گزیده‌ای از بیانات نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در البرز درباره موسیقی و کنسرت: اجراشدن و نشدن کنسرت‌ها ربطی به بنده ندارد/ مطابق قانون عمل کنید

کارشناس روابط عمومی ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ۰

در روزهای اخیر، موضع‌گیری‌های مختلفی درباره موسیقی و مشخصاً برگزاری کنسرت‌ها از سوی برخی افراد اتخاذ می‌شود که بعضاً آن‌ها را منتسب به حضرت آیت‌الله حسینی همدانی بیان می‌کنند، پایگاه اطلاع‌رسانی روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج بیانات ایشان درباره موسیقی و کنسرت را طی ۹ سال گذشته بازخوانی و منتشر می‌کند.

اجازه نمی‌دهیم به اسم فرهنگ و هنر ترویج بی‌بندوباری شود

رهبر معظم انقلاب مطالبی در جمع هنرمندان و اصحاب هنر فرمودند که قابل‌تأمل و بحث است. چون در افکار عمومی بیان شد عرض می‌کنم. چون وقت گذشته همین یک نکته را مسئولین محترم، وزیر ارشاد و مسئولین تابعه توجه کنند که رئیس‌جمهور محترم فرمودند اگر کشوری بخواهد در برابر دشمن بایستد این هنرمند است که می‌تواند روحیه‌ی مقاومت و ایستادگی را در میان مردم زنده نگه دارد، همان کاری که هنرمندان در دوران دفاع مقدس انجام دادند. اگر سخن ایشان را توجه کنید نظراتشان این است که آقایان محفل‌های کذایی و مجالس کنسرت با اختلاط دختران و پسران و امثال‌ذلک را فراهم نکنید. چون در این محافل فکر ناب و متعالی به وجود نمی‌آید. بودجه‌ی بیت‌المال که به‌سختی در اختیار قرار می‌گیرد هزینه این امور به اسم هنر و فرهنگ نکنید. تبلیغ و ترویج هرزگی و بی‌بندوباری و نهیلیسم و امانیسم و پوچ‌گرایی تبلیغ فرهنگ نیست. اگر می‌گوییم و مخالفت می‌کنیم، با چاپ و ترویج کتاب‌هایی که فکر و عقاید و اخلاق جوانان را مسموم می‌کند مخالفیم. هرگز کسی با حرف ایشان که هنر کار بی‌عیب است مخالف نیست. هنر یعنی عروج فکر از سطح عادی به متعالی، این حرف خوبی است؛ اما اگر این حرف را بزنید و بعد اجازه دهید برخلاف قانون کارهایی صورت بگیرد که انسان را از اوج به حضیض بکشاند نه‌تنها مخالفیم، اجازه برگزاری هم نمی‌دهیم.

خطبه‌های نماز جمعه کرج

۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۲

بیانات رهبری به دانشجویان بازخوانی شود

دیداری را رهبر معظم انقلاب با دانشجویان داشتند. در آنجا نکات قابل‌توجهی مطرح شد که باید بازخوانی شود. باید توجه بیشتری شود. خود دانشجویان و مسئولینی که با آن مطالب ارتباط دارند، دقت بیشتری داشته باشند. بحث کنسرت و اختلاط دختر و پسر را مطرح فرمودند که این هم نکته بااهمیتی است که مسئولین فرهنگی جامعه و هم دانشگاه‌ها باید به آن اهمیت بدهند که مکرر دلسوزان و علما و بزرگان راجع به این نکته بیاناتی داشتند که باید به آن‌ها توجه شود.

خطبه‌های نماز جمعه کرج

۲۶ تیرماه ۱۳۹۴

هجمه به دختران، برنامه‌ریزی غرب برای تهدید نسل آینده

ولادت حضرت و نام‌گذاری این روز بنام روز دختر بهانه‌ای است برای اینکه کارگزاران فرهنگی در مسیر رشد و ارتقا معنوی و علمی و بخصوص معنوی این سرمایه‌های ارزشمند جامعه که در آینده مادران جامعه خواهند بود برنامه داشته باشند. هر عاقلی یک نگاه مختصری به برنامه‌های وارداتی کشورهای غربی بکند می‌فهمد که به‌خصوص برای دختران ما برنامه‌های دقیق و برنامه‌ریزی‌های اساسی ریختند و به همین دلیل نسل بعدی را مورد هجمه قراردادند؛ یعنی به‌وسیله دختران برنامه‌ریزی برای نسل آینده است. نسل بعدی ما، مادران جامعه، خواهران جامعه و مدیران جامعه در آینده توسط همین نسل اداره خواهند شد. اگر دختران از بین بروند ما در آینده مدیر هم نخواهیم داشت. مردانی که در دامن زنانی عفیف و پاک‌دامن رشد کنند و بخواهند مسئولیت‌های اجتماعی را به عهده بگیرند نخواهیم داشت. ترویج بی‌عفتی و بی‌بندوباری، تظاهر به عریانی و عریان نمایی، پوشش‌هایی که بدون پوشش هستند و تشویق به برگزاری مجالس مختلط، تلاش برای ورود دختران به ورزشگاه‌ها، اصرار هدف‌دار برای برگزاری کنسرت‌های فاسد کننده ایمان، نشان‌دهنده قسمتی از خطی است که دشمن در پیش‌گرفته است و جلو می‌رود و متولیان فرهنگی متأسفانه بعضاً آگاهانه و بعضی ناآگاهانه و بعضی با اغراض سیاسی به این ناهنجاری‌ها تن می‌دهند.

خطبه‌های نماز جمعه کرج

۲۳ مردادماه ۱۳۹۴

فوری‌ترین هدف دشمن تسخیر پایگاه‌های فرهنگی کشور است/ طبق کدام قانون اختلاط زن و مرد جایز است؟!

مسئله دیگر کنسرت‌ها و موسیقی است. این را مکرر عرض کردیم. نظام اسلامی بنایی بر ترویج موسیقی ندارد. ترویج و تبلیغش آن مقداری را که هست ممانعتی انجام نمی‌دهد، اگر خلاف شرعی صورت نگیرد. اما اگر بخواهد خودش فراهم کند و مقدماتی را بریزد که این کار توسعه پیدا کند بنای این را ندارد. اما جلوی خلاف شرع را باید بگیرد. اگر محلی آماده فساد شده حتماً باید جلوی آن گرفته شود و گرفته هم می‌شود.

رهبری فرمودند به این‌که «ما مسئولیت شرعی داریم. مسئولیت قانونی داریم در قبال فرهنگ کشور و فرهنگ عمومی کشور». در جای دیگر فرموده‌اند «امروز هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که فوری‌ترین هدف دشمنان جمهوری اسلامی تسخیر پایگاه‌های فرهنگی در کشور است. آنان درصدد هستند به این وسیله باورهای اسلامی و انقلابی را که اصلی‌ترین عامل ایستادگی ملت ایران در برابر نظام سلطه و استکباری است از ذهن‌ها و دل‌ها بزدایند و باورهای سلطه‌پذیری و فرودستی در برابر غرب را به‌جای آن بنشانند».

خب چطور باید این کار را بکنند؟! باید ما را بی‌حال کنند. رخوت را در ما به وجود بیاورند. ما را سست کنند. سست شدن در آنجایی است که ما مظاهر فساد و بی‌بندوباری را در جامعه می‌بینیم و هیچ تکانی نمی‌خوریم. هیچ حرفی نمی‌زنیم. کسی هم که حرف میزند او مورد مذمت قرار می‌گیرد. به تعبیر امیرالمؤمنین، مرده‌هایی ایستاده‌ایم. مرده‌هایی هستیم که به‌جای اینکه افقی باشیم عمودی هستیم. مرده همین است. از کنارش هر چیزی عبور کند هیچ حرکتی ندارد. آقا فرمودند «من مسئله تهاجم فرهنگی را هفت هشت سال قبل گفتم جدی بگیرید». شبیخون فرهنگی شوخی نیست.

چند سال از انقلاب می‌گذرد. شما وضعیت را ببینید. حالات را و نوع رفتارها را ببینید. تغییرات خوردوخوراک را ببینید. تغییرات آرایش و پوشش را ببینید. نفوذ است. اگر روز اول که انقلاب پیروز شده بود ۳۷ سال بعد را به افراد انقلابی آن موقع نشان می‌دادند که شما ۳۷ سال بعد این قیافه رادارید کسی باورش می‌شد؟ درباره موسیقی هم ایشان فرمودند به این‌که «موسیقی چنانچه انسان را از معنویت و از خدا و از ذکر خدا غافل کند حرام است. موسیقی‌هایی که انسان را به گناه و شهوت‌رانی تشویق کند حرام است و ازنظر اسلام این است که موسیقی اگر این خصوصیات مضر و موجب حرمت را نداشته باشد البته آن‌وقت حرام نیست». این برای فرد است و شخص.

اگر یک محیط را آماده کردیم وعده‌ای را در آنجا جمع کردیم و هیچ کنترلی هم نبود که اگر کنترلی بود و باز قابل‌کنترل نبود و زمینه فساد و افساد فراهم شد، این را چه کسی می‌خواهد جواب دهد؟! می‌گویند قانون. آن آقا رگ گردنش را پیش من کلفت می‌کند می‌گوید من می‌خواهم به قانون عمل کنم. من هم می‌گویم به قانون عمل کن. من با شما دعوایی ندارم. اما شما به کدام قانون استناد می‌کنید که اختلاط زن و مرد جایز است؟! من تا حالا چنین قانونی راندیدم. نه در شرع و نه در قانون جمهوری اسلامی.

رهبر معظم انقلاب با صراحت به این مسئله اشاره کردند. گفتند «به اسم نشاط و تفریح و به اسم خوشی اختلاط بین دختر و پسر را فراهم نکنید». این در کنار هم قرار دادن آتش‌وپنبه است. فساد ایجاد می‌شود. افساد ایجاد می‌شود. خانواده‌ها از بین می‌روند. چه داعیه‌ای داریم که چنین کاری را انجام بدهیم. می‌گویم قانونش را به من نشان بده گوش نمی‌دهد. کار خودش را می‌کند. برای از بین بردن قبح مسئله در همین دهه ده تا جلسه کنسرت گذاشتند. شهر را هم پر کردند از تابلو. بزرگ هم می‌نویسند «کنسرت» که ما داریم دهن‌کجی می‌کنیم به حزب‌الله. داریم دهن‌کجی می‌کنیم به آن‌کسی که حرف می‌زند.

من چه‌کار کنم! انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها بود. در این دهه پیروزی انقلاب ارزش‌ها و آرمان‌ها را بازخوانی بکنید. جوان‌ها را با توطئه‌های دشمنان آشنا کنید. ریشه‌های پیروزی انقلاب را با زبان‌های مختلف بیان کنید. وقتی می‌خواهند با توطئه انقلاب را تحریف کنند در مقابل باید کاری کنید، نه این‌که وجهه همت خودتان را برای برپایی یک حرام برگزار کنید. وزیرش آن‌طور است که مدیر کلش هم این‌طور می‌شود.

خطبه‌های نماز جمعه کرج

۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۴

نگذارید در دانشگاه‌ها به اسم فرهنگ خلاف شرع اتفاق بیفتد

دوم اردیبهشت سالروز اعلام انقلاب فرهنگی است. باید دوستان جوان جریانات آن روزها را مطالعه کنند. دانشگاه‌های آن روز را ببینید که چگونه بود. چه اوضاعی در دانشگاه و اتاق جنگ گروه‌های مختلف سیاسی بوده است. هرکدام نغمه‌ای داشتند؛ اسلحه و مهمات در دانشگاه بود. من آن موقع را یادم هست. دوستان بزرگ‌تر هم یادشان هست. دانشجویان مسلمان و انقلابی این عناصر را از دانشگاه بیرون کردند. مقدمه انقلاب فرهنگی فراهم شد. امروز هم باید مواظب بود که طور دیگری دانشگاه‌ها و جوان‌ها را از بین نبرند. مسئولان فرهنگی بخصوص باید فهیم باشند. بصیر باشند. کسی که آن مسئولیت را به عهده می‌گیرد باید در آن عرصه متخصص باشد. همه جوانب را در نظر داشته باشد. خدای‌نکرده آن‌طور که دشمنان اسلام و انقلاب می‌خواهند کار نکنیم. نباید گذاشت در دانشگاه‌ها به اسم فرهنگ و به اسم امور فرهنگی خدای‌نکرده خلاف شرع و حرام اتفاق بیفتد. به تعبیر رهبری در بعضی از دانشگاه‌ها برای اینکه دانشجویان را شاد کنند اختلاط دختر و پسر ایجاد می‌کنند. ایشان اعلام کردند که اختلاط ممنوع است. بعضی‌ها که به بنده اعتراض می‌کنند که چرا شما این مطلب را میگویید؟ این بیان رهبری است. این بیان هرکسی است که در مسائل دینی مقداری مطالعه کرده باشد می‌فهمد که اختلاط حرام است. به اسم شاد کردن جوان‌ها کنسرت راه بیندازند ایشان به‌شدت با این مسئله مخالفت کردند و امثال این امور را گفتند که کار فرهنگی نیست.

خطبه‌های نماز جمعه کرج

۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۵

قانون‌مند جلوی فساد را می‌گیرم

این را من مکرر اینجا عرض کردم. به دستگاه انتظامی تذکر می‌دهیم انجام می‌دهند. به دستگاه قضایی میگوییم انجام می‌دهند. وزیری را که برایش نامه نوشتیم و گفتیم امت حزب‌الله ۲۰ متر طومار امضا کرده، فرمانده سپاه مصاحبه کرده، فرمانده نیروی انتظامی مصاحبه کرده، رئیس سازمان تبلیغات مصاحبه کرده، رئیس حوزه‌های علمیه مصاحبه کرده، بسیج دانشگاه‌ها مصاحبه کرده‌اند، امت حزب‌الله پای‌کار آمدند، اقشار مختلف امضا کردند و گفتند این دارد خلاف مرتکب می‌شود اما به حرف گوش نمی‌دهد. درزمانی که شخص فرستادند برای مذاکره که صحبت کنند و بنده را راضی کنند دوباره یک کنسرت دیگر راه انداختند. این غیر از دهن‌کجی به مردم است؟ بنده هیچ؛ غیر از دهن‌کجی کردن به مردم است؟ دیگر وجود ایشان در این استان به صلاح نیست. اگرچه بنده نباید اصلاً وارد این‌گونه مباحث شوم اما چون دیگران کارشان را درست انجام نمی‌دهند ناچارم که وارد شوم. چون باید جلوی فساد را بگیرم. با زدوخورد و بگیروببند که نمی‌شود. طبق قاعده و قانون باید عمل شود. دیشب می‌خواستند این کار را بکنند من جلوی‌شان را گرفتم. قانونش هم همین است که عرض می‌کنیم. کفایت وقتی نداشت باید برود سرکار خودش.

خطبه‌های نماز جمعه کرج

۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵

برای ماندن در قدرت، دین مردم را ضایع نکنید/ حکومت اسلامی موظف است در مقابل حرام بایستد

می‌بینیم که در همین فضا در دولت اسلامی که یکی از وظایفش نشر و توسعه و تقویت احکام الهی و بعد هم اجرای احکام خداست، به‌جای اینکه به فکر رکود و معیشت مردم باشند و در مسیر اقتصاد مقاومتی طرح دوفوریتی بدهند، نشستند برای آزاد گذاشتن محیط و برنامه‌ای که در حالت عادی دین و باورهای دینی را از بین می‌برد دستور می‌دهند و تصویب می‌کنند که دستگاه مربوطه‌ای که تا حدودی می‌تواند جلوگیری کند از این هجمه ناجوانمردانه دشمن علیه ارزش‌های ما، او را هم کنار انداختند. اقتداری که مورد اهتمام رهبری برای آن دستگاه است او را هم از آن گرفتند.

اخیراً اعضای هیئت دولت تصویب کرده بودند که برگزاری کنسرت و شب‌نشینی و مهمانی‌ها دیگر نیاز به اجازه نیروی انتظامی هم ندارد. ناجا حق دخالت در مجوز و محتواهای مراسم را هم ندارد. خب آقایان محترم! برای ماندن در قدرت و به دست آوردن تعدادی رأی، دین مردم را ضایع نکنید. هرروز حرف بی‌ربطی زده می‌شود. یکی از همین آقایان چند وقت پیش ‌گفته بود که ما باید یک تعدادی موسیقی‌دان بفرستیم حوزه‌های علمیه مجتهد شوند تا فتواهایی درباره موسیقی درست بدهند. خب فردا بگوییم قصاب‌ها را هم بفرستیم، بناها را هم بفرستیم، دلاک‌ها را هم بفرستیم. فقاهت را مضحکه می‌کنند. این چه حرفی است که آقایان می‌زنند؟! مجتهد فقاهت می‌کند. احکام را استنباط می‌کند. دیگران باید اطاعت کنند.

بحث اصلاً سر موسیقی نیست. بحث سر حرام است. بحث سر اختلاط زن و مرد است. بحث سر این توطئه بزرگی است که فرهنگی بر سر جامعه ما دارند می‌آورند و این آقایان یا سرشان را زیر برف کرده‌اند یا خودشان را به خواب‌زده‌اند. نمی‌دانم چه چیزی خورده‌اند که سِر شده‌اند. من ناچارم چند بیان را بخوانم که ببینید درد کجاست. این تحملی که می‌کنید و ظرفیتی که امروز گفتم دارید ان‌شاءالله اینجا نشان بدهید. خوب دقت کنید.

رهبر معظم انقلاب در یک بیانی فرمودند: «اگر چنانچه معلوم شد چیزی ازنظر شرع حرام است حکومت اسلامی موظف است در مقابل آن حرام بایستد». دیگر روشن‌تر از این؟ و فرمودند: «حالا راهی که انتخاب می‌کنید چه راهی است، آن بستگی دارد به اینکه تدبیرش چه باشد. بنشینید راه درست را انتخاب کنید. بایستی بایستید یا بایستند». فرمودند که «می‌بینید انگیزه‌هایی را که برای ترویج بی‌عفتی، (فقط حجاب را نمی‌گوید) در جامعه وجود دارد و دارند تزریق می‌کنند. این ابزارهای جدید مانند فضای مجازی و غیره به این فضا کمک می‌کنند. در مقابل این‌ها حکومت اسلامی وظیفه دارد بایستد. نمی‌شود گفت ما عرضه مشروبات الکلی را آزاد کنیم و بگوییم مردم نخورند». کما اینکه به ما این را میگویند. میگویند حاج‌آقا شما چه‌کار دارید. شما بیایید کار فرهنگی کنید. میگوییم بی‌حجابی و بی‌عفتی بی‌فرهنگی است. جرم است، با جرم باید مقابله کرد. «شارع مقدس برای این موضوع شلاق قرار داده است. یعنی این‌طور نیست که فقط به نکنید گفتن اکتفا کنند». فرمودند: «جلوگیری طرق مختلفی دارد. بلکه ممکن است شما بگویید فلان روش، روش غلط و تند و ناکارآمدی است و فلان روش، روش بهتری است. این‌ها بحث دیگری است. اما در اینکه باید مواجهه و مقابله کرد در این نباید کسی تردید کند».

خطبه‌های نماز جمعه کرج

یکم مردادماه ۱۳۹۵

عده‌ای کنسرت‌ها را انحصاری کرده‌اند

مطلب دیگر هم کنسرت‌هاست که متأسفانه در بعضی از دانشگاه‌های استان به‌صورت نامطلوبی برگزار شد. لازم است مسئولین محترم قطعاً پیگیری کنند و با قاطعیت لازم برخورد کنند. در مناطق دیگر شهر هم برگزار می‌شود. جالب است یکی دو نفر هستند که این مراسم‌ها را برگزار می‌کنند و بعد اگر دیگران بخواهند برگزار کنند می‌گویند امام‌جمعه نمی‌گذارد؛ اما خودشان وقتی می‌خواهند برگزار کنند عیبی ندارد؛ یعنی انحصاری کردند و یک حالت رانت پیداشده است. اگر امام‌جمعه نمی‌گذارد همه را نمی‌گذارد که اصلاً به من ربطی ندارد. بنده با فساد مخالفت می‌کنم. با اجتماع دختر و پسر در فضای غیرشرعی مخالفت دارم. به مسئولین محترم هم گفته‌ام که اگر بناست برگزار شود حتماً شرایط لازم را باید رعایت کنند.

خطبه‌های نماز جمعه کرج

۶ دی‌ماه ۱۳۹۸

اجراشدن و نشدن کنسرت‌ها ربطی به بنده ندارد/ دستگاه‌های اجرایی، قانونی باید جلوی منکرات را بگیرند

مطلب دیگری هم راجع به کنسرت‌ها گفته بودند که قیل و قالی شده و باز به بنده نسبت می‌دهند. این جفای به من است. من نه راجع به اجرا و نه راجع به تعطیلی هیچ حرفی ندارم. بحثی ندارم. قانون دارد و طبق قانون باید عمل کنند. به نظر می‌رسد که دوستان دفتر صحبت‌های گذشته من را در ۸ سال گذشته بازپخش کنند تا ببینند دوستان که حرف ما یکی بوده و در این چند روز هم همان است. جایی که ولنگاری شود و ارزش‌های دینی به‌هم‌ریخته شود آنجا را نمی‌پسندیم.

از باب امربه‌معروف و نهی از منکر همه مردم وظیفه‌دارند که تذکر زبانی بدهند اما دستگاه‌های حاکمیتی و حکومتی موظف هستند که جایی را که منکر انجام ‌می‌شود تعطیل کنند. ملاک هم مجوز داشتن نیست. مجوز را می‌گیرند برای اینکه کار قانونی انجام دهند؛ اما اگر مجوز گرفته ولی کار خلاف قانون انجام داد، کار منکرات انجام داد، مجوز گرفت و ولنگاری و فساد و فحشا و این کارها را کرد، آن مجوز که مجوز نیست. لذا دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، قانونی باید جلوی آن را بگیرند. تعطیل کردن بعضی از این مراکز از باب نهی از منکر است ولو مجوز داشته باشد. مجوز که دلیل نمی‌شود شما حرام انجام بدهید. لذا آن صحبتی را که ما داشتیم، هم درگذشته و هم‌الان، روی موضع خودمان هستیم و به بنده ربطی ندارد که کنسرت اجرا بشود یا نشود ولی در مقابل حرام هر مسلمانی موظف است که اعتراض کند؛ اگر می‌تواند جلوی آن را بگیرد و الا از طریق دستگاه‌های مجری اقدام کند.

خطبه‌های نماز جمعه کرج

۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.