مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۰ شهر کرج/

در برابر خلاف سکوت نکنید

کارشناس روابط عمومی ۲۳ مهر ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۰۷/۲۳

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین هم معروف و منکر را می شناسند و هم امر به معروف  و نهی از منکر می کنند. قرآن کریم دائماً دعوت به خیر کرده و فرموده شما هم امتی باشید که به خیر دعوت می کنید و مصداق هم داده است فرمود: «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».

به این کلام امیرالمومنین علیه السلام توجه بفرمائید که فرمودند: سخن خیر بگویید تا به خیر معروف شوید. کار خوب کنید تا اهل آن باشید. شتابزده و راز فاش کن نباشید. به راستى که خوبان شما آنهایى هستند که چون به آنها نظر شود، یاد خدا در خاطرشان آید و بَدان شما آنهایى هستند که براى سخن چینى بدوند و میان دوستان جدایى افکنند و براى پاکان، عیب جویند. این ها تعدادی از اعمال خیر بود که اگر انسان مقید به انجامشان باشد ملکه او می شود و بر اطرافیان هم تاثیر مستقیم می گذارد و خیر توسعه پیدا می کند.

و معیار خوبی و بدی، کار خود مردم هستند. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: «إِنَّ الْخَیْرَ وَ الشَّرَّ لَا یُعْرَفَانِ إِلَّا بِالنَّاسِ» خوبی وبدی جز با مردم شناخته نمی شوند. «فَإِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْرِفَ الْخَیْرَ فَاعْمَلِ الْخَیْرَ تَعْرِفْ أَهْلَهُ». پس اگر  می خواهی که خوبی را بشناسی، خوبی کن، اهل آن را می  شناسی «وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْرِفَ الشَّرَّ فَاعْمَلِ الشَّرَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ‏». واگرمی خواهی بدی رابشناسی، بدی کن اهلش را می شناسی. البته باید بتوانیم خیر را از شر تشخیص بدهیم و بشناسیم. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: کسی که خیر را از شر تشخیص ندهد مانند حیوان است.

با این مقدمه ای که عرض کردم، امر به معروف و نهی از منکر غیر از تکلیف شرعی و واجب الهی که همه باید اهتمام به داشته باشیم، قطعاً از اعمال خیری است که بر انجام و احیا و اقدام بر آن تاکید شده و کسی حق ندارد جلوی عمل خیر دیگران را بگیرد و یا مانع ایجاد کند. درآیه ۱۲ از سوره مبارکه قلم فرمود: «مَنَّاعٍ لِلْخَیْرِ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ» از کسی که پیوسته از خیر و نیکى کردن بازمى‏دارد، متجاوز است و بزهکار پیروی نکن.

همین مطلب در قوانین حمایت از آمران و ناهیان لحاظ  شده است. به چند ماده مرتبط اشاره می کنم. در ماده ۹ گفته است: اشخاص حقیقى یا حقوقى حق ندارند در برابر اجراى امر به معروف و نهى از منکر مانع ایجاد کنند. ایجاد هر نوع مانع و مزاحمت به موجب قانون جرم شناخته شده است و علاوه بر مجازات مقرر، موجب محکومیت به حبس تعزیرى یا جزاى نقدى درجه هفت مى شود.

در مورد اشخاص حقوقى، افرادى که با سوء استفاده از قدرت یا اختیارات قانونى و ادارى از طریق تهدید، اخطار، توبیخ، کسر حقوق یا مزایا، انفصال موقت یا دائم، تغییر محل خدمت، تنزل مقام، لغو مجوز فعالیت، محرومیت از سایر حقوق و امتیازات، مانع اقامه امر به معروف و نهى از منکر شوند.

خوب در این ماده قانونی تقریباً همه جهات دیده شده حتی اگر کسی از عنوانش استفاده کند، مثلاً بگوید من رئیس اداره هستم و اگر بخواهی نهی از منکر کنی حقوقت را قطع می کنم و یا از کار برکنارت می کنم و امثال اینها، نمی تواند.

البته مکرر عرض کردم کسی که اقدام می کند باید به خوبی تشخیص موضوع را بدهد. در ماده ۱۰ قانون آمده است: وزارت  آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناورى، سازمان صدا وسیماى جمهورى  اسلامى، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، سازمان تبلیغات اسلامى، سازمان بسیج مستضعفین، شهردارى ها و سایر نهادها و دستگاه هاى فرهنگى مکلف اند شــرایط اقامه امر به معروف و نهى از منکر و بالا بردن سطح آگاهى هاى عمومى در این خصوص را از طریق آموزش و اطلاع رسانى فراهم کنند.

خوب این هم قانون؛ یک وقت می گفتند قانون نداریم اما الان چه عذری دارند دستگاه ها (چه دستگاههایی که باید ممانعت کنند، چه دستگاههایی که باید کار ایجابی کنند) که عمل نمی کنند. مکرر عرض شد اگر در دستگاه ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی این قوانین رعایت نشود، مسئولیت اولاً متوجه مسئول دستگاه است و باید تذکرات لازم و در صورت لزوم، توبیخ صورت بگیرد که چرا مواظبت نمیکند از زیر مجموعه خودش.

الان در بعضی از بانک ها، در بعضی از بیمارستان ها، در بعضی از مجامع عمومی که از بیت‌المال هم ارتزاق می‌کنند، رعایت نمی‌شود. مثلاً به دستگاه انتظامی گفته شود که چرا شما کم کاری دارید و کوتاهی دارید و در خیابان با مظاهرش برخورد نمی کنید! او هم باید صورت بگیرد اما قبل از او گلوگاه های دیگری است که باید جلویش گرفته شود و با آن برخورد قانونی صورت بگیرد.

الان در همین مسئله حجاب مسامحه دستگاه هائی که باید صیانت کنند کاملاً مشهود است و نباید به اسم اینکه باید اول کار فرهنگی بکنیم و امثال ذالک کوتاهی کرد. بله باید کار ایجابی و فرهنگی کرد اما قسمتی از کار فوری است. مکرر عرض کردم اگر کسی سم خورد او را می نشانید و با او صحبت می کنید که سم خوب نیست برای بدن ضرر دارد و … یا انگشت در حلق او می کنید تا اول سم را بالا بیاورد و بعد از اینکه حالش خوب شد بعد با او صحبت می کنید؟ وضع بعضی از ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی الان به همین حال درآمده که باید فوراً اقدام کرد.

وضعیت جامعه ما الان در بعضی موارد مثل حالت سم خورده است. کار فرهنگی هم جواب نمیدهد باید سریعا اقدام کرد. جلوی بعضی از این مظاهر فساد را باید گرفت. در کشور این عام البلوی است و در شهر خودمان هم وجود دارد. باید فورا نسبت به بعضی ناهنجاری ها که به وجود آمده اقدام داشت. این فورا که میگویم منظورم این نیست که بریزند در پارکها و خیابانها و … از همان دستگاههای دولتی و خصوصی که خصوصی در کشور نداریم که هر کس آزادانه هر کاری دلش خواست بکند. دستگاه خصوصی هم باید از قوانین جاری کشور تبعیت کند. جزیره که نیستند. اینها اول باید کارشان را درست انجام دهند بقیه هم در کنارش انجام دهند.

در ماده ۱۷ گفته است: سازمان بسیج مستضعفین موظف است با به کارگیرى آحاد بسیجیان درچارچوب قوانین نسبت به فرهنگ سازى و اجراى امر به معروف و نهى از منکر در مرتبه زبانى اقدام  کند. البته این  ماده ۱۷ تکلیفی که متوجه همه مردم هست را ساقط نمی کند و وظیفه تذکر زبانی را همه دارند و لکن به صورت نظام مند و سازمان یافته، یکی از ماموریت های بسیج را مشخص  می کند که دو کار فرهنگ سازی و تذکر زبانی را باید با برنامه ریزی و سازماندهی دقیق انجام دهند تا نتیجه مطلوب بدست بیاید.

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. متقین با مراقبت شدید از خود، کمال مواظبت را دارند که مرتکب لغزش و گناه نشوند. مولانا امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۱۶۱ از حکم نهج البلاغه فرمود: «تَرْکُ الذَّنْبِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ التَّوْبَهِ». ترک گناهان آسان تر است از درخواست توبه. این کلام شبیه همان مثل معروف است که پیشگیری مقدم بر درمان است.

اگر کسی آشنائی کامل با بیماری و مرضی داشته باشد، نزدیک آن نمی شود اگر گناه و اثری که در دنیا و آخرت بر ما می گذارد را خوب بفهمیم و بشناسیم هرگز سمت آن نمی رویم که بعد از انجام، احتیاج به توبه و عذرخواهی داشته باشیم. گاهی شیطان کاری می کند و چنان گناه را در ذائقه انسان، شیرین می کند که شخص از کرده خود پشیمان نشود و اقدام به توبه نکند. یعنی همین پشیمانی که امام باقر علیه السلام فرمودند «کفی بالندم التوبه» را هم نتواند داشته باشد.

هیچ عاقلی به امید این  که اگر گرفتار مشکل شدم بالاخره راه فراری پیدا می کنم خود را به خطر احتمالی هم نمی اندازد. بنابراین بهترین کار همین است که مولی سفارش کردند و آن ترک گناه است. خدای تعالی همه ما را از متقین قرار دهد.

امروز ۲۳ مهر مصادف است با ۸ ربیع الاول، سال گشت شهادت ابا محمد حسن بن علی العسکری علیهما السلام و آغاز امامت آقاجانمان حضرت ولی عصر روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه است. این مصیبت را به همه شما تسلیت عرض می کنم. کوتاه ترین دوره امامت مربوط به امام عسکری علیه السلام است، یعنی شش سال. و در همین فرصت شش ساله باید امام علیه السلام با طراحی دقیق و برنامه ریزی صحیح، عصر ظهورِ امامت را به عصرِ غیبت منتقل کند و دوره مهدویت را گفتمان سازی کند. راهبرد یا همان استراتژی امام چه بود؟

خیلی مختصر و کوتاه نکته ای را عرض می کنم که در مسائل دیگر هم به درد دوستان می خورد. اگر بخواهیم در جامعه، برنامه ای را، کوچک باشد یا بزرگ محقق کنیم، باید قدم به قدم مراحل پنج گانه ای را طی کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. یعنی باید اول مساله را بشناسیم، بعد برای آن پاسخ مناسب پیدا کنیم، در مرحله بعد آن را گفتمان سازی کنیم، چهارم باید مطالبه گری کنیم و در آخر وارد میدان عمل شویم و اقدام کنیم.

مهمترین مرحله، که بدون آن نمی توانیم کار مفید و صحیحی انجام دهیم، مساله شناسی است. اگر درست مساله را شناسایی کنیم، در انتها پیروزی با ما خواهد بود. بعضی وقتها مطلب درست فهمیده نشده که امروز باید چه کار کنیم، هزینه شده، عِده و عُده خرج شده، آخر سر نتیجه مطلوب گرفته نشده.

در تعریف مساله گفته اند: توجه کامل داشتن به فاصله ی بین وضع موجود و وضع مطلوب. حتماً باید بدانیم اولاً چه چیزی خواسته و مطلوب ماست و الا نمی توانیم به سمت آن حرکت کنیم و ثانیاً حتماً باید بدانیم داشته ها و موقعیتی که در آن قرار داریم چیست.

بعد از این که مساله روشن شد نوبت پاسخ دادن به آن می رسد که اصطلاحاً به آن تعیین راهبردها می گویند. که از واژه ای نظامی استفاده شده و بعداً در عرصه های سیاست و فرهنگ و اقتصاد هم بکار رفته است. راهبرد یا همان استراتژی یعنی تعیین اهداف و بیان برنامه هائی که ما را به آن اهداف می رساند. مثلاً ما در محله خود فلان هدف را داریم پس باید این برنامه ها را داشته باشیم تا به هدفمان برسیم. معمولاً در راهبرد، طرح های دراز مدت برای رسیدن به هدف های بلند مدت مشخص و طراحی می شود.

با این مقدمه عرض می کنم امام عسکری علیه السلام که الگوی مدیریتی کامل برای جامعه است روش خودش را با توجه به جوّی که بر جامعه زمانش حاکم بود و بر اساس پاسخ به نیازها و مسائل جامعه پایه ریزی  کرد. با مطالعه روش زندگی حضرت این راهبردها کاملاً قابل فهم است. مطالبی را که عرض میکنم شما با مسائل روز تطبیق بدهید. یکی امکان دارد در اداره ای باشد، یکی منطقه ای زیر سلطه او هست، یا اتاق کوچکی که دو کارمند دارد، آن مراحل پنجگانه را در ذهنتان باشد.

حالا امام معصوم که الگوی جامعه است، با حاکم ستمگری سروکار دارد، میخواهد مسلمانان را حفظ کند و آینده را هم داشته باشد، کار امامت خودش را هم انجام دهد؛ روش زندگی امام را وقتی مطالعه میکنیم این راهبردها کاملا قابل فهم می شود. مثلاً دستگاه حاکم از امام مراقبت شدید می کردند و تمام حالات و ارتباطات و رفت و آمد حضرت را زیر نظر داشتند و سعی می کردند پسر حضرت را که وعده الهی بود و بنیان ستم را نابود می کند، پیدا کنند یا از ولادت او جلوگیری کنند و در مرحله بعد تلاش می کردند شیعیان با امام ارتباط نداشته باشند و اگر مطلع می شدند با آن شخص برخورد می کردند.

خوب اینجا امام با برنامه ریزی دقیق و با هدف عدم کشف فرزندش توسط دستگاه حاکمه، روابط خاص و حکیمانه ای با بکار گیری روش های ویژه هم کودک را حفظ کرد و هم با شیعیان جهان توسط شبکه وکلاء ارتباط گسترده برقرار کرد. این یک راهبرد بود.

راهبرد دیگر امام هدایت و دعوت مردم به سمت حق بود. و این وظیفه را در هیچ حالی ترک نکرد. موارد تاریخی فراوانی در اینجا ثبت شده است که فرصت بیان نیست. بعضی وقتها امام برای اینکه کسی را به راه بیاورد افکارش را به او می گفت.

راهبرد دیگر، حضرت بعد از معرفى امام عصر ارواحنا فداه به عنوان جانشینشان به وکیل خود در شهرقم احمد بن اسحاق، این راهبرد مهم را یادآور شدند که: در دوران غیبت، الف) از هلاکت رهایى نمی بابد جز کسیکه خداوند او را در اعتقاد به امامت او (حضرت حجت) ثابت و استوار بدارد. ب) و براى دعا به تعجیل فرج آن حضرت موفق نموده باشد. «وَ اللهِ لَیَغِیبَنَّ غَیبَهً لاَ یَنجُو فِیهَا مِنَ الهَلَکَهِ إلاَّ مَن ثَبَتَهُ اللهُ عزَّوَجلَّ عَلَى القَولِ بِإمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ لِدُّعَاءِ بِتَعجِیلِ فَرَجِهِ».

مرحوم علامه مجلسى در بحار از امام حسن عسکرى علیه السلام نقل می کند که فرمود: امام سجاد علیه السلام فرمود: خدا به سوى موسى وحى فرستاد، مرا محبوب مخلوقاتم گردان و مخلوقاتم را هم محبوب من کن. موسى گفت: ای پروردگار، چگونه این کار را انجام دهم؟ فرمود: نعمتهاى ظاهرى و باطنى مرا به آنها یادآورى کن تا مرا دوست بدارند. (خیلی نعمتها را ما نمیدانیم و غفلت داریم؛ نعمت نفس کشیدن که تا سخت نفش نکشیم قدر این نعمت را نمیدانیم، همین که میفهمیم و یاد میگیریم نعمت است) اى موسى به خاطر داشته باش، اگر بنده فرارى مرا به سویم برگردانى و یا بنده گمشده ام را به خانه من برسانى، براى تو از عبادت صد سال که روزهایش را روزه بدارى و شبهایش نماز به پا دارى، بهتر است. موسى گفت: پروردگارا، بنده گریخته از تو کیست؟ فرمود: بندگان گنهکار. پرسید: گمشده ى از در خانه تو کیست؟ فرمود: نادانى که امام زمانش را نمیشناسد، و یا اینکه پس از شناختش از او غائب است و از حضور ظاهرى و یا باطنى او بهره نمیبرد (ولى تو وى را به امام زمانش نزدیک میکنى تا از او بهره مند گردد که اگر این کار را کردی از عبادت صد سال که شبهایش را قائم باشی و روزهایش را صائم باشی برتر است).

و مطلب دیگر که حضرت فرمود دعا برای فرج بود. مهمترین جلوه عملى دعاى فرج، زمینه سازى براى ظهور است. لازمه این زمینه سازى هم این است؛ همانطور که امام زمان علیه السلام رهبری اش جهانى است، او مهدی الامم است، ما هم باید نگاهمان به مسئله، جهانى باشد. نگاه اجتماعى اسلام، جهانی است و در تربیت صحیح اسلامى باید هر مسلمان طوری تربیت شود که بتواند اسلام خود را در تمام جهان ارائه کند و براى تمام عرصه ها آمادگی لازم را داشته باشد. چون امام زمان ما، امام تمام زمینها و زبانها و ملیتهاست. در بیانیه گام دوم در همان اول و بزنگاهش آقا فرمودند میخواهیم متصل به آن طلعه رشیده شویم.

به هر تقدیر نفوذ ناپذیری امام عسکری و مانعیت حضرت برای اهداف پلید دستگاه عباسیان، معتمد عباسی را بر آن داشت تا به وسیله زهر که یکی از پرکارترین ابزار ترور در آن دوران بود، حضرت را به شهادت برساند. اما در بین مردم طوری شایع کرد که امام به مرگ طبیعی از دنیا رفته، ولی در این نقشه موفق نشد و کید او بر ملا شد.

با شهادت امام عسکری در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجرى، دوره استفاده بشر از امام ظاهر تمام شد و دوره استفاده از امام غایب آغاز شد. دورانی بسیار مهّم و سخت در زندگى شیعیان که هم پذیرای امامت باشند و هم غیبت که پذیرش مطلب را سخت می کرد.

۱۲ ربیع الاول ولادت رسول گرامی اسلام و آغاز هفته وحدت  و هم چنین ۱۰ ربیع الاول سالگشت ازدواج  حضرت خدیجه و رسول خدا را پیشاپیش به  همه  مسلمین  و شما بزرگواران تبریک عرض میکنم. و امیدوارم خدای تعالی به همه ما توفیق پیروی صحیح از حضرات معصومین علیهم السلام را عنایت فرماید.

نکته ای راجع به اتفاقاتی که در افغانستان می افتد عرض کنم. به خصوص این جنایتی که اخیراً انجام شد توسط عوامل استکبار و دل هر انسانی را رنجیده کرد بخصوص مسلمین و بالاخص شیعیان. در تصور اولیه، افراد فکر می کنند که آمریکا افغانستان را ترک کرده و رفته است. بله با افتضاح و شکست، حضور فیزیکی خود را پایان داد و نمیتوانست بیش از این هم بماند. اما فکر و اندیشه پلید خود را با استفاده از کشورهای دیگر و افراد و گروه های پرورش یافته در دامانش ادامه خواهد داد.

یکی از مهمترین اهداف آمریکا در این منطقه که توسط ایادی اش انجام می شود ایجاد اختلافات قومی، فرقه ای و مذهبی است. تصور کنید اقوام مختلف افغانستان با هم اختلاف کنند و به جان هم بیفتند، چه می شود؟ کمترین اتفاق، ناامن شدن منطقه و سوء استفاده گروه های مزدور است و بیشترین نفع را از این نابسامانی و ناامنی آمریکا می برد.

باید دست جنایتکار آمریکا و اذناب و ایادی پلیدش کاملا از منطقه قطع شود و مهمتر اینکه حاکمان افغانستان باید مسئولیت پذیر باشند و در تامین امنیت همه شهروندان که از مهمترین ارکان حکمرانی است، کوتاهی نکنند. محکوم کردن جنایت که معونه ای ندارد؛ باید دست مسببین را قطع کرد و مباشرین را به سزای اعمال رسانید.

ما نمازگزاران جمعه ضمن همدردی با خانواده شهدای نماز جمعه خان آباد افغانستان از خدای تعالی برای آن شهیدان علو درجه و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می نمائیم. و از مجامع بین المللی می خواهیم درباره این جنایت و جنایات مشابه که بر علیه مسلمین و شیعیان در نقاط دیگر انجام می گیرد سکوت نکنند و علاوه بر محکومیت، برای تنبیه و بازدارندگی، قاطعانه عمل کنند.

مطلب دیگرتشکر وقدردانی ازرزمایش مشترک و تخصصی دلاور مردان قرارگاه مشترک پدافند هوائی خاتم الانبیاء با نام مدافعان ولایت ۱۴۰۰ است که با قدرت و صلابت انجام دادند و دل مردم را گرم کردند و به دشمنان پیام قاطع دادند که نیروهای مسلح نظام اسلامی با حول و قوه الهی و تحت فرماندهی رهبر معظم انقلاب برای تامین منافع و دفاع از تمامیت ارضی کشور از آمادگی های لازم برخوردار هستند.

چند روز قبل باز نخست وزیر رژیم پلید و کودک کش غاصب، به ایران راجع به فعالیت های هسته ای و نقض تعهدات، اتهام زد و رئیس ستاد ارتش رژیم خبیث تهدید کرد که طرح‌های عملیاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران در حال گسترش است و عملیات برای از بین بردن توانایی‌های ایران در عرصه‌های مختلف و در هر زمان ادامه خواهد یافت. یعنی ما هر وقت اراده کنیم میخواهیم اقدامی داشته باشیم.

کشورهای بیگانه و مستکبرین عالم و به خصوص غده سرطانی منطقه که دائم تهدید می کند بدانند اگر دچار اشتباه محاسباتی شوند و حرکت غلطی از آنان سربزند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با اقتدار و برق آسا مدت اعلام شده برای نابودی آنان را جلو خواهند انداخت.

یکی از حرکت های خوب مجلس این روزها تصحیح و تصویب بعض مواد تسهیل صدور مجوز کسب و کار بعض مشاغل درمقابله با رانت و ویژه خواری بود که تشکر می کنیم.

نکته استانی: استان الحمدلله از ظرفیت های بالای اقتصادی در بخش های مختلف برخوردار است که باید قدر دانسته شود و درست و به موقع مورد استفاده قرار گیرد که متاسفانه توسط مسئولان غفلت می شود. امسال سال پشتیبانی و موانع زدائی است لذا همه باید تلاش کنند موانع را بردارند نه اینکه مانع ایجاد کنند.

الان یکی از واحدهای مهم کشور که نزدیک یک قرن فعال است و در دنیا شناخته شده و مورد توجه است سرم سازی رازی است که از همان روزهای اولیه هجوم ویروس وحشی، عزیزان دراین مجموعه فعالیت خودشان را برای ساخت واکسن آغاز کرد و فعالیت های فراوانی هم در این زمینه انجام دادند اما گاهی شنیده می شود که در روند کار و بهره برداری بیشتر و بهتر افرادی مانع تراشی می کنند. لذا مسئولین محترم از این نمونه داخلی حمایت کنید و دل دانشمندان جوان کشور را گرم کنید. نکاتی هست که اگر لازم شد در آینده عرض خواهم کرد.

مطلب دیگر اینکه عده ای از کارگزاران و مسئولین دولت قبل که هنوز سرکار هستند عمداً و متعمداً برای مردم نارضایتی درست می کنند و بعضاً خلل در کارهای جاری و معیشت مردم به وجود می آورند تا القاء کنند دولت جدید توانائی اداره ندارد. پس لازم است زودتر دولت محترم ارکان اداره کشور را بخصوص در استان ها با انتخاب استانداران سرعت ببخشد.

در کافی امام باقر علیه السلام از رسول خدا نقل کرد که ایشان فرمودند: پنج کس اند که من و هر پیامبر مستجاب الدعوه ای، آنان را لعنت کرده است: … (پنجمی این است که) و کسی که اموال عمومی را، به خود منحصر سازد و تصرف در آن را به نفع خود حلال شمارد.

مواظب باشند دوستان در هر مسندی از کوچک تا بزرگ، افرادی که بیت المال در اختیارشان است آن را تیول خودشان ندانند. امیرالمومنین جمعه به جمعه بیت‌المال را جارو میزد دو رکعت نماز می خواند و بعد از نماز انبیا ملائکه شهدا را شاهد می گرفت که علی ذره‌ای از بیت المال را پیش خودش نگه نداشت. امام رضا علیه السلام از ویژه سازان بیت المال مسلمین برائت جست.

واقعا اگر خلافی در شهر صورت بگیرد باید منتظر حرف من باشید؟ کسی جربزه دار و حرف زن برای دفاع از بیت المال وجود ندارد؟ حتما باید منتظر شوند تا جمعه ای شود و من اینجا صحبتی کنم! بقیه هم باید حرف بزنند. بقیه هم باید راه بیوفتند. اگر خلافی را می‌بینید نگویید شما هم شریک هستید. به بنده هم اگر لازم شد باید تذکر بدهید اگر تخلفی میکنم. کسی مصون از این قصه نیست. مواظب این جریانات باشید. بیت المال و هر چیزی که مربوط به عموم جامعه است مواظب باشید که تیول عده ای نشود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.