مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ شهر کرج/

در سالگشت ابلاغ بیانیه «گام دوم»، برای شناساندن فعالیت‌های ایجابی استان، نمایشگاه برپا کنید

کارشناس روابط عمومی ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۲۲

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله بحث ما درباره اصل بنیادین عدالت و بخصوص عدالت اجتماعی است. و آثار فراوانی که برای اجتماع و فرد دارد، حتی آثار تکوینی.

امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «هر که در سرزمین ها عدالت برقرار نماید، خداوند رحمت را بر او میگستراند. و یا فرمودند: به سبب عدالت برکت ها دوچندان میشود». بنابراین چیزی مثل اجرای عدالت باعث عمران و آبادانی بلاد نمیشود.

حضرت فرمودند: «عدالت، شالوده‏اى است که قوام عالم به آن است». رفتار عادلانه و رعایت عدالت اجتماعی است که باعث بی نیازی مردم می شود و فقر را از بین می برد و عزت فردی و اجتماعی  فراهم می کند بلکه عزت بین المللی.

از امیرالمومنین علیه السلام در غرر الحکم روایتی نقل است که حضرت فرمودند: «دین را پناهگاه خود قرار ده، و عدالت را شمشیر خویش ساز، تا از هر بدى رهایى یابى، و بر هر دشمنى پیروز گردى». برای غلبه بر دشمن هم باید رفتارعادلانه داشت.

رفتارعادلانه باعث عزت شخص می شود که فرمودند: «هر کس به عدالت رفتار کند، بلند مرتبه مى‏شود». و خود این رفتار از روی عدل نشانه عقل است. که امام فرمود: «کار کردن به آیین عدل، از نشانه‏هاى عقل است».

رعایت عدالت همه شئون را دربر می گیرد. مثلاً عدالت در گفتار. امیرالمومنین در توصیف رفتار رسول خدا فرمود: «دارای گفتار عادلانه بود و وقتی نطق می کرد از روی عدالت بود».

در قرآن کریم آیاتی به این نکته تذکر داده است نظیر آیه ۱۵۲ سوره مبارکه انعام که فرمود: «وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْکانَ ذاقُرْبى». یعنى حق رابگویید،هرچند به  زیان خویشاوندان شما باشد.

رسول خدا فرمود: «پروردگارم درباره نُه چیز به من سفارش کرد … رعایت عدالت درحال خشنودى و خشمناکى»‏. یعنی در هیچ حالی نباید انسان از عدالت دست بکشد. مجوز چنین کاری را ندارد. مثلاً کسبه و مغازه داران باید به این نکته توجه کنند خدای نکرده برخلاف عدل عمل نکنند. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: «باید خرید و فروش آسان باشد، و بر مبناى عدل انجام گیرد، و بنا بر نرخ هایى باشد که در آن ها به هیچ یک از دو طرف ستم نرسد».

بحث عدالت فقط به این موارد که عرض شد ختم نمی شود حتی در رفتار با حیوانات هم باید رعایت عدالت بشود. امیرالمومنین علیه السلام به عامل جمع آوری صدقات این توصیه ها را فرموده است: «چون امین تو اموال دولتى را بگیرد، بدو سفارش کن که ماده شتر و بچه شیرخوارش را از هم جدا نکند، و شیر ماده را چندان ندوشد که اندک گردد و به بچه‏اش زیان رساند؛ در سوار شدن نیز به خستگی اش نیندازد، و میان هر یک از شتران عدالت برقرار سازد؛ و باید شتر خسته را آسوده بدارد، و آن را که آسیب دیده یا از رفتن ناتوان گردیده است آرام براند. و چون بر آبگیرها بگذرد، آن ها را بر سر آب ببرد، و راهشان را از زمین هایی که گیاه دارد به جاده‏هاى خشک برنگرداند، و ساعت هایى را براى استراحت آن ها قرار دهد، و به هنگام خوردن آب و چریدن گیاه مهلت شان بدهد …».

این رفتار با حیوان بود نه یک انسان. می بینید که چه دین قشنگ و زیبائی داریم و متاسفانه چگونه تبلیغ می شود. حتی احکام اسلام را که همه آن احکام شفا و درمان است -که نگفته داروست که گاهی داروها اثر نمیکند گفته شفاست که درمان آن قطعی است- را گاهی به صورت مرض و منکر نشان می دهند و معرفی می کنند.

با توجه به اهمیتی که دین به عدالت داده و تاکید فراوان قرآن و عترت به این مساله پس باید تلاش کرد تا گفتمان رایج مردم بحث عدالت در همه بخش ها باشد و همانطور که نماز نشانه مسلمانی است اگر در جایی عدالت رفتار نشد همه بگویند مسلمان نیستند.

البته مکرر عرض شد که با حدود و ثغورش باید باشد. بعضی ها به اسم عدالتخواهی تخلفات مسلم انجام میدهند. خلاف شرع انجام میگیرد. حرام انجام میگیرد. اینها با عدالت منافات دارد. کسی می تواند به عدالت رفتار کند که آن را خوب بشناسد و آن را خوب بداند.

بیانی امیرالمومنین علیه السلام دارند که فرمودند: «الصِّدقُ أخُو العَدلِ» صداقت برادر عدالت است‏. باید در این عبارت دقت بیشتری کرد. اگر کسی در روش و رفتارش عدالت را رعایت نکند، و با ستم رفتار کند -در بیانش حتی، در مطلبی که میخواهد بیان کند؛ میداند که دروغ میگوید و میگوید، از موضع عدالتخواهانه دروغ میگوید- حقوق مردم را ضایع کند، امتیاز طلبی و ویژه خواری و تصرفات غیر مجاز در بیت المال داشته باشد اما در مقام بیان، از عدالت بگوید آیا صادق است؟ کسی مدعی عدالت باشد اما نشست و برخاست او با زیاده خواهان و رانت خواران باشد و توجهی به زندگی مستضعفان و ستم دیدگان نداشته باشد در گفته خود صادق است؟ حضرت فرمود: «بوسیله اجراى عدالت با ستم بستیزید». بعضی به اسم عدالتخواهی ستم میکنند.

و در نوبت قبل به سه عامل مهم تحقق عدالت اجتماعی که افراد عادل و حاکمیت عدل و همراهی مردم بود اشاره کردم. در این نوبت قصد داشتم اشاره کنم به موانع تحقق عدالت نظیر ستم کاری انسان ها و ظلم پذیری آنان، دنیا زدگی خواص، هزینه سنگین عدالت خواهی، فقدان عقلانیت و اخلاق در بعض موارد عدالت خواهی و انحراف عدالت خواهان از مسیر عدالت خواهی، که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «جائرترین مردم کسی است که جور خودش را به عنوان عدل قلمداد کند» یعنی به اسم عدالت و طرفداری از عدالت به اطرافیان و افراد ستم کند؛ مسخواستم به این موارد بپردازم که وقت گذشت؛ ان شاءالله در فرصتی دیگر.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. اهل تقوا از مرگ هراسی ندارند و در هیچ لحظه ای از لحظات زندگی از آن غافل نیستند. خود را آماده سفر آخرت کرده اند. و با مرگ زندگی می کنند و همین تفکر باعث حرکت و فعالیت متعالی آنان است. حقوق الناس و حقوق الله به گردن ندارند. یاد مرگ و نزدیکی مردن باعث شده در شدائد و سختی ها آرام و صبور و کم توقع و در عین حال پرکار و خدوم باشند.

همه این توجهات را می توان از عبارت کوتاه مولانا امیرالمومنین علیه السلام که در حکمت ۱۷۸ از حکم نهج البلاغه فرمود، یاد گرفت: «الرَّحِیلُ وَشِیکٌ» کوچ کردن از دنیا نزدیک است. وشیک یعنی قریب و نزدیک. اگر بفهمیم که چقدر زود به مرگ می رسیم قطعاً خیلی از رفتارهای ما تغییر خواهد کرد. اگر اعتقاد به مرگ داشته باشیم که خدای تعالی سوال میکند، چرا آنجا فلان حرف را زدی ؟ چرا آنجا دستت را تکان دادی؟ چرا آنجا یک سر تکان دادی؟ چرا یکی حرف میزد تو با چشمت اشاره کردی؟ کسی که زبانش ول است و هر چه دلش میخواهد حرف میزند و هرجور رفتار میکند، توحید ندارد. اعتقاد به قیامت هم ندارد ولو دم از قیامت هم بزند.

اتفاقات مهمی در این هفته واقع شده است که فرصت بیان مفصل به خاطر کوتاهی وقت نیست و فقط به بعض موارد اشاره کوتاه می کنم. اولاً اعیاد پیش رو را به همه شما تبریک عرض می کنم. همچنین سال گشت  پیروزی انقلاب  بر شاهنشاهی ۲۵۰۰ ساله طاغوت را تبریک گفته از حضورِ پر ارزشی که با وجودِ محدودیت ها، برای راهپیمائی بود، به صورت خودرویی حاضر شدید تشکر میکنم که بار دیگر نشان دادید که انقلاب زنده است و پرتوان و بالنده علیرغم میل دشمنان به مسیرش ادامه می دهد و موانع را از جلوی پای خود برمی دارد تا به مقصد نهائی برسد.آغاز ۴۴ امین سالگرد انقلاب را به همه شما تبریک میگویم. ان شاء الله بتوانیم بالنده و پرتوان و با سرعت این مسیر را تا مقصد نهایی طی کنیم.

اهل معرفت و سیر و سلوک به آیه ۴۶ سوره مبارکه سباء که می فرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَى». اهمیت فراوان قائل هستند و ابتدای سیر که با یقظه و با بیداری شروع می شود را از همین آیه بهره می گیرند برای قیام و حرکت الهی. میگویند کسی که میخواهد سیر و سلوک داشته باشد باید اول بیدار شود. انسانی که خوابیده راه را نمیبیند. باید بیدار شود و بلند شود بایستد. و بلند شدنش برای خدا باشد. وقتی بلند شد و ایستاد راه را میبیند و بعد در مسیر حرکت میکند. البته با اینکه همه آیات قرآن کریم موعظه الهی است اما به خصوص این آیه به عنوان موعظه مطرح است که خداوند به رسولش فرمود بگو من یک موعظه بیشتر برای شما ندارم و آن این است که برای خدا قیام کنید.

در ذیل این آیه شریفه مرحوم کلینی از امام باقر علیه السلام روایتی را نقل کرده است که حضرت آیه را تفسیر فرمودند: «اِنَّمَا أَعِظُکُم بولایه علی علیه السلام هی الواحده التی قال الله تبارک و تعالی إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ». یعنی خداوند یک موعظه دارد و آن ولایت علی بن ابیطالب است. این نعمت الهی را از دست ندهیم این ماه ماه ولایت  است ماه  امیرالمومنین است خودمان را به حضرت نزدیک کنیم. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و موالیان و محبان حضرت قرار دهد.

۲۳ بهمن مصادف با ۱۰ رجب ولادت امام جواد علیه السلام را به همه شما تبریک عرض می کنم. فقط به یک ویژگی حضرت جواد علیه السلام اشاره می کنم که امام رضا علیه السلام فرزند گرامیشان را به حضرت موسی علیه السلام شبیه دانستند. و این شباهت شاید از جهت سختی دوران امامت حضرت باشد.

خیلی گذرا عرض می کنم که حضرت موسی در دوران رسالت خود با سه جریان سنگین زر و زور و تزویر مواجه بود: مصداق زراندوزی قارون بود. مصداق زورگویی فرعون و ‏هامان بودند. و مصداق تزویر سامری و بلعم باعورا بودند. امام جواد علیه السلام در طول مدت هفده سال امامت خود با این سه جبهه درگیر بود. با طواغیت بنی عباس، مامون۱۵ سال و معتصم۲ سال. مامون منافق‏ترین، سرسخت ترین و پیچیده ترین و پرحیله ترین خلیفه عصر ائمه علیهم السلام بود.

همچنین حضرت با انحرافات فکری  و اعتقادی فراوانی  مواجه بود از مکتب اعتزال و تفکر مجسمه در بین اهل سنت بگیرید تا فرق واقفیه، زیدیه و غلات در بین شیعه. به علاوه وجود عالمان منحرف و متهتکی چون یحیی بن اکثم و ابن ابی ‏رزقاء و امثال اینها که دائماً با سوالات متعدد و شبهه افکنی ایجاد مزاحمت می کردند. امام تمام این مشکلات را با سختی تمام مدیریت کردند و شیعه و معارف شیعی را تا نوبت به امام بعدی برسد حفظ کردند.

۲۸ بهمن مصادف با ۱۵ رجب سال گشت وفات بانوی کرامت و فضیلت و بصیرت و شجاعت حضرت زینب کبری سلام الله علیها را به شما تسلیت می گویم. اگر بخواهم در بین بی شمار منقبتی که حضرت دارد فضیلتی که با مسائل روز مناسبت دارد را عرض کنم، باید بگویم او یکی از مصادیق جهاد تبیین و روشنگری است. اگر خطبه ها و سخنرانی های حضرت نبود حماسه کربلا ناقص می ماند. دراین خطبه ها به دقت تمام دوران رسول خدا و امیرالمومنین را بررسی و اشکالاتی که متوجه مرام و روش مردم بود تا رسید به واقعه کربلا را بیان می کنند.

این مساله تبیین و جلوگیری از انحراف و تحریف آنقدر مهم است که برای بار چندم حضرت آقا چند روز پیش در دیدار با پرسنل نیروی هوائی ارتش تکرار کردند. اولین بار ایشان بعد از فتنه ۷۸ در آذر ۷۹ به این مهم اشاره کردند و اینکه چگونه باید ارزش های انقلاب در دهه هشتاد احیاء شود خیلی آن سخنرانی مهم است دوستان پیگیری و دنبال کنید. حضرتشان مواردی را مطرح کردند که چگونه می شود در دهه آینده شما به مشکل برنخورید و به گرفتاری نیوفتید.  متاسفانه آفت های بعدی در دهه ۹۰ به خاطر عدم توجه و عدم تبیین همان هشدارها بود.

تا امروز در هر فرصتی به این تبیین اشاره کرده اند مثلاً سال ۹۵ در دیدار شعرای آئینی مطلبی را فرمودند که امروز هم باید به آن توجه داشت: «جمهوری اسلامی امروز یک نیازمندی هایی دارد که این نیازمندی ها را ماها باید تامین کنیم به اعتقاد بنده برترین این نیازمندی ها نیازهای تبیینی و بصیرت افزائی و تحکیم معارف انقلاب و اسلام است اینها در راس همه این نیازهاست».

امروز باید مکتب انقلاب و ارزش های آن و روش های پیاده سازی آن، عظمت های به وجود آمده و نقش مهمی که جوانان نسبت به آینده دارند برای نسل جوان تبیین شود. الان جوانان ما در هجمه ای قرار گرفته اند که خیلی از مسائل را نمیدانند. قدیمی ترها هم که خودشان درگیر آن مسائل بودند الان فراموش کردند یا جور دیگری است. به هر تقدیر باید تبیین کرد.

به نظر بنده یکی از اولویت های جهاد تبیین برای نیروهای انقلاب، شناساندن شخصیت امام و اندیشه های ناب او و خط اوست به عموم مردم بخصوص جوانان. آقا فرمودند: «مواضع امام بایستی به طور روشن و واضح (همان طور که خود او گفت، همان طور که خود او نوشت) تبیین شود؛ این ملاک راه امام و خط امام و صراط مستقیم انقلاب است». این یک دستورالعمل است باید آن را دنبال کرد.

بعد درباره عدم کتمان  مواضع امام  برای جذب  افراد خاص (چون بعضی ها گفتند ما نباید مواضع امام را توضیح دهیم تا بتوانیم عده زیادی را جذب کنیم. چون مثلا فلان موضع را بگوییم یک عده نمی آیند) فرمودند: «امام هویتش، شخصیتش به همین مواضعی است که خود او با صریح‌ترین بیان‌ها، روشن‌ترین الفاظ و کلمات، آنها را بیان کرد… امام را صریح باید آورد وسط میدان. مواضعش بر علیه استکبار، مواضعش بر علیه ارتجاع، مواضعش بر علیه لیبرال دموکراسی غرب، مواضعش بر علیه منافقان و دورویان را باید صریح گذاشت. کسانی  که تحت تأثیر آن شخصیت عظیم قرار گرفتند، این مواضع را دیدند و تسلیم شدند. نمی‌شود به خاطر اینکه زید و عمرو از امام خوششان بیاید، ما مواضع امام را پنهان کنیم یا پوشیده کنیم». این دستورالعمل و روش است.

در روزهای انقلاب قرار داریم و امروز ۲۲ بهمن است؛ یک نکته از امام عرض کنم. امام غیر از فلسفه و فقه که در هر دو بخش قوی بود و سرآمد بود که فرصت نیست بگویم که چه ویژگی هایی داشت فقه و فلسفه امام، در دو بخش عرفان هم چه نظری و چه عرفان عملی هم استاد درجه یک بود. بدون شک یکی از اساطین فن عرفان در دوران معاصر ما حضرت امام رضوان الله علیه بود. نوشته های ایشان در مباحث عرفانی شاهد این گفته است.

کتابی را ایشان در سن ۲۷ سالگی نوشته که من از شیخنا الاستاذ علامه شنیدم  که علامه در آن زمان سنشان ۶۰ و چند سال بود و خودش هم خبره این فن بود در مباحث معرفتی، فصوص و فتوحات  سر جلسه درس میفرمود: «امام در سن ۲۷ سالگی کتابی را راجع به عرفان نوشته که بنده در سن ۶۰ سالگی از شرح آن عاجزم». این کسی که میگوید عاجزم خودش خبره کار بود. که آن کتاب «الی الخلافه و الولایه» بود.

امام عامل به دستورات الهی بود. در عین زاهد بودن و بی رغبتی به دنیا، اهل مبارزه جدی برای رهائی جامعه از سلطه طاغوت بودند. چون اینهایی که زاهد میشوند دیگر مبارز نمیشوند. چون زهدشان زهد واقعی نیست. ساکت و کم حرف بود و با بصیرتی عمیق به موقع تصمیم می گرفت. با کودکان بازی می کرد و با اطرافیان رافت ورحمت داشت  اما برسر حاکمان قلدر و ستمکار با شجاعت نهیب می زد. که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. و ما شاگردان مکتب امام روح الله هم یاد گرفته ایم که هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا بکشیم.

امام برای اداره زندگی انسانی که چند بعدی است نسخه جامعی که تجویز می کند اسلام است. می‌فرمایند: «اسلام برای این انسانی که همه چیز است؛ یعنی از طبیعت تا ماورای طبیعت تا عالم‏‎ ‎‏الهیت مراتب دارد، اسلام تز دارد، برنامه دارد اسلام. اسلام می خواهد انسان را یک‏‎ ‎‏انسانی بسازد جامع». بحث معرفی امام باید جدی گرفته شود.

بعد حضرت آقا در جلسه نیروی هوائی تذکر دادند به اینکه دشمن تهاجم ترکیبی توسط دیکتاتوری رسانه ای که دارد بر علیه ما راه انداخته و ما باید دفاع و بلکه حمله ترکیبی داشته باشیم. آقا مسئولیت رسانه را مهم دانستند لذا دستگاه های متولی باید امکانات لازم را فراهم کنند ودیگران هم آتش به اختیار بدون فوت وقت، طراحی کنند و با ابتکار و ایده های نو فضا را تغییر دهند. دشمن دارد حمله میکند و ما باید جواب بدهیم، دوستان مشغول خودشان هستند. باید کار کرد. بیایید وسط میدان. از فضاها به خوبی استفاده کنید. فرصتها به سرعت میگذرد.

برای حضور در میدان جنگ رسانه ای شناخت میدان خودی، آرایش جنگی دشمن و تکنیک های جنگ را باید دقت کرد. اینها سه عنصر اصلی است. امروز دشمن ما تلاش دارد که این باور را در ما بوجود بیاورد که شما هیچ قدرتی ندارید او می خواهد عناصر اقتدار ملیِ خودمان ندیده بگیریم تا بتواند بار دیگر سلطه گری  کند و استقلال ما رابهم بزند که به فضل  پروردگار موشک جدیدی که رونمائی شد و چشم دشمن را از این توان جدید کور کرد را ملاحظه فرمودید.

مهمترین سیاست تبلیغی و رسانه ای دشمن مایوس سازی مردم و مدیران جامعه است. لذا باید با در این میدان جنگ هم خوب دفاع کنیم و هم حمله پیش دستانه داشته باشیم. شناخت موقعیت و اقدام در لحظه مهمترین کار رسانه های امروز است. امروز باید بچه حزب اللهی ها و نیروهای ارزشی در عرصه های رسانه ای به موقع و درست اقدام کنند.

انقلاب اسلامی از زمان پیروزی تا امروز خیلی حوادث پشت سر گذاشته و تحولات بزرگی در داخل کشور منطقه و جهان ایجاد کرده و البته دائم در معرض انواع دشمنی ها هم قرار داشته اما هرگز گام هایش در حرکت به سمت جلو وتحقق آرمان هایش نلرزیده و دائم در حال پیشرفت بوده، بله گاهی کسانی در مقاطع مختلف سخن از تمام شدن انقلاب و شبیه این را زده اند که اگر خوب نگاه کنند می بینند آنچه که افول کرده و تمام شده تمدن غرب (که منظورم غرب گرائی است نه تمدن به معنای خاص کلمه) و لیبرال دمکراسی است و به فضل خدای بزرگ انقلاب اسلامی با سرعت و قدرت، اما نرم جای هویت از بین رفته غرب را پر می کند. این نشان می دهد که انقلاب زنده است و پیش می رود.

اینجا باز حضرت آقا تذکر مهمی می دهند که باید توجه داشته باشیم و عبرت بگیریم. فرمودند: «اگر امروز من و شما جلو قضیه را نگیریم ممکن است ۵۰ سال دیگر۱۰ سال دیگر ۵ سال دیگر جامعه اسلامی ما کارش به جائی برسد که در زمان امام حسین علیه السلام رسیده بود مگر اینکه چشمان تیزی تا اعماق را ببیند نگهبان امینی راه را نشان دهد مردم صاحب فکری کار را هدایت کنند و اراده های محکمی پشتوانه این حرکت باشند آن وقت البته خاکریز محکم و دژ مستحکمی خواهد بود که کسی نخواهد توانست در آن نفوذ کند و الا اگر رها کردیم باز همان وضعیت پیش می آید. آن وقت این خون ها همه هدر خواهد شد». که امیدواریم هرگز این واقعه با حضوری که مردم دارند و همیشه در جاهای مختلف وظیفه خودشان را انجام میدهند اتفاق نیوفتد.

نکته دیگری که فقط یادآوری می کنم این است که در سال گشت تدوین و ابلاغ بیانیه گام دوم قرار داریم که سه سال از آن گذشته. خوب است اگر دوستان حوصله کنند نمایشگاهی یا حرکتی در مسیر شناساندن فعالیت های ایجابی که در این راستا در استان صورت گرفته ارائه کنند. خود ما مجموعه ای را فراهم کردیم، دوستان دیگر هم در قرارگاههای دیگر در استان کارهایی را کرده بودند. اگر نمایشگاهی باشد که فرصتی است برای ارائه بسیار خوب خواهد بود.

در رابطه با مذاکرات هم باید عرض کنیم کشوری که از برجام خارج شده اگر می خواهد حرفش شنیده شود باید یک قدم درست بردارد و حسن نیت خودش را نشان دهد و آن قدم هم برداشتن تحریم های ظالمانه ای است که خودشان هم اذعان دارند مسببش هستند و برایشان نتیجه ای هم نداشته. که اگر روزی هم تحریم را بردارند چون هیچ اعتمادی به آمریکا نداریم باید راستی آزمائی کنیم.

اما متاسفانه هنوز آمریکا با اینکه شاخش شکسته و کرک و پری برایش نمانده باز از روی زیاده خواهی حرف می زند. معاون وزیر خارجه اش در این یکی دو روزه گفته فارغ از نتیجه مذاکرات همه گزینه های آمریکا همیشه روی میز است. هنوز هم این را میگوید. عرض میکنیم که اگر احمقی کنید قدرت و توان بازدارندگی نیروهای مسلح نظام جمهوری اسلامی همیشه آماده برخورد جدی با شماست.

نکته دیگر اینکه این فرصت بندگی را از دست ندهید. به خاطر کرونا اعتکاف در مناطق قرمز تعطیل است ظاهرا. اما اعمال و آداب این سه روز ایام البیض را -که میدانید فقط این ایام البیض مربوط به ماه رجب نیست، در همه ماه ها روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ فضیلت دارد؛ اما چون بخصوص در ماه رجب اعمال ویژه دارد- فراموش نکنید که برکات فراوان دارد. بنده روسیاه را هم فراموش نمیکنید ان شاء الله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.