مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

هنرمند انقلابی رسالتی بزرگ بر عهده دارد

کارشناس روابط عمومی ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۱۹

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

ای اهل ایمان خودم و شمارا به تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین عدالت ورزی را اول از خود شروع کرده‌اند. در ادامه بحث عدالت که چندهفته‌ای است دنبال می‌کنیم عرض می‌کنم. عدالت، آرزو و آرمانِ زیبایی است که حتی کسانی که آن را رعایت نمی‌کنند و رفتاری ستمگرانه دارند، ستایش می‌کنند و برای شخص عادل احترام قائل هستند. چون برقراری عدالت اجتماعی به‌خصوص و بقیه انواع عدالت نقشی اساسی در ایجاد امنیت دارد.

شئون مختلف عدالت را به مناسبت عرض کردم. یکی از بحث‌های مهم در این بخش رعایت عدالت در معیشت و مسائل اقتصادی است؛ که آیاتی از قرآن کریم به آن پرداخته است؛ مثلاً «وَ أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمیزانَ بِالْقِسْطِ». آیه ۱۵۲ انعام و آیه ۸۵ سورمبارکه اعراف: «فَأَوْفُواْ الْکَیْلَ وَ الْمِیزَانَ وَ لَا تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ».

در این موارد اگر رابطه‌های غیرعادلانه اقتصادی صورت بگیرد مورد نکوهش است؛ یعنی کم‌فروشی بشود، وزن را کم کنند، جنس را نامرغوب بدهند. با نورپردازی جنس دیگری را به جنس دیگری تبدیل کنند، دیدید بعضی وقت‌ها پشت ویترین مغازه‌ها با نورپردازی جنس را جور دیگری نشان می‌دهند؟! همه این‌ها این مواردی است که قرآن کریم می‌فرماید و خلاف عدالت است.

و رعایت عدالت از شروط مهم جوامع بشری دانسته شده است در آیه ۸۴ و ۸۵ سوره مبارکه هود فرمود: «وَ لا تَنْقُصُوا الْمِکْیالَ وَ الْمیزانَ» از پیمانه و ترازو نکاهید «وَ یا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِکْیالَ وَ الْمیزانَ بِالْقِسْط».

و همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد مسئله توزیع عادلانه منابع و ثروت یکی از مسائل مهم در حوزه مسائل عدالت اقتصادی است. از مهم‌ترین برنامه‌های قرآن در بحث عدالت اقتصادی مصارف شش‌گانه برای فیء است. تا ثروت تعدیل شود.

در قسمتی از آیه ۷ سوره مبارکه حشر فرمود: «مَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلىَ‏ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى‏ فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الْیَتَامَى‏ وَ الْمَسَاکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ کىَ لَا یَکُونَ دُولَهَ بَینَ الْأَغْنِیَاءِ مِنکُم».

و آیات و روایاتی که از ربا نهی کرده است؛ و ربا را به‌عنوان روشی که عدالت اقتصادی را از بین می‌برد و جوامع انسانی را نابود می‌کند تأکید شده. اگر ربا توسعه پیدا کند بدانید که عدالت اقتصادی از بین خواهد رفت.

ربا بسیار بسیار عنصر بدی است برای از بین بردن روابط سالم اقتصادی در جامعه. آیاتی هم به او اشاره دارد. در قسمتی از آیه ۲۷۵ سوره مبارکه بقره فرمود: «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا…» یا آیه ۲۷۸ و ۲۷۹ سوره مبارکه بقره که ربا را جنگ با خدا می‌داند. «فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ…» رباخوار را به‌عنوان کسی که شمشیر کشیده و در مقابل خدای تعالی ایستاده و می‌گوید بیا با من بجنگ معرفی می‌کند. هل‌من‌مبارز طلبیده؛ و این نشان‌دهنده پلیدی و خباثت مسئله رباست.

روایاتی که در این باب آمده بسیار و متن آن‌ها برای این‌که شدت خباثت و قبح را برساند بسیار سنگین است؛ و متأسفانه در معاملات و در تجارات و در بازار و بعضاً در بانک‌ها می‌بینیم که این مسئله رعایت نمی‌شود. ربا در نزد خدای تعالی بسیار پلید است. رسول خدا فرمودند: یک‌درهم (مثلاً یک تومن یا یک ریال) ربا نزد خداوند عزوجل بدتر از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خداست. این را پیغمبر اکرم فرمود و سند روایات هم صحیح است. در ماه مبارک رمضان باید به سند روایاتی که خوانده می‌شود دقت کرد. در کتب روایی شبیه این روایات فراوان است. بسیار کمرشکن است.

ربا که بیاید اقتصاد از بین خواهد رفت. عدالت اقتصادی از بین می‌رود، تجارت خراب می‌شود امام صادق علیه‌السلام فرمود: اگر ربا حلال بود مردم کار تجارت و کسب مایحتاج خود را رها می‌کردند پس خداوند ربا را حرام کرد تا مردم از حرام‌خوری دست کشیده به تجارت و خریدوفروش روی‌آورند و به یکدیگر قرض دهند.

قرض دادن از جهتی از صدقه دادن بهتر است و ثواب بیشتری هم دارد. بازار را احیا می‌کند و خیلی کارها را می‌شود انجام داد. به‌هرتقدیر بحث ربا مفصل است و جدا باید به آن پرداخت.

همچنین در آیاتی برای برقراری تعادل بین اغنیاء و فقراء در جامعه به مؤمنان دستوراتی داده‌شده که به‌وسیله انفاق شکاف طبقاتی را کم کنند؛ و یا از بین ببرند. مثلاً در قسمتی از آیه ۲۵۴ سوره مبارکه بقره فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناکُمْ» و آیه ۲۶۷ فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّباتِ ما کَسَبْتُمْ» و در آیه ۲۷۴ «الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَهً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ»؛ و آیات دیگری که به‌صراحت یکی از راه‌های برقراری عدالت اقتصادی را انفاق می‌داند.

دسته دیگر از آیات برای برقراری عدالت اقتصادی، آیاتی است که به پرداخت حقوق مالی واجب مثل زکات و زکات فطره اشاره می‌کند؛ و تعدادی از آیات هم دستور مستقیم می‌دهد به ثروتمندان که برای از بین بردن فقر در جامعه، اقدام کنند. این غیر از زکات واجب است. باید برای برقراری عدالت اقدام ویژه داشته باشند. به ثروتمندان دستور خاص داده‌شده؛ یعنی آن ثروتمند نمی‌تواند بگوید من دارم زکاتم را می‌دهم و حقوق مالی‌ام را پرداخت کردم و دیگر وظیفه‌ای ندارم. این را زمانی مفصل در بحث زکات در اینجا توضیح دادم.

و در بحث معاملات و خریدوفروش دستوراتی واردشده است که رعایت آن‌ها از خسارت مالی و ضرر به دیگران جلوگیری می‌کند. مثل رعایت وزن و تعداد و جنس و امثال‌ذلک. باید تلاش کرد تا رفاه عمومی و کفاف در معیشت در جامعه به وجود بیاید و همه مردم از منابع بتوانند بهره ببرند.

بُعد دیگر عدالت که در قرآن مطرح است، رعایت عدالت در روابط خانوادگی است که بسیار مهم و در قوام و استمرار خانواده مؤثراست؛ یعنی در روابط بین پدر و مادر با فرزندان و برعکس و همسران نسبت به هم و افراد خانواده باهم غیر از قرآن کریم در کتب روائی ما سفارش فراوان رسیده است.

قرآن کریم درجایی که راجع به چندهمسری و جواز آن سخن می‌گوید بلافاصله بحث رعایت عدالت را هم مطرح می‌کند؛ یعنی کسی اجازه چندهمسری دارد که بتواند عدالت اقتصادی بین همسران را برقرار کند و الا اجازه ندارد؛ یعنی کسی که دو همسر و سه همسر دارد باید بتواند زندگی همه آن‌ها را تأمین کند. معیشت آن‌ها را باید بتواند تأمین کند و الا اجازه ندارد.

بعضی‌ها در اینجا اشتباه کرده‌اند و گمان کرده‌اند عدالت موردنظر در آیه، مربوط به مسائل عاطفی و محبت است. خیر اینجا مراد اقتصاد و مسائل مالی است؛ و الا هیچ‌کس نمی‌تواند در بعد محبتی بین افرادی که دوست دارد رعایت عدالت بکند ولو بین فرزندانش.

«فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَهً» که در آیه ۳ سوره مبارکه نساء آمده مربوط به جنبه‌های اقتصادی است که اگر ترس دارید که نتوانید عدالت اقتصادی را بین همسران برقرار کنید پس یک نفر بگیرید. چون بحث ما عدالت اقتصادی بود و در حوزه خانواده که مطرح می‌شود به بعد اقتصادی توجه شده یعنی اگر مردی نمی‌تواند تأمین معاش و زندگی همسرانش را داشته باشد حق ندارد تعدد زوجات داشته باشد. باید به یکی اکتفا کند.

در بحث محبت هیچ‌کس نمی‌تواند عدالت را برقرار کند. شما بین فرزندان هم نمی‌توانید عدالت را برقرار کنید. محبت اصلاً در اختیار انسان نیست. محبت عامل خاصی دارد. زمانی یک ماه مبارک رمضان درباره محبت شب‌ها صحبت کردم. شما فرزندان خودتان را هم نمی‌توانید مساوی محبت داشته باشید. محبتی که نسبت به پدر و مادر دارید با محبتی که نسبت به فرزند دارید فرق دارد. نمی‌شود همه را یک‌جور دوست داشت.

لذا خدای تعالی در آیه ۱۲۹ سوره نساء درباره بحث محبت فرمود: «وَ لَنْ تَسْتَطیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ» یعنی هرگز نمی‌توانید ازنظر محبتی بین آنان به عدالت رفتار کنید. لذا این را اشتباه نکنند؛ بعضی را دیدم که در صحبت‌هایشان اشتباه می‌کنند.

اینجا بحث ما راجع به تعدد زوجات نیست؛ بحث راجع به عدالت و رفتار عادلانه بود. فردا صحبتی از آن درنیاید!

مورد دیگر برای رعایت عدالت این است که همسر مطالبه مهریه کند. اگر پرداخت کردید یعنی عدالت را رعایت کرده‌اید و از ظلم پرهیزکرده‌اید. همین مقدار برای این نوبت بس باشد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا هم پنددهنده هستند و هم پندپذیر. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۸۷ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «لَمْ یَذْهَبْ مِنْ مَالِکَ مَا وَعَظَکَ». آنچه از مال تو باعث پند تو گردد، از بین نرفته است.

عبارت روشنی است و توضیح زیادی نمی‌خواهد؛ یعنی اموال انسان هم مثل دیگر متعلقاتش مایه‌ی پند و عبرت برای او هستند اگر توجه داشته باشد که آن مقداری که مصرف می‌شود یا از بین می‌رود امتحان الهی است؛ یعنی وقتی مقداری از مال از بین رفت، شخص توجه داشته باشد که این نقش امتحان و آزمایش و بزرگی روح و امثال این‌ها را برای او داشته، در حقیقت چیزی از دست نداده، چون سود پند گیری و موعظه نصیب او شده است.

حضرت فرمودند: «لَمْ یَذْهَبْ مِنْ مَالِکَ مَا وَعَظَکَ» آنچه از مال تو باعث پند گرفتن تو می‌شود این از بین نرفته است. تو سود کرده‌ای. یک‌چیزی دادی اما سود کرد ه ای. همان‌که قرآن کریم فرمود: «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ» قسم به زمان و لحظه‌هایی که در اختیار شماست که این‌ها دارد لحظه‌به‌لحظه سپری می‌شود؛ اما در دادن این سرمایه‌ای که عمر است باید چیزی گیرت بیاید. اگر چیزی گیر تو نیامد خسران کرد ه ای. «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ».

انسان دائم در حال خسران است اگر سرمایه‌اش را بدهد و چیزی گیرش نیاید. چون عمر سود نیست، عمر رأس المال است، اصل مال است. انسان عمر را که می‌دهد باید چیزی گیرش بیاید. اگر عمر را داد و چیزی گیرش نیامد ضرر کرده است. «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» مگر این‌که انسان در آن دو مسیر، قدم بردارد. خدای تعالی چشم عبرت بین به همه ما عنایت فرماید.

۱۰ رمضان روز وفات حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها است. بانوی بزرگواری که نَسَب شریفش با جد چهارم رسول خدا یعنی قُصَی‏ بن‏ کِلَاب یکی است. درنتیجه از ذریه حضرت ابراهیم به‌حساب می‌آید و دین حنیف داشته است.

و در همان زمان به القابی نظیر: طاهره، ام الایتام و سیده قریش شهرت داشتند؛ و تقریباً تمام ثروتمندان مشهور آن منطقه از حضرت خدیجه سلام الله علیها خواستگاری کرده بودند؛ اما درنهایت به خاطر پاکی، امانت‌داری، هوش و همچنین اطلاعاتی که از پسرعموی خودش، وَرَقَه بن نوفل دریافت کرده بود و بعض علماء یهود داده بودند و خواب صادقه‌ای که دیده بود به عقد رسول خدا درآمد؛ و لقب الهی ام المومنین را به شایستگی دریافت کرد.

در زمان ازدواج دوشیزه و سن شریفشان ۲۸ سال بود. بیان مشهور و معروفی در جامعه مطرح است اما علی التحقیق درستش همین است که سن ۲۸ ساله بوده و ازدواج قبلی هم نداشته. در کتاب مناقب آل ابی طالب ج ۱ می‌نویسد: «أَنَّ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله تَزَوَّجَ بِهَا وَ کَانَتْ عَذْرَاءَ … أَنَّ رُقَیَّهَ وَ زَیْنَبَ کَانَتَا ابْنَتَیْ‏ هَالَهَ أُخْتِ‏ خَدِیجَهَ». حضرت پیغمبر خدیجه کبری را به عقد خودش درآورد درحالی‌که او دوشیزه بود. (چون میگویند ازدواج‌کرده بوده و رقیه و زینب داشته) زینب و رقیه دختران خواهر او هاله بودند.

بحث تحقیقی نمی‌خواهم بکنم اما علی التحقیق سن حضرت خدیجه با پیغمبر مطابقت داشته؛ و زندگی مشترک حضرت با پیامبر ۲۵ سال ادامه داشت. اگر خود زمان ولادت حضرت صدیقه طاهره را بسنجیم با سن و سال حضرت خدیجه، باید معجزه‌ای صورت گرفته باشد که این را به‌عنوان معجزه مطرح نمی‌کنند؛ چون باید از ۶۰ سال گذشته باشد.

اهل‌بیت عصمت و طهارت یکی از افتخارات خودشان را انتساب به حضرت خدیجه می‌دانستند. مثلاً امام مجتبی دربیانی فرمودند: «… کُنْتُ‏ أَنَا أَشْبَهَ‏ النَّاسِ‏ بِخَدِیجَهَ الْکُبْرَى». من شبیه‌ترین افراد به خدیجه کبری هستم. حالا این شباهت‌ها هم معنوی می‌تواند باشد هم ظاهری؛ اما به هر جهت خودشان را منتسب می‌کردند. این به خاطر جلالت جایگاه و رفعت مقامی بود که حضرت خدیجه داشت.

البته خناسان و دشمنان اهل‌بیت این شخصیت نورانی و فداکارِ نسبت به رسول خدا و اسلام را در کتب خودشان تخریب کرده‌اند. یکی از کینه‌های اساسی که داشتند، ام الزوجه (مادرزن) بودن برای امیرالمؤمنین بود به خاطر شدت بغضی که به علی بن ابی‌طالب داشتند. البته منافقین همین بغض را نسبت به رسول خدا هم داشتند و کینه خود را نسبت به خدیجه سلام‌الله علیها اعمال کردند.

به‌هرتقدیر این بانوی بزرگ و بزرگوار در روز دهم ماه مبارک رمضان در شعب ابی‌طالب در عام الحزن از دنیا رفت و رسول خدا تا آخرین روز زندگی خودش از او به بزرگی و نیکی یاد می‌کرد. ان‌شاءالله حضرت خدیجه کبری که ام المؤمنین است از ما راضی باشد.

۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای است. در این روز گرامی می‌داریم تلاش‌ها و مرارت‌هایی که در طول سال‌ها برای رسیدن به این دانش و فناوری دانشمندان هسته‌ای ما کشیدند و در این راه شهدا گران‌قدری همچون شهریارى، علی‌محمدی، احمدى روشن و رضایی‌نژاد را تقدیم کردند.

قصه برجام برای مردم ما درس‌های فراوانی داشت، بدعهدی و چهره واقعی دشمنان را شفاف‌تر کرد درنتیجه مردم بی‌اعتمادتر شدند؛ و یاد گرفتند علاوه بر اعتماد به سنن الهی، تنها راه دست‌یابی به اهداف بلند عدم انعطاف و مقاومت در مقابل دشمن و استفاده از توان داخلی و نهادینه کردن شعار ما می‌توانیم هست.

با عملیاتی کردن همین شعار بود که جوانان دانشمند کشور که هیچ‏کس به آن‌ها کمک نمى‏کرد و اجازه استفاده از محصولات صنعتى و پیشرفت‌های فناورى را نمی‌داد، هسته‌ای شد. در بحث سلول‌های بنیادی که دنیا به او بی اعتناء بود؛ یعنی کشور در این مسیر قدمی نداشت و کسی او را نمی‌شناخت، شد جزء هشت کشور دنیا و حیوان تولید کرد؛ و امروز موشک نقطه زن و ماهواره‌بر دارد.

خب معلوم است که تلاش می‌کنند این کشور را به هر ترفندی شده به‌خصوص از راه مسائل اقتصادی و تحریم عقب نگه‌دارند و زمین‌گیر کنند. بیش از چهل سال است مردم مقاومت کرده‌اند و مِن بعد هم دشمن را بیشتر سرخورده و مأیوس خواهند کرد. همه دنیا به‌زودی خواهند دید در گام دوم انقلاب، نسل سوم و چهارم مصمم‌تر و پرتوان‌تر باتجربه‌ای ارزنده از گام اول با سرعت و قوت بیشتر در بحث علم و فناوری پیش خواهد رفت و کشور را به قله‌های بلند خواهند رساند.

اتفاقاً ۲۰ فروردین روز قطع رابطه سیاسی با آمریکا در سال ۱۳۵۹ بود؛ و این‌ها خودشان اول اقدام به قطع رابطه کردند. حضرت امام سیاست ارتباطی با دنیا را در همان زمان بیان کردند و همین سیاست را حضرت آقا هم دارند.

چند جمله از امام و آقا برای شما بخوانم. امام فرمود: «ما هرگز داخل درهاى بسته زندگى نمى‏کنیم، ولى این درها را نیز براى استعمارگران باز نمى‏نماییم. روابط خارجى ما بر اساس حفظ آزادى، استقلال و حفظ مصالح و منافع اسلام و مسلمین است و بر این اساس، هر کشورى که مایل باشد، با احترام متقابل عمل مى‏کنیم. (ما مى‏خواهیم) با همه دولت‏ها رابطه داشته باشیم، یعنى رابطه دوستانه، نه روابط بین ارباب و رعیت».

دراین‌بین راه‌حل چیست؟ راه‌حل همان است که رهبری فرمودند که احتیاج به‌واسطه و مذاکره و امثال این‌ها نیست و آن این است که دست از دشمنی بردارند. حضرت آقا فرمودند: «بنابراین بنده مسئولان آمریکایى را هدایت می‌کنم؛ اگر دنبال راه عاقلانه می‌گردند، راه عاقلانه این است که سیاست خود را تصحیح کنند؛ عمل خود را تصحیح کنند و دست از دشمنى با ملت ایران بردارند».

خب این دستور است؛ اما نمی‌توانند. نمی‌توانند دشمنی نکنند. ذات آن‌ها دشمنی است، خونریزی است. گاهی مستقیم وارد عمل می‌شوند که در این دوره توجه کردند و متوجه شدند که نمی‌توانند خیلی صریح این‌گونه اعمال را انجام دهند. چهره و وجهه‌شان در دنیا خراب می‌شود؛ یعنی خراب‌تر از اینی که هست می‌شود؛ لذا نیابتی عمل می‌کنند. گروه‌های جاهل و معاند و تکفیری و داعشی را ایجاد می‌کنند، تربیت می‌کنند، مأموریت می‌دهند که ترور کنند و خسارت بزنند.

شهادت این دو روحانی بزرگوار و عزیزی که خدوم بودند، جهادی بودند، در صحن مقدس رضوی مصداق همین پستی و پلشتی و پلیدی استکبار است، محکوم همه انسان‌های آزاده است. الحمدالله اهل سنت به هتک حرمت حریم رضوی و شهادت این طلاب واکنش نشان دادند که قابل‌تقدیر و تشکر است.

آنچه باید به آن توجه داشته باشیم این است که آمریکا و اذنابش و صهیونیست‌ها در بن‌بست شدیدی در منطقه قرار گرفتند و طرح‌هایی که داشتند با شکست مواجه شده، مفتضحانه ناچار شدند از منطقه خارج شوند و هر چه می‌توانند وحدت امت اسلامی را به هم بزنند. تلاششان این است که این وحدت از بین برود. هر چه وحدت در جامعه مسلمین در بلاد اسلامی بیشتر باشد بی‌خوابی و کابوس آمریکا و اذناب او بیشتر است. لذا تلاش می‌کنند با انواع اختلافات مثل اختلاف بین شیعه و سنی، اختلاف بین ایرانی و افغانستانی تنش‌زایی کنند.

شما می‌دانید در همین جنگ هشت‌ساله و دفاع مقدس بیش از ۳۰۰۰ نفر از شهدای دفاع مقدس افغانستانی هستند. در مسئله فاطمیون که عمده‌اش دفاع از کیان ایران و حریم ایران بوده است، در دفاع از حرم، افغانستانی‌ها بودند که تعدادی از شهدای آن‌ها از استان خود ما هستند.

به هر جهت آن‌ها شایعه می‌کنند و توسعه می‌دهند این اختلافات را تا نفع خودشان را بگیرند. به‌خصوص در ماه مبارک رمضان این تحرکات را از خودشان نشان می‌دهند که اتحاد مسلمین و وحدت مسلمین در جهان اسلام بیشتر می‌شود و به‌روز قدس نزدیک می‌شوند که مظهر و نماد وحدت مسلمین است و تجلی این وحدت هست.

ضرباتی که این روزها در سرزمین‌های اشغالی صهیونیست‌ها خوردند و شکست‌های مفتضحانه برای آن‌ها به وجود آمد، نشان از پاشیده شدن و از بین رفتن نزدیک آن‌هاست. حالا می‌خواهند با حرمت‌شکنی حرم رضوی و با به شهادت رساندن دو روحانی که آرمان روحانیت از اول این بوده است که در همین مسیر حرکت کند، مثلاً جبران مافات کنند.

روحانیت اصیل از روز اول، کفن خودش را به سرش بسته و در عرصه‌های مختلف حاضر بوده است. در هیچ عرصه‌ای از عرصه‌های خدمت به مردم و دفاع از اسلام و قرآن و عترت شما نمی‌بینید که شهادت نصیب روحانی‌ای نشده باشد. لحظه‌ای در دفاع از قرآن و اسلام ناب کوتاهی ندارند.

حمایت مردم و دستگیری که آنجا صورت گرفت جای تقدیر و تشکر دارد.

ما همان‌طور که مکرر عرض کرده‌ایم بازهم تکرار می‌کنیم تا آمریکا با ملت ایران دشمنی می‌کند طرح‌های خباثت آلود برای به تسلیم کشاندن ملت ایران می‌کشد تا تهدید و ارعاب و ترور مستقیم و نیابتی دارد پیام ملت ایران به او یک‌چیز است مرگ بر آمریکا.

شادی روح همه شهدایی که درراه آرمان‌های الهی به شهادت رسیدند، خصوصاً این دو شهید بزرگوار که در حرم رضوی به شهادت رسیدند؛ شهید اصلانی و شهید دارایی صلوات ختم کنید.

۲۰ فروردین‌ماه مصادف است با شهادت هنرمند متعهد و بسیجى، شهید سید مرتضى آوینى در سال ۱۳۷۲ به‏عنوان روز هنر انقلاب اسلامى نام‏گذارى شد.

هنر و رسانه یکی از ابزارهای بسیار مهم و تأثیرگذار در انتقال ارزش‏ها و مبانى فکرى انقلاب اسلامى به جامعه است. پس هنرمند انقلابی رسالتی بزرگ بر عهده دارد او باید مبانی انقلاب مثل استکبارستیزى و عدالت‌طلبی و حمایت از مستضعفان و امثال‌ذلک را خوب بشناسد و خود را متعهد به انتقال هنرمندانه این ارزش‌ها بداند.

هنرمند انقلابى درعین‌حال که خداشناس و موحد است و در تقویت توحید، تولید می‌کند هرگز از مقابله با تفکر غیر الهى و ضد دینى غرب غافل نیست. با بصیرت و هوشیاری، هنرمندانه حقیقت چهره استکباری جامعه جهانی را به مخاطب خود نشان می‌دهد.

خدا رحمت کند شهید آوینی خود را متعهد می‌دانست که با هنرش در مقابل تهاجم فرهنگى دشمن بایستد و پرتوان این کار را کرد و این رسالتِ امروز هنرمندان ماست. لذا شهید آوینی هم هنرمند انقلابی بود و هم هنرش انقلابی بود.

حضرت آقا به هنرمندان دربیانی فرمودند: «این زمانه را تصویر کنید، با این تصویرِ خودتان زمانه را غنى کنید. هرچه که شما بگویید که خوب باشد، درست باشد، مستحکم باشد، متین باشد، پرمغز باشد، این زمانه‏ى شمارا غنى مى‏کند؛ این ظرف را پر مى‏کند از محتواى باارزش و غنى و مستغنى‏کننده».

یاد آن شهید بزرگوار و تمامى شهداى جنگ تحمیلى گرامى و روحشان با سرور و سالار شهیدان کربلا محشور باشد.

همان‌طور که مستحضرید روز گذشته رئیس‌جمهور محترم با تعدادی از وزرا به این منطقه آمدند و جلسات و دیدارهایی با اقشار مختلف و مسئولین داشتند. طرح‌ها و مصوباتی تصویب شد که ان شاء الله به‌زودی توسط دستگاه‌های مربوطه اجرائی می‌شود و قسمتی از مشکلات استان که سالیان درازی است با آن‌ها موجه است و از کمبودها رنج می‌برد ان‌شاءالله جبران می‌شود.

جلسه ایشان هم فشرده بود و تا آخر شب و بلکه بعد از نیمه‌شب طول کشید. حضور فعال درجاهای مختلف داشتند و از بعضی از پروژه‌ها از نزدیک دیدار کردند و دستورات لازم را دادند.

مسیر دولت به حمدالله مسیر خدمت به مردم و مستضعفین است و باید کمک کرد و همه باید کمک کنند تا این مسیر طی شود. البته بالاخره دست‌هایی هستند و عواملی شاید باشند که نخواهند نشان بدهند که این دولت کارآمد است و توانمند است؛ چون بعضی‌ها بالاخره شیطنت و خناسی دارند؛ اما مسیر و روندی که انسان می‌بیند و حس می‌کند و از نزدیک ملاحظه می‌کند مسیر اصلاح است، مسیر درست کردن جایگاه‌هایی است که تخریب‌شده و از بین رفته است.

مقدمه سفر ایشان جلسات متعددی بود که استاندار محترم با مسئولین بزرگواری که باید منشأ اثر باشند در پروژه‌ها و طرح‌ها، در تهران برگزار شد و اعتبارات ریالی که باید انجام بگیرد را قبلاً رفت‌وبرگشت کردند و به یک پرونده رساندند که آن پرونده دیشب توسط رئیس‌جمهور محترم بالاخره در استان تصویب شد و ان‌شاءالله می‌رود برای اجرا.

البته چون زمین‌گیر بودن و خسارات و عقب‌ماندگی‌ها زیاد است یک‌وقت می‌بینید که همه آن کارها هم انجام شود چیزی نشان داده نشود چون بعضی وقت‌ها خرابی زیاد است. من به خود آقای رئیس‌جمهور هم گفتم: ما در بعضی از پروژه‌ها مثل پارک علم و فناوری نفر چهارم کشور هستیم؛ اما در ردیف بودجه بیست و هشتم هستیم؛ یعنی بودجه را دو برابر کنند هم می‌شویم بیست و ششم، نمی‌شویم نفر سوم. از اول بودجه خراب است.

بعضی وقت‌ها ضعف‌ها این‌طور هست؛ اما روند و مسیر به سمت اصلاح و جبران گذشته است که انشالله باید همه تلاش کنیم که این کمبودها حل شود.

نکاتی را که حضرت آقا در جلسه قرآن برای قاری‌ها فرمودند و بحث عمومی هم داشت و اینکه مساجد پایگاه قرآنی بشود نکته مهمی است. البته در نوبتی به آن خواهم پرداخت.

خودمان این کار را تقریباً ۱۵ سال قبل در تهران شروع کردیم و همین طرح را در آنجا انجام دادیم؛ یعنی در مسجد این طرح قرآنی شروع شد و بعد مساجد اطراف هم زیرپوشش قرار داده شدند. خودشان البته فعال شدند از طریقی که ما فراهم کردیم و یک جریان قرآنی در آن منطقه ایجاد شد و هست.

من وقتی هم که آمدم به این استان در سال ۹۳ همین کار را در مصلی شروع کردم؛ اما متأسفانه دوستان همکاری لازم را نکردند و من هم دیدم که چون قرآن تضعیف می‌شود دیگر ادامه ندادم. چون برای بسط و تحقق این کار، جامعه قرآنی استان باید اهتمامی داشته باشد و خود مردم.

ما ان شاء الله در سال آینده یعنی در سال ۱۴۰۱ شاهد این جهش در مسئله قرآنی مساجد و محلات با برنامه‌ریزی‌ای که شده خواهیم بود و شما هم کمک خواهید کرد.

راجع به بیست و یکم فروردین که تأسیس بنیاد مسکن است می‌خواستم نکاتی را عرض کنم که وقت نیست، ان‌شاءالله درزمانی دیگر.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.