آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج:

حمایت از تولید ملی به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود / جوانان و خانواده از اهداف جدی جنگ نرم هستند / کاسبان فرهنگی بیشترین ضرر را به فرهنگ زدند/ اگر ایران را دوست دارید به فکر آینده کشور و تکثیر نسل باشید / در مذاکرات پیش رو موضع ایران خوب است

کارشناس روابط عمومی ۲۸ آبان ۱۴۰۰ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و هشتم آبان ماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و هشتم آبان ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج با اشاره به دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر معظم انقلاب، بیان داشت: حضرت آقا در این جلسه مطالب مهمی در بخش‌های مختلف بیان فرمودند که حتماً ملاحظه کردید؛ در بخش تولید، مهم‌ترین موانع را، موانع فرهنگی دانستند و فرمودند: یعنی احساس ناامیدی، احساس ناتوانی، احساس بی آینده بودن، بی‌حوصلگی، بی‌همّتی، سرگرمی‌های مضر؛ یعنی این‌ها چیزهایی است که واقعاً‌ مانع پیشرفت کار تولید است.

حمایت از تولید ملی به گفتمان غالب و فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود

وی در ادامه افزود: شعار سال هم که راجع به رفع موانع تولید و پشتیبانی‌ها بود، لازم است عرض کنم همه اعم از مردم و مسئولان همراه نهادهاى فرهنگى و اجتماعى، تشکل‌های مردمى، خیریه‌ها، هیئت‌ها و بخصوص مساجد با برنامه‌ریزی دقیق با جدیت وارد عرصه شوند؛ یعنی آن کار فرهنگی و گفتمان سازی که باید انجام شود توسط این گروه‌ها انجام می‌شود. مساجد اگر در بحث فرهنگ‌سازی وارد شوند، هیئات، سخنرانان، خطبا، مادحان، صداوسیما و امثال این‌ها کار فرهنگی را گفتمان غالب کنند قسمتی از مسئله حل خواهد شد.

تولیدکنندگان با خلاقیت و نوآوری بازارِ داخل و خارج را به دست بگیرند

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان باید مسائلی را رعایت کنند، اظهار داشت: مثلاً تولیدکنندگان باید ضرورت و اهمیت تولید ملی را بر اساس ظرفیت‌های علمى و توان داخلى خوب درک کنند و بپذیرند. روحیه تقلید را کنار بگذارند و با خلاقیت و نوآوری بازارِ داخل و خارج را با تولیدات بدیع خود به دست بگیرند. به خاطر سود بیشتر، خارج از چارچوب‌های ارزشی جامعه تولید نکنند. با تولید کالای باکیفیت و تضمین آن و تکریم مشتری و خدمات واقعی پس از فروش سود بیشتری کسب کنند. این‌ها کارهایی است که تولیدکنندگان می‌توانند بکنند.

مسئولان نظارتی بر امر تولید کسانی باشند که به تولید داخلی و استقلال اقتصادی اعتقاد جدی داشته باشند

آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: مسئولان نظارتی بر امر تولید کسانی باشند که به تولید داخلی و استقلال اقتصادی به‌عنوان یکی از محورهای مبارزه با دشمن اعتقاد جدی داشته باشند. افراد مؤمن و انقلابی که قائل به ظرفیت ایرانی هستند در سطوح مختلف مدیریتی بکار گرفته شوند.

خودمان را به خرید کالای ایرانی مقید کنیم

وی در ادامه تأکید کرد: هم‌چنین مصرف‌کنندگان از روی باور به اینکه خرید کالای ایرانی اهمیت و ضرورت دارد اقدام به خرید کنند و این کار را تبلیغ کنند. تا خرید کالای ایرانی را برای خودمان واجب ندانیم به نتیجه نمی‌رسیم. جایی که مشابه دارد مقید کنیم خودمان را به خرید کالای ایرانی.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه علمای اصفهان مربوط به دوران قاجار فتوا داده بودند میت را در پارچه کفنی غیروطنی کفن نکنند، گفت: نمونه‌های فراوانی در دنیا وجود دارد که پای کالای غیر مرغوب خودشان ایستادند تا به نتیجه مطلوب رسیدند. البته نباید ناعادلانه همه تولیدات داخلی را ضعیف و بی‌کیفیت دانست. روی خرید کالای ایرانی تعصب داشته باشید مگر اینکه نمونه ایرانی نداشته باشد.

دست دلالان باید قطع شود / همه ملزومات ادارات در سراسر کشور ایرانی باشد

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه باید دست دلالان قطع شود و همان‌طور که حضرت آقا فرمودند مهم‌ترین خریدار که می‌تواند رونق ایجاد کند خود دولت است، تصریح کرد: همه ملزومات ادارات در سراسر کشور ایرانی باشد و از دانش‌بنیان‌ها خرید کند. خرید چای خارجی توسط دولتی‌ها ممنوع باشد، در جلسات دستگاه‌های دولتی خرید میوه وارداتی ممنوع باشد و امثال‌ذلک و ببینید چه سهم عظیمی کشاورزان به این شکل می‌برند. من بعضی وقت‌ها در شهر می‌گردم ادارات دولتی را می‌بینم که آخر شب چراغ‌هایشان روشن است؛ هیچ‌کس هم در اداره نیست. در آن اداره احتمالاً شوفاژهایشان هم روشن است. در روز هم پرده‌ها را می‌کشند و چراغ را روشن می‌کنند.

تبلیغات کالای ایرانی با تخفیف ویژه صورت گیرد

وی بابیان اینکه باید رونق داد تا کسانی که خرید داخلی دارند تشویق شوند، یادآور شد: تبلیغات کالای ایرانی در مراکز تبلیغی و اکران عمومی با تخفیف ویژه و یا حتی مجانی اگر امکانش باشد صورت گیرد. باید شرکت‌های تولیدکننده انتقاد مشتریان را نسبت به کیفیت کالا پذیرا باشند و تلاش شود تا ارتباط محکم‌تری بین صنعت و مراکز علمی و دانش‌بنیان‌ها که نیروهاى مؤمن انقلابى کارآمد فراوان دارند فراهم شود.

یکی از مهم‌ترین اهداف دشمن غافل سازی از توان و اقتدار ملی است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه مطلب دیگری که آقا فرمودند؛ اشاره به جنگ نرم استعمارگران بود که از قبل بوده و تا امروز هم ادامه دارد، خاطرنشان ساخت: رهبری فرمودند: ملّت ما را یا هر ملّتی را که دارای استعدادی است، از استعدادِ خودش غافل کنند، او را بی‌اعتنا کنند به آن استعداد یا حتّی به وضعی برسانند که خود او منکر این استعداد بشود؛ این‌قدر بگویند نمی‌توانی، نمی‌توانی، نمی‌توانی که باورش بشود نمی‌توانم و خودش بگوید نمی‌توانم؛ این‌یکی از کارهایی بوده که رایج بوده. از اوّلی که استعمار وارد کشورها شد، یکی از کارها همین بوده است.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف دشمن غافل سازی از توان و اقتدار ملی است که با جنگ نرم این کار را پیش می‌برد، عنوان کرد: اتفاقاً در روز تنفیذ حکم رئیس‌جمهور هم به جنگ تبلیغاتی دشمن در مهندسی افکار عمومی اشاره کردند و از ضعف جبهه انقلاب گله‌مند بودند.

جنگ تبلیغاتی قسمتی از جنگ نرم دشمن هست

وی در بخش دیگری از بیانات خود بابیان اینکه امروز می‌خواهم چند کلامی راجع به جنگ نرم صحبت کنم، یادآور شد: البته در خطبه‌ها راجع به جنگ‌های نرم؛ جنگ شناختی، هیبریدی و مارپیچ سکوت و امثال این‌ها سخن گفتیم، این تکمیل‌کننده آن بحث است. در تعریف جنگ نرم گفته می‌شود: مهندسى آرام افکار عمومى براى هماهنگ‌سازی جامعه و افکار و امیال مردم با اهداف دشمن است که رکن اصلى آن جنگ تبلیغاتى با ابزار رسانه است. خیلی نرم ذهن جامعه را از جایی به‌جای دیگر منتقل می‌کنند.

خطیب نماز جمعه کرج در ادامه افزود: در جلسه درس اخلاق برای دوستان عرض کردم؛ شما فکر کنید مثلاً ۴۰ سال پیش بعضی از جلوه‌هایی که امروز در جامعه دیده می‌شود را عکسش را به ما نشان می‌دادند که شما الآن انقلاب کردید برای ارزش‌های دینی و اسلامی و انقلابی، این عکس را ببیند؛ در خیابان‌ها خانم‌ها ۴۰ سال دیگر با این جلوه در خیابان راه می‌روند. باورمان نمی‌شد ولی نرم یعنی همین. آرام‌آرام جوری عمل شد که هیچ نفهمیدم چطور شده است. جنگ نرم است. جنگ سخت بالاخره سروصدایی دارد. این هم سروصدا برای کسانی که می‌دیدند می‌شنیدند داشت و آن‌ها هم گفتند اما خب افکار عمومی این‌طور نبود.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه وقتی می‌دانیم جنگ تبلیغاتی قسمتی از جنگ نرم دشمن هست و برای مقابله با آن باید روایت سازی صحیح کنیم، گفت: جبهه انقلاب نباید بیکار و بی‌تفاوت و یا ضعیف فقط نظاره‌گر باشد. دشمن در این جنگ می‌خواهد ماهیت جامعه و ساختار سیاسی جامعه را تغییر دهد و رسماً هم میگویند؛ قبلاً نمی‌گفتند ولی الآن میگویند. برای این کار با طراحی رسانه‌ای و تبلیغات هدفمند پایگاه‌های مورد اعتماد و اطمینان مردم را بی‌اعتبار می‌کند.

جوانان و خانواده از اهداف جدی جنگ نرم هستند

وی بابیان اینکه خانواده، آموزش‌وپرورش، دستگاه قضائی و امثال این‌ها از اهداف جنگ نرم هستند، تصریح کرد: الآن جوانان و خانواده هدف جدی هستند. برای خلاص شدن از پیری جامعه که به‌زودی اتفاق می‌افتد همه مسئول هستند و باید کار کنند. به‌زودی جمعیت ما پیر خواهد شد. خانواده‌هایی که با سنگ‌اندازی و مطالبات نابجا ازدواج را به تأخیر می‌اندازند مسئول‌اند؛ و مسئولینی که مقدمات اولیه مثل اشتغال و مسکن را فراهم نمی‌کنند آن‌ها هم مسئول‌اند. دارند با دست خودمان نابودمان می‌کنند.

اگر ایران را دوست دارید به فکر آینده کشور و تکثیر نسل باشید

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با تأکید بر اینکه اگر ایران را دوست دارید به فکر آینده کشور و تکثیر نسل باشید، افزود: بحث دیانت و تشویقات و توصیه‌های دینی و سنت پیغمبر را بگذارید کنار؛ حس ناسیونالیستی هم اگر داشته باشید، اگر ایران را دوست دارید به فکر آینده کشور و تکثیر نسل باشید. حالا الآن میگویند حاج‌آقا چه می‌گوید! آموزش‌وپرورش را گیرداریم، خوردوخوراک را گیرداریم، مسکن و تربیت را گیرداریم. من همه این‌ها را میدانم و با توجه به همه این‌ها دارم عرض می‌کنم. چون روح توحیدی از ما گرفته‌شده، این‌ها را توجه نداریم.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه با ترفندهای مختلف تبلیغ می‌کنند که افراد بچه‌دار نشوند وقتی هم که می‌خواهند دیگر وقت آن گذشته است، گفت: نقطه قوت ما جوان بودن افراد کشور ماست. در جنگ نرم آرام و زیرپوستی آسیب‌های اجتماعی فرهنگی اقتصادی، بزرگ‌نمایی می‌شود، دائماً ناامیدی و یاس را ترویج می‌کنند و آن‌قدر تکرار می‌کنند تا مخاطب آنچه را که آنان می‌خواهند باور کند.

جنگ نرم روی گسل‌های اجتماعی، قومیتی و مذهبی سرمایه‌گذاری می‌کند / رسانه و فضای مجازی در جنگ مهم‌ترین نقش را دارد

وی با تأکید بر اینکه در این جنگ روی گسل‌های اجتماعی و قومیتی و مذهبی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا افراد جامعه را در مقابل هم قرار دهند و وحدت ملی را به هم بزنند، اظهار داشت: در جنگ نرم، رسانه و فضای مجازی مهم‌ترین نقش را دارد و به‌راحتی احساسات مخاطبین خود را تا رسیدن به مقصد مدیریت می‌کند. همه این‌ها که گفته شد مثل آتش تهیه برای جنگ شناختی است که بانفوذ در میل و ذائقه افراد باورهای اعتقادی و رفتاری آن‌ها را موردحمله قرار می‌دهد به‌طوری‌که به‌آرامی از اعتقادات گذشته خودش در امور فرهنگی و سیاسی و اجتماعی دست برمی‌دارد. شما زیاد دیدید بچه‌های محکم و انقلابی را که آرام‌آرام فکرشان عوض‌شده و چیزهای دیگر میگویند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز در ادامه افزود: در این موقعیت زمانی که دولت و مجلس و دستگاه قضائی انقلابی هستند و انسجامی برای از بین بردن مشکلات مردم به وجود آمده، این وضعیت دشمن را سخت نگران کرده لذا تلاش می‌کنند تا کاری کنند، مسئولان به کارهای غیرضروری، غیر از رسیدگی به امور مردم مشغول شوند و درنتیجه امید را از مردم بگیرند.

مهم‌ترین کار در مقابل هجمه دشمن جهاد تبیین است

آیت‌الله حسینی همدانی خاطرنشان ساخت: مهم‌ترین کار در مقابل هجمه دشمن همان جهاد تبیین است که آقا فرمودند و راهکار آن‌هم روایت سازی رسانه‌ای است که دوستان باید به جد با شناخت مسائل اصلی از فرعی اقدام عاجل داشته باشند؛ و ضعف‌ها (انتخاب موضوع و نحوه ارائه، با زبان مخاطب آشنا نبودن، بین کودک و نوجوان فرق نگذاشتن و …) را جبران کنند. در این جنگ اگر روایت اول دست شما نباشد دیگران روایت می‌کنند و هر دفاعی هم به نفع طرف مقابل تمام می‌شود لذا نباید فقط دفاع کنیم بلکه باید طرح برای حمله هم داشت، با برنامه و طرح عملیات آفندی عمل کنید. بعد آقا به تمدن نوین اسلامی، آفرینش علم، خلاق بودن، مسئله محور بودن در مسائل کشور، هوش مصنوعی، مهاجرت و استفاده از جوان‌ها در مدیریت‌ها تأکید فرمودند؛ که تبیین هرکدام فرصت مستوفی می‌خواهد.

وی در بخش دیگری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، گفت: حضرت آقا در این دیدار، فرمودند: به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل‌داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه «حرکت انقلابی» یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بی‌هوا حرکت کردن و بی‌حساب حرکت کردن نیست. اخیراً هم در ضمن حکم نصب اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی نکاتی در همین راستا و ضرورت پرداختن به مؤلفه‌های تمدن سازی بیان فرمودند؛ و این نشان‌دهنده اهمیت مسئله تحول سازی در کشور است.

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه طبق مفاد بیانیه گام دوم باید در سطوحی از نظام اداره کشور تغییراتی صورت گیرد که مهم‌ترین آن تحول و بازسازی ساختار فرهنگی کشور است، گفت: رهبر معظم انقلاب شورای عالی را فقط قرارگاه سیاست‌گذاری ندانستند بلکه قرارگاه فرهنگ‌سازی معرفی کردند. بحث در این مقوله مفصل است فقط یک کلمه اشاره‌کنم و آن اینکه: روحیه‌ای که می‌تواند مشکلات و معضلات در عرصه فرهنگ را برطرف کند تفکر و مدیریت جهادی و بسیجی است که مبتنی بر ارزش‌های بلند اسلام و انقلاب، بدون توجه به منافع شخصی، با ایثار مال و جان و کمترین امکانات و با استفاده بهینه از زمان، نوآورى و خلاقیت دارد؛ و تا این روحیه وارد کار نشود پیشرفتی نخواهیم داشت.

کاسبان فرهنگی بیشترین ضرر را به فرهنگ زدند

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: البته یک عده در این فضاها کاسبان فرهنگی هستند، عناصر فرهنگی هستند، خودشان را هم فرهنگی معرفی می‌کنند، کار فرهنگی هم می‌کنند اما کاسب هستند. این‌ها هم به درد نمی‌خورند و تا الآن این‌ها بیشترین ضربه را به فرهنگ زده‌اند و بیشترین آسیب را زدند. کار فرهنگی می‌کنند بعضاً هم کارهایشان فاخر و قشنگ است اما کاسب هستند. اگر برایش داشته باشد وسط میدان می‌آید، نداشته باشد نمی‌آید. این‌ها بیشترین ضرر را به فرهنگ زدند غیر از جهات دیگری که دارد لذا روحیه بسیجی که اهل ایثار است و جهادی کار می‌کند و توقع ندارد او باید وارد عرصه شود که اتفاقاً یکشنبه ۲۹ آبان آغاز هفته بسیج است این روز را به همه بسیجیان عزیز تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم همه ما تا آخر باروحیه بسیجی در هر جایگاهی که هستیم خدمتگزار اسلام و انقلاب و مردم باشیم.

آمریکا حیثیت خودش را در جریان جنگ یمن از دست داد / صبح پیروزی برای یمنی‌ها نزدیک است

وی در بخش دیگری از بیانات خود بابیان اینکه نفس‌های مصنوعی آمریکا دیگر کمکی به عربستان سعودی در حال احتضار ندارد و او حیثیت خودش را در جریان جنگ یمن از دست داد، تصریح کرد: هفت سال از حمله گسترده سعودی‌ها به فقیرترین کشور عربی و کشتار انسان‌های بی‌گناه از کودک و زن و پیر و جوان بدون هیچ دستاوردی می‌گذرد؛ اما به فضل الهی صبح پیروزی برای یمنی‌ها نزدیک است. مأرب تقریباً در اختیار یمنی‌ها قرار دارد که اگر بر آن مسلط شوند دست آمریکا و صهیونیست‌ها و عربستان از یمن قطع خواهد شد.

در مذاکرات پیش رو موضع ایران خوب است

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه هنوز آمریکا مشغول تحریم کردن افراد و نهادهاست و باز شش نفر و یک‌نهاد را تحریم کرد، گفت: در مذاکرات پیش رو موضع ایران خوب است. تحرکات رسانه‌ای دشمنان فعال است و متأسفانه رئیس آژانس هسته‌ای با نشان دادن چهره واقعی و وابستگی به صهیونیست‌ها با مواضعی که می‌گیرد به آمریکا خدمت می‌کند. البته مواضع ایران در مسئله برجام و مسئله هسته‌ای کاملاً روشن است؛ و اهدافی که قبلاً گفته‌شده و اینجا چند بار عرض کردیم و امروز هم گفتمان دولت و دستگاه دیپلماسی همین مطلب است که ان‌شاءالله به نتیجه برسد.

دستگاه‌های متولی کار منسجمی را نسبت به کودکان کار انجام دهند

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه مدتی است در این خیابان‌ها و چهارراه‌ها که می‌رویم می‌بینیم که کودکان کار زیاد شده‌اند که تکدی گری می‌کنند، در سطح جامعه هم زیاد هستند که البته ریشه‌ها و علل زیادی دارد، گفت: متأسفانه دستگاه‌ها نسبت به این‌ها هم‌افزایی لازم را ندارند و به نظر می‌رسد که باید کار عاجلی صورت گیرد. دستگاه‌های متولی باهم بنشینند و قرارگاهی را تشکیل بدهند و کار منسجمی را نسبت به امر کودکان کار و اینکه تکدی‌گری می‌کنند و شاید قسمت زیادی از آن‌ها اتباع خارجی باشند انجام دهند؛ که چهره شهر و ظاهر شهر را حفظ خواهد کرد. کارهای دیگر هم در کنارش انجام می‌شود که باید رسیدگی کرد.

مسئله حلقه دره خیلی طول کشیده است

وی در بخش دیگری بابیان اینکه مسئله حلقه دره و پسماند و قصه‌هایی که وجود دارد هم خیلی طول کشیده است، گفت: این سال‌ها هرکسی که آمدورفت نسبت به این موضوع مطالبی را گفته است که نسبت به محیط‌زیست و آثاری که برای جامعه دارد مخاطراتی را هم دارد که ان‌شاءالله زودتر حل شود.

برگزاری مجلس روضه‌خوانی در شورای شهر کرج کار خوبی است / زمانی را که می‌گذارید متعلق به مردم است / سعی کنید چند دقیقه زودتر این کار را شروع کنید

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز با اشاره به برگزاری مجلس روضه‌خوانی در شورای شهر کرج، گفت: دیدم هفته گذشته دوستان در شورای شهر کار خوبی را انجام دادند؛ کار قشنگی بود، کار پسندیده‌ای است که قبل از اینکه شروع به کار کنند چون ایام عزاداری بود کسی آنجا مداحی کرد. این کار خوبی است اما چون شما زمانی را که می‌گذارید کار می‌کنید متعلق به مردم است سعی کنید ۱۰ دقیقه، یک ربع زودتر این کار را شروع کنید که شائبه اینکه وقت کاریتان را متوجه این مسئله می‌کنید نداشته باشد. خود بنده بااینکه می‌دانم اگر جلسه روضه در دفتر بگذارم قسمت زیادی از عزیزان شرکت می‌کنند، در روز این کار را نمی‌کنم که خدای‌نکرده به هوای آمدن در جلسه، قسمتی از دستگاه‌ها تعطیل شود و به آن بهانه یک روز را تعطیل کنند و آن روز کار مردم بخوابد. لذا کار خوب و پسندیده‌ای است ادامه دهید ولی مواظب زمانش باشید.

آیت‌الله حسینی همدانی در خاتمه عنوان کرد: اخیراً هم متوجه شدید که استاندار محترم تغییر کردند و استاندار جدید آمده است. از خدای متعال طلب می‌کنیم که به ایشان همت و قدرت دهد که بتواند نسبت به معضلات و مسائلی که مربوط به این استان است، با افرادی که از جامعه از مدیران و جوانان و کارگزاران بزرگوار انتخاب می‌کند خدماتی را به این منطقه عرضه کند ان‌شاءالله.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.