مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۰ شهر کرج/

یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های امام زمان مبارزه با فساد و اهل فسق است

کارشناس روابط عمومی ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۲۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمان خودم و شما را به تقوالی الهی دعوت می کنم. راجع به عدالت مطالبی را تا این جلسه مطرح کردم و دانستیم که قانون حاکم بر عالم هستی عدالت است که رسول خدا فرمودند: «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَالاَرْضُ»؛ و اجرای عدالت به همه شقوقی که دارد مهمترین ماموریت انبیاء الهی است.

در آیه ۱۵ از سوره مبارکه شورا از رسول خدا می شنویم که: «وَ أُمِرْتُ لاَعْدِلَ بَیْنَکُمُ». مأمورم در میان شما عدالت را اجرا کنم. اگر داستان تقسیم غنایم در جنگ حنین را شنیده باشید، مطلب را تائید می کند که یکى ازاصحاب حضرت (که در اطراف همه بزرگان از این افراد که نه فهم درستی دارند و نه اهل تحلیل درست هستند فقط ادعا دارند هستند و حرفهای بی ربط میزنند) به عنوان اعتراض به نحوه تقسیم عرض کرد: به عدالت در بین ما عمل نکردى. حضرت فرمود: «وَیْلَکَ! اِذا لَمْ یَکُنِ الْعَدْلُ عِنْدى فَعِنْدَ مَنْ یَکُونُ». واى بر تو، اگر من به عدالت رفتار نکنم پس عدالت نزد چه کسى یافت خواهد شد؟ برقراری عدالت یکی از اهداف انبیاء الهی است قطعاً.

اهمیت و ارزشمندی برقراری عدالت در سطح جامعه را می توانیم از فرامین الهی که در قرآن کریم آمده است دریافت کنیم. خدای تعالی در آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل قاطعانه به عدل فرمان می دهد: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ…» و یا در آیه ۲۶ سوره مبارکه ص که فرمود: «یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَهً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ».

و در آیه ۸ سوره مبارکه مائده تاکید می کند که مخالفت ها و دشمنی ها نباید اهل ایمان را از مسیر عدالت منحرف کند: «وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى».

البته باید به این نکته توجه داشت که مساله عدالت تبعیض بردار نیست و باید در همه بخش ها فراگیر باشد و نگاه جامع به آن داشت. نمی شود به بخشی توجه تام داشت و از بخش های دیگر غافل بود؛ یعنی برای رسیدن به نقطه مطلوب باید همه بخش ها متعادل باشند تا زمینه رشد و کمال فراهم شود؛ یعنی هم در دستگاه قضا باید عدالت باشد هم در بخش قانون گذاری وهم در بخش اجراء.

مثلاً اگر دستگاه قضائی تلاش کرد و بر اساس عدل همه امور مربوطه را پیش برد اما در تجارت و اقتصاد و یا در قانون و امثال اینها خللی وجود داشت، اختلال و فساد به وجود می آید و کار ناتمام می ماند.

حتی در مسائل سیاسی اگر عدالت رعایت نشود و افرادی که صلاحیت های لازم را ندارند در جایگا ه هائی که باید تصمیم گیری کنند بنشینند نتیجه اش، وضع قوانین محکم و شفاف و بعد اجرای دقیق با تدبیرلازم نخواهد بود و جامعه را به سقوط می کشاند.

مثلاً اگر در به کارگیری افراد برای دستگاه ها شاخص قرار داده نشود و اگر دارد بر اساس آن عمل نشود و بر اساس دوستی و رفاقت و هم حزبی و امثال اینها افراد به کار گرفته شوند، مصداق بی عدالتی است که همین به جاها و حوزه های دیگر هم سرایت می کند.

بنابراین امیرالمومنین علیه السلام به مالک برای رفع جدی و کامل فساد فرمان می دهد: حَسم ماده کن یعنی ریشه فساد را بخشکان؛ یعنی برای تحقق عدالت، باید به ریشههای بی عدالتی پرداخت و آن ها را از بیخ کند و لازمه این کار بررسی مجدد بعض قوانین است.

امروز می بینیم که حقوقهای نجومی برای عده ای به صورت قانونی پرداخت میشود. یا مساله شفافیت که مطرح است اگر واقعا انجام بگیرد رانتهای اطلاعاتی خاص از بین می رود و در نتیجه نابرابری از بین می رود.

نکته دیگر اینکه اصطلاح عدالت اجتماعی در آیات و روایات به طور صریح نیامده است، اما از مفهوم آن ها می شود مطلب را فهمید. امیرالمومنین علیه السلام درخطبه ۱۷۶ از نهج البلاغه، به تقسیم بندی ظلم اشاره فرمودند و آن را سه دسته قرار دادند: ظلم فرد به خودش، ظلم فرد به خدا و ظلم فرد نسبت به دیگران؛ و بعد به آثار هرکدام پرداختند. فرمودند: آگاه باشید که ظلم بر سه قسم است، ظلمى که نابخشودنى است و ظلمى که بدون مجازات نمى‏ماند و ظلمى که بخشودنى و جبران شدنى است، امّا ظلمى که نابخشودنى است، شرک به خداى سبحان است، که فرمود: «خداوند هیچ گاه از شرک به خود، در نمى‏گذرد» و امّا ظلمى که بخشودنى است، ستمى است که بنده با گناهان بر خویشتن روا داشته است و ظلمى که بدون مجازات نیست، ستمگرى بعضى از بندگان بر بعض دیگر است. که قصاص در آنجا سخت است، مجروح کردن با کارد، یا تازیانه زدن نیست بلکه اینها در برابرش کوچک است. همین مورد نظر ماست که ستمگری بعضی بر بعضی یعنی به عدالت رفتار نکردن که خداوند بدون مجازات نمی گذارد.

بیان این نکته هم اینجا لازم است که عرض کنم که عدالت اجتماعی یک عدالت دو طرفه است؛ یعنی باید منافع هر دو طرف ازهمه جهت حفظ شود. خدای تعالی درقسمتی از آیه ۲۷۹ سوره مبارکه بقره فرمود: «لَا تَظْلِمُونَ وَ لَا تُظْلَمُونَ». نه ستم مى‏کنید و نه بر شما ستم وارد مى‏شود.

از کجا بفهمیم که به عدالت رفتار شده؟ راهش این است که جای طرفین را عوض کنیم اگر باز هم تعادل برقرار باشد یعنی به عدالت رفتار شده است مثلاً در یک معامله ای، خریدار و فروشنده ای جایشان عوض شود باز هم باید راضی باشند.

ما این شاهد را از امیرالمومنین علیه السلام درنامه ۵۳ عرض می کنیم که فرموده اند: مبادله عادلانه مبادله ای است که منافع هر دو طرف آن به صورت توأمان تامین شود.

پس وقتی عدالت اجتماعی در جامعه مستقر شده است که منافع همه بصورت عادلانه تامین شده باشد.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. اهل تقوا دل و خواسته های آن را در کنترل خود دارند. مولانا امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۱۸۴ از حکم نهج البلاغه فرمودند: «إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَهً وَ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً «فَاْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا» فَإِنَّ الْقَلْبَ إِذَا اُکْرِهَ عَمِیَ». دل هاى انسان، خواسته‏ها و اقبال و ادبارى دارد، پس آن هارا از راه خواسته‏ها و اقبال شان به کار وادار کنید، زیرا اگر دل را به زور وادار کنند، پذیرا نخواهد بود.

این یک مسئله تربیتی و رفتاری دقیق است که حضرت بیان فرموده. مقصود امام روشن است. در به کار گیری افراد باید علاقه و تمایل او را در نظر گرفت تا هم کار خوب انجام شود و هم شخص نشاط و بالندگی خود را از دست ندهد؛ و الا باعث ناراحتی شدید و ناکارآمدی شدیدتر خواهد بود.

بعد حضرت کوری را استعاره آورده برای چنین کسی، چون اجبارِ شخص بر کاری، ناراحتی شدیدی بوجود می آورد که مثل مانع عمل می کند و نمی گذارد درک و فکر صحیحی راجع به موضوع داشته باشد؛ کأن کور است.

امروز آخرین جمعه این قرن در ماه شعبان است و سال گشت ولادت موفور السرور منجی عالم، ربیع الانام حضرت بقیه الله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء است که به همه شما تبریک عرض می‌کنم.

روز جهانی مستضعفین را به سربازان گمنام امام عصر تبریک گفته و خدا قوت عرض می‌کنم. امام زمان طبق روایات در زمان غیبت، پرتلاش و مجدانه مشغول انجام وظائف الهی خویش است و مدیریت عالم را در دست دارد ولو حکمتِ غیبت امام علیه‌السلام به بیان امام صادق بعد از ظهور آشکار می‌شود؛ و با تعبیری که خود حضرت فرمودند، نحوه کار هم شبیه خورشید پشت ابر است. خورشید پشت ابر بدون اینکه دیده شود تمام وظائفش را انجام می‌دهد.

لذا در خطاب به شیعیان فرمود: «ما در رسیدگی به شما و رعایت حال شما کوتاهى نمى‏کنیم و شما را فراموش نکرده‌ایم، وگرنه گرفتاری‌ها از هر سو به شما هجوم می‌آورد و دشمنان، شما را نابود می‌کردند». این یعنی حضرت در مواقع مختلف با مراقبت تمام، شر دشمنان را از سر ما کوتاه کرده است و ما توجه نداریم.

خب این از طرف حضرت، اما از طرف ما چه‌کار باید صورت بگیرد تا یار حضرت باشیم؟ با توجه به روایات یکی از مهم‌ترین کارها این است که ما ظرفیت خودمان را بالا ببریم تا بتوانیم امام را همراهی کنیم. باید به کار حضرت راضی باشیم.

در دعا می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ لَیِّنْ قَلْبِی لِوَلِیِّ أَمْرِکَ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الرَّاضِینَ‏ بِفِعْلِهِ». خدایا قلب مرا برای ولایت نرم کن و من را از کسانی قرار بده که به عمل او راضی هستند. این مهم است. بالاخره اطاعت و همراهی با ولی خدا سختی خودش را دارد. لذا به ما یاد دادند این‌گونه بخواهیم: «وَ ثَبِّتْنِی عَلَى طَاعَهِ وَلِیِّ أَمْرِکَ»؛ و مرا در اطاعت ولىّ امرت استوار کن.

یا در دعای دیگر دارد: «اللَّهُمَّ… وَ قَوِّنَا عَلَى طَاعَتِهِ وَ ثَبِّتْنَا عَلَى مُتَابَعَتِهِ وَ اجْعَلْنَا فِی حِزْبِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِهِ وَ الرَّاضِینَ‏ بِفِعْلِهِ».

خب چگونه خود را در زمره همراهان حضرت قرار دهیم و معیت با امام داشته باشیم؟ خدای تعالی در آیه ۶۹ سوره مبارکه نساء فرمود: مهم‌ترین شرط همراهی اطاعت است. اگر بخواهیم تحت ولایتشان باشیم باید اطاعت کنیم که فرمودند: «ولایتنا اطاعتنا».

اطاعت یاران امام عصر، از فرمان‌برداری کنیز در برابر مولایش بیشتر است: «هُم أَطْوَعُ مِنَ الْأَمَّهِ لِسَیِّدِها». یا فرمودند: «… مُجِدّونَ فِی طاعَتِه». و این اطاعت در ابعاد مختلف فکری و اعتقادی و اخلاقی و امثال ذالک است. اطاعت فقط در یک بعد نیست. در همه ابعاد باید ما اطاعت داشته باشیم.

قطعاً یاران و همراهان حضرت باید ویژگی‌هایی داشته باشند که در روایات به آن‌ها اشاره‌شده است. مثلاً باید خداشناس باشند. «رجالٌ عَرَفُوا اللّهَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ وَ هُم أَنصارُ الْمهدی فی آخِرِ الزَّمانِ». باید ایمان قوی داشته باشند. آنان مردانی هستند که دل‌هایشان از محکمی مانند پاره‌های آهن است، نسبت به ذات الهی شک و تردیدی ندارند و سخت‌تر از سنگ هستند. آنان از سرچشمه توحید ناب، سیراب‌اند و به وحدانیت خداوند، آن‌چنان‌که حق وحدانیت او است، اعتقاددارند. اهل قرآن هستند و با عبادت انس دارند و از عقلانیت و بصیرت بالا برخوردارند. اهل جهاد هستند.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در تفسیر آیه ۵۴ سور مبارکه مائده: «یُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللّهِ…» فرمود: آنان، یاران امام قائم هستند.

یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های حضرت مبارزه با فساد و اهل فسق است؛ بنابراین قطعاً یاران امام عصیان ستیز هستند. شجاع و دلیر و شهادت طلبند. «وَ یَتَمَنَّونَ أَنْ یُقْتَلوا فی سَبیلِ اللّه» آرزو می‌کنند که درراه خدا به شهادت برسند. اهل زهد، یکدل و صمیمی هستند. اهل نظم و تشکیلات هستند؛ و به‌اندازه ذره‌ای در آرمان‌ها و مسیر خود تردید ندارند و وسوسه خناسان در دل آن‌ها خللی وارد نمی‌کند. خدای تعالی همه ما را از یاران و محبان و موالیان حضرت قرار بدهد.

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای یار حضرت شدن این است که از ناحیه ما اذیتی به امام نرسد. ایشان فرمودند: «اعمال ناشایست شیعیان سبب دورى آن‌ها از امامشان شده است». پس باید با اعمال شایسته، با امام ارتباط برقرار کرد. همین مواسات از اعمال خیر است.

مرحوم کلینی در کافی از امام باقر علیه‌السلام روایتی را نقل کرده که فرمودند: «مَنْ کَانَ لِلَّهِ مُطِیعاً فَهُوَ لَنَا وَلِیّ وَ مَنْ کَانَ لِلَّهِ عَاصِیاً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ». کسی که مطیع ماست تحت ولایت ماست و کسی که اطاعت نمی‌کند عصیان دارد و این عاصی دشمن ماست. آن مطیع هم ولی و دوست ماست.

و این همان بیان حضرت ابراهیم است که خداوند در آیه ۳۵ سوره مبارکه ابراهیم فرمود: «فَمَن تَبِعَنِى فَإِنَّهُ مِنِّى وَ مَنْ عَصَانِى فَإِنَّکَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ». هر که مرا پیروى کند، قطعاً او از من است و هر کس با من مخالفت کند، همانا تو بخشنده‌ی مهربانى. در روایت دارد هر وقت نام حضرت ابراهیم آمد می‌شود صلوات بر محمد و آل محمد فرستاد.

نکته دیگر اینکه یقیناً نام‌گذاری این روز به نام مستضعفین، فقط یک اقدام نمادین نبوده بلکه ناظر به راهبرد تحقق زمینه‏های ظهور حضرت است. امام رضوان خدا بر او شروع‌کننده این دوگانه مستضعفین و مستکبرین بود.

امام دربیانی فرمود: «این قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است»؛ و فرمودند: «آن اسلامى هم که طبقات مستضعف و محروم به آن امیدوار نشوند و دل ندهند، اسلام نیست. اسلامى که نتواند آرزوهاى خفته و فروکشته‏ى قشرهاى مظلوم را در سطح دنیا «نه‌فقط در سطح کشور خودمان» زنده و احیا کند، شک کنید در این‌که این دین، اسلام باشد».

ببینید انقلاب با چه شعارهایی و چه بیانی شروع شده است و چه مبانی‌ای دارد و دیگران چگونه دارند به این مبانی خلل وارد می‌کنند. بخش‌هایی از جهاد تبیین همین‌هاست.

و رهبر معظم انقلاب هم همین مسیر را طی کرد در بیانیه گام دوم، تقابل دوگانه‏ى اسلام و استکبار را مطرح کردند؛ و در آن بیانشان فرمودند: «پاى بندى به اصول انقلاب، بدون مجاهدت درراه نجات مستضعفان و محرومان، سخنى ‏بى‏معنى و ادعایى پوچ است».

انقلاب اسلامى، مرحله اول راهبرد تحقق روز جهانى مستضعفین‏ بود و تشکیل هسته‏هاى مقاومت، دومین مرحله راهبرد تحقق روز جهانى مستضعفین.

حضرت امام ۱۹۰ روز قبل از ارتحالشان، این‏گونه تبیین نمودند: «باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامى باشند و این شدنى است، چراکه بسیج منحصر به ایران اسلامى نیست. باید هسته‏هاى مقاومت را در تمامى جهان به‏ وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد».

و سومین مرحله، تحقق حزب جهانى مستضعفین است. این‌ها همه در بیان امام است. فرمودند: «روز قدس یک روز اسلامى است و یک بسیج عمومى اسلامى بود؛ و من امیدوارم که این امر مقدمه باشد از براى یک «حزب مستضعفین» در تمام دنیا… و همه مستضعفین باهم در این حزب شرکت کنند و مشکلاتى که سر راه مستضعفین است از میان بردارند و قیام در مقابل مستکبرین و چپاولگران شرق و غرب کنند و دیگر اجازه ندهند که مستکبرین بر مستضعفین عالَم ظلم کنند».

و این کار با حضور مؤثر جوانان مؤمن انقلابی محقق می‌شود که رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب، آرمان بزرگ انقلاب اسلامى را «ایجاد تمدّن نوین اسلامى و آمادگى براى طلوع خورشید ولایت عظمى ارواحنا فداه» دانستند و تصریح کردند که وظیفه اصلى جوانان «حرکت کارآزموده و پرانگیزه» براى حراست از انقلاب و نزدیک نمودن آن به این آرمان بزرگ است.

۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت است که در سال‌های گذشته نکاتی عرض کردم، مکرر توصیه‌شده که تاریخ معاصر ایران بخصوص وقایع ملی شدن صنعت نفت را مطالعه کنید درس‌های عبرت‌آموزی برای ما دارد که باید موردتوجه قرار گیرد. بلکه برای کشورهایی که با آمریکا و غرب ارتباط دارند و دل‌بستگی دارند عبرت دارد.

نمونه خیلی نقد آن جنگی است که در اوکراین به راه افتاده است. آمریکا باکسی ارتباط نمی‌گیرد مگر آنکه آن کشور مطیع محض و مسلوب الاراده باشد و البته اگر این‌گونه هم باشد فقط گاو شیرده شده و در وقت حساس او را تنها می‌گذارد. درست مثل شیطان عمل می‌کند.

خدای تعالی در آیه ۲۹ سوره مبارکه فرقان راجع به شیطان فرمود: «و کان الشیطانُ للانسان خذولا» و شیطان همیشه خوارکننده انسان بوده است؛ و تربیت‌شدگان شیطان هم همین‌گونه عمل می‌کنند. چون خُذلان به این معناست که آن‌کسی که امید داشتی یاری‌ات کند و یا وعده یاری داده بود، در زمان نیاز پشت تو را خالی کند و رهایت کند.

این کار شیطان است و تربیت‌شده‌های شیطان هم این‌گونه عمل می‌کنند. لذا اگر کسی دل به آن‌ها ببندد بداند که به نتیجه نمی‌رسد. در آیه ۱۶ سوره مبارکه حشر فرمود: به انسان می‌گوید کافر شو تا تو را کمک کنم ولی وقتی کافر می‌شود اعلام برائت می‌کند.

دنیا از اوکراین عبرت بگیرد. به این ببر پوشالی افول کرده دل نبندد. به ملت ایران نگاه کنید که با مقاومت خودش تمام هیمنه آمریکا را به هم ریخت و آمریکا بیش از چهل سال است می‌خواهد خود را به جایگاه اول برگرداند در این کشور اما در مقابل ملت انقلابی ایران کم آورده است و درصحنه‌های مختلف مفتضح شده است در جریان مذاکرات هم مسیری که طی می‌کنند به صلاحشان نیست. راه همان است که ایران پیشنهاد داده است.

مردم ما این را به‌خوبی فهمیده‌اند که با ارتباط با امریکا چیزی به دست نمی‌آورند. ملت مقاوم ایران بر اصول خود که یکی از آن‌ها استکبارستیزی است محکم است و نشانه‌اش این است که با تمام مخالفت‌هایی که دیگران می‌کنند هنوز از شعار مرگ بر آمریکا خسته نشده است.

حالا اعوان آمریکا مثل رژیم پلید و خبیث کودک کش جلو بیفتد و بخواهد به تأسیسات ما آسیب بزند تا حالا مزه حملات ایران را بدون اینکه رسانه‌ای بشود چشیده‌اند و اخیراً هم به‌طور آشکار چشیدند و بدانند استراتژی جدید ایران در سیاست دفاعی‌اش پنهان‌کاری نیست و قطعاً از این به بعد در مقابل هر ضربه‌ای بدون تعارف و آشکار با پاسخی هوشمندانه و سخت مواجه خواهند شد.

امنیت ملی ما خط قرمز ماست و مسئولین و نیروهای مسلح ما به هیچ بیگانه‌ای که علیه منافع و منابع ایران اسلامی توطئه داشته باشد اجازه جولان نخواهند داد.

چند موردی که در این روزها کمتر از ۴۸ ساعت اتفاق افتاد را حتماً دنبال کرده‌اید نسبت به صهیونیست‌ها. در حمله به مقرهای خباثت صهیونیست‌ها در اربیل به دنیا نشان دادیم که در دفاع از کشورمان مصمم هستیم و قدرت دفاع داریم و با سرعت و دقت عمل خواهیم کرد.

در ضربه به اعضای تیم جاسوسی و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای فردو دقت و سرعت انقلابی نهادهای نظارتی را نشان دادیم؛ و حملات چشمگیر سایبری به مراکز حساس سایبری رژیم صهیونیستی را هم ملاحظه فرمودید که چگونه همه سایت‌های الکترونیکی و حتی امکان دسترسی به سایت دفتر نخست‌وزیری این دولت پلید غیرممکن شد. همه این‌ها ظرف ۴۸ ساعت انجام گرفت. با این کار امنیت رژیم پلید از بین رفت.

حالا آل سعود هم باید با دقت بیشتری عمل کند. اعدامی که از مسلمانان و بخصوص شیعیان کرد دل هر انسانی را به درد می‌آورد اما متأسفانه سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری سکوت مرگ گرفته‌اند و با این سکوت به ادامه اعمال ننگین این دولت قبیله‌ای تشویق می‌کنند.

سؤال ما این است مگر اعدام دسته‌جمعی در حقوق بین‌الملل مصداق جنایت جنگی نیست؟ مگر طبق قوانین بین‌المللی اعدام اسیر نقض قانون نیست؟ دو نفر از اعدامی‌ها اسرای یمنی بودند. پس چرا سازمان‌های بین‌المللی لال شده‌اند.

۲۹ اسفند روز جهانی مبارزه با تبعیض نژادی هم هست. تبعیض از این بالاتر داریم که با یک کشور این‌گونه و با کشور دیگر جور دیگر عمل کنیم؟ باید سازمان‌های اسلامی پیگیریِ حقوقی جدی داشته باشند و رسانه‌های اسلامی فضای لازم را فراهم کنند.

سفرهای نوروزی آغاز می‌شود و خوب است همه در این سفرها رعایت مقررات رانندگی را بکنند تا خطرات کمتر شود. تا شادی و خوشی‌شان از بین نرود. رعایت مقررات خطرات را کم می‌کند. هم دستور قانون است هم دستور شرع است. شرع هم به ما گفته خودتان را به مهلکه نیندازید. حفظ جان واجب است.

اما مهم‌تر از آن این است که از دولت مردمی و انقلابی می‌خواهیم کم‌کاری‌هایی که در قبل نسبت به اصلاح و ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز جاده‌های کشور شده است را جبران کند. من آمار کامل دارم اما اینجا نمی‌گویم که نقاط حادثه‌خیز در کشور چندتاست.

متأسفانه قتلگاهی است که سالانه تعداد زیادی از افراد جان خود را از دست می‌دهند. کارهایی صورت گرفته، مناطقی ایمن‌سازی شده علائم راهنمایی رانندگی هم نصب‌شده اما نسبت به اصل آسیب، این مقدار کار و این مقدار تأمین اعتبارات برای جبران کار پاسخگو نیست و باید فکر عاجلی کرد تا از این‌ مقدار تلفات جلوگیری شود.

دوستان می‌دانند و من نمی‌خواهم اینجا آمار عرض کنم که هر کشته جاده‌ای هزینه بسیار زیادی مستقیم و غیرمستقیم به کشور وارد می‌کند. درست است که آثار بدی را روی خانواده‌ها می‌گذارد؛ بالاخره افرادی از خانواده‌ها از دنیا می‌روند، اما آثار دیگری را هم بر جا می‌گذارد. آثار مادی‌اش یک‌طرف، آثار معنوی‌اش هم یک‌طرف. این‌ها را باید دقت کرد. این تقاضا راداریم که ان‌شاءالله در این دولت به این بخش بیشتر پرداخته شود و جاده‌ها ازاین‌جهت امن شود.

نکته دوم این است که مطلوب است دولت محترم و در استان هم عزیزان استانداری مقدار کاری که در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ که حضرت آقا فرمودند انجام داده‌اند را گزارش کنند. این برای مردم خوب است. بالاخره مدتی است دستگاه‌های اجرایی در اختیار دولت جدید بوده و یکی از وظایف مهمشان عملیاتی کردن شعار سال است. هم دوستان ما در استان و هم در دولت این گزارش آخر سال را نسبت به شعار سال ان‌شاءالله انجام بدهند.

و نسبت به شعار جدید در سال آینده اهتمام جدی در عملیاتی کردن و تحقق آن در استان داشته باشند؛ و به نظرم می‌رسد برای تنویر افکار عمومی گزارش فصلی از پیشرفت روند کار بدهند که کار مطلوبی خواهد بود.

یکی از کارهایی که در همین روزهای پایانی سال انجام گرفت این بود: در یکی از مساجد شهر کرج، مسجد حضرت خدیجه امام بزرگوار و دوستان بسیج و بچه‌های فعال فرهنگی آن مسجد طرحی را راه‌اندازی کردند در سال گذشته که وسایل و امکاناتی که در خانه‌ها وجود دارد و کارکرده و مستعمل نیست و نو است اما حالا استفاده نمی‌شود را در قالب این طرح به مناطق نیازمند بفرستند. چندین ماشین پر شد و رفت.

بنده از اولین جلسه که این کار صورت گرفت در جریان بودم. بعد از یک مدتی این را متمرکز کردیم و الان در مساجد سراسر استان این کار صورت می‌گیرد؛ یعنی جمع‌آوری می‌شود و به مصلی تحویل می‌شود و از طریق مصلی به مناطق محروم فرستاده می‌شود که اخیراً به سیستان و بلوچستان اعزام شد. کمک‌هایی که در فاصله شاید کمتر از یک ماه انجام شد، قریب به یک میلیارد تومان بود که با کامیون آن اجناس فرستاده شد.

شما هم وسایل نویی که در منزل دارید و قابل‌استفاده است و خودتان دیگر نیازی به آن ندارید، تحویل مجموعه دوستان در مصلی بدهید. این طرح هبه است که ان‌شاءالله با ساماندهی به مناطق محروم هم خارج از استان و هم داخل استان وسایل تحویل می‌شود.

این هم کار مفیدی بود که خواستم از عزیزان اینجا تشکر کرده باشم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.