مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ شهر کرج/

ایجاد گرمخانه فقط متوقف بر مصلی نباشد

کارشناس روابط عمومی ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۱۵

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

بندگان خدا خودم و شما را به به تقوای الهی دعوت می کنم. بحث ما در خطبه اول راجع به عدالت است و هر نوبت نکته ای را بیان می کنم بخصوص در مورد عدالت اجتماعی. از قرآن و روایات برای بحث بیشترین استفاده را خواهیم برد. ‏

امیرالمومنین علیه  السلام فرمود: «قرآن، سخنگوى عدالت است».« قرآن، بوستان هاى عدل است و برکه‏هاى عدل»‏. «العدل حیاه» عدالت زندگى است. قرآن کریم به رسول خدا فرموده است: به مردم چنین بگو: «وَ أُمِرْتُ لِاَعْدِلَ بَیْنَکُم» من مأمور شده‏ام تا عدالت را در میان شما اجرا کنم.

گاهی برای فهمیدن درست مطلب تشبیهات زیبایی بکار می برند. شخصی است به نام محمّد حلبى مى‏گوید: از امام صادق علیه السلام درباره این آیه پرسیدم: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» بدانید که خدا زمین را، پس از مرگ آن، زنده مى‏کند؟ فرمود: عدل و داد است پس از جور و ستم‏. یعنی عدالت مساوی است با زندگی. جور و ستم یعنی مرگ.

و این ستم همه قسم را می گیرد از جور اقتصادی بگیرید تا ستم فرهنگی. ستم یعنی ترک قسط و عدل، ترک میانه روی. که هر کس راه عدالت و میانه روی را رها کند دچار جور و ستم شده است و بدترین ستم، ستم اقتصادی است که فاصله طبقاتی مذموم بوجود می آورد و کرامت انسان ها را از بین می برد.

اگر کسی دنبال قدرت و ادامه قدرتش هم باشد باید به عدالت رفتار کند. علی علیه السلام فرمود: دادگر باش و حکمروایى کن. و فرمود: آن کس که دادگر باشد، حکومتش نافذ خواهد بود. عدل جمال حاکمان است. زیبایى سیاست، اجراى عدالت است در حکومت‏. عدل سپر دولت هاست‏.

و این حکومت که گفته می شود فقط منظور حکمرانی نیست هرگونه سلطه ای را شامل می شود. مسئولی که در اداره ای هست حاکم است و باید اینها را رعایت کند. اهمیت موضوع آنقدر بالاست که رسول خدا فرمودند: یک ساعت (مقداری از زمان) به عدالت رفتار کردن بهتر است از هفتاد سال عبادت، که هر شب آن هفتاد سال را نماز و هر روز آن را روزه داشته باشید.

سوالی مطرح می کنم و آن اینکه اگر بخواهیم عدالت اجتماعی محقق شود به چه چیز نیاز داریم؟ یکی از مهمترین عوامل تحقق عدالت، وجود افراد عادل است. قطعاً برای اجرا شدن هر هدفی باید ارکان آن را فراهم کرد که یکی از اصلی ترین رکن ها، نیروی انسانی کار آمد، متناسب با آن هدف است. و هرچه کار مهمتر و حساس تر باشد باید عوامل اجرایی آن کارا تر و امین تر باشند تا نتیجه بهتر و موثرتر باشد.

بنابراین اگر هدف برقراری عدالت  اجتماعی  باشد لازمه  تحقق آن کارگزاران عادل است. نمی شود با سپردن کار به شخصی که امین نیست توقع امانت داری داشت. امام کاظم علیه السلام فرمودند: تنها کسی می تواند عدل را محقق کند که آن را نیکو بشمارد. و معنای نیکو شمردن، سخنرانی و بیان خوب از عدل داشتن نیست بلکه روش باید عادلانه باشد.

رفتار عادلانه چگونه است؟ رسول خدا صلی الله علیه  وآله فرمودند: هر کس در رفتار با مردم به آن ها ستم نکند و هر گاه با آنان سخن می گوید، دروغ نگوید و چون به آن ها وعده داد، خلف وعده نکند، انسانیتش کامل و عدالتش آشکار و دوستی اش لازم و غیبتش حرام است.

یا در بیان دیگری حضرت فرمودند: هر کس با مردم چنان رفتار کند که دوست دارد آنان با او رفتار کنند، عادل است. در همین جا خیلی ها گیر میکنند.

ما به راحتی می توانیم عادل را از روی رفتارش شناسائی کنیم. مثلاً ببینیم چه مقدار با انصاف رفتار می کند. در کلام امیرالمومنین علیه السلام است که فرمود: عادل ترین مردم کسی است که با داشتن قدرت، انصاف ورزد. یا ببینیم آیا طرف با خودش رفتار عادلانه دارد یا نه چون بعضی ها نسبت به خودشان هم عادل نیستند. که مولا فرمودند: نهایت عدالت این است که آدمی با خودش به عدالت رفتار کند. ظلم به نفس یعنی با خودش رفتار عادلانه نداشته.

یکی از مواردی که می شود فهمید کسی عدالت دارد یا نه در نوع رفتارش بافرزندانش معلوم می شود. رسول خدا فرمودند: میان فرزندان خود در عطا و بخشش به عدالت رفتار کنید همچنان که دوست دارید آنان نیز در احترام و محبت میان شما عادلانه عمل کنند. بعضی ها در رفتارشان با فرزند عادل نیستند و از همین جا میشود فهمید کسی عادل هست یا نیست و میشود کار به او سپرد یا نه.

به هر تقدیر لازمه برقراری عدالت، وجود کارگزار عادل است. و الا با ظالم که نمی شود آبادانی برقرار کرد. و اساساً یکی از مهمترین موانع تحقق عدالت اجتماعی، وجود همین انسان های ستمگر است. افرادی که نمی توانند دست از هوی و هوس خود بکشند و اعتقادی به مرگ و جهان آخرت و پاسخگوئی بعد از دنیا ندارند، کارهای مردم دستشان است و متاسفانه هر جور که میلشان است رفتار می کنند؛ اینها مهمترین موانع تحقق عدالت هستند.

دومین عامل مهم درتحقق عدالت، حاکم شدن عدل است. بدون حاکمیت عدل نمی توان عدالت را برقرار کرد. در دعای امام زمان علیه السلام که در مفاتیح هم آمده می خوانیم: «خدایا به برکت وجود مبارک امام زمان عجل الله فرجه جور و ظلم را نابود و حکومت عدل و عدالت کامل را در جهان ظاهر کن، و اهل زمین را به طول بقای او زینت و کمال ببخش تا آن که با عدل او بنیان ظلم و جور نابود فرمایی و آتش کفر و نفاق را به طور کامل خاموش گردانی، و عهد و پیمان حق را آشکار و اساس عدل که مجهول گردیده روشن و معلوم سازی». میفرماید حتما باید حکومت عادل برقرار شود تا افراد بتوانند عادلانه رفتار کنند.

عامل سوم همراهی مردم است که اگر مردم همراه نباشند کار پیشرفت نخواهد کرد ولو امام معصوم حاکم جامعه باشد. لذا می بینید که امیرالمومنین علیه السلام هم موفق به برقراری کامل عدالت اجتماعی نشد با وجود برقرار شدن حکومت عدل چون مردم همراهی نکردند. یعنی اگر امام معصوم هم مسئولیت اداره جامعه را به عهده بگیرند که عادل هستند و حکومت عدل هم برپا شده که این حکومت ۴ سال و اندی در اختیار امیرالمومنین بود و در این ۴سال او را با جنگهای خانمان سوز و جامعه برانداز مواجه کردند که موفق به برقراری عدالت اجتماعی به طور کامل نشد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ.

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. تمام تلاش متقین این است که در یوم الحساب روسفید باشند و کمتر حسرت بخورند. مولانا امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۱۷۷ از حکم نهج البلاغه فرمودند: «لِلظَّالِمِ الْبَادِی غَداً بِکَفِّهِ عَضَّهٌ». فرداى قیامت شخص ستمگر انگشت ندامت به دندان میگزد. شبیه آیه سوره مبارکه است که فرمود: «وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى‏ یَدَیْهِ». کلمه غد(فردا) را کنایه از روز قیامت آورده است. و گزیدن دست را کنایه از پشیمانى. انسان در روز قیامت از چه چیز پشیمان است؟ یکی این است که فرصت هایش را به ارزانی از دست داد و عمر به باطل گذشت. جلوی ضرر را بگیرید نگذارید سرمایه از دست برود. چون یکی از اقسام ستم، ستم به خود است و عمر تلف کردن ظلم به نفس است.

حلول ماه رجب را مجدداً تبریک عرض می کنم. ماه بزرگی است که در آن وارد شدیم و باید قدر بدانیم و فرصت روزه و استغفار و بندگی و ذکر و دعا و مناجات را در این ماه خدا و ماه امیرالمومنین از دست ندهیم. این ماه به خاطر اینکه در بین ماه های دیگر سال به تنهائی ماهی است که از حرمت و احترام برخوردار است به آن رجبُ الفرد می گویند. تا فرصت و توان دارید از لحظات این فصل بندگی و سه ماه آن بهره معنوی ببرید زمانی می رسد که آرزو داریم یک روز روزه بگیریم اما توان نداریم. به خودمان برای رشد معنوی خودمان کمک کنیم.

عظمت لحظات این ماه را ببینید. از رسول خدا صلّى  اللّه علیه وآله روایت شده که فرمود: خداىمتعال درآسمان هفتم فرشته‏اى را قرار داده است به نام «داعى» (دعوت کننده). هنگامى که ماه رجب می آید، این فرشته در هر شب این ماه تا صبح مى‏گوید: خوشا به حال تسبیح کنندگان خدا، خوشا بحال فرمانبرداران خدا. خداى متعال مى‏فرماید: همنشین کسى هستم که با من همنشینى کند، فرمانبردار کسى هستم که فرمانبردارم باشد و… ماه، ماه من، بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است. هر کسى در این ماه من را بخواند او را اجابت مى‏کنم و هر کس از من بخواهد به او مى‏دهم و هر کس از من هدایت بخواهد او را هدایت مى‏کنم. این ماه را رشته‏اى بین خود و بندگانم قرار دادم که هر کس آن را بگیرد به من مى‏رسد. بند بند این روایت را دقت کنید چقدر زیباست. نکند این ملک که هرشب صدا می کند لبیکی از ما نشنود.

سعی کنید در این ماه توجه خودتان را بیشتر کنید. دائما با وضو باشید. در هر فرصتی قرآن بخوانید یا استغفار بگوئید که بسیار مجرب و کارساز و گره گشاست. از فرصت استفاده کنید که خیلی زود می گذرد. خوب است اگر کسی کاهلی کرد خودش را مقصر بداند. دیگری را مقصر نداند. خودش را مذمت کند که از فرصت در اختیارش استفاده نکرده است. با توجه به عمرمان هم این فرصت تکرا می شود کسی که ۴۰ سالش است ۴۰ بار این فرصت تکرار شده است. اینکه فرمود مواظب باشید که دو روزتان مثل هم نباشد فقط دیروز و امروز نیست. اگر سال گذشته روز دوم ماه رجب حالتان بهتر از امروز بوده ضرر کرده اید. حتی اگر مساوی هم بوده باز ضرر کرده اید. چون امکان دارد سال گذشته روز دوم ماه رجب روزه بوده اید ولی امسال نیستید پس ضرر کردید. مواظب باشید این روزها به سرعت سپری می شود . بار عام الهی است. با مرگ و میر و کرونا و مرگ فجئه و بیماری های ناشناخته معلوم نیست عمر ما چگونه است. فرصت ها را از دست ندهیم.

 ۱۶ بهمن مصادف با ۳ رجب سال گشت شهادت امام هادی علیه السلام را به همه شما عزیزان تسلیت عرض می کنم. در نوبت های قبل به بعض از سیره حضرت در برخورد با مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی با توجه به وضعیت حاکمان و شیعیان در آن دوره اشاره داشتم. در این نوبت به حرکت فرهنگی امام علیه السلام در انشاء زیارت جامعه کبیره که یک مجموعه بزرگ از معارف بخصوص بحث امامت و جایگاه والای ائمه علیهم السلام در عالم است، فقط اشاره می کنم.

امام هادی علیه السلام در مسیر  تعالی بخشی به معارف اسلام ناب و شناخت عمیق تر امامت و جایگاه رفیع ائمه و نقش زیارت در رشد معنوی افراد، زیارت نامه معروف خود را انشاء کرد. مخالفان اهل بیت تمام تلاش خود را می کردند تا جایگاه بلند و پایگاه محکم ائمه علیهم السلام در بین مردم را از بین ببرند و بین امام و امت جدایی بیندازند اما امام هادی علیه السلام با زیرکی نقشه های آنان را خنثی کرد. این زیارتنامه، با اینکه کوتاه است اما کاملترین متن امام شناسی است که به روشنی و بدون غلو و بزرگ نمائی، جایگاه واقعی اهل بیت علیهم السلام را بیان می کند.

میدانید آیات قرآن کریم تفسیر دارند که در کتب مختلف دانشمندان به آن پرداخته اند. و ائمه علیه السلام قرآن ناطق هستند. اگر در مفاد و بندهای زیارت جامعه دقت کرده باشید به خوبی می فهمید که تفسیر قرآن ناطق است. یعنی همه می دانیم قرآن کتاب انسان سازی است و با فهمیدن و عمل کردن به آیات کریمه در تمام عرصه های زندگی، می توان به مقام انسان کامل رسید. و ائمه علیهم السلام کامل ترین انسان ها هستند چون بالاترین بهره را از قرآن برده اند و قرآن کریم در وجود نورانی آن ها تجلی پیدا کرده خود مظهر اسماء الهی و قرآن ناطق هستند.  امیرالمومنین فرمود: «انا القرانُ الناطق».

در جنگ صفین خواندید که مخالفان باحقه بازی و تعلیم عمروعاص از قرآن ساکت بر علیه قرآن ناطق قصد بهره‌ برداری داشتند حضرت فرمودند: «هذا کتابُ اللّهِ الصّامِتُ وَ أَنا المُعَبِّرُ عَنهُ، فَخُذُوا بِکتابِ اللّهِ النّاطِقِ وَ ذَروا الحُکمَ بِکتابِ اللّهِ الصّامِتِ، إِذ لا مُعَبِّرَ عَنهُ غَیری». این، کتاب خاموشِ خداست و من، سخنگوی اویم. پس به کتاب گویای خداوند، مراجعه کنید و حکم کردن بر اساس کتاب خاموش خدا را رها کنید؛ چراکه جز من، سخنگویی برای آن نیست.

بنابراین، تبیین و تفسیر ویژگیهای اهل بیت علیهم السلام یعنی تفسیر قرآن ناطق. توصیه می کنم به طور مرتب با این زیارت نامه انس داشته باشید. در جمعه ها شب جمعه و به زیارت که میروید این زیارت را بخوانید. خدای تعالی همه ما راازشیعیان وموالیان اهل بیت قرار دهد ان شاءالله.

در روزهای مبارک سال گشت پیروزی انقلاب قرار داریم و خیلی خوب است که در این ایام دوستان جوان تحقیق بیشتری راجع به علل و ریشه های انقلاب اسلامی داشته باشند تا در این جنگ ادراکی که بر علیه ما راه انداخته اند آسیب نبینند. همه ما وظیفه داریم در جهاد تبیین شرکت کنیم و نگذاریم جای دوست و دشمن، جلاد و شهید و امثال این ها عوض شود. دستاوردهای بی شمار انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف را بیان کنیم تا امید از بین نرود و حرکت در مسیر گام دوم را با شتاب بیشتری طی کنیم که سه سال آن گذشت.

یکی از موارد تبیین این است که نگاهی بیاندازیم به ریشه های انقلاب، و انقلاب اسلامی ایران را با دو انقلاب بزرگ فرانسه و روسیه که در دوران معاصر اتفاق افتاده است و لیبرالیست و سوسیالیست را رواج دادند مقایسه کنید  چون سالیان سال یکی حاکم بود، دیگری هم که الان در حال اضمحلال است  تا اذعان کنیم گفتمان انقلاب اسلامی گفتمانی که عمیق تر و مردمی تر از جهات مختلف بود را به جهان عرضه کرد.

برای بررسی دقیق مطلب باید وضعیت اقتصادی وسیاسی واجتماعی جهان و بخصوص کشورهائی که در آنها انقلاب شده را به خوبی بررسی کرد تا فرقشان روشن شود و معلوم شود ریشه  انقلاب ما چه بوده و بعض گفته ها که از بعض بوق های استکباری و گاهی از بعض افراد و جریان ها شنیده می شود معلوم شود که کاملا غلط است.

مثلاً وضعیت اقتصادی فرانسه قبل از انقلابش یعنی سال ۱۷۸۹ به شدت وخیم بوده از ۵۰ سال قبل ازانقلاب، دچار مشکلات و بحرانهاى مالى و اقتصادى فراوانى بودند. در روسیه هم شرائط همین بود تاریخش را بخوانید کاملا از نظر اقتصادی از پا درآمده بود لذا مردم مطالبات اقتصادی داشتند.

اما ایران در اواخر حکومت پهلوی به خاطر افزایش فراوان درآمد نفتی تبدیل به یکى از دولتهاى ثروتمند شده بود جامعه ایرانى را هم به یک جامعه کاملا مصرفى وابسته بدون تولید تبدیل کرده بود. سرمایه کشور هدر می رفت. زیرساختها ساخته نمی شد. مصرف گرایی در کشور فراوان بود با آن همه ثروتی که داشتیم. ریشه انقلاب نبودِ مسائل اقتصادی نبود، کمبود نبود اینطور که در فرانسه و روسیه بود.

در بحث قدرت اجتماعی در روسیه و فرانسه از پشتوانه گسترده مردمی برخوردار نبودند حتی در بعد از پیروزی انقلابشان مردم درآن دو کشور در مسائل کشور مشارکت جدی نداشتند اما در ایران بعد از پیروزى انقلاب اسلامى مردم در تمام صحنه ها بخصوص در انتخابات‏ها مکرر شرکت‏ کرده‏اند حتى در شرایط بحرانى و بمباران شهرها انتخابات متوقف یا به تاخیر نیوفتاد.

 و یا در بحث رهبری نهضت، کاملاً فرق داشتند رهبری در ایران از قدرت بالای معنوی برخوردار بود و خودش از طبقات معمولی و محروم جامعه بود. در بحث ارتش و نظام و جنگ افزار هم همینطور. همه اینها را وقتی نگاه کنیم میبینید ریشه انقلاب چیز دیگری بود.

از ارتش گفتم، در ایام دهه مبارکه فجر و ریشه کن کردن طاغوت و حکومت منحوس پهلوی روز ۱۹ بهمن، روز نیروی هوائی از نورانیت و ویژگی خاصی برخوردار است. این حادثه تعیین کننده سند افتخاری است که در تاریخ ما ثبت شد. حرکت شجاعانه پرسنل نیروی هوائی بخصوص همافران نیروی هوائی که در اقامت گاه حضرت امام حاضر شدند و ادای احترام کردند و سلام نظامی دادند و سرود خواندند و بیعت کردند در آن مقطع روحیه نیروهای انقلاب را تقویت کرد و جان تازه ای داد و روحیه طرف مقابل را به خصوص صاحب منصبان و مقامات رژیم شاه را به شدت از بین برد و نقشه و ماموریت هایزر برای کودتای نظامی را برآب کرد و چیزی از دولت بختیار هم نماند. طاغوت ضربه سختی خورد و سه روز بعد پیروزی محقق شد.

حضرت امام ره در تکریمشان فرمودند: «درود بر شما سربازان امام عصر سلام الله علیه، همانطور که فریاد زدید، تاکنون در خدمت طاغوت بودید، طاغوتی که همه هستی ما را ساقط کرد، طاغوتی که ما را برده خارجی‌ها کرد و از امروز در خدمت امام عصر سلام الله علیه و در خدمت قرآن کریم هستید». آنها را از سربازی طاغوت به سربازی حضرت ولی عصر درآورد.

باید توجه داشت که در بین نیروهای ارتش مهمترین و نزدیکترین و مورد اعتمادترین قسمت که اتفاقاً تحت نظارت شدید آمریکائی ها اداره می شد نیروی هوائی بود و این حرکت چقدر پیام داشت در آن مقطع. باید هرساله یادآوری و قدردانی کنیم. همه اینها نشان می دهد که مردم بر اساس یک باور قوی که ریشه در اعتقادات دینی آنان داشت برای برقراری نظامی بر مبنای دستورات شرع مقدس قیام کردند تا ارزش های الهی حاکم شود و تا امروز هم بر سر پیمان خودشان ایستاده اند. خون داده اند سختی و محرومیت و تحریم ظالمانه مستکبران عالم را تحمل کرده اند و برای دفاع از کیان و کشور اسلامی شان دورتر از مرزها شهید داده اند اما حاضر نیستند لحظه ای از عزت و استقلال و آرمان های الهی خود دست بکشند. البته دشمن، دشمن است، ما نباید خواب باشیم و بی توجه در زمین او بازی کنیم.

بیانات حضرت آقا با فعالان اقتصادی را ملاحظه فرمودید و گلایه هائی که داشتند که بی سابقه بود و کنایه از کم کاری شدید یک دهه مسئولان اقتصادی داشت و همچنین بی توجهی کسانی که می  توانستند آتش به اختیار فرامین را عملیاتی کنند اما کمتر انجام دادند. باید همه درس بگیرند و برای جبران اقدام عاجل داشته باشند. اگرچه دشمن نتوانسته به اهداف خودش در این تحریم شدید اقتصادی برسد اما به هر جهت مردم در زحمت و سختی هستند و دستوراتی که میتوانست کارساز باشد به آن کمتر توجه شده است.

به نظرم می رسد در همین استان کارگروهی ناظر به فرمایش حضرت آقا در جهت بهره وری بیشتر شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی وپارک  علم و فناوری وبخش های کشاورزی تحت نظارت استاندار محترم تشکیل شود و اقدام عملی و نتیجه آن را به مردم گزارش دهند. و مطمئن باشند که برکات فراوانی برای استان و کشور خواهد داشت.

از پرچم اقتدار غافل نباشید. تذکری دادند که تذکر خوبی است؛ پرچم جمهوری اسلامی را هر کسی بر سر در خانه اش نصب کند که هم شادی‌آور و امید آفرین است هم تودهنی به دشمن است. کسانی که این پرچم را دارند بزنند، کسانی هم که ندارند، شاید امروز اینجا آماده کرده باشند، تهیه کنید و این را بر سردر خانه ها بزنید.

ارتحال عالم و فقیه مجاهد و بصیر آیه الله العظمی صافی گلپایگانی را مجدداً تسلیت عرض می کنم بزرگواری که به شدت به امام عصر ارواحنا فداه عشق داشت و در این باره هم سخن می گفت و هم می نوشت که یکی از مهمترین اثرات ایشان منتخب الاثر است. اشعار زیبائی درباره اهل بیت و حضرت دارند. در فقاهت هم از اساطین فن بودند و خیلی هم مواظب بودند که فرقه ها و نحله های فکری چکار می کنند و اگر لازم بود پیام می دادند. رصد دقیقی از اوضاع داشتند. غیرت دینی بالائی داشتند اگر مسئولی خطوط قرمز دینی را درمسئولیتش رعایت نمی کرد او را نمی پذیرفتند. گاهی آقازاده ایشان زنگ می زد و می گفت آقا با شما کار دارند. بعد ایشان می فرمودند که موضع گیری شما را راجع به فلان موضوع دیدم و تشکر و تقدیر می کردند و بنده را مورد لطف قرار میدادند. مکرر ایشان در تماس بودند. خدای تعالی با اولیاء خودش محشور بگرداند. صلواتی قرائت بفرمائید.

با توجه به جریاناتی که بعضاً در سطح جامعه می‌بینیم و در کشور اتفاق می‌افتد، باید خیلی عزیزان ما در مجلس و در دستگاه قضایی با قوه بیشتری وارد عمل شوند نسبت به این مسئله اراذل و اوباش که به خودشان اجازه می‌دهند اقدام کنند و بی‌پروا مردم را بترسانند. اینکه ما بعضا در قانون ضعف‌هایی داشته باشیم و در اجرا نتوانیم بعضی از کارها را انجام بدهیم زیبنده نظام اسلامی نیست.

در روایات ما و دستورات دینی ما هست که اخافه ناس حکمش چگونه است. کسی که مردم را بترساند، کسی که اسلحه اش را بکشد که این اسلحه می تواند سلاح سرد باشد یا سلاح گرم باشد یا یک چاقو باشد، حتی اگر استفاده نکند و نزند که در روایت هم آمده حتی اگر نزند و فقط ترسانده باشد، چنین کسی مهدور الدم است و می شود او را اعدام کرد. بحث قضایی آن را باید دستگاه قضایی دنبال کند ولی دین تا این حد مسئله را سنگین گرفته است. کسی نمی تواند دیگری را بترساند.

الان در مجلس ضعف قانون داریم. طرف می آید با قمه، نیروی انتظامی را می زند و شهید می کند، بعد از آن طرف نیروی انتظامی می‌خواهد از خودش دفاع کند و سخت می‌شود برایش. به نظر می رسد که مجلس محترم  قانون مبارزه با اراذل و اوباش را بخصوص در دستور کار خودشان قرار بدهند و دستگاه قضایی هم دنبال کند.

یکی از آن وظایف حاکمیتی، امنیت مردم است. بعضیها  با قلدری و با پررویی ناامنی ایجاد میکنند، بخصوص هم که رسم شده اخیراً از سلاح گرم هم دیگر استفاده می کنند که باید علی العجاله به این قصه رسیدگی شود.

این کاری هم که در مصلی کردیم که گرمخانه شده است، دوستان توجه داشته باشند که ما در سطح شهر هم داریم ورزشگاه ها و سالن های اجتماعاتی را که اینها هم قابلیت این کار را دارند. فقط متوقف بر مصلی نباشد. کار حسنه‌ای است. خودم هم سر زدم و بررسی کردم، الحمدالله کار به خوبی دارد پیش می رود.

مطلب دیگری هم راجع به کنسرت ها گفته بودند که قیل و قالی شده و باز به بنده نسبت می‌دهند. این جفای به من است. من نه راجع به اجرا و نه راجع به تعطیلی هیچ حرفی ندارم. بحثی ندارم. قانون دارد و طبق قانون باید عمل کنند.

به نظر می‌رسد که دوستان دفتر صحبت های گذشته من را در ۸ سال گذشته بازپخش کنند تا ببینند دوستان که حرف ما یکی بوده و در این چند روزهم همان است. جایی که ولنگاری شود و ارزش‌های دینی به هم ریخته شود آنجا را نمی پسندیم.

از باب امر به معروف و نهی از منکر همه مردم وظیفه دارند که تذکر زبانی بدهند اما دستگاه‌های حاکمیتی و حکومتی موظف هستند که جایی را که منکر انجام ‌میشود تعطیل کنند. ملاک هم مجوز داشتن نیست. مجوز را می‌گیرند برای اینکه کار قانونی انجام دهند؛ اما اگر مجوز گرفته ولی کار خلاف قانون انجام داد، کار منکرات انجام داد، مجوز گرفت و ولنگاری و فساد و فحشا و این کارها را کرد، آن مجوز که مجوز نیست.

لذا دستگاه های اجرایی و نظارتی، قانونی باید جلوی آن را بگیرند. تعطیل کردن بعضی از این مراکز از باب نهی از منکر است ولو مجوز داشته باشد. مجوز که دلیل نمی‌شود شما حرام انجام بدهید.

لذا آن صحبتی را که ما داشتیم، هم در گذشته و هم الان، روی موضع خودمان هستیم و به بنده ربطی ندارد که کنسرت اجرا بشود یا نشود ولی در مقابل حرام هر مسلمانی موظف است که اعتراض کند؛ اگر می تواند جلوی آن را بگیرد و الا از طریق دستگاه‌های مجری اقدام کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.