مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۵ آذرماه ۱۴۰۰ شهر کرج/

دستگاه قضا دولتمردانی که کشور را دچار مشکلات اقتصادی و بحران کردند، محاکمه کند

کارشناس روابط عمومی ۰۵ آذر ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۰۹/۰۵

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله

ای مردم اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین از برپا گنندگان احکام و شریعت اسلامی و معروفات در جامعه هستند. بحث راجع به امر به معروف و نهی از منکر بود و مباحث تکمیلی را دنبال می کردیم. یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این بود که وقتی اجرا شد، مفسده ای به وجود نیاید. چون ما می خواهیم با عمل کردن به این دو واجب فساد و شر را ریشه کن کنیم و خیر را در جامعه گسترش دهیم، لذا اگر در نحوه عمل جوری شد که نتیجه ی عکس داد، این نقض غرض است، خودش منکر است و باید ترک شود.

سوال این است که چه چیزی مفسده است که در امر و نهی نباید ایجاد شود؟ بیشتر آقایان فرموده اند منظور از مفسده ضررهای شخصی است که در راه اجرای امر به معروف و نهی از منکر متوجه آمر و ناهی می شود؛ یعنی گفته اند، مراد از مفسده، ضرر است و منظور از ضرر هم، ضرر فردی و شخصی است و برای مبنای خودشان تمسک به دلائل متعدد کرده از قرآن هم شاهد آورده اند که در قسمتی از آیه ۱۹۵ سوره مبارکه بقره فرمود: «… وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ…» و  خود را به دست خود، به هلاکت نیندازید. یعنی اگر دیدید با عمل به این واجب دچار خطر اینچنینی می شوید، ترک کنید.

با این تعریف باید این واجب مهم با آن همه تاکیدات از کار خواهد افتاد. بالاخره معلوم است که کار به این مهمی ضررهایی را به همراه دارد چون گاهی منافع عده ای را به خطر می اندازد. البته قبلاً عرض کردم باید محاسبه کرد که این منکر در چه سطحی است و ضرری که متوجه می شود چه مقدار است. به هر جهت خطر مالی و جانی احتمالی هست. در آیه ۱۷ سوره مبارکه لقمان، لقمان به فرزندش می گوید: «یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاهَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اصْبِرْ عَلى‏ ما أَصابَکَ إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ». ای پسرم، … و بر هرچه به تو می رسد صبر کن این از کارهای مهم است. آیه شریفه بالصراحه می گوید که امر به معروف و نهی از منکر برای آمر و ناهی ضرر و زیان هایی دارد و البته نباید موجب تعطیلی آن شود، باید با تحمل سختی ها و آسیب ها آن را اقامه کرد، چون ترک امر به معروف و نهی از منکر قطعاً ضررهای سنگین تری دارد.

مگر به اجابت نرسیدن دعا ضرر کمی هست یا اینکه اشرار بر مردم حاکم شوند مصیبت کمی است که روایتش را مکرر خواندیم که امام باقر علیه السلام فرمودند که اگر این فریضه ترک شود خداوند اشرار را بر نیکان حاکم می کند و هرچه دعا می کنند مستجاب نمی شود. حاکمیت اسلام از بین برود کم خسارتی است؟ در همین بحث عرض کردیم یکی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر جهاد در راه خداست. واجبی است که هیچ تردیدی در آن وجود ندارد و می دانید که چقدر هزینه و خسارت مالی و جانی دارد، اما هرگز اجازه ترک داده نشده است.

هدف از واجب کردن این فریضه و تاکید بر انجام آن، حصول نتیجه و آثار است. حالا اگر بر بی ضرر بودن معلق شود، یعنی تعطیل و یا بی اثر کردن این واجب، که با اصل تشریع آن منافات دارد. این ضرری که آقایان فرموده اند لازمه اش این است که قسمت زیادی از احکام شرع مقدس را تعطیل کنیم، چون برای مکلف ضرر دارد. در حالی که این احکام و قوانین مربوط به اسلامی است که افراد را بخشی از جامعه می داند که مصالحش با مصالح افراد دیگر ارتباط پیدا کرده که اگر نباشند ضرر مهمتری به جامعه وارد می شود.

بله اگر نگاه ما در این گونه از احکام شریعت فردگرایانه باشد همین خواهد شد که اگر ضرری متوجه فرد شد باید دست از اقدام بکشد اما اگر دیدیدم که قسمت اعظم دستورات دینی اجتماعی است، من جمله همین فریضه که اگر بخواهیم درست به آن بپردازیم و آن را اقامه کنیم احتیاج به تشکیلات و نظام اجرایی و امثال اینها داریم پس مساله دیگر فقط یک بُعد که آن هم فقط فردی باشد ندارد. احتیاج به حکومت ودستگاه های مختلف بازدارنده است تا ضررهای قطعی و احتمالی را کم کند. پس نمی توانیم امر به معروف و نهی از منکر را فردی کنیم و بعد بگوییم شرط اجرای آن هم این است که ضرری متوجه آمر و ناهی نباشد، چون نتیجه اش تعطیلی این واجب است.

تکمله ای هم عرض کنم و آن این  که اگر ما بخواهیم سود و زیانی به مساله نگاه کنیم باز حق نداریم این واجب را ترک کنیم چون ضررِ ترک آن مساوی است با غضب و خشم الهی، و چه ضرری بالاتر از این که خداوند را از خود ناراضی کنیم. پس برای اینکه ضرر خشم خدا متوجه ما نشود باید قیام به این مهم داشته باشیم.

مطلب دیگراین  که عرض کردیم، هدف اصلی از امر به معروف و نهى از منکر این است که مردم دنبال منکرات نروند و همه توجه خود را به سمت معروف ها معطوف کنند، که همان اثر امربه معروف ونهی ازمنکراست وبیشتر متوجه نحوه عملکرد آمر و ناهی است. یعنی ما می خواهیم منکر از بین برود نه شخصی که منکر را انجام داده، یعنی باید تاثیرگذاری عمل خود را در نظر داشته باشیم که جلسه قبل اشاره کردم.

پس در نوع برخورد با او باید اصولی را رعایت کنیم که این ها آداب امر و نهی است که گاهی مغفول می ماند. مثلاً نباید با تحقیر، نهی شونده را کم شخصیت تر از خودمان بدانیم و به این وسیله او را آزار دهیم که خلاف شرع است و حرام. ما باید روش ها را یاد بگیریم تا با کمترین هزینه بیشترین سود را بدست آوریم.

یک نمونه معروف عرض کنم. رسول خدا فرمودند: خداوند تعالی هر گاه ماندگاری یا رشد مردمی را بخواهد صرفه جویی و پاکدامنی را روزیشان می کند. بحث اسراف را جدی بگیرید چون یکی از منکرات است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. اگر متقین ریاستی را در اختیار داشته باشند تمام حدود آن را رعایت می کنند. مولانا امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۱۶۷ از حکم نهج البلاغه فرمود: «آلَهُ الرِّیَاسَهِ سَعَهُ الصَّدْرِ». ابزار و وسیله کار ریاست، سعه صدر و پر حوصله بودن است. در مسائل مختلفی که برای انسان بخصوص کسی که مسئولیت دارد، پیش می آید، حالات او  فرق می کند. از جاهای کوچک تا اداره کشور فرق نمیکند در هر شرایطی و مسائل مختلف باید پر حوصله بود.

این که انسان بتواند در اتفاقات مهم، نترسد، کم نیاورد و به موقع چاره اندیشی کند و تصمیم درست را بگیرد و راه های برون رفت را با آرامش و طمانینه به کار بگیرد، سعه  صدر نام دارد. و این حالت  از مهمترین ابزار ریاست ومسئولیت  است. بعضی ها ضیق صدر دارند در بزنگاهها دچار اضطراب و چه کنم چه کنم میشود.  اتفاقا در این شرایط میتوان افراد را شناخت. کسی می تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند که مضطرب و عجول نباشد، بلکه صبور و دوراندیش باشد. کسی که سعه صدر ندارد زود خود را می بازد و با عملکرد نادرستی که از روی ضیق صدر و عجله انجام می دهد، ریاست خود را که می توانست منشاء آثار خیر باشد، با خطر مواجه می کند و آن را از دست می دهد. خدای تعالی تقوا را در همه ما بیش از پیش بگرداند.

در هفته جاری یاد و خاطره شهدای گرانقدری که برای اعتلاء کلمه الله و استقلال کشوربه شهادت رسیدند را گرامی می داریم. ۷ آذر دانشمند هسته ای شهید فخری زاده. ۸ آذر شهید دکتر مجید شهریاری. ۱۰ آذر آیت اللهِ شهید سید حسن مدرس. ۱۱ آذر شهید میرزا کوچک خان جنگلی که امسال صد سال از شهادت او می گذرد. سال ۱۳۰۰ به شهادت رسید.

امروز ۵ آذر، سال گشت تاسیس بسیج است و امروز آخرین روز هفته بسیج است که به همه عزیزان تبریک عرض می کنم. چون وعده داده بودم چند جمله عرض می کنم. کارنامه بسیج از بدو تاسیس که به دم مسیحایی و بصیرت مومنانه ی امام راحل عظیم الشان تشکیل شد، تا امروز، حکایت کننده کارکردهای فراوان در مقابله با چالش ها و بحران های گوناگون است. از نقش آفرینی در نبرد سخت و دفاع از کشور بگیرید تا بحران ها و تهدیدات و جنگ نرمی که امروز کشور با آن مواجه هست.

همه توجه دارید که حفظ انقلاب از خود انقلاب سخت تر است. و انقلاب را مردم انقلابی که در مقابل چالش ها و تهدیدها می ایستند حفظ می کنند، که همگی بسیجی اند.

قابلیت هایی که بسیج دارد فراوان است، موضوعاتی که ورود میکند فراوان است. امروز جمعی از برادران بسیج هم در قالب طرح صالحین در نماز حضور دارند، بنده در این نوبت به قابلیت بسیج در جهت الگوسازی اشاره کرده، بعض موارد را از کلمات رهبر معظم انقلاب فقط بازخوانی و یادآوری می کنم. البته مطالب عملکردی و نحوه گستره عملکرد را از برادر بزرگوارمان فرمانده محترم سپاه استان سردار حیدرنیا شنیدید.اما نکاتی را که عرض میکنم از یک منظر دیگری است. قابلیت های بسیج بخشی الگو بودن است که راجع به این الگو بودن چند جمله عرض میکنم.

۱. یکی از الگوها، الگوی رعایت قانون و اخلاق است که بسیج نمونه ی اتم آن باید باشد. یعنی هر جا بسیجی ببینیم نمونه قانون ببینیم. آقا فرمودند: شما باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. آن کسی بسیجی تر است که مقررات را بیشتر رعایت می کند. به خاطر اینکه این فرد بیشتر از همه برای نظام دل می سوزاند و مقررات لوازم قطعی اداره درست نظام است. این هم دستورالعمل است هم آسیب شناسی است.

 ۲. الگوی جذب جوانان به مسجد. مسجد یکی از مهمترین پایگا ه های نیروساز برای اسلام و انقلاب است و باید حتماً متولیان مساجد برای مسجد برنامه داشته باشند. امام مسجد بخصوص بدون برنامه نباید باشد. باید طرح داشته باشد و امورات فرهنگی منطقه خودش را و حواشی مسجد را و محله را باید مدیریت کند. بدون برنامه و طرح نامه نمی شود خدمت کرد. مسائل فرهنگی هر منطقه متوجه امام مسجدِ مسجد آن منطقه است. البته مهمترین بازوان امام، بسیج است که باید از بسیج در این رابطه استفاده کند.

ایشان در این باره نکاتی را تذکر می دهند که همه ارکان مسجد باید عمل کنند و امروز اگر می بینیم گاهی اختلافاتی هست بیشتر مربوط به جایی است که همین سفارشات رها شده است. فرمودند: مساجد را رها نکنید، نیروی مقاومت بسیج بهترین جایی که دارد همین مساجد است. منتها مساجد را مسجد نگه دارید. با امام جماعت مسجد، با عبادت کنندگان مسجد و با مومنینی که در مسجدند برادرانه صمیمی باشید که به حمدالله هستید. و آن را حفظ کنید و بیشتر کنید. اول وقت نماز را به جماعت پشت سر پیش‌نماز هر مسجدی که در آن هستید بخوانید. ( اینها هم تذکر است هم آسیب شناسی است. یعنی به جهات دیگر توجه نکنید. بسیج هر مسجدی که هستید پشت سر امامش نماز بخوانید) در مراسم دینی مسجد و تبلیغات آن شرکت کنید، (خودتان مستقلا دعا و مراسم برگزار نکنید. دعای کمیل مسجد که تمام می شود میروند یک دعای کمیل دیگر برگزار میکنند. این کار خوبی نیست. اصلا مراسم مسجد را امام اگر توجه داشته باشد باید بسپرد دست بسیج و بگذارد آنها برگزار کنند . کار اینطور خوب و قشنگ می شود) در مراسم دعا و قرآن و مراسم مذهبی شرکت کنید، شما و امام جماعت آن مسجد، هر کس که هست، مشترکاً مسجد را حفظ کنید. برای مسجد جاذبه درست کنید، تا بچه ها جوانان و زن و مرد محله مجذوب مسجدی شوند که شما در آن هستید و بیایند. مسجد پایگاه بسیار مهمی است. بسیجی و کسی که بسیجی فکر میکند باید الگوی جذب به مسجد باشد لازم ‌نیست حتما کارت بسیج داشته باشد.

۳. الگوی تقوای الهی. آنچه توانسته بسیج را تا امروز حفظ کند، روحیه تعبد و خدا محوری و تقوا بوده که باید این مهم را حفظ و تقویت کرد. فرمودند: بدانید امروز یکی ازسلاح های دشمنانی که مرگ بر آنها می گویید این است که در مقابل جوانان ما دانه بپاشند. دانه گناه، دانه جاذبه های گناه، جاذبه های فساد. تا بلکه بتوانند آن ها را جذب کنند. نفس قوی باید بایستد و تسلیم این جاذبه ها نشود. مراقب باشید. جوانان بسیجی ما مومنند، مطهرند، پاکند. اما ممکن است در میان آن ها افرادی پیدا شوند که روح قوی نداشته باشند و تسلیم ترفند دشمن و شیاطین گردند. این جا تقوا به درد می خورد. تقوا یعنی این که دائم مراقب خودمان باشیم و نگذاریم که اشتباه کنیم.

دوستان تا میتوانید روی مسئله تقوا کار کنید. «فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوى» بهترین توشه که ما را در همه عرصه ها نگه میدارد تقواست. تقوا را در خودتان تقویت کنید.

۴. الگوی مبارزه با فساد. در مقابل اشاعه فساد، خرابکاری و توطئه دشمن بسیج می ایستد.

۵. الگوی هوشیاری. دشمنی که برای ضربه زدن به اسلام و انقلاب از یک راه و با یک روش نمی آید. باید برای مقابله با او هوشیار بود و لحظه ای غفلت و خواب نداشت. بسیج تا امروز در اکثر مواقع موفق بوده است و من بعد ان‌شاءالله موفق خواهد بود.

 ۶. الگوی بصیرت در دشمن شناسی که مطلب فراوان دارد.

 ۷. الگوی نوگرا بودن. چیزی که باعث زنده بودن مجموعه ای می شود این است که خودش را دائماً به روز نگه  دارد و خودش را احیا کند. در این رابطه فرمودند: تجدد و نوگرائی حقیقی و باز کردن میدان های تازه ی زندگی، مطلوب اسلام است. اصلا اسلام این را از انسان خواسته، این به برکت تامل، تعمق، کار درست، کار فکری، تلاش عملی، مجاهدت، استقبال از کار و از خطر در همه ی میدان ها و همت ها را بلند کردن به دست می آید. این کارها مربوط به کیست؟ مربوط به بسیج است. اگر بسیج را درست معنا کنیم، همین است.

و ده ها مورد دیگر مثل پروژه نفوذ و قابلیت هایی که بسیج برای مقابله و خنثی سازی این خطر مهم دارد و البته باید مواظب باشد، چون خودش یکی از اهداف نفوذ است که در آنها نفود کنند و جایگاه آنها را تخریب کنند. هنر بسیج در شناخت زمان و شناخت نیاز و به موقع عمل کردن است.

با پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری جمهوری اسلامی در عصر حاضر، سبک جدیدی از حکمرانی براساس مردم‏سالاری دینی به دنیا عرضه شد که نقش مردم در آن نقشی واقعی و اصیل است. و در طول مدت این ۴۳ سال با همه فراز و فرودها نقش مردم اصالت خود را حفظ کرده است. و یکی از عوامل موفقیت نظام، از یک طرف همراهی مردم بوده و از طرف دیگر اعتماد نظام به مردم بوده است.

نماد این مردم سالاری، مجلس است و نمایندگان مردم، که وظیفه آنان و توقع مردم از آنان در این دوره سنگین تر شده است؛ چون عنوان مجلس انقلابی گرفته اند پس باید شاخصه های انقلابی بودن را در خود حفظ کنند و اگر در بین آنان کسی ندارد، تحصیل کند.

به مناسبت شهادت فقیه بصیر و مجاهد و عالِمِ استعمارستیز شهید آیت الله سید حسن مدرس در ۱۰ آذر و نام گذاری این روز به نام روز مجلس چند کلمه عرض می کنم. اولاً خدا قوت و خسته  نباشید و تبریک عرض می کنم به همه نمایندگان مجلس بخصوص سه نماینده محترم استان.

شهید مدرس الگوی مجلسیان است، شخصیت بزرگی بود که باید مستقلاً راجع به حیات و سیره و نقش او در تاریخ معاصر ایران پرداخت که فرصت دیگری می طلبد. اما این سوال را می شود پرسید که چرا این شخصیت این مقدار هیبت داشت، قدرتمند عمل می کرد و کسی مثل رضا خان قلدر هم از او خوف داشت؟ جواب یک کلمه است، و برای همه ما درس است و باید اینگونه باشیم‌‌؛ چون از خدا می ترسید. کسی که خدا ترس باشد و برای خدا کار کند و خالصانه وارد میدان شده باشد، خائنان و دروغگویان و ناصالحان از او می ترسند. حضرت امام (ره) درباره مدرس فرمودند: «مرد قدرتمندى بود، براى  اینکه الهى بود، مى‏خواست براى خدا کار بکند، نمى‏ترسید». کسی که برای خدا کار کند از کسی نمی ترسد. کسی که رفته بر سر بعضی از سفره ها نشسته است  و با بعضی از افراد نشست و برخاست داشته و نمک گیر شده چنین کسی می ترسد و الا نباید بترسد. از چه چیزی می ترسد؟ امروز هم اگر مجلس بخواهد موفق عمل کند باید همه توجهش به خدا باشد و برای خدا کار کند و از هیچ کس و هیچ قدرتی جز خدا نترسد.

به تعدادی از شاخص های مجلس و مجلسی انقلابی توجه بفرمایید. مجلس انقلابی هرگز ارتباطش را با توده مردم قطع نمی کند، ساده زیست است و ارتباط مستمر با محرومین جامعه دارد و اجازه به وجود آمدن اشرافی گری را نمی دهد. با مخالفان قانون و دشمنان، مرزبندی روشن دارد. توصیه پذیر نیست، اهل حاشیه و کارهای غیر ضروری و جنجال آفرینی نیست. اهل معامله نیست، اهل اسراف و ریخت و پاش نیست. دشمن شاد کن نیست. اهل مبارزه با فساد است. اهل کار کارشناسی دقیق در قبول طرح ها و لوایح است. حق گو و صریح است. برای تاثیرگذاری بیشتر، برنامه دارد و در قانونگذاری به چیزی جز مصلحت کشور و بهتر شدن زندگی مردم توجه ندارد. دنبال می کند تا اگر قانونی معارض و مزاحم وجود دارد حذف شود. بر عملکرد دولت نظارت جدی و دقیق دارد. در نطق ها، تصویب ها و مخالفت ها، خدا را در نظر گرفته عمل به وظیفه می کند.

مجلس باید عدالتخواه باشد. مجلس نماد عزت ملت و اقتدار ملی است. بر مواضع امام و رهبری مصمم است و از هدایت های امامین انقلاب بهره تام می برد. گوش به فرمان ولی بودن معیار انقلابی بودن و نبودن است و توجیه بردار هم نیست. گاهی میبینیم افراد کارهایی را میکنند و آن کار اصلا انقلابی نیست بعد میگوییم این کار با دستوراتی که آقا داده منافات دارد اما شروع میکنند به توجیه کردن. برخلاف دستور صریح ولی عمل کردن توجیه بردار نیست.

اگر این گونه بود و مطالبی که گفتم محقق شد، می شود همان که امام فرمود: مجلس در رأس همه امور کشور است، یعنى مجلس خوب همه چیز را خوب مى‏کند و مجلس بد همه چیز را بد مى‏کند.

باید مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد و مجلس در رفع آنها نقش دارد، اولویت بدهد. گاهی دستگاه های اجرایی دچار توقف هستند به خاطر نبود قانون، باید به اصلاح این امور سرعت بخشید. قانون انتخابات مجلس و شوراها را باید اصلاح جدی کرد.

الان شوراها را شما می‌بینید در سراسر کشور فقط مربوط به منطقه خودمان هم نیست که چه افتضاحی است. یک عده رفته اند نشسته اند، حالا یک عده دیگر باید بروند بنشینند، دو هفته دیگر دوباره آن ها می روند یک عده دیگر می آیند. بعد آنهایی که نشسته اند می گویند شهرداری که هست ما انتخاب نکرده ایم، دوباره انتخاب می کنند. خب این سیکل معیوب است. اگر این انتخابات از اول درست طراحی بشود این همه هزینه درست نمی کند.

الان بعضی از استان ها که جمعیتی کمتر از ما دارند تعداد بیشتری نماینده دارند. جمعیتشان نصف جمعیت ماست اما ۸ نفر ۹ نفر نماینده دارند؛ اما اینجا استان به این بزرگی و چهارمین استان از نظر جمعیت، سه نفر نماینده دارد. باید به اینها دقت شود و این منطقه نیاز به نماینده بیشتری دارد و قانونش هم هست که هر چند سال یکبار باید به تعداد نماینده ها اضافه شود. اما مدتی است که انجام نشده است با اینکه اگر عملیاتی شود آثار خوبی برای مجلس دارد و برای کشور و برای منطقه های انتخابیه و مردم دارد. کمترین آن این است که مشارکت را بیشتر می کند. مردمی که میخواهند سه نفر انتخاب کنند ده نفر انتخاب میکنند. سلایق مختلف فرصت پیدا می کنند در اداره کشور نقش داشته باشند. به هر تقدیر امروز ما بیشتر به این احتیاج داریم که مجلس محترم به اولویت ها بپردازد و نظارتش را بر دستگاه اجرا قوی تر کند. بحث اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی را به جد دنبال کند و امثال این ها.

هر سال در این ایام یعنی ۷ آذر خاطرات پرسنل ناوچه موشک‌انداز پیکان در عملیات مروارید را بهانه  می کنیم تا از شهامت ها، رشادت ها و شهادت های نیروی دریائی ارتش در حفظ و حراست از آبهای سرزمینی تقدیر و تشکر کنیم و خدا قوت بگوییم.

از ایام دفاع مقدس سال های زیادی گذشته است اما هر روز بر توان و قدرت نیروهای مسلح بخصوص نیروی دریایی افزوده شده است. امروز نیروی دریائی ایران این توانمندی را دارد که به عنوان یک نیروی راهبردی در حفظ امنیت از کرانه های خلیج فارس و سواحل مکران و دریای عمان تا اقیانوس هند، و در هر نقطه از آبهای بینالمللی که نیاز به امنیتسازی باشد مقتدرانه حضور پیدا کند. تامین امنیت دریایی با توجه به اهمیت آبراهها در عرصه اقتصاد دریایی و گستردگی تردد کشتیهای تجاری و نفتکشها در دریاها یک ضرورت است که به خوبی دنبال می شود.

راجع به دولتمردانی که کشور را دچار مشکلات اقتصادی و بحران کردند باید دستگاه قضایی به جد ورود کند و کوتاهی در این مسئله نکند. خسارت‌هایی که به مردم زده‌اند باید پیگیری شود.

راجع به حقوق های نجومی مطلبی داشتم که چون رئیس جمهور محترم خودشان ورود کردند و تذکر دادند فعلاً تا حصول نتیجه صبر می‌کنیم. بعد اگر لازم شد تذکر را عرض می‌کنیم.

 بعضی وقتها قصه هایی پیش می آید که درس آموز است که خدا خیلی زود متکبرین را رسوا می کند. این آقایی که همین روزها دچار بحران شده است در همسایگی ما، گفته بود که من باتجربه‌ترین رهبر جهان هستم و اگر در منطقه بخواهد اتفاقی بیفتد و سنگی جابجا شود باید حتما از من اجازه گرفته شود. خب می بینید در این چند روزه به خاطر اینکه قیمت پولش کم و زیاد شده به چه گرفتاری‌ای افتاده است.

 چند روز قبل هم رفتم منطقه حصارک را به خاطر مسئله ای که دارد از نزدیک دیدم. این را باید هر چه سریعتر اقدام کنند چون واقعاً خطر وجود دارد. خانه ها را رفتم نگاه کردم. پرونده‌اش را هم بررسی کردم. تخلفاتی اینجا صورت گرفته است در قبل و در بعد. الان هم آنجا برای مردم خطرآفرین است. باید سریعتر پیمانکار جدید کارش را شروع کند و تعلل نکند. دستگاه ها و کسانی که دنبال میکنند باید به جد دنبال کنند و دفع الوقت و تعلل نکنند. دستگاه قضا هم باید وارد بشود و متخلفین را پیگیری کند. اسناد و مدارکی هم وجود دارد. اگر خسارتی هم به اهالی زده شده است این خسارت ها به هر دلیلی که باشد، ترک فعل باشد یا هر چه که باشد باید جبران شود. اقدام عاجل اگر صورت نگیرد مشکلاتی را به وجود می آورد. به نظرم دستگاه قضا به جد ورود کند نسبت به کسانی که مقدمات این تخلف را از قبل فراهم کردند؛ اما الان باید علی العجاله به ساخت و ساز بپردازند و تکمیل کنند چون شاید ضرر بیشتری را متوجه آنها بکند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.