقامت را از دست ندهد بعد فرمود به مردم بگو به هر کتابى که خدا نازل کرده ایمان آورده‏ام و مأمورم در میان شما عدالت کنم، «وَ قُلْ آمَنْتُ بِما اَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ کِتابٍ وَ اُمِرْتُ لِاَعْدِلَ بَیْنَکُمُ». خداوند پروردگار ما و شماست «اللَّهُ رَبُّنا وَ رَبُّکُمْ». نتیجه اعمال ما از آن ما است و نتیجه اعمال شما از آن شما، «لَنا اَعْمالُنا وَ لَکُمْ اَعْمالُکُمْ».

این آیات خیلی روشن وظیفه انبیاء الهی در ماموریتی که دارند را بیان فرموده که باید عدالت‌گستر باشند و در این راه کوتاه نیایند.

در آیه ۴۷ از سوره مبارکه یونس فرمود: «وَ لِکُلِّ اُمَّهٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ». براى هر امّتى رسولى است، هنگامی‌که رسولشان به‌سوی آنان بیاید، به عدالت در میان آن‌ها داورى مى‏شود و ستمى به آن‌ها نخواهد شد. این هم یک دسته از آیات که راجع به وظیفه انبیاء الهی بود.

دسته سوم بعد از خدا و انبیاء با صراحت و تأکید به انسان دستور به عدالت و رعایت آن می­دهد؛ و برای روشن شدن مطلب به مصادیق هم اشاره می­کند که مثلاً اگر فلان کار را انجام ندهید یا این‌گونه انجام دهید بی­عدالتی است. نظیر؛ «وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ». واى بر کم‏فروشان؛ یعنی کم‌فروشی از مصادیق رعایت نکردن عدالت است و ظلم است. این مهم است که خداوند فریادش بلند می­شود از کم‌فروشی عده­ای.

خب این­ها کیانند و چه­کار می­کنند؟ خداوند توضیح می­دهد: آنان که وقتى براى خود پیمانه مى‏کنند، حق خود را به‌طور کامل مى‏گیرند، «الَّذِینَ إِذَا اکْتَالُواْ عَلىَ النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ». امّا هنگامی‌که مى‏خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى‏گذارند. «وَ إِذَا کاَلُوهُمْ اَو وَّزَنُوهُمْ یُخسِرُونَ». بعد خدای تعالی نهیب میزند و تنبیه می­کند، آیا آن‌ها گمان نمى‏کنند که برانگیخته مى‏شوند، در روزى بزرگ، روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان مى‏ایستند. چنین نیست که آن‌ها (درباره قیامت) مى‏پندارند، به‌یقین نامه اعمال بدکاران در سجّین است.

و شبیه همین را در سوره الرحمن فرمود که: «أَلاَّ تَطْغَوْا فِی الْمیزانِ». تا در میزان طغیان نکنید (و از مسیر عدالت منحرف نشوید).

کسانی­که در کسب‌وکار شرایط لازم را رعایت نمی­کنند هم نسبت به خود و هم دیگران بی­عدالتی کرده­اند و در حقیقت اول به خودشان ظلم می­کنند. فقط هم بحث کسب و کاسبی نیست. هرجایی که کسی خدمتی به مردم ارائه می‌دهد را شامل می‌شود.

رسول خدا فرمودند: هر کس مالی را از غیر حلال کسب کند خداوند او را فقیر گرداند. همین‌که گفته می­شود آقا مال­ها بی‌برکت شده کفاف نمی­دهد زود تمام می­شود و امثال این‌ها، نتیجه بی‌مبالاتی است.

یکی از جاهایی که شیطان فرصت را از دست نمی­دهد همین مسائل مالی است. رسول خدا فرمودند: شیطان که خدایش لعنت کند گفت: شخص دارا دریکی از سه مورد از چنگ من نخواهد رَست و صبح و شب با این سه پیش او خواهم رفت: به دست آوردن مال از راه غیر حلال، (تلاش می‌کنم مال کسی که کاسبی می‌کند حلال نشود. هر کس را به یک وسیله‌ای؛ دروغ بگوید، کم‌فروشی کند و امثال این‌ها) خرج کردن نابجای آن، (اگر این آقا مقاومت کرد و کاسبی‌اش حلال شد در مرحله بعد تلاش می‌کنم مالی را که به دست آورده نابجا خرج کند. تبذیر کند، درجایی که نباید خرج کند، خرج کند، به کسی که نباید بدهد، بدهد، نسبت به زن و بچه تنگ‌دستی کند) و این‌که مال را محبوب او می­گردانم و درنتیجه حق‌وحقوق آن را نمی­پردازد. (اگر این هم نشد سعی می‌کنم خود مال را برای او محبوب کنم. هی جمع کند. دیده‌اید بعضی‌ها دائم جمع می‌کنند برای روز مبادا که این روز مبادا کی است، معلوم نیست. بعضی‌ها انبارداری ورثه را می‌کنند. برای ادای حقوقی هم که به گردن دارد هی دلیل می‌آورد و عذر می‌تراشد…).

لذا رسول خدا فرمودند: هر کس باکی نداشته باشد که از کجا کسب مال می­کند، خداوند باکی ندارد که از کجا به دوزخش برد. می­بینید اگر کسی مواظب اعمال خودش باشد و نسبت به خود و کارهایش رعایت عدالت را بکند سعادتمند می­شود و جامعه هم از عدالت بهره­مند می­شود.

مال یتیم و امانت از مصادیق دیگری است که خدای تعالی در این بخش به ما دستور داده است که در جلسه بعد بیان خواهیم کرد ان‌شاءالله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین دائماً برای تجدید روحیه خود به دنبال علم و حکمت هستند. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۸۸ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِکَمِ». این دل‌ها نیز همانند بدن‌ها خسته و افسرده مى‏شوند، بنابراین در جستجوى حکمت‌های تازه براى آن‌ها باشید.

قبلاً به مناسبتی این جمله را ترجمه کردم. فقط عرض می‌کنم انسان ولو مشغول کار علمی هم باشد باز باید دنبال مطالب جدید و نو باشد. تغییر بدهد و تحول ایجاد کند و نگذارد یکنواختی و دل‌زدگی او را خسته و ملول کند. معمولاً یکنواختی خسته‌کننده است.

امام علیه‌السلام سفارش کردند دنبال حکمت‌های تازه براى نفس باشید و لذّت‏ ببرید. دنبال هر حکمتی که برویم روح تازه‌ای و شوق جدیدی در ما به وجود می‌آید که از کسالت و خستگی جلوگیری می‌کند و شوق فعالیت بیشتر را هم در ما زنده می‌کند.

نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری میوه دل و شبیه‌ترین فرد به رسول خدا و سید جوانان بهشت، کریم آل طه امام مجتبی علیه‌السلام به دنیا آمد.

امام صادق علیه‌السلام از امام زین‏العابدین علیه‌السلام روایت مى‏فرماید: «حسن بن على عابدترین اهل زمان خود، زاهدترین و فاضل‏ترین آنان بود، اگر حج مى‏نمود پیاده و گاه پابرهنه مى‏رفت و هرگاه مرگ را به خاطر مى‏آورد گریه مى‏نمود و اگر قبر را به یاد مى‏آورد مى‏گریست و اگر برانگیختن قیامت را به یاد مى‏آورد، مى‏گریست و اگر به نماز مى‏ایستاد بندهاى بدنش مى‏لرزید و اگر بهشت و دوزخ را به یاد مى‏آورد همچون مارگزیده مضطرب‏ می‌شد و از خدا بهشت را مسألت مى‏نمود و از آتش دوزخ به خدا پناه مى‏برد و از قرآن آیه «یا ایها الذین آمنوا» نمى‏خواند مگر این‏که مى‏گفت: لبیک اللهم لبیک، (که از آداب قرآن خواندن است) در هیچ حالى از احوالش دیده نمى‏شد مگر این‏که ذاکر خداوند سبحان بود و زبانش راست‏گوترین مردم و پیامش فصیح‏ترین آنان بود».

من معمولاً در ایام ولادت مناقب حضرات معصومین را و در ایام شهادت وضعیت زندگی و شرایط زمانشان را بیان می‌کنم. امروز هم چند نکته عرض می‌کنم.

اولاً اینکه بدانیم یکی از نعم الهی در حق ما، ولایت و ارتباط با اهل‌بیت علیهم‌السلام است. این نعمتی است که باید پاسداری کنیم. این‌ها نوری هستند که ما را به منزل می‌رسانند با همراهی با آنان از هم‌اکنون در بهشت زندگی می‌کنیم. این‌طور نیست که فقط وعده بهشت داده‌شده باشد. نه حجاب عالم نمی‌گذارد که درک کنیم.

روایت زیبایی است که راوی می‏گوید: در محضر امام صادق علیه‏السلام بودیم که مردى گفت: از خداوند آرزوى بهشت رادارم! امام فرمودند: شما در بهشت هستید، از خداوند بخواهید شمارا از آن بیرون نکند! عده‏ای از حضار گفتند: فدایتان شویم، ما در دنیا هستیم! امام فرمودند: مگر شما به ولایت ما ایمان ندارید؟! گفتند: آرى ایمان‌داریم! فرمودند: همین معناى بهشت است، هر کس به امامت و ولایت ما اقرار کند، در حقیقت در بهشت خواهد بود، لذا از خداوند بخواهید که آن را از شما نگیرد.

خب ما از این انوار مقدسه چقدر استفاده می‌کنیم؟ در زندگی ما چقدر نقش دارند؟ خیلی روایت زیبایی است اگر انسان به حقیقت این روایت برسد و درک کند.

در نوبتی عرض کردم هرچه حُسن و احسان در عالم هست همه به امام مجتبی برمی‌گردد که مظهر احسان خداست. از امام حسن علیه‌السلام نقل است که رسول خدا به امیرالمؤمنین علیهماالسلام فرمود: «آنچه را بر تو املا می‏کنم، بنویس. علی علیه‌السلام عرض کرد: یا رسول‏الله، بیم داری چیزی را فراموش کنم؟ حضرت فرمودند: از فراموشی تو نمی‏ترسم، من به درگاه خداوند دعا کرده‏ام که حافظه تو را قوی گرداند و از فراموشی برکنارت دارد، لیکن برای شریک‏های خود بنویس. علی علیه‌السلام عرض کرد: شریکان من چه کسانی هستند یا رسول‏الله؟ فرمود: فرزندان تو که امامند، به برکت وجود آن‏هاست که بر امّت من باران می‏بارد و در پرتو وجود آن‏ها دعایشان مستجاب می‏گردد و خداوند به‏ سبب آن‏ها بلا را از امّت می‏گرداند و به برکت وجود آن‏ها از آسمان رحمت می‏بارد و این نخستین ایشان است و با دست به حسن بن علی علیهماالسلام اشاره کرد، سپس به حسین علیه‌السلام اشاره کرد و فرمود: فرزندان او که امامند». خدای تعالی ما را شیعیان و موالیان حضرات بخصوص امام مجتبی بگرداند.

از ۱۵ تا ۲۱ ماه مبارک رمضان را هفته کمک به محرومان و مستضعفان و روز اکرام و تکریم خیرین نام‌گذاری کرده‌اند. الحمدالله استان البرز در این زمینه همیشه پیشتاز بوده و خوش درخشیده خداوند توان و توفیق شما در اکرام مستمندان بیشتر کند؛ و این نوبت هم مثل گذشته باافتخار عمل کنید. گاهی وقت‌ها شخصی مشکلات بزرگی دارد؛ و یک نفر از پس آن برنمی‌آید. در این‌جور موارد چند نفر باهم بشوید و مشکلی را حل کنید. بعضی وقت‌ها مشکلات افراد را نمی‌شود به‌تنهایی حل کرد. ۵ نفر یا ده نفر باهم دیگر کارهای بزرگی را انجام دهید.

 ۱۷ رمضان سال ۱۲ بعثت معراج رسول خدا واقع شد که مطلب ویژه و خاصی بوده که احتیاج به بحث دارد که کیفیت کار چگونه بوده یک‌بار بوده یا چند بار که درزمانی ان‌شاءالله عرض کنم.

اما نوزدهم ماه رمضان و شب‌های سرنوشت‌ساز قدر. شب‌های دعا و استغفار و توبه و انابه به درگاه خدای تعالی. از خودتان و دیگران غافل نباشید. در خواستن از خدا بخیل نباشید. البته هرکس به‌اندازه سعه وجودی و اندازه فهمش از خدا برای سال آینده‌اش طلب می‌کند. به‌خصوص که برای یک سال می‌خواهد اموراتش را بخواهد. باید خوب جوانب کار را ببینیم.

بعضی به این روایت توجه دارند که اگر برای دیگران خواستند بهتر است چون خداوند همان خواسته را در حق خود شخص چند برابر برآورده می‌کند. یکی از کتاب‌های خوب حدیثی ما کتاب جواهرالسنیه فی الاحادیث القدسیه است که مرحوم شیخ حر در آن احادیث قدسی را جمع کرده است. در آنجا حدیث مشهوری است که خداوند به حضرت موسی علیه‌السلام وحی کرد:‌ ای موسی، مرا با زبانی بخوان که گناه نکرده است. موسی عرض کرد: خداوندا، آن زبان را از کجا بیاورم؟ خطاب آمد: با زبان دیگری مرا دعا کن. چون انسان با زبان دیگری که گناه نکرده است.

شب قدر را از دست ندهید، به هیچ بهانه‌ای این شب را رها نکنید. اهل‌بیت علیهم‌السلام بر احیاى شب قدر تأکیددارند ولو در حال بیمارى. در کلامی امام صادق علیه‌السلام به ابو بصیر که فقیه و دانشمند است و از شاگردان حضرت است، فرمودند: در هر یک از دو شب بیست و یکم و بیست و سوم صد رکعت نماز بخوان و تا می‌توانی آن دو شب را تا سپیده صبح شب‌زنده‌داری کن، در آن دو شب غسل کن. ابو بصیر عرض کرد اگر نتوانستم ایستاده نماز بخوانم؟ فرمودند: نشسته بخوان. اگر بازهم نتوانستم؟ خوابیده بخوان. اگر بازهم نتوانستم؟ ایرادى ندارد که سر شب کمى بخوابى و باقی‌مانده شب را، به هر نحوى که می‌توانی به عبادت بپردازى…

این نشانه اهمیت این شب است که ابو بصیر با دقت از امام سؤال کرد تا اهمیت شب قدر معلوم شود. پس غفلت نکنیم. بعد در پایانِ روایت، نکته این اهمیت و تأکید را حضرت این‌گونه بیان فرمود که اعمال مؤمنان در شب قدر پذیرفته می‌شود. خب همه ما می‌خواهیم اعمالمان موردقبول واقع شود این چیز کمی است؟

به سیره اهل‌بیت در این شب‌ها توجه کنید که چه اعمالی داشتند حالا همین مقدار که به ما رسیده، ببینید که چه سفارش‌هایی به شب‌زنده‌داری و عبادت تا صبح و قرآن خواندن و به سر گرفتن و حضور در مساجد کرده‌اند. رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله حتى در شب‌های بارانى که مسجد مدینه گل می‌شد، حضور در آن را در شب‌های قدر ترک نمى‏کرد.

در شب قدر فقط تلاش شما این نباشد که چشمتان بیدار باشد بلکه کاری کنید دلتان بیدار باشد و حضور در محضر خدای تعالی و ملائکه‌اش را درک کنید. دلی که گِل شده را باید آن شب بیدار کنیم.

تعبیر بعض روایات خیلی عجیب است. مثلاً در روایت دارد از رسول خدا که فرمودند: شب قدر، شب بخشیده شدن گناهان است هر کس در آن شب بخشیده نشود، مورد نفرین خداوند واقع می‌شود. متن روایت تأکید می‌کند که خداوند تعیین سرنوشت شخص را به دست خودش داده و الا مذمت رسول خدا معنا نداشت، باید سعادت خودش را از خدا طلب کند.

غیر از مسائل شخصی، وضعیت اجتماعی وضعیت اطرافیانمان، نظام اسلامی، امور جهان همه این‌ها را در نظر بگیرید. عرض کردم بخیل نباشید. همه این‌ها در طول یک سال می‌خواهد وضعیتش مشخص شود. دعای خودتان را هم کوچک نبینید. نباید کم گذاشت.

البته همان‌طور که مکرر عرض کردم از توجه به ولی‌عصر ارواحنا فداه که همه‌چیز به توشیح و امضای ایشان برمی‌گردد غافل نباشید؛ و همه اعمالتان را خالصانه انجام دهید؛ یعنی هرچه عمل خالصانه داشته باشید اثر بیشتری دارد تا عمل زیاد بی‌توجه و بی‌اخلاص. بعلاوه اینکه از خدا اخلاص بخواهید.

از سوره قدر و عظمت آن‌هم غافل نباشید. امام کاظم علیه‌السلام فرمودند: عجب است از کسی که در نمازش سوره قدر را نمی‌خواند، چگونه انتظار قبولی نمازش را دارد؟ عَجَباً لِمَنْ لَمْ یَقْرَأْ فِی صَلَاتِهِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ کَیْفَ تُقْبَلُ صَلَاتُهُ.

من به همه شما دعا می‌کنم شما هم بنده را از دعا فراموش نفرمایید. اینکه میگویم دعا می‌کنم حقیقتاً و جداً در شب‌های قدر و غیر از شب‌های قدر هر وقت مظان اجابت و استجابت دعا بوده همه را دعا کردم شما هم حقیر را از دعا فراموش نفرمایید.

۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی را به فرماندهان مؤمن انقلابی ارتش و درجه‌داران و افسران و کادر و سربازان عزیز این نیروی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ و به روح بلند شهدا نیروهای مسلح بخصوص ارتش صلواتی هدیه می‌کنیم.

ارتش زمان‌های مختلفی را بعد از انقلاب تا امروز طی کرده است؛ اما آنچه خیلی مهم است ساختار مستحکم و مردمی است که بعد از انقلاب با تیزبینی امام ره برای ارتش فراهم شد. امام با افسرانی جوان و معتقد و متعهد مثل صیاد شیرازی و شیرودی که حضرت آقا او را مثل مالک اشتر دانست ارتش نوین اسلامی را پی‌ریزی کرد. ارتشی که ملت، فدای او می‌شود و او فدای ملت.

و این سلسله پر است از رشادت‌هایی که کمتر بیان‌شده. قسمتی از آن را برادر بزرگوارمان امیر بزرگوار فرمانده نظامی این منطقه جناب آقای نجفی برای شما قبل از خطبه‌ها بیان کردند مثلاً سرلشکر شهید، حسین کشوری که آقا او را سید الاسرا نامید در ۲۷ شهریور ۵۹ (۵ روز قبل از آغاز جنگ) به اسارت درآمد و در ۱۸ فروردین ۷۷ (هشت سال پس از آزادی اسرا) آزاد شد. ۱۸ سال اسیر بود که ۱۵ سال آن را در زندان انفرادی گذراند. شما یکی دو روز در خانه خودتان تنها باشید آزاد هم هستید و اختیار هم دارید، او ۱۵ سال انفرادی بوده! خیلی سنگین است. او یکی از امیران ارتش است. ایشان وقتی اسیر شد دخترش چهارماهه بود وقتی برگشت، سال اول دانشگاه بود.

و امروز بحمدالله به برکت خون نزدیک به پنجاه‌هزار شهید ارتشی، ارتش برخوردار از کادر تربیت‌شده‌ی مؤمن و انقلابی و قدرتمند منطقه‌ای است و آمادگی دارد هرکجا که لازم بود وارد عمل شود و خدمت‌رسانی کند. در بخش‌های مختلف تولید جنگ‌افزار و تجهیزات نظامی و دفاعی با توان بومی خودکفا شده است؛ و به‌خوبی از هوا و دریا و زمینِ ایران اسلامی با همراهی کامل با دیگر قوا، سپاه و نیروی انتظامی و نیروهای مردمی و بسیج و این‌ها حفاظت و حراست می‌کند. بخصوص نیروی زمینی که مسئولیت‌های سنگینی به عهده دارد.

امروز ارتش در کنار مردم و مشکلاتی که برای آنان پیش می‌آید ایستاده است. در جریان کرونا ظرف مدت ۴۸ ساعت یک بیمارستان صحرایی به استعداد دو هزار نفر را علم کردند که در دنیا بی‌نظیر بود. خدای تعالی را به خاطر نعمت این عزیزان شاکریم. خدای تعالی در همه حال موفق و منصورشان بدارد. برای سلامتی‌شان صلواتی بفرستید.

یک ضرب‌المثلی داریم که چاه‌کن در چاهی که خودش کنده است می‌افتد؛ این معروف است. اگر یادتان باشد چند وقت قبل اسرائیل مفلوک محتضر که در حال مردن است، طرح هزاران ضربه چاقو را برای از پا درآوردن ایران مطرح کرد. گفت باید در ایران این طرح اجرا شود. هزاران ضربه چاقو! هرکسی رسید یک ضربه بزند.

اما امروز همان طرح دامن خودش را گرفته است. جوانان فلسطینی در مرکز اراضی اشغالی و حساس‌ترین جاها نفس اسرائیلی‌ها را گرفته‌اند. سیاست‌های آن‌ها را با شکست مواجه کرده‌اند. سلسله عملیاتی که در دو هفته گذشته انجام شد نشان‌دهنده پوشالی بودن خانه آن‌هاست که سید مقاومت به خانه عنکبوت اشاره کرد که اوهن البیوت است این خانه. با حرکتی که آغازشده و عده الهی نزدیک است و به مشام می‌رسد و همه به‌زودی نابودی این جرثومه فساد و این لکه ننگ بشریت را در آغاز قرن جدید خواهیم دید ان‌شاءالله.

نشانه این اضمحلال تحرکات و حرکاتی است که دارند انجام می‌دهند. همین امروز صبح تا قبل از اینکه بنده بیایم داشتم دنبال می‌کردم که صحن‌های مسجدالاقصی را مورد هجوم خودشان قراردادند و تعداد زیادی از نمازگزاران را زخمی کردند. تعداد زیادی را بازداشت کردند. بیش از ۶۰۰ نفر را بازداشت کردند. تا آن زمانی که من آمدم ۱۵۲ نفر را زخمی کرده بودند که حال تعدادی از آن‌ها وخیم بوده. این‌ها نشان‌دهنده عجز است. نشان‌دهنده از دست دادن مسیری است که باید در اختیارشان باشد.

روز قدس امسال به فضل پروردگار دیدنی خواهد بود. در جهان اسلام و در سراسر عالم روز قدس امسال دیدنی خواهد شد.

توجه دارید که این روزها به برکت مقاومت اسلامی فقط صهیونیست‌ها نیستند که دچار مشکل شده‌اند. بلکه همه مستکبران عالم و کسانی که ادعای مستکبرین را تکرار می‌کنند و ادای این مستکبرین را هم درمی‌آورند آن‌ها هم گرفتار شدند. سعودی را ببینید که چگونه در گِل گیرکرده است. می‌خواهد جنگ را پایان بدهد اما برای خودش هم آبرو بخرد. آبروی نداشته!

در طول این سال‌ها مگر برای خودشان آبرو گذاشتند؟! ۸ سال است دارند بی‌آبرویی می‌کنند و نسل‌کشی می‌کنند. همین‌الان هم که می‌خواهد کاری را انجام بدهد تلاش این است که یمن را تجزیه کند که نفوذ خودش را در آن منطقه نگه دارد؛ اما مقاومت یمن به فضل پروردگار هوشیار هستند و مقاومت، آنجا دارد کار خودش را درست انجام می‌دهد.

آن چیزی که مسلم است این است که به برکت مقاومت اسلامی در سرزمین‌های تحت سلطه و خون‌های مظلومانه‌ای که ریخته شد، مثل خون شهید بزرگوار شهید قاسم سلیمانی که در این راه ریخته شد، خواب مستکبران و اذناب آن‌ها بی تعبیر خواهد ماند و به‌زودی مستضعفان جهان جشن پیروزی بر مستکبرین را برپا خواهند کرد.

نکته‌ای راجع به اولین گام در جهت وعده رئیس‌جمهور محترم که اسامی بدهکاران بانکی را منتشر کردند عرض کنم. سیر شفاف‌سازی بسیار خوب است و البته باید به همه دستگاه‌ها تسری پیدا کند. این کار اعتماد ساز و امیدآفرین است و از طرف دیگر جلوی سوءاستفاده را می‌گیرد.

اما آن چیزی که نباید مورد غفلت قرار بگیرد این است که بعد از افشاگری اسامی با این افراد که چنین ظلمی را به مردم و به منابع عمومی کردند و اعتماد جامعه را از بین بردند و نظام را ناکارآمد جلوه دادند، چگونه می‌خواهد با این‌ها رفتار شود؟ واقعاً این مهم است.

حالا این‌ها اسامی‌شان هم آمد. درست است این کار خوبی است؛ اما ضررها را چگونه می‌خواهید به جیب ملت و خزانه عمومی برگردانید؟ لذا برخورد دستگاه قضا با این مقوله بسیار مهم است. باید کامل باشد. به‌علاوه اینکه باید بازدارنده باشد که دفعه دیگر باز مثل این‌ها بروز نکند. دستگاه قضا جوری باید با این‌ها برخورد کند که این‌ها تکرار نشوند.

مطلب دیگر که باز خوب است رئیس‌جمهور محترم به آن توجه داشته باشند که البته دارند، باید سرعتش بیشتر شود، رسیدگی به مطالبات صنفی است که بعضاً در جامعه می‌بینید هرچند وقت یک‌بار یک‌گوشه جمع می‌شوند و اعتراضاتی دارند. مخابرات است، آموزش‌وپرورش است، بعضی از جاهای دیگر هم هست.

نباید گذاشت در این مسیر این‌گونه عمل شود؛ یعنی زمان بخورد. چون در دستور کار، رسیدگی به این امور هست اما باید با سرعت بیشتری کار پیش برود. مسیر نباید طوری شود که یک عده بتوانند سوءاستفاده کنند و ناراضی تراشی کنند. این وسط هم یک عده که مطالبات حقی دارند، یک عده می‌آیند وسط و شیطنت می‌کنند، بیگانگان هم که سوءاستفاده می‌کنند. دولت محترم به نظرم به این مسئله علی العجاله بپردازد که بسیار خوب خواهد بود.

مسئله سازمان انرژی اتمی هم که برای حفاظت، تأسیساتش را جابجا کرد، این هم اقدام درستی است که ابتکار عمل را به دست خودشان گرفتند و این همان مطلبی است که حضرت آقا فرمودند که نباید مسائل کشور را با هسته‌ای گره زد.

نکته دیگری که هست سخنرانی حضرت آقا بود که چند روز گذشته با مسئولین داشتند که بعد از دو سال وقفه انجام شد. تذکرات مهمی فرمودند که فقط مخاطبینشان مسئولین نبودند اگرچه قسمت اعظم به مسئولین می‌خورد.

حتماً ملاحظه کنید نکاتی دارد که دیگر چون الآن فرصت گذشته است وارد نمی‌شوم. در نوبت‌های بعد لازم است که تبیین شود نکات ایشان مثل مسئله مردمی ‌ماندن، مسئله مذاکرات که این‌ها نکاتی است که باید در فرصتش بیان کنم.

و مطلب دوم ابلاغ سی و هفتمین سیاست‌های کلان نظام که مربوط به تأمین اجتماعی بود مطرح شد که این هم بسیار مهم بود. عملیاتی شدن این سیاست‌ها فاصله طبقاتی را کم می‌کند و مسیر تحقق عدالت اجتماعی را هموارتر می‌کند. نکته مهم و تأکیدی که در این سیاست‌ها بود، پیوست تأمین اجتماعی در طرح‌های کلان است که در صحبت‌های ایشان بود که این را هم باز در یک فرصتی تبیین می‌کنیم.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.