مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

حمایت اسلام و انقلاب از زنان در هیچ مکتبی نبوده و نیست

کارشناس روابط عمومی ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۱۲

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عباد الرحمن خودم و شمارا به تقوای الهی دعوت می کنم. اهل تقوا عدالت را در همه شئون رعایت می کنند. تا امروز در هر نوبت مستقلاً به گوشه ای از بحث عدالت اشاره‌کرده‌ام و قصد جدی داشتم که در همان نوبت آن بخش تمام شود.

در این جلسه عرض می کنم، برای اینکه عدالت اجتماعی که یکی از اهداف بعثت انبیاء علیهم السلام بود محقق شود باید مقدماتی فراهم شود که از مهم‌ترین مقدمات تشکیل حکومت است؛ و تلاش همه انبیاء و اوصیاءِ آنان برقراری عدالت اجتماعی در همه عرصه ها و در بستر حکومت بوده است.

هرگز انبیاء به دنبال ریاست‌طلبی و فرمانروائی و ثروت‌اندوزی نبودند و حکومت برای آنان هدف نبود، بلکه همان بود که قرآن فرمود و ما مکرر اشاره کردیم. «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ». (حدید/۲۵)

به این مطلب توجه دارید که هرگز انبیاء الهی نیامدند که فقط مردم را به عبادات و آخرت دعوت کنند که اگر این بود این‌همه دشمن نداشتند و خود این بزرگواران این‌همه تلاش و مبارزه با ظالمان و مستکبران و تحمل سختی نداشتند. مخالفت انبیاء با دنیامداری و فزون‌طلبی باعث جنگ و عدم پذیرش بود.

رسول خدا هم که مأمور تشکیل حکومت شد چون قوانین اسلام بدون نظام و حکومت قابل‌اجرا نیست. تلاش رسول خدا این بود که با تشکیل حکومتِ حق، جلوی ظلم و مفاسد را بگیرد و عدالت اجتماعی برقرار کند. پس خود حکومت همان طور که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند به‌اندازه کفش پاره ارزش ندارد مگر بشود در سایه آن از ظلم جلوگیری و حقی را اقامه کرد.

خب انسان به خاطر نیازهای فراوانی که دارد و عدم توانائی فراهم کردن همه نیازها به تنهائی و همچنین نیاز به انس و دوستی و ازدواج و … نمی تواند بدون اجتماع زندگی کند و بالضروره مدنی زندگی می کند. از طرف دیگر، زندگی در جامعه برای هر فرد محدودیت‌هایی به وجود می آورد که افراد باید رعایت کنند. لذا بدون عدالت نمی توان روابطی که در جامعه بین افراد وجود دارد را تنظیم کرد.

آن‌وقت بحث مفصل آزادی فردی و عدالت اجتماعی و تقابلی که بین این دو هست مطرح می شود که اگر توفیق شد خلاصه-ای عرض می کنم. حالا شما وقتی به جامعه مسلمین در زمان رسول خدا نگاه می کنید نمونه ی کاملی از رفتار عادلانه حکومت با مردم و رعایت عدالت اجتماعی را می‌بینید.

اما بعد از رسول خدا مسیر تغییر کرد و بی‌عدالتی اجتماعی و تبعیض، توسط افرادی به جامعه تحمیل شد و روابط اجتماعی را به دوران جاهلیت برگرداند. به‌طوری‌که وقتی امام معصوم هم مسئولیت را به عهده گرفت مردم تحمل رفتار عادلانه را نداشتند؛ و این ها عبرت‌هایی است که باید از تاریخ بگیریم.

نکته دیگر اینکه دستورات عام دین در مورد عدالت شامل عدالت اقتصادی نیز می‏شود یعنی اگر بخواهیم عدالت اجتماعی را واقعی تر و قابل‌لمس‌تر نشان دهیم باید به عدالت اقتصادی که جزئی از آن است توجه کنیم؛ یعنی ببینیم آیا مثلاً امکانات به‌تساوی بین افراد تقسیم می شود؟ آیا کاری که شخص انجام می دهد با حقی که به او داده می شود برابری دارد؟ شیوه توزیع ثروت های به‌دست‌آمده چگونه است؟ اختلاف طبقاتی بافاصله زیاد وجود دارد؟ این‌ها باید بررسی شود.

در ضمن بدانیم که ازنظر اسلام بحث عدالت اقتصادی هم که می شود رشد معنوی و کمال روحی و تأمین آخرت فرد مسلمان مغفول نمانده است، نگاه اسلام به این مقوله نگاه ابزاری است و آن را هدف نمی داند. حتی در مواردی مثل خمس و واجبات مالی، قصد قربت را شرط می داند که هم مسیر رفع فقر طی شود و هم شخص رشد معنوی پیدا کند.

همین‌جا می شود این بحث را مطرح کرد که ازنظر اسلام ثروت باید متعادل باشد؛ یعنی نباید در جامعه اسلامی تفاوت معنادار بین افراد جامعه ازنظر برخورداری مادی وجود داشته باشد. کسی در قله باشد و دیگری در حضیض.

دقت کنید این مطلب پذیرفته‌شده هست که افراد در به دست آوردن مال متفاوت هستند بالاخره استعدادها و توانمندی‌های جسمی و فکری و هوش و خلاقیت وهمت و امثال این ها در تولید ثروت نقش دارند و همین ها طبقات اجتماعی را به وجود می آورد و اتفاقاً بشر با همین تفاوت ها اداره می شود و جوامع رشد می کنند و همه این ها از تدبیر و حکمت الهی ناشی شده است که در قرآن کریم اشاره‌شده است.

بحث در این ها نیست، بحث در الهکم التکاثر است که طبقه ای با استفاده از امکانات و رانت و امثال این ها، تفاوت ها را به جامعه تحمیل کنند. حقوق کارگر و کارمند پرداخت نشود و از قِبَل آن کاخ و قصر ساخته شود؟ زیاده خواهی ها باعث مسابقه در ثروت‌اندوزی شود و در جامعه طبقه فقرا به وجود  آید.

اینجاست که اسلام در این بخش فقط سفارش اخلاقی نمی کند بلکه دستورِ تعدیل ثروت می دهد. اولاً احکام و مقررات اسلامی طوری است که اجازه انباشته شدن ثروت را نمی دهد، به آیات و روایاتی که از اکتناز و گنج نهی فرموده مراجعه کنید. بعد هم دستور به پرداخت سهم فقراء می دهد.

ثروت وقتی جمع می شود که ثروتمندان حقوق مالی که وظیفه داشته اند نپرداخته اند. چون ریشه فقر و محرومیت فقرا، مشیت الهی نیست، بلکه ظلم اغنیاست. امام رضا علیه السلام فرمودند: علت تشریع زکات تأمین مخارج فقرا و محدود کردن اموال ثروتمندان است.

اتفاقاً در بیانیه گام دوم که همیشه باید کنار دستتان باشد و مطالعه کنید، نکته ای مربوط به این بخش هست. فرمودند: «در جمهوری اسلامی کسب ثروت نه‌تنها جرم نیست که مورد تشویق هم هست؛ اما تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به‌ویژه خواری و مدارا با فریب‌گران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می انجامد به‌شدت ممنوع است. همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو موردقبول نیست».

یعنی اینکه باید حمایت کرد از این اقشار اما معنای این حمایت این نیست که آن‌ها را در فقر نگه‌داریم و بعد هی کمکشان کنیم. گداپروری نباید کرد. اینکه آقا در بیانیه می‌فرماید حمایت کنید یا اسلام گسترده‌تر و بالاتر بیان می‌کند که از فقرا حمایت کنید، یعنی کاری کنید که محرومیت و فقر آن‌ها از بین برود نه اینکه کمک کنی در فقر بماند. لذا گروه‌های نیکوکاری و مواسات که دارند به محرومان خدمت می‌کنند باید کاری کنند که این‌ها از محرومیت خارج شوند. حمایت یعنی کمک کنیم او از این مرحله عبور کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. چشم متقین چشم عبرت بین است و از موردی عبور نمی‌کنند مگر آنکه پندی می‌گیرند.

از مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۸۶ از حکم نهج‌البلاغه نقل است: «وَ قَدْ مَرَّ بِقَذَرٍ عَلَى مَزْبَلَهٍ هَذَا مَا بَخِلَ بِهِ الْبَاخِلُونَ وَ فِی خَبَرٍ آخَرَ أَنَّهُ قَالَ هَذَا مَا کُنْتُمْ تَتَنَافَسُونَ فِیهِ بِالْأَمْسِ». امام وقتی‌که به کثافتى که در مزبله‏اى بود گذر کرد فرمود: این است آنچه بخیلان بدان بخل مى‏ورزیدند.

و در روایت دیگرى آمده است که آن بزرگوار فرمود: این است آنچه شما دیروز [براى به دست آوردنش‏] بر هم سبقت مى‏جستید؛ یعنی مال دنیا. حضرت با قرار دادن نتیجه به‌جای مقدمه در حقیقت به پلیدی و رجس بودن مال‌ومنال دنیا اشاره فرموده‌اند که بخیل به آن‌ها بخل می‌ورزد.

البته دایره بخل بخیل گسترده است گاهی همین سلام ندادن را بخل دانسته‌اند. رسول خدا فرمود: «إِنَّ أَبْخَلَ النَّاسِ مَنْ بَخِلَ بِالسَّلَام». بخیل‌ترین مردم کسی است که سلام نمی‌دهد.

به هر جهت این خیلی درس‌آموز است. خدا رحمت کند مرحوم آقای مجتهدی رضوان‌الله علیه ایشان بعضی وقت‌ها این را می‌گفت. می‌گفت بهلول یک‌وقتی از کنار چنین کثافتی عبور کرد و بعد نگاه کرد به آن (من با زبان خود ایشان عرض می‌کنم) گفت: تو که یک موقع مثلاً خورشت قورمه‌سبزی بودی، فسنجان بودی، باقلوای یزد بودی، پشمک بودی، چه شد که الآن انقدر بد بو شدی؟ بعد می‌گفت اگر زبان داشت می‌گفت: من یک مدتی با آدم‌ها نشستم بدبو شدم و الا من همان خوشبو بودم. خواست تذکر بدهد که دل نبندیم. اینجا هم امیرالمؤمنین دارد به ما تذکر می‌دهد. خدای تعالی دل ما را ظرف معارف قرار بدهد. تقوای ما را بیش‌ازپیش بگرداند.

«اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ». جمعه پایانی ماه شعبان المعظم است و در این لحظات خاضعانه و با التجاء از درگاه ربوبی طلب می‌کنیم که خطاها و لغزش‌های ما را ببخشد و طاهر به ماه رمضان برساند.

البته خود ما هم باید تلاش کنیم با اعمالی که می‌توانیم مثل نماز و روزه و دعا. مرحوم شیخ صدوق در امالی روایتی را نقل می‌کند -که زبان حال ماست چون ما تلاش هم نداریم و بعضی‌اوقات توان نماز و روزه هم نداریم- که فرمودند: «مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَى مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلَاهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً». هر که نمی‌تواند کارى کند که به سبب آن گناهانش زدوده شود بر محمد و خاندان او بسیار درود فرستد؛ زیرا صلوات گناهان را ریشه‌کن می‌کند.

ماه ضیافت الهی نزدیک است و باید بتوانیم در این ماه فضائل انسانی را در خود ایجاد و یا بیشتر کرده به کمال برسانیم. یکی از بهترین کمالات که می‌توانیم در این ماه برای به دست آوردن آن تمرین کنیم حسن خلق است. مسائل دیگری برای این ماه گفته‌شده اما من با نگاه دیگری این را عرض می‌کنم.

رسول خدا در دعا به خدای تعالی عرض کرد: «اَللّهُمَّ حَسِّنْ خُلْقی…» خدایا خلق من را نیکو کن. باید کاری کنیم خوش‌اخلاقی ملکه ما باشد. اگر نگاهی گذرا به این کمال داشته باشیم می‌فهمیم که چه مقدار اهمیت دارد. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: حسن خلق فقط در اولیاء خدا و اصفیای او یافت می‌شود یعنی اگر ما توانستیم در خودمان حسن خلق را ملکه کنیم یکی از اولیاء خدا و اصفیا و انتخاب‌شده‌های خدا هستیم.

به بعض روایات که ثمره حسن خلق را تذکر داده‌اند توجه بفرمائید: «حسن خلق هم به عمر برکت می‌دهد و هم به رزق و روزی. گناهان را پاک می‌کند و یک نوع استغفار عملی است. خداوند متعال ثوابی مثل ثواب مجاهد درراه خدا را به کسی که حسن خلق دارد می‌دهد». این‌ها متن روایات بود. اگر خوب به این دستورات دقت کنیم آن‌وقت معلوم می‌شود که چرا رسول خدا فرمودند: اگر ما بفهمیم که چه مواهبی در حسن خلق نهفته است، آنگاه متوجه می‏شویم که ما چقدر به آن احتیاج داریم و تلاش می‌کنیم آن را در خود تقویت کنیم و اگر نداریم ایجادش کنیم.

به‌هرتقدیر هرچه انسان بیشتر عبد خدا و تسلیم او باشد بهره بیشتری از حیات برده است. باید سعی کنیم عبد باشیم و تسلیم خدا باشیم. خدای تعالی توفیق درک درست این ماه را به همه ما عنایت فرماید.

۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی را گرامی می‌داریم. روز بزرگی است اما قدر آن در بین مناسبت‌های اسلامی به خاطر تعطیلات نوروز و یا عدم دقت در اهمیت موضوع ناشناخته مانده است. به مناسبت امروز من مطالبی را با توجه به بیان امامین انقلاب برای شما تبیین می‌کنم که این خودش جهاد تبیین است.

حضرت امام (ره) فرمود: «صبحگاه ۱۳ فروردین که روز نخستین حکومت الله است، از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبى و ملى ماست. (ایشان این روز را هم ‌جزو اعیاد مذهبی می‌داند) ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه‌دارند؛ روزى که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتى فروریخت و سلطه شیطانى براى همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به‌جای آن نشست».

این تعابیر پنج‌گانه امام را باید با دقت تحلیل و تبیین کرد. ۵ بخش کوتاه است اما هرکدام از این بخش‌ها پرمحتوا است: روز نخستین حکومت الله/ از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبى و ملى/ روزى که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتى فروریخت/ روزى که سلطه شیطان براى همیشه رخت بربست/ روز استقرار حکومت مستضعفین که حکومت خداست. باید در تبیین اهمیت این روز بیشتر کار شود.

روز ۱۲ فروردین، روزی است که ساختار حکومت، ساختاری مردمی پیدا کرد؛ یعنی امام رضوان خدا بر او بعد از ۵۰ روز از پیروزی انقلاب و نابودی طاغوت به دست مردم، تعیین حکومت جدید را هم به مردم سپردند؛ و با آن دید الهی که داشت در بحبوحه التهابات داخلی و زیاده‌خواهی گروهک‌ها و شیطنت بیگانگان پیکره نظام اسلامى را بر اساس نظریه «امام و امت» تثبیت کرد؛ و این باعث تثبیتش تا امروز شده است و الا همان سال‌های اول اگر این انتخابات انجام نمی‌شد و اگر این رأی‌گیری انجام نمی‌شد این انقلاب از بین رفته بود؛ و همین امر رمز مانا بودن انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن است.

و خلف امام هم همین مسیر را تا امروز طی کرده است و از مردم به‏عنوان رکن اصلى جامعه اسلامى و نقش آن‌ها در پیشبرد اهداف انقلاب غافل نبوده است؛ که این هم نعمتی است که باید شاکر باشیم. لذا برای ادامه مسیر در دهه پنجم به بعد انقلاب که در بیانیه گام دوم تبیین شده، جهادِ بزرگ برای ساختنِ ایرانِ اسلامیِ بزرگ را به دوش مردم به‌خصوص جوانان گذاشته‌اند؛ و این مهم است یعنی انقلاب ما مردمی آغازشده، مردمی حمایت‌شده، مردمی تثبیت‌شده و مردمی ادامه پیدا خواهد کرد.

خیلی گذرا اگر به بیان بیانیه توجه کنید می‌بینید که برای جمهوری اسلامی چهار ویژگی اصلی قائل هستند: الف) شاکله و تکوّن جمهوری اسلامی است که مرکب از جمهوریت و اسلامیت است. فرمودند: «ترکیب جمهوریت و اسلامیت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‏ی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد؛ و این نخستین درخشش انقلاب بود». این‌ها توضیح دارد ولی من فقط عنوان می‌کنم تا دوستان در محافل خودشان تشریح کنند.

ب) مهم‌ترین دغدغه جمهوری اسلامی عدالت است. مرقوم فرمودند: «عدالت در صدر هدف‏های اولیه‏ی همه‏‏ی بعثت‏های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؛ این، کلمه‏ای مقدس در همه‏ی زمان‏ها و سرزمین‏ها است و به‏صورت کامل، جز در حکومت حضرت ولی‌عصر (ارواحنافداه) میسر نخواهد شد ولی به‌صورت نسبی، همه‌جا و همه‌وقت ممکن و فریضه‏ای بر عهده‏ی همه، به‌ویژه حاکمان و قدرتمندان است». خب اگر بخواهد چنین عدالتی مستقر شود باید با فساد به‌شدت مبارزه کرد.

بعد ایشان برای اینکه جلوی انحرافات آینده را بگیرند دو گلایه را در متن بیانیه مطرح فرمودند: اول: «عدم کارکرد عدالتِ موردِ انتظارْ در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود». دوم: «بی‏توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‏هایی از تاریخ چهل‌ساله». این هم یکی از مشکلات است. ایشان گلگی می‌کند که چرا این‌ها کنار گذاشته‌شده‌اند؟ چرا انقلابیون در آنجا که باید باشند نیستند و نبودند؟

ایشان در خصوص گلایه دوم می‏نویسند: «بدانید که اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‏هایی از تاریخ چهل‏ساله نمی‏بود که متأسفانه بود و خسارت‏بار هم بود بی‏شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‏های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‏داشت».

امروز متأسفانه خط نفوذ، خزنده و با کلمات شیرین و عامه‌پسند تلاش دارد بین انقلاب و آرمان‌هایش فاصله بیندازد. موذیانه و موریانه صفت دارند این کار را می‌کنند اما بصیرت انقلابی و جوانان هوشیار نسل کنونی جلوی این انحراف تا امروز ایستاده است.

ج) ویژگی سوم حرکت روبه‌جلوی جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی متوقف نشده است. حرکت داشته و دارد حرکت می‌کند و بالنده است که همه این‌ها از برکات همان روز ۱۲ فروردین است. ایشان فرمودند: «به‏رغم همه‏ی این مشکلات طاقت‏فرسا، جمهوری اسلامی روزبه‏روز گام‏های بلندتر و استوارتری به جلو برداشت؛ و امروز گسترش حضور قدرتمندانه‏ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه به‌جایی رسیده است که دشمن امروز برای مقابله‏ی سیاسی و امنیتی با جمهوری اسلامی، خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از ده‏ها دولت مُعاند یا مرعوب می‏بیند و البتّه بازهم در رویارویی، شکست می‏خورد».

د) امیدواری و امید به آینده روشن جمهوری اسلامی را باید به‌عنوان خصوصیت چهارم نام برد که فرمودند: «جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‏ها و موقعیت‌های نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود به شدّت پایبند و به مرزبندی‏های خود با رقیبان و دشمنان بشدت حساس است. با خطوط اصلی خود هرگز بی‏مبالاتی نمی‏کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند. بی‏شک فاصله‏ی میان بایدها و واقعیت‌ها، همواره وجدان‏های آرمان‏خواه را عذاب داده و می‏دهد. امّا این، فاصله‏ای طی شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‏شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، باقدرت بیشتر طی خواهد شد».

عصاره این بندهای چهارگانه همان است که امام فرمود روز ۱۲ روز نخستین حکومت الله است؛ یعنی نباید کسی در مخیله‌اش این خطور کند که برای خدمت به مردم باید دست از آرمان‌ها و مبانی انقلابی بکشیم. چون تا وقتی جمهوری اسلامی هست این جمهوری دست از اسلام و استقلالش و آزادی‌اش برنمی‌دارد باعزت است و تن به حقارت سازش نمی‌دهد.

همین ۴ مطلب مورد طمع دشمنان است؛ اما هر کس به انقلاب و مبانی و اصول آن اعتقاد داشته باشد، لحظه‌ای به ارتباط با مستکبرین فکر نمی‌کند. این از مسلمات است تا وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی و بر اسلامی بودن نظام علی‌رغم میل عده‌ای اصرار داریم آمریکا نمی‌تواند با ایران رابطه دوستانه داشته باشد.

این اسلام است که نمی‌گذارد استقلال و عزت و اقتدار جمهور از بین برود. لذا همه دشمنی دشمنان با همین اسلام است که امام در آن روز فرمود نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.

حالا وظیفه ما چیست در مقابل جمهوری اسلامی؟ همان است که رهبر و قائد ما می‌گوید: «وظیفه من، وظیفه شما این است که از محتوای انقلابی، از اصول باارزش انقلاب دفاع کنیم و نگذاریم این مبانی باارزش و این ارزش‌های والا نادیده گرفته بشود؛ این وظیفه ما است».

امروز دشمنان ما که از هیچ تلاشی برای نابودی نظام اسلامی کوتاهی نکرده‌اند خودشان اعتراف به عجز می‌کنند. آقا فرمودند: «به این نتیجه رسیدند که نظام جمهوری اسلامی را نمی‏شود ساقط کرد، چون مدافع آن، حامی آن، سینه‏های سپر کرده مردم مؤمن است، این نظام را نمی‏شود تکان داد». این عجز را ما امروز در سرزمین‌های اشغالی به‌خوبی می‌بینیم.

در روزهای اخیر شما دقت کردید، نشستی هم که چهار کشور عربی با وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و وزیر خارجه آمریکا داشتند، برای جبران آبروهایی بود که از دست دادند؛ اما ننگ دیگری را برای خودشان با خیانتی که به آرمان‌های فلسطین کردند به وجود آوردند. فلسطینیان و مردم کرانه باختری با همین فرمان اگر جلو بروند ان‌شاءالله به فتح و ظفر نزدیک خواهند شد و پیروزی را به دست می‌آورند. این عجز در آمریکای مفلوک در شکست سیاست‌هایی که در منطقه و جهان پشت سر هم می‌خورد کاملاً مشهود است. لذا دوستانی که در مسندها قرار گرفتند مواظب باشند سخنانشان جوری نباشد که دچار خطای راهبردی باشند.

اما بااین‌حال دشمنان تلاش دارند محتوای نظام را از بین ببرند. چون نمی‌تواند رودررو بایستد شروع می‌کند محتوا را خراب کردن. تلاش دارند کاری کنند از اسلام خبری نباشد. محکم هم دنبال این موضوع هستند. آرایش داخلی و خارجی واداده‌ها را در این چند وقت ببینید. نباید اجازه چنین کاری را داد. آقا فرمودند: «اسلام، پایه و مایه و همه محتوای انقلاب ما است؛ البتّه اسلام ما اسلام ناب است، اسلام وابسته به تفکرات انحرافی و غلط و عوامانه و ابلهانه افرادی مثل تکفیری‌ها نیست؛ اسلام مبتنی بر عقل و نقل، اسلام عاقلانه، اسلام متّکی به قرآن، اسلام متّکی به معارف نبوی و معارف اهل‌بیت علیهم السّلام».

این روزها حرف‌هایی برخلاف اصول و ارزش‌ها زده می‌شود. اموری تشویق می‌شود و با پروپاگاندای رسانه‌ای و استفاده از بعض سلبریتی های وابسته و بعض ورزش‌کاران و افراد شاخص اما بی‌بصیرت برخلاف ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب حرف‌های غلطی که دیکته شده بیگانگان هست را تکرار می‌کنند.

همه می‌دانند ارزشی که اسلام به بانوان داده است و حمایتی که انقلاب از زنان کرده در هیچ جای دنیا و هیچ مکتبی نبوده است و همین ارزش‌گذاری عامل جذب افراد به اسلام است؛ اما آن‌ها چون هراس دارند با نشان دادن روش تکفیری‌ها و اسلام‌های آمریکایی و انگلیسی مسیر را منحرف می‌کنند و متأسفانه گاهی با سوء مدیریت و کم‌توجهی خوراکی برای بیگانگان درست می‌شود.

خیلی روشن است که کشور و هر اجتماعی برای اینکه بتواند به مسیر خودش ادامه دهد نظام و قانون می‌خواهد و همه هم باید ملتزم باشند و نمی‌شود به میل افراد عمل کرد. قوانین همین بازی فوتبال را ببینید و سختگیری که داور مسابقه دارد. وزن توپ باید مشخص باشد، طول و عرض زمین باید اندازه باشد. توپ مسابقه را قبل از بازی وزنش را می‌گیرند. همه قاعده و قانون دارد. نمی‌شود هر کس هر جور دلش خواست رفتار کند. مثلاً یک بازیکنی بگوید من می‌خواهم با لباسی به رنگ دیگر بازی کنم. همه‌جا همین‌طور است. راهنمایی و رانندگی اگر قانون نداشته باشد نمی‌شود جاده‌ها را کنترل کرد. البته قوانین را باید طوری ریخت که موافق با فطرت باشد و غیرت دینی و ارزش‌های اسلامی و انقلاب را از بین نبرد.

حالا در این فقره پیش‌آمده هم بعضی‌ها قانون‌گریزی می‌کنند و بعضی دنبال سوءاستفاده هستند. باید با دقت توجه کرد. همان‌طور که رئیس‌جمهور محترم گفتند دستگاه‌های متولی باید به‌دقت کار خودشان را انجام دهند و برای افکار عمومی روشنگری کنند تا بهانه به دست معاندان و مگس صفتان نیفتد که سوءاستفاده کنند. الآن ضربه‌ای که استکبار از نظام اسلامی خورده است جوری است که از کوچک‌ترین مطلب می‌خواهند استفاده کنند و بهره خودشان را ببرند لذا باید خیلی مواظب حرکات و مدیریت بود.

نکته دیگر این‌که ۱۳ فروردین به نام روز طبیعت نام‌گذاری شده و روز جهانی کودک هم هست. راجع به کودک بنده حرف زیاد دارم که بزنم ولی چون فرصت گذشته در نوبت دیگری بیان می‌کنم که کم‌کاری ما راجع به کودک زیاد است. راجع به کودک و نوجوان گفته می‌شود اما راجع به کودک کار کمتر می‌شود و بیشتر کار برای نوجوان‌ها انجام می‌شود. درصورتی‌که مسئله کار برای کودکان مهم‌تر از بقیه اقشار است.

همان‌طور که قبلاً به مناسبتی عرض کردم، باید فرهنگ احترام به طبیعت را از کودکی آموزش داد تا نتیجه‌بخش باشد. باید یاد داد و همه اعم از کوچک و بزرگ بفهمند که یکی از نعمت‌های خدای تعالی که در اختیار ماست و باید حراست کنیم تا این نعمت را سالم به نسل بعدی برسانیم طبیعت است. طبیعت را باید با تمام ویژگی‌هایش حفظ کرد. آب‌وخاک و درخت و هوا را باید مواظبت کرد.

ثانیاً به سفارش اهل‌بیت راجع به طبیعت توجه کنیم. مثلاً امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: «نگاه کردن به سبزه، موجب شادابی است». یا امام صادق علیه‌السلام فرمود: «زندگی با سه چیز خوش است: هوای پاک، آب فراوان و گوارا و زمین نرم و آماده کشاورزی». نگاه به طبیعت و نعمت‌های خدا باید چنین دیدی باشد نه خرافه و امثال آن. از نعم الهی بهره ببرید ولی وابسته نشوید.

نکته استانی: هم اینکه از روز چهاردهم فروردین مدارس باز می‌شوند خانواده‌ها همکاری کنند که آموزش حضوری پا بگیرد والا خسارت‌هایی که در دوران کرونا دیدیم بالا می‌رود. استاد باید با دانش‌آموز ارتباط داشته باشد. الآن در دنیا هم الا یکی دو مورد مدارس و دانشگاه‌ها حضوری شده‌اند. اولیاء مدارس با کمک خود خانواده‌ها زمینه‌های سلامت را فراهم می‌کنند. لذا مانع درس حضوری نشوید و بگذارید کلاس‌ها تشکیل شود. ادارات هم همه حضوری است.

مطلب دیگر اینکه عزیزان و مدیران دستگاه‌های اجرائی به مشاوره‌ها، پیشنهادات و انتقاداتی که طرح می‌شود برای پیشبرد بهتر کار منطقه و استان اهمیت بدهند. نظرات مردم را در اداره جامعه در نظر بگیرید و در چهارچوب قانون عمل کنید. خودرایی و نادیده گرفتن اقتضائات بومی نتیجه خوبی برای مدیریت نخواهد داشت. این هم تذکری بود که خواستم عرض کنم که همه دوستانی که در مناصب اجرایی استان مشغول فعالیت هستند، این نکته را هم توجه داشته باشند.

در این روزهای پایانی از همه شما التماس دعا داریم. ماه رمضان هم که داخل می‌شود همه برای هم دعاگو باشیم. در دعا بخیل نباشیم. برای همه دعا کنیم مِن مشارق الارض اِلی مَغاربِها دعا کنیم و نیازهای دیگران را در نظر بگیریم. خدای تعالی چند برابر آن دعایی که در حق دیگران می‌کنید به خود شما عنایت خواهد کرد.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.