آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج:

نهی از منکر و حفظ آبرو دو مبحث جداگانه است / امیرالمؤمنین در امربه‌معروف و نهی از منکر خیلی سخت می‌گرفت / دشمن می‌خواهد وحدت جوامع اسلامی محقق نشود / بی‌ثباتی در منطقه بدون حضور آمریکا ترفند جدید استکبار است

کارشناس روابط عمومی ۳۰ مهر ۱۴۰۰ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه سی‌ام مهرماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه سی‌ام مهرماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج در خطبه اول بابیان اینکه اهل تقوی از باب اینکه مردان وزنان باایمان دوستان هم هستند یکدیگر را به کارهای پسندیده فرمان و از کارهای ناپسند نهی می‌کنند، گفت: امربه‌معروف و نهی از منکر از شئون پیامبری است و همه امم قبل از اسلام هم مکلف به این فریضه بوده‌اند.

امربه‌معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است

وی در ادامه با اشاره به بیانی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام، بیان داشت: حضرت دربیانی که افراد تشویق به انجام فریضتین شوند و ترک نکنند فرمودند: «امربه‌معروف و نهی از منکر دو مخلوق از مخلوقات خداوند هستند پس هر کس آن‌ها را یاری کند خدا او را عزیز کند و هر کس که آن‌ها را ذلیل کند خدا او را خوار کند».

خطیب نماز جمعه کرج با تأکید بر اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است و بر مکلف چه زن باشد و چه مرد واجب است با شرایطی که بیان شد اقدام کند، اظهار داشت: تا جایی که در روایت دارد علت نابودی جوامع گذشته که عذاب بر آن‌ها می‌آمده ترک این دو واجب الهی بوده است.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه عده‌ای مثل علماء برای اقدام وظیفه بیشتری دارند؛ اما اصل مطلب عمومی است، اذعان داشت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: «به‌درستی که کسانی که پیش از شما به هلاکت رسیدند به خاطر بود که مرتکب معاصی شدند و علمایشان آن‌ها را نهی نکردند».

چه کسانی وظیفه امرونهی دارند؟

وی در ادامه افزود: اگر خیلی گذرا بخواهم با توجه به آیات قرآن جمع‌بندی کنم که چه کسانی وظیفه امرونهی دارند که قبلاً هم به بعضی اشاره کردم، عرض می‌کنم که: اوّل خدای تعالی است که در قسمتی از آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل فرمود: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبى‏ وَ یَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ…» و دوم پیامبران و به‌خصوص رسول خدا که در قسمتی از آیه ۱۵۷ سوره مبارکه اعراف فرمود: «… یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ …».

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه بابیان اینکه دسته سوم انسان‌های صالحی هستند که اداره جامعه را به دست گرفتند، تصریح کرد: یعنی حکومت باید مقدمات اجرایی شدن این واجب را فراهم کند و در آیه ۴۱ سوره مبارکه حج فرمود: «الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ». کسانی که حاکم شدند در زمین ۴ وظیفه اصلی دارند: اقامه نماز و پرداخت زکات و امربه‌معروف و نهی از منکر.

آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: چهارم عده‌ای خاص از امت هستند که برای این کار آمادگی‌های لازم را به دست آورده‌اند که در قدیم به آن‌ها محتسب می‌گفتند و الآن هم ستاد احیای امربه‌معروف می‌تواند این عنوان را داشته باشد و در آیه ۱۰۴ سوره مبارکه آل‌عمران فرمود: «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».

وی افزود: دسته پنجم همه مردم هستند که به‌اندازه علم و قدرتشان با شرایطی که گفته شد باید انجام دهند و در قسمتی از آیه ۱۱۰ سوره مبارکه آل‌عمران فرمود: «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ …».

بعضی از اوقات افراد به بهانه امربه‌معروف، تسویه‌حساب‌های شخصی و گروهی می‌کنند

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز با بیان اینکه هدف اساسی از اجراشدن امربه‌معروف و نهی از منکر، ترویج خوبی‌ها و کم شدن و از بین رفتن بدی‌هاست، تصریح کرد: باید روش‌های اجرا را هم بلد بود، گاهی دیده می‌شود در این مسیر افراط‌وتفریط می‌شود و یا بعضی از اوقات افراد به بهانه امربه‌معروف، تسویه‌حساب‌های شخصی و گروهی می‌کنند، یا آبروی افراد را در غیر موردی که باید نهی یا امر کنند می‌برند و امروزه با استفاده از فضای مجازی بی‌تقوایی می‌کنند که همه این‌ها خلاف و خودش منکر است.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه خاطرنشان ساخت: جایی که مطلب علنی شده و شخص، متجاهر است، تظاهر به کاری کرده و دیده‌شده، در همان محدوده، بیان اشکال ندارد اما بیشتر از آن و یا اهانت کردن به شخصیت افراد و خانواده آن‌ها و یا حتی مقایسه کردن با گنه‌کاران دیگر و امثال این‌ها جایز نیست و در مقام دفاع از خود هم کسی حق ندارد به موارد خلافی که علنی نشده و یا کسی مطلع نیست بپردازد و بیان کند که این خود منکر دیگری است. حتی جایی که منکری صورت گرفت و اعتراض عمومی هم شد و دستگاه‌های مربوطه هم که باید دنبال کنند وارد عمل شدند، بعدازآن باید ساکت بود تا مسیر به‌آرامی تا حصول نتیجه طی شود.

نباید تحت تأثیر جوسازان قرار گرفت و از انجام قانون طفره رفت

وی با تأکید بر اینکه درباره مسائلی که جنبه عمومی دارد باید بدون هیچ مسامحه، تخفیف و تحت تأثیر فشارها بودن، قاطعانه به مرّ قانون عمل کرد تا نتیجه لازم گرفته شود، عنوان کرد: گاهی گفته می‌شود فلان خلاف زیاد بزرگ نبوده؛ این حرف درستی است و باید حتماً بین جرم و جزاء رابطه منطقی وجود داشته باشد اما اگر خطا، عمومی شد و مربوط به حقوق مردم بود، کَمَش هم زیاد است و باید حتماً و قطعاً جلوگیری شود لذا نباید تحت تأثیر جوسازان قرار گرفت و از انجام قانون طفره رفت.

امام‌جمعه کرج در ادامه با بیان اینکه روش امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیز همین بوده است، گفت: نامه حضرت به والی اهواز به خاطر اینکه کارگزار اقتصادی خطا کرده بود را قبلاً برای شما خواندم دوباره ملاحظه کنید. خیلی درس‌آموز و عبرت‌انگیز است.

نهی از منکر و حفظ آبرو دو مبحث جداگانه است

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه گاهی گفته می‌شود که باید آبروی مؤمن را حفظ کرد، بیان داشت: شما آیا از خودتان سؤال نکردید، امیرالمؤمنین که این‌قدر به آبروی مؤمن اهمیت می‌دهد و حرمت مؤمن را از کعبه هم بالاتر می‌داند چرا در این‌جور مواقع، سختگیری‌های شدید دارد؟ و حاضر است کسی که در دستگاه حکمرانی کشور مسئولیت داشته و به اموال عمومی دست‌درازی کرده را بی‌آبرو کند؟ همین نامه را که نوشته مگر او مؤمن نبود؟ بالاخره او کارگزار نظام اسلامی بود؛ و نامه‌های مثل او که حضرت نام‌برده و آبروی آن‌ها را برده. معلوم می‌شود موضوع دو مبحث جداگانه است.

در مقابل شخصی که آبروی حکومت دینی را برده و مردم را به‌نظام اسلامی بدبین کرده، نباید ساکت باشید

وی در ادامه تأکید کرد: به نظر می‌رسد امیرالمؤمنین با این حرکتی که کردند به ما یاد داده‌اند در مقابل چنین شخصی که آبروی حکومت دینی را برده و مردم را به‌نظام اسلامی بدبین کرده، نباید ساکت باشید و مخفی‌کاری کنید. کما اینکه خود امیرالمؤمنین ساکت نشده و مخفی‌کاری هم نکرده؛ و حضرت حتی ملاحظه خانواده و فرزندان و پدر و مادر متخلف را هم نکرد که این‌ها بالاخره در جامعه باید زندگی کنند و یا آبروی شخص برای همیشه می‌رود و امثال این‌ها.

در تشخیص موضوعات اشتباه نکنید

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با بیان اینکه دوستان محدوده‌های این موضوعات را تشخیص دهید، گفت: بعضی‌ها با رندی تمام شبهه می‌اندازند که آبروی مؤمن است و… . آبروی مؤمن را باید حفظ کرد، کسی اجازه ندارد هتک کند. حرمت دارد. باید مواظب بود اما در تشخیص موضوعات اشتباه نکنید. در قسمتی از عهدنامه مالک اشتر، امیرالمؤمنین به او می‌آموزد: اگر کسی از کارگزارانت و یا نزدیکانت خیانتی کرد و به اموال مردم و بیت‌المال مسلمانان دست‌درازی کرد، او را به خواری و مذلت بکش و نشان خیانت را بر او ببند و گردنبند ننگ و تهمت را بر گردنش بیفکن.

نباید زندان‌های نظام اسلامی از متخلفین و دست‌اندازان به بیت‌المال پر شود / امیرالمؤمنین علیه‌السلام در امربه‌معروف و نهی از منکر خیلی سخت می‌گرفت

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه گفت: خیلی سخت می‌گیرد علی علیه‌السلام. می‌دانید چرا؟ برای اینکه نباید زندان‌های نظام اسلامی از متخلفین و دست‌اندازان به بیت‌المال اعم از شهردار و شورای شهری و رئیس بانک و رئیس اداره و کارمند و مأمور متخلف، پر شود. اگر زندانی هم هست مربوط به جرائم دیگر باشد نه دست درازان به بیت‌المال لذا آن‌قدر سخت می‌گیرد تاکسی به آن سمت حرکت نکند. الآن در سراسر کشور ببینید، متأسفانه چقدر ازاین‌دست ما در زندان داریم! لذا آقایان از سخت‌گیری ناراحت نباشند. نباید کوتاهی‌هایی که بوده را ادامه داد و باید جلوی ضرر را گرفت.

بعضی حقوق می‌گیرند اما یک روز هم در سرکار حاضر نشدند

وی با بیان اینکه نامه امیرالمؤمنین به منذر بن جارود که فرماندار امام در اصطخر بود را بخوانید، گفت: اینجا دیگر دست‌درازی به بیت‌المال هم نبود، کارگزار در ساعت مأموریتش پست را ترک کرده بود رفته بود تفریح و خوش‌گذرانی. نامه را بخوانید که چقدر حضرت با عتاب و غلاظ نامه نوشته‌اند اما متأسفانه بعضی هستند در همین شهر که حقوق می‌گیرند، در همین ادارات که اسم اداره را نمی‌برم، ان‌شاءالله مسئولین مربوطه‌اش وارد شوند، تعداد هم یکی دو تا نیست، ماهانه حقوق کذا و کذا می‌گیرند و اصلاً یک روز در سرکار حاضر نشدند. این تخلف نیست؟ نگوییم چون آقا ناراحت می‌شود؟ این را باید حتماً دوستان رسیدگی کنند. گذرا رد شدم ولی نوبت دیگر شاید بیان کنم که کدام دستگاه است! چند نفر هستند! و چه حقوق‌هایی می‌گیرند!

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه افزود: این‌ها خیلی درس دارد؛ و بدتر از همه این‌ها وقتی است که انسان از افرادی که انتظار ندارد این اشتباهات را ببیند. البته باید به این بلوغ همه برسیم که مسائل را بتوانیم از هم تفکیک کنیم. هر کس ممکن است براثر غفلت دچار خطا بشود؛ و این ربطی به اطرافیان او ندارد و حساب هرکس از دیگری جداست. همه در معرض هستیم. هر کس در هرجایی قسمتی از کار دستش است، شیطان است و وسوسه و خطواتش. باید دائم به خدا پناه برد و مراقبه شدید داشت که در این ورطه نیفتیم.

تنبیه برای بیدار کردن است، نه کینه‌ورزی و انتقام‌جویی

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه خداوند هم در قرآن بعضی از انبیاء را که خانواده آن‌ها کج می‌رفتند را نام می‌برد و این باعث کسرِ شأن آن انبیاء نبوده است، گفت: بله مواخذه کردن و سؤال و جواب کردن ناراحت‌کننده است و باید بدانیم تنبیه همان‌طور که از نامش معلوم است برای تنبه و بیدار کردن است، نه برای کینه‌ورزی و انتقام‌جویی.

کسانی که در این چند روز با حقد و کینه و انتقام‌جویی بی‌انصافی را به حد اعلاء رساندند باید توبه کنند

وی در ادامه با بیان اینکه کسانی که در این چند روز با حقد و کینه و انتقام‌جویی بی‌انصافی را به حد اعلاء رساندند باید توبه کنند و مسئول هستند، گفت: من رصد کردم این چندروزه کأن فرصتی پیدا کردند که دشمنی‌های خودشان را نسبت به جریانی و موضوعی بریزند بیرون. البته خیلی مسائل عیان شد ولی بی‌انصافی‌ها و انتقام‌جویی‌ها منکری بوده که انجام‌شده و باید توبه کنند.

امیرالمؤمنین در فرمانش به مالک: از مواخذه کردن و عقاب کردن گناهکاران سرمست و شادان مشو

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز ادامه داد: امیرالمؤمنین در فرمانش به مالک فرمود: «از مواخذه کردن و عقاب کردن گناهکاران سرمست و شادان مشو. عقابش کن چون مکلفی فرمان خداوند را اجرا کنی و از شلاق زدن و مواخذه کردنش در درونت شادمان مباش». متأسفانه بعضی‌ها این شادمانی را هم بروز دادند و این خلاف است. اگر وظیفه و تکلیف بوده محدوده این وظیفه هم معلوم است.

جایگاه معنوی پیامبر اسلام برای افراد عادی قابل‌درک نمی‏باشد

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از بیانات خود در خطبه دوم ضمن عرض تبریک به مناسبت هفدهم ربیع‌الاول ولادت باسعادت حضرت ختمی‌مرتبت حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و فرزند بزرگوارش امام جعفر صادق علیه‌السلام، بیان داشت: جایگاه معنوی پیامبر اسلام اقیانوس‏ بی‏کران و عمیقی است که قابل‌درک برای افراد عادی نمی‏باشد و مقامی است که خداوند می‌داند و معصومین علیهم‌السلام و اگر مطلبی بیان می‌شود همان مقداری است که از خودشان آموخته‌ایم لذا اگر تعریفی می‌کنیم در حقیقت تعریف از خود است که این مقدار بلدیم و گفتند: مادح خورشید مادح خود است.

وی در ادامه افزود: در قسمتی از آیه ۲۵۳ سوره مبارکه بقره به اصل فضیلت داشتن انبیاء نسبت به هم اشاره می‌کند که فرمود: «تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ مِنْهُم…» این پیغمبران را بعضی بر بعضی‌ برتری و فضیلت دادیم که اصل فضیلت داشتن در انبیا یک امر قطعی است و یا در سوره اسراء آیه ۵۵ فرمود: «لقد فضّلنا بعض النّبیّین علی بعض». همانا ما بعضی از انبیاء را بر بعضی دیگر برتری دادیم. همان‌طور که بعض از انبیاء اولوالعزم هستند.

امام‌جمعه کرج در ادامه با اشاره به بیانی از حضرت خاتم صلوات‌الله‌علیه، بیان داشت: دربیانی رسول خدا فرمود: خدای‌ متعال‌، پیامبران مرسل خویش را بر فرشتگان مقرّبش برتری داد و مرا بر تمامی پیامبران و مرسلان. امیرالمؤمنین علیه‌السلام درباره فضیلت رسول خدا فرمود: «ما بَرَأ اللهُ نَسَمه خَیْراً مِنْ مُحَمدٍ صلی‌الله علیه و آله»، خداوند موجودی برتر از محمد نیافریده است.

خداوند پیامبر را اسوه و الگو قرارداد تا دنیا و آخرت ما تأمین شود

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های رسول خدا صادر اول بودن است، گفت: جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید به رسول خدا عرض کردم: اولین چیزی که خداوند آفرید چیست؟ فرمود: نور پیامبر تو (یعنی من). ای جابر، خداوند آن‏ را نخست خلق کرد و بعد هر خوبی و خیری را از آن آفرید. هر چه خیر می‌بینید شما از اول خلقت تا قیامت از پیغمبر گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه فضیلت دیگر حضرت این است که تجلی رحمت واسعه الهی است لذا خداوند به برکت وجود شریف حضرت عذاب را از امت برداشت، گفت: در آیه ۳۳ سوره مبارکه انفال فرمود: «وَ ما کانَ اللهُ لِیُعَذّبَهُم و اَنتَ فیهِمْ و ما کانَ اللهُ مُعَذِّبَهُم و هُم یَسْتَغفِرون» تا تو در میان آن‌ها هستی، خداوند آنان را عذاب نخواهد کرد و … یعنی تجلی رحمت واسعه الهی در دو چیز قرار داده‌شده یکی در توبه و بازگشت و دیگری در وجود مقدس پیامبر اکرم؛ و ده‌ها ویژگی دیگر که اختصاصی رسول خدا بود و هیچ موجودی از انس و ملک به آن راه پیدا نکرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه این پیامبر را خداوند اسوه و الگو قرارداد تا دنیا و آخرت ما تأمین شود، اذعان داشت: در آیه ۲۱ سوره مبارکه احزاب فرمود: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً»؛ یعنی همه مسلمان‌ها موظف هستند ابعاد وجودی رسول خدا، سیره و روش زندگی او را خوب بفهمند و بر اساس او عمل کنند.

آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: یک مورد آن، قابل‌تأمل جدی است و لازم است امروز کشورهای اسلامی به همان روش عمل کنند، سیره سیاسی و تدابیر اساسی است که حضرت در اصلاح جامعه و تأسیس حکومت اسلامی و بعد تحکیم آن و سپس نشر و توسعه اسلام بکار گرفته‌اند؛ و آن ایجاد پیوند، وحدت و انسجام اجتماعی و برقراری آرامش و ایجاد امنیت بر اساس ایجاد فضای رحمت و مودت در جامعه بود که بامطالعه وضعیت اجتماعی و فرهنگی و سیاسی آن زمان نوعی معجزه به‌حساب می‌آید.

تشکیل حکومت دینی و حفظ آن از اهم واجبات الهی است / کسانی که می‌گویند دین از سیاست جداست چیزی از اسلام ناب نفهمیده‌اند

وی بابیان اینکه رسول خدا بعد از هجرت به مدینه، فوراً حکومت اسلامی را تشکیل داد، خاطرنشان ساخت: اتفاقاً امروز که ۱۵ ربیع است، رسول خدا مسجد قبا را در نزدیکی مدینه و سه روز بعد در ۱۸ ربیع مسجدالنبی را در مدینه برپا کردند و مقدمات کار تمدن سازی را از مسجد آغاز کردند؛ و شخصاً به‌عنوان حاکم امت اقدام و دولت را بر اساس رسالتش طرح‌ریزی کرد.

رئیس بنیاد مهدویت استان البرز در ادامه تصریح کرد: این عمل رسول خدا این پیام را دارد که اگر شرایط وجود داشته باشد از اهم واجبات الهی، تشکیل حکومت دینی و حفظ آن است و این یعنی کسانی که می‌گویند دین از سیاست جداست چیزی از اسلام ناب نفهمیده‌اند و درک نکردند که اسلام چه می‌گوید؛ و خدای تعالی رحمت کند امام راحل عظیم الشان ما را که به رسول خدا تأسی کرد و نظام اسلامی را بر اساس آموزه‌های دینی تأسیس نمود.

دشمن می‌خواهد وحدت جوامع اسلامی محقق نشود

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به اول آبان سالگرد شهادت آقا مصطفی فرزند فقیه و دانشمند امام که با شهادت او جرقه انقلاب زده شد و حرکت مردم تا پیروزی بر طاغوت ادامه پیدا کرد، گفت: آن چیزی که امروز، جهان اسلام به آن احتیاج دارد بررسی سیره رسول خداست در چگونگی ایجاد وحدت امت اسلامی که موضوع مورد ابتلای جوامع اسلامی است و کاملاً سیاسی است و دشمن هم از این کار استفاده کرده و تا جایی که توان دارد می‌خواهد وحدت جوامع اسلامی محقق نشود.

وی با تأکید بر اینکه باید تاریخ اسلام و رفتار پیامبر اکرم را به‌دقت بررسی و از آن دستورالعمل اجرائی به دست آورد و برای امروز بازخوانی و سپس عمل کرد، گفت: تا امت واحد اسلامى تشکیل شود که در آیه ۵۲ سوره مبارکه مؤمنون فرمود: «وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً واحِدَهً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ». باید تا از بین رفتن فتنه در عالم تلاش کرد تا برسیم به وعده الهی که فرمود: «وَ یَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ».

خطیب نماز جمعه کرج در ادامه بابیان اینکه این همان مسیری است که حضرت امام فرمودند که مسیر به سمت ایجاد تمدن است و رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم نوید آن را دادند، گفت: این مهم فقط در سایه وحدت امت اسلامی محقق می‌شود؛ اگر دولت‌های اسلامی دست‌نشانده استکبار بگذارند. چون امت‌ها باهم اتحاد دارند و این دولت‌ها هستند که نمی‌گذارند اتحاد صورت گیرد.

کتاب‌های سیره و سنن را بخوانید و تا می‌توانید عمل کنید

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه غیر از سیره سیاسی آن چیزی که مهم است تأسی به رفتار و سبک زندگی رسول خداست که مسلمین از این الگو فاصله گرفته‌اند، یادآور شد: خوب است کتاب‌های سیره و سنن را بخوانید و تا می‌توانید عمل کنید. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه فرمود: براى تو همین کافى است که راه و رسم رسول خدا را سرمشق خودت قرار دهى و از آن اطاعت نمایى. چراکه دوست‌داشتنی‌ترین بنده براى خدا، کسى است که از پیامبر خدا پیروى می‌کند.

وی در ادامه به روایتی دیگر از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: دوست ندارم که مسلمانى بمیرد مگر اینکه آداب و روش زندگى رسول خدا را براى یک‌بار هم که شده انجام دهد. الگو در همه‌جا هست. الگو مثلاً برای خیاطی پارچه را بر اساس الگو می‌برند. اگر الگو درست باشد این لباس نه گشاد باید باشد نه تنگ. اندازه و قواره باید باشد. جامعه اسلامی الگویش پیغمبر است. این جامعه اگر طبق الگو باشد باید قواره باشد. در همه رفتارهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، روابط بین زن و شوهر، روابط بین والدین و فرزند، اداره و کارمندان، بازار، باید قواره باشد. خیلی فاصله‌داریم با پیغمبر.

ویژگی رفتاری رسول خدا

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه خاطرنشان ساخت: من به چند مورد از کتاب سنن النبی مرحوم علامه طباطبائی فقط اشاره می‌کنم که رسول خدا این‌گونه بودند: به‌آرامی و وقار قدم برمی‌داشت. همواره پیش روى خود را نگاه می‌کرد (بعضی‌ها در خیابان که راه می‌روند اطراف را نگاه می‌کنند). موى سرش نه خیلى بلند بود و نه خیلى کوتاه. به کسى خیره نمی‌شد. هر که را می‌دید سلام می‌کرد. اکثر اوقات ساکت بود و جز در موارد ضرورى سخن نمی‌گفت. آرام سخن می‌گفت و کلامش کوتاه بود. کسى را حقیر نمی‌شمرد. اگر حقى پایمال می‌شد بسیار خشمگین می‌شد و از چیزى پروا نداشت.

آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: در منزل اوقاتش را به سه قسمت تقسیم کرده بود: قسمتى براى اهل منزل، قسمتى را براى عبادت خدا و قسمتى را به خود اختصاص می‌داد. در همه امور معتدل بود و افراط‌وتفریط نداشت. بر بی‌ادبی افراد صبر می‌کرد و عصبانى نمی‌شد. هرگز دوست نداشت کسى او را مدح و ثناء بگوید. سخن کسى را قطع نمی‌کرد مگر در موارد گناه مثل غیبت کردن که یا آن شخص را نهى زبانى می‌فرمود و یا برخاست و کلام او را قطع می‌کرد.

وی افزود: با فقیر و ثروتمند یکسان سلام و علیک و مصافحه داشت. بدون اینکه بخندد همیشه تبسمى بر لب داشت. بدون اینکه از خود ذلت و حقارت نشان دهد، همواره متواضع‌ترین بود. به کودکان هم سلام می‌کرد و می‌فرمود: «این کار را می‌کنم تا بعد از من سنت شود». اشخاص را با احترام صدا می‌زد حتی کودکان را. درجایی خواندم که گفته بود بچه‌هایمان را چطور تربیت کنیم. گفت مثل بچه همسایه. گفت یعنی چه‌کار کنیم؟ گفت بچه همسایه که خانه شما می‌آید چطور با او رفتار می‌کنی؟ خیلی احترام و مواظبت می‌کنید. بچه خودتان را هم همان‌طور رفتار کنید. با او مؤدب باشید.

رئیس شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی استان البرز در ادامه گفت: بسیار خوش‌قول بود و از خلف وعده پرهیز می‌کرد. به کسى به خاطر عیبش طعنه نمی‌زد و اشتباهات کسى را به رخش نمی‌کشید. وقتى از چیزى محزون می‌شد به نماز پناه می‌برد. ذکر دائمی او سبحان‌الله و الحمدالله و لااله‌الاالله و الله‌اکبر بود. این ذکر از ذکرهای کبیر است و حمله‌ی عرش الهی موقع حرکت عرش زبانشان به این ذکر مترنم است.

امام صادق علیه‌السلام: گرانی قیمت‌ها اخلاق و رفتار مردم را بد می‌سازد

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به ولادت امام صادق علیه‌السلام، گفت: مرحوم کلینی در کافی نقل کرده است که حضرت فرمودند: «غَلاءُ السِّعرِ یُسِیءُ الخُلُقَ» گرانی قیمت‌ها اخلاق و رفتار مردم را بد می‌سازد، راجع به سوء خلق و حسن خلق روایات فراوانی داریم که فرصت بیان نیست «وَ یُذهِبُ الأمانَهَ»، امانت‌داری را از بین می‌برد. دایره امانت‌داری بسیار وسیع است و نقطه مقابل آن خیانت است.

وی در ادامه تصریح کرد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: هرگاه خیانت‌ها علنی و فراگیر شود برکت‌ها از بین می‌رود. «وَ یُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ»؛ و مردم مسلمان را از فشار و سختی به ستوه می‌آورد. ضجر که در روایت آمده به معنای افسردگی شدید، دل‌مردگی، رنج سخت و عصبی بودن آمده است. انسانی که براثر فقر دچار ضجر می‌شود نمی‌تواند بر حق صبوری کند. امام باقر فرمود: «مَن ضَجِرَ لم یَصبِرْ علی حَقٍّ»؛ و نمی‌تواند حقی را بپذیرد امام کاظم فرمود: «إن ضَجِرتَ لم تُعطِ الحَقَّ» و نمی‌تواند شکرگزار باشد. رسول خدا فرمود: «إذا ضَجِرَ لَم یُؤَدِّ الشُّکرَ» این‌ها همه پیامدهای گرانی در جامعه است که ان‌شاءالله با سرعت این امور به سامان شود.

دولت خنثی‌سازی تحریم‌ها را اولویت کاری خود قرار دهد

امام‌جمعه کرج در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب، گفت: حضرت آقا سال گذشته فرمودند رفع تحریم‌ها دست دشمن است اما خنثی‌سازی دست خود ماست؛ و این کار وظیفه دولت است که باید اولویت کاری خودش قرار دهد که در بیان قرار داده در عمل هم مشغول هستند تا ان‌شاءالله آرامشی برای مردم در این بخش حاصل شود.

بی‌ثباتی در منطقه بدون حضور آمریکا ترفند جدید استکبار است

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: همان‌طور که نوبت‌های قبل هم‌عرض کردم اینکه آمریکا منطقه را ترک کرده پس دیگر کاری ندارد، خیال باطلی است. او با روش جدید و نیروهایی که برای چنین روزهایی تربیت‌کرده، قصد دارد در منطقه حضورداشته باشد. حملات سازمان‌یافته و انتحاری داعش در افغانستان که هفته گذشته تکرار شد (جمعه نمازگزاران را به خاک و خون کشیدند) و حمله افراد ناشناس یا همان داعشی های مسیحی به هواداران حزب‌الله در لبنان حکایت از همین موضوع دارد.

وی در پایان تأکید کرد: بی‌ثباتی در منطقه بدون حضور آمریکا ترفند جدید استکبار است تا بتواند کشورهایی مثل روسیه و چین و ایران را که در آرامش منطقه مؤثر هستند به این وسیله کنترل کند. ما ضمن اعتراض به بی‌توجهی مجامع بین‌المللی و محکوم کردن کشتار شیعیان توسط استکبار و ایادی پلیدش در کشورهای اسلامی، فریاد همیشگی جمعه را که مرگ بر آمریکا است سر می‌دهیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.