مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ شهر کرج/

فرهنگ عفاف و حجاب یکی از مهم‌ترین موانع گسترش فساد در جوامع اسلامی است

کارشناس روابط عمومی ۱۷ دی ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۱۰/۱۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عباد الرحمن خودم و شما را به تقوا توصیه مى‏کنم که هم زاد و توشه است، و هم پناهگاه. زادى که انسان را به سر منزل مقصود مى‏رساند، و پناهگاهى که او را از خطرها نجات مى‏دهد.  چون بحث امر به معروف و نهی از منکر را تمام کردم و بنا دارم ان شاالله بحث جدیدی را به صورت سلسه مطرح کنم. لذا یکی دو جلسه موضوعات دیگری را مطرح می کنم تا تنفسی هم برای دوستان باشد. یکی دو موضوع را عزیزان پیشنهاد دادند در حال دقت هستم تا ببینم کدام بحث را شروع کنم. یکی بحث عدالت هست و مباحث مروط به عدالت اجتماعی. باز هم اگر نکته ای بود بفرمایید تا فکر کنم چه مبحثی را مطرح کنم.

در درس اخلاق به مناسبت در یکی از جلسات سخن از پوشش و لباس به میان آمد که بعض از عزیزان گفتند بیشتر توضیح داده شود که اشاره ای می کنم. از برکات دین مبین اسلام این است که در همه زمینه ها برنامه دارد و لحظه ای از لحظات انسان بدون برنامه و دستورالعمل و آداب خاص نیست که همه آنها در جهت رشد و رسیدن انسان به کمال است. برای خوردن و خوابیدن و معاشرت کردن و صحبت کردن و همه امور دستور داریم.

یکی از آن ها نعمت لباس و پوشش است که خداوند برای غیر انسان این نوع پوشش را قرار نداد و این تکریم الهی است در حق انسان و نعمتی با اهمیت است که حضرت آدم و حوا از ابتدای خلقت بهره مند بودند و به خاطر اغوای شیطان و خوردن از درخت ممنوعه برهنه شدند که کار شیطان برهنه سازی است؛ حالا یا لباس تقوا را از تن افراد بیرون می کند و یا لباس ظاهری را. رسول خدا از برهنه شدن به طور کامل در روز و شب نهی فرمودند.

بحث لباس و پوشش از منظرهای مختلف قابل طرح است. اولاً وسیله حفظ از گرما و سرما، زینت و تجمل و امثال اینهاست. در بحث های زیباشناسی به بحث پوشش توجه می شود. امام صادق علیه السلام فرمودند: «لباس بپوش و زیبا هم بپوش! زیرا خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد، اما مراقب باش تا لباست از پول حلال تهیه شود». این یک تذکر و دستورالعمل است. منشاء تهیه لباس باید حلال باشد اولا. زیبا باشد ثانیاً. خدا زیبائی را دوست دارد ثالثاً. همه این ها به ما می گوید نباید بی تفاوت بود. باید آراسته بود. آراستگی به قیمت لباس نیست؛ در طول بحث معلوم می شود که منظور چیست.

امیرالمومنین علیه السلام آراستگی را یکی از اخلاق اهل ایمان شمرده است و امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند آراستگی و زیبائی را دوست دارد و از نپرداختن به آن و خود را ژولیده نشان دادن بدش می آید. البته در موقعیتی کاری پیش می آید و طرف آراسته نیست فرق میکند تا اینکه بعضی ها دایم ژولیده هستن.

حتی در بیانی امام صادق علیه السلام فرمودند: لباس آراسته، دهان دشمن را خواهد بست. و این آراسته بودن در مقابل مردم یکی از سفارشات دین است و این کار ریا نیست که مذمت شده باشد. حالا متاسفانه در جوامع حزب اللهی نگاه میکنید کسی مرتب لباس پوشیده و تر و تمیز باشد و کت و شلواری پوشیده باشد؛‌‌ آه و اوه میکنند.

 به خصوص وقتی به دیدار برادران و دوستان می روید سفارش اکید شده است که معطر بروید مو را شانه بزنید لباس مرتب بپوشید که برای هر قدمی چقدر ثواب مینویسند لذا قدم هایتان را کوتاه بردارید. در روایت دارد امام رضا علیه السلام در فصل تابستان بر روى حصیر و در زمستان بر روى پلاس مى‌نشست و در خانه لباس گشاد مى‌پوشید، امّا در بیرون خانه و در برابر مردم، آراسته ظاهر مى‌شد. یعنی لباس رسمی میپوشید.

و مسلم لباس علامت فکر و اندیشه و فرهنگ و آداب و رسوم شخص است. شخصیت افراد را می توان از نوع پوشش آنها فهمید که انسان ساده و بی آلایشی است یا اهل فخرفروشی و اسرافکاری است. وچون یک نماد فرهنگی است می بینید که اقوام مختلف بر لباس مخصوص قوم خود اصرار دارند که در مجامع رسمی با همان حاضر باشند. بعضی لباسها متعلقات هم دارد . ملل مختلف. در خود ایران اقوام مختلف را ببینید کردها، لرها، آذری ها نوع پوشش خود را دارند.

در ضمن بحث روشن خواهد شد که نگرش افراد به پوشش در مواردی از نظر اسلام غلط است و باید تغییر کند. مثلاً اسراف که این همه مذمت شده و کار فرعون و شیطان و دروغگویان و امثال اینها بیان شده در مورد لباس نیست. اسحاق بن عمار گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: آیا رواست که مؤمن ده پیراهن داشته باشد؟ فرمود: آری. پرسیدم: بیست پیراهن چطور؟ فرمود: آری این‌ها اسراف نیست، بلکه اسراف این است که پیراهن آبروداری [مهمانی و مجلس رسمی] را پیراهن کار قرار دهی. البته این به این معنی نیست که از فردا بروید ۲۰ تا لباس بخرید. روایت میخواهد بگوید عدد مهم نیست.

در روایت هست لباس متعدد داشتن در حفظ لباس کمک میکند یعنی دیر از بین می رود. بعد هم میفرماید که باید پشت هم پوشیده شود با این کار طولانی استفاده می شود و لباس دیرتر از بین می رود. یا فرمود: کمترین حدّ اسراف آن است که لباس داخل و بیرون از خانه یکى باشد. یعنی دو جور باید باشد لباس.

یکی از مهم ترین اصول در پوشش و لباس همان است که امیرالمومنین علیه السلام در خطبه متقین نهج البلاغه فرمودند و آن رعایت میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط است در همه زمینه ها، جنس و قیمت و اندازه و … رسول خدا از دو شهرت نهی فرمودند: شهرت در نازکی، ضخامت، نرمی و زبری لباس و در بلندی و کوتاهی آن، بلکه فرمود باید حد وسط میان این خصوصیات را رعایت کرد. الان هم طوری لباس میپوشند که معلوم نیست اصلا چیزی پوشیده یا نپوشیده. یا یک شلوار پوشیده که ۱۱۰ تا سوراخ دارد یا آن هم که سوراخ ندارد جوری پوشیده که انگار نپوشیده.

بعد از رعایت اعتدال باید حتماً نظافت در پوشش را رعایت کنیم. شستن و تمیز بودن لباس را باید رعایت کنیم. رسول خدا فرمودند: هر فرد باید در فکر پاکیزه نگه داشتن لباسهایی باشد که در اختیار اوست. راجع به رنگ و اندازه و نوع لباس هم خواهم گفت در آینده با قید حیات.

یکی دیگر از موارد سفارش شده رعایت پوشش در لباس های اختصاصی است. یعنی مردان نباید لباس بانوان و بر عکس را بپوشند. مثلاً مردی مقنعه و روسری و دامن و حتی کفش زنانه بپوشد و یا خانمی لباسی که مخصوص مردان را بپوشد منع شده است. امام باقر علیه السلام فرمودند: جایز نیست زنان شبیه مردان شوند، زیرا رسول خدا زنانى را که شبیه به مردان مى‌شوند ومردانى را که شبیه به زنان مى‌شوند نفرین کرده است. حالا یک وقت میخواهید سریع بروید در را باز کنید دمپایی زنانه میپوشید این مشکلی نیست؛ ایراد در استفاده دائمی است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. متقین در سخن گفتن و سکوت کردن جمیع جهات را رعایت می کنند. مولانا امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۱۷۳ از حکم نهج البلاغه فرمودند: «لَا خَیْرَ فِی الصَّمْتِ عَنِ الْحُکْمِ، کَمَا أَنَّهُ لَا خَیْرَ فِی الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ». در دم فروبستن از سخن حکیمانه، خیرى نیست، چنان که در سخن گفتن از روى نادانى خیرى وجود ندارد. فضیلت در گفتار این است که سخنان از روی حکمت باشد. ترویج اخلاق و عدالت و تربیت و امثال ذالک باشد.

روایات فراوانی درباره مدح سکوت داریم اما خوب است بدانید که سخن حق گفتن از سکوت بهتر است. در بیانی امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: سخن حق گفتن بهتر از درماندگی در سخن و خاموش ماندن است. بالاخره در موضع سخن گفتن اگر کسی می تواند باید اقدام داشته باشد. جائی هم که باید سکوت کرد سخن گفتن باعث بی آبروئی می شود. حضرت فرمودند: ناتوانی در سخن بهتر از یاوه گوئی است. خداوند تقوای همه ما را زیاد کند و توفیق حفظ زبان به همه ما عنایت فرماید.

۱۹ دی سالگشت قیام مردم در سال ۱۳۵۶ است. حادثه‌ای که از ابعاد مختلف می شود به آن پرداخت. دشمن شناسی، بصیرت، زمان شناسی، اقدام و جهاد همراه با فداکاری و جوانمردی و امثال اینها. این حرکت الهی مبدا یک تحول عظیم در تاریخ معاصر ایران شد. حادثه عبرت آموز و تاثیر گذار و راه نشان دهنده که باید به ابعاد آن توجه ویژه داشت. با نوشتن مقاله ای توهین آمیز در روزنامه‌ای چنان  آتشی برپا شد که طومار ۲۵۰۰ ساله نظام استبدادی و ستم شاهنشاهی در مدت کوتاهی در هم پیچیده شد.

نسل امروز ما باید از نسلی که ۱۹ دی را به وجود آورد و بعد طاغوت را سرنگون کرد و دفاع هشت ساله را مدیریت کرد و در عرصه های مختلف حضور داشت درس بگیرد و با قوت بیشتر و عزم راسخ تر در مسیر بیانیه گام دوم تا رسیدن به اهداف بلند تمدنی اسلام و انقلاب با عزم و نشاط حرکت کند.

یکی از ویژگی های قیام مردم در ۱۹ دی شرکت و همکاری همه اقشار مردم با هدایت و رهبری روحانیت بود. و یکی از مهمترین محرک‌ها شهادت حاج آقا مصطفی فرزند گرانقدر حضرت امام رضوان الله علیه بود که مجالس گرامیداشت او تبدیل به صحنه مبارزه علیه شاه و حمایت از امام شد. امام هم با پیام ها و اعلامیه ها مردم را بیدارتر و آماده تر برای قیام می کرد.

رژیم خیال می کرد که اگر مستقیماً به امام توهین کند چهره امام نزد مردم خراب می‌شود؛ لذا خود شاه دستور داد چون وقتی نام آمد آن کسی که بنا بود آن را در روزنامه چاپ کند دید که خیلی سنگین است نمی خواست چاپ کند؛ به او گفتند که خود شاه این کلمات را آورده است و حتما باید این چاپ شود. مقاله بسیار توهین آمیز بود و چاپ شد و جالب است بدانید که در این مقاله نویسنده، بی حجابی را فضیلت می‌داند و حجاب را کهنه پرستی و ارتجاع سیاه دانسته است و به ساحت مرجعیت و حضرت امام اهانت کرده است و قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ را توطئه استعمار سرخ و سیاه معرفی می کند.

ولی قسمت جالب آن همین بحث حجاب است. نقطه عزیمت اینها و همه غرب زده ها حجاب است و احکام نورانی اسلام است. این خط مبارزه با احکام الهی از آن زمان بوده و تا امروز هم هست. هنوز هم بر بی حجابی اصرار دارند. در یک مقطعی از اوایل انقلاب یادتان هست که برای لایحه قصاص که یکی از احکام الهی است  چه جنجال و بلوایی راه انداختند. خط غربزده در داخل کشور با حمایت های خارج از کشور در مقابل احکام الهی اسلام قیام دارند.

قبل از شاه پدر بیسواد و مفلوکش یعنی رضاخان قلدر که در ۱۷ دی سال ۱۳۱۴ یکی از پلیدترین توطئه ها  و طرح های استعماری و انگلیسی را که حذف حجاب بود را رسماً طرح کرد و اعلام کرد باعث جنایات فراوان در جامعه و در کشور شد که آثار آن هنوز هم هست. قبل از اینکه این اعلام رسمی شود  مردم را در مسجد گوهرشاد در مشهد امام رئوف سلام الله علیه به گلوله بستند. خون بیگناهان را ریخته بودند. قبل از اینها مقدمات را فراهم کردند تا بتوانند آن دستور را بدهند.

اوایل خرداد سال ۱۳۱۴ رضا خان هیئت دولت را احضار کرده بود دستور داده بود که باید صورتا و سنتا  یعنی هم صورت کار هم باطن کار هم شکل و آداب و رسومی آن باید غربی شود. به رئیس فرهنگ دستور داده بود که  معلمان خانم و دانش آموزانی که دختر هستند  این ها حق ندارند به مدرسه با حجاب بیایند. اگر با حجاب بودند آنها را راه ندهید. معلوم می‌شود نقطه عزیمت و بزنگاه است حجاب.

ما در روایات داریم که اگر همه بدی ها را در داخل یک اتاقی قرار بدهند و همه شرور را و همه بدی ها را، کلید این اتاق دروغ است. شاید بشود همین تعبیر را درباره مفاسد اجتماعی و ضرر های فراوان اخلاقی و خانوادگی و ناهنجاری های فرهنگی که به جامعه وارد می شود  داشت که اینطور بگویم که اگر همه مفاسد اجتماعی را در داخل یک اتاق قرار بدهیم کلید آن اتاق حذف حجاب است. با حذف حجاب کیان خانواده متزلزل می شود و از بین می‌رود. فساد در جامعه رواج پیدا می‌کند. فرهنگ عفاف و حجاب قطعاً یکی از مهمترین موانع  گسترش فساد و تباهی در جوامع اسلامی است و معارضه با اهداف شوم استعماری و استکباری دارد لذا با انواع ترفند ها آن را تضعیف می کنند. محجبه ها را تضعیف می کنند و مورد بی احترامی قرار می دهند. به مبلغین حجاب فشار می‌آورند  و بد می گویند.

بعضی وقت ها  به بنده که اینجا درباره حجاب صحبت می کنم بوق های شیطانی در عرض دو سه ساعت ۶۰ ، ۷۰ هزار فحش می دهند که دیگر نگویم؛ ولی می گویم چون وظیفه دینی و الهی ما است. باید گفت. دیگران که نمی گویند باید توضیح بدهند که چرا نمی گویند.

تعبیری حضرت امام دارد که فرمودند: «آنچه را می توان گفت که ام الامراض است رواج روزافزون فرهنگ استعماری است که درسالهای بس طولانی جوانان ما را با افکار مسموم پرورش داده و عمال داخلی استکبار بر آن دامن زدند. این فرهنگ از همه چیز ها حتی از  اسلحه‌ی این قلدر ها بدتر است. این قلدر ها بعد از چند وقت اسلحه شان می شکند و حالا هم شکسته است اما وقتی که فرهنگ فاسد شد جوانهای ما که زیربنای تاسیس همه چیز هستند از دست ما می روند». این اساس است باید به آن دقت کرد. توصیه می کنم به وصیت نامه حضرت امام که راجع به بی تفاوت نبودن در مقابل آزادی های غربی مطالبی را آنجا بیان فرمودند مراجعه کنید.

یا رهبر معظم انقلاب فرمودند: «سیاست راهبردی اساسی و بنیادی غرب بر عرضه شدن و هرزه شدن زن است؛ حجاب مخالف آن است. حتی اگر حجاب ناشی از یک انگیزه ایمان دینی هم نباشد (مثلاً یک خانمی دوست دارد محجبه باشد نه برای این که دین گفته است فقط دوست دارد پوشش داشته باشد) با آن هم مخالفت می کنند». می‌گویند اصلاً این نماد نباید باشد. خوب واقعاً نمی شود نسبت به فرهنگ و مسائل این چنینی بی تفاوت بود.

بعد از بحث مهندسی فرهنگی که مطرح شد و چند استان به صورت نمونه انتخاب شدند که یکی از آنها هم البرز بود در همین سال جاری به نظرم دو جلسه شورای فرهنگ عمومی در همین رابطه تشکیل شد و خارج از شورا هم جلسات دیگری گذاشتیم و بعضی افراد را مأمور کردیم تا راجع به مسائل عمده فرهنگی در سطح استان گزارش گیری کنند و دستگاه های عضو شورای فرهنگ عمومی هم درخواست کردم که نظرات خودشان را مکتوب بدهند که بعضی از دستگاهها خیلی خوب و دقیق کار کرده بودند/ مجموعه ای را فرستادند، مجموعه هایی را فرستادند بررسی کردیم که از همه آن عزیزان تشکر می کنم.

بعد از جمع‌آوری و جمع‌بندی جلسات دیگری با برادران شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گذاشته شد و بالاخره به ۵ مسئله اصلی استان رسیدیم با همکاری دوستان در تهران که به شورای عالی ارائه دادیم تقریباً ۴۰ روز قبل ۳۰ روز قبل طی یک نامه ارائه دادیم تا بقیه مراحل آن طی شود و دستورالعملی باشد برای برنامه‌های آتی در استان در جهت حل مسائل فرهنگی موجود که البته راجع به این مسئله در آینده مفصل صحبت خواهم کرد. البته کارگروه‌هایی هم ذیل شورای فرهنگ عمومی مشغول کار هایشان هستند.

 به هر تقدیر شهر مقدس قم در تاریخ انقلاب همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌ها و سازمان دهنده های قیام و مبارزه علیه نظام ستمشاهی با وجود حوزه علمیه و روحانیت مهم‌ترین پایگاه به شمار می‌رفت و می‌رود؛ هنوز هم همین طور است. بعد از قیام ۱۵ خرداد در سال ۴۲ قم به عنوان مرکز اصلی و هدایت کننده مبارزات مطرح و در ۱۹ دی سال ۵۶ جرقه انقلاب از آنجا زده شد و انقلاب اسلامی وارد مرحله مهم و سرنوشت سازی شد که تا پیروزی و سرنگونی طاغوت ادامه داشت.

سال‌های زیادی رژیم پهلوی با نیروی مخوف ساواک به سرکوب و شکنجه و ارعاب مردم مشغول بود که یک وقتی یک حرکتی و قیامی نداشته باشند؛ اما ۱۹ دی همه آن تلاش ها را از بین برد و نشان داد که بی ثمر بوده است. مردمی که ۱۹ دی را به وجود آوردند به خوبی اهداف رژیم را شناخته بودند در نتیجه به موقع و درست پاسخ دادند و همین روش الگوی شدد برای مناطق دیگر کشور و حرکت عمومی شکل گرفت.

مهمترین ویژگی قیام مردم قم و ۱۹ دی این بود که نشان داد این حرکت شتابان انقلاب به رهبری امام اسلامی و مردمی است  و امروز بعد از ۴۳ سال هنوز مردم با عزت و با صلابت و مقاوم ایران اسلامی بر شعارهای اولیه انقلاب ایستاده‌اند و آمریکا و اسرائیل را دشمن درجه یک خودشان می‌دانند  و هر جمعه تکرار می کنند که مرگ بر آمریکا.

روزهای خوبی را برای بازماندگان آمریکایی در عراق بعد از آن همایش بی نظیر مردمی که در مشهد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر یارانش انجام شد نمی بینم. با خشم و نفرتی که مردم عراق و نیروهای مقاومت از آمریکایی ها دیده می شود بهتر است که تعلل نکنند و هرچه زودتر منطقه را بدون بهانه ترک کنند.

۱۹ دی سال ۶۵  ششمین و شدید ترین و پرهزینه ترین عملیات تهاجمی ایران علیه عراق به نام عملیات کربلای ۵ ، ۱۵ روز بعد از کربلای ۴ با فرماندهی سپاه در محور شلمچه و منطقه‌ای که به کانال ماهی و دریاچه ماهی دریاچه پرورش ماهی مشهور بود آغاز شد. استحکامات و دژهای دفاعی که در این منطقه عراق برای خودش درست کرده بود طوری بود که  با محاسبات نظامی نشان می‌داد که شکستن خط و عبور از آن غیر ممکن است؛ اما رزمندگان شجاع سپاه اسلام با توکل به خدا و امید به نصرت الهی و با عزمی راسخ با اینکه باید روحیه خودشان را به خاطر کربلای چهار از دست داده باشند اما با جوانمردی و ایثار تمام وارد عرصه کارزار شدند.

گارد ریاست جمهوری عراق و دیگر نیروهای بعثی به مقابله پرداختند اما تلفات سنگین افراد و ادوات شان آنها را زمین گیر کرد. ۱۵۰ کیلومتر مربع از منطقه آزاد شد. قسمت هایی از جنوب عراق به تصرف درآمد. خط پدافندی ایران نزدیک پتروشیمی عراق زده شد. اینها همه دستاوردهای بزرگی بود. پیشروی آنقدر بالا بود که اگر یادتان باشد تلویزیون ایران خط مقدم بصره را نشان می‌داد. تلویزیون که نشان می داد شهر بصره کاملا معلوم بود و می‌شود گفت با انهدام استحکامات عراق بصره به محاصره ایران درآمد.

البته در این عملیات شهدای گرانقدری تقدیم اسلام شد. شهید خرازی فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین، شهید دقایقی فرمانده لشکر ۹ بدر، شهید میثمی که خدای تعالی او را غریق رحمت خودش کند نماینده امام در قرارگاه خاتم الانبیا  بود و بسیار انسان بزرگواری بود؛ همه آنها بزرگوار بودند. شهید کلهر که قائم مقام لشکر ۲۷ بود و افراد شاخص دیگری که و تعداد زیادی از رزمنده‌ها کرجی بودند و در این منطقه ساکن بودند که در آنجا به شهادت رسیدند و دستاوردهای فراوان نظامی و سیاسی داشت که فرماندهان نظامی باید تشریح و بیان کنند؛ اما طبق آماری که منتشر شد قریب به ۱۰ درصد کل هواپیماهای جنگنده عراقی در این نبرد سرنگون شد و بیش از بیست هزار نفر کشته دادند.

تردید در توان دفاعی صدام که همه دنیا با او بودند از ادامه جنگ با ایران که تنها بود و توکلش بر خدا بود در دل دشمن افتاد. قطعنامه ۵۹۸ با امتیازاتی که به ایران داده بودند بعد از این عملیات در سازمان ملل تصویب شد. خاطرات شهید سلیمانی رضوان الله علیه درباره عملیات کربلای ۵ را بخوانید .خاطرات زیبایی را می گوید. خدای تعالی بر رفعت مقام شهدا عموماً و شهدای عملیات کربلای ۴ و ۵ خصوصاً و شهدای مدافع حرم و حاج قاسم سلیمانی بالاخص و شهدای خوب این استان افزوده بگرداند و ما را با شهدا محشور کند و ما را از شهدا قرار بدهد.

رهبر معظم انقلاب در اولین دیدارشان با اعضای هیئت دولت مسئله احیای اعتماد و امید مردم به دولت را بسیار مهم خواندند. من عین عبارت ایشان را برای شما بخوانم. فرمودند: «اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است. مردم وقتی به شما اعتماد کردند و به شما امید داشتند با شما راه خواهند آمد و کمکتان می‌کنند. این بزرگترین سرمایه است برای دولت که بتواند اعتماد مردم را جلب کند که البته این متاسفانه مقداری آسیب دیده و بایستی این را ترمیم کنید و راهکارش همین است که حرف و عمل مسئولین یکی باشد. وعده اگر به مردم دادید و طبق آن وعده عمل کردید مردم به شما اعتماد می‌کنند. اگر شما وعده کردید و عمل نشد و گفتید فلان کار شده و مردم در واقعیت دیدند که نشده اعتماد مردم سلب می شود. واقعاً باید به جد مراعات کنید این معنا را».

این یک هشدار جدی و مهم است لذا  بازسازی اعتماد عمومی  مهمترین رسالت دولت سیزدهم است. علت هم روشن است چون مردم سالاری دینی بدون حضور و پشتیبانی مردم دیگر مفهومی ندارد و شرایط خاص سیاسی اجتماعی فعلی جامعه اهمیت و ضرورت آن را دو چندان میکند. برای بازسازی اعتماد عمومی نمی شود یک نسخه پیچید. بلکه باید به مجموعه‌ای از رفتارها و تصمیمات توجه داشت که به حمدالله شخص رئیس جمهور ایده الله و دیگر مجموعه که همراه و همکار او هستند  در همین مسیر دارند قدم می‌زنند.

اما مشکلات و گرفتاریها سختی‌های خودش را دارد و آن گرفتاری ها و سختی ها به تنهایی دلیل نیست که کار با سرعت بیشتری جلو نرود. باید سرعت کار بیشتر شود. یکی از کارهای مفید نزدیک شدن به مردم با حضور میدانی است که برای اعتمادسازی خوب است و این کار دارد انجام می‌شود و ما تشکر می‌کنیم. مسئولی که در بین مردم حضور دارد ولو عمل به وعده سخت است اما کمتر حرفی میزند که به او عمل نکند. چون وقتی در مردم آمد چیزهایی را می گوید که مجبور می شود عمل کند.  این خوب است و باید دائم بیایند در بین مردم و صحبت کنند و بعد هم به صحبت هایشان عمل کنند.

باید با تلاش بیشتر مشکلاتی که مردم با آن روز خودشان را می گذرانند این مشکلات باید کم شود. دولت با حضور در میان مردم و تصمیمات عاقلانه حس امید را زنده کند همان که حضرت آقا فرمودند این دو کار باید دائم انجام شود ولی در مقام عمل سرعت باید بیشتر شود. لازم است بدنه کارشناسی کشور و دلسوزان را با خودش دولت بیشتر همراه کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.