مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ شهر کرج/

نباید گذاشت فرهنگ اباحه گری بخصوص در دستگاه‌های حاکمیتی رواج پیدا کند

کارشناس روابط عمومی ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۲۹

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

بندگان خدا خودم و شما را به رعایت بتقوای الهی دعوت می­کنم متقین اهل عدالتند. بحث ما درباره عدالت بود. و عرض کردیم اسلام هدف اصلی بعثت انبیاء الهی و نزول کتب آسمانی را تحقق عدالت در همه شئون بیان کرده است.

یکی از اسباب نابودی جوامع بی عدالتی است که رسول خدا فرمودند: «ایها الناس‌ انما هلک‌ الذین‌ من‌ قبلکم‌…» ای‌ مردم‌، همانا  اقوام‌ پیش‌ از شما از این جهت تباه‌ شدند که‌ چون‌ یکی‌ از اشراف آنان به‌ سرقت‌ اقدام می­کرد، او را کیفر نمی­کردند و چون‌ ضعیفی‌ دست‌ به‌ دزدی‌ می‌زد، او را به‌‌ کیفر می‌سپردند. اشاره به این است که باید عدالت قضائی رعایت شود تا عدالت اجتماعی کامل محقق شود. و البته بزرگ‌ترین‌ درد جامعه بشر‌ی در همه زمان‌ها، بی‌عدالتی‌ بوده‌ است.

گاهی بعض از احادیث کمرشکن هستند. به خصوص برای­کسانی­که مسئولیتی در اختیار دارند، اگر مسئولیت شناس و دغدغه­مند باشند باید خیلی دقت کنند که مشمول این احادیث نشوند.

امام صادق علیه­السلام فرمودند: «مَنْ وَلِیَ شَیْئاً مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَضَیَّعَهُمْ ضَیَّعَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل». کسى که ولایت امرى از امور مسلمانان را داشته باشد، و کار ایشان را ضایع و تباه کند، خداى بزرگ او را تباه خواهد کرد. همه کسانی که کار مردم در دستشان است را شامل می­شود چه کار مهم و اساسی و چه کارهای کوچک و پیش پا افتاده. شامل همه قوا هم می­شود و فرقی بین مجریه ومقننه و قضائیه نیست. فرقی بین کسی که مسئول گرفتن یک نامه است و امضا کردن آن با کسی که رئیس آن اداره است نیست. اگر مسئولیتی را سپردند و ضایع کرد شامل این حدیث است.

در خطبه ۳۷ امیرالمومنین علیه­السلام فرمود: «مردم‌ خوار و زبون‌ در نزد من‌ عزیزند تا حقّشان‌ را بستانم‌، ومردم‌ عزیز در پیش‌ من‌ خوار و زبونند تا حق‌ّ را از آنان‌ باز پس‌ بگیرم». این روش حضرت بود و هرگز عقب نشینی هم نکرد. این­گونه رفتار نتیجه­اش عدالت اجتماعی است. وقتی مسئول جایی اینگونه عمل کند عدالت اجتماعی محقق میشود.

و در خطبه ۱۳۶  فرمود: «و به‌ خدا سوگند که‌ داد ستمدیده‌ را از ستمگر بستانم‌ و دماغ‌ ستمگر را به‌ خاک‌ بمالم‌ و او را به‌ سرچشمه‌ حق‌ و عدالت‌ بکشانم‌؛ هر چند او را خوش‌ نیاید».

دربرخورد با کسانی­که به دیگران ظلم می­کنند نباید کوتاهی کرد. با رعایت عدالت است که امنیت و آرامش به جامعه می­رسد و رضایت عمومی به دست می­آید. لذا امام در اجرای عدالت مصلحت اندیشی­های مصطلح را نداشت و با اینکه می­دانست ریشه بسیاری از نارضایتی­هائی که عده­ای از حکومت او دارند به خاطر رعایت عدالت است اما هرگز راضی نشد به خاطر حفظ عده­ای مسیر عدالت­خواهی منحرف شود. اگر پیرو علی هستیم باید اینگونه عمل کنیم.

وقتی دوستان خیراندیش از او خواستند مصلحت­اندیشی کند و کمی در این زمینه انعطاف داشته باشد جواب آنان رادر خطبه ۱۲۶ بیان کرد که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد. و در من مصلحت اندیشی نخواهید دید.

و آن­قدر بر اجرای عدالت پافشاری داشت که‌ قاعده معروف «قانون عطف‌ بماسبق‌ نمی‌شود» را نپذیرفت. این یعنی امروز قانونی را میگذارند و میگویند تا قبل از امروز هرکسی خلاف آن را انجام داده با او کاری نداریم. از امروز به بعد رعایت میکنیم. ایشان در خطبه ۱۵ ­فرمود: حقوق اجتماعی مشمول مرور زمان نمی­شود پس اگر کسی اموال را به عنوان مهر به همسرش هم بخشیده باشد پس می­گیرم.

و جالب است بدانید این روش سیره رسول خدا بود. همانطور که مکرر عرض شد آغاز حرکت همه پیامبران دعوت به اجراى عدالت و قیام انسان­ها  براى عدالت بوده است «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» از اولین پیامبر این وظیفه را داشته تا آخرین و خاتم آنان یعنی محمد مصطفی صلی­الله­علیه­وآله.

محمّد بن مسلم که یکی از روات معتبر است مى‏گوید: از امام باقر علیه­السلام راجع به سیره رسول خدا پرسیدم که چگونه بود؟ فرمود: «آنچه را که در جاهلیّت بود باطل کرد، و با اجراى عدالت با مردم روبرو شد». یعنی رسول خدا در جامعه آن زمان هر چه بی ­عدالتی بود را ریشه­کن کرد و جلو مفاسد را گرفت و تا بتواند جامعه­ای اسلامی بر اساس موازین اسلام که قائم به عدل و احسان است را برپا کند.

آخر کار که دوران حکومت امام عصر سلام­الله­علیه است چگونه است؟ در ادامه امام باقر علیه­السلام فرمودند: «و چنین است قائم علیه­السلام که چون قیام کند، آنچه را در دوره فترت در دست مردم بوده است باطل مى‏کند، و با عدل با ایشان روبرو مى‏شود». یعنی روش امام عصر ارواحنا فداه هم در آن دولت کریمه بر اساس تعالیم رسول خدا اجرای عدالت است.

نکته دیگری اینجا برای تکمیل بحث عرض کنم و آن اینکه امیرالمومنین علیه­السلام درنهج­البلاغه فرمودند: «خداوند پیامبران خود را مبعوث فرمود، و هرچندگاه، متناسب با خواسته‏هاى انسان‏ها، رسولان خود را پى در پى اعزام کرد تا وفادارى به پیمان فطرت را از آنان مطالبه نمایند ( دوباره مردم را دعوت به فطرت اولیه کنند ) و نعمت‏هاى فراموش شده را به یاد آنها آورند و با ابلاغ احکام الهى، حجّت را بر آنها تمام نمایند و گنج‏هاى پنهانی عقل‏ها را آشکار سازند و نشانه‏هاى قدرت خدا را به آنان نشان دهند».

این عبارت یعنی دنبال عدالت و اجرای آن بودن یک امر فطری است که انبیاء از اولین تا آخرین و بعد، تا آخرین وصی آمده­اند تا آن را شکوفا کنند. لذا بعد از دعوت به توحید، به عدل دعوت می­کردند که در قرآن کریم آیات را ملاحظه کرده­اید. و امام عصر ارواحنا فداه به گونه‏اى عدالت را اجرا خواهد کرد که هیچ کس نتواند از پذیرفتن آن شانه خالى کند.

برای قسط معنائی هست که با توفیق الهی در نوبت دیگر با قید حیات ان­شاءالله مطرح میکنم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. متقین حق‌مدارند و مدافع حق. مولانا امیرالمومنین علیه­السلام در حکمت ۱۷۹ از حکم نهج البلاغه فرمود: «مَنْ اَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَکَ عِنْدَ جَهَلَهِ النَّاسِ». هر که به خاطر حق، چهره بنماید و از حق جانبدارى کند [از نظر مردم نادان‏] به هلاکت افتاده است. یعنى کسى که در راه حق، مقابل دیگران می­ایستد، به تصور مردم نادان خودش را از بین برده است.

چون جاهلان به خاطر غلبه محبت دنیا و امثال آن بر دل­هایشان تصور می­کنند حق ناتوان است. عبارت توضیح زیادی لازم ندارد و معنا روشن است که جاهلان طرفداری از حق را نابودی می­دانند. خداوند فهم درست دین را به همه ما عنایت فرماید.

۱ اسفند روز روحانیت و دفاع مقدس و ۳ اسفند کودتای رضاخان و روز تجلیل از اسراء و مفقودین است. من به هردو در یک بحث اشاره می کنم.

بعد از جنگ جهانی اول انگلیسی ها برای دست اندازی بیشتر به منافع ایران تصمیم به کودتا گرفتند و برای عملیات کودتا احتیاج به دو عنصر وابسته سیاسی و نظامی داشتند. سید ضیاءالدین طباطبائی چهره سیاسی و رضاخان میرپنج چهره نظامی آنان بود. و توافقی هم که کردند این بود بعد از فتح تهران، سید ضیاء نخست وزیر شود و اداره کشور را به دست بگیرد.

سوم اسفند سال ۱۲۹۹ش، قواى قزاق به فرماندهى رضاخان از قزوین به سمت تهران حرکت و بدون مشکل تهران را تصرف کردند و احمدشاه قاجار ازروى ترس و بدون واکنش، رضاخان را فرمانده کل قوا و وزیر جنگ و سید ضیاء را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد.

رضاخان با سرکوب جنبش های  آزادی خواه و حفاظت ازمنافع نامشروع انگلیس و حمایت آنان، به پادشاهى ایران رسید و تا سال ۱۳۲۰ ش، مستبدانه حکومت و از انگلیس حمایت کرد و حمایت دید. اما در جریان جنگ جهانى دوم، چون به آلمان گرایش پیدا کرد او را از پادشاهى خلع و تبعید کردند.

دوران رضاخان و بعد از او فرزندش فشارهای فراوانی به حوزه دین و فرهنگ دینی و روحانیت صورت گرفت. حکومت برای این که دین و نفوذ روحانیت را از بین ببرد از فعالیت گروه های ضد دین و جریانات روشنفکری و مارکسیستی حمایت می کرد. هر گروهی مقابل دین بود حکومت او را حمایت میکرد. علت هم روشن بود چون تنها نیروی معنوی  و سیاسی که می توانست در برابر او بایستد، روحانیت بود. مثل مرحوم شهید مدرس و حاج آقا نورالله.

امام در این باره فرمودند: «اجانب، … ملاحظه کردند که یکی از گروههایی که میتواند مردم را بسیج کند در مقابل قدرت های خارجی، روحانیت است… اگر شما هم مطبوعات آن وقت را و رسانه های گروهی آن وقت را در نظر بگیرید، یا آن مقداری که از آنها باقی مانده است مطالعه کنید، میبینید که تمام رسانه های گروهی و تمام مطبوعات کشور و رادیو، سینما، تئاتر و تمام اینهایی که در یک کشوری میتواند کار صحیحی بکند، همه آنها در خدمت اجانب و در خدمت این رژیم فاسد، به ضدیت با روحانیت برخاستند». طوری شد که حتی یک فتوای بر علیه نیروهای خارجی که در جریان جنگ دوم جهانی وارد ایران شده بودند، ندادند.

هدف دیگر سرکوب روحانیت توسط رضاخان این بود که روحانیت نمی گذاشتند کشور مثل ترکیه لائیک شود و دین در جامعه ازبین برود. امام در تبیین مطلب فرمودند: «وقتی که جای پایش محکم شد (رضاخان) ، هدف اول و آنچیزی … که برای او تنظیم کرده بودند، تضعیف این قشر. برنامه این بود که این قشر در بین ملّت، حیثیت خودش را از دست بدهد تا این که بتواند آن کارهایی که میخواهند انجام بدهند. روزنامه نویس های آن وقت و قلم داران آن وقت، مجّهز شدند و همه به ضد روحانیت مشغول کار شدند».

و همه این ها به دستور انگلیس بود چون به تعبیر امام، رضاخان نمی دانست حاء روحانیت با هاء هوز است یا حاء حطی. میدانید که سواد نداشت. مدتها روی او کار کردند تا به او یاد بدهند بنویسد رضا. برای امضا فقط رضا میتوانست بنویسد بیشتر از آن سواد نداشت.

البته روحانیت به مرور فعالیت خودش را از سال ۱۳۲۲ ش. به بعد با حمایت و هدایت های آیتالله قمی و کاشانی شروع کرد. و تا امروز جلودار همه حرکت های خیرخواهانه و مفید به حال ملت بوده و در همه جریانات و اتفاقات مهم و فراگیر کشور حضور فعال و مسئولانه داشته و هرگز از مردم فاصله  نگرفته  است. حضور در دوران دفاع مقدس و تعداد شهدای تقدیمی خود گواه است. طبق آمار در دوران جنگ هر روز یک شهید داده است که نسبت به اقشار دیگر شهدا قابل مقایسه نیست. امروز هم در عرصه سازندگی و مواسات و گروه های جهادی و مدافع حرم و مدافع سلامت فعال است و شهید می دهد و البته معاندان داخلی و خارجی هم در سعایت کوتاهی نمی کنند. الان میبینید که جریان و جوی فراهم شده برای سعایت کردن. این هم نکته ای است که حضرت آقا دیروز فرمودند که باید به آن توجه کرد.

روز ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، که مصادف با چهلم فاجعه قم در ۱۹ دى بود، در بسیارى از شهرها به خصوص تبریز با دعوت شهید آیت  الله قاضی و ده تن از علمای تبریز برای یاد و خاطره شهداى آن فاجعه، مجالس ختم و سوگوارى برگزار شد. و این حرکت منشاء آثار و برکاتی برای انقلاب تا پیروزی بود.

حضرت امام در پیام به مردم تبریز فرمودند: «سلام بر اهالى شجاع و متدین آذربایجان عزیز من! نمى‏دانم با چه زبانى به اهالى محترم تبریز و به مادران داغدیده و پدران مصیبت کشیده تسلیت بگویم، با چه بیان این قتل عام‏هاى پى‏درپى را محکوم کنم». که دیروز حضرت آقا اشاراتی داشتند که حتماً ملاحظه فرمودید. تاکید ایشان بر شکرگزاری، حضور مردم، تبعیت از اهل بیت، استمرار حرکت انقلابی و نیازهای بلند مدت کشور مثل تربیت دانشمند و فرزندآوری و تکثیر نسل بود.

راجع به جمعیت توجه دارید که جمعیت جوان ایرانی به سرعت در حال سالمندی است ویکی از اهداف راهبردی هر کشوری حفظ نمای جمعیتی جوان است  و معمولاً تلاش میکنند تا میانه جمعیتی خود راروی جمعیت جوان ودرسن کار تنظیم کنند. ما در ایران طبق گفته متخصصین تقریبا ۸ سال فرصت داریم تا از پنجره جمعیتی باروری کشور که در گذار جمعیتی یک بار این فرصت پیش می آید استفاده کنیم واین فرصت مناسبی برای زوجین است در اقدام به فرزندآوری. این ۸ سال را نباید از دست داد.

لازم است در این رابطه نهادهای فرهنگی و رسانه ها به خصوص رسانه ملی و نهادهای تبلیغی و ترویجی با نگاهی قرارگاهی با تقسیم  کارِ مشخص، هدفمند، هوشمندانه و باورپذیر در سطح افکار عمومی فرهنگ سازی کنند و جلوی خسارت های آینده را بگیرند. قانون ازدواج آسان را دستگاههای متولی به جریان بیندازند، مواد خوبی پیش بینی شده که کارساز است. من یک نوبت در استان اقدام کردم به برگزاری جلسات اما متاسفانه ادامه پیدا نکرد. باید همه همت کنند. کار یک نفر و دو نفر نیست. دستگاههای متولی باید با هم باشند. اگر آن قانون اجرا شود  خیلی آثار و برکات خوبی خواهد داشت.

تذکرات ولیّ را جدی بگیرید کوتاهی باعث خسارت خواهد شد در مورد برجام و هسته ای تذکرات ایشان را ببینید. راجع به اقتصاد مقاومتی کلام ایشان را از سال ۹۲ تا امروز ببینید در بیان دیروزشان هم بود و اتفاقاً چون ۲۹ بهمن روز اقتصاد مقاومتی و کار آفرینی است. چند مورد از کلام ایشان را بگویم.

فرمودند: «آنچه من از مسؤولین واز مردم عزیزمان توقع دارم، این است که این شعار را بشنوند، باور کنند و دنبال کنند. تابلوکردن و در و دیوار را پرکردن و عکس‏زدن واین‏ها هیچ لزومی ندارد». یعنی تا آقا یک پیامی را میدهند کشور پر از عکس می شود، سمینار و همایش گرفته می شود و سال تمام می شود. باید انجام داد؛ آقا هم همین را میخواهند.

فرمودند: «اقتصاد مقاومتی برای کشور ضروری است؛ تحریم باشد هم لازم است، تحریم نباشد هم لازم است. آن‏روزی که تحریمی هم در این کشور وجود نداشته باشد،اقتصاد مقاومتی برای این کشور ضروری است، لازم است. اقتصاد مقاومتی یعنی ما بنای اقتصادی کشور را جوری تنظیم کنیم وترتیب بدهیم که تکانه‏های جهانی در آن اثر نگذارد. تحریم را بامجاهدتِ  در باب اقتصاد مقاومتی بایستی خنثی کرد. علاج مسأله تحریم، عبارت است از همین اقتصاد مقاومتی. کشور بدون  اقتصاد مقاومتی رشد نخواهد کرد، مشکلات اقتصادی‏اش برطرف نخواهدشد، بلکه گرفتاری‏هایش روز به ‏روز بیشتر خواهد شد، اگر ما اقتصاد مقاومتی را عمل نکنیم». ببینید خیلی قشنگ دائم ایشان تکرار کردند از سال ۹۲ تا امروز؛ و هنوز هم دارند میگویند. اخیرا هم گفتند ده سال است که میگویم اما انجام نمیدهند. این را باید مسئولینی که کار به دستشان است توجه داشته باشند.

مطلب دیگر ایشان که دیروز فرمودند پافشاری بر شعار انقلاب بود که مبارزه با استکبار است که الحمدلله ملت ایران محکم روی این مساله ایستاده اند و هر زمان که لازم بوده به اشکال مختلف خشم خودشان را به آمریکا نشان داده اند.

در جریان مذاکرات اخیر هم منافع ملت در صورتی تامین می شود که ضمانت لازم داده شود و راستی آزمایی صورت پذیرد که لازمه ا ش رفع همه تحریم هاست. که البته از آمریکا بعید است اقدام درستی داشته باشد. می بینید ۲۰ سال افغانستان را به چه روزی انداخت اخیراً هم دارائی آنها را بالا کشیده است. دوستانی که در صحنه حاضرند باید خیلی مواظب جمیع جهات باشند.

مطلب دیگر؛ فرمودند: «افکار عمومی را دشمن هدف قرار داده». این نکته ای است که نباید از آن غفلت کرد و روش های دشمن را باید یاد گرفت جنگ روایت ها از مهمترین ترفندهای امروز دشمن است در یک نوبت اشاره کردم که تکمیل میکنم.

جنگ روایتها را اخیرا در یک نوشته کوتاه چنین تفسیر کردهاند: نقل است که در سنتر پارک نیویورک سگی به کودکی حمله میکند، مردی که شاهد حادثه بود برای نجات کودک، خود را به روی سگ می اندازد و او را خفه میکند… خبرنگار نیویورک تایمز که ماجرا را از نزدیک میبیند به مرد میگوید: فردا تیتر اول نیویورک تایمز این است: “مرد شجاع نیویورکی جان پسری را نجات داد”. مرد در جواب خبرنگار میگوید: “من نیویورکی نیستم” خبرنگار میگوید پس تیتر میزنیم: “آمریکایی قهرمان جان پسری را نجات داد”. مرد میگوید: “ولی من آمریکایی نیستم، پاکستانی ام”. فردا تیتر نیویورک تایمز اینچنین شد: “یک مسلمان متعصب سگی را در سنتر پارک خفه کرد! اف بی آی احتمال میدهد القاعده در این جنایت دخیل باشد”. این جنگ روایت هاست.

این همان کلام رهبر حکیم و فرزانه است که فرمودند: «اگر شما حقایق جامعه خودتان و کشور خودتان و انقلاب تان را روایت نکنید دشمن روایت میکند». یک قصه را سه جور خودش اینجا گفته است. «هر جور دلش بخواهد توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند».

دیروز هم فرمودند: «باید جواب لجن‌پراکنی‌ها، دروغ‌پردازی‌ها، تهمت زدن‌ها، که به ارکان انقلاب  تهمت میزنند، و دستگاه هائی که در پیشرفت انقلاب موثرند تهمت میزنند جواب داد. گاهی در داخل هم بعضی ها به اشتباه یا از روی غرض، کار دشمن را دنبال می کنند. جواب آن هائی که مغرضانه عمل می کنند را باید محکم داد».

تذکری هم باید اینجا داد که  اهمیت رعایت آداب روشنگری به اندازه خودِ تبیین است لذا عزیزان دقت لازم را در بیان مطالب خود داشته باشند. با استفاده از کلام آقا به چند مورد فقط اشاره می کنم. بعداً دوستان روی این موضوعات کار کنند.

ایشان به کسی که میخواهد روشنگری کند میفرماید که این موارد را رعایت کند: آگاه سازی بدون ایجاد فتنه، فساد و دعوا/ متقن، مستدل و بهنگام/ دوری از جنجال، هیاهو و غرض ورزی/ عمارگونه و بدون تعصب و تعلقات جناحی/ استقامت و تکرار/ پرهیز از تهمت زدن/  روشنگری بدون اتّهام، بدون تهمت زدن، بدون مصداق معین کردن.

نکته دیگر اینکه امسال به حمدالله رویکرد جشنواره فیلم فجر نسبت به سال های قبل بهتر بود اما آنقدر خراب کاری شده که خوبی ها به این زودی ها خودش را نشان نمی دهد. بخصوص که محتوای بعضی فیلم ها عالی بود اما تعداد قابل توجهی هم محل تامل است. محتوای آن فیلم ها حتی اسامی آنها با چیزی که رهبر معظم انقلاب در نظرشان است و جامعه ما امروز به آن نیاز دارد که بحث امیدآفرینی است منطبق نبود. بعضی از آن فیلم ها اسمهایشان را که کنار هم بگذارید کلا آدم ناامید می شود. اینها خوب نبود که باید به آن توجه کرد.

اما آن چیزی که لازم به تذکر است که قبلاً هم مکرر از اینجا تذکر دادیم این است که نباید گذاشت فرهنگ اباحه گری بخصوص در دستگاه های حاکمیتی رواج پیدا کند و به شدت باید جلوگیری شود. و هیچ توجیهی هم قابل قبول نیست. دستگاههایی که دارند از نظام ارتزاق میکنند باید رعایت کنند.

مثلاً بگوییم طرف نظر شخصی داده و کذا و کذا. خب شما تریبون دادید که نظر شخصی داده. چرا ممیزی لازم صورت نگرفته؟ آنقدر رها شده که شخص جرات می کند اینگونه سخن بگوید. اگر وزارت ارشاد و دستگاه متولی در صورت تخلف برخورد جدی بکند، افراد در رفتار خودشان تجدید نظر میکنند. چون رفتار جدی ندیدند و برخورد جدی ندیدند فضا را برای خودش آماده میبیند که حتی فتوا هم بدهد. و یک منکری را رسما از تریبون اعلام کند.

و بعد هم کسی نباشد که بلند شود بزند تو دهن طرف که چه میگویی! چون همه آنهایی که آنجا نشستند سِر هستند. همه تحت تاثیر هستند در سالیان سال همین جور بارآمده اند. لذا اگر برخورد جدی صورت بگیرد موثر خواهد بود. گاهی هم رفتارهای اشخاص نشان دهنده نظراتشان است و لازم نیست حرف بزنند و فتوا بدهند. محیط های فرهنگی باید عاری از اینگونه مسائل باشد.

گاهی در رسانه ملی به اسم شادی و خنده و اینکه جامعه احتیاج به نشاط دارد کرامت بانوان و ارزش های انسانی را حالا با دینی و اسلامی و شرعی اش هم کاری نداریم، کرامت انسان را از بین می برند. الان عده ای می گویند این حاج آقا مخالف شادی است. به والله مخالف نیستیم با شادی. والله قسم جلاله است. ما با ابتذال و ولنگاری و حرمت شکنی مخالفیم.

دولت ما بحمدالله انقلابی و حزب اللهی است و پرتوان در حال کار و تلاش است اما جائی که لازم باشد باید تذکر داد. اگر واقعا ناصحیم باید تذکر بدهیم. الان هم از باب تذکر عرض میکنیم. نگذارید غیرت دینی مردم کم رنگ شود. درباره این امور منفعل عمل نکنید. جلوی فساد را باید به سرعت گرفت. بهانه این که مقدمات کار مربوط به دولت قبل بوده مثل آنچه درباره ورزشگاه ها گفته شد پذیرفته نیست. حالا بخشی را ناچاریم اما بقیه اش دیگر قابل پذیرش نیست. جشنواره فیلم فجر باید در شأن فجر انقلاب باشد. به این سمت دارد میرود اما باید زوائدش را با قدرت و دقت بگیرند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.