مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۳ دی‌ماه ۱۴۰۰ شهر کرج/

حماسه ۹ دی نشان داد مردم از مواضع انقلابی خود کوتاه نمی‌آیند

کارشناس روابط عمومی ۰۳ دی ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۱۰/۰۳

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

سلام‌علیکم و رحمه‌الله.

 اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله ای بندگان خدا، شما و خودم را به تقوای خدا سفارش می‌کنم، چون‌که تقوا مهاراست و تکیه‌گاه. پس بندهای محکم آن را بچسبید و به حقائق آن چنگ زنید.

عرض کردیم با توجه به آیات و روایات و دستورات اهل‌بیت علیهم‌السلام به این مهم می‌رسیم که همه مؤمنین وظیفه‌دارند در نشر و گسترش همه کارهای خیری که عقل و شرع سفارش کرده اقدام نمایند و همچنین از همه کاری شر و بدی که عقل و شرع منع کرده جلوگیری کنند. که به‌عنوان امربه‌معروف و نهی از منکر مطرح می‌شود و عرض کردیم این واجب الهی نقش مهم و اساسی در اجرائی شدن بقیه واجبات دارد و دائره اثر آن فقط محدود به احکام شریعت و واجبات و محرمات نیست. و بیشترین کارکرد آن جامعه و نظامات اجتماعی است. و اساساً قوام جامعه به اجرائی شدن همین واجب بستگی دارد.

مسلمانی که از تعهد دینی برخوردار است نسبت به تحقق آرمان‌های دینی و الهی در جامعه دغدغه مند است و تلاش می‌کند هر مانعی که به ارزش‌های الهی مخالفت دارد و خدشه وارد می‌کند را از بین ببرد. لذا هر چیزی و عملی که کمک کند منکر از جامعه کم شود و معروف گسترش پیدا کند را دنبال می‌کند. گاهی پند و اندرز و جایزه و تشویق مؤثر است گاهی اقدام عملی و امرونهی با تحکم و از روی اقتدار اثرگذار است و گاهی هم ضرورت اقتضاء می‌کند برای حفظ جامعه و دفاع از آرمان‌ها اسلحه به دست گیرد و در دفاع و یا جهاد شرکت کند. همه این‌ها شاخه‌هایی از امربه‌معروف و نهی از منکر است.

 از آنجائی که اسلام یک دین اجتماعی است مجموعه‌ای از دستورات و مقررات را در قالب بایدها و نبایدها مطرح کرده که مکلفین باید در همان دایره وظایف خودشان را انجام دهند و امربه‌معروف یعنی مکلف باید آن بایدها را محقق کند و نگذارد که نبایدها تحقق پیدا کنند. آن بعد اجتماعی را در نظر بگیرید دین اساساً اجتماعی است.

 امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: غایت دین، امربه‌معروف، نهى از منکر و اجراى حدود است. و بالاتر از این هم در کلمات حضرت هست و آن اینکه فلسفه حکومت و حکمرانی، امربه‌معروف و نهی از منکر است که اگر اهتمام به آن سست شود افراد شرور امور را به دست می‌گیرند و در این زمان دعا به اجابت نمی‌رسد. و کسی هم نباید دیگری را ملامت کند. و از آنجائی که هر دستوری از دستورات اسلام آدابی دارد احکامی و شرایط و حتی اسراری دارد، اسرار الصلاه، اسرارالحج، اسرارالصوم این‌ها راداریم بحث‌های خودش دارد همین اسرار نماز خود یک‌فصل مفصلی است. غیر از اسرار، احکام که چگونه باید انجام داد و غیر از احکام و اسرار، آداب. یکی از واجبات امربه‌معروف و نهی از منکر است احکام و شرایط آن را که عرض کردیم آدابی بیان‌شده که کلیات آن را قبلاً عرض کردم. باید به آداب آن ملتزم بود تا نتیجه مطلوب به دست بیاید.

در این نوبت به نکات باقی‌مانده و یا تکمیلی اشاره می‌کنم. یکی از آداب این واجب پرهیز از دشنام و ناسزاگوئی است. یعنی آمر زبانش بذی نباشد بدزبان نباشد. برای اجرای واجبی چون امربه‌معروف و نهی از منکر که نمی‌شود مرتکب منکر و حرام دیگری شد و پا را از محدوده شرع بیرون کرد. بدزبانی و فحش از محرمات مسلم است. گاهی چون آمر تصور می‌کند حق با اوست به خودش اجازه می‌دهد با هر لفظی که دلش خواست سخن بگوید. قرآن کریم حتی به موسی و هارون سلام‌الله علیهما که برای هدایت فرعون می‌رفتند اجازه هر حرفی را نداده است. و دشنام دادن به مشرکان را هم نهی کرده است. با دشنام دادن نمی‌توان دلی را به دست آورد و هدایت و دستگیری کرد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قسمتی از خطبه ۲۰۶ نهج‌البلاغه در جنگ صفین به عده‌ای از یارانش که به لشکر معاویه ناسزا می‌گفتند، تذکر داد که این کار را نکنید. إِنِّی أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِین… من دوست ندارم که شما از ناسزاگویان باشید، امّا اگر کارهاى آنان را برشمرده، حالات آن‌ها را به خاطر مى‏آوردید به‌درستی نزدیک‌تر و براى اتمام‌حجت شما بلیغ‌تر و رساتر بود. این‌ها درس است این‌ها دستورالعمل است.

یکی دیگر از آداب امربه‌معروف و نهى از منکر که ناظر به حقوق اجتماعى مسلمین است حریم خصوصی است. اینکه کسی یا کسانی امربه‌معروف و نهی از منکر را به این وادی بکشانند، نقض غرض این واجب است. شارع مقدس قصد کرده با این واجب جلو تخلفات را بگیرد جلوی منکرات را بگیرد جلوی اشاعه بدی‌ها را بگیرد نه اینکه با همین واجب یک تخلف دیگر صورت بگیرد. آنچه روایات به ما می‌آموزد این است که تا معروفی ترک نشده باشد و یا منکری آشکارنشده باشد ببینید منکر آشکارنشده باشد امکان دارد منکری دارد انجام می‌شود در پستو هست آن‌ها را نمی‌گوید، کسى حق ندارد تجسس کند تا چیزی پیدا کند. هم حکم فقهی روشن است و هم روایات خیلی گویاست که اگر کسى در پنهان خودش مبتلابه گناهى است و یا واجبى را ترک می‌کند، مربوط به خودش است و پاسخی که فردای قیامت باید بدهد. این فعل شخص و برای خودش مضر است اما ضرری برای دیگران ندارد لذا مشمول امربه‌معروف و نهی از منکر هم نیست و از مسلمات اسلام حرمت تجسس در احوال شخصیه افراد است و خود این جرم است و خلاف شرع. جریان معروفی است که در کتب اهل سنت هم هست و مفصل بیان کرده‌اند. که شبی خلیفه دوم شبی مشغول گشت زنی بود و از کنار خانه‌ای عبور کرد. صدای مرد و زنی را شنید احتمال خلاف داد و به شک افتاد و از دیوار بالا رفت زن و مردی را دید و در کنارشان کاسه شراب و خیلی ناراحت شد و صدایش بلند شد که ای دشمن خدا گمان مى‏کنید که خداوند این معصیت شمارا پنهان کرده خلاصه مچ آن‌ها را گرفت. آن مرد هم خلیفه را مورد خطاب قرار داد و گفت: اگر من یک خطا کردم تو سه خطا کردى که هر سه تا در قرآن نهی شده است. چون خداوند تعالى در قرآن مى‏فرماید: وَ لا تَجَسَّسُوا… تفحّص و جستجو نکنید، و تو تجسّس کردى. همچنین قرآن مى‏گوید: یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّهِ قُلْ هِیَ… به خانه‌ها از در وارد شوید و تو از دیوار آمدى. سوم اینکه مى‏گوید: لَیْسَ عَلَى الْأَعْمى‏ حَرَجٌ… وقتی‌که داخل شدید به خانه‌ای سلام کنید تو سلام نکردى. عمده منظور همان تجسس بود که در قرآن کریم هم حتی این را نهی کرده که کسی نمی‌تواند برا امر به معرف و نهی از منکر برود بگردد و پیدا کند. تجسس کرد باروح امربه‌معروف و نهی از منکر و علت تشریع آن نمی‌سازد. اگر خدای‌نکرده این مسائل در جامعه رواج پیدا کند سلامت جامعه از بین می‌رود.

 بله اگر منکر علنی شد بر همه واجب است نهی کردن و الا اگر مخفی بود جستجو کردن و برملا کردن هیچ اثری ندارد بلکه گاهی یا بیشتر اوقات اثر عکس دارد و شخص را بر خلافش مصر می‌کند. تازه این‌ها مربوط به منکرات است. بعضی وقت‌ها عملی منکر هم نیست منکر جلوه می‌دهند آن‌که دیگر خیلی بدتر خواهد شد. در روایت دارد: خداوند عامه مردم را به خاطر گناه گروه خاصی که در پنهان مرتکب کار زشت شده‌اند و عامه باخبر نشده‌اند مجازات نمی‌کند. یعنی اگر گناه را علنی انجام دادند و همه فهمیدند و چیزی نگفتند آن موقع خدا بلا می‌آورد مجازات می‌آورد. بنابراین نباید جوری عمل کرد که برعلیه این واجب الهی بتوانند عده‌ای حرف بزنند و آن را فضولی و تجسس در امور شخصی افراد و امثال‌ذلک معرفی کنند. الآن یک عده‌ای میگویند امربه‌معروف فضولی است و این واجب الهی و مهم را این‌طور نقض می‌کنند و به آن نقص وارد می‌کنند علت آن است که درروش و در ارائه ما یه مقداری بی‌توجهی می‌کنیم.

 به‌هرتقدیر وظیفه آمران و ناهیان و همه مکلفین در این زمینه سنگین است. اخیراً هم به اسم مطالبه گری به‌اشتباه عده‌ای مبتلابه همین تجسس و دخالت در امور فردی افراد می‌شوند که خلاف است. در مسائل دیگر باید ورود کرد مسائل بیت‌المال است مسائل مربوط به کار باید بررسی کرد که درست هست و باید مواظب هم بود اما در مسائل شخصی نباید ورود کرد مگر اینکه آن مسائل شخص نقشی داشته باشد در امور کاری. مطالبه گری تعریف دارد و حدودوثغور آن مشخص است. به‌هرتقدیر این واجب الهی هیچ نسبتى با تجسس و فضولى در کار دیگران ندارد.

بر همه واجب است و در هیچ زمانی از هیچ‌کس که شرایط را دارد این واجبین ساقط نشده است و بدون عذر قطعی نمی‌توان امربه‌معروف و نهی از منکر را ترک کرد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ.

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم.

متقین اهل حرص و طمع در دنیا نیستند. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۷۱ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ. طمع باعث بندگى همیشگى است. توجه دارید که لازمه طمع، تسلیم شدن در برابر آن چیزى است که انسان به آن طمع دارد؛ برای یکی مال، ثروت، شهوت، جاه، مقام است. طمع به هر چیز داشته باشد. انسان را در برابر آن چیز باعث فروتنى و کرنش در مقابل آن می‌شود، مثل برده، لذا حضرت کلمه رق به معنای بندگی را برای حرص استعاره آوردند. از طرف دیگر شخص طمع‌کار تا وقتی‌که به کسى چشم طمع دارد، دائماً تسلیم اوست یعنی برده دائمی است. پس طمع دوام تسلیم هم می‌آورد. عبارت کوتاه اما پرمعناست. طمع بردگی همیشگی است. برای افراد طمع‌کار یا بخیل در تاریخ نقل‌های فراوانی هست. ضرب‌المثلی در کتب گفته می‌شود که فلانی از اشعب طماع‌تر است. می‌نویسد؛ اشعب سبدبافی را دید که سبد مى‏بافد، گفت: بزرگ‌تر و گشادتر بباف. سبدباف گفت: تو به این سبد چکار داری؟ گفت: شاید کسى که آن را مى‏خرد، بخواهد در آن چیزى به من هدیه بدهد. خدای تعالی تقوای ما را افزون بگرداند. ان‌شاءالله.

مناسبت‌ها:

 ۴ دی‌ماه ولادت پیامبر اولوالعزم، صاحب‌شریعت، صاحب کتاب و دارای امامت، حضرت عیسی مسیح است که به همه شما و همچنین هم‌وطنان مسیحی تبریک عرض می‌کنم.

تقریباً ۶۰۰ سال قبل از رسول خدا به رسالت رسید و بشارت به ظهور حضرت پیغمبر را داد. که در قرآن کریم به همین نکته اشاره فرمود که: وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتی‏ مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ. حضرت مسیح سلام‌الله‌علیه مثل بقیه انبیاء مبارز و ضد طاغوت و ضد استکبار بود، گرچه این ویژگی مهم او را مثل کتابش انجیل تحریف کردند. حتی به دستورات اخلاقی و مواعظ او هم عمل نمی‌کنند. در مواعظ او هست که دنباله‌روی از شیطان نکنید. اما امروز می‌بینیم که بیشتر تولید و توزیع مواد مخدر و سلاح‌های کشتارجمعی و تجارت فحشا را کشورهایی دنبال می‌کنند که خود را پیرو تعالیم مسیح می‌دانند. لااقل سران این کشورها این‌گونه هستند.

تمام وجود حضرت مسیح سلام‌الله‌علیه معجزه است از نحوه ولادت و در گهواره سخن گفتن بگیرید تا زمان عروج و وفات آن حضرت. مادرش مانند صدیقه طاهره سلام‌الله علیها بتول بود، معصومه و مطهره و عَذراء و محدثه بود. یعنی ملائکه با او سخن می‌گفتند. در قرآن کریم آیاتی راداریم که نشان می‌دهد که ملائکه خدمت حضرت مریم می‌رسیدند، در آیه ۴۲ سوره مبارکه آل‌عمران فرمود: وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَهُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمینَ. خیلی این آیه زیبایی است. و (به یادآورید) هنگامى را که فرشتگان گفتند: اى مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته و بر تمام زنان جهان، برترى داده است. اصطفی یعنی برگزیدن و انتخاب کردن. هم او را برگزیده و هم معصوم قرار داده است. اصطفی اگر با کلمه «على» متعدى شود، معناى تقدم را مى‏دهد. یعنی این بانوی بزرگوار را خداوند بر تمام زنان عالمیان مقدم داشته است. این عبارت برای صدیقه طاهره هم هست که او بر همه زنان عالم برتری دارد. اگر حضرت زهرا برتری داشته باشد حضرت مریم نمی‌تواند برتری داشته باشد. لذا آمدند ترجمه‌های مختلفی برای این عالمین کردند درصورتی‌که با توجه به آیات قرآن کریم معنای این تقدم بهتر روشن می‌شود لذا باید توجه داشته باشید این تقدم به خاطر طهارت و معصوم بودن و یا صفاتی که درآیات دیگر گفته‌شده نیست بلکه تقدم حضرت مریم عَذراء بر تمام زنان عالم به خاطر نحوه ولادت فرزندش عیسی مسیح است که هیچ زنی در عالم مثل حضرت مریم دیگر وجود ندارد و ازاین‌جهت بر همه‌ی زنان عالم مقدم است و الا آنکه به‌طور مطلق بر تمام زنان عالم تقدم دارد حضرت صدیقه طاهره زهرای اطهر سلام‌الله علیها و صلوات الله علیها است.

از مواعظ گفتم یک مورد از قول رسول خدا اشاره‌کنم که فرمود: عیسی بن مریم بر گوری گذشت که صاحب آن عذاب می‌کشید. سال بعد نیز بر همان گور گذشت و دید دیگر عذاب نمی‌شود. عرض کرد: پروردگارا، پارسال از این گور عبور کردم و صاحبش عذاب می‌شد و امسال که از آن می‌گذرم دیگر عذاب نمی‌کشد؟ خداوند جل‌جلاله به او وحی فرمود: ای روح‌الله، فرزند صالحی از او بزرگ شد و راهی را درست کرد و یتیمی‌ را سرپرستی نمود و من به خاطر این‌کاره‌ای فرزندش، او را آمرزیدم. نسبت به فرزندانمان دقت نظر داشته باشید، در تربیت فرزندان، عزیزان تلاش کنید و کوشش داشته و بی‌توجه نباشید و رها نکنید.

۹ دی روز بصیرت و میثاق با ولایت است. به این واقعه باید از منظرهای مختلف نگاه کرد چون یک بعد ندارد. جریانات به وجود آورنده، جریان مردمی که مقابله کرد، خواص آگاه، خواص بی‌بصیرت، خواص مطرود، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، سرویس‌های جاسوسی، ضدانقلاب، کشورهای استکباری، سفارت‌خانه‌های داخل کشور، جریان سکولار و سست ایمان داخلی، پیامدها و آثار فتنه؛ عوامل خنثی‌کننده و از همه مهم‌تر نقش رهبر معظم انقلاب در کور کردن فتنه. پرداختن به هرکدام وقت مفصل می‌خواهد.

 راجع به مردم همین کلام امام گویاست که فرمودند: «من باجرئت مدعى هستم که ملت ایران در عصر حاضر بهتر از ملت عصر حجاز در عهد رسول‏الله و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین ‏بن على علیهم‌السلام مى‏باشند». دشمنان انقلاب چون شناخت کافی از عرق دینی و ملی مردم ایران ندارند و همچنین توجه به نقش و حضور مردم در همه عرصه‌ها ندارند هرازگاهی تحرکاتی برعلیه مردم و نظام مردمی آنان و ستون اصلی انقلابشان یعنی ولایت‌فقیه دارند.

فکر کردند ۳۰ سال از انقلاب گذشته و همه‌چیز تغییر کرده و مردم از همه‌چیز دست کشیده‌اند و دیگر از ولایت هم حرف‌شنوی ندارند لذا وارد عرصه براندازى نظام با استفاده از سه تاکتیک شدند. اول اگر بتوانند جلوی گسترش و صدور دامنه انقلاب اسلامی را بگیرند. دوم نگذارند حاکمیت سیاسی که بر اساس آموزه‌های دینی به وجود آمده ثبات داشته باشد، تا الگوی کشورهای دیگر اعم از مسلمان و غیرمسلمان نباشد. سوم تلاش برای براندازی با استفاده از عناصر معلوم‌الحال داخل و خارج. چهره‌هایی که مطرود انقلاب بودند را مقدس جلوه دادند و دشمنان قسم‌خورده نظام هم باکار رسانه‌ای و تزریق پول و با حربه انتخابات به‌نظام تاختند. اما ایمان به خدا و توکل بر او در مردم بصیرتی روزافزون به وجود آورد که منشأ حضور کم‌نظیرشان در عرصه حمایت از ولایت و هدف‏هاى انقلاب شد.

فتنه پیچیده‌ی سنگین هرروز نقش جدیدی بازی می‌کرد تا اینکه به ساحت قدسی اهل‌بیت و به‌خصوص حسین علیه‌السلام و عاشورا اهانت کردند و گور خود را به دست مردمی که عاشق امام حسین علیه‌السلام هستند، کندند. در حقیقت امام حسین علیه‌السلام به کمک مردم آمد و مقدمات حضور به‌موقع و میلیونی مردم با بصیرت و باغیرت همراه با انسجام و وحدت ملی فراهم شد و حماسه بزرگ و ماندگار ۹ دی سال ۸۸ را در تاریخ ایران ثبت کردند و به جهانیان نشان دادند که هرگز حاضر به عقب‏نشینى از ارزش‌های دینى و انقلابى خود نیستند و در برابر هر چیزی که مغایر با این ارزش‏ها باشد، ایستادگى خواهند کرد.

حماسه ۹ دی در بحبوحه تبلیغات گسترده رسانه‌های بیگانه و فضاسازی‌های سران فتنه به دنیا نشان داد که جامعه ایران با سلایق و علایق مختلف در اصول و محکمات خود یعنی اسلام، انقلاب، ولایت‌فقیه، استکبارستیزی یک‏صدا و مستحکم است. آقا فرمودند: این حضور تجلّى بارزى از هویت و ماهیت انقلاب یعنى روح دیانت حاکم بر دل‏هاى مردم بود. باید همه توجه داشته باشیم که فتنه ۸۸ به‌دقت تمام و چندلایه و برای اجرا، گام‌به‌گام برنامه‌ریزی‌شده بود که حیثیت نظام و عزت مردم را از بین ببرد و نفوذ ایران را در معادلات بین‌المللی کم کند. به جبهه استکبار امیدواری بدهد. و از طرف دیگر بعضی یاران کم‌عمق و بی‌بصیرت انقلاب را در مقابل نظام قرار بدهد. لذا همان‌طور که حضرت آقا فرمودند: فتنه ۸۸ یک رزمایش عظیم براى نظام جمهورى اسلامى بود. (در رزمایش تمرین می‌کنند که اگر روزی اتفاقی افتاد آمادگی لازم را داشته باشند.) اما خیلی زود این رزمایش به عملیات واقعی تبدیل شد. میدان نبردی که مهم‌ترین و سخت‌ترین تصمیم‌ها در کمترین زمان گرفته می‌شد و همه صحنه تحت مدیریت حضرت آقا و توصیه‌های ایشان هدایت می‌شد و الا نتیجه جور دیگر بود.

یکی از مهم‏ترین درس‌ها از فتنه ۸۸، این است که تشتت و تفرقه و پراکنده شدن از آرمان‌های امام و شهیدان و منویات ولایت و رهبرى، آسیب‌های جدى به‌نظام و مردم مى‏زند. ۹ دی مثل فرقان عمل کرد و خط امام را از غیر امام جدا کرد. سران فتنه نه توانستند خط امامی باشند و نه در بین مردم جا داشتند و این‌یکی از دستاوردهای کمتر دیده‌شده ۹ دى‏ است.

شاخص‌های خط امام مشخص است. مثل تأکید امام بر قانون یا امام هر اقدامى که موجب خوشحالى دشمنان مى‏شد را سرزنش مى‏کرد. یا ورود لیبرال‏ها به قدرت را به‌شدت مانع مى‏شد. مثلاً امام مى‏فرمود: تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به‏ دست لیبرال‏ها بیفتد. بعد دیدیم ۸ ماه تمام لیبرال‏ها در تأیید مواضع فتنه گران بیانیه دادند یعنی می‌خواستند آن‌ها را سرکار نگه‌دارند و بیاورند. یا مثلاً امام خاندان پهلوى را براى همیشه به زباله‏دان تاریخ فرستاد. بعد دیدیم فرزند پهلوى با صراحت اعلام کرد که با سرنگون کنندگان پدرم به یک تقاطع مشترک رسیدیم.

خط امام را باید خوب یاد گرفت امام بهترین شاخص برای رسوا کردن خط فتنه است. کسی می‌خواهد راجع به فتنه تحقیق بکند خط امام را جلوی خود بگذارد و عملکرد آن‌ها را خوب ببیند. خط امام را خوب بشناسید و جلوی تحریف و انحراف آن را هم بگیرید که دست‌هایی در مسیر تحریف آن در حال حرکت است این جهاد تبیینی که حضرت آقا تأکید می‌کنند اینجا کمک‌حال خواهد بود.

در این روزهایی که کشور را تهدید به حمله نظامی و انهدام مراکز هسته‌ای و امثال‌ذلک می‌کنند، رزمایش بزرگ و تهاجمی نه‌فقط تمرینی و دفاعیِ، پیامبر اعظم انجام شد که با توجه به زمان برگزاری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید به همه رزمندگان و دلیرمردان عرصه دفاع از کیان نظام اسلامی و حافظ امنیت کشور تقدیر و تشکر کرد و خدا قوت گفت.

از ویژگی‌های این رزمایش این است که از نیروهای بسیج برای آمادگی بیشتر این نیرو استفاده شد. یعنی این‌طور نبود که در این رزمایش فقط از کادرهای رسمی نیروهای مسلح استفاده شود. و این یعنی گستردگی و بزرگی این عملیات تهاجمی. خوب پیام این رزمایش چیست؟ این را باید توجه داشته باشیم که هر رزمایشی که انجام می‌شود یک پیامی دارد، رزمایش در شمال غرب کشور یک پیام دارد در شمال شرق یا جنوب کشور یک پیام دارد رزمایش آبی یک پیام دارد رزمایش پهپادی یک پیام دارد. این رزمایش با این گستردگی که دارد چه پیامی دارد؟

می‌خواهد بگوید وقتی استکبار و دشمنان، ایران انقلابی را تهدید می‌کنند، بدانند چون نظام اسلامی، متعلق به مردم است، این مردم از نیروهای مسلحش می‌خواهد که نسبت به کوچک‌ترین اقدام دشمن سخت‌ترین و سهمگین‌ترین واکنش را نشان دهند به‌طوری‌که در این نوبت اگر بهانه‌ای به دست دادند، واکنش محدود نباشد بلکه طوری عملیات کنید که کار دشمن یکسره شود. البته این را هم دشمنان ما باید بدانند که در این نوبت اگر خطا بکنند فقط با ایران مواجه نیستند بلکه محور مقاومت که دنبال بهانه است یکپارچه در مقابل آن‌ها خواهند بود و تمام منافع استکبار را در منطقه بلکه جهان مورد هدف قرار خواهند داد.

نکته استانی: باید تشکر کنم از مجموعه برادرانمان در هلال‌احمر که امداد و نجات خوبی را در هفته گذشته انجام دادند و همچنین از مردم خوب و باوفای منطقه دیزین و ولایت رود و اطراف آن و دیگر عزیزان که به‌موقع کمک‌رسانی و عمل کردند و نگذاشتند که فاجعه‌ای به وجود بیاید که جای تشکر دارد.

راجع به بقیه مسائل استان هم توصیه می‌کنم همه خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه را بخوانید.

یاد برادر دو شهید و مجروح شیمیایی و جسمی شهید حسن ایرلو سفیر ایران در یمن که از دلیران دوران دفاع مقدس بود را گرامی می‌داریم. شهیدی که چند شب قبل از شهادتش قاسم سلیمانی به او خبر شهادتش را داده بود. خدای تعالی با اولیاء خودش ویاران شهیدش محشور بگرداند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.