آیت‌الله حسینی همدانی در واکنش به اعتراف ظریف در مورد بی‌اطلاعی از محتوای برجام:

گفتیم آقایان بر آنچه امضاء می‌کنند اشراف ندارند، گفتند تهمت است / از مواضع خوب و محکم وزیر محترم خارجه تشکر می‌کنیم/ دولت محترم از به‌کارگیری افرادی که برای کشور مسئله درست کردند خودداری کند

کارشناس روابط عمومی ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه شانزدهم مهرماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه شانزدهم مهرماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج با اشاره به حلول ماه ربیع‌الاول، بیان داشت: ماه پربرکت ولادت رسول گرامی اسلام و فرزندان بزرگوارش را به همه شما نمازگزاران محترم تبریک عرض می‌کنم و از خدای منان مسئلت می‌کنم عزاداری‌های دوماهه که در شرایط سخت کرونا باعزت و شور برگزار شد را به احسن وجه قبول کند و از همه عزیزانی که تلاش کردند تا مراسم عزای حسین علیه‌السلام با رعایت شیوه‌نامه‌ها تعطیل نشود و باشکوه برگزار شود تشکر و قدردانی می‌کنم.

حماسه على علیه‌السلام در لیله المبیت مورد تأیید همه است

وی بابیان اینکه شب اول ماه ربیع المولود لیله المبیت و روز اول آغاز هجرت پیامبر از مکه به مدینه است، اظهار داشت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام کسى است ‏که در تمام سال‏هاى عمر بابرکتش با شجاعت و جوانمردی و ایثار در حساس‌ترین زمان‏ها و مکان‏ها به وظیفه الهی‌اش در یاری دین خدا کوتاهی نکرد و در آن شب سرنوشت‌ساز و تاریخی در بستر رسول خدا خوابید تا خطری متوجه پیامبر نشود و نقشه دشمنان در ترور حضرت نقش بر آب شود.

امام‌جمعه کرج در ادامه افزود: اهمیت و عظمت کار به‌قدری بالاست که خداوند متعال از این اقدام امیرالمؤمنین، نزد فرشتگان مباهات کرد و شیعه و سنّی نقل کرده‌اند که آیه ۲۰۷ سوره مبارکه بقره در شأن امیرالمؤمنین نازل‌شده است که: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِباد». بعضی از مردم جان خود را به خاطر خشنودی خدا می‌فروشند و خدا نسبت به بندگان مهربان است.

آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: در روایت دارد خدای تعالی به جبرائیل و میکائیل فرمود: من، بین شما برادرى ایجاد کردم و عمر یکى از شمارا طولانى‏تر کردم، کدام‌یک از شما حاضر است ایثار به نفس کند وزندگی دیگرى را بر خود ترجیح دهد؟ هیچ‌یک حاضر نشدند. خدای تعالی به آنان فرمود: اکنون على در بستر خوابیده است و آماده فدا کردن جان خود است، به زمین بروید و حافظ و نگاهبان اوباشید. کار بسیار بزرگی بود.

وی در ادامه یادآور شد: ابن ابى الحدید معتزلى درباره تفسیر این آیه معتقد است: حماسه على علیه‌السلام در لیله المبیت مورد تأیید همه است؛ و جز کسانی که مسلمان نیستند و افراد سبک‌مغز، آن ‏را انکار نمى‏کنند. البته شبهاتی هم واردشده است که درجایش جواب داده‌شده است.

پایه‌های تمدن بزرگ اسلام توسط رسول خدا در مدینه محکم شد

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه این حرکت مقدمه واقعه مهم دیگر یعنی هجرت رسول خدا به مدینه و پایه‌ریزی و استقرار حکومت اسلامی و بعد نشر و گسترش آن در تمام جهان شد، گفت: هجرتی که مبدء تاریخ اسلام و مسلمانان شد. اینجا هم دو قول وجود دارد؛ قولی می‌گوید مبدء تاریخ بودن هجرت به دستور شخص پیامبر بود که فرمودند تاریخ، کتابت شود و نامه‌هایی هم با ثبت تاریخ هجری از رسول خدا موجود است و طبری در کتاب تاریخ الامم و الملوک به این مطلب اشاره‌کرده و بعضی دیگر می‌گویند به پیشنهاد امیرالمؤمنین علیه‌السلام در زمان عمر بن خطاب مبدء تاریخ اسلام هجرت پیامبر شده است.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه پایه‌های تمدن بزرگ اسلام توسط رسول خدا در مدینه محکم شد، اذعان داشت: من قصد دارم چندجمله‌ای راجع به این مهم عرض کنم با توجه به بیانیه که در آن می‌فرماید: «این گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه هست نزدیک خواهد کرد».

برای ساختن تمدن وجود اندیشه تمدن ساز لازم است

وی بابیان اینکه برای ساختن تمدن وجود اندیشه تمدن ساز لازم است و در جوهره اندیشه اسلامی عناصر لازمِ تمدن سازی متناسب با نیازهای بشر وجود دارد، خاطرنشان ساخت: اسلام با درون‌مایه‌های تمدّنی که داشت توانست در آن مقطع تاریخ، تمدن باعظمت اسلامی را بسازد. اسلام توانست عرب بادیه نشینِ دشمنِ یکدیگرِ به‌دوراز تمدن را در مدت کوتاهی متحد کند و آن‌ها را از جهالت، به‌سوی علم و دانش و تفکر و اندیشیدن سوق دهد به‌طوری‌که مسلمان بودن را با تفکر و دانش و پرکاری و خداباوری بشناسند و سپس آن‌ها را به دولت سازی و تمدن سازی سوق داد رسول خدا در طول ۲۳ سال که عمده آن ۱۰ سال است.

نگاه اسلام به انسان تک‌بعدی نیست

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه مسلمانان در مدت کمی توانستند بر دو امپراتوری عظیم زمان خود، غلبه کنند و این غلبه فقط نظامی نبود، تأکید کرد: اسلام با ارائه ارزش‌های جدید مردم را به تفکر در خود و عالم هستی دعوت کرد و باورهای گذشته را تغییر داد و با ایجاد دگرگونی در افکار و احساسات، دل‌ها را تسخیر کرد. اسلام به جامعه آن روز تعلیم داد که سستی نکنند و اهل کار و تولید باشند، خود را در همه عرصه‌ها قدرتمند کنند و درعین‌حال اهل تواضع باشند. مردم را آخرت‌گرا و خدامحور تربیت کرد و آموزش داد رابطه صحیحی بین دنیا و آخرت برقرار کنند یعنی دنیا را مقدمه آخرت بدانند و از دنیا استفاده کنند ولی وابسته به آن نباشند و جایگاه خود را در عالم هستی بشناسند و فراموش نکنند؛ و ده‌ها فضیلت دیگر.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه یکی از گزافه‌گویی‌هایی که عده‌ای دارند و می‌گویند و تبلیغ می‌کنند که اسلام بازور شمشیر، توسعه پیدا کرد و پیش رفته است، حرف کاملاً غلط و بی سندی است، گفت: اگر سندهای تاریخی را بررسی کنند می‌بینند که هر جا اسلام وارد شد بدنه مردم بدون هیچ تحمیلی و باجان و دل پذیرفتند، چون می‌دیدند که نگاه اسلام به انسان تک‌بعدی نیست و به همه نیازهای وجودی انسان توجه و برنامه دارد، قصدشان هدایت است نه کشورگشائی. مثلاً چین را به‌عنوان نمونه عرض می‌کنم به این کشور پهناور که مسلمین حمله نکردند پس چطور اسلام در آنجا گسترده شد؟ چطور جمعیت زیادی از چین مسلمان شدند؟

مهم‌ترین عامل تضعیف تمدن اسلامی کنار گذاشتن و کم‌رنگ کردن دستورات قرآن و پیامبر بود

وی در ادامه افزود: متأسفانه می‌بینیم کشورهای استکباری بعد از انقلاب اسلامی وقتی دیدند پیام انقلاب با سلطه گری آنان نمی‌سازد و کشورهای زیر ستم با الهام از انقلاب در حال بیدار شدن هستند و دنبال آزادی هستند اقداماتی انجام دادند یک نمونه آن با پرورش گروه‌های خاص خون‌ریز و جلاد و تبلیغ فراوان این‌گونه القا می‌کنند که اسلام دین شمشیر است؛ و در این رابطه حضرت امام (ره) بیانی دارند: «اسلام آمده است تا تمام ملل دنیا را، عرب را، عجم را، تُرک را، فارس را، همه را باهم متحد کند و یک امت بزرگ به نام امت اسلام در دنیا برقرار کند تا کسانی که می‌خواهند سلطه بر این دولت‌های اسلامی و مراکز اسلام پیدا بکنند، نتوانند؛ به‌واسطه اجتماع بزرگی که مسلمین از هر طایفه‌دارند».

خطیب نماز جمعه کرج تصریح کرد: بحث دراین‌باره مفصل است که چه شد و چه عناصری باعث شد تا تمدن اسلامی آرام‌آرام افول کند و تضعیف شود؛ اما بدانید مهم‌ترین عامل سقوط، فاصله گرفتن از عامل صعود بود یعنی کنار گذاشتن و کم‌رنگ کردن دستورات قرآن و پیامبر. وقتی‌که دین حضور مؤثرش در عرصه اجتماع کم شد و جای او را خواسته‌ها و سلیقه‌های شخصی گرفت و افرادِ تنبلِ قدرت طلبِ تجمل‌گرای فاسد حاکم شدند، این خط اصیل منحرف شد و تمدن اسلامی را ضعیف و ضعیف‌تر کرد طوری شد که قوم مغول با وحشی‌گری تمام این تمدن را که تضعیف‌شده بود را زمین‌گیر کردند.

جهان خسته و بیزار از اومانیسم و لیبرالیسم است / وحدت مهم‌ترین عامل پیروزی جهان اسلام است

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه بعدها سلطه گران دیگر از غرب و شرق به‌صورت استعمار کهنه و نو و اخیراً هم استعمار فرا نو جوامع اسلامی را زیر یوغ خود قراردادند تا انقلاب اسلامی آمد و همه معادلات را بر هم زد، بیان داشت: جهان خسته و بیزار از اومانیسم و لیبرالیسم است؛ و دشمنان ما این را به‌خوبی فهمیده‌اند. درنتیجه تمام تلاش خود را برای تحریف و انحراف اسلام انجام می‌دهند تا دنیا را منزجر کنند؛ بنابراین مهم‌ترین عامل پیروزی، امروز وحدت کلمه جوامع مسلمین است. همان‌که حضرت امام فرمودند و مقام ‌معظم رهبری در بیاناتشان گوشزد کردند.

اندیشه الهی و وحی باید بر جامعه حاکم باشد

وی بابیان اینکه امروز زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی با بهره‌مندی از فرهنگ غنی اسلام ناب برگرفته از قرآن و عترت کاملاً فراهم است، عنوان کرد: خیلی خلاصه بعض ویژگی‌ها را که ازنظر اسلام جامعه متمدّن باید داشته باشد عرض می‌کنم که اگر می‌خواهیم خود را به تمدن نوین برسانیم که در بیانیه هم به آن اشاره‌شده، احیاء این موارد باید در دستور کار باشد: اولاً از جنبه‌ی فکری و اعتقادی، باید اندیشه الهی و وحی بر جامعه حاکم باشد. اگر وحی حاکم شد جامعه در هیچ امری بن‌بست ندارد. شیخنا الاستاذ علامه حفظه الله در عبارتی فرمودند: دو عنصر مهم در پویایی و جاودانگی اسلام نقش دارند: اول، هماهنگی اسلام باعقل و دوم، هماهنگی اسلام با فطرت. عنصر نخست، اسلام را اجتهاد پذیر و توانا در پاسخ‌گویی به نیازهای انسان در هر عصر قرار داده است. اجتهاد قوّه محرکه اسلام است که می‌توان با استفاده از آن به نیازهای انسان‌ها در هر زمان و هر مکان با استفاده از متون آیات قرآن و روایات پاسخ داد؛ و بر اساس عنصر دوم، به دلیل تبدیل‌ناپذیری و فراگیر بودن فطرت، اسلام نیازهای ثابت و دائمی انسان را برای هدایت و شناخت کمالات برای همیشه فراهم کرده است. چون هیچ تغییری در فطرت انسان راه ندارد. پس اولین چیز برای تمدن حاکم بودن وحی است.

مسلمانان باید متخلق به اخلاق و فضائل پسندیده باشند

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه افزود: ثانیاً در بُعد رفتاری، مسلمانان باید متخلق به اخلاق و فضائل پسندیده مثل وظیفه‌شناسی و پرکاری و وفای به عهد و مسئولیت‌پذیری و مواسات و ایثار و … باشند. راز نفوذ در دل‌ها رعایت اخلاق و فضائل اخلاقی است و اسلام از این راه در توده‌های مردم بیشتر نفوذ کرد تا با استدلال، رفتار متواضعانه و کریمانه رسول خدا و تربیت‌شدگان مکتب نبوی و علوی افراد را مسلمان می‌کرد.

توزیع ثروت باید عادلانه باشد / شایستگی‌های افراد نادیده گرفته نشود

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه به شرح سومین ویژگی‌ها جامعه متمدّن ازنظر اسلام پرداخت و گفت: ثالثاً در چنین جامعه‌ای باید توزیع ثروت عادلانه بوده افراد جامعه با توجه به توانائی‌هایی که دارند از رفاه برخوردار باشند و شایستگی‌های افراد نادیده گرفته نشود. اگر کلی‌تر بخواهم عرض کنم می‌شود رعایت عدالت در همه شئون. اسلام عدالت را به خاطر اهمیتی که دارد جزء اصول دین قرار داده و با آیات و روایات فراوان آن را تبیین کرده است که رسول خدا فرمودند: «ساعتی (لحظه‌ای) عدالت‌پیشگی از عبادت هفتادسال که در آن شب‌هایش به ادای نماز و روزهایش به روزه‌داری سپری شود، بهتر است؛ و ساعتی به جور حکم کردن در نزد خدا از گناهان شصت سال قبیح‌تر است. خود رسول خدا اگر به عدالت رفتار نمی‌کرد تمدن اسلامی به‌سرعت شکل نمی‌گرفت».

وی در ادامه بابیان اینکه بحث فقط در عدالت فردی نیست، خاطرنشان ساخت: بحث اصلی در عدالت اجتماعی با همه شقوق آن است. تأکید اسلام در مسئولیت‌های اجتماعی این است که باید عدالت شرط اصلی واگذاری مسئولیت‌ها به افراد باشد با توجه به حساسیت مسئولیت؛ یعنی هر کس در هر جایگاهی که مسئول می‌شود باید عادل باشد؛ و البته عدالت به‌صورت کامل جز در زمان حضرت ولی‌عصر تحقق پیدا نمی‌کند ولی این امر ما را بی‌مسئولیت نمی‌کند. هرکس به نسبت باید عادل باشد.

خدمت‌گزاران در جامعه متمدّن اسلامی در هر رده‌ی مسئولیتی خود را خادم مردم می‌دانند

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز به نکته چهارم در این رابطه پرداخت و گفت: رابعاً خدمت‌گزاران در چنین جامعه‌ای در هر رده‌ی مسئولیتی خود را خادم مردم می‌دانند و هرگز نگاه ارباب‌رعیتی به مردم نباید داشته باشند و به بیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام مسئولیت‌ها را امانت می‌بینند نه طعمه و وسیله‌ای برای جلب منافع شخصی که تعبیری حضرت آقا دارند: «هرکدام از شما تلاش کنید که براى این مسؤولیت‌ها خودتان را با الگوى اسلامى منطبق سازید، یعنى دینتان، تقوایتان، رعایتتان نسبت به حال مردم، رعایتتان نسبت به شرع، رعایتتان نسبت به بیت‌المال، اجتنابتان از خودخواهى‏ها و خودپرستی‌ها و رفیق‏بازى‏ها و قوم و خویش‏پرستى‏ها و اجتنابتان از تنبلى و بیکارگى و بى‏عملى و هوى و هوس و این چیزها مطابق با الگوى اسلام باشد، … ضوابط در دست همه ما هست امروز همه‏مان وظیفه‌داریم».

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: من این‌ها را که عرض می‌کنم چندوجهی بیان می‌کنم در ذهنتان باشد. محک و معیار است در تشخیص افراد، در ارزیابی عملکرد افراد، اینکه افراد در جایگاه‌هایی که قرار گرفتند آیا این‌گونه هستند یا نیستند. کسانی که افراد را برای مسئولیت‌ها انتخاب می‌کنند باید توجه کنند که آیا درست انتخاب می‌کنند یا نه. همه این‌ها موردنظر است. فقط خواندن عبارت نیست.

جامعه متمدّن اسلامی خصوصیات جامعه مهدوی را در خود محقق می‌کند

وی درنهایت به شاخصه پنجم اشاره کرد و گفت: خامساً تلاش می‌کنند تا می‌توانند خصوصیات جامعه مهدوی را در خود محقق کنند تا به‌صورت نسبی به تمدن نهایی نزدیک‌تر شوند. مسئله تمدن نوین اسلامی که در بیانیه گام دوم مطرح می‌شود و جامعه ما به آن سمت در حال حرکت است ان‌شاءالله قابلیت اجرا دارد با شاخصه‌هایی که وجود دارد که قسمتی از آن را بیان کردیم.

از مواضع خوب و محکم وزیر محترم خارجه تشکر می‌کنیم

امام‌جمعه کرج در بخش دیگری از بیانات خود ضمن قدردانی از اظهارات وزیر امور خارجه در رابطه با آمریکا، اظهار داشت: از مواضع وزیر محترم خارجه تشکر می‌کنیم قابل‌تقدیر است؛ مواضع خوب و محکمی است راجع به آمریکا گفتند پیام‌های شفاهی که داده می‌شود موردپذیرش ما نیست واقعاً هم همین‌طور است ما عرض می‌کنیم پیام‌های مکتوبی هم که می‌دهند اگر باعزت و اقتدار ایران منافات داشته باشد به دیوار خواهیم کوبید.

گفتیم آقایان بر آنچه امضاء می‌کنند اشراف ندارند، گفتند تهمت است / آیا نباید خسارت‌های زده‌شده به ملت بر اساس این کوتاهی را دنبال کرد؟ / نباید نسبت به حقوق و منافع عمومی کوتاهی صورت گیرد

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری بابیان اینکه مدت‌ها راجع به خسارت‌هایی که برجام برای کشور فراهم کرده بود تذکر داده شد؛ که هم رهبر معظم انقلاب و هم دلسوزان گفتند؛ اما متهم شدیم به القابی که همه شنیده‌اید، گفت: گفتیم آقایان بر آنچه امضاء می‌کنند اشراف ندارند متن را لااقل یک‌بار نگاه کنند معلوم می‌شود، گفتند تهمت است. خوب الحمدالله خودشان اقرار کردند که کوتاهی کردند؛ اما سؤال اینجاست آیا همین‌که اقرار کردند مسئله تمام می‌شود و نباید خسارت‌های زده‌شده به ملت بر اساس این کوتاهی را دنبال کرد؟ به نظر می‌رسد که نباید نسبت به حقوق و منافع عمومی لااقل در این دوره کوتاهی صورت بگیرد.

دولت محترم از به‌کارگیری افرادی که برای کشور مسئله درست کردند خودداری کند

وی در ادامه افزود: نکته دوم مسیر درستی است که دولت به حمدالله دارد طی می‌کند و مسائل را دنبال می‌کند. مرحله‌به‌مرحله واکسن را دنبال کرد، اخیراً مسئله اقتصاد و معیشت مردم را در دستور کار قراردادند؛ اما نکته‌ای که عرض می‌کنم در به‌کارگیری مجدد همین افرادی است که برای کشور مسئله درست کردند. این‌ها دیگر در این دولت جدید به نظر می‌رسد که نباید به کار گرفته شوند. من جرب المجرب حلت به الندامه.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در خاتمه خاطرنشان ساخت: چیزی که تجربه‌شده را بخواهیم دوباره تجربه کنیم، جز پشیمانی چیزی برایمان ندارد. وقتی عملکرد این افراد را دیده‌اید و خودشان هم اقرار دارند چرا باید دوباره بکار گرفته شوند. خواسته مردم و نیروهای ارزشی از دولت محترم تجدیدنظر در روند انتخاب افرادی است که به هر دلیلی خطا و اشتباه و فساد داشته‌اند برای مسئولیت‌هایی که به منافع مردم لطمه می‌زند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.