مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ شهر کرج/

دستور کار دشمنان ملت این است که خانواده تشکیل نشود

کارشناس روابط عمومی ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۰۱

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله . امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «اِتَّقُوا اللهَ وَاعْدِلوُا فَإنَّکمْ تَعیبونَ عَلی قومٍ لایَعْدلونَ». از خداوند پروا کنید و به عدالت رفتار کنید، چرا که شما به قومی‌‌ که به عدالت رفتار نکند، خرده می‌‌گیرید.

عدالت به عنوان مهمترین رکن تقوا مورد تأکید قرآن و عترت است. مطلبی را که به حول و قوه الهی از این نوبت شروع می کنم، بحث عدالت ومسائل پیرامونی آن است. این از مباحثی است که دامنه گسترده  و ابعاد مختلف دارد که فرصت خطبه اجازه نمی دهد مفصل به آن پرداخت؛ اما می شود عناوین اساسی و مهم را توضیح داد و تبیین کرد، چون عدالت‌ مفهومی‌ است‌ که‌ انسان از وقتی خودش را شناخت، مطلوبش بوده و در استقرار آن تلاش کرده است و اگر به زندگی انبیای الهی نظر کرده باشید یکی از مهم ترین وظایفی که به عهده داشته اند برقراری و بسط عدالت بوده است.

در ارزش عدالت امیرالمومنین علیه السلام در ضمن چند بیان فرمودند: عدالت شالوده ای است که جهان بر آن استوار است. خداوند سبحان عدالت را برپا دارنده مردمان، مایه دوری از حق کشی ها و گناهان و وسیله آسانی و گشایش برای اسلام قرار داده است. عدالت برپادارنده مردم و زیور حکمرانان است. با عدالت است که مردمان سامان می یابند. با هیچ چیز مثل عدالت شهرها آباد نگردیده است. در پاسخ به این سوال که عدالت برتر است یا بخشندگی؟ فرمود: عدالت هر چیزی را درجای خودش می گذارد و بخشندگی حالتی اختصاصی  است (شامل فرد ویا افرادی محدود می شود) پس عدالت برتر است.  البته اینجا امام علیه  السلام عدالت را تعریف هم کردند که در واقع قرار دادن هرچیزی سرجای خود میباشد.

و امام  صادق  علیه السلام فرمودند: عدالت از عسل شیرین تر، از خامه نرم تر و از مشک خوشبوتر است. یعنی همانطورکه عسل به کام هر کسی شیرین و بوی خوش مشک خوشایند همگان است، رایحه عدل نیز نزد همگان، پسندیده و خوشایند است. این بیان یعنی مردم تشنه عدالتند.

قرآن کریم به عدل توجه ویژه دارد به طوری که ریشه کلمه و مشتقات آن نزدیک به ۳۰ بار در قرآن مطرح شده است. خوب است که اول عدل و عدالت را معنا کنیم. و در اهمیت آن همین بس که امیرالمومنین علیه السلام در طول نزدیک به پنج سال حکومتش مبتلا به سه  جنگ بزرگ برای برقراری عدالت شد و عاقبت لشدت عدله به شهادت رسید.

البته درمباحث  مختلف فرق می کند. معنای لغوی آن، قراردادن هر چیزی درجای خودش. یا هرکاری را به وجه شایسته انجام دادن. یا دادن حق هر صاحب حقی به خودش. و معنای عدالت هم می شود دادگری و با انصاف بودن. گاهی عدل در مقابل ظلم و جور به معنای احقاق حق یا همان قسط است، گاهی در اخلاق وقتی راجع به قوای درونی انسان بحث می شود، عدل حد وسط بین افراط و تفریط در قواست. گاهی در عقاب و ثواب بحث عدل مطرح می شود، یعنی به عمل نیک باید ثواب داد و اگر خطا بود باید عقاب کرد. گاهی در تقسیم اموال شرکاست که باید به نسبت آورده سود را تقسیم کرد که هر کدام جدا بحث دارد.

در کتاب عدل الهی مرحوم علامه مطهری برای عدل چند مطلب بیان کرده که عرض می کنم، الف) یک وقت میگوییم عدل منظور ما موزون بودن، یعنی رعایت تناسب یا توازن بین اجزای یک مجموعه. ب) گاهی منظور تساوی و رفع تبعیض است، یعنی رعایت مساوات بین افراد هنگامی که استعدادها و استحقاق های مساوی دارند. ج) گاهی عدل رعایت حقوق افراد و دادن پاداش و امتیاز بر اساس میزان مشارکت آنها، مانند عدالت اجتماعی است. د) گاهی رعایت استحقاق هاست. این  معنا از عدل عمدتاً مربوط به عدالت تکوینی واز خصوصیات خداوند است.

و در آنجا که عدالت و ظلم را نسبت به انسان بکار می بریم فرموده: ما افراد بشر، فردی از نوع خود را که نسبت به دیگران قصد سوئی ندارد، به حقوق آن‌ها تجاوز نمی‌‌کند، هیچ‌گونه تبعیضی میان افراد قائل نمی‌‌گردد، در آنچه مربوط به حوزه حکومت و اداره او است با نهایت بی‌طرفی به همه به یک چشم نگاه می‌‌کند، در مناقشات و اختلافات افراد دیگر، طرفدار مظلوم و دشمن ظالم است؛ چنین کسی را دارای نوعی از کمال یعنی عدالت می‌‌دانیم و روش او را قابل تحسین می‌‌شماریم و خود او را عادل می‌‌دانیم.

در مقابل، فردی را که نسبت به حقوق دیگران تجاوز می‌‌کند، در حوزه قدرت و اداره خود میان افراد تبعیض قائل می‌‌شود، طرفدار ستم گران و نسبت به ستم کشان بی‌تفاوت است، چنین کسی را دارای نوعی نقص به نام ظلم و ستم گری می‌‌دانیم و خود او را ظالم می‌‌خوانیم و روش او را لایق تقبیح می‌‌شماریم.

این ها مطالب زیبائی است که گفته شده و بیان می شود که مباحث نظری است و به تنهائی مورد توجه اسلام نیست بلکه بحث مهمتر اجرای عدالت است که به آن هم  به حول و قوه  الهی به شرط حیات  خواهیم پرداخت.

تذکر این نکته هم لازم است که وقتی بررسی می کنیم می بینیم بیشتر اوقات اگر خلاف عدالتی صورت می گیرد ریشه در هوای نفس و هواپرستی دارد. و این ظلمی است که انسان به خودش می کند. در آیه ۴۴ سوره مبارکه یونس فرمود: «إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئاً وَ لکِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ». یقیناً خدا هیچ ستمی به مردم روا نمی دارد، ولی مردم با روی گردانی از حق بر خود ستم می ورزند. بحث مفصل است برای این نوبت همین مقدار بس است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ.

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. متقین حق را می شناسند و در همان مدار حرکت می کنند. رسول خدا فرمودند: با تقواترین مردم کسی است که حق را بگوید چه به سودش باشد و چه به زیانش باشد؛ البته به شرط آنکه اشتباه نکرده باشد. مولانا امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۱۷۵ از حکم نهج البلاغه فرمودند: «مَا شَکَکْتُ فِی الْحَقِّ مُذْ اُرِیتُهُ». درباره حق از وقتى که آن را شناخته‏ام تردیدى به خود راه نداده‏ام. این حالت در بعض افراد وجود دارد که بعد از شناخت چیزی شیطان در دل آنها شک می اندازد با اغواگری آنان را منحرف می کند.

پس استقامت بر حق یک فضیلت است. چند جور می شود عبارت را معنا کرد. مثلاً از آنجا که یکی از اسامی خداوند حق است، می شود کلمه حق را به معنای خدای تعالی گرفت. معنا این می شود: از وقتی خداوند را شناختم درآن شک و تردید نکردم. تردید نکردم یعنی معرفتم به او کامل است. خدایا به همه ما کمک کن از مسیر حق منحرف نشویم.

 ۲۰ جمادی الثانی مصادف با ۳ بهمن، ولادت حضرت زهرا سلام  الله  علیهاست که به روز زن نامگذاری شده است. این روز را به همه بانوان و خواهران و مادران تبریک عرض می کنم. بانوی بزرگواری که در عالم خلقت نظیر ندارد و هرچه درباره  او بگوئیم از خود تعریف کرده ایم و فهم خودمان، نه مرتبه و جایگاه او. رفعت مقامی که دارد قابل فهم ما نیست.

شخصیتی که وقتی به دنیا آمد، فرشته وحى بر وجود مبارک رسول خدا صلی  الله  علیه  وآله نازل شد و از طرف خدای مهربان پیام آورد که خداوند متعال بر تو و فرزند نو رسیده‏ات درود مى‏فرستد. اهمیت این شخصیت بزرگ را میرساند. ولی عصرارواحنافداه مادر را الگوی خود می داند. زهرای اطهر الگوی بشر است. اینکه میگویند الگوی زن است جمله ناقصی است.

توجه دارید که یکی از نیازهای فطری بشر در جهت کمال گرائی، گرایش به الگو و پیروى از راهنماهاست. و به این نیاز در آموزه های دینی توجه شده و قرآن کریم با صراحت الگوها و اسوه های خوب و بد را معرفی کرده است. پیامبر و اهل بیت علیهم السلام الگوی عملی هستند. و به چیزی دعوت می کنند که فطرت ها می پذیرد. البته باید از آنان شناخت دقیق و عمیق داشت که هرچه شناخت بیشتر و عمیقتر باشد، بدون هدر دادن سرمایه عمر، بهره بردن از کلام و رفتار آنان برای رسیدن به مقصد بیشتر خواهد شد.

رسول خدا که الگوی بشر است ببینید با این هدیه الهی که دردوران جاهلیت به دنیا آمد و در مرکز بحران های جامعه تربیت شد و حضور درصحنه های مختلف را آموزش دید چگونه بوده است. پیامبر با نوع رفتارش با صدیقه طاهره مردم را تربیت کرد، خرافات جاهلی را از آنها دور کرد و فهماند زن ابعاد ملکوتی و لطافت های روحی بلندی دارد و دیدِ جامعه به زن را که در آن دوران نظیر کالا و نگاه شهوانی و امثال ذالک بود و تا امروز هم رگه هائی مدرن، از آن وجود دارد، به نقش تربیتی و مدیریتی که بانوان می توانند داشته باشند تغییر داد.

در همین دوران ما، زن را در همین جوامع پیشرفت، کالا می دانند و پشت ویترین با قیمت مشخص عرضه می کنند که یک بخش از ظلمی است که به زنان می شود. مدافعان از حقوق زن کجا هستند؟ اینها را نمیبینند؟ در همین کشورهای متمدن شنیدید و بعضا شاید دیده باشید که پشت ویترین عرضه میکنند و قیمت هم به آنها آویزان است. این غیر از این است که کرامت زن را له کردند؟! شخصیت لطیف عالم وجود را پایین آوردند. چرا دفاع نمیکنند؟!

البته اسلام هزار  وچهارصدسال قبل، قبل از تمام این حرف های قشنگ ولی دروغی که غربی ها می زنند در میدان عمل به بانوان ارزش و بها داد. همین زنی که اساس منزل بود و کالا بود سر او قمار می کردند و کسی مادر و خواهر و همسرش را می باخت گاهی به پسر میباخت مادر و خواهر را و یا می فروخت. با آمدن اسلام، شخصیت مستقل پیدا کرد.

در خطابات قرآن و پیامبر به خصوصه مورد توجه قرار گرفت و از همه این ها مهمتر که کسی به آن توجه نمی کند حق رای دادن پیدا کرد. رای دادن درآن زمان بیعت بود که رسول خدا بانوان را در این مشارکت ها نقش می داد که تا قبل از پیامبر کسی به زنها اهمیت نمی داد. در جریان غدیر خم همه بانوان حاضر با امیرالمومنین بیعت کردند. چرا از این هویت بخشی ها و تکریم ها کسی چیزی نمی گوید؟

یا در همین بحث ازدواج مساله الگو بودن را دقت کنید. این امر مقدسی که بعض امور ظاهری مثل مراسم جشن و یا مهریه و جهیزیه و امثال اینها باعث به وجود آمدن  مشکلات خانوادگی از همان  اول می شود. زهرای اطهر وقتی به امیرالمومنین پاسخ داد حضرت هیچ سرمایه ای نداشت، زرهی داشت. توجه دارید یکی از اشتباهات ما این است. الان اینطور نیست؛ یعنی چیزی که الان میگویند در شرع اسلام چنین چیزی نداریم که جهیزیه را خانواده عروس تهیه کند.

در اسلام همین است که پیغمبر گفت که برای مهریه چه داری؟ و علی علیه السلام گفت زره که با آن حصیر، گلیم، کوزه، آسیاب دستى، مشک، پوست گوسفند، پرده و…. تهیه کرد. این یعنی تهیه جهیزیه ای که توسط زن انجام می شود ربطی به اسلام ندارد و این وسائل مهریه حضرت بود چون زره را به عنوان مهریه پرداخت. حالا اگر دخترها بدانند که آن چیزی که مهریه اوست قرار است از آن جهیزیه تهیه شود، آیا حاضر می شود دو کامیون جهیزیه ببرد؟! سعی میکند هزینه نکند و نگه دارد.

پیامبر وقتی این جهیزیه را دید به گریه افتاد و دست به دعا برداشت و عرض کرد: خدایا مبارک کن این جهیزیه را که اغلب آن از گل است. حالا ببینید الان چه سرویس ها و چه جهیزیه هایی درست میکنند، بعد میرود و سه ماه بعد برمیگردد. هنوز نرفته برمیگردد. مراسم ازدواج فاطمه همراه دعا و اطعام فقرا و صدقه و نیز تهلیل و تکبیر بود. بعد نتیجه این ازدواج ساده چقدر نورانی و پر قدر است.

زهرای اطهر معیار رفتار و گفتار و حرکاتش در زندگی را رضایت خدا قرار داده است و رضایت او را بر رضایت خود مقدم می دارد. قبل و بعد ازدواج. این زهد انتخاب خود حضرت بود نه اینکه دچار فقر بودند همانطور که مادرش حضرت خدیجه هم همه دارائی خود را داد و زاهدانه زندگی کرد.

اسلام زن را در خانواده رمز آرامش، سکونت و مهربانی می داند و ملاط استحکام بخشی و ایجاد صمیمیت را در اختیار مادر خانواده قرار داده و برای این مهم پاداش جهاد مقرر کرده است. بله در دستور کار دشمنان ملت این است که خانواده تشکیل نشود یا تخریب شود کانون مهمی که نسل آینده درآن تربیت می شود تربیت نداشته باشد. چون ریشه تربیتی سردار و فیلسوف و علامه و دانشمند، خانواده است.

نگذارید به بهانه های پوچ و واهی خانواده ها از هم پاشده شود. ابتدای کار درست انتخاب کنید، توقعات را کم کنید، منم منم ها را کنار بگذارید. سلایق خودتان را به هم تحمیل نکنید، روی اصول و عقائد مشترک تکیه کنید. ملاط کار که محبت و مودت است را از دست ندهید. اینها مهم است و باعث استحکام است. زن لنگر خانه است باید به آن توجه شود.

از موضوعات دیگری که توجه به آن لازم است این است که اسلام بانوان را برای رسیدن به بالاترین مدارج علمی و کمالی تشویق کرده و منع نکرده و آنان را در مقابل مسائل مطرح در جامعه خنثی نمی داند و از آنان مسئولیت پذیری و انجام وظیفه و اهتمام می خواهد نظیر بحث امر به معروف و نهی از منکر. در فرهنگ اسلامی نظارت بر کارکرد مدیران و سوال کردن از آنان وظیفه عمومی است اعم از مرد و زن. البته همیشه برای حفظ شئون و کرامت بانوان جهت حضور در عرصه اجتماع توصیه هائی داریم که موجب تکریم زنان است ولی راجع به اصل حضور منعی نیست. لذا می بینیم حضرت زهرا با نگاهی زیرکانه و نقادانه، وضعیت اطراف خود را بررسی می کند و نسبت به معضلات و مسائل جامعه بی تفاوت نبوده و ورود دارد که نشان می دهد زن بودن مانع کنشگری اجتماعی نیست.

۲۰ جمادی الثانی ولادت فرزند زهرای اطهر در دوران ما حضرت امام هم هست که به مناسبت عرض ادبی داشته باشم و نکته ای عرض  کنم. یکی از موارد جهاد تبیین معرفی کردن چهره درست از حضرت امام است. مکتب جامع و کامل امام به گروه و دسته  خاص تعلق ندارد، اندیشه  ناب او که برگرفته از قرآن و عترت است همه افراد را در همه مکان ها و زمان ها در برمی گیرد. خود او هم از جامعیت برخوردار بود. هم نظریه پردازی می کرد و هم رهبر سیاسی جامعه بود. این دو کار، کار از هم جداست و خیلی هم مهم است.  معمولا کسانی که اهل تفکر و نظریه پردازی هستند زیاد نمیتوانند کار مدیریتی انجام دهند. اما او هم رهبری میکرد و هم نظریه پردازی میکرد و در عین حال فرمانده کل قوا بود.

امام شخصیتی چند بعدی بود. اولاً در بندگی خدا بی نظیر بود او قبل از اینکه وارد میدان مبارزه و سیاست شود سالیان طولانی در محضر اساتیدی چون مرحوم آیت  الله شاه  آبادی به خودسازی و تهذیب روحِ خود پرداخته بود. لذا خدا محوری و تبعیت از دستورات الهی در زندگی او موج می زد. اگر از نزدیک او را دیده بودید، بلندی و بزرگواری روح او از وجنات او دیده میشد.

ثانیاً امام به خانواده به عنوان محل آرامش و انس  ورزی و محل تربیت فرزندان و نقش محوری مادر در منزل بسیار اهمیت می داد. احترام امام به همسرشان از روز اول تا پایان عمر زبانزد است مطالعه کنید. درس های عملی فراوانی دارد که ما با همسرمان چگونه رفتار کنیم. گاهی نکات کوچکی است اما درس های فراوان دارد. مثلاً خانم امام بیان مى‏کند: «تا من نمى‏آمدم سرسفره، آقا خوردن غذا را شروع نمى‏کردند. به بچه‏ها هم مى‏گفتند، صبر کنید تا خانم بیاید». کار کوچکی است ولی ببینید چه آثاری دارد. سعی امام در زندگی خانوادگی این بوده که دستورات دینی را کاملاً رعایت کند و نقش و جایگاه زن در اسلام را که جایگاه رفیعی است به خوبی نشان دهد. نامه ای را که به خانمشان نوشتند را مستحضر هستید که با چه کلماتی و لطافتی بیان شده است.

ثالثاً به جامعه اهمیت ویژه می دادند و نظرشان این بود که باید از اصلاح فرهنگی شروع کرد و انقلاب اسلامی هم از آغاز تا امروز دنبال احیاء معنویت و فرهنگ بوده است. از دیدگاه امام فرهنگ اساس سعادت یا شقاوت یک ملت است که اگر فرهنگ اصلاح شود جامعه رستگار می شود.

امام گذشته از مسائل فردیِ فرهنگی و تربیتی که باعث رشد شخص می شد، به بُعد اجتماعی آن هم توجه داشتند. از نظر امام برای یک جامعه، فرهنگی مطلوب است که دارای یک نظام تربیتی فعال، روزآمد و بدون تحجر برای رشد و تعالی انسان باشد و سعی کند با استفاده از فرهنگ خودی و دستورات قرآن و اهل بیت دچار تحجر نشده استقلال فرهنگی را هم تامین کند.

رابعاً  قانون  مداری و تبعیت از قانون در حضرت امام یک ویژگی مهم است. ریشه بسیاری از مشکلات جامعه را در عدم رعایت قانون می دیدند و بی قانونی را سم مهلک نظام می دانستند. هم خودشان رعایت می کردند و هم دیگران را دعوت به  آن می کردند. در کتاب حکومت اسلامی فرمودند: «چون حکومت اسلامی حکومت قانون است برای زمامدار علم به قوانین لازم است».

اگر به علل شروع انقلاب و سخنرانی های امام از سال چهل و دو به بعد توجه کرده باشید اعتراض اصلی امام این بود که چرا به قانون عمل نمی کنید. بعد هم به نهادهای قانونی بسیار بها می دادند مثل شورای نگهبان و مجلس که تذکرات و توصیه های ایشان همه موجود است. خود ایشان هم در عمل خلاف قانون نمی کرد حتی قوانینی که درکشورهای دیگربود مثل همان قصه معروف ذبح گوسفند در کشتارگاه که در فرانسه قانون است و خارج از کشتارگاه غیر قانونی است، چون در خانه ذبح شد، امام از آن غذا نخوردند و گفتند چون بر خلاف قانون عمل کردید. یا در بعض خاطرات ایشان هست که برای عبور از خیابان مسافت زیادی را می رفتند تا از تقاطع عابر پیاده عبور کنند. موارد فراوان است حالا ما که می گوئیم پیرو خط امامیم چگونه قانون را رعایت می کنیم؟

خامساً استکبار ستیزی امام است. لحظه  ای از عمر شریفشان را از وقتی وارد عرصه سیاست شدند سراغ نداریم که با استکبار سر سازش داشته باشند. اما متاسفانه عده ای که داعیه خط امام دارند را دیدیم که در دوران مدیریت شان بر جامعه، تمام سعی خود را برای ارتباط و نزدیک شدن به استکبار به کار گرفتند که اگر نبود تیزبینی و صلابت و تدبیر خلف صالح امام، تا امروز چیزی از ارزش های الهی و انقلابی باقی نمانده بود.

همین اخیراً ببینید وزیر خارجه آمریکا رسما اعلام می‌کند که کشورش غیرقابل اعتماد است و نمی تواند به قول هایش عمل کند.  آن وقت ما چطور می خواهیم به قول‌های اعتماد کنیم؟! گفته است ایران از ما ضمانت خواسته است که زیر میز نزنیم؛ ما نمی توانیم ضمانت بدهیم. البته بهتر است آمریکا در این قصه عاقلانه تر عمل کند. فرصت محدود است؛ این فرصت ها را از دست ندهد. ما تربیت شدگان مکتب اهل بیت و پیروان پیر جماران و رهروان راه امام المسلمین اعتقادمان این است  که آمریکا ولو خبیث و جنایتکار و شیطان بزرگ است اما هیچ غلطی نمی تواند بکند.

از نظر حضرت امام تنها یک روز است که می توان با آمریکا رابطه برقرار کرد و آن روزی است که آمریکا آدم شود. البته اگر آن روز برسد و آدم شود، احتمال این هست که رئیس جمهور ما در کاخ سفید هم نماز بخواند. نمازی که در کاخ کرملین خوانده شد خودش پیام‌های مهمی را به همراه داشت چون می دانید مرکزیت کرملین و وضعیتی که دارد چگونه است.

این پنج مورد که از ممشای امام عرض کردم اما راجع به سیاست ورزی امام، رابطه دین و سیاست، نقش مردم در سیاست، خدمت به مردم و دهها موضوع دیگر هست که بماند برای فرصت دیگری.

۶ بهمن  هم حماسه  آمل  واقع شد؛ شهر هزار سنگر و شهدای  بزرگواری را هم تقدیم کرد که یادشان را گرامی می داریم  و علو درجه و رفعت مقام از خدای  تعالی برای آنها طلب می کنیم.

سفر رئیس‌جمهور هم از جهات مختلف به روسیه بسیار مهم بود. انشاالله آثار و برکات برای ایران و منطقه داشته باشد. چون بالاخره هم کشور همسایه ماست، هم کشوری است که همسو است با ما و هم کشوری است که تعداد زیادی مسلمان در آن ساکن هستند؛ و در طراحی و بحثی که حضرت آقا دارند که می فرمایند با کشورهای اینگونه ارتباط قوی تر باشد، چون این سه خصوصیت و ویژگی در اینجا هست، ارتباط با او اهمیت دارد. به علاوه با توجه به مسئله توجه به درون و اقتصاد مقاومتی و مباحث اقتصادی و مبارزه با مسائلی که وجود دارد، در بی اثر کردن تحریم ها این رابطه با روسیه هم موثر خواهد بود و انشاالله برکاتی را داشته باشد.

انشاءالله بانوان حضور فاطمی و حماسی خودشان را در روز ولادت خواهند داشت و این رزمایش انجام خواهد شد. بعد از ایام کرونا هم شاید این اولین جشنی باشد که در خیابان گرفته می شود. ان شاء الله همه حاضر باشید و دوستان خودتان را هم بیاورید و فراموش نکنید. البته این مسئله بیشتر وجهه حضور بانوان را دارد، آقایان نیایند؛ مخصوص خانم‌هاست.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.