مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۰ شهر کرج/

امام‌جمعه کرج در مورد رعایت ضوابط قانونی در انتصاب‌های استان البرز تذکر داد

کارشناس روابط عمومی ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۰۶/۲۶

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین در انجام وظائف دینی و عمل به احکام شریعت اهتمام تام دارند. بحث ما راجع به دو واجب مهم الهی، امر به معروف و نهی از منکر بود و مطالبی را در جلسات قبل بیان کردم.

انسان به خاطر اعمالی که دارد و گاهی به خاطر عمل نکردن به وظائفش در قیامت مورد سوال و جواب قرار می گیرد و بعد عده ای باید کیفر کارهای خود را تحمل کنند که در آیات کریمه قرآن به تعدادی از آن ها اشاره شده و عذاب قیامت را با صفات مختلف نام برده است. مثل عذاب النار، عذاب عظیم، عذاب الیم، عذاب مُهین یعنی خوار کننده، عذاب شدید، عذاب الحریق یعنی سوزان، عذاب مُقیم یعنی پایدار، عذاب الهُون یعنی خوارکننده، عذاب الخلد، عذابٌ یُخزیه یعنی خوارکننده، عذاب غلیظ، عذاب قریب، عذابٌ غَیرُ مَردود یعنی بدون برگشت، عذاب السعیر یعنی سوزان، عذابٌ واصِب یعنی دائمی.

در قرآن بیش ازین گفته شده که هر کدام از این ها نتیجه عمل کرد شخص در دنیاست اما خدای تعالی می فرماید یکی از امور نجات بخشِ انسان، هنگامِ وقوع انواع عذاب الهی، نهی از منکر است. یعنی کسانی که اهل عمل به این واجب هستند از عذاب الهی در امان هستند. خدای تعالی در آیه ۱۶۵ سوره مبارکه آل عمران فرمود: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ أَنْجَیْنَا الَّذینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذینَ ظَلَمُوا بِعَذابٍ بَئیسٍ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ». امّا هنگامى که تذکراتى را که به آنها داده شده بود فراموش کردند، (هنگام رسیدن عذاب) نهى کنندگان از بدى را رهایى بخشیدیم و کسانى را که ستم کردند، بخاطر نافرمانی شان به عذاب شدیدى گرفتار ساختیم. یعنی آمران به معروف و ناهیان از منکر در دنیا در برابراین تخلفاتی که عذاب های این گونه دارد بی تفاوت نبودند، اقدام کردند ولو برای آنان گرفتاری و سختی هم بوجود آورده و لطماتی را متحمل شده اند اما به واجب الهی عمل کرده اند و نتیجه را هم در قیامت دریافت می کنند که امن از عذاب است.

بنابراین اینکه در شرائط امر به معروف گفته می شود وقتی باید عمل کرد که احتمال اثر داده شود. معنایش این نیست، چون من اینجا احتمال اثر نمی دهم پس وظیفه ای ندارم، بلکه معنایش این است که مکلف باید بنشیند و تحقیق و مطالعه و برنامه ریزی کند تا ببیند چگونه باید عمل کند که این واجب اثرگذار باشد والا با همین یک شرط این واجب را می شود تعطیل کرد و از کار انداخت؛ و این نقض غرض است، وقتی این همه سفارش و تاکید درباره انجام دادن و عدم ترک می بینیم.

حتی در جائی هم که قدرت را شرط دانسته اند مطلب همین است. چون گفته اند شخص ناتوان اقدام به امر و نهی نکند که در روایت هم دارد که «انما یَجبُ عَلی القویِ المُطَّلِع». بعد افراد برای اینکه فرار کنند و زیربار این واجب نروند می گویند من اطلاع کافی ندارم و یا قدرت لازم را ندارم و این خلاف است چون مکلف وظیفه دارد هم  مطلع شود وهم قدرت بدست بیاورد. مثل تحصیل استطاعت در حج نیست که واجب نباشد. در حج شما تا مستطیع نباشید حج بر شما واجب نیست و البته کاری کنید که مستطیع شوید هم بر شما واجب نیست. امر به معروف مثل حج نیست.

در همین مسئله بدست آوردن قدرت در سیره اهل بیت علیهم السلام می بینیم که دستور می دادند که افرادی در حکومت طاغوت مسئولیت بپذیرند تا بتوانند بر انجام امر به معروف و نهی از منکر قدرت پیدا کنند. پس اینکه نمی دانستم یا قدرت نداشتم و یا احتمال اثر نمی دهم هیچکدام عذر نیست و تکلیف را ساقط نمی کند. مکلف باید برود قدرت و علم و راهکار برای اثرگذاری بدست آورد.

در روایات نکوهش می کند کسانی که منفعت طلبی دارند وخود را به خطر نمی اندازند، مرحوم کلینی در ضمن روایتی در مذمت مردم آخرالزمان فرمود: اینها امر به معروف و نهی از منکر را واجب نمی دانند مگر وقتی که از ضرر آن در امان باشند. به هر تقدیر یکی از امان  نامه  ها از عذاب قیامت همین امر به معروف و نهی از منکر است. و اتفاقاً ما در دعاها زیاد از خدای تعالی درخواست می کنیم گناهانی را که موجب حبس دعا، تغییر نعم و نزول بلاء می شود را بر ما بیامرزد.

در دعای کمیل عرض می کنیم؛ «اللهم اغفر لی الذنوب التی تنزل البلاء». خوب این گناهی که باعث نزول بلاء می شود کدام است؟ امام سجاد علیه  السلام در قسمتی از بیانشان راجع به غفران الهی فرمودند: «الذُّنُوبُ الَّتِی تُنْزِلُ الْبَلَاءَ تَرْکُ إِغَاثَهِ الْمَلْهُوفِ وَ تَرْکُ مُعَاوَنَهِ الْمَظْلُومِ وَ تَضْیِیعُ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَر». گناهانی که بلا را  نازل می کنند، ترک فریادرسی مظلوم (مثلا کسی فریاد کمک سر میدهد اما به جای کمک کردن از او فیلم‌ میگیرند) و یاری  ندادن او(یک وقت انسان توان ندارد تکلیفی بر او نیست) و رها ساختن امر به معروف و نهی ازمنکر است. حالا هی در دعای کمیل ضجه بزن و به اندازه سد کرج گریه کن، وقتی اهل عمل نیستی چه فائده  ای دارد.

من به موارد قانونی هم آرام آرام اشاره می کنم. ماده هشت قانون اساسی گفته است: در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است همگانی و متقابل بر عهده ی مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت که شرائط، حدود و کیفیت آن را قانون معین می کند.

ماده یک قانون امر به معروف: در این قانون معروف و منکر عبارتند از هرگونه فعل و قول یا ترک فعل و قولی که به عنوان احکام اولی و یا ثانوی در شرع مقدس یا قوانین، (مثل عبور از چراغ قرمز که قانون است یا قانون ثانوی مثلا در شرع مقدس ۹ چیز زکات دارد اما یکدفعه میبینید حاکم اسلامی مثل امیرالمومنین بر اسب هم زکات میبندد. این دیگر جزو قوانین اولیه نیست. قانونی است که به مقتضای زمان و برای مقطعی است) مورد امر قرار گرفته یا منع شده باشد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. متقین خواست خداوند را بر هیچ مطالبه  ای که رضایت خدا در آن نیست مقدم نمی دارند. مولانا امیرالمومنین در حکمت ۱۵۶ از حکم نهج  البللاغه فرمودند: لَا طَاعَهَ لِمَخْلُوقٍ فِی مَعْصِیَهِ الْخَالِقِ. آنجا که معصیت خدا باشد، پیروى از مخلوق روا نیست.

نفى که در روایت آمده به معنای این است که کسی حق اطاعت ندارد. ما در روایات و حتی در آیات داریم که باید از بعض افراد اطاعت کنیم مثلاً اطاعت از پدر و مادر و کسی که بر ما ولایت دارد و امثال ذالک. اما محدوده این اطاعت تا کجاست؟

اینجا امیرالمومنین فرمودند تا جائی که خدا معصیت نشود. مثلاً نعوذ بالله مادر شما که اطاعت از او بر شما واجب است به شما بگوید غیبت فلان کس را بکنید و یا دروغ بگوئی و شبیه اینها. شما حق اطاعت به اعتبار اینکه اطاعت از مادر واجب است را نداری. لا طاعه لمخلوق فی معصیه الخالق. این از روایت های کلیدی و کاربردی است که همیشه زنده است و مسیر را نشان می دهد و با این روایت خط گم نمی شود.

۱۹ ماه بعد از پیروزی انقلاب جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با بمباران فرودگاه مهرآباد و اهواز و تبریز در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با تصمیم و طرح قبلى و با هدف برانداختن نظام نوپاى اسلامى آغاز شد.

ارتش عراق با محاسبات غلطی که از وضعیت داخلی ایران داشتند فکر می کردند یک هفته  ای به تهران می رسند و کار را تمام می کنند. اما خیال خامی بود که دیکتاتور عراق با وسوسه آمریکا و دیگران در سر پرورانده بود. البته ریشه این خیال پیروزی، کمک مالی و نظامی لااقل ۳۰ کشور جهان به خصوص آمریکا بود که می خواستند انقلاب ایران صادر نشود و صدام هم شکست نخورد. و سلطه خودشان را در منطقه داشته باشند و در عین حال از نفوذ شوروی هم جلوگیری کنند و امنیت اسرائیل را حفظ کنند و با کنترل عراق، بازار فروش اسلحه خود را هم در منطقه گسترش بدهند.

و این کمک ها در طول جنگ به نفع عراق و بر علیه ایران ادامه داشت. خیلی موارد فراوان است. یک نمونه بسیار ناراحت کننده آن این بود که در سال ۶۲ آمریکا ۴۸ هلیکوپتر پیشرفته به عراق داد که مال ایران بود. یعنی شاه قبل از انقلاب سفارش داده بود و حتی کارخانه  تولید کننده اش را خریده بود اما آمریکا کارخانه را مصادره و هلیکوپترها و دارائی های ایران را به عراق فروخت.

این جنگ ۸ سال طول کشید که میخواستند یک هفته ای تمامش کنند.  طولانی ترین جنگ قرن بیستم است. طبق آمار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ۵ میلیون ایرانی در آن شرکت داشتند، که ۴۸ هزار ارتشی، ۸۵ هزار بسیجی، بیش از ۳۳ هزار دانش‌آموز، بیش از ۳۵۰۰ دانشجو، ۳۳۱۷ روحانی، ۸۸ مسیحی، ۱۸ کلیمی و ۹ زرتشتی به شهادت رسیدند. ۲ هزار نفر غیر ایرانی از عراقی ها و اتباع مختلف هم در کنار رزمندگان ایران به دفاع از خاک جمهوری اسلامی پرداختند. خودم یک دوست فرانسوی داشتم که شهید شد.  جوان رشید و شجاعی بود. ۶۷۲ هزار نفر مجروح و ۴۲ هزار نفر به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

آنچه مهم است که هر سال در هفته بزرگ داشت دفاع مقدس به آن پرداخته شود درس ها و آثاری است که آن دوران برای ملت ما داشت و دارد. آثاری که به تعبیر رهبر معظم انقلاب مثل گنج است و ما باید استخراج کنیم و فرآوری کنیم و به دل و جان افراد برسانیم و الا دشمنان با تحریف و انحراف و ایجاد شبهه این آب زلال و گوارای حیات بخش را از اثر می اندازند و بی خاصیت می کنند. ایشان فرمودند: تنها راه مقابله (خوب دقت کنید میفرماید تنها راه مقابله) با طراحی‏ های فرهنگی بدخواهان، تولید فرهنگی و استفاده از ثروت غنی و سرچشمه قوی دوران دفاع مقدس در همه عرصه‏ها است.

من از این پیام حضرت امام هم خیلی خوشم ‌می آید که تقریباً سه ماه و نیم قبل از ارتحالشان به روحانیون فرمودند و ان را خیلی زیبا و گویا می دانم به گوشه ای از آن توجه بفرمائید: هر روز ما در جنگ برکتی داشته ‏ایم که در همه صحنه ‏ها از آن بهره جسته‏ ایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نمودیم. ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ‏ایم. ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم. ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ ایم. ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم که باید روی پای خودمان بایستیم. ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. ما در جنگ ریشه‏ های انقلاب پربار اسلامی‏ مان را محکم کردیم. ما در جنگ حس برادری و وطن‏ دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم. ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرتها و ابرقدرتها سالیان سال می‏توان مبارزه کرد….

این مطلب ادامه دارد و من قسمتی از ان را خواندم که این همان خط مقاومت است. و همین استقامت و پایداری و فرهنگ شهادت طلبی بود که دفاع مقدس را ماندگار کرد و دنیا را وادار به کرنش و تکریم ایران کرده است. این جنگ نابرابر با مقاومت کم ‌نظیر مردم ایران، در تاریخ جهان ماندگار شد. یکی از کارهای لازم این است که در این هفته از باب یادآوری ایام الله دستاوردهای داخلی، منطقه ای و بین المللی دفاع مقدس فهرست شود، تا لااقل فراموش نشود و تحریف گران نتوانند تحریف کنند.

دستاوردهای داخلی که در دوران دفاع مقدس برای مجموعه کشور بوجود آمد فراوان است. نظیر: خودباوری‏، شکوفایی استعدادها و رشد خلاقیت ها و باورهای دینی. در همین دوران تفکر بسیجی متولد شد و فضائل اخلاقی و معنوی رشد کرد. مردم داوطلبانه در جبهه ها حاضر شدند و سنجش ظرفیت دفاعی مردم و نیروهای مردمی انجام شد. تجارب سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی مهمی بدست آمد.

از تجارب فرهنگی که در این دوران بدست آمد مهار سبک زندگی تجملی و اشرافیگری و ترویج ساده زیستی و قناعت بود که می توانست عامل سازندگی کشور باشد اما متاسفانه بعد از دفاع مقدس مدیران زیاده خواه، رفاه طلب مسیر را منحرف کردند تا جائی که رسیدیم به نجومی بگیر و بهره بردار از سفره انقلاب و … مسیری که میتوانست کشور را به قله برساند عده ای جلویش را گرفتند.

امام بیان زیبائی دارند فرمودند: آنان که رفاه‏طلبی با مبارزه را قابل جمع می‏دانند، آب در هاون می‏کوبند و با الفبای مبارزه بیگانه ‏اند. مگر میشود انسان ‌اهل رفاه و خوشگذرانی باشد بعد بخواهد از مظلومین و پابرهنه ها دفاع کند یا کار جهادی کند و بیاید وسط میدان. مگر می شود در طول روز دو ساعت کار کرد و بعد گفت من وظیفه ام را انجام دادم. بعد برای مردمی که ۲۴ ساعته هم شما مشغول باشی باز وقت کم می آوری بر آنها ریاست کنی. نتیجه اش شد همین جریاناتی که شما در این سالها دیدید و با آن مواجه بودید.

به هر تقدیر صنعت دفاعی کشور در همین دوران تقویت شد. و ده ها دستاورد داخلی دیگر از نقش و مشارکت فعال بانوان بگیرید تا تحکیم بنیاد خانواده و احیای نقش مساجد و شناخت دوست و دشمن.

بعض دستاوردهای بین المللی هم عبارت بودند از تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی و تضمین استقلال کشور و ایجاد الگوی جدیدی برای مبارزه با قدرت های بزرگ و امثال اینها. شکی نیست قدرت بازدارندگی و امنیت پایدار امروز ما که با اقتدار و اشراف اطلاعاتی و عملیاتی بر طرح   های دشمنان و ایادی داخلی آنان وجود دارد یکی از دستاوردهای مهم و ارزشمند دوران دفاع مقدس است.

 اینکه می بینید و میبینیم نیروی زمینی سپاه پاسداران مقر تروریست ها را در خارج از مرزها منهدم می کند و نمیگذارد این امنیت در داخل کشور خدشه دار شود و اقوام ایرانی مورد تعرض قرار بگیرند و به این توان و قدرت بازدارندگی رسیده است از دستاوردهای دفاع مقدس است.

هدف گروهک ها با دستوری که از شیطان گرفته  اند با روش نفاق، ایجاد اختلاف بین ایران و عراق و اقلیم کردستان است. که البته این نقشه  ی آنها بر آب شد. که جا دارد اینجا از عزیزانمان تشکر کنیم و خداقوت عرض کنیم.

چهره مفتضح و خوار شده استکبار و آمریکا و از بین رفتن سیطره نفوذ رژیم غاصب و اشغالگر در برابر خط مقاومت در منطقه بلکه در جهان یکی دیگر از دستاوردهای دوران جهاد و حماسه است. که به فضل پروردگار بزودی این لکه ننگ بشریت از صفحه روزگار محو خواهد شد.

یکی از دستاوردهای مهم بین المللی دفاع مقدس را می توان همین دریانوردی نظامی ایران و حضور در اقیانوس اطلس شمالی در نیم  کره شمالی کره زمین در حیاط خلوت آمریکا توسط ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش دانست که برای اولین بار مسیری حدود ۲۶ هزار کیلومتر دوبرابرش کنید تا بروند و برگردند از ایران تا سن پترزبورگ را به همراه یک بندر متحرک دریائی طی کردند.

نکته حائز اهمیت این جاست که ناو سهند که در این عملیات شرکت داشت در دوران تحریم و کاملاً بومی ساخته شده است. رهبر معظم انقلاب هم پیام دادند و تشکر کردند. ما هم به نوبه خود به این عزیزان که با حضورشان و اقتدارشان نفس آمریکا را به شماره انداخته  اند خدا قوت می گوئیم و تشکر می کنیم.

و یکی از مهمترین مسائلی که نباید فراموش کرد و رهبر معظم انقلاب هم به آن تذکر دادند نقش فرماندهی حضرت امام در روند تحولات جنگ است. حضرت امام ره بر اساس تربیت دینی و الهی که داشت بسیار هوشمندانه در تقویت ایمان و انگیزه دهی به فرماندهان و رزمندگان پرداخت و فرهنگ مقاومت را نهادینه کرد.

به مناسبت شروع سال تحصیلی حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش عرض می کنم. بعد از مدت ها که نیاز به سندی تحول آفرین درراهبرد کلان آموزش وپرورش احساس می شد این سند با تلاش فراوان و چند ساله فرهیختگان حوزه و دانشگاه در سال ۹۰ با محتوائی عالی آماده بهره برداری شد و در سال ۹۳ رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که اجرای سند احتیاج به نقشه راه و برنامه عملیاتی دارد.

امروز ده سال از آن زمان می گذرد و باید تحول چشمگیری در مسائل مختلف آموزشی و پرورشی کشور و امور مربوطه رخ می داد و اجراء می شد که متاسفانه کار جدی نشد و بیگانگان هم ازین خلاء استفاده کردند با طمع در تغییر رفتار و اینکه بهترین زمان بهره بردن دوران آموزش و پرورش است برای ما سند درست کردند و دولت مردان غربزده واداده هم پذیرفتند که آن را عملیاتی و اجرائی کنند البته  حضرت آقا اعتراض کردند، ولی موذیانه و مخفیانه تلاش شد بندهای آن انجام شود. به حمدالهی رئیس جمهور محترم اخیراً آن را از کار انداختند و ملغی کردند.

آموزش و پرورش برای ما نقش حیاتی دارد در این مرکز است که می شود انسان موحد و مومن به مبداء و معاد، دارای صفات عالیِ حقیقت جوئی و عدالت خواهی و ظلم ستیزی و جهادی و ولائی و …. تربیت کرد. کسی که با شناخت صحیح و عمل خالصانه تلاش می کند تا دولت مهدوی تحقق پیدا کند. اگر دوست داریم سبک زندگی اسلامی ایرانی گسترش پیدا کند و صفات پسندیده در افراد گسترده شود تا در نتیجه جامعه به سمت فلاح حرکت کند قسمت مهم آن در آموزش و پرورش محقق می شود. و این مهم بدون برنامه و افراد تعلیم دیده برای اجرای اهداف بلند آموزشی و تربیتی و گسترش عدالت آموزشی انجام نمی شود.

خوب است عزیزان گزارشی دهند در برش استانی سند تحول چه اقداماتی انجام داده اند. بالاخره یک برش استانی دارد این سند تحول و همچنین وزیر محترمی که ان شاءالله در آینده از مجلس رای خواهد گرفت قسمت مهم برنامه هایش باید اجرائی شدن سند تحول باشد.

آنچه لازم است در سال تحصیلی فراگیر شود این است که شور علم آموزی را در بچه ها (کسانی که در مسیر اموزش قرار دارند) زیاد کرد. باید به فرزندانمان آموزش دهیم که از فرصت ها به خوبی استفاده کنند که به سرعت وقت می گذرد. باید به فرزندانمان آموزش دهیم که از اول به دنبال این باشند علمی را یاد بگیرند و استعداد خود را در راهی بگذارند که نیازی از جامعه را برطرف می کند. باید طوری تربیت کرد که دائما با کتاب و مطالعه و یادگیری انس داشته باشند خصوصا در این فضائی که رهزن فراوان است. خود دانش آموزان برای خود برنامه ریزی دقیق درسی و غیر درسی بریزند و عمل کنند.

خوب است اینجا روایتی زیبا از آداب علم آموزی که خوب است همه بدانیم را برای شما از امام صادق علیه  السلام بخوانم که فرمودند: مردی خدمت رسول خدا رسید و عرض کرد: ای رسول خدا علم چیست؟ حضرت فرمود: خاموشی. (جایی که فرصت یادگیری است سکوت کن تا یاد بگیری) عرض کرد سپس چه؟ عرض کرد گوش سپردن. عرض کرد دیگر چه؟ فرمود: حفظ و مراقبت. عرض کرد آنگاه چه: عرض کرد به کار بستن آن. عرض کرد سپس چه ای رسول خدا؟ فرمود: انتشار دادن آن.

راجع به آژانس هسته  ای هم نکته  ای داشتم و هم  چنین اولین سفر خارجی رئیس جمهور به تاجیکستان واجلاس شانگ های، که نکات مهمی دارد ولی وقت گذشته درزمان دیگر با قید حیات.

نکته استانی: رئیس جمهور محترم در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تاکید فرمودند که باید مواد اولیه مورد نیاز مردم تامین بشود و هم چنین باید قیمت ها در بازار ثبات داشته باشد و دو وزارت خانه صمت و جهاد را هم مامور انجام دستور کردند لذا درخواست ما این است که این دستور با جدیت و با سرعت دنبال شود تا مردم از مشکلات معیشت که دائماً با آن مواجه هستند خلاص شوند. مردم با امیدی دارند زندگی میکنند و  انتظار دارند که این‌ دستورات به سرعت عملیاتی شود .

هنوز مساله نان در استان حل نشده و دستگاه ها به هم حواله می دهند. من هفته گذشته گفتم بپرسم اوضاع چطور است؛ بعضی ها هم آمدند دفتر. دیدم که یکی میگوید ما کارمان را انجام دادیم، او باید انجام دهد؛ به او میگوییم او هم میگوید ما انجام دادیم دیگری باید انجام دهد. بعد هم که بررسی میکنیم میبینیم شیطنتی در ان است که من آن شیطنت را اینجا نمیگویم ؛ اما کار درستی نیست. مردم را اذیت نکنید. دستور العملی که داده شده را قاطع اجرا کنید؛ و با متخلف هم برخورد قانونی کنید. حتی زمان باز و بسته بودن نانوائی ها با هرج و مرج است. هر کس هر زمان دلش میخواهد باز میکند، هر زمان دلش میخواهد میبندد. من با لباس دیگری رفتم نانوایی زمانی که باید باز باشد دیدم بسته است. رفتم یک دور دیگر زدم و برگشتم دیدم باز هم بسته است. یکی دیگر باز کرده و نانش را تمام کرده اما این هنوز روشن هم نکرده. این خوب نیست.

نکته دیگر اینکه از بکارگیری افراد بدون ضوابط قانونی و مقررات قانونی خودداری کنید. یک امتحان بزرگی است برای کسی که مسئول می شود. همه در معرض آزمون الهی قرار داریم. یوم الجزا وقتی برپا می شود دیگر نمی توانی بگویی برادرم بود، پسرم بود، دوست و رفیق همکارم بود. باید حساب پس بدهی. با چه ضابطه ای او را مسئول می کنی؟

 تشکر هم می کنم از برادران اورژانس که امروز در این جلسه حاضر شدند و از امروز هم در مصلی واکسیناسیون شروع شده است و انشاالله چند روز آینده افتتاح می کنیم. دوستانی که میخواهند واکسن بزنند در همین فضا فراهم شده انشاالله بهره برداری خواهید کرد. و از عزیزانی که در جلسه هستند تشکر می کنم و از زحمات شان قدردانی می کنم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.