آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج:

مردمی بودن انقلاب رمز مانا بودن آن است / حمایت اسلام و انقلاب از زنان در هیچ مکتبی نبوده و نیست / دستگاه‌های متولی برای افکار عمومی روشنگری کنند / فرهنگ احترام به طبیعت را باید از کودکی آموزش داد / خانواده‌ها برای آموزش حضوری همکاری کنند / به نظرات مردم توجه کنید/ خودرایی و نادیده گرفتن اقتضائات بومی نتیجه خوبی برای مدیریت نخواهد داشت

کارشناس روابط عمومی ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه دوازدهم فروردین‌ماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه دوازدهم فروردین‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج با اشاره به روز جمهوری اسلامی ایران، بیان داشت: روز جمهوری اسلامی، روز بزرگی است اما قدر آن در بین مناسبت‌های اسلامی به خاطر تعطیلات نوروز و یا عدم دقت در اهمیت موضوع ناشناخته مانده است لذا به مناسبت امروز بنده مطالبی را با توجه به بیان امامین انقلاب برای شما تبیین می‌کنم که این خودش جهاد تبیین است.

قدر روز جمهوری اسلامی ناشناخته مانده است / باید در تبیین اهمیت روز ۱۲ فروردین بیشتر کار شود

وی در ادامه با اشاره به بیانات بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در این رابطه، تصریح کرد: حضرت امام (ره) فرمود: «صبحگاه ۱۳ فروردین که روز نخستین حکومت الله است، از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبى و ملى ماست. (ایشان این روز را هم ‌جزو اعیاد مذهبی می‌داند) ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه‌دارند؛ روزى که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتى فروریخت و سلطه شیطانى براى همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به‌جای آن نشست».

امام‌جمعه کرج در ادامه اظهار داشت: این تعابیر پنج‌گانه امام را باید با دقت تحلیل و تبیین کرد. ۵ بخش کوتاه است اما هرکدام از این بخش‌ها پرمحتوا است: «روز نخستین حکومت الله/ از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبى و ملى/ روزى که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتى فروریخت/ روزى که سلطه شیطان براى همیشه رخت بربست/ روز استقرار حکومت مستضعفین که حکومت خداست.» لذا باید در تبیین اهمیت این روز بیشتر کار شود.

مردمی بودن انقلاب اسلامی، رمز مانا بودن انقلاب و آرمان‌های آن است

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه روز ۱۲ فروردین، روزی است که ساختار حکومت، ساختاری مردمی پیدا کرد، اذعان داشت: امام که رضوان خدا بر او باد بعد از ۵۰ روز از پیروزی انقلاب و نابودی طاغوت به دست مردم، تعیین حکومت جدید را هم به مردم سپردند؛ و با آن دید الهی که داشت در بحبوحه التهابات داخلی و زیاده‌خواهی گروهک‌ها و شیطنت بیگانگان پیکره نظام اسلامى را بر اساس نظریه «امام و امت» تثبیت کرد؛ و این باعث تثبیتش تا امروز شده است و الا همان سال‌های اول اگر این انتخابات انجام نمی‌شد و اگر این رأی‌گیری انجام نمی‌شد این انقلاب از بین رفته بود؛ و همین امر رمز مانا بودن انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن است.

وی در ادامه بابیان اینکه خلف امام هم همین مسیر را تا امروز طی کرده است و از مردم به‏عنوان رکن اصلى جامعه اسلامى و نقش آن‌ها در پیشبرد اهداف انقلاب غافل نبوده است، تأکید کرد: برای ادامه مسیر در دهه پنجم به بعد انقلاب که در بیانیه گام دوم تبیین شده، جهادِ بزرگ برای ساختنِ ایرانِ اسلامیِ بزرگ را به دوش مردم به‌خصوص جوانان گذاشته‌اند؛ و این مهم است یعنی انقلاب ما مردمی آغازشده، مردمی حمایت‌شده، مردمی تثبیت‌شده و مردمی ادامه پیدا خواهد کرد.

چهار ویژگی اصلی جمهوری اسلامی در بیانیه گام دوم

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه یادآور شد: خیلی گذرا اگر به بیان بیانیه توجه کنید می‌بینید که برای جمهوری اسلامی چهار ویژگی اصلی قائل هستند: الف) شاکله و تکوّن جمهوری اسلامی است که مرکب از جمهوریت و اسلامیت است و در این رابطه فرمودند: «ترکیب جمهوریت و اسلامیت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‏ی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد؛ و این نخستین درخشش انقلاب بود». این‌ها توضیح دارد ولی من فقط عنوان می‌کنم تا دوستان در محافل خودشان تشریح کنند.

مهم‌ترین دغدغه جمهوری اسلامی عدالت است

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: ب) مهم‌ترین دغدغه جمهوری اسلامی عدالت است و دراین‌باره نیز مرقوم فرمودند: «عدالت در صدر هدف‏های اولیه‏ی همه‏‏ی بعثت‏های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؛ این، کلمه‏ای مقدس در همه‏ی زمان‏ها و سرزمین‏ها است و به‏صورت کامل، جز در حکومت حضرت ولی‌عصر (ارواحنافداه) میسر نخواهد شد ولی به‌صورت نسبی، همه‌جا و همه‌وقت ممکن و فریضه‏ای بر عهده‏ی همه، به‌ویژه حاکمان و قدرتمندان است» لذا اگر بخواهد چنین عدالتی مستقر شود باید با فساد به‌شدت مبارزه کرد.

گلایه رهبر معظم انقلاب نسبت به بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب برای اینکه جلوی انحرافات آینده را بگیرند دو گلایه را در متن بیانیه مطرح فرمودند: اول: «عدم کارکرد عدالتِ موردِ انتظارْ در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود». دوم: «بی‏توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‏هایی از تاریخ چهل‌ساله». این هم یکی از مشکلات است. ایشان گلگی می‌کند که چرا این‌ها کنار گذاشته‌شده‌اند؟ چرا انقلابیون در آنجا که باید باشند نیستند و نبودند؟

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه تصریح کرد: ایشان در خصوص گلایه دوم می‏نویسند: «بدانید که اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‏هایی از تاریخ چهل‏ساله نمی‏بود که متأسفانه بود و خسارت‏بار هم بود بی‏شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‏های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‏داشت».

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه امروز متأسفانه خط نفوذ، خزنده و با کلمات شیرین و عامه‌پسند تلاش دارد بین انقلاب و آرمان‌هایش فاصله بیندازد، تأکید کرد: موذیانه و موریانه صفت دارند این کار را می‌کنند اما بصیرت انقلابی و جوانان هوشیار نسل کنونی جلوی این انحراف تا امروز ایستاده است.

جمهوری اسلامی متوقف نشده است و بالنده حرکت می‌کند

وی در ادامه به تشریح سومین ویژگی اصلی جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: ویژگی سوم ج) حرکت روبه‌جلوی جمهوری اسلامی است که جمهوری اسلامی متوقف نشده است، حرکت داشته و دارد حرکت می‌کند و بالنده است که همه این‌ها از برکات همان روز ۱۲ فروردین است. ایشان فرمودند: «به‏رغم همه‏ی این مشکلات طاقت‏فرسا، جمهوری اسلامی روزبه‏روز گام‏های بلندتر و استوارتری به جلو برداشت؛ و امروز گسترش حضور قدرتمندانه‏ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه به‌جایی رسیده است که دشمن امروز برای مقابله‏ی سیاسی و امنیتی با جمهوری اسلامی، خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از ده‏ها دولت مُعاند یا مرعوب می‏بیند و البتّه بازهم در رویارویی، شکست می‏خورد».

امید به آینده روشن از ویژگی‌های جمهوری اسلامی است

خطیب نماز جمعه کرج در ادامه به بیان چهارمین ویژگی پرداخت و عنوان کرد: د) امیدواری و امید به آینده روشن جمهوری اسلامی را باید به‌عنوان خصوصیت چهارم نام برد که فرمودند: «جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‏ها و موقعیت‌های نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود به شدّت پایبند و به مرزبندی‏های خود با رقیبان و دشمنان بشدت حساس است. با خطوط اصلی خود هرگز بی‏مبالاتی نمی‏کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند. بی‏شک فاصله‏ی میان بایدها و واقعیت‌ها، همواره وجدان‏های آرمان‏خواه را عذاب داده و می‏دهد. امّا این، فاصله‏ای طی شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‏شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، باقدرت بیشتر طی خواهد شد».

هر کس به مبانی و اصول انقلاب معتقد باشد، لحظه‌ای به ارتباط با مستکبرین فکر نمی‌کند

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه عصاره این بندهای چهارگانه همان است که امام فرمود روز ۱۲ روز نخستین حکومت الله است، تصریح کرد: نباید کسی در مخیله‌اش این خطور کند که برای خدمت به مردم باید دست از آرمان‌ها و مبانی انقلابی بکشیم. چون تا وقتی جمهوری اسلامی هست این جمهوری دست از اسلام و استقلالش و آزادی‌اش برنمی‌دارد و باعزت است و تن به حقارت سازش نمی‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه همین ۴ مطلب مورد طمع دشمنان است؛ اما هر کس به انقلاب و مبانی و اصول آن اعتقاد داشته باشد، لحظه‌ای به ارتباط با مستکبرین فکر نمی‌کند، خاطرنشان ساخت: این از مسلمات است تا وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی و بر اسلامی بودن نظام علی‌رغم میل عده‌ای اصرار داریم آمریکا نمی‌تواند با ایران رابطه دوستانه داشته باشد.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه تأکید کرد: این اسلام است که نمی‌گذارد استقلال و عزت و اقتدار جمهور از بین برود. لذا همه دشمنی دشمنان با همین اسلام است که امام در آن روز فرمود نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.

وظیفه ما در قبال جمهوری اسلامی دفاع از محتوای انقلاب است

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با طرح این پرسش که وظیفه ما در مقابل جمهوری اسلامی چیست، پاسخ داد: وظیفه ما همان است که رهبر و قائد ما می‌گوید: «وظیفه من، وظیفه شما این است که از محتوای انقلابی، از اصول باارزش انقلاب دفاع کنیم و نگذاریم این مبانی باارزش و این ارزش‌های والا نادیده گرفته بشود؛ این وظیفه ما است».

عجز دشمنان انقلاب در سرزمین‌های اشغالی مشهود است

وی بابیان اینکه امروز دشمنان ما که از هیچ تلاشی برای نابودی نظام اسلامی کوتاهی نکرده‌اند خودشان اعتراف به عجز می‌کنند، گفت: آقا فرمودند: «به این نتیجه رسیدند که نظام جمهوری اسلامی را نمی‏شود ساقط کرد، چون مدافع آن، حامی آن، سینه‏های سپر کرده مردم مؤمن است، این نظام را نمی‏شود تکان داد». این عجز را ما امروز در سرزمین‌های اشغالی به‌خوبی می‌بینیم.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه تصریح کرد: در روزهای اخیر شما دقت کردید، نشستی هم که چهار کشور عربی با وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و وزیر خارجه آمریکا داشتند، برای جبران آبروهایی بود که از دست دادند؛ اما ننگ دیگری را برای خودشان با خیانتی که به آرمان‌های فلسطین کردند به وجود آوردند. فلسطینیان و مردم کرانه باختری با همین فرمان اگر جلو بروند ان‌شاءالله به فتح و ظفر نزدیک خواهند شد و پیروزی را به دست می‌آورند. این عجز در آمریکای مفلوک در شکست سیاست‌هایی که در منطقه و جهان پشت سر هم می‌خورد کاملاً مشهود است. لذا دوستانی که در مسندها قرار گرفتند مواظب باشند سخنانشان جوری نباشد که دچار خطای راهبردی باشند.

دشمنان تلاش دارند محتوای نظام را از بین ببرند

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه دشمنان تلاش دارند محتوای نظام را از بین ببرند، گفت: چون نمی‌تواند رودررو بایستد شروع می‌کند محتوا را خراب کردن. تلاش دارند کاری کنند از اسلام خبری نباشد. محکم هم دنبال این موضوع هستند. آرایش داخلی و خارجی واداده‌ها را در این چند وقت ببینید. نباید اجازه چنین کاری را داد که آقا نیز در این رابطه فرمودند: «اسلام، پایه‌ومایه و همه محتوای انقلاب ما است؛ البتّه اسلام ما اسلام ناب است، اسلام وابسته به تفکرات انحرافی و غلط و عوامانه و ابلهانه افرادی مثل تکفیری‌ها نیست؛ اسلام مبتنی بر عقل و نقل، اسلام عاقلانه، اسلام متّکی به قرآن، اسلام متّکی به معارف نبوی و معارف اهل‌بیت علیهم السّلام».

حمایت اسلام و انقلاب از زنان در هیچ مکتبی نبوده و نیست

وی بابیان اینکه متأسفانه این روزها حرف‌هایی برخلاف اصول و ارزش‌ها زده می‌شود، گفت: اموری تشویق می‌شود و با پروپاگاندای رسانه‌ای و استفاده از بعضی سلبریتی های وابسته و بعضی ورزش‌کاران و افراد شاخص اما بی‌بصیرت برخلاف ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب حرف‌های غلطی که دیکته شده بیگانگان هست را تکرار می‌کنند.

امام‌جمعه کرج در ادامه افزود: همه می‌دانند ارزشی که اسلام به بانوان داده است و حمایتی که انقلاب از زنان کرده در هیچ جای دنیا و هیچ مکتبی نبوده است و همین ارزش‌گذاری عامل جذب افراد به اسلام است؛ اما آن‌ها چون هراس دارند با نشان دادن روش تکفیری‌ها و اسلام‌های آمریکایی و انگلیسی مسیر را منحرف می‌کنند و متأسفانه گاهی با سوء مدیریت و کم‌توجهی خوراکی برای بیگانگان درست می‌شود.

همه باید به قانون ملتزم باشند

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه کشور و هر اجتماعی برای اینکه بتواند به مسیر خودش ادامه دهد نظام و قانون می‌خواهد و همه هم باید ملتزم باشند و نمی‌شود به میل افراد عمل کرد، گفت: قوانین همین بازی فوتبال را ببینید و سختگیری که داور مسابقه دارد. وزن توپ باید مشخص باشد، طول و عرض زمین باید اندازه باشد. توپ مسابقه را قبل از بازی وزنش را می‌گیرند. همه قاعده و قانون دارد. نمی‌شود هر کس هر جور دلش خواست رفتار کند. مثلاً یک بازیکنی بگوید من می‌خواهم بالباسی به رنگ دیگر بازی کنم. همه‌جا همین‌طور است. راهنمایی و رانندگی اگر قانون نداشته باشد نمی‌شود جاده‌ها را کنترل کرد. البته قوانین را باید طوری ریخت که موافق با فطرت باشد و غیرت دینی و ارزش‌های اسلامی و انقلاب را از بین نبرد.

دستگاه‌های متولی برای افکار عمومی روشنگری کنند تا بهانه به دست معاندان و مگس صفتان نیفتد

وی بابیان اینکه در این فقره پیش‌آمده هم بعضی‌ها قانون‌گریزی می‌کنند و بعضی دنبال سوءاستفاده هستند، گفت: باید با دقت توجه کرد. همان‌طور که رئیس‌جمهور محترم گفتند دستگاه‌های متولی باید به‌دقت کار خودشان را انجام دهند و برای افکار عمومی روشنگری کنند تا بهانه به دست معاندان و مگس صفتان نیفتد که سوءاستفاده کنند. الآن ضربه‌ای که استکبار از نظام اسلامی خورده است جوری است که از کوچک‌ترین مطلب می‌خواهند استفاده کنند و بهره خودشان را ببرند لذا باید خیلی مواظب حرکات و مدیریت بود.

کم‌کاری ما راجع به کودک زیاد است

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به ۱۳ فروردین روز جهانی کودک، اظهار داشت: راجع به کودک بنده حرف زیاد دارم که بزنم ولی چون فرصت گذشته در نوبت دیگری بیان می‌کنم که کم‌کاری ما راجع به کودک زیاد است. راجع به کودک و نوجوان گفته می‌شود اما راجع به کودک کار کمتر می‌شود و بیشتر کار برای نوجوان‌ها انجام می‌شود. درصورتی‌که مسئله کار برای کودکان مهم‌تر از بقیه اقشار است.

فرهنگ احترام به طبیعت را باید از کودکی آموزش داد

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به ۱۳ فروردین روز طبیعت، گفت: باید فرهنگ احترام به طبیعت را از کودکی آموزش داد تا نتیجه‌بخش باشد. باید یاد داد و همه اعم از کوچک و بزرگ بفهمند که یکی از نعمت‌های خدای تعالی که در اختیار ماست و باید حراست کنیم تا این نعمت را سالم به نسل بعدی برسانیم طبیعت است. طبیعت را باید با تمام ویژگی‌هایش حفظ کرد. آب‌وخاک و درخت و هوا را باید مواظبت کرد.

نگاه به طبیعت نباید خرافی باشد

وی در ادامه بابیان اینکه به سفارش اهل‌بیت راجع به طبیعت توجه کنیم، گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: «نگاه کردن به سبزه، موجب شادابی است». یا امام صادق علیه‌السلام فرمود: «زندگی با سه چیز خوش است: هوای پاک، آب فراوان و گوارا و زمین نرم و آماده کشاورزی». نگاه به طبیعت و نعمت‌های خدا باید چنین دیدی باشد نه خرافه و امثال آن لذا از نعم الهی بهره ببرید ولی وابسته نشوید.

خانواده‌ها برای آموزش حضوری همکاری کنند

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش پایانی با اشاره به نکته استانی، تصریح کرد: از روز چهاردهم فروردین مدارس باز می‌شوند، خانواده‌ها همکاری کنند که آموزش حضوری پا بگیرد والا خسارت‌هایی که در دوران کرونا دیدیم بالا می‌رود. استاد باید با دانش‌آموز ارتباط داشته باشد. الآن در دنیا هم الا یکی دو مورد مدارس و دانشگاه‌ها حضوری شده‌اند. اولیاء مدارس با کمک خود خانواده‌ها زمینه‌های سلامت را فراهم می‌کنند. لذا مانع درس حضوری نشوید و بگذارید کلاس‌ها تشکیل شود.

خودرایی و نادیده گرفتن اقتضائات بومی نتیجه خوبی برای مدیریت نخواهد داشت

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری بابیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرائی به مشاوره‌ها، پیشنهادات و انتقاداتی که طرح می‌شود برای پیشبرد بهتر کار منطقه و استان اهمیت بدهند، تأکید کرد: نظرات مردم را در اداره جامعه در نظر بگیرید و در چهارچوب قانون عمل کنید. خودرایی و نادیده گرفتن اقتضائات بومی نتیجه خوبی برای مدیریت نخواهد داشت. این هم تذکری بود که خواستم عرض کنم که همه دوستانی که در مناصب اجرایی استان مشغول فعالیت هستند، این نکته را هم توجه داشته باشند.

در دعا بخیل نباشیم

وی در خاتمه بابیان اینکه در این روزهای پایانی از همه شما التماس دعا داریم، گفت: ماه رمضان هم که داخل می‌شود همه برای هم دعاگو باشیم. در دعا بخیل نباشیم. برای همه دعا کنیم مِن مشارق الارض اِلی مَغاربِها دعا کنیم و نیازهای دیگران را در نظر بگیریم. خدای تعالی چند برابر آن دعایی که در حق دیگران می‌کنید به خود شما عنایت خواهد کرد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.